תאריך תצוגה: 10/04/2025

תוכן עניינים

תזכיר חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' ...), (הודעות חירום בטכנולוגיית שידור תאי), התשפ"ה–2025. 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים. 2

ג. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר. 3

תזכיר חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' ...) (הודעות חירום בטכנולוגיית שידור תאי), התשפ"ה–2025. 3

1. תיקון סעיף 51ג1. 3

2. תיקון סעיף 51ג2. 3

דברי הסבר. 4


 

תזכיר חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' ...), (הודעות חירום בטכנולוגיית שידור תאי), התשפ"ה–2025

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' ...), (הודעות חירום בטכנולוגיית שידור תאי), התשפ"ה–2025.

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

טכנולוגייתCell Broadcast , המותקנת על רשתות הסלולר הקיימות, מאפשרת לשלוח הודעות באופן יזום ומרוכז ללקוחות המחזיקים במכשיר סלולרי נתמך, בין היתר על בסיס גיאוגרפי באמצעות מערך התאים הסלולריים. הודעות אלו הן הודעות מתפרצות, אשר מופיעות על מסך המכשיר הסלולרי במטרה למשוך את תשומת לבו לתוכן ההודעה. הטכנולוגיה הזו משמשת בעולם בעיקר לשליחת הודעות חירום, למשל התרעות מפני טילים, רעידות אדמה או אירועים חריגים אחרים.

על בסיס טכנולוגיה זו פיקוד העורף הקים בחברות הסלולר את מערכת מסר אישי להפצת התרעות והנחיות מיידיות וקצרות כדי להבטיח שמירה על ביטחון המדינה או שלום הציבור (להלן – הודעות חירום), באופן סלקטיבי וממוקד למספר רב של מכשירים סלולריים בו-זמנית הנמצאים באזור גיאוגרפי מסוים.

לפי סעיף 51ג2 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשל"ב–1982 (להלן – החוק העיקרי), חל איסור על ספק מורשה לשלוח הודעות באמצעות טכנולוגיית Cell Broadcast, "אלא אם כן מטרתה להבטיח שמירה על ביטחון המדינה או שלום הציבור, והיא נשלחת באמצעות נציג משרד הביטחון או נציג צבא הגנה לישראל, שהוסמך לכך מטעם אחד מהם, לפי העניין".

במסגרות פגישות של משרד התקשורת עם משטרת ישראל, המשטרה ביקשה להשתמש בטכנולוגיית Cell Broadcast כדי לשלוח הודעות הנוגעות לשלום הציבור. זאת מתוך ההבנה ששליחת הודעות באופן זה מהווה רכיב חשוב ביכולת של המשטרה לספק התרעה קריטית והפצת הנחיות מצילות חיים באופן ישיר בזמן קצר לציבור. בנוסף, התקבלה בקשה דומה גם מכבאות והצלה לישראל.

בקשה דומה לזו של משטרת ישראל וכבאות והצלה לישראל עלתה במסגרת פגישות של משרד התקשורת עם ראשי רשויות. כך, גם ראשי הרשויות ביקשו להשתמש בטכנולוגיית Cell Broadcast כדי לשלוח הודעות שמסייעות לשמירה על שלום הציבור, הן לתושביהן והן למי שאינו תושב שלהן אך שוהה באזורן הגיאוגרפי (למשל אנשים שמקום עבודתם ברשות המקומית ואינם גרים בה), כגון: הודעה על שריפה משמעותית, על אירוע חומרים מסוכנים והודעות ביטחון (למשל חפץ חשוד). כך, הודעות מצילות חיים יוכלו להגיע במהירות רבה למכשירים הסלולריים של השוהים בשטח הרשות המקומית גם אם הרשת הסלולרית עמוסה.

 

 

 

 

לנוכח האמור, מוצע לאפשר למשטרת ישראל, לכבאות והצלה לישראל ולרשויות מקומיות לשלוח הודעות חירום שמטרתן להבטיח שמירה על ביטחון המדינה או שלום הציבור, לפי העניין, באמצעות טכנולוגיית Cell Broadcast. גופים אלו יוכלו לשלוח הודעות חירום על גבי מערכת Cell Broadcast של פיקוד העורף, ובכלל זה באמצעות עמדה ייעודית שתוקם לצורך כך היכן שהם יבחרו, או על גבי מערכת Cell Broadcast שיפעיל גורם אחר.

 

ג. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר

תזכיר חוק מטעם משרד התקשורת:

תזכיר חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' ...) (הודעות חירום בטכנולוגיית שידור תאי), התשפ"ה–2025

תיקון סעיף 51ג1

1.  

בחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב–1982 (להלן – החוק העיקרי), במקום סעיף 51ג1(ו)(8) יבוא:

 

 

"(8)

קבלת הודעה, התרעה או הנחיה קצרה בהתאם להוראות סעיף 51ג2.".

תיקון סעיף 51ג2

2.  

בחוק העיקרי, במקום סעיף 51ג2 יבוא:

 

 

"(א)

לא ישלח ספק מורשה הודעה, התרעה או הנחיה קצרה הנשלחת בטכנולוגיית שידור תאי (Cell Broadcast) באופן מיידי וממוקד לציוד קצה רט"ן התומך בשימוש בטכנולוגיית שידור תאי (בסעיף זה – הודעה), ולא יאפשר משלוח הודעה כאמור, אלא אם כן היא נשלחת עבור אחד מאלה:

 

 

 

(1)   

משרד הביטחון או צבא הגנה לישראל, לאחר אישור נציג משרד הביטחון או נציג צבא הגנה לישראל, שהוסמך לכך מטעם אחד מהם, לפי העניין, ומטרתה להבטיח שמירה על ביטחון המדינה או שלום הציבור;

 

 

 

(2)   

משטרת ישראל לאחר אישור נציג משטרת ישראל שהוסמך לכך, ומטרתה להבטיח שמירה על שלום הציבור;

 

 

 

(3)   

כבאות והצלה לישראל בהסכמת נציג משטרת ישראל שהוסמך לכך, ומטרתה להבטיח שמירה על שלום הציבור;

 

 

 

(4)   

רשות מקומית בהסכמת נציג צבא ההגנה לישראל שהוא אחראי על הקשר עם הרשות המקומית ושהוסמך לכך מטעמו, ובהיעדרו בהסכמת נציג משרד הביטחון או נציג צבא הגנה לישראל, שהוסמך לכך מטעם אחד מהם, לפי העניין, או בהסכמת נציג משטרת ישראל שהוסמך לכך, לפי העניין, ומטרתה להבטיח שמירה על שלום הציבור;

 

 

(ב)

ספק מורשה לא יעביר כל מידע בנוגע למנוי מסוים שנשלחה אליו הודעה כאמור, או כל פרט מזהה על אודותיו, אלא אם המנוי נתן הסכמתו המפורשת לכך.

 

 

(ג)

החזר הוצאות בעד שליחת הודעה לפי סעיף קטן (א), התקנת מיתקן, ביצוע פעולת בזק, או ביצוע התאמה טכנולוגית למיתקן בזק, בידי ספק מורשה או בידי משרד הביטחון או צבא הגנה לישראל, משטרת ישראל, כבאות והצלה לישראל או רשות מקומית, בסיוע ספק מורשה, לרבות מתן גישה למיתקן, ייקבע בהסכמה בין גורמים אלה, לפי העניין, ובין ספק מורשה, בהתבסס על החזר הוצאות סבירות ובשים לב למחיר הקיים בעבור השירות או הפעולה, אם קיים.".

 

 

___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2025)

 (חמ _____-3)

 

__________________

שלמה קרעי

שר התקשורת

 

דברי הסבר

 

טכנולוגייתCell Broadcast , המותקנת על רשתות הסלולר הקיימות, מאפשרת לשלוח הודעות באופן יזום ומרוכז ללקוחות המחזיקים במכשיר סלולרי נתמך, בין היתר על בסיס גיאוגרפי באמצעות מערך התאים הסלולריים. הודעות אלו הן הודעות מתפרצות, אשר מופיעות על מסך המכשיר הסלולרי במטרה למשוך את תשומת לבו לתוכן ההודעה. הטכנולוגיה הזו משמשת בעולם בעיקר לשליחת הודעות חירום, למשל התרעות מפני טילים, רעידות אדמה או אירועים חריגים אחרים.

 

 

על בסיס טכנולוגיה זו פיקוד העורף הקים בחברות הסלולר את מערכת מסר אישי להפצת התרעות והנחיות מיידיות וקצרות כדי להבטיח שמירה על ביטחון המדינה או שלום הציבור (להלן – הודעות חירום), באופן סלקטיבי וממוקד למספר רב של מכשירים סלולריים בו-זמנית הנמצאים באזור גיאוגרפי מסוים.

לפי סעיף 51ג2 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשל"ב–1982 (להלן – החוק העיקרי), חל איסור על ספק מורשה לשלוח הודעות באמצעות טכנולוגיית Cell Broadcast, "אלא אם כן מטרתה להבטיח שמירה על ביטחון המדינה או שלום הציבור, והיא נשלחת באמצעות נציג משרד הביטחון או נציג צבא הגנה לישראל, שהוסמך לכך מטעם אחד מהם, לפי העניין".

במסגרות פגישות של משרד התקשורת עם משטרת ישראל, המשטרה ביקשה להשתמש בטכנולוגיית Cell Broadcast כדי לשלוח הודעות הנוגעות לשלום הציבור. זאת מתוך ההבנה ששליחת הודעות באופן זה מהווה רכיב חשוב ביכולת של המשטרה לספק התרעה קריטית והפצת הנחיות מצילות חיים באופן ישיר בזמן קצר לציבור. בנוסף, התקבלה בקשה דומה גם מכבאות והצלה לישראל.

בקשה דומה לזו של משטרת ישראל וכבאות והצלה לישראל עלתה במסגרת פגישות של משרד התקשורת עם ראשי רשויות. כך, גם ראשי הרשויות ביקשו להשתמש בטכנולוגיית Cell Broadcast כדי לשלוח הודעות המסייעות לשמירה על שלום הציבור, הן לתושביהן והן למי שאינו תושב שלהן אך שוהה באזורן הגיאוגרפי (למשל אנשים שמקום עבודתם ברשות המקומית ואינם גרים בה), כגון: הודעה על שריפה משמעותית, על אירוע חומרים מסוכנים והודעות ביטחון (למשל חפץ חשוד). כך, הודעות מצילות חיים יוכלו להגיע במהירות רבה למכשירים הסלולריים של השוהים בשטח הרשות המקומית גם אם הרשת הסלולרית עמוסה.

לנוכח האמור, מוצע לאפשר למשטרת ישראל, לכבאות והצלה לישראל ולרשויות מקומיות לשלוח הודעות חירום שמטרתן להבטיח שמירה על ביטחון המדינה או שלום הציבור, לפי העניין, באמצעות טכנולוגיית Cell Broadcast. גופים אלו יוכלו לשלוח הודעות חירום על גבי מערכת Cell Broadcast של פיקוד העורף, ובכלל זה באמצעות עמדה ייעודית שתוקם לצורך כך היכן שהם יבחרו, או על גבי מערכת Cell Broadcast שיפעיל גורם אחר.

 

לסעיף 1

סעיף 51ג1(ו) לחוק העיקרי קובע סוגי מספרים והודעות אשר ספק מורשה לא רשאי לאפשר את חסימתם. פסקה (8) קובעת כי אחד החריגים הוא קבלת הודעת "מסר אישי" שמשמעותה הודעה כאמור בסעיף 51ג2 לחוק העיקרי. מוצע לתקן את הפסקה הזו כך שהיא תתיישב עם תזכיר החוק באמצעות הפנייה לסעיף 51ג2 לחוק העיקרי.

 

לסעיף 2

לסעיף קטן (א)

כאמור לעיל, מוצע לאפשר גם למשטרת ישראל, לכבאות והצלה לישראל ולרשויות מקומיות לשלוח הודעות שמטרתן להבטיח שמירה על ביטחון המדינה או שלום הציבור, לפי העניין.

מאחר שפיקוד העורף ומשטרת ישראל אמונים על הבטחת השמירה על ביטחון המדינה או שלום הציבור, בהתאמה, מוצע לקבוע כי שליחת הודעות חירום כאמור תיעשה בכפוף להסכמתם, לפי העניין.

 

 

כך, שליחת הודעות חירום כאמור על ידי כבאות והצלה לישראל תיעשה בכפוף להסכמת משטרת ישראל, ושליחת הודעות חירום כאמור על ידי רשויות מקומיות תיעשה בכפוף להסכמת פיקוד העורף (נציג יחידת הקישור לרשות המקומית (היקל"ר) של הרשות המקומית שמבקשת לשלוח הודעה כאמור, ובמצבים שיחידה זו לא פועלת בהסכמת נציג משרד הביטחון או נציג צבא ההגנה לישראל), או משטרת ישראל, בהתאמה.

 

לסעיף קטן (ב)

כדי להבטיח ששליחת הודעות חירום באמצעות טכנולוגיית Cell Broadcast לא תשמש לאיסוף נתוני המיקום של מי שקיבל את הודעות החירום המצויים באזור מסוים, בנקודת זמן מסוימת, לצרכים כאלו ואחרים, מוצע לקבוע כי ספק מורשה לא יעביר לגורמים שמוצע לאפשר להם לשלוח הודעות חירום, כל מידע בנוגע למנוי מסוים שנשלחה אליו הודעה כאמור, או כל פרט מזהה על אודותיו, חוץ במקרים שהמנוי נתן את הסכמתו המפורשת לכך. הוראה דומה במהותה ניתן למצוא בסעיף 11 לחוק הסמכת צבא הגנה לישראל ושירות הביטחון הכללי לביצוע חדירה לחומר מחשב המשמש להפעלת מצלמה נייחת ופעולה בו (הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד–2023.

 

לסעיף קטן (ג)

בתקנה 74(ד) לתקנות התקשורת (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ג–2022, נקבע כי חובת התשלום בעד שליחת הודעות חירום באמצעות טכנולוגיית Cell Broadcast תהיה על משרד הביטחון או פיקוד העורף, בהסכמה בינם ובין הספק המורשה. כעת מוצע לעגן את ההסדר הזה בתזכיר החוק, תוך פירוט הסדר זה, כך שהוא יחול גם על כל הגורמים שמוצע לאפשר להם לשלוח הודעות חירום.