חוק הסיוע המשפטי (ניצול אזרחים ותיקים)(תיקון מס'...), התשפ"ה-2025.
חוק הסיוע המשפטי, התשל"ב-1972 (להלן – "החוק" או "חוק הסיוע המשפטי") והתקנות מכוחו קובעים באילו עניינים ובאיזה היקף יינתן סיוע משפטי, למי שידו אינו משגת וזאת בכפוף למבחן סיכוי משפטי. כמו כן, בתוספת לחוק נקבעו מספר עניינים בהם יינתן סיוע משפטי בהיקף שנקבע בתוספת ללא בחינת הזכאות הכלכלית או הסיכוי המשפטי, או שניהם יחד, בהתאם לקבוע בכל פרט מהפרטים בתוספת.
מטרת החוק המוצע הינה מתן סיוע משפטי, ללא מבחן זכאות כלכלית, לאזרחים ותיקים במקרים אשר יפורטו להלן.
תופעת ניצול כלכלי של אזרחים ותיקים הולכת ומתגברת בשנים האחרונות, והובילה לתיקוני חקיקה והחלטות ממשלה שונות (ביניהן למשל החלטת ממשלה מס' 450 בעניין "תוכנית חירום לחיזוק המאבק נגד עוקץ וניצול צרכנים אזרחים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים" מיום 18.10.2020). מצב זה, בו אזרחים ותיקים מנוצלים ונקשרים בעסקאות אשר אין להם צורך בהם, מוביל לפגיעה קשה באזרחים ותיקים, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה נפשית. מצבי ניצול אלה לרוב אינם מדווחים ומטופלים, הן בשל בושה של האזרח הוותיק הנפגע והן בשל חוסר ידע ומסוגלות לפנות להליכים המשפטיים המתאימים.
על כן, מוצע בתיקון זה לקבוע כי בעבור אזרחים ותיקים, מעל 65 שנים, יינתן סיוע משפטי ללא מבחן הזכאות הכלכלית בהליכים משפטיים העוסקים בעילות הצרכניות- טעות, הטעייה, כפייה ועושק לפי חוק החוזים התשל"ג-1973, איסור הטעיה והשפעה בלתי הוגנת לפי חוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981 ועילות תרמית וגזל לפי פקודת הנזיקין [נוסח חדש], בהם נטען על ידי האדם כי בעת ביצוע העסקה היה ניצול של גילו, חולשתו, מצבו הקוגניטיבי, מצבו הבריאותי או קשיי שפה.
תיקון זה יסייע לאזרחים הוותיקים הנפגעים במימוש זכויותיהם המשפטיות, הן בייצוג בתביעות יזומות על ידם, והן בהליכי הוצאה לפועל כנגדם, בהן טענות הניצול עשויות לשמש כטענות הגנה, וזאת ללא הצורך לעמוד בנטל מבחן הזכאות הכלכלית אשר יכול להוות חסם משמעותי בפנייה לקבלת סיוע.
החוק המוצע מבקש לסייע לאזרחים ותיקים אשר נפלו קורבן לניצול כלכלי לפעול באפיקים המשפטיים המתאימים לשם מיצוי זכויותיהם.
הסיוע לפונים ימומן מתקציב משרד המשפטים.
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים
תזכיר חוק הסיוע המשפטי (ניצול אזרחים ותיקים) (תיקון מס'...), התשפ"ה-2025
|
|
|
|
|
|
הוספת פרט 15 לתוספת לחוק |
1. |
בחוק הסיוע המשפטי, התשל"ג-1973[1], בתוספת הראשונה, אחרי פרט 14 יבוא: |
|
|
|
|
"15. לאדם שמלאו לו 65 שנים, בהליכים משפטיים על פי העילות המפורטות להלן, שבהם נטען כי היה ניצול של גילו, חולשתו, מצבו הקוגניטיבי, מצבו הבריאותי או קשיי שפה של האדם, וסעיף 3 לא יחול: |
|
|
|
|
|
(1) טעות, הטעיה, כפייה או עושק כמשמעותם בסעיפים 14-15, 17-18 לחוק החוזים (חלק כללי), התשל"ג-1973[2]; |
|
|
|
|
(2) איסור הטעיה והפעלת השפעה בלתי הוגנת כמשמעותם בסעיפים 2 ו-3 לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981[3]; |
|
|
|
|
(3) גזל או תרמית כמשמעותם בסעיפים 52 ו- 56 לפקודת הנזיקין [נוסח חדש][4]." |
דברי הסבר
סעיף 1- בהצעת חוק זו מוצע לקבוע כי יינתן סיוע משפטי ללא מבחן הזכאות הכלכלית לאדם שמלאו לו 65 שנים בהליכים משפטיים העוסקים בעילות הצרכניות- טעות, הטעייה, כפייה ועושק לפי חוק החוזים התשל"ג-1973, איסור הטעיה והשפעה בלתי הוגנת לפי חוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981 ועילות תרמית וגזל לפי פקודת הנזיקין [נוסח חדש], בהם נטען על ידי האדם כי בעת ביצוע העסקה היה ניצול של גילו, חולשתו, מצבו הקוגניטיבי, מצבו הבריאותי או קשיי שפה.
התיקון נועד לסייע לאזרחים ותיקים הנתקלים בניצול כלכלי, ללא הנטל הנדרש בהוכחת מצבם הכלכלי.
בשנים האחרונות, אנו רואים עלייה בעסקאות הנעשות על אוכלוסיית הצרכנים המבוגרים אשר מתקשה פעמים רבות להתמודד עם ניסיונות שיווק אגרסיבי, ולכן מוצאים את עצמם כבולים בעסקאות ובחוזים דרקוניים, ובבואם להשתחרר הם מגלים קנסות גבוהים וקושי להתנתק. עסקאות אלה נעשות פעמים רבות תוך ניצול מצבו של האזרח הוותיק- בין אם גילו, מצבו הקוגניטיבי, מצבו הבריאותי, קשיי השפה, וחולשתו הכללית.
ממחקרים בתחום הגנת הצרכן עולה כי לאזרח הוותיק בעצמו קיים הקושי לדווח על הניצול שחווה, הן בשל תחושות בושה ומבוכה, והן בשל חוסר ההבנה כי נפל קורבן לניצול זה. כמו כן, יש לעיתים חוסר בידע על הזכויות המגיעות לו, וחוסר מסוגלות לפנות לאפיקים משפטיים על מנת לפעול ולהגן על עצמו מהעסקה שבוצעה.
מעשי הניצול עשויים להשפיע באופן קשה על האזרח הוותיק, בין בשל פגיעה כלכלית, ובין בשל ערעור תחושת הביטחון והאמון.
לאור האמור, ועל מנת לסייע לאזרחים הוותיקים אשר נתקלים בסיטואציות אלה, מוצע להוסיף לתוספת הראשונה לחוק את פרט 15[5] ולקבוע כי במקרים בהם עולה טענת ניצול בשל גילם, יינתן סיוע משפטי ללא בחינת מבחן הזכאות הכלכלית, אשר עשוי להוות חסם ונטל בירוקרטי, על מנת ליתן סיוע משפטי ולסייע במיצוי זכויותיהם.