תאריך תצוגה: 14/10/2024

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן:. 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 4

טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:. 4

טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (זקיפת תשואה בקרן פנסיה חדשה מקיפה) (תיקון), התשפ"ד – 2024. 4

1.  תיקון תקנה 1. 4

2.  תיקון תקנה 4. 4

3.  תיקון תקנה 5. 4

4.  תיקון תקנה 8. 4

דברי הסבר. 6


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (זקיפת תשואה בקרן פנסיה חדשה מקיפה), (תיקון), התשפ"ד – 2024

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן:

איגרות חוב מיועדות הן איגרות חוב ממשלתיות לא סחירות, צמודות מדד ונושאת ריבית קבועה בשיעור של 4.86% אשר מונפקות לקרנות הפנסיה החדשות המקיפות בהיקף של 30% מנכסיהן.

ביום 23 בדצמבר 2015, פורסם דוח הצוות להגברת הוודאות בחיסכון הפנסיוני (להלן – הצוות) שבחן את יעילות הקצאת אגרות חוב מיועדות לחיסכון פנסיוני ואת השפעתן של אגרות החוב המיועדות על התקציב והחוב הממשלתי. במסגרת עבודת הצוות נבחנו, בין היתר, חלופות שונות להקצאה של אגרות חוב מיועדות בין העמיתים בקרנות הפנסיה החדשות. לאחר בחינת החלופות, המליץ הצוות על הקצאה שונה של אגרות החוב המיועדות, בחלוקה לשלוש קבוצות, מקבלי קצבה, עמיתים בני חמישים ומעלה ועמיתים צעירים, והכל מבלי לבצע שינוי במסגרת ההקצאה הכוללת של אגרות החוב המיועדות לקרנות הפנסיה החדשות.

בהתאם להמלצת הצוות, תוקנו תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (זקיפת תשואה בקרן פנסיה חדשה מקיפה), תשע"ז-2017 (להלן – התקנות) הקובעות הוראות לגבי אופן זקיפת תשואה לעמיתים ופנסיונרים בקרן פנסיה חדשה מקיפה ומועד ביצועה ובכלל זה קביעת הקצאה שונה של האג"ח המיועדות לפי שלוש קבוצות גיל : עמיתים בני 50 ומטה, עמיתים בני 50 ומעלה ומקבלי קצבאות.

תקנה 8 לתקנות קובעת הוראת שעה לפיה ההקצאה השונה לעמיתים בני 50 ומעלה ולעמיתים בני 50 ומטה תכנס לתוקפה החל מיום ה- 1 בינואר 2025. בתקופת הוראת השעה, הקצאת האג"ח המיועדות לקבוצת העמיתים בני 50 ומטה ולקבוצת העמיתים בני 50 ומעלה תהיה זהה (להלן – הוראת השעה). יצוין, כי הוראת השעה קבעה מלכתחילה כי ההקצאה השונה כאמור תחל ביום 1 בינואר 2024.

במהלך השנים שחלפו ממועד פרסום הדוח חלו תמורות ושינויים רבים בענף קרנות הפנסיה. כך, לדוגמה פורסמו הוראות של הממונה על השוק ההון לעניין מסלול ברירת מחדל המותאם לגיל העמית (המודל החכ"מ), וכן נכנסה לתוקף הרפורמה במסלולי ההשקעה שהביאה להרחבת מגוון המסלולים המתמחים ועוד.  כמו כן, ביום 4 בנובמבר 2021 התקבל בכנסת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021 (להלן – חוק ההתייעלות הכלכלית). פרק ג' לחוק ההתייעלות הכלכלית, שעניינו הבטחת היציבות בתשואות קרנות הפנסיה, קבע כי מנגנון איגרות החוב המיועדות לקרנות הפנסיה החדשות ולקרנות הפנסיה הוותיקות יוחלף במנגנון חדש של הבטחה להשלמת תשואה (להלן – הבטחת תשואה). במסגרת הפרק האמור נקבע כי 30% מנכסי קרנות הפנסיה, אשר עד לחקיקת חוק ההתייעלות הכלכלית הושקעו באיגרות חוב מיועדות, יושקעו בהתאם למדיניות ההשקעה של מסלול השקעה בקרן  בהתאם למנגנון שנקבע בחוק, וייהנו מזכאות להבטחת תשואה שנתית של 5.15%.

לאור התפתחויות מהותיות אלה והשפעותיהן על שוק החיסכון הפנסיוני בכלל והחוסכים בפרט, מוצע לבצע התאמה של הוראות התקנות, ולקבוע כי ההקצאה של 30% הבטחת תשואה תחול רק לגבי עמיתים בני 50 ומעלה החוסכים במסלול תלוי גיל המותאם לגילם והמסלול הכללי.

להשלמת המהלך של תיקון התקנות כאמור, מפורסמות להערות הציבור במקביל טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (העברת עמיתים במסלולי ברירת מחדל למסלול המותאם לגילם), התשפ"ד-2024, במסגרתן מוצע לקבוע כי לא יתאפשר לעמית לבחור במסלול תלוי גיל שאינו מותאם לגילו, וכי כספו של עמית שנכון להיום משקיע במסלול תלוי גיל שאינו מותאם לגילו יועבר למסלול המותאם לגילו.


 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

 

טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:

 

טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (זקיפת תשואה בקרן פנסיה חדשה מקיפה) (תיקון), התשפ"ד – 2024

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 34, 34ו(א) ו- 60 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005[1] (להלן – החוק), ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (זקיפת תשואה בקרן פנסיה חדשה מקיפה), תשע"ז-2017[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1 -

 

 

(1)

אחרי ההגדרה "יתרה צבורה" יבוא:

 

 

 

""מסלול ברירת מחדל" המסלול שלפי תקנון הקרן הוא מסלול ההשקעה שבו ינוהלו הכספים כל עוד לא נבחר מסלול השקעה אחר;

"מסלול כללי" – מסלול השקעה שאינו מסלול השקעה מתמחה ואינו מסלול ברירת מחדל;"

 

 

(2)

בהגדרת "מסלול השקעה", אחרי "מסלול השקעה" יבוא "ו-"מסלול השקעה מתמחה", ובמקום "כהגדרתו" יבוא "כהגדרתם";  

 

 

(4)

בהגדרת "עמית בגיל 50 ומעלה", אחרי "עמית בקרן שגילו 50 או יותר," יבוא "שהכספים בחשבונו מנוהלים במסלול ברירת מחדל, במסלול כללי או מסלול השקעה מתמחה אשר הממונה אישר לגביו בהתאם לסמכותו לפי סעיף 16 לחוק כי רק עמית בגיל 50 ומעלה רשאי להצטרף אליו".

תיקון תקנה 4

2.  

בתקנה 4(א) לתקנות העיקריות, המילים "לגבי כל מסלול" – יימחקו.

תיקון תקנה 5

3.  

בתקנה 5(א), המילים "לגבי כל מסלול" - יימחקו.

תיקון תקנה 8

4.  

בתקנה 8 לתקנות העיקריות, במקום "ל' בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024)" יבוא "י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025)". 

 

 

 

___ ב________ התשפ"ד (___ ב________2024)

 (חמ ____)

 

__________________

 בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר


 

דברי הסבר

 

כללי

איגרות חוב מיועדות הן איגרות חוב ממשלתיות לא סחירות, צמודות מדד ונושאת ריבית קבועה בשיעור של 4.86% אשר מונפקות לקרנות הפנסיה החדשות המקיפות בהיקף של 30% מנכסיהן.

ביום 23 בדצמבר 2015, פורסם דוח הצוות להגברת הוודאות בחיסכון הפנסיוני (להלן – הצוות) שבחן את יעילות הקצאת אגרות חוב מיועדות לחיסכון פנסיוני ואת השפעתן של אגרות החוב המיועדות על התקציב והחוב הממשלתי. במסגרת עבודת הצוות נבחנו, בין היתר, חלופות שונות להקצאה של אגרות חוב מיועדות בין העמיתים בקרנות הפנסיה החדשות. לאחר בחינת החלופות, המליץ הצוות על הקצאה שונה של אגרות החוב המיועדות, בחלוקה לשלוש קבוצות, מקבלי קצבה, עמיתים בני חמישים ומעלה ועמיתים צעירים, והכל מבלי לבצע שינוי במסגרת ההקצאה הכוללת של אגרות החוב המיועדות לקרנות הפנסיה החדשות.

בהתאם להמלצת הצוות, תוקנו תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (זקיפת תשואה בקרן פנסיה חדשה מקיפה), תשע"ז-2017 (להלן – התקנות) הקובעות הוראות לגבי אופן זקיפת תשואה לעמיתים ופנסיונרים בקרן פנסיה חדשה מקיפה ומועד ביצועה ובכלל זה קביעת הקצאה שונה של האג"ח המיועדות לפי שלוש קבוצות גיל : עמיתים בני 50 ומטה, עמיתים בני 50 ומעלה ומקבלי קצבאות.

סעיף 8 לתקנות קובע הוראת שעה לפיה ההקצאה השונה לעמיתים בני 50 ומעלה ולעמיתים בני 50 ומטה תכנס לתוקפה החל מיום ה- 1 בינואר 2025. בתקופת הוראת השעה, הקצאת האג"ח המיועדות לקבוצת העמיתים בני 50 ומטה ולקבוצת העמיתים בני 50 ומעלה תהיה זהה (להלן – הוראת השעה).

במהלך השנים שחלפו ממועד פרסום הדוח חלו תמורות ושינויים רבים בענף קרנות הפנסיה. כך ביום 4 בנובמבר 2021 התקבל בכנסת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021 (להלן – חוק ההתייעלות הכלכלית). פרק ג' לחוק ההתייעלות הכלכלית, שעניינו הבטחת היציבות בתשואות קרנות הפנסיה, קבע כי מנגנון איגרות החוב המיועדות לקרנות הפנסיה החדשות ולקרנות הפנסיה הוותיקות יוחלף במנגנון חדש של הבטחה להשלמת תשואה (להלן – הבטחת תשואה). במסגרת הפרק האמור נקבע כי 30% מנכסי קרנות הפנסיה, אשר עד לחקיקת חוק ההתייעלות הכלכלית הושקעו באיגרות חוב מיועדות, יושקעו בהתאם למדיניות ההשקעה של מסלול השקעה בקרן  בהתאם למנגנון שנקבע בחוק, וייהנו מזכאות להבטחת תשואה שנתית של 5.15%. בנוסף לכך נקבעו הוראות של הממונה על השוק ההון לעניין מסלול ברירת מחדל המותאם לגיל העמית (המודל החכ"מ), וכן נכנסה לתוקף הרפורמה במסלולי ההשקעה שהביאה להרחבת מגוון המסלולים המתמחים ועוד.

לאור התפתחויות מהותיות אלה והשפעותיהן על שוק החיסכון הפנסיוני בכלל והחוסכים בפרט, מוצע לבצע התאמה של הוראות התקנות, ולקבוע כי ההקצאה של 30% הבטחת תשואה תחול רק לגבי עמיתים בני 50 ומעלה החוסכים במסלול תלוי גיל המותאם לגילם והמסלול הכללי.

להשלמת המהלך של תיקון התקנות כאמור, מפורסמות להערות הציבור במקביל טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (העברת עמיתים במסלולי ברירת מחדל למסלול המותאם לגילם), התשפ"ד-2024, במסגרתן מוצע לקבוע כי לא יתאפשר לעמית לבחור במסלול תלוי גיל שאינו מותאם לגילו, וכי כספו של עמית שנכון להיום משקיע במסלול תלוי גיל שאינו מותאם לגילו יועבר למסלול המותאם לגילו.

במקביל לתקנות אלו, ובהשלמה להן, מפורסמות להערות הציבור גם תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל)(העברת עמיתים במסלולי ברירת מחדל למסלול המותאם לגילם), התשפ"ד-2024.

 

לתקנה 1

מוצע לעדכן את אופן הקצאת הבטחת התשואה בין מסלולי ההשקעה השונים כך שההקצאה של 30% הבטחת תשואה תחול רק לגבי עמיתים בני 50 ומעלה החוסכים במסלול תלוי גיל המותאם לגילם והמסלול הכללי. כך הקצאת הבטחת התשואה תקבע באופן הבא:

1) הקצאת 60% הבטחת תשואה למקבלי קצבאות.

2) הקצאת 30% הבטחת תשואה למסלולים לבני 50 ומעלה שהם מסלול תלוי גיל ומסלול כללי.

3) הקצאת יתרת הבטחת התשואה למסלולים לבני 50 ומטה שהם מסלול תלוי גיל ומסלול כללי, וכן לכלל המסלולים המתמחים.

לצורך כך, מוצע לבצע מספר תיקונים בחלק מההגדרות ולהוסיף הגדרות חדשות.

כך, מוצע להוסיף את הגדרות המונחים "מסלול ברירת מחדל" ו-"מסלול כללי" שכיום אינם מוגדרים בתקנות. כן מוצע לעדכן את ההגדרה "מסלול השקעה" ולהוסיף לה את ההגדרה "מסלול השקעה מתמחה בהתאם לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (כללי השקעה החלים על גופים מוסדיים), התשע"ב-2012. כן מוצע לעדכן את ההגדרה "עמית בגיל 50 ומעלה" בהתאם להגדרות שעודכנו לעיל.  

 

לתקנה 2

לאור תיקון הגדרת "עמית בגיל 50 ומעלה", מוצע לתקן את תקנה 4(א) בתקנות העיקריות שעניינה זקיפת תשואה על נכסי הקרן לעמיתים בגיל 50 ומעלה ולהבהיר את הוראות התקנה כך שהוראותיה יוחלו רק לגבי עמיתים בני 50 ומעלה החוסכים במסלולים שהם מסלול תלוי גיל המותאם לגילם, מסלול כללי ומסלולי השקעה מתמחים לעמיתים בגיל 50 ומעלה שיאושרו על ידי הממונה. 

לתקנה 3

לאור תיקון הגדרת "עמית בגיל 50 ומעלה" שלה השלכה שיורית על הגדרת "עמית אחר", מוצע לתקן את תקנה 5(א) בתקנות העיקריות שעניינה זקיפת תשואה על נכסי הקרן ל"עמית אחר" ולהבהיר כי הזקיפה תחול לגבי עמיתים החוסכים במסלולים שאינם מסלולים למקבלי קצבאות ומסלולים לבני 50 ומעלה מסלול תלוי גיל והמסלול הכללי

לתקנה 4

בתקנה 8 לתקנות העיקריות נקבעה הוראת שעה לפיה הקצאת האג"ח המיועדות לקבוצת העמיתים בני 50 ומטה ולקבוצת העמיתים בני 50 ומעלה תהיה זהה עד ליום 31 בדצמבר 2024. במסגרת התיקון הנוכחי, לצורך היערכות השוק לתיקון המוצע, מוצע להאריך את הוראת השעה לתקופה של שנה נוספת עד ליום 31 בדצמבר 2025.



[1] ס"ח התשס"ה, עמ' 889, התשפ"ג, עמ' 350.

[2] ק"ת התשע"ז, עמ' 904, התשפ"ב עמ' 2932.