תאריך תצוגה: 19/03/2025
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
פרק ב': הכרזה על אזור שמירה צמודה
2. הכרזה על אזור שמירה צמודה
3. תוקף ההכרזה
4. ביטול ההכרזה
5. צוות מייעץ
פרק ג': תוכנית והיתר למוקד מרעה
6. תחולת הוראות חוק התכנון והבנייה
7. הקניית זכויות באזור שמירה צמודה לשם תכנון בית רועה והגשת תוכנית למוקד מרעה
8. סמכות ועדה מקומית
9. תוכנית למוקד מרעה
10. סייגים לאישור תוכנית למוקד מרעה
11. עדיפות תוכנית למוקד מרעה
12. היתר תואם תוכנית למוקד מרעה - תוכנית לרישוי מהיר
13. תוכנית או היתר בגן לאומי או בשמורת טבע
פרק ד': הסדרת מגורים ארעיים במוקד מרעה
14. הקניית השטח לגוף ציבורי והקמת מוקד המרעה
15. בקשה לשימוש במוקד מרעה
16. המלצת הגורם המוסמך
17. הסכם הרשאת שימוש ואיסור ביצוע שינויים במוקד המרעה
18. ביטול הרשאת השימוש
19. החזרת המצב לקדמותו בתום תקופת הרשאת השימוש או עם ביטול הרשאת השימוש
פרק ה': הוראות שונות
20. פטור ממכרז
21. ביצוע ותקנות
22. הוראות מעבר

חוק להסדרת מגורים בשטחי מרעה, התשפ"ה-2025 1

1.   
"הרשאת רעייה" - הרשאה לרעיית צאן או בקר מאת רשות מקרקעי ישראל לתקופה העולה על שנה;
"מבנה חקלאי" - מבנה המשמש לטיפול בעדר במישרין, ובכלל זה מכלאה, דיר, מתבן, סככת כלים פתוחה, סככה מפולשת או מבנה אחר כאמור שקבע השר בתקנות לפי סעיף 21;
"מוקד מרעה" - שטח הנמצא באזור שמירה צמודה או סמוך לו ובו מבנה חקלאי אחד לפחות ובית רועה אחד בלבד;
"משרד החקלאות" - משרד החקלאות וביטחון המזון;
"מתכנן המחוז" - כמשמעותו בסעיף 8 לחוק התכנון והבנייה;
"עדר" - 200 ראש אימהות צאן או בקר, לכל הפחות;
"הצוות המייעץ" - כמשמעותו בסעיף 5;
"רועה" - אדם שמתקיימים בו כל אלה:
(1) הוא מחזיק בעדר הרשום על שמו בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות;
(2) בידיו הרשאת רעייה בתוקף לגבי עדר;
(3) נוכחותו הצמודה סמוך לעדר נדרשת לשם טיפול בעדר וקיום המרעה;
"שטח ביטחוני" - כל אחד מאלה:
(1) מיתקן ביטחוני כהגדרתו בסעיף 159 לחוק התכנון והבנייה;
(2) שטח הסגור בצו סגירה לפי תקנה 125 לתקנות ההגנה (שעת חירום), 1945;
(3) שטח שלגביו הוטלו מגבלות על פי ההחלטה של הוועדה למיתקנים ביטחוניים או של ועדת הערר למיתקנים ביטחוניים לפי פרק ו' לחוק התכנון והבנייה;
"שטח מוגן" - שטח המיועד בתוכנית לאחד מאלה: גן לאומי, שמורת טבע, יער נטע אדם, יער פארק או יער טבעי;
"שטח מרעה" - מקרקעין שהם מקרקעי ישראל כמשמעותם בחוק-יסוד: מקרקעי ישראל, שהקצתה רשות מקרקעי ישראל למטרת רעייה ויש לגביהם הרשאת רעייה בתוקף, או שטח מוגדר לפי תשריט שהכינה רשות מקרקעי ישראל ושרשות מקרקעי ישראל אישרה להקצותו למטרת רעייה;
"תוכנית למוקד מרעה" - תוכנית שבתחומה כלול מוקד מרעה ומתקיימים בה התנאים המפורטים בסעיפים 8 ו-9;
"תוכנית פיתוח" - כל אחת מאלה:
(1) תוכנית המייעדת שטח לפיתוח, ובכלל זה לייעוד למגורים, לתעשייה, למלאכה, למסחר, למלונאות, לדרך או לתשתיות שהיא אחת מאלה:
(א) תוכנית בת-תוקף או תוכנית שאושרה;
(ב) תוכנית שהוחלט להעבירה להערות הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה או תוכנית שהוחלט להפקידה, לפי העניין;
(ג) תוכנית מיתאר ארצית שהמועצה הארצית לתכנון ולבנייה הורתה על הכנתה וההוראה מתייחסת לשטח מסוים;
(ד) תוכנית שהוגשה שהיא אחת מאלה: תוכנית לתשתית לאומית, תוכנית מיתאר מחוזית, תוכנית מיתאר מקומית או תוכנית מפורטת, למעט תוכנית מיתאר מקומית או תוכנית מפורטת שהגיש בעל קרקע או בעל עניין בקרקע כאמור בסעיף 61א(ב) לחוק התכנון והבנייה;
למונחים המופיעים בפסקה זו תהיה המשמעות הנודעת להם בחוק התכנון והבנייה;
(2) קרקע שהוכרזה כמתחם מועדף לדיור לפי חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים (הוראת שעה), התשע"ד-2014;
(3) קרקע בתחום תוכנית שפורסמה לגביה הודעה על הכנת תוכנית לפי סעיף 77 לחוק התכנון והבנייה ונקבעו לגביה תנאים לפי סעיף 78 לחוק האמור;
"השר" - שר החקלאות וביטחון המזון.
2.   
3.   
4.   
5.   
(6) נציג השר להגנת הסביבה מקרב עובדי משרדו;
(7) נציג מנהל רשות מקרקעי ישראל מקרב עובדי הרשות;
(8) נציג מינהל התכנון שימנה שר הפנים מקרב עובדי מינהל התכנון;
(9) נציג שימנה הארגון המייצג את רוב המועצות האזוריות, בהסכמת השר;
(10) נציג הגוף הציבורי המנהל את מרבית השטח שבתחומו צפוי שההכרזה תחול, שימנה העומד בראש אותו גוף ציבורי מקרב עובדיו.
(ב) נוהל השטח שבתחומו צפוי שההכרזה תחול בידי כמה גופים ציבוריים, יוזמן נציג הגוף הציבורי שאינו מנהל את מרבית השטח האמור להשתתף כמשקיף; את הנציג האמור ימנה העומד בראש הגוף הציבורי האמור, מקרב עובדי הגוף הציבורי.
(ג) המלצת הצוות המייעץ תינתן לשר לאחר שהצוות מצא כי מתקיימים התנאים להכרזה לפי סעיף 2 או להארכת ההכרזה לפי סעיף 3, לפי העניין, ובהתחשב, בין השאר, בשיקולים האלה:
(1) הצורך בשמירה צמודה לנוכח הסיכון לפגיעה בסדר הציבורי, לפגיעה בגופו של אדם וברכושו ולפלישה למקרקעין, בין השאר על סמך מידע על פשיעה חקלאית באזור וקיום פלישות במרחב;
(2) המרחק של שטח המרעה ממקום יישוב ומתשתיות;
(3) ההשפעות הסביבתיות העלולות להיגרם אם יוקם באזור מוקד מרעה.
6.   
הוראות חוק התכנון והבנייה יחולו בכל עניין מהעניינים המוסדרים בפרק זה, אלא אם כן נקבעה בפרק זה הוראה אחרת באותו עניין.
7.   
8.   
9.   
(2) הוראות לעניין הנחת קו מים, סילוק שפכים והתוויית דרכי מרעה כמשמעותן לפי חוק התכנון והבנייה (בסעיף זה - דרכי מרעה), ולא תותר סלילת דרך או סגירתה למעט התוויית דרכי מרעה; בגן לאומי או בשמורת טבע יראו דרך מרעה כשטח לטובת הגן הלאומי או שמורת הטבע;
(3) הנחיות לפינוי המבנים בתום תקופת ההכרזה או הרשאת השימוש, לפי העניין, והוראות לעניין החזרת המצב לקדמותו ככל הניתן או לשיקום השטח, אם יהיה בכך צורך;
(4) הוראה שלפיה כל שימוש נוסף על מוקד המרעה ייחשב כסטייה ניכרת לעניין חוק התכנון והבנייה;
(5) הוראה שלפיה תותר הקמתו של מוקד מרעה אחד לכל היותר;
(6) הוראה שלפיה אם פג תוקפה של ההכרזה לפי סעיף 2 לגבי אזור השמירה הצמודה שאליו מתייחסת התוכנית, והשר לא האריך אותה בהתאם לסמכותו לפי סעיף 3 - תפקע התוכנית.
(ב) (1) תוכנית למוקד מרעה תוגש בצירוף מסמך סביבתי; המסמך הסביבתי יכלול בין השאר נושאים אלו:
(א) ניתוח של השפעת מימוש התוכנית על שטח התוכנית וסביבתה;
(ב) התייחסות לחלופות תכנוניות שימזערו את ההשפעות הסביבתיות והצעה להוראות למזעור השפעות התוכנית על סביבתה.
(2) התוכנית למוקד מרעה והמסמך הסביבתי יועברו לקבלת חוות דעת בכתב מנציג השר להגנת הסביבה שהוא נציג בעל דעה מייעצת כמשמעותו בסעיף 18(ב) לחוק התכנון והבנייה.
(3) הנציג כאמור בפסקה (2) ימציא את חוות דעתו לוועדה המקומית ולמגיש התוכנית בתוך 45 ימים ממועד קבלת המסמך הסביבתי; לא הגיש נציג השר להגנת הסביבה את חוות דעתו בתוך התקופה האמורה, תדון הוועדה המקומית בתוכנית ותחליט בה.
(4) השר להגנת הסביבה או עובד מעובדי משרדו שהוא הסמיך לכך, רשאי לפרסם הנחיות להכנת מסמך סביבתי לעניין תוכניות למוקד מרעה לפי חוק זה.
10.   
11.   
(א) על אף האמור בסימן ח' לפרק ג' לחוק התכנון והבנייה, תוכנית למוקד מרעה שאושרה לפי חוק זה -
(1) גוברת על הוראות תוכנית מיתאר ארצית לעניין הוראות שקבעה תוכנית מיתאר ארצית כאמור לגבי מוקד מרעה;
(2) גוברת על הוראות תוכנית מיתאר ארצית האוסרות בינוי שלא בצמידות דופן או בתחום מכלול נוף;
(3) לא יראו אותה כהקמת יישוב חדש או כשטח לבינוי לצורך תכנון עתידי.
(ב) תוכנית למוקד מרעה בשטח מוגן או בייעוד קרקע לפי תוכנית מיתאר מחוזית שמתאפשרת בו הקמת מבנים לגידול בעלי חיים, לא תיחשב כשינוי לתוכנית המיתאר המחוזית.
12.   
על אף האמור בסעיף 145 לחוק התכנון והבנייה, הוגשה לוועדה המקומית תוכנית למוקד מרעה - ניתן להגיש לוועדה המקומית, לאחר ההחלטה על הפקדת התוכנית ולפני הפקדתה, בקשה להיתר התואם את התוכנית, ובלבד שמגיש התוכנית ביקש להגיש את הבקשה להיתר בעת שהגיש את התוכנית למוקד מרעה, ויחולו לעניין זה הוראות לפי סעיף 145א1(ב) עד (ז) לחוק האמור החלות על תוכנית לרישוי מהיר כהגדרתה בסעיף 145א1, בשינויים המחויבים.
13.   
14.   
15.   
16.   
17.   
18.   
19.   
20.   
21.   
22.   
[1.] ס"ח 3380, התשפ"ה (19.3.2025), עמ' 346. הצ"ח - כנסת 1076, התשפ"ה, עמ' 46.

מפת מסמך

פרק א': הגדרות
1. הגדרות
פרק ב': הכרזה על אזור שמירה צמודה
2. הכרזה על אזור שמירה צמודה
3. תוקף ההכרזה
4. ביטול ההכרזה
5. צוות מייעץ
פרק ג': תוכנית והיתר למוקד מרעה
6. תחולת הוראות חוק התכנון והבנייה
7. הקניית זכויות באזור שמירה צמודה לשם תכנון בית רועה והגשת תוכנית למוקד מרעה
8. סמכות ועדה מקומית
9. תוכנית למוקד מרעה
10. סייגים לאישור תוכנית למוקד מרעה
11. עדיפות תוכנית למוקד מרעה
12. היתר תואם תוכנית למוקד מרעה - תוכנית לרישוי מהיר
13. תוכנית או היתר בגן לאומי או בשמורת טבע
פרק ד': הסדרת מגורים ארעיים במוקד מרעה
14. הקניית השטח לגוף ציבורי והקמת מוקד המרעה
15. בקשה לשימוש במוקד מרעה
16. המלצת הגורם המוסמך
17. הסכם הרשאת שימוש ואיסור ביצוע שינויים במוקד המרעה
18. ביטול הרשאת השימוש
19. החזרת המצב לקדמותו בתום תקופת הרשאת השימוש או עם ביטול הרשאת השימוש
פרק ה': הוראות שונות
20. פטור ממכרז
21. ביצוע ותקנות
22. הוראות מעבר