תאריך תצוגה: 26/03/2025

תזכיר חוק מטעם הביטוח הלאומי:

תזכיר חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס'...) (תיקון סעיף 75 – שיעור דמי הביטוח לעובד ביטחון), התשפ"ה-2025

 

 

 

תיקון סעיף 75

1.  

בסעיף 75 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 (להלן: "החוק"), במקום "ועובד שירותי ביטחון כמשמעו בסעיף 63א לחוק שירות המדינה" יבוא "ועובד המדינה בשירותי הבטחון כמשמעו בסעיף 63א לחוק שירות המדינה, לרבות עובד חדש בשירותי הביטחון כהגדרתו בסעיף 108ב לחוק האמור,."

תיקון סעיף 295א.(ב)

2.  

בסעיף 295א.(ב) לחוק במקום "ועובד שירותי ביטחון כמשמעו בסעיף 63א לחוק שירות המדינה" יבוא "ועובד המדינה בשירותי הבטחון כמשמעו בסעיף, 63א לחוק שירות המדינה, לרבות עובד חדש בשירותי הביטחון כהגדרתו בסעיף 108ב לחוק האמור."

תחילה ותחולה 

3.  

תחילתו של חוק זה באחד בחודש שלאחר יום פרסומו (להלן – יום התחילה).

 

דברי הסבר

בהתאם לסעיף 75 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה-1995 (להלן: "החוק") כלולים מבוטחים שונים בענף נפגעי עבודה לרבות עובדים ואחרים המבוטחים בענף.  סעיף 75(א) (1) לחוק קובע כי שוטר, סוהר ועובדי שירותי הביטחון אינם מבוטחים בענף נפגעי עבודה (וככל שהם נפגעים בעבודתם, הם זכאים לתגמולים שלא באמצעות ביטוח נפגעי עבודה). 

 

בנוסף, בהתאם לתיקון לחוק שנערך בשנת 2016 ("חוק גורן") נוסף פרק יג1 לחוק ונקבע כי עובדי כוחות הביטחון שנפגעו במסגרת עבודתם אולם פגיעתם אינה מזכה לפי חוקי השיקום (פגיעה תוך כדי עבודה שאיננה מבצעית) הרי שיהיו זכאים לקצבה וטיפול בהתאם לחוק הביטוח הלאומי ופרק נפגעי עבודה (וזאת בשיפוי אוצר המדינה, מתקציב גוף שירות הביטחון אליו משתייך הנפגע).

 

לאחרונה, בעקבות דרישת שיפוי שהוציא הביטוח הלאומי בהתאם לחוק גורן, ולאחר פניית משרד רוה"מ נמצא כי קיימת לקונה בהסדר החוקי ובמצב הדברים כפי שפעלו כוחות הביטחון והביטוח הלאומי בפועל. המדובר בהבחנה בין עובדי שירותי הבטחון המבוטחים בפנסיה תקציבית לבין אלו המבוטחים בפנסיה צוברת בנוגע לביטוח לענף נפגעי עבודה. כפועל יוצא מלקונה זו, נמצא כי עובד שירות ביטחון המבוטח בפנסיה תקציבית אינו מבוטח לענף נפגעי עבודה ואילו חברו המבוטח בפנסיה צוברת כן מבוטח בענף נפגעי עבודה.

 

בהתאמה נמצא כי עובד שירות הביטחון המבוטח בפנסיה תקציבית כלול בהסדר חוק גורן ונדרש שיפוי אוצר המדינה בגינו ואילו עובד שירות הביטחון המבוטח בפנסיה צוברת אינו כלול בהסדר חוק גורן (שכן לא הוחרג מביטוח ענף נפגעי עבודה) ומשכך אין הביטוח הלאומי זכאי בגינו לשיפוי.

 

[יוער כי שאלת ביטוחו של כל עובד משפיעה אף על חיוב מעסיקו בדמי ביטוח או פטור מתשלום דמי ביטוח לענף נפגעי עבודה].

 

ההבחנה נובעת מהוראות סעיף 75(א)(1) המפנה להגדרת עובד שירותי הביטחון כמשמעותו בסעיף 63א לחוק שירות המדינה (גמלאות) [ נוסח משולב], תש"ל-1970. (להלן – חוק שירות המדינה). סעיף 63א לחוק שירות המדינה קובע כי עובד שירותי הביטחון הינו – "עובד המדינה בשירותי הביטחון למעט עובד חדש בשירותי הביטחון כהגדרתו בסעיף 108ב". עובד חדש בשירותי הביטחון -  מוגדר בסעיף 108ב  - "עובד המדינה בשירותי הביטחון, שהתמנה לשירות המדינה לפי חוק המינויים אחרי המועד הקובע, למעט מי שנתקיימו בו אחד התנאים שבסעיף 108ח; ("המועד הקובע" – 31.12.03). 

 

מאחר וההסדר הפנסיוני של העובד אינו אמור להיות רלבנטי למסלול מכוחו הוא מבוטח על פי חוק הביטוח הלאומי מוצע להסדיר עניין זה. הבחנה זו, נראה כי אינה עומדת בקנה אחד עם כוונת המחוקק, בסעיף 75 ומתיקון גורן.

 

לאור האמור, מוצע כעת לתקן את סעיף 75 לחוק ולקבוע כי ביטוח ענף נפגעי עבודה לא יחול (באופן ישיר) על משרתי כוחות הביטחון בין אם מדובר בפנסיה תקציבית ובין אם בפנסיה צוברת ואילו ובהתאמה לערוך תיקון משלים בחוק גורן אשר יזכה את עובד כוחות הביטחון לטיפול מאת המוסד (ככל שמתקיימים בו תנאי חוק גורן).

 

יוער כי תיקון זה יקבע כי לא ישתלמו דמי ביטוח עבור ענף נפגעי עבודה לעובדים המבוטחים בפנסיה צוברת, בדומה לפטור הניתן לעובדים המבוטחים בפנסיה תקציבית, כאשר הביטוח הלאומי ימשיך להיות משופה מאוצר המדינה בהתאם להסדרי המימון שנקבעו בסעיף 295(ג)(א) לחוק.