תאריך תצוגה: 24/06/2024

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה) (תיקון), התשפ"ד-2024

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

על רקע מצב המלחמה בו מצויה מדינת ישראל במסגרת המערכה "חרבות הברזל", מוצע לקבוע בתקנות את סמכותו של המורשה להיתר לתת היתר במקומה של רשות הרישוי המקומית עבור הוספת מרחב מוגן במבני ציבור (להלן - מרחב מוגן), בהתאם לתנאים המפורטים בטיוטת התקנות שנועדו להבטיח שמורכבות תכן הבנייה של התוספת נמוכה.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים:

טיוטת תקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה) (תיקון), התשפ"ד-2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 158מח(2)(ד) ו-265 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, ולאחר התייעצות עם המועצה הארצית, אני מתקין תקנות אלה:

הוספת תקנה 119א1

1.  

בתקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), התשע"ו-2016, אחרי תקנה 119א יבוא:

 

 

119א1

מורשה להיתר יהיה רשאי לתת היתר במקומה של רשות הרישוי המקומית להוספת מרחב מוגן למבנה ציבור, לצורך הקמת מרחב מוגן בשתי קומות לכל היותר, בבנייה רצופה אנכית ממפלס הקרקע כלפי מעלה.

 בסעיף זה: "מבנה ציבור" – מבנה קיים לשימושים ציבוריים לצורכי חינוך, תרבות, דת, רווחה ושירותים חברתיים, בריאות, ספורט, מקלט ומחסה ציבורי ותחנה לתחבורה ציבורית, הנמצא במגרש המיועד לצרכי ציבור, כהגדרתם בסעיף 188(ב) לחוק.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________

משה ארבל

שר הפנים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

דברי הסבר

 

ביום 7 באוקטובר 2023 נפתחה המערכה "חרבות הברזל" והוכרז מצב מיוחד בעורף בכל הארץ.

בסעיף 158מח(2)(ד) לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן: "חוק התכנון והבנייה" או "החוק"), אשר נוסף לחוק במסגרת תיקון מספר 143, נקבעה סמכותו של מורשה להיתר לתת היתר במקום רשות הרישוי המקומית גם "להקמת מבנה ציבור שהוא מבנה ציבור שהמורכבות של תכן הבנייה לגביו נמוכה, כפי שקבע שר הפנים בתקנות לעניין זה, או הוספה למבנה ציבור כאמור".

בהמשך לסעיף האמור, ובשל הצורך לפעול לצמצום מרבי של פערי המיגון בעת הזאת, מוצע לקבוע בתקנות את סמכותו של המורשה להיתר לתת היתר במקומה של רשות הרישוי המקומית עבור הוספת מרחב מוגן במבני ציבור (להלן - מרחב מוגן), בהתאם לתנאים המפורטים בטיוטת התקנות שנועדו להבטיח שמורכבות תכן הבנייה של התוספת נמוכה.

הסמכות להקמת מרחב מוגן חלה רק על מבנה ציבור אשר נבנה כדין.

הוספת תקנה 119א1

מוצע לקבוע כי תהיה סמכות למורשה להיתר לתת היתר במקומה של רשות הרישוי המקומית להוספת מרחב מוגן  למבנה ציבור, שהוא מבנה קיים המשמש לאחד או יותר מהשימושים המפורטים בסעיף 158מח (2)(ג) לחוק, הנמצא במגרש המיועד לצרכי ציבור, כהגדרתם בסעיף 188(ב) לחוק.  בהתאם לסעיף  158מח(2)(ד)  לחוק הקובע כי הסמכות תהיה לגבי מורכבות תכן בנייה נמוכה מוצע שהסמכות תהיה להוספת מרחב מוגן, בשתי קומות לכל היותר, בבנייה רצופה אנכית ממפלס הקרקע כלפי מעלה.

הליך הרישוי באמצעות מורשה להיתר מוסדר בחלק י"ב1 לתקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), תשע"ו-2016.

התיקון המוצע נועד לאפשר הליך רישוי באמצעות מורשה להיתר בהתאם לחלק י"ב1 לתקנות האמורות, לצורך הוספת מרחב מוגן למבנה ציבור, במצבים בהם לא חלה הוראת השעה בדבר פטור מהיתר למרחב מוגן למבנה ציבור, למשל אם מבוקשת הקמתו של מרחב מוגן בשטח גדול מהשטח המינימלי הקבוע בתקנות המפרטים.