תאריך תצוגה: 05/03/2025

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 2

טיוטת צו יבוא חופשי (תיקון מס' ... – הוראת שעה), התשפ"ה - 2025. 3

1. תיקון סעיף 1. 3

2. תיקון התוספת הראשונה. 3

3. תחילה. 11

4. תוקף. 11

דברי הסבר. 12


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו יבוא חופשי (תיקון מס' ... – הוראת שעה), התשפ"ה - 2025

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

ביום 14.1.25 נכנסו לתוקף תקנות החומרים המסוכנים (יישום אמנת מינמטה בדבר כספית), תשפ"ד – 2024 (להלן: "התקנות"). התקנות נועדו "ליישם את הוראות אמנת מינמטה בדבר כספית, באמצעות הגבלת הייצור, הסחר והשימוש בכספית, בתרכובות כספית ובמוצרים המכילים כספית, כדי להגן על בריאות הציבור והסביבה מפני נזקי החשיפה לכספית ולמוצרים כאמור" (תקנה 1 לתקנות). התקנות קובעות כי אין לייבא כספית ממדינה שאינה מדינה חברה אלא לפי תעודת היתר מהממונה; וכן כי אין לייבא מוצר המכיל כספית המפורט בתוספת הראשונה לתקנות, למעט במקרים החריגים הקבועים בתקנות.

מוצע לתקן את צו יבוא חופשי על מנת ליישם את הוראות התקנות. מאחר וקיים הבדל משמעותי בין ההוראות שיחולו בשנת 2025 לבין ההוראות שיכנסו לתוקף רק החל משנת 2026, מוצע לקבוע את הוראות התקנות שייכנסו לתוקף כבר בשנת 2025 כהוראת שעה, למשך שנה אחת. במקביל להוראת שעה זו, מוצע לקבוע תיקון קבוע לצו שיכנס לתוקף החל משנת 2026.

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד הכלכלה והתעשייה:

טיוטת צו יבוא חופשי (תיקון מס' ... – הוראת שעה), התשפ"ה - 2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 2 לפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל"ט–1979[1], אני מצווה לאמור:

 

 

 

תיקון סעיף 1

1.  

בסעיף 1 לצו יבוא חופשי, התשע"ד – 2014[2] (להלן – "הצו העיקרי") -

 

 

(1)

אחרי ההגדרה "הוועדה לאנרגיה אטומית", יבוא –

""הממונה לפי תקנות מינמטה" – אישור מהממונה לפי תקנות מינמטה במשרד להגנת הסביבה";

 

 

(2)

אחרי ההגדרה "תעודת רישום לפי תקנות תכשירים להדברת מזיקים לאדם" יבוא:

""תקנות מינמטה" – תקנות החומרים המסוכנים (יישום אמנת מינמטה בדבר כספית), התשפ"ד – 2024";

תיקון התוספת הראשונה

2.  

בתוספת הראשונה לצו העיקרי-

 

 

(1)

אחרי פרט המכס 28.04.700000 יבוא:

טור א'

פרט מכס

טור ב'

תיאור הטובין

טור ג'

גורם המנפיק רישיון יבוא

"28.05.400000

כספית ותרכובותיה בכמות העולה על 1 ק"ג, או המיובאות ממדינה שאינה מדינה חברה באמנת מינמטה בדבר כספית, בהתאם לרשימה המפורסמת באתר המשרד להגנת הסביבה

הממונה לפי תקנות מינמטה";

 

 

(2)

לצד פרט המכס 28.52, בטורים ב' וג', במקום האמור בהם יבוא –

טור ב'

תיאור הטובין

טור ג'

גורם המנפיק רישיון יבוא

"כספית ותרכובותיה בכמות העולה על 1 ק"ג או המיובאות ממדינה שאינה מדינה חברה באמנת מינמטה בדבר כספית, בהתאם לרשימה המפורסמת באתר המשרד להגנת הסביבה

הממונה לפי תקנות מינמטה";

 

 

(3)

אחרי פרט המכס 29.39.630000 יבוא:

טור א'

פרט מכס

טור ב'

תיאור הטובין

טור ג'

גורם המנפיק רישיון יבוא

"30.04.900000

חומרי חיטוי המכילים כספית

הממונה לפי תקנות מינמטה";

 

 

(4)

אחרי פרט המכס 31.05 יבוא:

טור א'

פרט מכס

טור ב'

תיאור הטובין

טור ג'

גורם המנפיק רישיון יבוא

"33.04

מוצרי קוסמטיקה המכילים מעל 1 מ"ג כספית לק"ג, למעט פרט המכס 33.04.200000

הממונה לפי תקנות מינמטה

33.04.200000

מוצרי קוסמטיקה המיועדים לאזור העיניים, המכילים מעל 1 מ"ג כספית לק"ג, שבהם הכספית משמשת כחומר משמר

הממונה לפי תקנות מינמטה

33.07

מוצרי קוסמטיקה  המכילים מעל 1 מ"ג כספית לק"ג

הממונה לפי תקנות מינמטה

34.01

סבונים המכילים מעל 1 מ"ג כספית לק"ג

הממונה לפי תקנות מינמטה";

 

 

(5)

אחרי פרט המכס 37.03 יבוא:

טור א'

פרט מכס

טור ב'

תיאור הטובין

טור ג'

גורם המנפיק רישיון יבוא

"38.08

חומרי הדברה המכילים כספית

הממונה לפי תקנות מינמטה";

 

 

(6)

אחרי פרט המכס 68.13.200000 יבוא:

טור א'

פרט מכס

טור ב'

תיאור הטובין

טור ג'

גורם המנפיק רישיון יבוא

"70.17.900000

מד צפיפות (פיקנומטר) המכיל כספית

הממונה לפי תקנות מינמטה";

 

 

(7)

אחרי פרט המכס 84.30.500000 יבוא:

טור א'

פרט מכס

טור ב'

תיאור הטובין

טור ג'

גורם המנפיק רישיון יבוא

"85.06

סוללות המכילות כספית למעט סוללות המסווגות בפרטי המכס 85.06.400000 ו – 85.06.600000 עם תכולת כספית קטנה מ2%

הממונה לפי תקנות מינמטה";

 

 

(8)

אחרי פרט המכס 85.26 יבוא:

טור א'

פרט מכס

טור ב'

תיאור הטובין

טור ג'

גורם המנפיק רישיון יבוא

"85.35.300000

מתגי בידוד ומתגי חבר ונתק המכילים כספית למעט גשרי מד קיבול ואובדן ברמת דיוק גבוהה, מתגי וממסרי תדר רדיו בתדירות גבוהה במכשירי ניטור ובקרה בתכולה של עד 20 מיליגרמים כספית לכל גשר, מתג או ממסר;

הממונה לפי תקנות מינמטה

85.35.900000

מכשירים חשמליים למיתוג אחרים המכילים כספית למעט גשרי מד קיבול ואובדן ברמת דיוק גבוהה, מתגי וממסרי תדר רדיו בתדירות גבוהה במכשירי ניטור ובקרה בתכולה של עד 20 מיליגרמים כספית לכל גשר, מתג או ממסר;

הממונה לפי תקנות מינמטה

85.36.400000

מימסרים המכילים כספית למעט גשרי מד קיבול ואובדן ברמת דיוק גבוהה, מתגי וממסרי תדר רדיו בתדירות גבוהה במכשירי ניטור ובקרה בתכולה של עד 20 מיליגרמים כספית לכל גשר, מתג או ממסר;

הממונה לפי תקנות מינמטה

85.36.500000

מתגים אחרים המכילים כספית למעט גשרי מד קיבול ואובדן ברמת דיוק גבוהה, מתגי וממסרי תדר רדיו בתדירות גבוהה במכשירי ניטור ובקרה בתכולה של עד 20 מיליגרמים כספית לכל גשר, מתג או ממסר

הממונה לפי תקנות מינמטה";

 

 

(9)

אחרי פרט המכס 85.39 יבוא:

טור א'

פרט מכס

טור ב'

תיאור הטובין

טור ג'

גורם המנפיק רישיון יבוא

"85.39.310000

מנורות פלואורוסצנט לינאריות המשמשות לתאורה, כדלהלן -

א.  זרחן תלת – פס (טריפוספור) שהספקו  נמוך מ-60 ואט בתכולה העולה על 5 מיליגרמים כספית לנורה;

ב. זרחן הלופוספט (הלופוספור) שהספקו נמוך מ-40 ואט בתכולה העולה על 10 מיליגרמים כספית לנורה;

הממונה לפי תקנות מינמטה

85.39.320000

מנורות אדי כספית בלחץ גבוה המשמשות לתאורה

הממונה לפי תקנות מינמטה

85.39.390000

מנורות פלאורוסצנט המכילות כספית ומשמשות לתצוגות אלקטרוניות, בעלות קתודות קרות או אלקטרודות חיצוניות כדלהלן –

א.  שאורכן 500 מ"מ או פחות, בתכולה העולה על 3.5 מ"ג כספית לנורה;

ב. שאורכן עולה על 500 מילימטרים אך אינו עולה על 1,500 מ"מ, בתכולה העולה על 5 מ"ג כספית לנורה;

ג.  שאורכן עולה על 1,500 מ"מ בתכולה על על 13 מ"ג כספית לנורה.

הממונה לפי תקנות מינמטה";

 

 

(10)

אחרי פרט המכס 90.13.200000 יבוא:

טור א'

פרט מכס

טור ב'

תיאור הטובין

טור ג'

גורם המנפיק רישיון יבוא

"90.18.909000

מד לחץ דם המכיל כספית

הממונה לפי תקנות מינמטה

90.25.110000

מדי טמפרטורה המכילים כספית

הממונה לפי תקנות מינמטה

90.25.800000

מדי לחץ אטמוספרי המכילים כספית; מדי לחות המכילים כספית; מכשירי מדידה מכילי כספית לקביעת נקודות ריכוך

הממונה לפי תקנות מינמטה

90.26.200000

מדי לחץ המכילים כספית

הממונה לפי תקנות מינמטה";

תחילה

3.

תחילתו של צו זה 30 יום מיום פרסומו.

תוקף

4.

תוקפו של צו זה עד יום י"א טבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025).

 

 

___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2025)

 (חמ _____-3)

 

ניר ברקת

שר הכלכלה והתעשייה


 

דברי הסבר

ביום 14.1.25 נכנסו לתוקף תקנות החומרים המסוכנים (יישום אמנת מינמטה בדבר כספית), תשפ"ד – 2024. התקנות נועדו "ליישם את הוראות אמנת מינמטה בדבר כספית, באמצעות הגבלת הייצור, הסחר והשימוש בכספית, בתרכובות כספית ובמוצרים המכילים כספית, כדי להגן על בריאות הציבור והסביבה מפני נזקי החשיפה לכספית ולמוצרים כאמור" (תקנה 1 לתקנות).

אמנת מינמטה  בדבר כספית (Minamata Convention on Mercury) משנת 2013, של ארגון האומות המאוחדות (להלן: "האמנה"), היא חלק מהתכנית הסביבתית של ארגון האומות המאוחדות (United Nations Environment Programme - UNEP). אמנה זו הציבה כמטרה הגנה על בריאות האדם ועל הסביבה מפני ההשפעות הבריאותיות והסביבתיות המשמעותיות של הכספית ותרכובותיה, בין היתר באמצעות קביעת מגבלות על יבוא ויצוא של כספית ומוצרים המכילים כספית.

תהליך העבודה לקראת הכתיבה והחתימה על האמנה הנוגעת לכספית החל ב-2001, כאשר UNEP החלה לפעול לקידום מדיניות להתמודדות עם ההשפעות הבריאותיות והסביבתיות של הרעלות כספית. העבודה בנושא כללה ביצוע הערכות בנושא השפעות בריאותיות, זיהוי מקורות פליטה, אמצעים למניעת חשיפה, טכנולוגיות קיימות בתחום הכספית ועוד. בשנת 2003 הודיעה UNEP כי יש לפעול באופן גלובלי לצמצום ההשפעות של הכספית ותרכובותיה על בני האדם ועל הסביבה. ב-2009 החלו צעדים אופרטיביים לגיבוש האמנה ככלי משפטי מחייב בנושא כספית. בשנת 2013 גובש נוסח האמנה בהסכמה בינלאומית רחבה של 140 מדינות. ב-9 באוקטובר 2013 האמנה נפתחה לחתימה ע"י המדינות במסגרת ועידה במינמטה, יפן. ישראל חתמה על האמנה במסגרת ועידה זו והצהירה בכך על כוונתה ליישם את דרישותיה.

אמנת מינמטה נכנסה לתוקף ב-16 באוגוסט 2017, 90 יום לאחר ש-50 מדינות הגישו את מסמכי אשרור האמנה. נכון לדצמבר 2024 חברות באמנה 151 מדינות. מכיוון שמדינות רבות בעולם חברות באמנה, ובכלל זה מדינות האיחוד האירופי, ארה"ב, סין והודו, הולך ופוחת השימוש במוצרים המכילים כספית המנויים באמנה ובתקנות, וישנן חלופות נטולות כספית, בהן נעשה שימוש.

 

התקנות קובעות כי אין לייבא כספית ממדינה שאינה מדינה חברה אלא לפי תעודת היתר מהממונה; וכן כי אין לייבא מוצר המכיל כספית המפורט בתוספת הראשונה לתקנות, למעט במקרים החריגים הקבועים בתקנות.

 

מוצע לתקן את צו יבוא חופשי על מנת ליישם את הוראות התקנות. מאחר וקיים הבדל משמעותי בין ההוראות שיחולו בשנת 2025 לבין ההוראות שיכנסו לתוקף רק החל משנת 2026, מוצע לקבוע את הוראות התקנות שייכנסו לתוקף כבר בשנת 2025 כהוראת שעה, למשך שנה אחת. במקביל להוראת שעה זו, מוצע לקבוע תיקון קבוע לצו שיכנס לתוקף החל משנת 2026.

 

התיקון המוצע הינו כדלהלן:

א.  מוצע לתקן את סעיף 1 לצו יבוא חופשי, כך שיתווספו לו הגדרות לתקנות מינמטה וכן לממונה על פי תקנות מינמטה, שהוא הגורם שינפיק את רשיונות היבוא ליבואנים לפי תקנות אלה.

ב. מוצע לתקן את התוספת הראשונה לצו, כך שיתווספו אליה דרישות לרשיון יבוא עבור כספית (בפרטי המכס 28.05.400000 ו – 28.52). יוער, כי בפרט המכס 28.52 נדרש גם היום רשיון יבוא, ובמסגרת התיקון דרישה זו תותאם להוראות תקנות מינמטה, כך שהגורם מנפיק הרישיון יהיה הממונה לפי התקנות. הדרישה לרשיון יבוא תחול רק על יבוא ממדינות שאינן חברות באמנת מינמטה, וזאת בהתאם להוראות התקנות. כמו כן, מאחר ולפי חוק החומרים המסוכנים, תשנ"ג-1993 עיסוק בכספית טעון היתר רעלים בכמות העולה על 1 ק"ג, עוד קודם להתקנת התקנות, תהיה חובת רשיון ביחס ליבוא העולה על משקל זה גם אם מקורו במדינה החברה באמנת מינמטה.

ג.  כן מוצע לתקן את התוספת הראשונה לצו, כך שיתווספו אליה דרישות לרשיון יבוא עבור מוצרי כספית שונים המפוקחים בהתאם להוראות התוספת הראשונה לתקנות מינמטה (פרטי המכס 30.04.900000, 33.04, 33.04.200000, 33.07, 34.01, 38.08, 70.17.900000, 85.06, 85.35.300000, 85.35.900000, 85.36.400000, 85.36.500000, 85.39.310000, 85.39.320000, 85.39.390000, 85.40, 90.18.909000, 90.25.110000, 90.25.800000, ו - 90.26.200000).

ד. כן מוצע לקבוע כי תוקף הצו יהיה עד לתום שנת 2025.

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 32, עמ' 625; ס"ח התשע"ד, עמ' 20.

[2] ק"ת – שיעורי מק"ח, התשע"ד, עמ' 46 ; התשפ"ד, עמ' 128