תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
תזכיר חוק הכניסה לישראל (תיקון מס'...), התשפ"ה – 2024.
חוק הכניסה לישראל (תיקון מס'..), התשפ"ה - 2024.
מטרתו של חוק זה היא להסמיך את שר הפנים לקבוע אגרה יעודית אשר תשולם לרשות האוכלוסין וההגירה למימון מערכת לטיפול בבקשות לאישור מסע אלקטרוני עבור תיירים העתידים להגיע לישראל ואינם מחוייבים באשרת כניסה.
לא רלוונטי
לא רלוונטי
תזכיר חוק מטעם משרד הפנים – רשות האוכלוסין וההגירה:
תזכיר חוק הכניסה לישראל (תיקון מס'...), התשפ"ה – 2024.
|
|
|
|
|
|
1. |
בחוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952[1], בסעיף 14, בסעיף קטן (א), אחרי פסקה (4) יבוא: |
||
|
|
|
"(4א) |
אגרה עבור אישור מסע אלקטרוני שתשולם לרשות האוכלוסין וההגירה בעד הגשת בקשה לאישור כאמור;" |
סעיף 14(א)(4) לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב – 1952 (להלן – החוק) מסמיך את שר הפנים לקבוע אגרות בעד מתן אשרות ורישיונות לפי החוק. בהתאם לכך נקבעו בתוספת לתקנות הכניסה לישראל, התשל"ד – 1974, אגרות עבור אשרות ורישיונות לכניסה ושהיה בישראל.
בהתאם להחלטת ממשלה 451 מיום 18/10/2020 הקימה רשות האוכלוסין וההגירה את "מערכת מרום" וכחלק ממנה את "פרויקט ETA-IL " לצורך בחינה מראש של בקשות לאישור מסע אלקטרוני עבור תיירים העתידים להגיע לישראל ואינם מחויבים באשרת כניסה, ומתן אישור כאמור לתיירים שאין מניעה מראש לכניסתם לישראל. החל מחודש יוני 2024 המערכת פועלת במסגרת פיילוט, והחל מיום 1 בינואר 2025, כל תייר המתכוון להגיע לישראל ממדינות הפטורות מאשרה (להלן – המבקש), יהיה מחויב להגיש טרם הגעתו לישראל, בקשה לאישור מסע אלקטרוני. הסדר זה עוגן בתקנה 5ב שהותקנה ופורסמה באוגוסט 2024 (ק"ת התשפ"ד, עמ' 3092), ובה נקבעה חובת הגשת הבקשה לאישור מסע אלקטרוני, שתיכנס לתוקף ביום 1 בינואר 2025.
הקמת "מערכת מרום" והפעלת הפרויקט כרוכות בפעולות רבות הדורשות מימון משמעותי של תשומות כח אדם ופיתוחים טכנולוגיים מגוונים, לרבות הקמת פורטל ייעודי, הקמת מוקד אנושי לטיפול בפניות, הקמת מאגר לנתוני זרים, גיבוש תשתית נתונים והפעלת כלל רכיבי המערכת וטיובם באופן שוטף ורציף. במסגרת הליך גיבוש תקציב המדינה לשנת 2025 נקבע כי רשות האוכלוסין וההגירה תגבה אגרה עבור בקשות לאישור מסע אלקטרוני, והאגרה תשמש לתקצוב ייעודי להפעלת המערכת ותחזוקתה. לצורך גביית אגרה עבור הגשת בקשה כאמור, בהחרגה מהכלל שנקבע בסעיף 5(ד) לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה - 1985 לפיו אגרה לא תשמש למימון הוצאה מותנית בהכנסה, מוצע להסמיך את שר הפנים, על דרך הוספת פסקה (4א) לסעיף 14(א) לחוק, לקבוע אגרה ייעודית עבור אישור מסע אלקטרוני שתשולם לרשות האוכלוסין וההגירה בעד הגשת בקשה לאישור כאמור.