תאריך תצוגה: 03/12/2024

טיוטת  תקנות מסילות הברזל (הוראות שונות- מסילת ברזל מקומית)(תיקון), התשפ"ה- 2024

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות מסילות הברזל (הוראות שונות- מסילת ברזל מקומית)(תיקון), התשפ"ד- 2024

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מוצע להפחית את החיוב המוגדל החל על נוסעים ברכבת מקומית שרכשו הסדרי נסיעה תקופתיים או שהם פטורים מתשלום בעד נסיעה, ולא תיקפו את כרטיסיהם.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעת:


 

תקנות מסילות הברזל (הוראות שונות- מסילת ברזל מקומית) (תיקון), התשפ"ה- 2024

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 17(א) לפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], תשל"ב- 1972 [1],אני מתקינה תקנות אלה :

 

 

 

תיקון תקנה 23

1.  

בתקנות מסילות הברזל (הוראות שונות – מסילת ברזל מקומית), התשע"ב-2011[2], בתקנה 23, בסופה יבוא:

 

 

"ואולם לעניין נוסע ששילם בעד נסיעתו באמצעות הסדר נסיעה תקופתי כהגדרתו בסעיף 1 לצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה בקווי השירות באוטובוסים ומחירי נסיעה ברכבת מקומית), התשפ"ב-2022[3], או שהוא זכאי להנחה בשיעור של 100% ממחיר אותה הנסיעה לפי סעיף 7(א)(1) לצו  האמור או שהוא עיוור שפטור מתשלום לפי סעיף 7(א)(7)  לצו האמור, ולא תיקף את כרטיסו, הסכום יהיה 50 שקלים חדשים".

תחילה

2.

תחילתן של תקנות אלה ביום ...

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ ___3460__-3)

 

מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

 

הפיצוי שיידרש לשלם נוסע שלא תיקף את כרטיסו  קבוע בתקנה 23 לתקנות  מסילות הברזל (הוראות שונות- מסילת ברזל מקומית), תשע"ב- 2011 בסכום של 180 ₪. מוצע להפחית את סכום התעריף המוגדל לנוסעים בעלי כרטיס נסיעה תקופתי ולזכאים בשיעור הנחה 100%. בכך יותאם הפיצוי החל על נוסעים ברכבת מקומית, לתעריף המוגדל העתיד לחול החל ב25לאוגוסט 2025 על נוסעי האוטובוסים שרכשו הסדרי נסיעה תקופתיים או שהם פטורים מתשלום בעד נסיעה, ולא תיקפו את כרטיסיהם.

הרציונל להפחתת התעריף המוגדל משקף מחד גיסא את חובת ביצוע התיקוף והשתת סנקציה לנוסע שלא פעל כדין; מאידך מתחשבת בשוני האינהרנטי בין נוסעים שרכשו הסדר נסיעה תקופתי שמקנה להם זכות נסיעה בהתאם להסדר שרכשו או נוסעים פטורים מתשלום שלא תיקפו בעד הנסיעה, לבין לנוסע שלא רכש הסדר נסיעה תקופתי וגם לא תיקף בעד הנסיעה. הסנקציה המופחתת משקפת מתן פיצוי מידתי בנסיבות אלה, שכן רק מי שלא שילם כלל מפיק רווח כספי מאי התיקוף.

 הפחתת הפיצוי כאמור, תעלה את תחושת ההגינות של הבקרה והאכיפה, ובהמשך לכך, הנחת היסוד שתגרור ירידה לא מבוטלת בפניות ציבור, בהשגות ובעררים המוגשים אל המפעילות ולוועדת ערר בבקשה לביטול או הפחתה של התעריף המוגדל.

לאחרונה אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק להפחתת סכום הפיצוי הכספי בשל נסיעה ללא תיקוף כרטיס בתחבורה ציבורית (תיקוני חקיקה), התשפ"ג-2023  (פ/3696) העוסקת באותו נושא. בהתאם להחלטת ממשלה מס' 2395 מיום 14.11.24, הממשלה החליטה לתמוך בהצעת החוק האמור בקריאה הטרומית, כפוף לכך שהמשך הליכי החקיקה יקודמו בהסכמת משרדי התחבורה והבטיחות בדרכים, האוצר והמשפטים

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 23, עמ' 485; ס"ח התשע"א, עמ' 1176.

[2] ק"ת התשע"ב, עמ' 241 ועמ' 632.

[3] ק"ת התשפ"ב, עמ' 2730; התשפ"ד, עמ' 2646.