מטרת התקנות היא לתקן את אופן חישוב הסכום לחלוקה בפרק י"ב בתקנות – שיפור הטיפול במחלקות לרפואה דחופה (מלר"ד), על ידי קביעת סכום תקצוב מרבי לכל מלר"ד וקביעה של כללים לחלוקה של יתרה תקציבית, אם נותרה כזו. בנוסף, מוצע לבצע תיקון בפרק י"ג – ייעול הפעילות בחדרי הניתוח בבית החולים, ולהבהיר בו כי הנתונים הנמדדים הם נתוני השנה שקדמה לשנה שקדמה לשנת התקצוב.
טיוטת תקנות מטעם שר הבריאות
טיוטת תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(תיקון מס' 5), התשפ"ה -2024
|
|
|
בתוקף הסמכות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940[1] (להלן – הפקודה), שנטלתי לעצמי לפי סעיף 34 לחוק –יסוד: הממשלה[2], אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
תיקון תקנה 61 |
1. |
בתקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף), התשפ"ג-2022[3] (להלן- התקנות העיקריות), בתקנה 61, אחרי פסקה (ג) יבוא: |
||
|
|
|
"(ד) |
לצורך חלוקת סכום תקצוב נוסף לפי חלק זה יחושב לכל מלר"ד סכום תקצוב מרבי לפי הפירוט הזה: |
|
|
|
|
|
|
(1) לכל מלר"ד יחושב שיעור הפניות למלר"ד בשנה שקדמה לשנת התקצוב, בחלוקה למלר"ד כללי או למלר"ד ילדים, ביחס לכמות הפניות לכל מלר"ד כללי או מלר"ד ילדים לפי העניין באותה שנה, ושיעור זה יהיה המשקל היחסי של המלר"ד; |
|
|
|
|
|
(2) סכום התקצוב המרבי לו יהיה זכאי מלר"ד בכל יעד יהיה המשקל היחסי של המלר"ד כשהוא מוכפל בסכום התקצוב המיועד לאותו יעד; |
|
|
|
|
|
(3) נותרה יתרה תקציבית באחד היעדים, תחולק היתרה בחלוקה שווה בין המלר"דים שעמדו באותו היעד, עד לגובה סכום התקצוב המרבי של המלר"ד באותו היעד; |
|
|
|
|
|
(4) נותרה יתרה תקציבית לאחר חלוקה לפי פסקה (3), תחולק היתרה בחלוקה שווה בין כל המלר"דים לטובת ביצוע רכש, ובית החולים יעביר למשרד הבריאות נתונים על הרכש שביצע בסכום זה כפי שיורה לו המשרד." |
|
תיקון תקנה 62 |
2. |
בתקנה 62 לתקנות העיקריות, המילים "בחלוקה שווה" – יימחקו. |
||
|
תיקון תקנה 63 |
3. |
בתקנה 63 לתקנות העיקריות, המילים "בחלוקה שווה" – יימחקו. |
||
|
תיקון תקנה 64 |
4. |
בתקנה 64 לתקנות העיקריות, המילים "בחלוקה שווה" – יימחקו. |
||
|
תיקון תקנה 65 |
5. |
בתקנה 65 לתקנות העיקריות, המילים "בחלוקה שווה" – יימחקו. |
||
|
תיקון תקנה 66 |
6. |
בתקנה 66 לתקנות העיקריות, בהגדרה "הכנסות מצנתורים", במקום "בשנה שקדמה לשנת התקצוב" יבוא "בשנה שקדמה לשנה שקדמה לשנת התקצוב". |
||
|
תיקון תקנה 68 |
7. |
בתקנה 68 לתקנות העיקריות: |
||
|
|
|
|
(1) בפסקה (א)(1), המילים "בשנה שקדמה לשנת התקצוב" – יימחקו; |
|
|
|
|
|
(2) בפסקה (ב)(1), המילים "בשנה שקדמה לשנת התקצוב" – יימחקו; |
|
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-6465)
_________________
אוריאל בוסו
שר הבריאות
דברי הסבר
חוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק), קובע בסעיף 9 כי החל משנת 2022 יעביר המוסד לביטוח לאומי לכל בית חולים ציבורי כללי תשלום חודשי קבוע כפי שהודיעו לו שר האוצר ושר הבריאות, וכי שר האוצר, בהסכמת שר הבריאות, יקבע תקנות בעניינים הקבועים בסעיף קטן 9(ו)(1). בנוסף, נקבע בסעיף 9(ו)(2) כי השרים רשאים לקבוע כי אחת לשנה יחולק לבתי החולים הציבוריים הכלליים, באמצעות המוסד לביטוח לאומי, תשלום נוסף בסכום שיקבעו, על פי מדדי איכות רפואיים שיקבע בתקנות.
תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים)(תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), תשפ"ב-2022 (להלן –תקנות ההתחשבנות), מסדירות את מנגנון התשלום הקבוע לבתי החולים הציבוריים כלליים בהתאם להוראות סעיף 9 לחוק.
בסעיף 5 לתקנות ההתחשבנות נקבע, כי בנוסף לסכום חודשי, יחולק בכל שנה לכלל בתי החולים סכום נוסף בעד תכניות לאומיות ומודלי תמרוץ לשיפור הרפואה, וכי סכום זה יחולק בהתאם למדדים שיקבע שר הבריאות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940 (להלן – פקודת בריאות העם) , לאחר שנטל את סמכותו לפי חוק יסוד הממשלה. הסכום שיחושב לכל בית חולים לפי תקנות אלה יתווסף לסכום התשלום החודשי שחושב לבית החולים.
סעיף 33 לפקודת בריאות העם מסמיך את המנהל לקבוע תקנות הקובעות דרישות שונות מבתי חולים, ובין השאר בנושאים הנוגעים לסידורים סניטריים, ניהול מקצועי, וטיפול רפואי נאות בחולים.
מטרת התיקון היא לקבוע בפרק י"ב – שיפור הטיפול במחלקות לרפואה דחופה – סכום תקצוב מרבי לכל מלר"ד שיהיה מבוסס על היחס בין מספר הפניות למלר"ד בשנה שקדמה לשנת התקצוב, למספר הכולל של כל הפניות למלר"דים. בנוסף, מוצע לקבוע כללים לחלוקת התקציב במקרה בו נשארת יתרה תקציבית. מוצע גם לתקן את פרק י"ג – ייעול הפעילות בחדרי ניתוח – ולהבהיר כי בדומה להכנסות ממתן שירות דיפרנציאלי המבוססות על נתונים מהשנה שקדמה לשנה שקדמה לשנת התקצוב (נתוני הדו"ח הכספי העדכני לשנה שקדמה לשנת התקצוב), גם הכנסות מצנתורים יהיו מבוססות על נתונים מהשנה שקדמה לשנה שקדמה לשנת התקצוב.
תקנות 1 – 5
מוצע לקבוע את אופן חישוב סכום התקצוב המרבי לכל מלר"ד, וכן מוצע לקבוע כללים לחלוקת יתרה תקציבית במקרה בו נותרה כזו. בהתאם, מוצע לתקן את תקנות 62-65, כך שחלוקת התקציב בעד עמידה ביעדים המפורטים בתקנות לא תהיה בחלוקה שווה אלא לפי הכללים שייקבעו בתקנה 61 המתוקנת.
תקנות 6 -7
מוצע לתקן את תקנות 66 ו-68 ולהבהיר כי בדומה לבחינת נתוני הכנסות משירות דיפרנציאלי, שמבוססת על הדו"ח הכספי העדכני לשנה שקדמה לשנת התקצוב (שבו יש את נתוני השנה הקודמת לשנה זו, קרי נתוני השנה שקדמה לשנה שקדמה לשנת התקצוב), כך גם הכנסות מצנתורים יימדדו באותו האופן.