תאריך תצוגה: 25/02/2025

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 2

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ה-2025. 3

1. תיקון סעיף 13. 3

2. תיקון התוספת הראשונה. 3

3. תחילה. 4

4. הוראת שעה לעניין תיאום סכומים. 4

5. הוראות שעה לעניין כללים 4 ו-6 לפרק 87 לתוספת הראשונה. 4

דברי הסבר. 8


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ה-2025

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

לטובת התכנסות למסגרות הפיסקליות, ובהמשך להחלטת הממשלה מס' 2280 מיום 1 בנובמבר 2024 בנושא "צמצום הפחתת המס במסגרת תכנית "ציון ירוק", ביום 31 בדצמבר 2024 פורסם צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 2 והוראת שעה מס' 2), התשפ"ה-2024 (להלן- תיקון מס' 2). במסגרת תיקון מס' 2 צומצם גובה הטבת המס במסגרת מיסוי ירוק. על מנת לשמור את התמריץ היחסי לקניית רכבים בעלי זיהום אוויר נמוך, תיקון מס' 2 הפחית את ההטבה לכל סוגי הרכבים בדרגות זיהום 1 עד 14 באופן זהה, כך שהפער האבסולוטי במחיר בין רכבים שונים נשאר דומה. על מנת ליצור תמריץ לקניית רכבים פחות מזהמים גם בתוך קבוצת הרכבים המזהמים ביותר, תיקון מס' 2 פיצל את קבוצה 15 לשלוש רמות מיסוי שונות. בנוסף, תיקון מס' 2 כלל הוראת שעה אשר הפחיתה את מס הקנייה על רכב חשמלי לשיעור של 45% עם תקרה של 35,000 ש"ח וצמצמה את הטבת מיסוי ירוק ב-750 ש"ח נוספים לשנת 2025.

לאור השינוי האמור במיסוי הירוק, על תיקון מס' 2 חל סעיף 2(א)(1) לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949, לפיו " הוראה בצו לפי חוק זה, שכתוצאה ממנה מוגדל מס או מוטל מס על סחורה שהיתה פטורה ממנו, תקפה יפקע בתום חדשיים מיום פרסומו של הצו ברשומות, אם לא אושרה או לא בוטלה אותה הוראה על ידי החלטה של ועדת הכספים של הכנסת לפני תום החדשיים... ". בהתאם, ועדת הכספים של הכנסת קיימה דיון בצו ביום 25 בפברואר 2025, במסגרתו הוחלט לאשר את תיקון מס' 2 לתקופה שעד יום 13 במרץ 2025 בלבד, כלומר ביום 14 במרץ 2025 תיקון מס' 2 עתיד לפקוע.

על מנת ליצור רציפות במיסוי רכבים, מוצע בצו זה לקבוע מחדש את שינויי החקיקה שבוצעו במסגרת תיקון מס' 2 ותוארו לעיל, תוך ביצוע שינויים בנוגע למיסוי רכב מסחרי המונע בחשמל בלבד, וזאת בהתאם לדיון האמור. במסגרת תיקון מס' 2 שיעור מס הקנייה על רכב מסחרי המונע בחשמל בלבד עומד על 45%, ותקרת ההטבה עומדת על 35,000 ש"ח. בתחום של רכב מסחרי החדירה של רכב חשמלי נמוכה מאד, ובשונה מרכב פרטי, ניתן לראות בו מוצר ינוקא. על מנת לתת הגנה נוספת לרכבים אלו, ולעודד את המשך חדירתם, מוצע כי עד סוף שנת 2026 מס הקנייה שחל לגביהם בשנת 2024 יחודש, כך שיעמוד על 35% ותקרת ההטבה תעמוד על 50,000 ש"ח. בהתחשב בזמן הדרוש להיערכות תפעולית, מוצע כי תחילתו של תיקון זה תהיה מיום 13 במאי 2025.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר:

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ה-2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5  לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיפים 1 ו-1א לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט - 1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב- 1952[3], אני מצווה לאמור:

תיקון סעיף 13

1.  

בסעיף 13 לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4] (להלן- הצו העיקרי)-

 

 

 

(1)  בכותרת השוליים, אחרי "הפחתות" יבוא "ותוספות";

 

 

 

(2)  בסעיף קטן (ב), אחרי "ההפחתות" יבוא "והתוספות".

תיקון התוספת הראשונה

2.  

בתוספת הראשונה לצו העיקרי, בפרק 87, בכלל 6 לכללים נוספים (ישראליים) (להלן- כלל 6)-

 

 

 

(1)  ברישה, במקום "יופחת הסכום המפורט" יבוא "יופחת או ייווסף, לפי העניין, הסכום המפורט";

 

 

 

(2)  במקום הטבלה המובאת בו יבוא:

 

 

"טור א'

דרגת זיהום האוויר

טור ב'

ציון ירוק

טור ג'

סכום ההפחתה או התוספת בשקלים חדשים

1

0 עד 50

הפחתה של 14,427

2

51 עד 130

הפחתה של 14,427

3

131עד 150

הפחתה של 12,892  

4

151עד 170

הפחתה של 10,744

5

171עד 175

הפחתה של 8,903

6

176עד 180

הפחתה של 7,366

7

181 עד 185

הפחתה של 6,140

8

186 עד 190

הפחתה של 4,911

9

191 עד 195

הפחתה של 3,990

10

196 עד 200

הפחתה של 2,766

11

201 עד 205

הפחתה של 2,149

12

206 עד 210

הפחתה של 922

13

211 עד 220

0

14

221 עד 250

תוספת של 1,535

15

251 עד 300

תוספת של 2,455

301 עד 350

תוספת של 5,000

351 ומעלה

תוספת של 7,500".

תחילה

3.  

(א) תחילתם של סעיפים 1 ו- 2 לצו זה ביום י"ד באדר התשפ"ה (14 במרץ 2025) (להלן- יום התחילה).

 

 

(ב)  על אף האמור בסעיף קטן (א), לעניין רכבים שסיווגם בפרטים 87.02.409000,  87.03.809000,  87.04.609000 ו-87.05.908000 לתוספת הראשונה לצו העיקרי, תחילתו של סעיף 2 לצו זה ביום ב' בטבת התשפ"ח (1 בינואר 2028).

הוראת שעה לעניין תיאום סכומים

4.

על אף האמור בסעיף 13 לצו העיקרי כתיקונו בסעיף 1 לצו זה, לעניין תיאום הסכומים האמורים בטבלה שבכלל 6 כתיקונו בסעיף 2 לצו זה ביום י"ב בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2026) יראו כאילו המדד היסודי הוא המדד שפורסם בחודש דצמבר 2024.

הוראות שעה לעניין כללים 4 ו-6 לפרק 87 לתוספת הראשונה

5.

(א) בתקופה שמיום התחילה עד יום י"ד באייר התשפ"ה (12 במאי 2025) יראו כאילו בפרק 87 לתוספת הראשונה לצו העיקרי-

 

 

 

(1)  בכללים נוספים (ישראליים)-

 

 

 

 

(א) בכלל 4-

 

 

 

 

 

(1)  ברישה, אחרי ""ראה כללים 4 עד 6 לכנ"י"" בא "או "ראה כללים 4, 4א, 4ב ו-5(ג) לכנ"י"";

 

 

 

 

 

(2)  בטבלה, בסופה בא:

 

 

 

טור א'

טור ב'

 

תיאור כלי הרכב

שיעור המס

"קבוצה ה'

שסיווגו בפרטים

87.02.409000, 87.03.809000, 87.04.609000 ו-87.05.908000

45%";

 

 

 

 

(ב)  אחרי כלל 4א בא:

 

 

 

"4ב.

על אף האמור בכלל 4, סכום המס החל על רכב מנועי בקבוצה ה' לא יפחת מסכום המס שמחושב לפי שיעור המס החל לפי כלל 4 על קבוצה א' או ב', לפי העניין ובהתאם למשקלו הכולל המותר של הרכב, בתוספת שיעור המס לפי כלל 4א, בניכוי ההפחתות לפי כללים 5(ג) ו-6, ובניכוי 35,000 שקלים חדשים, ולא יעלה על סכום המס שמחושב לפי שיעור המס החל על קבוצה א' בכלל 4 בתוספת שיעור המס לפי כלל 4א, בניכוי ההפחתות לפי כללים 5(ג) ו-6. ";

 

 

 

 

(ג)  בכלל 6 כתיקונו בסעיף 2 לצו זה, בטבלה, בטור ג', בכל מקום  שבו נקוב סכום הפחתה יראו כאילו הופחתו מהסכום האמור  750 ש"ח ובכל מקום שבו נקוב סכום של תוספת יראו כאילו נוספו לסכום האמור 750 ש"ח.

 

 

 

(2)  בפרטים 87.02.409000, 87.03.809000, 87.04.609000 ו-87.05.908000, בטור ד' לצידם, במקום האמור בא "ראה כללים 4, 4א, 4ב ו-5(ג) לכנ"י".

 

 

(ב) בתקופה שמיום ט"ו באייר התשפ"ה (13 במאי 2025) עד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025) יראו כאילו בתוספת הראשונה לצו העיקרי, בפרק 87-

 

 

 

(1)  בכללים נוספים (ישראליים)-

 

 

 

 

(א) בכלל 4 -

 

 

 

 

 

(1)  ברישה, אחרי ""ראה כללים 4 עד 6 לכנ"י"" בא "או "ראה כללים 4, 4א, 4ב, ו-5(ג) לכנ"י" או "ראה כללים 4, 4א 4ג ו-5(ג) לכנ"י"";

 

 

 

 

 

(2)  בטבלה, בסופה בא:

 

 

 

טור א'

טור ב'

 

תיאור כלי הרכב

שיעור המס

קבוצה ה'

שסיווגם בפרטים

87.02.409000, 87.03.809000, ו-87.05.908000

45%";

"קבוצה ו'

שסיווגו בפרט 87.04.609000

35%";

 

 

 

 

(ב)  אחרי כלל 4א בא:

 

 

 

"4ב.

על אף האמור בכלל 4, סכום המס החל על רכב מנועי בקבוצה ה' לא יפחת מסכום המס שמחושב לפי שיעור המס החל לפי כלל 4 על קבוצה א' או ב', לפי העניין ובהתאם למשקלו הכולל המותר של הרכב, בתוספת שיעור המס לפי כלל 4א, בניכוי ההפחתות לפי כללים 5(ג) ו-6, ובניכוי 35,000 שקלים חדשים, ולא יעלה על סכום המס שמחושב לפי שיעור המס החל על קבוצה א' בכלל 4 בתוספת שיעור המס לפי כלל 4א, בניכוי ההפחתות לפי כללים 5(ג) ו-6;";

 

 

 

 

 

4ג.

על אף האמור בכלל 4, סכום המס החל על רכב מנועי בקבוצה ו' לא יפחת מסכום המס שמחושב לפי שיעור המס החל לפי כלל 4 על קבוצה א' או ב', לפי העניין ובהתאם למשקלו הכולל המותר של הרכב, בתוספת שיעור המס לפי כלל 4א, בניכוי ההפחתות לפי כללים 5(ג) ו-6, ובניכוי 50,000 שקלים חדשים, ולא יעלה על סכום המס שמחושב לפי שיעור המס החל על קבוצה א' בכלל 4 בתוספת שיעור המס לפי כלל 4א, בניכוי ההפחתות לפי כללים 5(ג) ו-6. ";

 

 

 

 

(ג)  בכלל 6 כתיקונו בסעיף 2 לצו זה, בטבלה, בטור ג', בכל מקום  שבו נקוב סכום הפחתה יראו כאילו הופחתו מהסכום האמור  750 ש"ח ובכל מקום שבו נקוב סכום של תוספת יראו כאילו נוספו לסכום האמור 750 ש"ח.

 

 

 

(2)  בפרטים 87.02.409000, 87.03.809000 ו-87.05.908000, בטור ד' לצידם, במקום האמור בא "ראה כללים 4, 4א, 4ב ו-5(ג) לכנ"י";

 

 

 

(3)  בפרט 87.04.609000, בטור ד' לצידו, במקום האמור בא "ראה כללים 4, 4א, 4ג ו-5(ג) לכנ"י".

 

 

(ג) בתקופה שמיום י"ב בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2026) עד יום כ"א בטבת התשפ"ז (31 בדצמבר 2026) יראו כאילו בתוספת הראשונה לצו העיקרי, בפרק 87-

 

 

 

(4)  בכלל 4 לכללים נוספים (ישראליים)-

 

 

 

 

(א) ברישה, אחרי ""ראה כללים 4 עד 6 לכנ"י"" בא "או "ראה כללים 4, 4א, 4ג ו-5(ג) לכנ"י"";

 

 

 

 

(ב)  בטבלה, בסופה בא:

 

 

 

טור א'

טור ב'

 

תיאור כלי הרכב

שיעור המס

"קבוצה ו'

שסיווגו בפרט 87.04.609000

35%";

 

 

 

(5)  אחרי כלל 4ב לכללים נוספים (ישראליים) בא:

 

 

 

 

"4ג. על אף האמור בכלל 4, סכום המס החל על רכב מנועי בקבוצה ו' לא יפחת מסכום המס שמחושב לפי שיעור המס החל לפי כלל 4 על קבוצה א' או ב', לפי העניין ובהתאם למשקלו הכולל המותר של הרכב, בתוספת שיעור המס לפי כלל 4א, בניכוי ההפחתות לפי כללים 5(ג) ו-6, ובניכוי 50,000 שקלים חדשים, ולא יעלה על סכום המס שמחושב לפי שיעור המס החל על קבוצה א' בכלל 4 בתוספת שיעור המס לפי כלל 4א, בניכוי ההפחתות לפי כללים 5(ג) ו-6. ";

 

 

 

(6)  בפרט 87.04.609000, בטור ד' לצידו, במקום האמור בא "ראה כללים 4, 4א, 4ג ו-5(ג) לכנ"י".

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-1906-ת1)

 

__________________

בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר

דברי הסבר

לטובת התכנסות למסגרות הפיסקליות, ובהמשך להחלטת הממשלה מס' 2280 מיום 1 בנובמבר 2024 בנושא "צמצום הפחתת המס במסגרת תכנית "ציון ירוק", ביום 31 בדצמבר 2024 פורסם צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 2 והוראת שעה מס' 2), התשפ"ה-2024 (להלן- תיקון מס' 2). במסגרת תיקון מס' 2 צומצם גובה הטבת המס במסגרת מיסוי ירוק. על מנת לשמור את התמריץ היחסי לקניית רכבים בעלי זיהום אוויר נמוך, תיקון מס' 2 הפחית את ההטבה לכל סוגי הרכבים בדרגות זיהום 1 עד 14 באופן זהה, כך שהפער האבסולוטי במחיר בין רכבים שונים נשאר דומה. על מנת ליצור תמריץ לקניית רכבים פחות מזהמים גם בתוך קבוצת הרכבים המזהמים ביותר, תיקון מס' 2 פיצל את קבוצה 15 לשלוש רמות מיסוי שונות. בנוסף, תיקון מס' 2 כלל הוראת שעה אשר הפחיתה את מס הקנייה על רכב חשמלי לשיעור של 45% עם תקרה של 35,000 ש"ח וצמצמה את הטבת מיסוי ירוק ב-750 ש"ח נוספים לשנת 2025.

לאור השינוי האמור במיסוי הירוק, על תיקון מס' 2 חל סעיף 2(א)(1) לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949, לפיו " הוראה בצו לפי חוק זה, שכתוצאה ממנה מוגדל מס או מוטל מס על סחורה שהיתה פטורה ממנו, תקפה יפקע בתום חדשיים מיום פרסומו של הצו ברשומות, אם לא אושרה או לא בוטלה אותה הוראה על ידי החלטה של ועדת הכספים של הכנסת לפני תום החדשיים... ". בהתאם, ועדת הכספים של הכנסת קיימה דיון בצו ביום 25 בפברואר 2025, במסגרתו הוחלט לאשר את תיקון מס' 2 לתקופה שעד יום 13 במרץ 2025 בלבד, כלומר ביום 14 במרץ 2025 תיקון מס' 2 עתיד לפקוע.

על מנת ליצור רציפות במיסוי רכבים, מוצע בצו זה לקבוע מחדש את שינויי החקיקה שבוצעו במסגרת תיקון מס' 2 ותוארו לעיל, תוך ביצוע שינויים בנוגע למיסוי רכב מסחרי המונע בחשמל בלבד, וזאת בהתאם לדיון האמור. במסגרת תיקון מס' 2 שיעור מס הקנייה על רכב מסחרי המונע בחשמל בלבד עומד על 45%, ותקרת ההטבה עומדת על 35,000 ש"ח. בתחום של רכב מסחרי החדירה של רכב חשמלי נמוכה מאד, ובשונה מרכב פרטי, ניתן לראות בו מוצר ינוקא. על מנת לתת הגנה נוספת לרכבים אלו, ולעודד את המשך חדירתם, מוצע כי עד סוף שנת 2026 מס הקנייה שחל לגביהם בשנת 2024 יחודש, כך שיעמוד על 35% ותקרת ההטבה תעמוד על 50,000 ש"ח. בהתחשב בזמן הדרוש להיערכות תפעולית, מוצע כי תחילתו של תיקון זה תהיה מיום 13 במאי 2025.

כתוצאה מקידומו של השינוי הנוגע למיסוי ירוק צפויה תוספת הכנסות למדינה ממסים המוערכת בסכום של 650 מיליון ש"ח בשנה, והחל משנת 2028 תוספת של 900 מיליון ש"ח בשנה.

כתוצאה מהפחתת מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי הפסד הכנסות של כ-265 מיליון ש"ח בשנת 2025, ולאחר הוספת 750 ש"ח למיסוי הירוק סך ההפסד יצטמצם ל-105 מיליון ש"ח. בשנת 2026 צפוי הפסד הכנסות של כ-5 מיליון ש"ח.

 

 



[1] ע"ר 1937, תוס' 1, עמ' 183; ס"ח התשכ"ה, עמ' 118.

[2] ס"ח התש"ט, עמ' 154, התש"ך עמ' 18; התשמ"ד, עמ' 161.

[3] ס"ח התשי"ב, עמ' 344; התש"ן עמ' 190.

[4] ק"ת-שיעורי מק"ח, התשע"ז, עמ' 40.