תאריך תצוגה: 29/12/2024

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות שירותי הובלה (תיקון מס'...), התשפ"ה – 2024.

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

תיקון תקנות שירותי הובלה התשס"א – 2001 (להלן- התקנות העיקריות) ועיגון החובה  להחזיק את שטר המטען במערכת דיגיטלית, שתאפשר קפיצת מדרגה בתיעוד המטען בכלל, ובטיפול במטען מיוחד בפרט. בהתאם, מוצע לתקן את התקנות כדי לתת בסיס לשימוש בשטרי מטען דיגיטליים.  מוצע כי,  בדומה לקיים במדינות מתקדמות רבות, תופעל מערכת שטר  מטען דיגיטלי (להלן- המערכת) שתאושר על ידי הרגולטור – המפקח על התעבורה,  ותופעל  בכפוף לאבטחת המידע ותוך התייחסות לסיכוני פרטיות.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

 


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:  

תקנות שירותי הובלה (תיקון מס'...), התשפ"ה – 2024

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 7, 14, ו-24 לחוק שירותי הובלה, התשנ"ז – 1997[1] (להלן – החוק)[2], בהסכמת השר להגנת הסביבה לעניין תקנות 4, 6, 9(2) ו-(3), ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 26 לחוק,  אני מתקינה תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות שירותי הובלה, תשס"א-2001[3] (להלן- התקנות העיקריות), בתקנה 1-

 

 

(1) אחרי  ההגדרה "איקא"ו", יבוא:  

 

 

""אמצעי התממשקות" – רכיב ממערכת שטרי מטען שהוא אמצעי תקשורת המיועד להפעלה ברכב מסחרי בעת ההובלה,  לצורך קבלת מידע מאת המערכת על אודות סיכונים בדרך והנחיות במהלך ההובלה ";

 

 

(2) אחרי ההגדרה "מוסר מטען" יבוא:

 

 

""מטען מיוחד" – חומר מסוכן, פסולת חומרים מסוכנים, פסולת, בטון המובל במערבל בטון או מטען חורג;";

 

 

(3) אחרי הגדרת "מספר או"ם" (U.N. Number)" יבוא:  

 

 

""מערכת  שטרי מטען" – מערכת  המופעלת עבור משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, המשמשת לקליטת שטרי מטען ותעודות מטען, הכוללת אמצעי  התממשקות, ושאושרה על ידי המפקח לפי תקנה 21א";

 

 

(4) אחרי  הגדרת "סוג הרשיון" יבוא:

 

 

""פסולת" – כהגדרתה בחוק שמירת הנקיון, תשמ"ד-1984[4]

 

 

"פסולת חומרים מסוכנים" - חומר מכל סוג או צורה המכיל חומר מסוכן, המיועד לסילוק או להשבה;".

תיקון תקנה 3

2.

בתקנה 3 לתקנות העיקריות, בתקנה משנה (א), במקום "שאפשר לקבלו במשרדי המפקח" יבוא "שיפורסם באתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים".

תיקון כותרת פרק שלישי

3.

בפרק שלישי לתקנות העיקריות, בכותרת, במקום "חומר מסוכן" יבוא " מטען מיוחד".

הוספת תקנה 7א

4.

אחרי תקנה 7 לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"אמצעי התממשקות

7א.

לא יוביל אדם ולא ירשה לאחר להוביל מטען מיוחד ברכב מסחרי אלא אם כן מותקן ברכב אמצעי התממשקות, ונהג הרכב המסחרי הפעיל את האמצעי האמור באופן רציף בכל עת במהלך ההובלה, באופן שיאפשר לו לקבל התראות בכל זמן ההובלה."

תיקון תקנה 8

5..

בתקנה 8 לתקנות העיקריות -

 

 

(1) בכותרת השוליים,  במקום "חומר מסוכן" יבוא "מטען מיוחד";

 

 

(2) אחרי תקנת משנה (א) יבוא:

 

 

 

"(א1) לא יוביל אדם ולא ירשה לאחר להוביל מטען מיוחד, שאינו חומר מסוכן, אלא אם כן ההובלה תעשה על פי שטר מטען או תעודת מטען למטען מיוחד, לפי סוגו."

תיקון תקנה 9

6.

בתקנה 9 לתקנת העיקריות, בתקנה משנה (ב), במקום "לשטר המטען ולתעודת המטען יצורף" יבוא "במהלך ההובלה יימצא ברכב המסחרי".

תיקון תקנה 20

7.

בתקנה 20 לתקנות העיקריות  -

 

 

 

(1) בתקנה משנה (א), במקום הסיפה החל ב"שבחלק א'" יבוא "בתוספת החמישית, בהתאם לסוג המטען המובל.";

 

 

 

(2) במקום תקנה משנה (ב) יבוא:

 

 

 

 

"(ב) המוביל, הנהג, מוסר המטען, מקבל המטען או מי מטעמו של אחד מאלה, יזין את שטר המטען או תעודת מטען למערכת שטרי המטען לפני תחילת ההובלה, וכן ישלח אותו באופן מקוון למוביל, למזמין ההובלה, למקבל המטען ולנהג הרכב המסחרי, לפי העניין, ורשאי המוביל לשלוח גם לגורמים נוספים ככל שראה צורך בכך. 

 

 

 

 

(ב1) בעת ביצוע הובלה תהיה לנהג גישה למערכת שטרי מטען באופן שיאפשר הצגת שטר מטען או תעודת מטען המתייחסים לאותה הובלה, בפני מי שזכאי על פי דין לעיין בהם";

 

 

 

(3)      בתקנת משנה (ג), המילה "חתומה", תימחק.

הוספת תקנות 21א עד 21ד

8.

אחרי תקנה 21 לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"אישור מערכת שטרי המטען

21א.

(א)       המפקח יאשר מערכת שטרי מטען, בה יש אמצעי התממשקות העומד בדרישות הגנת סייבר של אגף הסייבר של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ובלבד שהמידע בה מאובטח כאמור בתקנת משנה (ב), ושביכולתה לאפשר עשייה של  כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) קיום ממשק אלקטרוני קבוע עם כל מוביל וכל נהג;

 

 

 

 

 

 

 

(2) צפייה בשטר מטען או תעודת מטען, ובלבד שלא חלפה שנה מיום ההובלה או שההובלה טרם בוצעה;

 

 

 

 

 

 

 

(3) קליטת שטרי מטען ותעודות מטען, ושמירתם;

 

 

 

 

 

 

 

(4) מתן גישה לצפייה בשטר מטען או תעודת מטען או בנתוני אמצעי ההתמשקות, מיום שהוזמנה ההובלה ועד שנה אחרי ביצועה, לזכאים להרשאת גישה לפי תקנה 21ג;

 

 

 

 

 

 

 

(5) שליחת  התראות ומידע וקבלתם, על אודות סיכוני דרך במהלך ההובלה.

 

 

 

 

 

 

(ב)        לשם אבטחת המידע במערכת, המערכת תכלול מערכות תוכנה וחומרה מהימנות המקנות רמה גבוהה של זמינות ואמינות ומעניקות הגנה ברמה גבוהה מפני חדירה, גישה לא מורשית, דליפה, שיבוש, הפרעה או גרימת נזק למידע, למחשב או לחומר מחשב או מפני העתקתו של חומר מחשב שלא כדין; בסעיף זה, "חומר מחשב", "מחשב" ו"תוכנה" – כהגדרתם בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995[5].

 

 

פעולות מערכת שטרי מטען

21ב.

מערכת שטרי מטען תקלוט שטר המטען או תעודת המטען ותשלח למוביל הודעה על קליטתו ועל המועד בו נקלט; ואולם היא לא תקלוט שטר מטען או תעודת מטען אם התקיים אחד או יותר מאלה: 

 

 

 

 

 

 

 

(1) שטר המטען או תעודת המטען לא מולאו כנדרש; 

 

 

 

 

 

 

 

(2) אין לנהג רישיון נהיגה תקף  לנהיגת  אותו כלי רכב מסחרי;

 

 

 

 

 

 

 

(3) אין לנהג היתר לפי תקנה 11;

 

 

 

 

 

 

 

(4) אין לכלי הרכב המסחרי רשיון רכב או שאין לו רשיון מוביל מסוג מתאים להובלת המטען האמור בשטר המטען או בתעודת המטען; 

 

 

 

 

 

 

 

(5) אין למוביל רשיון מוביל או היתר להובלת חומר מסוכן; 

 

 

 

 

 

 

 

(6) מתקיימת במוביל, בכלי הרכב או בנהג מניעה אחרת לפי דין לביצוע ההובלה לפי העניין.

 

 

רישום למערכת שטרי מטען

21ג.

(א)  לשם שימוש במערכת שטרי מטען, מוסר מטען, מוביל ונהג רכב מסחרי יירשמו לשימוש במערכת שטרי המטען באופן האמור בתקנה זו.

 

 

 

 

 

 

 

(ב) לשם רישום למערכת האמורה, ימסור הנרשם אליה פרטים מזהים ופרטי קשר, ויפרט את התפקיד בשלו הוא מבקש להירשם.

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  לעניין תקנה זו -

 

 

 

 

 

 

 

 

"פרטים מזהים" – שם, מספר תעודת זהות, מספר מזהה של התאגיד שבעבורו הוא מבקש להירשם למערכת;

 

 

 

 

 

 

 

 

"פרטי קשר" – מספר טלפון נייד וכתובת דואר אלקטרוני.

 

 

 

הרשאות גישה למערכת שטרי המטען

21ד.

(א)   לא תהיה גישה למידע מזוהה במערכת שטרי המטען אלא למי שמורשה לכך לפי תקנה זו.

 

 

 

 

 

 

(ב) הרשאות הגישה למערכת שטרי המטען יינתנו למפורטים להלן:

 

 

 

 

 

 

 

(1) מוסר מטען, מקבל מטען, מוביל או נהג כלי רכב מסחרי -לעניין המטען אותו הוא מסר, קיבל, הוביל, או מטען המובל ברכב המסחרי בו הוא נוהג, לפי העניין ;

 

 

 

 

 

 

 

(2) אדם הרשאי לפי כל דין לעיין בשטר מטען או תעודת מטען, או במסלול נסיעתו של רכב מסחרי.

 

 

 

 

 

 

(ג) המפקח ייתן הרשאות גישה למערכת שטרי המטען באופן אשר ימזער, ככל הניתן, את הסיכון לפגיעה בפרטיות, בשים לב לחלופות טכנולוגיות אפשריות למתן הרשאות גישה כאמור.

 

 

 

 

 

 

(ד) על אף האמור בתקנה  זו, רשאי  אדם, באישור המפקח, לקבל מידע ממערכת שטרי המטען לשם הפקת נתונים סטטיסטיים, ובלבד שלא יימסר כאמור מידע מזוהה או ניתן לזיהוי על מוסר המטען, מוביל או נהג. "

תיקון התוספת החמישית

9.

בתוספת החמישית לתקנות העיקריות -

 

 

(1) בחלק א' -

 

 

 

(א)  בפרט 1 -

 

 

 

 

(1) בשורה הראשונה, במקום "מס' עוסק מורשה"  יבוא "מס' רשיון מוביל", ובמקום "פקס"   יבוא "דוא"ל";

 

 

 

 

(2) בשורה השניה, אחרי "המזמין" יבוא "מס' עוסק/ ת.ז. _____";

 

 

 

 

(3) בשורה השלישית, אחרי "הנהג" יבוא "מס' ת.ז. ____מס' רשיון נהיגה ___";

 

 

 

 

(4) בשורה הששית, אחרי "מקום פריקה" יבוא:

 

 

 

 

"מטען חורג כן/ לא

אם מטען חורג – אורך ________, רוחב _________ גובה

מערבל בטון כן/ לא 

אם מערבל בטון –

דרגת חשיפה _____________

דרגת חוזק לחיצה _____________

דרגת סומך ____________

גודל גרגיר מקסימלי ______________

מהירות סיבוב _____________";

תוספת

תכונות המוצר

דרגת כלורידים

 

פסולת חומר מסוכן כן/ לא

מספר קטלוג פסולת

שם מקבל המטען

טלפון מקבל המטען";

((ו) בהצהרת מזמין ההובלה, הקטע מ"אני מצהיר" עד "מקום ותאריך", יימחקו.

 

 

 

(5) בטבלה, המלים "הגעה לפריקה גמר פריקה והערות" – יימחקו;

 

 

 

(6) בהצהרת מזמין ההובלה, הקטע מ"אני מצהיר" עד "מקום ותאריך", יימחקו.

 

 

(ב) בפרט 2 -

 

 

 

(1) בשורה הראשונה, במקום "מס' עוסק מורשה" יבוא "מס' רשיון מוביל", ובמקום  "פקס" יבוא "דוא"ל;

 

 

 

(2) בשורה השניה, אחרי "המזמין" יבוא "מס' עוסק/ ת.ז.";

 

 

 

(3) בשורה השלישית, אחרי "הנהג" יבוא "מס' ת.ז. מס' רשיון  נהיגה ____";

 

 

 

(4) אחרי "מקום הפריקה" יבוא -

 

 

 

"מטען חורג כן/ לא

אם מטען חורג – אורך ________, רוחב _________ גובה

מערבל בטון כן/ לא 

אם מערבל בטון –

דרגת חשיפה _____________

דרגת חוזק לחיצה _____________

דרגת סומך ____________

גודל גרגיר מקסימלי ______________

מהירות סיבוב _____________

תוספת

תכונות המוצר

דרגת כלורידים

 

פסולת כן/ לא

מספר קטלוג פסולת

שם מקבל המטען

טלפון מקבל המטען";

 

 

(2)

בחלק ב' -  

 

 

 

 

(1) בפרט 1 -

 

 

 

 

 

 

(א)  בשורה הראשונה, המילה  "פקס:"  תימחק ובמקומה יבוא "דוא"ל:";

 

 

 

 

 

 

(ב) בשורה השלישית, אחרי "המזמין" יבוא "מס' עוסק/ ת.ז.";

 

 

 

 

 

 

(ג)  בשורה הששית, אחרי "הנהג" יבוא "מס' ת.ז. מס' רשיון נהיגה";

 

 

 

 

 

 

(ד) המילים  "פירוט שעות הפעילות הגעה לטעינה שעת טעינה הגעה לפריקה גמר פריקה", יימחקו;

 

 

 

 

 

 

(ה)  המילים "אני מצהיר" ועד "מחק את המיותר" , יימחקו.

 

 

 

 

 

(2)        בפרט 2 -

 

 

 

 

 

 

(א)  בשורה השלישית, המילה  "פקס:"  תימחק ובמקומה יבוא "דוא"ל:";

 

 

 

 

 

 

(ב) בשורה השישית, אחרי "המזמין" יבוא "מס' עוסק/ ת.ז.";

 

 

 

 

 

 

(ג)  בשורה השמינית, אחרי "הנהג" יבוא "מס' ת.ז. מס' רשיון נהיגה";

 

 

 

 

 

 

(ד) המילים "פירוט שעות הפעילות הגעה לטעינה שעת טעינה הגעה לפריקה גמר פריקה – יימחקו;

 

 

 

 

 

 

(ה)  המילים "אני מצהיר" ועד "מחק את המיותר" יימחקו ואחריהן יבוא:

 

 

 

 

 

 

"חלק ג'

 

 

 

 

 

1. שטר מטען להובלת פסולת חומרים מסוכנים

שם המוביל  כתובת: 

מס' עוסק מורשה  טלפון:  רישיון מוביל מס': דוא"ל:

שטר מטען להובלה בשכר מס'  תאריך

המזמין  מס עוסק/ת.ז. כתובת  טל'

טלפון להתקשרות עם המזמין  במקרה חירום

מס' הזמנה  בעל המטען

שם הנהג  מס' ת.ז.  מס' רשיון נהיגה מס' הרכב  מס' הגרור/נתמך

משקל כולל מותר של הרכב לפי רישיון הרכב

סכום ביטוח המטען

היקף אחריותו של המוביל

מס' היתר רעלים

תוקף ההיתר

תיאור הפסולת

שם הגורם השולח את הפסולת  מענו  מס' הטלפון

שם מקבל החומר המסוכן  מענו  מס' הטלפון

יעד/מקום הטעינה  יעד/ מקום הפריקה

טלפון למקרה חירום

המטען יימסר בתאריך  שעה משוערת

מס' שם החומר המסוכן לפי הספר הכתום  סיוג מספר או"ם משקל או נפח לפי סיווג המטען הגעה  טעינה

כולל שטיפה וטיהור לפי הצורך; רצוף בזה כרטיס בטיחות

 

 

 

 

 

 

 

שם מזמין ההובלה וחתימתו

שם המוביל  חתימת המוביל

שם הנהג  חתימת הנהג  תאריך

 

הצהרת מזמין ההובלה/ מוסר המטען להובלה

הטובין: שם החומר , קבוצת הסיווג ,

סיווג המשנה , מספר או"ם  סוג האריזה  כולם לפי הספר הכתום

משקל החומר  בנוזלים נפחו , בגזים נפחו 

מידע נוסף 

 

אישור

מאשר קבלת המטען הנ"ל בשלמות.

שם המקבל  תאריך  חתימה

מס' היתר רעלים

תוקף ההיתר"

 

 

2.       תעודת מטען להובלה עצמית של פסולת חומרים מסוכנים

שם המוביל  כתובת:

רישיון מוביל מס'

טלפון:  דוא"ל

טלפון להתקשרות במקרה חירום

תעודת מטען להובלה עצמית מס'  תאריך

מס' היתר רעלים

תוקף ההיתר

תיאור הפסולת חומרים מסוכנים

המזמין  מס' עוסק/ ת.ז. כתובת  טל'

מס' הזמנה  בעל המטען

שם הנהג מס' ת.ז. מס' רשיון  מס' הרכב  מס' הגרור/נתמך

משקל כולל מותר של הרכב לפי רישיון הרכב

שם הגורם השולח את החומר המסוכן  מענו  מס' הטלפון

שם מקבל החומר המסוכן  מענו  מס' הטלפון

מקום הטעינה  מקום פריקה

מס' היתר רעלים

תוקף ההיתר

טלפון למקרה חירום

למסירת המטען בתאריך  שעה משוערת

מס' שם החומר המסוכן לפי הספר הכתום  סיוג מספר או"ם משקל או נפח לפי סיווג המטען הגעה  טעינה

כולל שטיפה וטיהור לפי הצורך; רצוף בזה כרטיס בטיחות

 

 

 

 

 

הצהרת מזמין ההובלה/מוסר המטען להובלה

הטובין: שם החומר , קבוצת הסיווג ,

סיווג המשנה , מספר האו"ם , סוג האריזה

כולם לפי הספר הכתום

משקל החומר  בנוזלים נפחו , בגזים נפחו 

מידע נוסף 

 

אישור

מאשר קבלת המטען הנ"ל בשלמות.

שם המקבל  תאריך  חתימה".

תחילה ותחולה

10.

(א)  תחילתן של תקנות אלה תהיה בתקופה שאחרי המועד הקובע כמפורט להלן למובילים מהסוגים להלן, כהגדרתם בתקנה 4; לעניין זה, "המועד הקובע" – האחד לחודש הראשון שלאחר יום פרסומן של תקנות אלה:

 

 

 

(1) מוביל סוג ג', ד', ז', או ח'– חודשיים אחרי המועד הקובע;

 

 

 

 

(2) מוביל מסוג א', ב', ה' או ו', אשר מוביל פסולת לרבות פסולת חומרים מסוכנים -  ארבעה חודשים מהמועד הקובע;

 

 

 

 

(3) מוביל מסוג א', ב', ה' או ו' אשר מוביל בטון או מטען חורג – ששה חודשים מהמועד הקובע;

 

 

 

 

 

(4) מוביל מסוג ב' או ו', שלא חלות עליו פסקאות (2) או (3) -   15 חודשים מהמועד הקובע; על אף האמור בפסקה זו -

 

 

 

 

 

(א)  אם יש לו מעל 50 כלי רכב  - 9 חודשים מהמועד הקובע;

 

 

 

 

 

(ב) אם יש לו מעל 25 כלי רכב  - שנה מהמועד הקובע;

 

 

 

 

(5) מוביל  שלא נכלל בפסקאות (1) עד (4)– 18 חודשים מהמועד הקובע.

 

 

 

(ב)  השר רשאי, בצו, לדחות את יום התחילה לסוג מסוים של מובילים, לתקופה שלא תעלה על כפל התקופה מהמועד הקובע ליום התחילה שנקבע לגביו, אם מצא שלא ניתן יהיה להשלים את חיבור המובילים מאותו סוג למערכת שטרי המטען, עד יום התחילה לגבי אותו סוג.

 

 

(ג)   מוביל רשאי להרשם למערכת שטרי המטען אף בטרם הגיע יום התחילה לסוג ההובלה שהוא מורשה לבצע, ואם נרשם כאמור, יחולו עליו הוראות תקנות אלה מעת שנרשם.

 

 

 

הוראת מעבר

11.

אין באמור בתקנות אלו כדי לפגוע בתוקפם  של שטר מטען או תעודת מטען שנמסרו לגבי מטען  לפני יום התחילה של אותו סוג מוביל.

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ _____-3)

מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

דברי הסבר

חוק שירותי הובלה, תשנ"ז-1997 (להלן – החוק) נועד להגביר את הבטיחות בהפעלת רכב מסחרי ובמתן שירות הובלה, ולהגן על הצרכן ועל איכות הסביבה. סעיף 4 לחוק קובע כי לא ייתן אדם שירות הובלה, בעצמו או באמצעות אחר, אלא אם כן בידו רשיון מוביל, ושירות ההובלה ניתן בהתאם לסוג הרשיון ולתנאיו.

תקנות שירותי הובלה, תשס"א-2001 (להלן- התקנות העיקריות) מפרטות את התנאים לקבלת רשיון מוביל כללי ורשיון מוביל להובלת חומרים מסוכנים. הובלת מטען על-ידי בעל רשיון מוביל טעונה הוצאת שטר מטען (או תעודת מטען במקרה שהמוביל הוא גם בעל המטען), אשר מוגדר בסעיף 2 לחוק כ"הסכם הובלה בכתב בין מזמין שירות ההובלה לבין המוביל".

במהלך השנים 2021-2022 ביצע משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן- משרד התחבורה) תהליך אסטרטגי, במסגרתו הוגדרה התוכנית הלאומית בתחום הרכב הכבד. על-פי הערכות שבוצעו במסגרת התהליך, סך הנזק הנגרם למשק הישראלי כתוצאה מפעילות ענף הרכב הכבד עומד על כ-12 מיליארד ₪ בשנה. לפעילות זו, לצד חיוניותה למשק, יש השפעה שלילית בהיבטי גודש התנועה, בטיחות הדרכים, איכות הסביבה ויעילות תשתיות המיסעה. מציאות זו אינה ייחודית לישראל, ולאורה מדינות רבות החלו מקדמות שינויים במערך ההיתרים להובלת מטענים יבשתית, תוך שהן מטמיעות אמצעים טכנולוגיים מתקדמים לתיעוד דיגיטלי של שטרי המטען, זאת במטרה להביא להפחתה בהיקף ההחצנות השליליות של התחום על הסביבה והמשק.

אחד התחומים המרכזיים בהם התמקדה התוכנית היה ניטור תנועת מובילים (בדגש על חומרים מסוכנים ומטען מיוחד) באמצעות שטר מטען דיגיטלי. על-פי החוק, קיימת חובה להחזקת שטר מטען לכל רכב שמשקלו הכולל המותר 10,000 ק"ג או עבור כל רכב מסחרי שמוביל חומר מסוכן. התקנות העיקריות קובעות את נוסח שטר המטען בתוספת החמישית ועד היום נדרש להכינו בכתב, עם עותקים לגורמים הנקובים בהן.

שטר המטען מהווה האמצעי העיקרי לבקרה ולפיקוח, בפרט כאשר מדובר בחומרים מסוכנים. פערי ניטור אלו הינם קריטיים בשעת תאונה. חובת השימוש בשטר מטען על-גבי נייר מקשה על זיהוי החומרים המובלים ועל הטיפול והיעיל והמהיר בהם.

לאור זאת מוצע  לתקן את התקנות העיקריות, ולעגן את החובה  להחזיק את שטר המטען  במערכת דיגיטלית, שתאפשר קפיצת מדרגה בתיעוד המטען בכלל, ובטיפול במטען מיוחד בפרט. בהתאם, מוצע לתקן את התקנות כדי לתת בסיס לשימוש בשטרי מטען דיגיטליים.

לפי המוצע, בדומה לקיים במדינות מתקדמות רבות, תופעל מערכת שטר מטען דיגיטלי (להלן- המערכת) שתאושר על ידי הרגולטור – המפקח על התעבורה, בכפוף לאבטחת המידע ותוך התייחסות לסיכוני פרטיות.

כל הדרישות הקיימות כיום בתקנות העיקריות לעניין שטר המטען, ימשיכו להתקיים  גם בשטר המטען הדיגיטלי: הפצת שטר המטען תהיה באמצעות המערכת; הגורמים הרלוונטים יוכלו לראות במערכת את שטרי המטען הרלוונטיים להם באמצעים דיגיטליים. כמו כן, גורמים נוספים אשר יש להם סמכות כדין לצפות בשטרי המטען כיום – יהיו זכאים לקבל מידע מהמערכת, כפי שהם זכאים לקבל היום את שטרי המטען. מעבר לכל אלה, המערכת תאפשר שליפת נתונים סטטיסטיים, לטובת איסוף המידע הנדרש לשם שיפור מצב התחבורה והבטיחות בכבישים, ובכך  תביא לשיפור ביכולות איסוף הנתונים לצרכי תכנון וקבלת החלטות מושכלות ותסייע לניהול והבקרה הנדרשת על הענף. 

השימוש בשטר המטען הדיגיטלי יביא להפחתת נטל בירוקרטי: צמצום התהליך המסורבל הכרוך בהוצאת שטר המטען, בהירות על היקף אחריות המוביל למטען (שטר המטען הוא אסמכתה חוקית), נגישות מהירה למידע חיוני במקרה של תאונה כדי לשפר  את הבטיחות והמענה המבצעי בעת הטיפול בתאונות,  ואכיפה של ההגבלות הנוגעות לנסיעה במסלולים מסויימים (כגון רכבים המובילים חומרים מסוכנים או מטען חורג).

בנוסף לקביעת ההתנהלות בשטר מטען דיגיטלי,  התקנות קובעות חובה לנהג בכלי רכב מסחרי לנהוג כאשר אפליקציית שטר המטען הדיגיטלי – שהיא חלק מהמערכת -  מופעלת, לצורך קבלת התראות על סיכוני הדרך שיש בהם כדי למנוע את תנועת הרכב המסחרי בהם כגון על גשרים נמוכים. מצלמות הממוקמות בכבישים, יעבירו התראות למערכת, במקרה שהנהג ברכב נוסע בדרך שאינו יכול לנסוע בה, למשל כזאת שיש בה גשרים הנמוכים מגובה המשאית העלולים להביא לתאונה קשה, לפגיעה בתשתיות הגשר ובכביש, כמו גם במשתמשים אחרים בדרך. סיכונים אלו גוברים כאשר מדובר במשאית המובילה מטען מיוחד: חומרים מסוכנים,  פסולת חומרים מסוכנים, פסולת בטון המובל במערבל בטון או מטען חורג.  כל אלו יוצרים סיכונים לתנועה ולמשתמשים אחרים בדרך וגם לסביבה עצמה, ולפיכך מוטלות מגבלות על הנסיעה במסלולים מסויימים עם מטען מיוחד . למשל, יש צורך באישור משטרה למסלול הובלה של מטען חורג מעל גודל מסויים או אישור משרד הגנת הסביבה (או פיקוד העורף בזמן חירום) למסלול הובלת חומרים מסוכנים.

 

שימוש באמצעי ההתראה הכלול במערכת, יקטין את הסיכונים הכרוכים בהובלת סחורות, את הסיכונים לפגיעה בתשתיות, והקטנת הסיכון מכלי רכב המובילים חומרים מסוכנים.  מדובר במנגנון רגולטורי יעיל, שאינו מכביד,  תוך פגיעה מינימלית בפרטיות, אשר מצמצם גורם סיכון הכרוך בסכנה משמעותית הן לנהג כלי הרכב, לתשתית הדרך ולמשתמשים האחרים. 

 



1 ס"ח התשנ"ז, עמ' 222.

[2] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, עמ' 173.

[3] ק"ת התשס"א, עמ' 446; התשפ"ג, עמ' 1151.

[4] ס"ח התשמ"ד, עמ' 142.

[5] ס"ח התשנ"ה, עמ' 366.