תאריך תצוגה: 08/12/2024

 

טיוטת הסכם בדבר מתן מענק עידוד והמשך תעסוקה – מלחמת חרבות ברזל

לפי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995

 

בתוקף הסמכות לפי סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995,[1] ולאחר התייעצות עם ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ועם מועצת המוסד לביטוח לאומי, נחתם ביום ___ הסכם בין המוסד לביטוח לאומי לבין ממשלת ישראל, בדבר מתן מענק עידוד המשך תעסוקה לתושבים שהתפנו מבתיהם במסגרת מלחמת חרבות ברזל, כפי שיובא בתוספת.

 

תוספת

הסכם בדבר מתן מענקי עידוד והמשך תעסוקה – מלחמת חרבות ברזל

שנערך ונחתם בירושלים ביום           התשפ"ה (____ דצמבר 2024)

בין:                       ממשלת ישראל בשם מדינת ישראל (להלן – הממשלה) המיוצגת על ידי XX;

מצד אחד

לבין:                    המוסד לביטוח לאומי (להלן – המוסד), המיוצג על ידי XX;

מצד שני

הואיל: ובשל מצב הלוחמה שהחל עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023, נוצר קושי לגיוס עובדים לתעסוקה ביישובים מפונים שיש מניעה בטחונית לחזרה של תושבים להתגורר בהם בהתאם להחלטות הממשלה בנושא, בסמוך לגבולות המדינה מדרום ומצפון;

והואיל: ויציאה לעבודה והמשכיות תעסוקתית הינה חלק מהמאמץ המלחמתי ומחוסנו של המשק;

והואיל: ובפרק הזמן שחלף מאז פרוץ המלחמה העניקה ממשלת ישראל מענקים לעידוד תעסוקה ביישובים מפונים או של תושבים שפונו מבתיהם, בהתאם להסכם שנחתם להסכם בדבר מתן מענקי עידוד והמשך תעסוקה – מלחמת חרבות ברזל שנערך ונחתם בירושלים ביום י"ד בכסלו התשפ"ד (27 בנובמבר 2023) (להלן – מענק העידוד הראשון);

והואיל: והמוסד מוכן לבצע את תשלום המענקים בהתאם להוראות הסכם זה, לאחר שהתמלאו התנאים אמורים בסעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995;

 

לפיכך הוסכם והותנה בין הצדדים כדלהלן:

 

1. הגדרות

בהסכם זה –

"חוק הביטוח הלאומי" – חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995;

"החלטות הממשלה" – החלטה 950, החלטה 975, החלטה 978 והחלטה 988, החלטה 1006, החלטה 1193, החלטה 1478 וכל החלטה אחרת שתתקבל על ידי הממשלה בנוגע לפינוי או רענון תושבי יישוב בעקבות מלחמת חרבות ברזל ולמתן מענק עבורם; 

"יישוב מפונה" – אחד היישובים שתושביהם פונו או הוצאו להתרעננות, המנויים בהחלטות הממשלה, כפי שיחולו מעת לעת, ובלבד שלא נקבע לגביו כי ניתן לאפשר חזרת תושבים אליו או כי אין מניעה ביטחונית מתושבים לשוב אליו או כל נוסח אחר המעיד על כך שאין מניעה ביטחונית מתושבים לחזור לאותו יישוב;

"מענק עידוד" – מענק הניתן בהתאם להוראות הסכם זה;

"עובד" – עובד תושב ישראל מעל גיל 18;

"תקופת מענק העידוד" – התקופה שמיום כ"ח אלול התשפ"ד (1 באוקטובר 2024) ועד ליום ל' בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024).

 

2. זכאות למענק

עובד זכאי למענק עידוד, בסך של 3,000 ש"ח עבור כל חודש עבודה בתקופת מענק העידוד, ובלבד שמתקיימים בו באותו חודש כל אלה (להלן – חודש מזכה):

א. מקום מגוריו הקבוע של העובד או מקום עבודתו הוא ביישוב אשר באותו חודש הוא יישוב מפונה;

ב.  עבד אצל אותו מעסיק בחודש אחד לפחות מבין החודשים יולי , אוגוסט , ספטמבר 2023;

ג.  הוא אינו עובד מעסיק ציבורי כמשמעותו בתקנות שעת חירום (הרחבת הסכם יציאה לחופשה על המגזר הציבורי הרחב בשל נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020;

ד.  הכנסתו החודשית של העובד בחודש המזכה, כמשמעותה בסעיף 344 או 344א לחוק הביטוח הלאומי, לפי העניין, בהתאם לדיווח המעסיק על פי סעיף 355(1א) (א)(2)לא פחתה מסך של 2,786 ש"ח, ולא עלתה על סך של 25,000 ₪

ה. העובד הגיע פיזית לעבודה בחצרי המעסיק בהם עבד באחד מן החודשים יולי, אוגוסט, ספטמבר 2023, לפחות 11 ימים באותו חודש מזכה.

 

3. הגשת בקשה למענק

א. בקשה למענק עידוד תוגש למוסד על ידי המעסיק באופן מקוון באתר האינטרנט של המוסד, בהתאם לטופס שיפורסם באתר האינטרנט של המוסד, ותכלול, בין השאר, הצהרה של המעסיק על עמידת העובד בכל התנאים לקבלת המענק ואת כל פרטי המידע להם זקוק המוסד על מנת לבדוק את הזכאות למענק; בקשה כאמור בסעיף זה תוגש עד ליום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025).

ב.  עובד אשר מעסיקו לא הגיש בעברו את הבקשה למוסד בשל חוסר שיתוף פעולה של המעסיק, רשאי להגיש בקשה לקבלת המענק בעצמו, החל מתום 60 ימים מתום החודש שבגינו מבוקש המענק, באופן ובתנאים כפי שיורה המוסד.

ג.  המענק ישולם לחשבון הבנק של העובד, כפי שידוע למוסד.

ד.  המענק ישולם עבור כל חודש העסקה, לאחר קבלת דיווח המעסיק בהתאם לסעיף 355 לחוק הביטוח הלאומי עבור אותו חודש, ולאחר שהושלמה תקופת ההעסקה המזכה במענק עבור אותו חודש, לפי העניין, ולא לפני היום ה-20 לחודש העוקב לחודש שבו הוגשה כל בקשה.

 

4. הוראות שונות

א. הזכאות למענק עידוד היא עבור עובד אחד, והוא יינתן בשל עמידה בתנאי המענק אצל מעסיק אחד.

ב.  עובד הזכאי למענק מכוח הסכם זה, והוא זכאי אף למענק מכוח הסכם בדבר מתן מענק לתמרוץ תעסוקה בענף הבניין לאור מלחמת חרבות ברזל שנחתם ביום כ"ה בתמוז התשפ"ד (31 ביולי 2024),  והוגשה בקשה לקבלת שני המענקים, ישולם לו מענק מכוח הסכם אחד בלבד, בסכום הגבוה מבניהם.

ג.  על תשלום המענקים הניתנים לפי הסכם זה יחולו הוראות פרק י"ד לחוק הביטוח הלאומי, בשינויים המחויבים.

ד.  מענק לפי הסכם זה לא ייחשב הכנסה לעניין כל דין, בהתאם להוראות סעיף 406(ה) לחוק הביטוח הלאומי.

ה. במקרה שבו יימצא כי שולם מענק לעובד ביתר, או שלא כדין יהיה רשאי המוסד להפעיל כל סמכות לפי דין לצורך קיזוז וניכוי הסכום ששולם ביתר לעובד ויחולו עליו הוראות פרק י"ט לחוק הביטוח הלאומי.

ו. הסכם זה יעמוד בתוקפו עד ליום ל' בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024);

ז.  מימון, החזר הוצאות וביצוע:

1) מענקים ששולמו לפי הסכם זה ישולמו על חשבון אוצר המדינה באמצעות המוסד.

2) המוסד יגיש לממשלה, באמצעות משרד האוצר, חשבון מפורט של סכום ההוצאה לפי הסכם זה, שהוציא המוסד בפועל.

3) הממשלה תשפה את המוסד, באמצעות משרד האוצר, בסכום שהוא ישלם לפי הסכם זאת, וזאת לפי נוהל השתתפות אוצר המדינה בתשלומי המוסד לביטוח לאומי (להלן – הנוהל).

4) הממשלה, באמצעות משרד האוצר, תשפה את המוסד לפי החלק היחסי מההוצאות המנהליות של המוסד הנובעות מביצוע הסכם זה כפי שהיו בפועל ובהתאם לנוהל.

 

 

ולראיה באו הצדדים על החתום:

 

__________

__________

___________

__________

יהונתן רזניק

ויקטוריה סלין

ירון ישראלי

צביקה כהן

סגן בכיר לחשב הכללי, משרד האוצר

חשבת בכירה מטה חשב כללי, משרד האוצר

חשב המוסד לביטוח לאומי

ממלא מקום המנהל הכללי של המוסד לביטוח לאומי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

 

ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) החלה מתקפה משולבת על מדינת ישראל, אשר כללה ירי טילים ופשיטת גורמים עוינים ברחבי הארץ ובעיקר בדרומה, אשר הובילה להכרזת הממשלה על מלחמת "חרבות ברזל", אשר הובילה, בין היתר, לפינוי של יישובים הסמוכים לגבולות הדרום והצפון מתושביהם. מאז פרוץ המלחמה קיבלה ממשלת ישראל החלטות שעניינן הסדרת ומתן סיוע לפינוי יישובים באיזורי גבולות הדרום והצפון, כמפורט (להלן – החלטות הממשלה):

(א) החלטת ממשלה מס' 950 שעניינה "תכנית פעולה לאומית לביצוע פינוי אוכלוסייה המצויה בסמוך לגבול רצועת עזה וקליטתה – חרבות ברזל" מיום כ"ז בתשרי התשפ"ד (12 באוקטובר 2023) (להלן תיקרא החלטה זו כפי תיקונה מזמן לזמן – החלטה 950), שבמסגרתה, בין השאר, הוסדר פינוי האוכלוסייה הנמצאת בטווח של עד 4 ק"מ מהגבול עם רצועת עזה;

(ב)  החלטת ממשלה מס' 975 שעניינה "תכנית פעולה לאומית לביצוע פינוי אוכלוסייה בגזרת הצפון (0 עד 5 ק"מ מהגבול) וקליטתה – מלחמת חרבות ברזל" מיום ג' בחשוון התשפ"ד (18 באוקטובר 2023) (להלן תיקרא החלטה זו כפי תיקונה מזמן לזמן – החלטה 975), שבמסגרתה הוסדרה האפשרות לפינוי האוכלוסייה הנמצאת בטווח של עד 5 ק"מ מהגבול הצפוני של מדינת ישראל;

(ג)  החלטת ממשלה מס' 978 שעניינה "סיוע המדינה לתושבי העיר אשקלון לאור מלחמת חרבות ברזל" מיום ד' בחשוון התשפ"ד (19 באוקטובר 2023) (להלן תיקרא החלטה זו כפי תיקונה מזמן לזמן – החלטה 978), שבמסגרתה הוחלט על מתן מענה של לינה ושירותי הארחה לחלק מתושבי העיר אשקלון נוכח ההיקף האינטנסיבי של ירי הטילים על העיר;

(ד)  החלטת ממשלה מס' 988 שעניינה "סיוע המדינה לתושבי יישובי הדרום המצויים בטווח של 0 עד 7 ק"מ מגבול רצועת עזה ותושבי העיר שדרות לאור מלחמת 'חרבות הברזל' ותיקון החלטות ממשלה" מיום ח' בחשוון התשפ"ד (23 באוקטובר 2023) (להלן תיקרא החלטה זו כפי תיקונה מזמן לזמן – החלטה 988), שבמסגרתה הוחלט על מתן מענה של לינה ושירותי הארחה לתושבי העיר שדרות וכן לתושבי יישובים המנויים בנספח א להחלטה 988 וכן על תיקון החלטה 950, החלטה 975 והחלטה 978;

(ה) החלטת ממשלה מס' 1006 מיום י"ד בחשון התשפ"ד (29 באוקטובר 2023) (להלן תיקרא החלטה זו כפי תיקונה מזמן לזמן – החלטה 1006), שקבעה שינויים ועדכונים בהחלטות הממשלה המובאות לעיל.

 

בשל מצב הלוחמה נוצר קושי לגיוס עובדים לתעסוקה ביישובים מפונים, בסמוך לגבולות המדינה מדרום ומצפון. בנוסף, פונו יישובים רבים המצויים בקרבת גבולות המדינה בצפון ובדרום, ותושביהם שוכנו בכל רחבי הארץ, ונוצר קושי משמעותי הן להפעיל מקומות עבודה המצויים ביישובים מפונים, והן לעובדים מפונים להגיע למקום עבודתם, בין אם מצוי ביישוב מפונה ובין אם לאו.

תכלית הסכם זה היא להעניק מענקים לעידוד חזרה לעבודה של עובדים שפונו מביתם או שמקום עבודתם מצוי ביישוב שפונה.

 

לסעיף 1

מוצע לקבוע הגדרות שונות הרלוונטיות למימוש הסכם זה.

 

לסעיף 2

מוצע לקבוע זכאות למענק לעידוד תעסוקה עבור עובד שמקום מגוריו הקבוע הוא ביישוב מפונה, או שמקום מגוריו הקבוע אינו ביישוב מפונה אך עבודתו היא ביישוב מפונה. יש קושי לקבוצות עובדים אלה להגיע לעבודתם עקב פינויים מבתיהם לרחבי הארץ או עקב מיקומו של מקום העבודה ביישוב מפונה. לפיכך, מוצע להעניק מענק לעידוד חזרה לעבודה לעובדים אלה, ובלבד שיגיעו פיזית למקום עבודתם בה עבדו טרם פרוץ מצב הלוחמה, לפחות 11 ימים בחודש, וזאת על מנת להבטיח כי תוגשם התכלית של חזרה לעבודה; כי עבדו אצל אותו מעסיק באחד משלושת החודשים שקדמו לחודש אוקטובר 2023; כי הוא אינו עובד מעסיק ציבורי כמשמעותו בתקנות שעת חירום (הרחבת הסכם יציאה לחופשה על המגזר הציבורי הרחב בשל נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020; וכי הכנסתו החודשית של העובד בהתאם לדיווח שהתקבל במוסד לביטוח לאומי לא פחתה מסך של 2,786 ₪ ולא עלתה על סך של 25,000 ₪.

 

לסעיף 4

מוצע לקבוע את אופן הגשת הבקשות לקבלת מענקים למוסד לביטוח לאומי ואת המידע הדרוש לשם הוכחת הזכאות למענק.

 

לסעיף 5

מוצע לקבוע הוראות שונות הנוגעות לתשלום מענקים, ובכללן תחולת הוראות רלוונטיות לפי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, וכן לקבוע כי המוסד לביטוח לאומי יהיה רשאי להפעיל כל סמכות לפי דין לצורך החזר תשלום מענק ששולם ביתר וכי יחולו הוראות חוק הביטוח הלאומי לעניין גמלה ששולמה בטעות או שלא כדין.

מובהר בהסכם כי עובד הזכאי למענק מכוח הסכם זה, והוא זכאי אף למענק מכוח הסכם בדבר מתן מענק לתמרוץ תעסוקה בענף הבניין לאור מלחמת חרבות ברזל שנחתם ביום כ"ה בתמוז התשפ"ד (31 ביולי 2024),  והוגשה בקשה לקבלת שני המענקים, ישולם לו מענק מכוח הסכם אחד בלבד, בסכום הגבוה מבינהים.

כן מוצע לקבוע כי מענק לפי הסכם זה לא ייחשב הכנסה לעניין כל דין, בהתאם להוראות סעיף 406(ה) לחוק הביטוח הלאומי.

עוד מוצע לקבוע את תוקף ההסכם ואת אופן ההתחשבנות בנוגע לתשלום המענקים בין המוסד לביטוח לאומי לאוצר המדינה



[1] ס"ח התשנ"ה, עמ' 210;