תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (מס רכישה), (תיקון), התשפ"ד-2024
3. תחולה
תקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (מס רכישה), (תיקון), התשפ"ד-2024
סעיף 9(א) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן – חוק מיסוי מקרקעין), קובע כי במכירת זכות במקרקעין יהא הרוכש חייב במס רכישה. ככלל, בזכויות במקרקעין שאינם דירת מגורים, שיעור מס הרכישה קבוע בתקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (מס רכישה), התשל"ה-1974 (להלן – התקנות העיקריות). בדירות מגורים, לפי סעיפים 9(ג1ג) ו-9(ג1ו) לחוק מיסוי מקרקעין, שיעור המס מדורג וגובה המס נקבע בהתאם לשווי המכירה. כאשר לפי הסעיפים האמורים, שיעורי מס הרכישה נמוכים יותר בעת רכישת דירה יחידה או ברכישת דירת מגורים בעלת מאפיינים דומים לדירה יחידה.
נוסף על האמור, בתקנות העיקריות קבועים מספר פטורים, הנחות והקלות ממס רכישה.
בתקנה 12 לתקנות העיקריות (להלן – תקנה 12) נקבעה הנחה ממס רכישה לעולה. לפי התקנה, עולה הרוכש זכות במקרקעין בשנה שקדמה לכניסתו לישראל ועד ל-7 שנים לאחר כניסתו, ישלם מס רכישה כדלהלן:
עולה זכאי לפטור פעם אחת לגבי רכישת דירה למגוריו ופעם אחת לגבי רכישת עסק בו הוא או קרובו עובד.
עם זאת, ההסדר הקבוע היום בתקנות איננו ההסדר המיטבי.
ראשית, באם העולה זכאי להנחת המס הקבועה בתקנה 12 והדירה שהוא רוכש היא דירתו היחידה, במקרים רבים שיעורי מס הרכישה המוטבים לדירה יחידה נמוכים משיעור המס המוטב לפי תקנה 12, ובמקרים אלה אין בתקנה כל תועלת לעולה אשר רוכש את דירת מגוריו בישראל.
שנית, במקרים שבהם עולה חדש מרובה דירות, והוא רוכש דירת מגורים שאיננה דירתו היחידה, הוא זכאי לקבל את ההנחה מהמס לפי תקנה 12, והוא זכאי לשלם שיעורי מס נמוכים מאוד ברכישת הדירה, זאת למרות שמצבו דומה למצבו של אדם אחר הרוכש דירת מגורים נוספת, ובניגוד למדיניות הממשלתית להגדלת נטל מס הרכישה על משקיעים במטרה להביא לירידת מחירי הדיור.
בכדי לטייב את הטבת המס הניתנת לעולה, ולצורך המשך עידוד עלייה, מוצע, מחד, להגדיל באופן משמעותי את ההטבה לעולה שרוכש דירה יחידה, אך מאידך, להשוות את מצבו של עולה אשר רוכש זכות במקרקעין שאיננה דירתו היחידה למצבו של כל רוכש אחר הרוכש זכות כאמור.
טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:
טיוטת תקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (מס רכישה), (תיקון), התשפ"ד-2024
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר
סעיף 9(א) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן – חוק מיסוי מקרקעין), קובע כי במכירת זכות במקרקעין יהא הרוכש חייב במס רכישה. ככלל, בזכויות במקרקעין שאינם דירת מגורים, שיעור מס הרכישה קבוע בתקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (מס רכישה), התשל"ה-1974 (להלן – התקנות העיקריות). בדירות מגורים, לפי סעיפים 9(ג1ג) ו-9(ג1ו) לחוק מיסוי מקרקעין, שיעור המס מדורג וגובה המס נקבע בהתאם לשווי המכירה. כאשר לפי הסעיפים האמורים, שיעורי מס הרכישה נמוכים יותר בעת רכישת דירה יחידה או ברכישת דירת מגורים בעלת מאפיינים דומים לדירה יחידה.
נוסף על האמור, בתקנות העיקריות קבועים מספר פטורים, הנחות והקלות ממס רכישה.
בתקנה 12 לתקנות העיקריות (להלן – תקנה 12) נקבעה הנחה ממס רכישה לעולה. לפי התקנה, עולה הרוכש זכות במקרקעין בשנה שקדמה לכניסתו לישראל ועד ל-7 שנים לאחר כניסתו, ישלם מס רכישה כדלהלן:
· שיעור מס של 0.5% עד למדרגה הראשונה (כ-2 מיליון שקלים חדשים).
· שיעור מס של 5% מעל המדרגה הראשונה.
עולה זכאי לפטור פעם אחת לגבי רכישת דירה למגוריו ופעם אחת לגבי רכישת עסק בו הוא או קרובו עובד.
עם זאת, ההסדר הקבוע היום בתקנות איננו ההסדר המיטבי.
ראשית, באם העולה זכאי להנחת המס הקבועה בתקנה 12 והדירה שהוא רוכש היא דירתו היחידה, במקרים רבים שיעורי מס הרכישה המוטבים לדירה יחידה נמוכים משיעור המס המוטב לפי תקנה 12, ובמקרים אלה אין בתקנה כל תועלת לעולה אשר רוכש את דירת מגוריו בישראל.
שנית, במקרים שבהם עולה חדש מרובה דירות, והוא רוכש דירת מגורים שאיננה דירתו היחידה, הוא זכאי לקבל את ההנחה מהמס לפי תקנה 12, והוא זכאי לשלם שיעורי מס נמוכים מאוד ברכישת הדירה, זאת למרות שמצבו דומה למצבו של אדם אחר הרוכש דירת מגורים נוספת, ובניגוד למדיניות הממשלתית להגדלת נטל מס הרכישה על משקיעים במטרה להביא לירידת מחירי הדיור.
בכדי לטייב את הטבת המס הניתנת לעולה, ולצורך המשך עידוד עלייה, מוצע, מחד, להגדיל באופן משמעותי את ההטבה לעולה שרוכש דירה יחידה, אך מאידך, להשוות את מצבו של עולה אשר רוכש זכות במקרקעין שאיננה דירתו היחידה למצבו של כל רוכש אחר הרוכש זכות כאמור.
כך, לפי המוצע, תתוקן תקנה 12 כך שההוראות בה יחולו לגבי רכישת בית עסק בלבד. על כן, בהתאם לתיקון המוצע, ההטבה הקיימת לעולה ברכישת בית עסק, תמשיך ותינתן לו גם לאחר התיקון.
בנוסף, מוצע להוסיף את תקנה 12א לתקנות העיקריות שתקבע הטבה במס רכישה לעולה ברכישת דירת מגורים יחידה. ההטבה המוצעת תיתן הנחה גדולה יותר ממס הרכישה מאשר ההנחה הניתנת לפי הסעיף הקיים ברכישת דירת מגורים יחידה ששוויה אינו גבוה מאוד. לפי המוצע, עולה אשר ירכוש דירת מגורים ששוויה הוא עד 2.5 מיליון שקלים חדשים ושהיא דירתו היחידה ישלם מס רכישה כדלקמן:
· על חלק השווי שעד המדרגה הראשונה שנקבעה בחוק מיסוי מקרקעין לצורך שיעורי מס רכישה במקרה של דירה יחידה (להלן – המדרגה), עולה יהיה פטור לגמרי ממס רכישה.
· על החלק השווי העולה על סכום המדרגה ועד לסכום של 2.5 מיליון שקלים חדשים, שיעור מס הרכישה לעולה יעמוד על 0.5% בלבד.
אם שוויה של הדירה שרוכש העולה הוא בין 2.5 ל-4 מיליון שקלים חדשים, שיעור מס הרכישה יעמוד על 0.5% על כל השווי.
ככל ושוויה של הדירה הנרכשת מעל לסכום של 4 מיליון שקלים חדשים, ישולם מס רכישה בשיעורי המס הרגילים הקבועים ברכישת דירה יחידה כקבוע בסעיף 9(ג1ג)(3) לחוק מיסוי מקרקעין.
הצעה זו צפויה להיות לעזר רב למירב העולים החדשים שמעתיקים את מקום מגוריהם לישראל ורוכשים דירת מגורים למחייתם שהיא דירתם היחידה.
לפי המוצע, חיוב במס רכישה לפי תקנה זו לא יינתן לעולה אלא פעם אחת. אך יובהר כי עולה יוכל לקבל את ההטבה בתקנה 12 ואת ההטבה שבתקנה 12א – קרי, יוכל לקבל את ההטבה במס רכישה ברכישת בית עסק וגם ברכישת דירת מגורים.
מתוך רצון להגן על האינטרסים של מי שעלה לארץ לפני תחילת תקנות אלה, מוצע לקבוע שעולה כאמור יוכל לבחור שיחולו לגביו הוראות התקנות כנוסחן לפני התיקון או הוראות החוק כנוסחן אחרי התיקון לפי בחירתו.
עם זאת, מוצע לקבוע שעולה שרכש דירת מגורים ברכישה שחלו לגביה הוראות סעיף 12 כנוסחה לפני התיקון לא יוכל לבקש שיחולו לגביו הוראות תקנה 12א החדשה. כלל זה יחול בין אם רכש דירת מגורים לפני יום התחילה שחלו ברכישתה הוראות תקנה 12, ובין אם רכש דירת מגורים לאחר התיקון ובחר שיחולו לגבי הרכישה הוראות תקנה 12 כנוסחן לפני התיקון. זאת כדי למנוע כפל הטבות.