תקנות התעבורה (תיקון מס'..)(התאמות לחוק הפרות תעבורה מנהליות, התשפ"ד-2024), התשפ"ה-2025
חוק הפרות תעבורה מנהליות, התשפ"ד-2024 משנה את אופן האכיפה של חלק מעבירות התעבורה. העבירות הקבועות היום כעבירות מסוג ברירת משפט, יהפכו להיות הפרות תעבורה מנהליות.
שינוי זה מחייב התאמות ניסוחיות בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961, הכלולות בתיקון המוצע.
במקביל, משרד התחבורה בוחן עריכת שינויים בשיטת הניקוד החורגים מהתאמות ניסוחיות, ושינויים אלה, לאחר שיסוכמו, ייערכו בתיקון נפרד לתקנות התעבורה.
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:
טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'...)(התאמות לחוק הפרות תעבורה מנהליות, התשפ"ד-2024), התשפ"ה-2025
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 4, 12(א1)(ה), 13, 69א, 70 (1), (11) ו-(24) ו-71(3) לפקודת התעבורה[1] בהסכמת שר המשפטים לעניין תקנות 11 עד 14 ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיפים 12א1(ה) ו-69א לפקודה וסעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[2], אני מתקינה תקנות אלה: |
||||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנה 1 לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 [3] (להלן – התקנות העיקריות) - |
||
|
|
|
|
(1) אחרי ההגדרה "בוחן" יבוא: |
|
|
|
|
|
|
""בית דין לתעבורה" – כהגדרתו בחוק הפרות תעבורה;" |
|
|
|
|
(2) אחרי ההגדרה "דרך עירונית" יבוא: |
|
|
|
|
|
|
"החלטה סופית" – החלטה סופית להטיל קנס, כהגדרתה בחוק הפרות תעבורה; "; |
|
|
|
|
(3) אחרי ההגדרה "הסעת תלמידים" יבוא: |
|
|
|
|
|
|
""הפרה" – הפרת תעבורה, כהגדרתה בחוק הפרות תעבורה;" |
|
|
|
|
(4) אחרי ההגדרה "חומר מסוכן" יבוא: |
|
|
|
|
|
|
""חוק הפרות תעבורה" – חוק הפרות תעבורה מנהליות, התשפ"ד-2024[4];"; |
|
תיקון תקנה 15ב |
2. |
בתקנה 15ב לתקנות העיקריות, בפסקה (7), אחרי "שלוש עבירות תעבורה או יותר" יבוא " התקבלו לגביו 3 החלטות סופיות או יותר". |
||
|
תיקון תקנה 162 |
3. |
בתקנה 162(ב) לתקנות העיקריות, אחרי "שהעבירה" יבוא "או ההפרה". |
||
|
תיקון תקנה 175ג |
4. |
בתקנה 175ג לתקנות העיקריות, בפסקה (7), אחרי "עבירות" יבוא "והפרות". |
||
|
תיקון תקנה 193א |
5. |
בתקנה 193א לתקנות העיקריות, במקום " לפי חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א-1981" יבוא "לפי חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019 וממרשם התעבורה המנהלי כהגדרתו בחוק הפרות תעבורה". |
||
|
תיקון תקנה 207ב |
6. |
בתקנה 207ב לתקנות העיקריות, אחרי "בעבירה מן העבירות" יבוא "או בהפרה מן ההפרות". |
||
|
תיקון תקנה 211 |
7. |
בתקנה 211 לתקנות העיקריות, בפסקה (2), בסופה יבוא "או כל הפרה לגביה ניתנה החלטה סופית;". |
||
|
תיקון תקנה 212ב |
8. |
בתקנה 212ב לתקנות העיקריות - |
||
|
|
|
|
(1) בתקנת משנה(א)(1), אחרי "עבירות תעבורה" יבוא "או הפרות" ובסופה יבוא "או הפרות חניה כהגדרתן בחוק הפרות תעבורה"; |
|
|
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ב) אחרי "של הרשעות" יבוא "או הפרות". |
|
|
תיקון תקנה 271 |
9. |
בתקנה 271(ב) לתקנות העיקריות, אחרי "בשל עבירת תעבורה" יבוא "בשל הפרה". |
||
|
תיקון תקנה 394 |
10. |
בתקנה 394 לתקנות העיקריות, בפסקה (3), בסופה יבוא "או ניתנה לגביו החלטה סופית". |
||
|
תיקון תקנה 544 |
11. |
בתקנה 544 לתקנות העיקריות, האמור בה יסומן "(א)" ואחריו יבוא: |
||
|
|
|
|
"(ב) התקבלה החלטה סופית לגבי נהג בהפרה מן ההפרות המפורטות בתוספת הששית (להלן – ההפרה הנוכחית), יחויב בנקודות כמספר שנקבע בה לצד אותה הפרה." |
|
|
תיקון תקנה 545 |
12. |
בתקנה 545 לתקנות העיקריות - |
||
|
|
|
|
(1) במקום תקנת משנה (א), יבוא: |
|
|
|
|
|
|
"(א) רשות הרישוי תנהל לגבי כל נהג מרשם הרשעות, בהתאם למידע שהתקבל לפי סעיף 16 לחוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019[5] או לפי התוספת השניה לחוק הפרות תעבורה"; |
|
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ב), אחרי "בשל הרשעות" יבוא "או הפרות"; |
|
|
|
|
|
(3) בתקנת משנה (ג), אחרי "הרשעתו של נהג" יבוא "או החלטה סופית בעניינו" ואחרי "את ההרשעה" יבוא "או ההחלטה הסופית, לפי העניין"; |
|
|
|
|
|
(4) בתקנת משנה (ג1), אחרי "על הרשעתו" יבוא "או על החלטה סופית של בית דין לתעבורה" ואחרי "בשל העבירה" יבוא או ההפרה"; |
|
|
|
|
|
(5) בתקנת משנה (ד), אחרי "של עבירה" יבוא "או של הפרה". |
|
|
תיקון תקנה 547 |
13. |
בתקנה 547 לתקנות העיקריות - |
||
|
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א), אחרי "מיום ביצוע העבירה" יבוא "או ההפרה"; |
|
|
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ג), בסופה יבוא "או ההפרה"; |
|
|
|
|
|
(3) בתקנת משנה (ה), אחרי "בשל עבירה" יבוא "או הפרה". |
|
|
תיקון תקנה 585א |
14. |
בתקנה 585א(ז) לתקנות העיקריות, בהגדרה "מידע תעבורתי", אחרי "מן העבירות" יבוא "או ההפרות". |
||
|
תיקון תקנה 587ב2 |
15. |
בתקנה 587ב2(ב) לתקנות העיקריות, אחרי "על עבירות" יבוא "או הפרות". |
||
|
תיקון התוספת השישית |
16. |
בתוספת השישית, בכל מקום, אחרי "תיאור מקוצר של העבירה" יבוא "או ההפרה". |
||
|
תחילה ותחולה |
17. |
תחילתן של תקנות אלה ביום תחילתו של חוק הפרות תעבורה מנהליות, התשפ"ד-2024. |
||
_________, התשפ"ה ( __________, 2025)
(חמ 8-83 ת1)
מירי רגב
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
כללי
בנובמבר 2025 צפוי להיכנס לתוקף השלב הראשון של חוק הפרות תעבורה מנהליות, התשפ"ד-2024 (ס"ח התשפ"ד, עמ' 1328) (להלן – החוק).
לפי החוק, עבירות התעבורה שכיום הן עבירות מסוג ברירת משפט ונדונות בהליכים לפי פרק ז' לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, יהפכו להיות הפרות תעבורה מנהליות, וייאכפו באמצעות קנסות מנהליים ובבי"ד מנהלי ייעודי, הכל כפי שמוסדר בחוק האמור.
תקנות התעבורה מתייחסות במקומות רבים להרשעות בעבירות תעבורה, שחלקן יהיו בעתיד, עם כניסת החוק לתוקף, הפרות תעבורה מנהליות. לפיכך יש לתקן בהתאמה את התקנות הללו ולכלול בהן הפרות תעבורה.
מעבר לכך, פרק ז' לחוק מסדיר ניהול מרשם של הפרות תעבורה מנהליות, ובסעיף 39(20) לחוק תוקן סעיף 69א לפקודת התעבורה, כך שהסמכות לקבוע שיטת ניקוד תחול גם על קביעה סופית להטיל קנס לפי החוק, נוסף על הרשעות לפי פקודת התעבורה.
סעיף 47(ב)(2) לחוק מחייב את שרת התחבורה והבטיחות בדרכים להגיש לאישור ועדת הכלכלה תקנות להפעלת שיטת הניקוד על הפרות תעבורה מנהליות בתוך שנה מיום תחילת החוק.
תקנות אלה מסדירות את הנדרש כמפורט לעיל.
תקנות 1 עד 10, 14 ו-15
התאמות נוסח לשם התייחסות להפרות תעבורה מקום שהתקנות הקיימות מתייחסות להרשעות וההקשר כולל גם את אותן הוראות שעתידות להיות הפרות תעבורה מנהליות.
תקנות 11 עד 13 ו-16
בתקנות אלה מוצע להוסיף לתקנות שיטת הניקוד את הפרות התעבורה המנהליות, באופן ששיטת הניקוד תחול על קביעה סופית להטיל קנס לפי החוק, באותו אופן שבו היא חלה על הרשעות.
תקנה 17
מועד התחילה של תקנות אלה יהיה מועד תחילתו של חוק הפרות תעבורה מנהליות.