תזכיר חוק הרשות השניה לטלויזיה ורדיו, (תיקון מס' 49), התשפ"ד-2024
ביום י' באדר התשע"ח (25 בפברואר 2018), נחקק חוק הרשות השניה לטלויזיה ורדיו (תיקון מס' 44), התשע"ח-2018 (להלן- תיקון מס' 44) המתקן את חוק הרשות השניה לטלויזיה ורדיו, התש"ן -1990 (להלן - חוק הרשות השניה).
טרם תיקון מס' 44, חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב–1982 (להלן - חוק התקשורת), הסדיר בין היתר, בסימן ט' לפרק ב1, את סמכות מועצת הכבלים והלוויין לתת לערוץ ייעודי כהגדרתו בסעיף 6א לחוק התקשורת (ערוץ שידור בעל מאפיינים ייחודיים כגון, שפה תרבות או מורשת, המיועד בעיקרו למגזר מסוים בציבור או מוקדש לנושא אחד), רישיון משדר ערוץ ייעודי כהגדרתו בסעיף 6לד1 לחוק התקשורת כנוסחו ערב תיקון מס' 44 (להלן - ערוץ ייעודי).
הערוצים הייעודיים נועדו לתת מענה לציבורים ולנושאים אשר לא זכו בדרך כלל לייצוג הולם באמצעי התקשורת המרכזיים. נוכח החשיבות המרכזית שיוחסה לערוצים הייעודיים ובהתאם להוראות חוק התקשורת, ערוץ ייעודי רשאי היה לממן את שידוריו באמצעות שידורי פרסומת וזאת כחריג ליתר הערוצים המופצים על גבי תשתיות הכבלים או הלוויין. בהתאם להוראות חוק התקשורת, חויב בעל רישיון כללי לשידורי כבלים ובעל רישיון לשידורי לוויין, כהגדרתם בחוק התקשורת, להעביר למנויים את שידורי הערוצים המסחריים וכן את שידורי הערוצים הייעודיים. בחלוף השנים, השתנתה מפת שידורי התקשורת, בין היתר, לאור הגידול ההולך וגובר של תכנים גלובאליים ושגשוגן של הרשתות החברתיות. תמורות אלו כרסמו בהיתכנות הכלכלית של הערוצים הייעודיים (אשר נלחמו על קיומם בקושי רב) ולצידן, נטען כי האסדרה הכבדה אשר הוטלה על ערוצים אלו מכוח חוק התקשורת, הקשתה עליהם לעמוד בתחרות ולשרוד.
על פי חוק הרשות השניה כפי שתוקן בתיקון מס' 44, על בעלי רישיונות חלות חובות רגולטוריות מסוגים שונים. תיקון מס' 44 סיווג את בעלי הרישיונות לשידורי טלוויזיה בהתאם לנתח השוק שלהם, כך שבעלי רישיונות זעירים ובעלי רישיונות זעירים יעודיים יהיו כפופים לחובות מקלות ביחס לחובות אשר יחולו על יתר בעלי הרישיונות.
בסעיף 14 לתיקון מס' 44 הוספו אל פרק ד' לחוק הרשות השניה סימנים ח' ו-ט' שעניינם הוראות לעניין בעלי רישיונות זעירים והוראות מעבר מרישיון משדר ערוץ ייעודי לרישיון זעיר או לרישיון זעיר ייעודי. בהתאם לקבוע בהוראות המעבר, על בעל רישיון משדר ערוץ ייעודי, אשר קיבל רישיון זעיר או רישיון זעיר ייעודי כהגדרתם בחוק הרשות השניה לאחר כניסת תיקון מס' 44 לתוקף, יחולו מספר הקלות ביחס לאסדרה החלה על בעלי רישיון לשידורי טלוויזיה מכוח חוק הרשות השניה, וזאת לתקופה קצובה בת 5 שנים (להלן- תקופת המעבר).
מטרת ההסדר שנקבע לתקופת המעבר הייתה לאפשר לערוצים אלו להיערך לאסדרה החדשה שנקבעה בתיקון מס' 44, באופן המצמצם את האסדרה החלה על בעלי רישיונות אלו בתקופת המעבר, בשל היותם בעלי היקף הכנסה מצומצם או בשל ייעודם הציבורי, לפי העניין, ובכך להמשיך לשמור על הפלורליזם והגיוון בתחום שידורי הטלוויזיה בישראל.
ביום ד' באדר התשפ"ג (25 בפברואר 2023), הסתיימה תקופת המעבר כפי שנקבעה בתיקון מס' 44, ואולם ביום ל' בשבט התשפ"ג (21 בפברואר 2023) הוארכה תקופת המעבר בשנה וחצי – עד ליום כ"א באב התשפ"ד (25 באוגוסט 2024). פרק הזמן נקבע מתוך שאיפה כי עד יום זה תושלם החקיקה בעניין אסדרת תחום השידורים.
כיום פועלים שני ערוצים במתכונת של "רישיון זעיר" ושני ערוצים הם בעלי "רישיון זעיר ייעודי" כהגדרתם בחוק הרשות השניה.
בימים אלו מצוי הצוות המקצועי במשרד התקשורת שוקד על גיבוש חקיקה עדכנית לאסדרת תחום השידורים בהמשך לתזכיר חוק התקשורת (שידורים), התשפ"ג-2023 שפרסם משרד התקשורת ביום ז' באב התשפ"ג (24 ביולי 2023). ככל שלא תוארך התקופה, יחולו על בעלי הרישיונות הזעירים והזעירים הייעודיים חובות רגולטוריות בדומה לחובות החלות על בעל רישיון לשידורי טלוויזיה מכוח חוק הרשות השניה. חובות אלו, לדעת גורמי המקצוע במשרד התקשורת, עלולות להכביד ולהקשות על המשך קיומם של בעלי רישיונות כאמור.
על מנת לאפשר בינתיים את המשך פעילותם של ערוצים בעלי רישיון זעיר וזעיר ייעודי בעת הזו במתכונת בה פעלו עד כה, מוצע בהצעת חוק זו להאריך את תקופת המעבר הקבועה בסעיף 71ו לחוק הרשות השניה, ב12 חודשים נוספים. לפיכך מוצע לתקן את ההגדרה "תקופת המעבר" שבסעיף 71ו לחוק הרשות השניה ולקבוע כי תוקפה יהיה למשך שבע וחצי שנים מיום תחילתו של תיקון מס' 44, היינו, עד יום כ"ה בשבט התשפ"ה (24 בפברואר 2025).
בהתאם למוצע, בין היתר, במהלך התקופה לא תחול על הערוצים הזעירים החובה לשלם דמי רישיון לרשות השנייה לטלויזיה ורדיו. עם זאת, גובה דמי הרישיון הקבוע כיום בתקנות הרשות השניה לטלויזיה ורדיו (כספים), התשנ"ב-1992 מותאם להקף התקציבי הנחוץ לפעילותה של הרשות השניה ולכן הדבר לא צפוי להשפיע על תקציב הרשות.
הצעת חוק מטעם הממשלה:
הצעת חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, (תיקון מס' 49), התשפ"ד-2024
|
תיקון סעיף 71ו |
1. |
בחוק הרשות השניה לטלויזיה ורדיו, התש"ן-990[1][2], בסעיף 71ו, בהגדרה "תקופת המעבר" במקום "שש וחצי שנים" יבוא "שבע וחצי שנים". |
|
|
|
|
דברי הסבר
סעיף 1 ביום י' באדר התשע"ח (25 בפברואר 2018), נחקק חוק הרשות השניה לטלויזיה ורדיו (תיקון מס' 44), התשע"ח-2018 (להלן- תיקון מס' 44) המתקן את חוק הרשות השניה לטלויזיה ורדיו, התש"ן -1990 (להלן- חוק הרשות השניה).
טרם תיקון מס' 44, חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב–1982 (להלן - חוק התקשורת), הסדיר בין היתר, בסימן ט' לפרק ב1, את סמכות מועצת הכבלים והלוויין לתת לערוץ ייעודי כהגדרתו בסעיף 6א לחוק התקשורת (ערוץ שידור בעל מאפיינים ייחודיים כגון, שפה תרבות או מורשת, המיועד בעיקרו למגזר מסוים בציבור או מוקדש לנושא אחד), רישיון משדר ערוץ ייעודי כהגדרתו בסעיף 6לד1 לחוק התקשורת כנוסחו ערב תיקון מס' 44 (להלן - ערוץ ייעודי).
הערוצים הייעודיים נועדו לתת מענה לציבורים ולנושאים אשר לא זכו בדרך כלל לייצוג הולם באמצעי התקשורת המרכזיים. נוכח החשיבות המרכזית שיוחסה לערוצים הייעודיים ובהתאם להוראות חוק התקשורת, ערוץ ייעודי רשאי היה לממן את שידוריו באמצעות שידורי פרסומת וזאת כחריג ליתר הערוצים המופצים על גבי תשתיות הכבלים או הלוויין. בהתאם להוראות חוק התקשורת, חויבו בעל רישיון כללי לשידורי כבלים ובעל רישיון לשידורי לוויין, כהגדרתם בחוק התקשורת, להעביר למנויים את שידורי הערוצים המסחריים וכן את שידורי הערוצים הייעודיים. בחלוף השנים, השתנתה מפת שידורי התקשורת, בין היתר, לאור הגידול ההולך וגובר של תכנים גלובאליים ושגשוגן של הרשתות החברתיות. תמורות אלו כרסמו בהיתכנות הכלכלית של הערוצים הייעודיים (אשר נלחמו על קיומם בקושי רב) ולצידן, נטען כי האסדרה הכבדה אשר הוטלה על ערוצים אלו מכוח חוק התקשורת, הקשתה עליהם לעמוד בתחרות ולשרוד.
על פי חוק הרשות השניה כפי שתוקן בתיקון מס' 44, על בעלי רישיונות חלות חובות רגולטוריות מסוגים שונים. תיקון מס' 44 סיווג את בעלי הרישיונות לשידורי טלוויזיה בהתאם לנתח השוק שלהם, כך שבעלי רישיונות זעירים ובעלי רישיונות זעירים יעודיים יהיו כפופים לחובות מקלות ביחס לחובות אשר יחולו על יתר בעלי הרישיונות.
בסעיף 14 לתיקון מס' 44 הוספו אל פרק ד' לחוק הרשות השניה סימנים ח' ו-ט' שעניינם הוראות לעניין בעלי רישיונות זעירים והוראות מעבר מרישיון משדר ערוץ ייעודי לרישיון זעיר או לרישיון זעיר ייעודי. בהתאם לקבוע בהוראות המעבר, על בעל רישיון משדר ערוץ ייעודי, אשר קיבל רישיון זעיר או רישיון זעיר ייעודי כהגדרתם בחוק הרשות השניה לאחר כניסת תיקון מס' 44 לתוקף, יחולו מספר הקלות ביחס לאסדרה החלה על בעלי רישיון לשידורי טלוויזיה מכוח חוק הרשות השניה, וזאת לתקופה קצובה בת 5 שנים (להלן- תקופת המעבר).
מטרת ההסדר שנקבע לתקופת המעבר הייתה לאפשר לערוצים אלו להיערך לאסדרה החדשה שנקבעה בתיקון מס' 44, באופן המצמצם את האסדרה החלה על בעלי רישיונות אלו בתקופת המעבר, בשל היותם בעלי היקף הכנסה מצומצם או בשל ייעודם הציבורי, לפי העניין, ובכך להמשיך לשמור על הפלורליזם והגיוון בתחום שידורי הטלוויזיה בישראל.
ביום ד' באדר התשפ"ג (25 בפברואר 2023), הסתיימה תקופת המעבר כפי שנקבעה בתיקון מס' 44, ואולם ביום ל' בשבט התשפ"ג (21 בפברואר 2023) הוארכה תקופת המעבר בשנה וחצי – עד ליום כ"א באב התשפ"ד (25 באוגוסט 2024). פרק הזמן נקבע מתוך שאיפה כי עד יום זה תושלם החקיקה בעניין אסדרת תחום השידורים.
כיום פועלים שני ערוצים במתכונת של "רישיון זעיר" ושני ערוצים הם בעלי "רישיון זעיר ייעודי" כהגדרתם בחוק הרשות השניה.
בימים אלו שוקד הצוות המקצועי במשרד התקשורת על גיבוש חקיקה עדכנית לאסדרת תחום השידורים, בהמשך לתזכיר חוק התקשורת (שידורים), התשפ"ג-2023 שפרסם משרד התקשורת ביום ז' באב התשפ"ג (24 ביולי 2023). ככל שלא תוארך התקופה, יחולו על בעלי הרישיונות הזעירים והזעירים הייעודיים חובות רגולטוריות בדומה לחובות החלות על בעל רישיון לשידורי טלוויזיה מכוח חוק הרשות השניה. חובות אלו, לדעת גורמי המקצוע במשרד התקשורת, עלולות להכביד ולהקשות על המשך קיומם של בעלי רישיונות כאמור.
על מנת לאפשר בינתיים את המשך פעילותם של ערוצים בעלי רישיון זעיר וזעיר ייעודי בעת הזו במתכונת בה פעלו עד כה, מוצע בהצעת חוק זו להאריך את תקופת המעבר הקבועה בסעיף 71ו לחוק הרשות השניה, ב12 חודשים נוספים. לפיכך מוצע לתקן את ההגדרה "תקופת המעבר" שבסעיף 71ו לחוק הרשות השניה ולקבוע כי תוקפה יהיה למשך שבע וחצי שנים מיום תחילתו של תיקון מס' 44, היינו, עד יום כ"ה בשבט התשפ"ה (24 בפברואר 2025).