תאריך תצוגה: 13/01/2025

תזכיר חוק משק החשמל (תיקון מס' __) (תשלום מופחת בחשמל), התשפ"ה-2025

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק משק החשמל (תיקון מס' __) (תשלום מופחת בחשמל), התשפ"ה-2025.  

 

  ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו:

 

מטרת התיקון המוצע לחוק משק החשמל, התשנ"ו – 1990 (להלן – החוק) היא לאפשר לשר האנרגיה והתשתיות (להלן – השר) להגדיל את  הטבה הניתנת בתשלום החשמל לצרכן המנוי בסעיף 31א(א) לחוק. צרכן כאמור, קרי צרכן הזכאי לגמלה לפי סעיף 2(א)(4) לחוק הבטחת הכנסה, התשמ"א – 1980 (להלן – גמלאי המקבל הבטחת הכנסה), זכאי להנחה בשיעור של 50% מהתעריף הביתי בעד 400 הקוט"ש הראשונים שצרך מדי חודש בשימוש ביתי בלבד.

לפי סעיף 31א(ב)(1) לחוק רשאי השר, בהתייעצות עם שר הרווחה והביטחון החברתי (שר הרווחה לשעבר) ובהסכמת שר האוצר, לקבוע אוכלוסיות נזקקות נוספות, שמי שנמנה עליהן ישלם תשלום מופחת מהתעריף הביתי בשיעור ובאופן שיקבע השר. לאור הוראות הסעיף, רשאי השר, בין היתר, לקבוע שיעור הנחה גבוה מ-50% בגין כמות גדולה יותר. זאת בעוד, כאמור, שלפי החוק, שיעור ההטבה והכמות שבגינה היא ניתנת לגבי גימלאים מקבלי הבטחת הכנסה, קבועים בחוק, ולא ניתן להגדילם.

הצעת החוק מבקשת לתקן את התוצאה, שלפיה ניתן לתת לכלל אוכלוסיות הנזקקים הטבה גדולה יותר מזו הניתנת לאוכלוסית הגמלאים מקבלי הבטחת ההכנסה, ולא ניתן להגדיל את ההטבה דווקא לאותה אוכלוסיה שעליה ביקש המחוקק להגן ולעגן עבורה את ההטבה בחקיקה. לפיכך מוצע לתקן את החוק ולהסמיך את השר, בהתייעצות עם שר הרווחה ובהסכמת שר האוצר, להגדיל את ההטבה (הן לגבי השיעור והן לגבי הכמות) גם לאוכלוסיה זו, כולה או חלקה, וזאת בדומה לסמכות הקבועה בסעיף קטן (ב) לגבי האוכלוסיות האחרות.

 

  ג.  עיקרי החוק המוצע

הסמכת השר, בהתייעצות עם שר הרווחה והביטחון החברתי, ובהסכמת שר האוצר, להגדיל את גובה ההנחה הניתנת בתשלום החשמל (הן לגבי השיעור והן לגבי הכמות) לגמלאי המקבל הבטחת הכנסה.

 

  ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

אין השפעה על החוק הקיים מעבר למטרה המצוינת.

 

ה.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, ועל תקנים במשרדי הממשלה

אין השפעה לתקציב המדינה או על תקני כוח האדם במשרדי הממשלה.

 

  ו.  להלן נוסח החוק המוצע

 

 

 

תזכיר חוק משק החשמל (תיקון מס' __) (תשלום מופחת בחשמל), התשפ"ה-2025

 

תיקון סעיף 31א

1. 1.

בחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 (להלן- החוק) , בסעיף 31א -

 

 

 

(1) בסעיף קטן(א), אחרי "בשימוש ביתי בלבד" יבוא: "ואם קבע השר, בהתייעצות עם שר הרווחה ובהסכמת שר האוצר לפי הוראות סעיף קטן (ב), תשלום מופחת בשיעור נמוך מהאמור או בעד כמות גדולה מהאמור – בשיעור או בעד כמות כפי שקבע";

 

 

 

(2) בסעיף קטן (ב), בפסקה (1), בסופה יבוא: "הוראות פסקה זו יחולו גם על האוכלוסיה המנויה בסעיף קטן (א), כולה או חלקה, ובלבד שגובה ההטבה לגבי אוכלוסיה זו לא יפחת מהקבוע בסעיף קטן (א)".

דברי הסבר

 

כללי

מטרת התיקון המוצע לחוק משק החשמל, התשנ"ו – 1990 (להלן – החוק) לאפשר לשר האנרגיה והתשתיות (להלן – השר) להגדיל את  הטבה הניתנת בתשלום החשמל לצרכן המנוי בסעיף 31א(א) לחוק, קרי צרכן הזכאי לגמלה לפי סעיף 2(א)(4) לחוק הבטחת הכנסה, התשמ"א – 1980 (להלן – גמלאי המקבל הבטחת הכנסה).

 

סעיף 1

לפי סעיף 31א(א) לחוק גמלאי הזכאי להבטחת הכנסה זכאי להנחה בשיעור של 50% מהתעריף הביתי בעד 400 הקוט"ש הראשונים שצרך. לפי סעיף 31א(ב)(1) לחוק, רשאי השר, בהתייעצות עם שר הרווחה והביטחון החברתי ובהסכמת שר האוצר, לקבוע אוכלוסיות נזקקות נוספות, שמי שנמנה עליהן ישלם תשלום מופחת מהתעריף הביתי בשיעור ובאופן שיקבע השר. לאור הוראות הסעיף, רשאי השר, בין היתר, לקבוע שיעור הנחה גבוה מ-50% בגין כמות גדולה יותר לאוכלוסיות שיקבע. זאת בעוד, שכאמור, לפי החוק, שיעור ההטבה והכמות בגינה היא ניתנת, לגבי גימלאים מקבלי הבטחת הכנסה, קבועים בחוק, ולא ניתן להגדילם.

הצעת החוק מבקשת לשנות את התוצאה, לפיה ניתן לתת לכלל אוכלוסיות הנזקקים הטבה גדולה יותר מזו הניתנת לאוכלוסית הגמלאים מקבלי הבטחת ההכנסה, ולא ניתן להגדיל את ההטבה דווקא לאותה אוכלוסיה שעליה ביקש המחוקק להגן ולעגן עבורה את ההטבה בחקיקה. לפיכך מוצע לתקן את החוק ולהסמיך את השר בהתייעצות עם שר הרווחה ובהסכמת שר האוצר להגדיל את ההטבה (הן לגבי השיעור והן לגבי הכמות) גם לאוכלוסיה זו, כולה או חלקה, וזאת בדומה לסמכות הקבועה בסעיף קטן (ב) לגבי האוכלוסיות האחרות.

.