תקנות המהנדסים והאדריכלים (רישוי וייחוד פעולות), (תיקון), התשפ"ד – 2024
מערך התכנון והבניה זכה לביקורת מצד וועדת החקירה הממלכתית לעניין בטיחות מבנים ומקומות המשמשים ציבור (אסון אולם ורסאי) (להלן – "וועדת זיילר"). המלצות וועדת זיילר בתחום ייחוד הפעולות אומצו במסגרת החלטות ממשלה מס' 963 (מתאריך 26.11.2009) ומס' 964 (מתאריך 31.12.2006). בהמשך להחלטות אלו נחקק בשנת 2012 חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, התשע"ג-2012 אשר קבע, כי תוקם וועדה משותפת למועצת ההנדסאים והטכנאים המוסמכים ולמועצת ההנדסה והאדריכלות כמשמעותה בחוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח-1958, אשר תייעץ לשר העבודה בכל עניין הנוגע לייחוד פעולות ולרישוי. בהמשך לכך, קיימה הוועדה המשותפת מספר דיונים בנושא, אך לא הצליחה להגיע להסכמות. משנת 2019, ולאור קשיים יישומיים, לא מונתה הוועדה המשותפת. כיום, נעשים מאמצים למנות את חברי הוועדה בהתאם להרכב הקבוע בחוק.
בהמשך לכך, פרסם רשם המהנדסים והאדריכלים מסמך גילוי דעת מקצועי ביחס לגורם המוסמך לערוך בקשה להיתר בניה כעורך ראשי. כנגד פרשנותו של הרשם הוגשה עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים (עת"מ 32777-10-21). חלק מטענות העותרים התקבלו במסגרת העתירה, תוך שלא התקבלה ההבחנה הקטגורית שנערכה במסמך הרשם ביחס לסמכויות מהנדס לעומת אדריכל בכל הנוגע לעריכת בקשה להיתר בניה כעורך ראשי. על פסה"ד של בית המשפט המחוזי הגישו העותרים ערעור לבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק (עע"ם 3804/22).
פסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי ופרשנות פריטים 1-3 לתוספת הראשונה לתקנות המהנדסים והאדריכלים (רישוי וייחוד פעולות), התשכ"ז-1967, העלה שוב הצורך בתיקון התקנות כאמור וחידוד הפעולות שיוחדו לכל אחד מבעלי המקצוע הרלוונטיים (הנדסאי אדריכלות, אדריכל רשום, אדריכל רשוי, הנדסאי מבנים, מהנדס אזרחי רשום ומהנדס אזרחי רשוי), בהתאם לסוג המבנה, להכשרה ולמיומנויות של אותו בעל מקצוע, והכול לצורך שמירה על בטיחות הציבור ושיפור הבטיחות בבניית מבנים.
בהמשך לכך, גיבשו הגורמים הרלוונטיים, במסגרת דיוני הצוות המשותף, מסמך הסכמות כאשר התיקון המוצע מבקש לאמץ חלקים מתוכו, והכול תוך צמצום היקף השינויים המוצעים במערך הקיים של ייחוד הפעולות – למינימום הנדרש.
טיוטת תקנות מטעם משרד העבודה:
טיוטת תקנות המהנדסים והאדריכלים (תיקון), התשפ"ד – 2024
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 11, 12 ו-23 לחוק המהנדסים והאדריכלים, תשי"ח-1958, ולאחר התייעצות עם המועצה, אני מתקין תקנות אלה: |
|||
|
תיקון הרישה |
1. |
בתקנות המהנדסים והאדריכלים (רישוי וייחוד פעולות), התשכ"ז – [1]1967 (להלן – התקנות העיקריות) ברישה אחרי המילה "המועצה" יבואו המילים "או הוועדה המשותפת, לפי העניין,"; |
|||
|
תיקון תקנה 1 |
2. |
האמור בתקנה 1 לתקנות העיקריות –ימחק, ובמקומו יבוא: |
|||
|
|
|
"בתקנות אלה – |
|||
|
|
|
|
"אדריכל רשום" – מי שרשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים כמשמעותו בסעיף 8 לחוק, בענף אדריכלות מדור אדריכלות; |
||
|
|
|
|
"אדריכל רשוי" – אדריכל רשום שקיבל רישיון במדור אדריכלות לפי סעיף 11 לחוק; |
||
|
|
|
|
"אדריכל נוף רשוי" – אדריכל נוף שקיבל רשיון במדור אדריכלות נוף לפי סעיף 11 לחוק; |
||
|
|
|
|
"בעל מקצוע" – אדריכל רשום, אדריכל רשוי, אדריכל נוף רשוי, הנדסאי אדריכלות רשום, הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים רשום, הנדסאי מבנים רשום, הנדסאי ניהול הבנייה רשום, מהנדס מבנים רשום, מהנדס מבנים רשוי, מהנדס ניהול הבנייה וכל בעל מקצוע נוסף המוזכר בתקנות אלו; |
||
|
|
|
|
"בקשה להיתר" – כמשמעותה בתקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה); |
||
|
|
|
|
"הוועדה המשותפת" – כמשמעותה בחוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים; |
||
|
|
|
|
"היתר" – כהגדרתו בתקנה 1 לתקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה); |
||
|
|
|
|
"הנדסאי אדריכלות רשום" - הנדסאי רשום במרשם ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, בענף אדריכלות מדור אדריכלות או מדור אדריכלות ועיצוב פנים; |
||
|
|
|
|
"הנדסאי מבנים רשום" – הנדסאי רשום במרשם ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, בענף הנדסה אזרחית מדור מבנים; |
||
|
|
|
|
"הנדסאי ניהול הבנייה רשום" – הנדסאי רשום במרשם ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, בענף הנדסה אזרחית מדור הבנייה; |
||
|
|
|
|
"הנדסת מבנים" – תכנון שלד הבניין, כמשמעותו בתקנות התכנון והבניה (רישוי בנייה); |
||
|
|
|
|
"חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים" – חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, התשע"ג – 2012; |
||
|
|
|
|
"חוק התכנון והבנייה" – חוק התכנון והבניה, התשכ"ה - 1965; |
||
|
|
|
|
"מבנה" – בנין כהגדרתו בסעיף 1 לחוק התכנון והבניה, לרבות בניה הנדסית כהגדרתה בפקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל – 1970; |
||
|
|
|
|
"מבנה דרך" – כהגדרתו בסעיף 1 לחוק התכנון והבנייה; |
||
|
|
|
|
"מבנה פשוט" – אחד מאלה: |
||
|
|
|
|
(1) |
מבנה חדש למגורים העומד בתנאים המצטברים הבאים: |
|
|
|
|
|
|
(א) |
כולל עד שמונה יחידות דיור; |
|
|
|
|
|
(ב) |
שטחו הבנוי הכולל והמצטבר הוא עד 1,600 מ"ר; |
|
|
|
|
|
(ג) |
גובהו הכולל ממפלס פני רצפתו הנמוכה ביותר ועד פני תקרתו העליונה ביותר הוא עד 13 מטרים. במניין הגובה הכולל כאמור לא תיכלל קומת מרתף אחת שתשמש כשטחי שירות וכן מתקנים טכניים על הגג; |
|
|
|
|
|
(ד) |
המפתח בין העמודים או בין הקורות או בין הקירות הנושאים במבנה, הוא עד שישה מטרים. |
|
|
|
|
(2) |
מבנה חדש שייעודו למלאכה או לאחסנה, העומד בתנאים המצטברים הבאים: |
|
|
|
|
|
|
(א) |
שטחו הבנוי הכולל והמצטבר הוא עד 1,200 מ"ר; |
|
|
|
|
|
(ב) |
במבנה בן קומה אחת, הגובה הכולל מפני הרצפה הנמוכה ביותר ועד פני רצפת הגג הגבוה ביותר הוא עד חמישה מטרים, המפתח בין העמודים או בין הקורות או בין הקירות הנושאים במבנה, הוא עד 12 מטרים; |
|
|
|
|
|
(ג) |
במבנה בעל יותר מקומה אחת, גובהו הכולל מגובה מפלס פני רצפתו הנמוכה ביותר ועד פני תקרתו העליונה ביותר הוא עד 13 מטרים. במנין הגובה הכולל כאמור לא תיכלל קומת מרתף אחת שתשמש כשטחי שירות וכן מתקנים טכניים על הגג; |
|
|
|
|
|
(ד) |
במבנה בעל יותר מקומה אחת, המפתח בין העמודים או בין הקורות או בין הקירות הנושאים במבנה, הוא עד שישה מטרים; |
|
|
|
|
(3) |
קיר תומך שגובהו הכולל אינו עולה על שני מטרים מעל המפלס הנמוך של פני הקרקע, אשר דרוש להקמת מבנה כאמור בסעיפים קטנים 1,2 לעיל, בתחום המגרש שבו מוקם המבנה; |
|
|
|
|
|
(4) |
מעביר מים ומעבר להולכי רגל הקשורים כאמור בסעיפים קטנים 1,2 לעיל; |
|
|
|
|
|
"מבנה לא פשוט" - מבנה מורכב כהגדרתו בתוספת הרביעית לתקנות התכנון והבנייה (הקמת מכון בקרה ודרכי עבודתו), התשע"ח-2018, לרבות: |
||
|
|
|
|
(1) |
שינויים מבניים ותוספות למבנה קיים לרבות חיזוק או שימור מבנים קיימים או מבנים מסוכנים, ולמעט שינויים במבנה פשוט שייעודו למגורים ובתנאי שיישאר מבנה פשוט אף לאחר השינויים; |
|
|
|
|
|
(2) |
מבנים הכוללים תקרות או קורות טרנספורמציה, אלמנטים מתועשים או קירות דיפון; |
|
|
|
|
|
(3) |
מבנים בעלי שלד טרומי או מתועש או בטון דרוך; |
|
|
|
|
|
(4) |
מבני פלדה או עץ או כל מבנה פרקי אחר; |
|
|
|
|
|
(5) |
מבנים מרחביים או מבנים בהם מתקיימת העברת כוחות מרחבית, מבנים הפועלים עליהם כוחות דינמיים או חלה עליהם דרישה לאנליזה דינמית; |
|
|
|
|
|
(6) |
מבנה דרך ותשתיות לרבות גשרים, תשתיות תת ועל קרקעיות, מתקנים טכניים, סכרים, מעבירים, מבנים ואלמנטים המופעלים עליהם עומסים דינמיים; |
|
|
|
|
|
(7) |
מבנה משולב הכולל יותר משימוש אחד; |
|
|
|
|
|
(8) |
כל מבנה שאינו בגדר מבנה פשוט. |
|
|
|
|
|
"מהנדס מבנים רשום" – מי שרשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים כמשמעותו בסעיף 8 לחוק, בענף הנדסה אזרחית במדור מבנים; |
||
|
|
|
|
"מהנדס מבנים רשוי" – מהנדס מבנים רשום שקיבל רישיון במדור הנדסת מבנים, לפי סעיף 11 לחוק; |
||
|
|
|
|
"מהנדס ניהול הבנייה" – מהנדס שרשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים כמשמעותו בסעיף 8 לחוק, בענף הנדסה אזרחית במדור ניהול הבנייה; |
||
|
|
|
|
"מוסד תכנון" – כהגדרתו בסעיף 1 לחוק התכנון והבניה; |
||
|
|
|
|
"מרשם ההנדסאים והטכנאים המוסמכים" – כמשמעותו בסעיף 17 לחוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים; |
||
|
|
|
|
"נספחי התכן" – כמשמעותם בתקנות התכנון והבנייה (הקמת מכון בקרה ודרכי עבודתו), התשע"ח-2018; |
||
|
|
|
|
"מתקנים טכניים" – חלקי מבנים שאינם מיועדים למגורים, אחסנה ומלאכה ויעודם לשרת את מערכות הבניין, לרבות יציאה מחדר מדרגות, תא מעלית, מאגר מים, מערכות סולריות; |
||
|
|
|
|
"עורך הבקשה" – כמשמעותו בתקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), התש"ל-1970; |
||
|
|
|
|
"רשות מוסמכת" – כל רשות שיש לה סמכות בעניין היתרים או מתן הוראות בקשר לבניה, על פי כל דין; |
||
|
|
|
|
"שטח כולל המותר לבניה" – שטח כולל המותר לבנייה כמשמעותו בחוק התכנון והבנייה; |
||
|
|
|
|
"שטחי שירות" – כמשמעותם בתקנות התכנון והבנייה (חישוב שטחים ואחוזי בנייה בתכניות ובהיתרים), תשנ"ב-1992; |
||
|
|
|
|
"תכולת תכן" – (פעולות בתחום התכן) עריכת פרוגרמה בניינית/עירונית סביבתית-איכותית, בדיקת חלופות, תכנון מוקדם, תכנון סופי, הכנת נספח לבקשה להיתר והגשתם לרשות מוסמכת, תיאום וניהול התכן עם מתכננים ויועצים בצוות, תכנון מפורט (לרבות עריכת מפרטים ו/או מפרטים מיוחדים לביצוע ואחרים), קבלת העבודות וקביעת הנחיות בטיחות ובטיחות המשתמש והכל בתחום התכן הרלוונטי הנדרש לביצוע הבניין ו/או כל מסמך נוסף הנדרש לבצוע כל אלה - בתחום מקצועי שיוחד לבעל מקצוע מסוים; |
||
|
|
|
|
"תכנית" – כהגדרתה בחוק התכנון והבנייה; |
||
|
|
|
|
"תכנית בינוי" – יצירת הוראות תלת מימדיות, בין בכתב ובין בתכנית; |
||
|
|
|
|
"תקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה)" – תקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), תשע"ו-2016." |
||
|
תיקון תקנה 3 |
3. |
בתקנה 3 לתקנות העיקריות, במקום המילים "למנהדס רשוי או לאדריכל רשוי" תבוא המילה "לבעל מקצוע", במקום המילים "לפי המדור שבו הוא רשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים" יבוא "ולעניין סעיף 21 לחוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים", ובמקום המילה "תכנית" יבוא "בקשה להיתר". |
|||
|
תיקון התוספת הראשונה |
4. |
בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות: |
|||
|
|
|
(א) האמור בפרט 1 יימחק ובמקומו יבוא: |
|||
|
|
|
"הפעולות המפורטות להלן יוחדו לבעל מקצוע כמפורט להלן: |
|||
|
|
|
(1) |
במבנה פשוט – הפעולות המפורטות להלן יוחדו למהנדס מבנים רשום במדור להנדסת מבנים בפנקס המהנדסים והאדריכלים ולהנדסאי מבנים רשום הרשום במדור למבנים בפנקס ההנדסאים: |
||
|
|
|
|
(א) |
אחריות להכנת תכולת ונספחי התכן של שלד הבניין; |
|
|
|
|
|
(ב) |
עריכת חישובי יציבות; |
|
|
|
|
|
(ג) |
ניהול ותאום התכן הכולל של שלד הבניה; |
|
|
|
|
|
(ד) |
עריכת והגשת נספח להיתר ומסמכים טכניים; |
|
|
|
|
|
(ה) |
פיקוח עליון על הביצוע, קבלת המבנה ואישורו; |
|
|
|
|
|
(ו) |
אחראי תכנון שלד הבניין כמוגדר בתקנות התכנון והבניה. |
|
|
|
|
(2) |
במבנה פשוט – הפעולות המפורטות להלן יוחדו לאדריכל רשום הרשום במדור לארכיטקטורה בפנקס המהנדסים והאדריכלים ולהנדסאי אדריכלות רשום הרשום במדור אדריכלות במרשם ההנדסאים והטכנאים המוסמכים: |
||
|
|
|
|
(א) |
אחריות הכנת, תאום וניהול התכן ונספחי התכן הכולל לתכנון הבניין; |
|
|
|
|
|
(ב) |
עריכה והגשת בקשה להיתר, כמשמעותה בתקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה); |
|
|
|
|
|
(ג) |
עריכת והגשת נספח להיתר ומסמכים טכניים; |
|
|
|
|
|
(ד) |
פיקוח עליון על הביצוע, קבלת המבנה ואישורו; |
|
|
|
|
|
(ה) |
ייצוג מול מוסדות התכנון ומכוני הבקרה כמנהל התכן; |
|
|
|
|
|
(ו) |
עריכת והגשת נספח להיתר. |
|
|
|
|
|
(ז) |
שינויים במבנה קיים ופעולות במבנים יבילים, אחד מאלה: |
|
|
|
|
|
|
(1) |
הריסה ובניה של מחיצות, למעט שינויים במחיצות שהן ממרכיבי שלד הבניה; |
|
|
|
|
|
(2) |
יצירת פתחים בקירות פנימיים וסגירתם; |
|
|
|
|
|
(3) |
שינויים פנימיים, למעט הרחבת שטח המבנה; |
|
|
|
|
|
(4) |
תקרות עיצוביות או בולעות קול שהן מונמכות; |
|
|
|
|
|
(5) |
תכנון מקום דרגנועים ומעליות. |
|
|
|
|
(ח) |
שינויים חיצוניים במבנה קיים שהם פועל יוצא מהשינויים בתוכו כמפורט להלן: |
|
|
|
|
|
|
(1) |
סגירת מרפסות; |
|
|
|
|
|
(2) |
גגונים; |
|
|
|
|
|
(3) |
סוככים; |
|
|
|
|
|
(4) |
פרגולות; |
|
|
|
|
|
(5) |
יצירת פתחים, הרחבתם וסגירתם. |
|
|
|
(ב) האמור בפרט 2 יימחק ובמקומו יבוא: |
|||
|
|
|
"הפעולות המפורטות להלן יוחדו למהנדס מבנים רשוי הרשום במדור להנדסת מבנים בפנקס המהנדסים והאדריכלים: |
|||
|
|
|
|
(א) |
כל הפעולות המפורטות בפרט 1(1); |
|
|
|
|
|
(ב) |
אחריות והכנת נספחי ותכולת התכן לשלד הבניין; |
|
|
|
|
|
(ג) |
עריכת חישובי יציבות מלאים הכוללים חישובים סטטיים ודינמיים של בניינים והגשתם לרשות מוסמכת; |
|
|
|
|
|
(ד) |
עריכת והגשת נספח יציבות להיתר ומסמכים טכניים; |
|
|
|
|
|
(ה) |
ניהול ותאום התכן של שלד הבניין; |
|
|
|
|
|
(ו) |
אחראי לתכנון שלד הבניין כמוגדר בתקנות התכנון והבניה; |
|
|
|
|
|
(ז) |
עריכת חוות דעת מקצועית על-ידי מומחה ולכל דין בתחום התכן.". |
|
|
|
|
(ג) האמור בפרט 3 יימחק ובמקומו יבוא: |
|||
|
|
|
|
"הפעולות המפורטות להלן יוחדו לאדריכל רשוי, ולענין מבנים המשולבים בתכנון שטחים ציבוריים פתוחים, המפורטים בתוספת השניה, גם לאדריכל נוף רשוי: |
||
|
|
|
|
(1) |
כל הפעולות המפורטות בפרט 1(2); |
|
|
|
|
|
(2) |
בתכנית בינוי ועיצוב ארכיטקטוני: |
|
|
|
|
|
|
(א) |
תכנון מוקדם ותכנון סופי; |
|
|
|
|
|
(ב) |
הכנת תקנונים ותשריטים לתכניות; |
|
|
|
|
|
(ג) |
הגשת תכניות לרשות מוסמכת; |
|
|
|
|
|
(ד) |
הכוונה עליונה בביצוע התכניות. |
|
|
|
(ד) אחרי פרט 3 יבוא: |
|||
|
|
|
"3א |
הפעולות המפורטות להלן יוחדו לכל מבנה ולכל שימוש לאדריכל רשוי הרשום במדור לאדריכלות: |
||
|
|
|
|
(א) |
אחריות והכנת תכולת ותכן אדריכלי למבנה; |
|
|
|
|
|
(ב) |
עריכה והגשת בקשה להיתר, כמשמעותה בתקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה) כעורך ראשי; |
|
|
|
|
|
(ג) |
עריכת והגשת נספח אדריכלי או מרחבי להיתר; |
|
|
|
|
|
(ד) |
ניהול ותאום התכן ותכולת התכן הכולל של מבנה; |
|
|
|
|
|
(ה) |
תכן אדריכלות נוף ניקוז ותנועה למגרש/חלקה מבונה; |
|
|
|
|
|
(ו) |
תכן תנועתי לחניון פתוח המשרת עד 50 כלי רכב וחניון בנוי עד 10 כלי רכב; |
|
|
|
|
|
(ז) |
פיקוח עליון על הביצוע, קבלת המבנה ואישורו; |
|
|
|
|
|
(ח) |
עריכת חוות דעת מקצועיות על-ידי מומחה ולכל דין בתחומי התכן השונים; |
|
|
|
|
|
(ט) |
מייצג מול מוסדות התכנון ומכוני הבקרה כמנהל התכן." |
|
|
תיקון תוספת שלישית |
5. |
התוספת השלישית – תימחק. |
|||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
יואב בן צור
שר העבודה
דברי הסבר
מערך התכנון והבניה זכה לביקורת מצד וועדת החקירה הממלכתית לעניין בטיחות מבנים ומקומות המשמשים ציבור (אסון אולם ורסאי) (להלן – "וועדת זיילר"). המלצות וועדת זיילר בתחום ייחוד הפעולות אומצו במסגרת החלטות ממשלה מס' 963 (מתאריך 26.11.2009) ומס' 964 (מתאריך 31.12.2006). בהמשך להחלטות אלו נחקק בשנת 2012 חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, התשע"ג-2012 אשר קבע, כי תוקם וועדה משותפת למועצת ההנדסאים והטכנאים המוסמכים ולמועצת ההנדסה והאדריכלות כמשמעותה בחוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח-1958, אשר תייעץ לשר העבודה בכל עניין הנוגע לייחוד פעולות ולרישוי. בהמשך לכך, קיימה הוועדה המשותפת מספר דיונים בנושא, אך לא הצליחה להגיע להסכמות. משנת 2019, ולאור קשיים יישומיים, לא מונתה הוועדה המשותפת. כיום, נעשים מאמצים למנות את חברי הוועדה בהתאם להרכב הקבוע בחוק.
בהמשך לכך, פרסם רשם המהנדסים והאדריכלים מסמך גילוי דעת מקצועי ביחס לגורם המוסמך לערוך בקשה להיתר בניה כעורך ראשי. כנגד פרשנותו של הרשם הוגשה עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים (עת"מ 32777-10-21). חלק מטענות העותרים התקבלו במסגרת העתירה, תוך שלא התקבלה ההבחנה הקטגורית שנערכה במסמך הרשם ביחס לסמכויות מהנדס לעומת אדריכל בכל הנוגע לעריכת בקשה להיתר בניה כעורך ראשי. על פסה"ד של בית המשפט המחוזי הגישו העותרים ערעור לבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק (עע"ם 3804/22).
פסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי ופרשנות פריטים 1-3 לתוספת הראשונה לתקנות המהנדסים והאדריכלים (רישוי וייחוד פעולות), התשכ"ז-1967, העלה שוב הצורך בתיקון התקנות כאמור וחידוד הפעולות שיוחדו לכל אחד מבעלי המקצוע הרלוונטיים (הנדסאי אדריכלות, אדריכל רשום, אדריכל רשוי, הנדסאי מבנים, מהנדס אזרחי רשום ומהנדס אזרחי רשוי), בהתאם לסוג המבנה, להכשרה ולמיומנויות של אותו בעל מקצוע, והכול לצורך שמירה על בטיחות הציבור ושיפור הבטיחות בבניית מבנים.
בהמשך לכך, גיבשו הגורמים הרלוונטיים, במסגרת דיוני הצוות המשותף, מסמך הסכמות כאשר התיקון המוצע מבקש לאמץ חלקים מתוכו, והכול תוך צמצום היקף השינויים המוצעים במערך הקיים של ייחוד הפעולות – למינימום הנדרש.
תיקון הרישה
הרישה לתקנות מתייחסת לחובת קיום היוועצות עם המועצה בכל הנוגע לקביעת תקופת הרישום בפנקס, בהתאם לסעיף 11 לחוק המהנדסים והאדריכלים. מאחר ונוסח התקנות מתייחס גם לייחוד פעולות מבוקש לתקן את הרישה בהתאם כך שתתווסף גם חובת היוועצות עם הוועדה המשותפת, וזאת בהתאם לסעיף 12 לחוק המהנדסים והאדריכלים.
תקנה 1 - הגדרות
לתקנה זו נוספו הגדרות שנלקחו מחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 ותקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), התשע"ו-2016. לעניין הגדרת המונח "מבנה פשוט" מוצע להיצמד להגדרה הנוכחית תוך פישוט וחידוד החלופות השונות ובהתייחס לשימושים השונים. כך למשל, מוצע להכליל במסגרת ההגדרה התייחסות לשטח הכולל והמצטבר; חידוד לעניין הגובה לפיו יש לבצע החישוב מהרצפה הנמוכה ביותר ועד לתקרה הגבוה ביותר; וכן הכללת הגדרה מדויקת יותר לעניין תכנון המרתף.
בנוסף, מוצע להוסיף הגדרה לפיה "עורך הבקשה" למבנה פשוט יהיה אדריכל רשום או הנדסאי אדריכלות רשום (במבנה פשוט) או אדריכל רשוי (בכל סוגי המבנים). לפי הדו"ח המלווה, לימודי אדריכלות והנדסאי אדריכלות מכשירים את הלומדים להתמודד עם ראיה כוללת של כלל תחומי התכן הרלוונטיים, וזאת בשונה מלימודי הנדסה אזרחית. מתן היתר למהנדס בניין לשמש כ"עורך בקשה", כאשר הכשרתו המקצועית מתייחסת אך ורק להיבטי השלד ויציבות המבנה והוא אינו מחזיק בכלים לשמש כ"ראש צוות התכנון", הופכת את ההגשה לאקט טכני ללא הלימה בין סמכות ואחריות ומייצרת סיכון בטיחותי ממשי לציבור.
תקנה 3
מוצע להבהיר, כי הפעולות המפורטות בתוספת הראשונה הן פעולות שיוחדו לא רק למהנדס רשוי או לאדריכל רשוי, אלא גם לבעלי מקצוע נוספים, כדוגמת: הנדסאי אדריכלות רשום, הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים רשום, הנדסאי מבנים רשום או הנדסאי ניהול הבנייה רשום.
תוספת ראשונה
מוצע לתקן את התוספת הראשונה כך שיובהר מהן הפעולות המותרות לכל אחד מבעלי המקצוע הרלוונטיים בהתאם לסוג המבנה. לפי הדו"ח המלווה, התיקון המוצע בחלק זה הינו בהלימה לתקנות הקיימות תוך פישוטן, הבהרתן ודיוקן. התיקון המוצע, מבקש להבהיר, כי פעולת הגשת בקשה להיתר בניה וחתימה כ"עורך בקשה ראשי", בכל סוג של מבנה (לרבות מבנה פשוט), יוחדה לאדריכל רשוי. כאשר מדובר במבנה פשוט, פעולת הגשת בקשה להיתר בניה וחתימה כ"עורך בקשה ראשי" יוחדה לאדריכל רשום או הנדסאי אדריכלות רשום.
עוד מצוין במסגרת הדו"ח המלווה, כי לתיקון המוצע אין השלכות מהותיות על יוקר המחייה וזאת נוכח העובדה, כי כבר היום, מרבית מגישי הבקשות להיתר במבנה פשוט הינם אדריכלים או הנדסאי אדריכלות.