תוכן עניינים
ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]
טיוטת צו היבוא והיצוא (קבוצות יבוא)(תיקון), התשפ"ד–2024
1. תיקון סעיף 1
2. תיקון סעיף 2
3. תיקון סעיף 2
6. תחילה
צו היבוא והיצוא (קבוצות יבוא), התשפ"ד-2024
תיקון פקודת היבוא והיצוא, מתווה לשינוי שיטת היבוא, ביטל את הדרישה לאישור מקדים הניתן על ידי הממונה על התקינה לצורך שחרור טובין מפיקוח המכס לטובין – "אישור עמידה בדרישות הממונה". ההסדר שנקבע חל לגבי טובין בקבוצות יבוא 2 ו-3, ובמקום אישור עמידה בדרישות הממונה, תחול על היבואן חובה להחזיק בידיו הצהרה שתיחתם על ידו ובה יצוין כי על הטובין המיובאים חל תקן רשמי וכי הם עומדים בדרישות התקינה החלות עליהם, ובכלל זה כי בוצעו לגבי טובין אלה בדיקות המעבדה הנדרשות לגביהם (ככל שנדרשו). התיקון הנדרש מבטא את השינוי בפקודת היבוא והיצוא.
טיוטת צו מטעם משרד הכלכלה והתעשייה:
טיוטת צו היבוא והיצוא (קבוצות יבוא)(תיקון), התשפ"ד–2024
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2 ו-2א לפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל"ט–1979[1] (להלן – הפקודה) אני מצווה לאמור: |
|||||||||||
|
1. |
בצו היבוא והיצוא (קבוצות יבוא), התשפ"ב-2022 (להלן – הצו העיקרי), בסעיף 1 - |
||||||||||||
|
|
|
(1) בכותרת הסעיף, המילים "לקבלת אישור עמידה בדרישות הממונה" – יימחקו; |
|||||||||||
|
|
|
(2) ברישא, המילים "לשם קבלת אישור עמידה בדרישות הממונה" – יימחקו; |
|||||||||||
|
|
|
(3) בפסקה (1), אחרי "קבלת" יבוא "אישור עמידה בדרישות הממונה וזאת לאחר קבלת"; |
|||||||||||
|
|
|
(4) בפסקה (2)(ב), במקום הקטע החל במילים "הגיש לממונה" עד המילים "וכן הצהרה" יבוא "שמר תיק מוצר ובכלל זה הצהרה של היבואן"; |
|||||||||||
|
|
|
(5) בפסקה (3), במקום "הגשת הצהרה" יבוא "שמירת תיק מוצר ובכלל זה הצהרה של היבואן" ובמקום "דרישות התקן הרשמי שחל עליהם" יבוא "דרישות התקינה כאמור בסעיף 9(א)(1) לחוק התקנים שחלות עליהם". |
|||||||||||
|
2. |
בצו העיקרי, בסעיף 2(א), במקום פסקה (3) יבוא: |
||||||||||||
|
|
|
"(3) |
(א) תקן רשמי ישויך לקבוצת יבוא מספר 3 בתנאים הבאים: |
||||||||||
|
|
|
|
|
(1) התקן הרשמי אינו משויך לקבוצת יבוא מספר 1 ו-2 לפי פסקאות (1) ו-(2); |
|||||||||
|
|
|
|
|
(2) התקן הרשמי מופיע בצו יבוא חופשי, התשע"ד-2014[2], תחת טובין החייבים באישור ת"ר או בהצהרת ת"ר כהגדרתם בצו כאמור. |
|||||||||
|
|
|
|
(ב) רשימת התקנים שמשויכים לקבוצת יבוא מספר 3 מפורטת בתוספת השלישית, ואולם העדרו של תקן אשר מתקיים בו האמור בפסקת משנה (א), מהתוספת השלישית, אין בו כדי לגרוע משיוכו של אותו תקן לקבוצת יבוא מספר 3;." |
||||||||||
|
2. |
בתוספת השנייה לצו העיקרי, במקום השורות המתחילות ב"ת"י 386 חלק 1" עד "ת"י 386 חלק 1" יבוא: |
||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||
|
3. |
בתוספת השלישית לצו העיקרי, במקום השורות המתחילות ב"ת"י 386 חלק 1" עד "ת"י 386 חלק 1" יבוא: |
||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||
|
4. |
תחילתו של צו זה ביום כה בסיוון התשפ"ד (1 ביולי 2024). |
||||||||||||
________ התשפ"ד (________2024)
(חמ _____-3)
__________________
ניר ברקת
שר הכלכלה והתעשייה
תיקון פקודת היבוא והיצוא, מתווה לשינוי שיטת היבוא, ביטל את הדרישה לאישור מקדים הניתן על ידי הממונה על התקינה לצורך שחרור טובין מפיקוח המכס לטובין – "אישור עמידה בדרישות הממונה". ההסדר שנקבע חל לגבי טובין בקבוצות יבוא 2 ו-3, ובמקום אישור עמידה בדרישות הממונה, תחול על היבואן חובה להחזיק בידיו הצהרה שתיחתם על ידו ובה יצוין כי על הטובין המיובאים חל תקן רשמי וכי הם עומדים בדרישות התקינה החלות עליהם, ובכלל זה כי בוצעו לגבי טובין אלה בדיקות המעבדה הנדרשות לגביהם (ככל שנדרשו). הצהרה זו תישמר בתיק המוצר, כפי שקבוע בסעיף 2יב לפקודת היבוא והיצוא ובתוספת הראשונה לפקודה.
סעיף 1 בעקבות האמור לעיל, נדרש לתקן בהתאמה את הוראות צו היבוא והיצוא (קבוצות יבוא), כך שבמקום הקביעה הרגולטורית על עמידה בתנאים הקבועים בצידה של כל קבוצת יבוא, הדורשים את קבלת אישור העמידה בדרישות הממונה, לטובין המשויכים לקבוצות יבוא 2 ו-3, ישתנה ההסדר כך שלא יידרש עוד את אישור העמידה בדרישות הממונה אלא שמירת הצהרה תיק מוצר כקבוע בפקודת היבוא והיצוא. ההסדר לטובין המשויכים לקבוצת יבוא מס' 1 יישמר כשהיה. התיקון המוצע הוא כפועל יוצא של תיקון פקודת היבוא והיצוא והוא נדרש לצורך התאמת הצו למצב שנחקק.
סעיף 2 בנוסף, בצו זה מובא תיקון המעגן את המצב הקיים בפועל, כך שתקנים רשמיים ישויכו לקבוצת יבוא מספר 3 כל עוד הם אינם משויכים לקבוצות יבוא מספר 1 ו-2 תוך הדגשה שקביעה זו נכונה רק מקום בו לכתחילה נקבע כי היבוא של טובין הכלולים בתקן האמור דרוש אישור ת"ר או הצהרת ת"ר במסגרת צו יבוא חופשי, התשע"ד-2014. כאשר מדובר בתקן שלא נקבע בצו יבוא חופשי, הטובין שהתקן חל עליהם לא נדרשים באישור כלשהו לשם יבואם והתקן אינו משויך לקבוצות יבוא כלל. רק כאשר מדובר בתקן הדרוש אישור ת"ר או הצהרת ת"ר לפי צו יבוא חופשי, התקן משויך לקבוצות היבוא בהתאם לחלוקה בצו, ואז מתקיימת ברירת המחדל על פיה אם התקן אינו מצוי ברשימת התקנים שמשויכים לקבוצת יבוא מספר 1 או 2, הרי שמדובר בתקן הכלול בקבוצת יבוא 3.
סעיפים 3-4 סעיפים אלו באים לעגן לעניין תקנים רשמיים ת"י 368 חלקים 1 ו-2, את שיוכם לקבוצת יבוא 2 או 3 וזאת בכפוף לתנאים הקובעים בצידם. הסדר זה אינו משנה את המצב הקיים שכן ביום ה-30 ביוני 2022, שונה שיוכם של תקנים רשמיים אלו מקבוצת יבוא מספר 2 לקבוצת יבוא מספר 3 וזאת בכפוף להצגת אחד המסמכים המופיעים בתנאים האמורים. תנאים אלו נקבעו באופן מפורש בהנחיות הממונה על התקינה ליבוא טובין ופורסמו באתר הממונה על התקינה. כעת, בעקבות כניסתו הצפוי של החוק לתיקון פקודת היבוא והיצוא (מס' 6), התשפ"ד-2024, לתוקף, ביום ה-1 ביולי 2024, וכניסתה של הוראת השעה הקבועה בו, ולפיה טובין המיובאים בקבוצת יבוא מספר 3 יהיו פטורים מהחזקת תעודת בדיקה בתיק המוצר למשך שנה, עם אפשרות הארכה בשנה נוספת, נוצר מצב הדורש הבהרה: מחד, תקנים המצויים בקבוצה 3 פטורים מהחזקת המסמכים לפי הוראת השעה ומן הצד השני בתקן הנדון, בכדי להיכנס לקבוצה 3 חייבים להחזיק את המסמכים הנדרשים. לכן מובהר כי בתקן האמור חייבים להחזיק במסמכים בכדי להיכנס לקבוצה 3 וכי בהעדר המסמכים, התקן מצוי בקבוצה 2, אשר אינה חוסה תחת הפטור של הוראת השעה.
בהתאם לאמור לעיל, ובהתאם לאמור בתוספת השנייה לצו העיקרי, יבואן שלא יחזיק במסמכים הקבועים תחת ת"י 386 חלקים 1 ו-2, יראו בטובין שלו ככאלו שהתקן שחל עליהם ישויך לקבוצת יבוא מספר 2 ולכן הטובין לא יהיו זכאים להיכלל תחת הסעיף של הוראת השעה המופיע בחוק לתיקון פקודת היבוא והיצוא (מס' 6), התשפ"ד-2024.
בהתאמה, ת"י 386 חלקים 1 ו-2 ישויכו לקבוצת יבוא מספר 3, כפי שכבר קבוע היום בצו העיקרי תחת טור התנאים לקבוצות יבוא, ובהתאם להוראת השעה טובין שחל עליהם תקנים אלו, יהיה פטורים מהחזקת תעודת בדיקה, ובלבד שהם מחזיקים באחד המסמכים המופיעים בטור התנאים לקבוצות יבוא המופיע תחת תקנים רשמיים אלו.