תקנות הבטיחות בעבודה (עגורני צריח) (תיקון), התשפ"ה-2025
תקנות הבטיחות בעבודה (עגורני צריח), התשכ"ז-1966, אשר הותקנו מכוח פקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל-1970, מגדירות עגורן צריח כ"עגורן בעל צריח או תורן אשר בחלקו העליון זרוע הנושאת את אונקל העגורן שעליו תולים את המטען, והוא מופעל בחשמל". מדובר במכונת הרמה מורכבת, המסוגלת לשאת משאות כבדים ברחבי אתר העבודה, ולכן השימוש בה מצריך הקפדה יתרה על אמצעי זהירות מתאימים.
עגורני צריח נמצאים כיום בכמעט כל אתר בניה, ומספרם גדל עם התרחבות הבנייה הרוויה לגובה. רדיוס ההפעלה הרחב, המשקל הכבד של המטענים והמורכבות של שלבי ההתקנה, ההפעלה והפירוק, הופכים אותם לכלי עבודה בעל פוטנציאל סיכון גבוה במיוחד. תקלות טכניות, הפעלה לא זהירה או תנאים סביבתיים קשים עלולים לגרום לתאונות חמורות.
התיקון המוצע נועד לצמצם את הסיכונים בכל שלבי השימוש בעגורן, החל מהקמתו והתקנתו, דרך הפעלתו השוטפת ועד תחזוקתו ופירוקו. התיקון קובע אמצעי בקרה ופיקוח מחייבים, מעמיק את האחריות של בעלי העגורנים, ומגדיר דרישות ברורות לתחזוקה והפעלה תקינה. בכך, התיקון מבטיח כי כל הפעולות הקשורות לעגורן יתבצעו באופן בטוח, מבוקר ומקצועי, תוך הפחתת תקלות ותאונות הנובעות לא רק מהפעלה לקויה, אלא גם מליקויים בשלבי ההרכבה, התחזוקה או הפירוק.
חשוב לציין כי ב-26/05/2022 פורסם להערות הציבור תיקון מקיף לתקנות עגורני צריח, שמטרתו הייתה להסדיר את כלל היבטי השימוש בהם. לאחר פרסומו, הוא הועבר להמשך תהליך הכנתו להנחה על שולחן ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אך תהליך זה טרם הושלם. עד להשלמתו, מוצע כעת תיקון זה, שהוא מצומצם אך דחוף, כדי לתת מענה לסיכונים משמעותיים. יצוין, כי במידה רבה התיקון המוצע כולל נושאים שנכללו בתיקון המקיף, אך כעת מנוסחים ברמת פירוט רחבה יותר.
טיוטת תקנות מטעם משרד העבודה:
טיוטת תקנות הבטיחות בעבודה (עגורני צריח) (תיקון), התשפ"ה-2025
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 173, 173א ו-216 לפקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל-1970, בהסכמת שר המשפטים לפי סעיף 173א לפקודה, בהתייעצות עם ארגון העובדים וארגון המעבידים היציג הגדול ביותר ובאישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת לפי סעיף 21א לחוק יסוד הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
|||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנה 1 לתקנות הבטיחות בעבודה (עגורני-צריח), התשכ"ז-1966[1] (להלן: "התקנות העיקריות") - |
|||
|
|
|
|
(א) אחרי ההגדרה "בניה הנדסית" יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"בעל עגורן צריח" - אדם המחזיק בבעלותו עגורן צריח ומשכיר אותו או עושה בו שימוש; |
|
|
|
|
|
(ב) אחרי ההגדרה "מטען" יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"ממונה על הבטיחות" - כהגדרתו בתקנות ארגון הפיקוח על העבודה (ממונים על הבטיחות), התשנ"ו-1996[2]; |
|
|
|
|
|
(ג) אחרי ההגדרה "מנהל עבודה" יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"מפקח עבודה ראשי", "מפקח עבודה אזורי" - כהגדרתם בפקודת הבטיחות בעבודה; |
|
|
|
|
|
|
"מפת רוחות" - מפה המראה את כיוון הרוח ומהירותה, כפי שמתפרסמת באתר השירות המטאורולוגי הישראלי; |
|
|
|
|
|
(ד) אחרי ההגדרה "עגורן צריח" יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"עגורן צריח להקמה מהירה" - עגורן צריח מוכלל, מתנייע או נגרר, הכולל תורן וזרוע פרקית עם מיסב צידוד תחתון, המיועד להקמה מהירה, ושעומס העבודה המרבי הבטוח שלו אינו עולה על 2,000 ק"ג; |
|
|
הוספת תקנה 17א |
2. |
אחרי תקנה 17 לתקנות העיקריות יבוא - |
|||
|
|
|
|
"17א.(א) בעגורן צריח יותקנו: |
||
|
|
|
|
|
(1) מערכת בקרה דיגיטלית למדידת מהירות הרוח, שתציג את הנתונים על מסך בתא ההפעלה ותשמור תיעוד למשך 72 שעות לפחות (להלן- מד רוח); |
|
|
|
|
|
|
(2) מצלמה עם יכולת זום, שתציג את התמונה על מסך בתא ההפעלה ותאפשר לעגורנאי לכוון את העגורן ולעקוב אחר האונקל והמטען (להלן- מצלמת זום). |
|
|
|
|
|
(ב) עגורנאי לא יפעיל עגורן צריח במקרה של תקלה במד הרוח או במצלמת הזום וידווח על כך ללא דיחוי למנהל העבודה. |
||
|
|
|
|
(ג) מנהל העבודה שקיבל דיווח על תקלה במד הרוח או במצלמת הזום יפסיק את פעילות העגורן צריח עד לתיקון התקלה. |
||
|
|
|
|
(ד) בודק מוסמך לא יאשר את המשך השימוש בעגורן צריח אם נמצא ליקוי במד הרוח או במצלמת הזום. |
||
|
|
|
|
(ה) על אף האמור בתקנה משנה (א)(1), חובת התקנת מד רוח לא תחול על עגורן צריח להקמה מהירה שגובה ההרמה בו אינו עולה על 30 מטר.". |
||
|
תיקון תקנה 30 |
3. |
בתקנה 30 לתקנות העיקריות - |
|||
|
|
|
|
(א) בתקנת משנה (א): |
||
|
|
|
|
|
(1) במקום "יוכנו" יבוא "בעל עגורן צריח יספק"; |
|
|
|
|
|
|
(2) אחרי "(להלן - הוראות הפעלה" יבוא "ותחזוקה"; |
|
|
|
|
|
|
(3) בסעיף קטן (1) - |
|
|
|
|
|
|
|
(א) אחרי "הוראות היצרן" יבוא ", בעברית ובאנגלית,"; |
|
|
|
|
|
|
(ב) אחרי "בעניין" יבוא "הרכבת, "; |
|
|
|
|
|
|
(ג) אחרי "הפעלת" יבוא "ופירוק"; |
|
|
|
|
|
|
(ד) אחרי "עגורן הצריח" יבוא ", תחזוקתו ובטיחות השימוש בו"; |
|
|
|
|
|
|
(ה) המילה "ותחזוקתו" תימחק. |
|
|
|
|
(ב) אחרי תקנת משנה (ג) יבוא - |
||
|
|
|
|
|
"(ד) בעל עגורן צריח ימנה אדם בעל ניסיון של לפחות שלוש שנים בתחזוקת עגורני צריח, אשר עבר הכשרה לעבודה בגובה בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודה בגובה), התשס"ז-2007[3], לניהול פעולות התחזוקה בעגורן; המינוי ייעשה במסמך חתום על ידי בעל העגורן, ויכלול את דגם העגורן, פרטי בעל העגורן, פרטי האדם הממונה והצהרתו החתומה כי הוא מכיר את דרישות התחזוקה של דגם העגורן; מסמך זה יישמר בפנקס העגורן ובפנקס הכללי באתר.". |
|
|
|
|
|
|
(ה) מנהל העבודה לא יאשר פעולות תחזוקה בעגורן צריח אלא בהתקיימות כל אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוראות ההפעלה והתחזוקה צורפו ונמצאות בפנקס העגורן; |
|
|
|
|
|
|
(2) מסמך חתום על ידי בעל העגורן והאדם שמונה על ידו בהתאם לתקנת משנה (ד), צורף ונמצא בפנקס העגורן ובפנקס הכללי באתר; |
|
|
|
|
|
|
(3) בעל העגורן צריח מינה אדם לביצוע פעולות התחזוקה בעגורן הצריח, בהתאם לתקנת משנה (ד); |
|
|
|
|
|
(ו) האדם שמונה לביצוע פעולות התחזוקה בעגורן צריח כאמור בתקנת משנה (ד), יתעד את פעולות התחזוקה בפנקס העגורן ובפנקס הכללי באתר, ויצרף אסמכתאות לביצוען.". |
|
|
תיקון תקנה 31 |
4. |
בתקנה 31 לתקנות העיקריות, האמור בה יימחק, ובמקומו יבוא: |
|||
|
|
|
|
"(א) קיבל בעל העגורן צריח הודעה על עדכון הוראות לפי תקנה 30 או קריאה לתיקון (Recall) מיצרן העגורן, יעביר את המידע לשוכר העגורן בהקדם האפשרי ולא יאוחר משני ימי עבודה ממועד קבלת ההודעה; הייתה ההודעה כוללת דרישה להפסקת שימוש מיידית, ימסור על כך הודעה לשוכר וכן למפקח עבודה ראשי ללא דיחוי. |
||
|
|
|
|
(ב) לא יופעל עגורן צריח שגלביו נמסרה הודעה כאמור בתקנת משנה (א), אלא אם כן בוצעו כל הפעולות הנדרשות בהתאם להנחיות היצרן, לרבות בדיקות, תיקונים או כל פעולה אחרת כנדרש בהודעה או בקריאה לתיקון, לפי העניין. |
||
|
|
|
|
(ג) לעניין תקנה זו - "קריאה לתיקון (Recall)" - הודעה מטעם היצרן על ליקוי בטיחותי או כשל טכני המחייבים בדיקה, תיקון או הפסקת השימוש בעגורן". |
||
|
תיקון תקנה 42 |
5. |
בתקנה 42 לתקנות העיקריות, האמור בה יסומן "(א)", ולאחריה יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(ב) מנהל העבודה לא יאשר את ביצוע הפעולות המנויות בתקנת משנה (א), אלא בהתקיים כל אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
(1) המומחה לפעולות או העגורנאי שהוכשר לכך במיוחד לביצוע הפעולות כאמור, מחזיק בכתב מינוי מאת בעל העגורן צריח, המאשר כי ברשותו ידע וניסיון שלא יפחת מחמש שנים, לביצוע אחת או יותר מהפעולות בעגורן צריח המנויות בתקנת משנה (א), בהתאם להוראות היצרן ולדרישות כל דין; כתב המינוי יכלול את דגם ומספר העגורן, פרטי בעל העגורן, פרטי האדם הממונה, והצהרה חתומה של בעל העגורן, כי האדם שמינה, כשיר ומנוסה לביצוע אחת או יותר מהפעולות בעגורן צריח המנויות בתקנת משנה (א); כתב המינוי יכלול גם הצהרה חתומה של האדם שמונה, ולפיה הפעולות בעגורן המנויות בתקנת משנה (א), לא יבוצעו אלא על ידו או בפיקוחו הישיר. |
|
|
|
|
|
|
(2) בוצע הליך ניהול סיכונים, טרם ביצוע אחת או יותר מהפעולות בעגורן צריח המנויות בתקנת משנה (א); הליך ניהול הסיכונים יכלול לפחות את השלבים הבאים: (א) זיהוי גורמי סיכון אפשריים. (ב) הערכות הסיכון. (ג) קביעת אמצעי שליטה ובקרה לצמצום או ביטול הסיכון. (ד) יישום והטמעה של אמצעי הבקרה שנקבעו, טרם ביצוע הפעולה; הליך ניהול הסיכונים יתועד במסמך חתום על ידי המומחה לפעולות או העגורנאי שהוכשר לכך במיוחד, על ידי בעל העגורן, ועל ידי מבצע הבניה; לעניין תקנה זו - "ניהול סיכונים" - תהליך רב-שלבי מובנה ושיטתי לזיהוי, הערכה ובקרה של סיכונים, במטרה לבטלם או לצמצמם לכדי סיכונים קבילים. |
|
|
|
|
|
|
(3) המומחה לפעולות או העגורנאי שהוכשר לכך יהיה נוכח בכל עת בעת ביצוע אחת או יותר מהפעולות בעגורן צריח המנויות בתקנת משנה (א). |
|
|
|
|
|
(ג) לכל פעולה בעגורן צריח, כמפורט בתקנת משנה (א), תצורף אסמכתא בפנקס העגורן, המאשרת כי בוצעה בהתאם להוראות תקנת משנה (ב). |
|
|
|
|
|
|
(ד) ממונה על הבטיחות, המחזיק במינוי לאתר הבניה שבו מותקן עגורן הצריח, יוודא קיום הוראות תקנה זו במלואן; מצא ממונה על הבטיחות כי הוראות תקנה זו אינן מקוימות, יפעל להבטחת קיומן, יורה על הפסקת העבודה עד להבטחת עמידה בהוראות התקנה ויתעד הוראתו בפנקס הכללי שבאתר.". |
|
|
הוספת תקנה 42א |
6. |
אחרי תקנה 42 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||
|
|
|
|
"42.א. לא יוקם, יורכב או יזוקף, לא יוגבה או יונמך ולא יפורק עגורן צריח, אלא בהתאם למפרט העגורן ולגובה המוגדר בספר היצרן כנדרש בתקן F.E.M 1.1005 ובהתאם למפת הרוחות ולעוצמת הרוח באזור ההתקנה, ובלבד שעוצמת הרוח לא תפחת מ-C-25". |
||
|
תחילה |
7. |
מועד תחילתן של תקנות תיקון זה יהיה בתום שלושה חודשים ממועד פרסומן, למעט תקנה 42.א, אשר תחול רק על עגורני צריח שלא הותקנו עד למועד התחילה. |
|||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
יואב בן צור
שר העבודה
דברי הסבר
ההצעה מעדכנת את תקנות עגורני צריח במטרה להבטיח את הבטיחות והיציבות של עגורני צריח בעת הקמתם, השימוש השוטף בהם ופירוקם. בין השינויים המוצעים: הוספת הגדרות חדשות ומעודכנות, כולל "בעל עגורן צריח", "מפת רוחות" ו"עגורן צריח להקמה מהירה", שמטרתן להקל על ההתייחסות לדרישות שיבואו בעקבותיהם. כמו כן, מוצע להוסיף תקנה המחייבת התקנה של מערכת בקרה דיגיטלית למדידת מהירות רוח והצגתה למפעיל העגורן, וכן התקנת מצלמות לתצפית על המטען. דרישות נוספות כוללות גם את אחריותם של בעלי תפקידים שונים כגון מפעיל העגורן, מנהל העבודה והבודק המוסמך, לוודא את התקנת האמצעים ותקינותם, ומחייבות הפסקת עבודה אם אמצעים אלו אינם תקינים.
בנוסף, מוצע לעדכן את התקנות כך שבעל העגורן יהיה אחראי לאספקת הוראות הפעלה ותחזוקה בשפות עברית ואנגלית, כולל הוראות הרכבה ופירוק, תוך חידוד אחריותו של בעל העגורן להעביר מידע שקשור להוראות תחזוקה דחופות שהתקבלו מיצרן העגורן. כמו כן כוללת טיוטת התקנות הוספת דרישה ולפיה הרכבת ופירוק העגורן תבוצע על ידי מומחים בעלי ניסיון והסמכה, בשיתוף פעולה עם בעל העגורן ובתיעוד מלא של תהליך ניתוח הסיכונים.
תקנה 1 - מוצע לעדכן את תקנה 1 לתקנות העיקריות. מוצע להוסיף הגדרות חדשות ומעודכנות על מנת שניתן יהיה בהמשך להתייחס לשורת דרישות הנוגעת להם. הגדרות חדשות שהתווספו הינם:
א. 'בעל עגורן צריח'- הגדרה המתייחסת למי שבבעלותו עגורן צריח, בין אם הוא משכיר אותו ובין אם עושה בו שימוש עצמי.
ב. 'מפת רוחות'- מפה המראה את כיוון הרוח ומהירותה ובאמצעותה ניתן להתייחס לשיקולי ההקמה והתפעול של עגורן צריח.
ג. 'עגורן צריח להקמה מהירה'- הגדרה שבאה לתת מענה לסוג פרטני של עגורן צריח שכיום אינו מוזכר בחקיקה הקיימת אולם בשנים האחרונות נעשה בו שימוש רווח באירופה וגם בישראל הוא צפוי להיות שכיח.
לצד אלו, נעשו כאמור גם עדכונים בתקנה העיקרית והתווספו ההגדרות הקיימות של 'ממונה על הבטיחות', 'מפקח עבודה ראשי' ו'מפקח עבודה אזורי'
תקנה 17 - מוצע להוסיף לתקנה העיקרית את תקנה 17א'. תקנה זו מתייחסת לאמצעים שנועדו להבטיח את יציבותו המבנית של עגורן צריח מפני עבודה במהירות רוח גבוהה, שלצד שטח הפנים של המטען אותו מניף העגורן-עלולה להוביל לפגיעה משמעותית ביציבותו. כמו כן תקנה זו, על מנת לוודא את יישימותה ואכיפתה בפועל בשטח העבודה, מתייחסת גם לאחריותם של בעלי תפקיד שונים המפורטים בה, להבטחת תקינות האמצעים שהתקנה מחייבת להתקין.
כך על פי תקנה זו יחויב עגורן צריח בהתקנה של מערכת בקרה דיגיטלית למדידת מהירות רוח והצגתה הויזואלית למפעיל העגורן. כמו כן תחויב התקנת מצלמה על העגורן שתאפשר תצפית למפעיל העגורן בנוגע למטען אותו הוא מעביר ממקום למקום.
לצד דרישות אלו, יתווספו דרישות הנוגעות לאחריותם המקצועית של מפעיל העגורן, מנהל העבודה והבודק המוסמך, ולפיהן אי התקנת אמצעים אלו, או לחילופין אי תקינותם- משמעם הפסקה יזומה של פעילות העגורן עד לתיקון הליקויים. לעניין זה התווספה החרגה הנוגעת לעגורן להקמה מהירה שלגביו לא תידרש התקנת מד רוח באם גובה ההרמה בו אינו עולה על 30 מטרים, וזאת משום שמהירות הרוח בגובה זה, לצד משקל המטענים המוגבל שעגורן מסוג זה מסוגל להניף- אינם מהווים סיכון מיידי ליציבות עגורן מסוג זה, בניגוד לעגורני צריח מסוגים אחרים.
תקנה 30 - מוצע לתקן את התקנות העיקריות. על מנת לחדד את אחריותו של בעל העגורן להוראות שימוש ובטיחות, מוצע לתקן את התקנות העיקריות כך שתתווסף אחריותו לאספקת הוראות הפעלה ותחזוקה, בעברית ובאנגלית, ובכלל זה הוראות הנוגעות להרכבת ופירוק העגורן.
כמו כן, מוצע להוסיף הגדרות כשירות מקצועית לעוסקים באחזקת עגורני צריח ואחריותו של בעל העגורן בנוגע לו, לצד אחריותם של מפעיל העגורן ומנהל העבודה באתר העבודה בכל הנוגע לוודאות היישום של ההוראה בפועל בעגורן שבאתר.
תקנה 31 - מוצע לתקן את התקנות העיקריות. עגורני צריח, מכוח היותם כלי ציוד מכאני הנדסי, יכולים להיות נתונים מעת לעת להודעות תחזוקה או תיקון דחופות מצד יצרן העגורן. על מנת לוודא שהוראות אלו, שיכולה להיות להן משמעות בטיחותית הנוגעת לתפעול העגורן, אחזקתו או הקמתו ופירוקו, מוצע לחייב את בעל העגורן להעביר מידע שקיבל מיצרן העגורן לידיעת מי שהשכיר ממנו את העגורן.
תקנה 42 - מוצע לעדכן את התקנות העיקריות. הרכבת עגורן צריח ופירוקו על פי התקנות הנוכחיות דורשות 'מומחה'. על כן מוצע לפרט את כשירותו המקצועית של מומחה זה ולחייב כי הרכבת ופירוק עגורן צריח תיעשה על ידי אדם שמחזיק בניסיון המתאים לפעילות זו המפורט בתיקון ואשר מחזיק בכתב הסמכה מבעל העגורן.
פעילות בעל מקצוע זה, מוצע כי תהיה בהתאם להליך ניתוח סיכונים מוקפד, שיתועד וייחתם במשותף על ידי בעל תפקיד זה ומבצע הבנייה.
כמו כן, מוצע כי תתווסף לאחריותו של מנהל העבודה באתר, הדרישה לאסור על עבודה הקשורה בעגורן אלא בהתקיים דרישות אלה, ובנוסף תתווסף לאחריותו של ממונה על הבטיחות, באם מונה באתר, החובה לוודא קיומה של הוראה זו ונקיטת פעולות מידיות באם מצא כי לא עמדו בה.
תקנה 42 - מוצע להוסיף לתקנה העיקרית את תקנה 42א'. הזקפת עגורן צריח לגובה החופשי המירבי על פי ספר היצרן לבדו, יכולה לגרום לפגיעה ביציבותו אל מול סיכוני משבי רוחות ועוד. על כן מוצע לעדכן את התקנה העיקרית כך שהזקפת עגורן צריח תהא בהתאם למפת הרוחות באיזור בה הוא מוקם ובהתאם לתקן עדכני. באופן זה תובטח הזקפתו של העגורן לגובה חופשי שבו ההסתברות לכשל בעגורן פוחתת משמעותית בשל סיכוני רוחות, ומעבר לגובה זה נדרשת רתימה קונסטרוקטיבית של העגורן למבנה המוקם שמחזקת את עמידותו בגבהים שמעבר לגובה המותר על פי התיקון המוצע.
תקנת תחילה - תקנה זו קובעת את מועד תחילתו של התיקון לתקנות עגורני צריח. התקנות החדשות ייכנסו לתוקף בתום שלושה חודשים ממועד פרסומן, כך שתהיה תקופת הסתגלות לפני שהדרישות החדשות יחייבו את הגורמים הרלוונטיים. עם זאת, תקנה 42.א תחול רק על עגורני צריח שלא הותקנו עד למועד התחילה, משום שלאחר שהעגורן הותקן, הוא בנוי ומתפקד בהתאם לדרישות שחלו בעת התקנתו. החלת דרישות חדשות עליו עלולה לדרוש שינויים מורכבים, שלא תמיד אפשריים או מעשיים. כדי למנוע מצב שבו יהיה צורך בהתאמות יקרות או בהשבתת עגורנים קיימים, נקבע שהתקנה תחול רק על עגורנים חדשים, שיותקנו לאחר מועד התחילה.