תאריך תצוגה: 11/03/2025

 

מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לתמיכה בביצוע מסלולים קבועים לנהיגה ספורטיבית

בהתאם הוראת תכ"ם מס' 6.2 בנושא "תמיכות מתקציב המדינה בגופים אחרים"

בהתאם  להוראת התכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים[1] (להלן – הוראת התכ"ם) ובהתאם לתכנית המתקנים הלאומית ובהתייעצות עם המועצה הלאומית לספורט לפי סעיף 17י(3) לחוק הספורט, התשמ"ח-  [2]1988 (להלן – חוק הספורט). מתפרסמים בזה מבחני תמיכה לגופים אחרים לחלוקת כספים לתמיכה בהקמת מסלולים קבועים לנהיגה ספורטיבית.

תקנה תקציבית:  19-43-04-04

פרק א' - כללי

1. כללי

(א)  ועדת התמיכות של המשרד (להלן - הוועדה) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד, ובהמלצה למוסדות השונים, בהתאם להוראת התכ"ם.

(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

(ג)  בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.

(ד) כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.

 

2. הגדרות

"אזור עדיפות לאומית"

אזור שהוכרז כאזור עדיפות הלאומית לפי החלטת ממשלה מס' מספר 3738 של הממשלה מיום ל' בניסן התשע"ח (15 באפריל 2018),  לפי החלטת ממשלה מספר 550 מיום  י"ח בחשוון התשפ"ב (24 באוקטובר 2021) בנושא "התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית עד לשנת 2026", לפי החלטת ממשלה מספר 716 של הממשלה מיום כ"ד בכסלו התשפ"ב (28 בנובמבר 2021) בנושא "תוכנית להעצמה ולפיתוח כלכלי-חברתי ביישובים הדרוזיים והצ'רקסיים בגליל ובכרמל לשנים 2021 עד 2023 ותיקון החלטות ממשלה, לפי החלטת ממשלה מספר 717 של הממשלה מיום כ"ד בכסלו התשפ"ב (28 בנובמבר 2021) בנושא "תוכנית להעצמה ולפיתוח כלכלי-חברתי ביישובים הדרוזיים ברמת הגולן לשנים 2021 עד 2023 ותיקון החלטות ממשלה", או לפי החלטת ממשלה מספר 1279 מיום  י"א באדר ב' התשפ"ב (14 במרס 2022) בנושא "תכנית לפיתוח כלכלי חברתי בקרב האוכלוסייה הבדואית בנגב 2022-2026" או לפי כל החלטת ממשלה אחרת אשר תקבע אזורי עדיפות לאומית לעניין ספורט;

"ביצוע" לענין מסלול

הקמת מסלול בהתאם לתיק מוצר, שדרוגו או שיפוצו, לרבות רכש הציוד הנדרש למסלול;

"דירוג למ"ס"

דירוג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את הרשויות המקומיות במחקר "אפיון רשויות מקומיות וסיווגן לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה", כפי שיעודכן מזמן לזמן;

דירוג פריפריאליות

דירוג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את הרשויות המקומיות  לעניין מדד פריפריאליות של ישובים ורשויות מקומיות כפי שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כפי שיעודכן מזמן לזמן;

"דרך מהירה"

דרך אשר בכניסה לה מוצב תמרור המורה על "דרך מהירה" ובסופה מוצב תמרור "קצה דרך מהירה";

"התאחדות"

התאחדות מוכרת מכוח סעיף 4 לחוק הנהיגה הספורטיבית התשס"ו – 2005;

"חוק הנהיגה הספורטיבית"

חוק הנהיגה הספורטיבית, התשס"ו – 2005[3];

"כללי נהיגה ספורטיבית"

כללי נהיגה ספורטיבית כמשמעותם בסעיף 5 לחוק הנהיגה הספורטיבית, ובלבד שאושרו על-ידי הרשות לנהיגה ספורטיבית, הועמדו לעיון הציבור ופורסמו כנדרש באותו סעיף;

"מוסד"

רשות מקומית או  תאגיד;

"מועד פתיחת המסלול"

המועד שבו התקבל רישיון מטעם הרשות לנהיגה ספורטיבית למסלול מכוח סעיף 8 לחוק הנהיגה הספורטיבית;

"מסלול"

מסלול קבוע לנהיגה ספורטיבית כהגדרתו בסעיף 8 לחוק הנהיגה הספורטיבית.

"מינהל הספורט"

מינהל הספורט במשרד התרבות והספורט;

"מסלול מוטוקרוס"              

מסלול המיועד לענף המוטוקרוס בהתאם לכללי הנהיגה הספורטיבית בתחומים אלה;

"מסלול קארטינג"           

מסלול המיועד לענף הקארטינג בהתאם לכללי הנהיגה הספורטיבית בתחום זה;

"המשרד"

משרד התרבות והספורט;

"סיום ביצוע המסלול"

קבלת תעודת גמר (טופס 5) כאמור בתקנה 97(א) לתקנות תכנון והבניה (רישוי בניה), תשע"ו -[4]2016;

"עלות מסלול  מירבית"

אומדן של העלות המירבית להקמה של מסלול, כפי שקבע מינהל הספורט;

"רשות מקומית" או "רשות"

עירייה, מועצה מקומית או מועצה אזורית, איגוד ערים,  או חברה עירונית;

"הרשות לנהיגה ספורטיבית"

הרשות לנהיגה ספורטיבית שהוקמה מכוח סעיף 3 לחוק הנהיגה הספורטיבית התשס"ו – 2005;

"שדרוג", לעניין מסלול

שדרוג המיועד לאחד מאלה -

(1)  מתן מענה לצרכים תפעוליים של צוותי הסיוע וצוותי המסלול;

(2)  חדרי הלבשה;

(3)  גידור;

(4)  תוואי המסלול;

(5)  תאורה;

(6)  מערכת מדידת זמנים;

(7)  גנרטור חירום;

(8)  ציוד קבוע לתפעול תחרויות המאושר על-ידי הרשות לנהיגה ספורטיבית;

"שיפוץ", לעניין מסלול

שיפוץ המיועד לאחד מאלה -

(1)  צורך הנובע מדרישה סבירה של הרשות לנהיגה ספורטיבית, הנובעת מדרישות החוק או דרישות של התאחדות או איגוד הבין-לאומי הנוגע לעניין או מכללי הנהיגה הספורטיבית;

(2)  צורך הנובע מדרישות נגישות, דרישות ביטחוניות או בטיחותיות או דרישות רישוי של רשויות המדינה או רשויות מוסמכות לכך לפי כל דין;

(3)  שיפור חוויית הצפייה;

(4)  צורך הנובע מתחזוקה נדרשת להעמדה סבירה של המסלול לרשות המשתמשים, ובלבד שלא ניתנה תמיכה לגבי אותם מרכיבים על-ידי המשרד בשלושת השנים שקדמו להגשת הבקשה;

"שיפור חוויית הצפייה"

 

שיפוץ מיתקן לשם שיפור חווית הצפייה של הקהל, באחד או יותר מנושאים אלה –    

(1)  הקמת יציע או קירוי של מושבי צופים קיימים;

(2)  הקמה ושדרוג של מזנונים והסעדה;

(3)  לוחות תוצאות, מסכים לצופים;

(4)  מערכת כריזה או הגברה;

(5)  הגדלת מספר תאי השירותים ושדרוגם;

(6)  הגדלת מספר הקופות ושיפור הגישה אליהן, ובניית מובילים לקופות ומובילים לכניסות למיתקן;

(7)  הגדלת נפח היציעים ומספר מקומות ישיבה;

(8)  החלפת מושבים קיימים;

(9)  מגדלי שידור ועמדות טלוויזיה;

(10) אמצעים טכנולוגיים חדשים שמטרתם להגביר אכיפה כנגד מקרי אלימות בספורט;

ובלבד שהשיפוץ אינו בתנאי צפייה אישיים או בתאי כבוד;

"תאגיד"

תאגיד שהתאגד כדין ורשום בישראל;

"תיק מוצר"

מפרט הכולל אפיונים מפורטים מינימליים של המסלול בעדו ניתנת התמיכה על סמך כללי הנהיגה הספורטיבית באותו תחום, וכן אומדן המשרד לעלות המסלול  המרבית;

 

3. מטרות התמיכה

מטרת מבחנים אלה היא  קידום תחום הנהיגה הספורטיבית בארץ, באמצעות תמיכה בהקמת מסלולים בתחומי הקארטינג והמוטוקרוס, שאינם קיימים כיום, ועל מנת לקדם שדרוג או שיפוץ  מסלולים קיימים. כל זאת, לטובת שיפור פריסת מסלולים ברחבי הארץ וצמצום הפערים הקיימים בתחום זה בין הרשויות המקומיות .

 

4.  הפעילות הנתמכת

הפעילות הנתמכת היא אחת מאלה –

(א)  הקמת מסלולי מוטוקרוס ומסלולי קארטינג בהתאם למבחנים אלה ובהתאם לתיק המוצר;

(ב)  שיפוץ או שדרוג מסלולים קיימים.

 

5. תנאי סף

(א)  לתמיכה לפי אמות מידה אלה, זכאי מוסד העומד בכל התנאים הבאים:

(1)  המקרקעין עליהם יבוצע המסלול הם פנויים וזמינים מבחינה תכנונית ומבחינת זכויות הקניין, וכשרים מבחינה  תכנונית ומבחינת זכויות הקניין לביצוע המסלול בעדו מבוקשת התמיכה ושהמקרקעין הוקצו בדין ובסמכות וללא מטרדים העלולים לעכב או למנוע את ביצוע המיתקן, ואם מדובר במקרקעין של רשות מקומית - גם החלטות ההקצאה בוצעו ואושרו כנדרש לפי כל דין;

(2)  לבקשת התמיכה יצורף נספח תקציבי מאוזן עבור הבקשה, לרבות פירוט מקורות המימון. בבקשה שהוגשה על-ידי רשות מקומית, הנספח התקציבי יהיה  בחתימת גזבר הרשות המקומית ומורשה חתימה נוסף מטעם הרשות המקומית, מהנדס הרשות המקומית ומנהל מחלקת הספורט על גבי נייר לוגו של הרשות המקומית.

(3)  המוסד יתחייב בהתחייבויות שידרוש מינהל הספורט לצורך קבלת התמיכה.

(4)  המוסד יעמיד עצמו לביקורת המשרד, לפי דרישת המשרד, הוראות, נהלי והחלטות המשרד והכול לשם הבטחת עמידתו בתנאים למתן תמיכה.

(5)  לא תינתן תמיכה למוסד שקיבל מהמשרד תמיכה בעד מיתקן, והוועדה מצאה שבאותו מיתקן ישנם ליקויים שהמבקש לא פעל לתקנם במשך חמש השנים האחרונות, חרף התראה שניתנה לו על כך;

(6)  לא תינתן תמיכה למוסד אשר בשלוש השנים שקדמו להגשת הבקשה, הוועדה קבעה כי הפר פעמיים או יותר התחייבויות שנתן למשרד או לרשות לנהיגה ספורטיבית, לרבות בקשר לתחזוקת מסלולים או בקשר להעמדת השימוש במסלולים לטובת קבוצות ספורט או ספורטאים.

(ב)  בנוסף לתנאים המפורטים בסעיף קטן (א), רק רשות המקומית זכאית לקבל תמיכה בעד הקמת מסלול, ובלבד שתעמוד בכל התנאים הבאים:

(1)  הבקשה להקמת המסלול היא לפי כל דין ובהתאם לתיק המוצר. הרשות המקומית צרפה לבקשה לתמיכה אישור של מהנדס הרשות המקומית לתוכנית ההנדסית של המסלול והתאמתה לתיק המוצר.

(2)  ברשות המקומית קיימת תכנית מפורטת המאפשרת את הקמת המסלול במסגרת תכנית מתאר מקומית מאושרת, בשטח שלא יפחת מהנדרש בתיק המוצר. במקרה שבו אין תכנית מאושרת, כאמור, תצרף הרשות לבקשת התמיכה החלטה של מוסד התכנון המוסמך לאשר שימוש החורג המתיר את השימוש המבוקש לתקופה שלא תפחת מ-5 שנים לתמיכה עד 600 אלש"ח או 10 שנים מעל 600 אלש"ח ובנוסף אישור הבעלים על אי התנגדותם לשימוש המבוקש בקרקע נשוא בקשת התמיכה. לחילופין, תצרף הרשות לבקשת התמיכה אישור על הפקדה בפועל של תכנית המתירה את השימוש המבוקש ובנוסף אישור הבעלים על אי התנגדותם לשימוש המבוקש בקרקע נשוא בקשת התמיכה והכל ובלבד שהיתר בניה יינתן בתוך 24  חודשים ממועד אישור בקשת התמיכה.

(3)  המוסד יעסיק איש מקצוע בתחום הספורט המוטורי לענף המבוקש, אשר יפעל לקדם את בניית המתקן עד לגמר ביצוע בלוח הזמנים שנקבע.

(ג)  בנוסף לתנאים המפורטים בסעיף קטן (א), מבקש תמיכה בעד שדרוג או שיפוץ מסלול, יציג הסכם עם המחזיק במקרקעין עליהם נמצא המסלול, המאפשר לו להפעיל את המסלול בעדו ניתנת התמיכה במשך 5 שנים לתמיכה עד 600 אלש"ח או 10 שנים מעל 600 אלש"ח מיום סיום השיפוץ או השדרוג של המסלול.

(ד)  על אף האמור בסעיף זה, בקשה לקבלת תמיכה בעד הקמת מסלול יכול ותוגש במשותף בידי מספר רשויות מקומיות הצמודות זו לזו מבחינה גיאוגרפית, להקמת מסלול בתחומי אחת מהן (להלן – רשויות שותפות), ויחולו כללים אלה:

(1)  הבקשה תוגש על-ידי רשות אחת (להלן – הרשות המבקשת), בהסכמת כל הרשויות השותפות; סכום התמיכה יועבר לרשות המבקשת; הרשות המבקשת תצרף לבקשתה את ההסכם בין הרשויות השותפות;

(2)  הוראות סעיפים (א)(1), (א)(2) ו-(ב)  יחולו על הגשת הבקשה על-ידי הרשות המבקשת, שבתחומה יוקם המתקן;

(3)  הוראות סעיפים (א)(3) עד (א)(6) יחולו על כל אחת מהרשויות השותפות;

(4)  שיעור המימון המשלים כאמור בסעיף 6 יקבע לפי מיקום המסלול;

(5)  לעניין אמות מידה כאמור בסעיף 7, הבקשה המשותפת תדורג על פי מספר תושבי הרשות אשר יחשב כמספר תושבי כל הרשויות המבקשות יחדיו.

(ה)  על אף האמור לעיל, יראו מוסד שבקשת התמיכה שלו לשנת 2022 אושרה וקיבל הרשאה תקציבית לתמיכה להקמת מסלול חדש לפי תקנה זו (להלן – המוסדות הנתמכים) כמי שעומד בתנאי הסף לצורך קבלת תקציב תוספתי להשלמת הקמה של  מסלולים חדשים לפי סעיף 6(א) להלן; מוסד כאמור יגיש למינהל הספורט נספח תקציבי מאוזן לפי סעיף 5א(2) והתחייבויות לפי סעיף 5ב(3) למבחן זה.

 

6. התקציב ומימון משלים

(א) הסכום בתקנה יחולק בין רצועות אלה:

חלקם היחסי מסך כל התקציב

הפעילות

רצועה

13%

תקציב תוספתי להשלמת הקמה של מסלולים על-ידי המוסדות הנתמכים

1

70%

תמיכה בהקמת מסלולים חדשים

2

17%

תמיכה בשדרוג או שיפוץ מסלולים קיימים

3

100%

סה"כ

 

(ב) אם בשנה מסוימת לא הוגשו בקשות הראויות לתמיכה ברצועה מסוימת או שבקשות התמיכה של הרשויות שהוגשו ברצועה מסוימת אושרו במלואן ונותרה יתרה תקציבית, אזי חלקו הנותר של התקציב יועבר לחלוקת תמיכות לרצועה האחרת.

(ג)  עלות שיעור המימון המשלים למיתקן מאומדן תיק המוצר יהיה כמפורט להלן, לפי העניין:

אשכול בדירוג למ"ס

שיעור מימון משלים 

1-4       

10

5-6

15

7-10

20

 

 

 

 

 

 

(ד)  סכום התמיכה בכל מקרה לא יעלה על 90% מעלות השדרוג בפועל;

(ה) סכום התמיכה עבור רצועה 1 ו-3 בכל מקרה לא יעלה על 1,000,000 ₪.

 

7. אמות מידה לתמיכה להשלמת הקמה של מסלולים חדשים

סכום התמיכה התוספתית להשלמת הקמה של מסלולים חדשים על-ידי המוסדות הנתמכים יחולק שווה בשווה בין המוסדות אשר עמדו בתנאי הסף לפי סעיף 5(ה) למבחן זה.

 

8. אמות מידה לתמיכה בהקמת מסלולים חדשים

לצורך קביעת סכום התמיכה המגיע למוסד יעשה חישוב בהתאם לשלבים להלן–

(1)  בשלב הראשון ינוקדו בקשותיהן של רשויות מקומיות, שאין בתחומן מסלול נהיגה ספורטיבית, על סמך משתנים אלה:

(א)  גובה המימון המשלים ממקורות עצמייםהרשות תצבור ניקוד במשתנה זה על פי שיעור המימון המשלים מאומדן הביצוע של הקמת המסלול  ובלבד שהציג התחייבות להשלמת המימון, כשהיא חתומה על ידי מורשה החתימה של הרשות, כמפורט להלן:

שיעור מימון משלים

ניקוד

שיעור מימון של 66% ומעלה

50

שיעור מימון של 50%- 65%

40

שיעור מימון של 33%- 50%

30

שיעור מימון של 10%- 32%

20

 

(ב)  קרבה וגישה לדרך מהירה  - הרשויות המבקשות ינוקדו על פי המרחק בין המסלול בעדו מבוקשת התמיכה לדרך מהירה כמפורט להלן:

מרחק לדרך מהירה

ניקוד

מרחק עד 1 ק"מ

75

מרחק  מעל 1 ק"מ ועד 1.5 ק"מ

45

מרחק מעל 1.5 ק"מ ועד 2 ק"מ

15

 

(ג) תכנית תחרותית - רשות מבקשת אשר תתחייב לתקצב הפעלתה של תכנית תחרותית במסלול בסכום של 75 אלף שקלים חדשים לשנה לפחות, למשך שלוש שנים,  אשר יחלו ששה חודשים מיום סיום הקמת המסלול, תנוקד ב- 50 נקודות, ובלבד שההתחייבות חתומה על-ידי מורשי החתימה של הרשות; לעניין פיסקה זו, "תכנית תחרותית"- קיום של 2 סבבים לפחות מאליפות ישראל  במסלול.

(2)  בשלב השני, ידורגו הרשויות לפי הניקוד שצברו בסעיף 1.   

(3)  בשלב השלישי, תינתן תמיכה לרשויות לפי דירוגן, עד למיצוי התקציב באותה רצועה.

(4)  בשלב הרביעי, אם נותרה יתרה תקציבית לאחר השלב הראשון, תחלק וועדת התמיכות את היתרה התקציבית שנותרה למבקשות שבקשותיהן לא נבחנו בשלב הראשון, בהתאם לשלבים בסעיפים קטנים (1) עד (3) בשינויים המחייבים.

 

9. אמות המידה לשדרוג או שיפוץ מסלולים קיימים

התמיכה למוסדות אשר הגישו בקשה לשיפוץ או שדרוג מסלול קיים, תינתן לבקשות לפי סדר העדיפות להלן, עד למיצוי התקציב באותה רצועה:

(א)  תחילה יאושרו בקשות לשדרוג או שיפוץ מסלולים המצויים בתחומן של רשויות מקומיות המסווגות באשכול נמוך יותר בדירוג הלמ"ס;

(ב)  היו שתי בקשות או יותר המתייחסות למסלולים המצויים בתחומן של רשויות המסווגות באותו אשכול בדירוג הלמ"ס, תיענה תחילה הבקשה המתייחסת לרשות פריפריאלית יותר, בהתאם לדירוג הפריפריאליות;

(ג) היו שתי בקשות או יותר המתייחסות למסלולים בתחומן של רשויות המסווגות באותו אשכול בדירוג הלמ"ס ונמצאות באותו דירוג במדד הפריפריאליות, תיענה תחילה הבקשה למיתקן המצוי ברשות שמספר תושביה גדול יותר, לפי הנתונים העדכניים של מינהל האוכלוסין ביום הגשת הבקשה לתמיכה.

 

10. תשלום התמיכה

תשלום התמיכה יבוצע רק לאחר שמנהל הרשות לנהיגה ספורטיבית יאשר את דוח הביצוע שיוגש על-ידי המוסד ובכפוף לעמידה בכל התחייבויות המוסד כמפורט במבחנים אלו.

 

11. לוחות זמנים

(א)  על מוסד שאושרה לה תמיכה להקמת מסלול להתחיל את הקמת המסלול  בהתאם לאישור בתוך 24 חודשים מהמועד שבו הודע לה על אישור הבקשה; הציגה הרשות צו התחלת עבודה כאמור, תסיים את הקמת המסלול תוך 24 חודשים מצו התחלת העבודה. לא הציגה הרשות צו התחלת עבודה כאמור, רשאית ועדת התמיכות לבטל את התמיכה. לענין סעיף זה "התחלת עבודה" – צו התחלת עבודה של  מנהל הפרויקט מטעם המבקש  והוכחה כי החלו עבודות בפועל בשטח וקיים היתר כדין מהועדה הרלוונטית.

(ב)  מוסד שאושרה לו תמיכה לשדרוג או שיפוץ מסלול קיים יסיים את הביצוע תוך 18 חודשים מיום אישור הבקשה.

(ג) מוסד יפעיל את המתקן לטובת הספורטאים בענפי ספורט המצוינים במבחן, בתעריף שלא יעלה על 6,500 ₪ בתוספת מע"מ כדין, ליום שימוש להשכרת מסלול שלא יפחת מ-8 שעות ביום, ובהיקף שלא יפחת ממחצית ימות השנה לתקופות הבאות:

(1)  מוסד שאושרה לו תמיכה להקמת מתקן– שלוש שנים;

(2)  מוסד שאושרה לו תמיכה בסכום של 250,000 ₪ או יותר לשיפוץ או שדרוג מתקן– שנה.

(א) המסלול יפתח לפעילות סדירה לא יאוחר משלושה חודשים מאישור דוח הביצוע הסופי על-ידי המשרד.

 

12. הגשת בקשות ודיווח

         דיווחי מקבל התמיכה, אופן הבקרה והפיקוח ותשלום התמיכה ייעשו בהתאם לנוהל אגף המתקנים, המפורסם באתר האינטרנט של המשרד בכתובת https://www.gov.il/he/Departments/Topics/sport_facilities.

 

13. תחילה

תחילתם של מבחנים אלה ביום פרסומם.

 

 

_________

( _________2025)

 

כפיר כהן

המנהל הכללי,

משרד התרבות והספורט

 

 



[1] https://mof.gov.il/Takam/Pages/horaot.aspx?k=6.2.0.1

[2]       ס"ח התשמ"ח, 1256; התשע"ח, עמ' 520.

[3] ס"ח התשס"ו, עמ' 210.

[4] ס"ח התעש"ו, עמ' 1512, התשע"א, עמ' 1419.