תזכיר חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מס' ...) (אישור פעולות ושכר על ידי האפוטרופוס הכללי ותיקונים שונים), התשפ"ד–2024
תזכיר חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מס' ...) (אישור פעולות ושכר על ידי האפוטרופוס הכללי ותיקונים שונים), התשפ"ד–2024
הצורך בתיקון המוצע מקבל משנה תוקף בימים אלה. בעקבות מתקפת הטרור הרצחנית שהתרחשה ביום 7 באוקטובר 2023, ומלחמת "חרבות ברזל" שהחלה בעקבותיה, נותרו קטינים רבים ללא הורים כלל או ללא הורה מתפקד, שמונה להם אפוטרופוס מבני משפחתם המורחבת, וכן נותרו מאות קטינים נוספים שאחד מהוריהם נרצח או נהרג בלחימה וההורה שנותר משמש לבדו כאפוטרופוסם. לפי הוראות החוק, ונוכח נכסים משמעותיים שיכול שהקטין ירש או שקיבל כפיצויים, כגמלאות או מכספי תרומות, האפוטרופוסים שמונו לקטינים אלה או ההורה שנותר יידרשו לאשר בבית המשפט לענייני משפחה פעולות מסוימות שהם מבקשים לבצע בנכסי הקטין.
האפשרות לקבל אישור מנהלי לפעולות המבוקשות בידי אותם מבקשים, לפי העניין, יהיה בו כדי להקל משמעותית על משפחות אלה.
לחוק צפויה להיות השפעה ישירה, משמעותית ומיטיבה על אופן התנהלותם של הורים לקטינים, מיופי כוח לפי ייפוי כוח מתמשך בעניינים רכושיים בתוקף, ואפוטרופוסים לענייני רכוש לפי מינוי, במצבים שהם נדרשים לבצע פעולות משפטיות הטעונות אישור של בית המשפט בהתאם לחוק. מדובר בכ-7000 תיקים בשנה. התיקון המוצע יאפשר הפעלת מנגנון יעיל ומהיר יותר, חלף פניה לאישור הפעולה או השכר בבית המשפט, וכן יביא להוזלה משמעותית של עלויות הגשת הבקשה המושתות על הממנה בייפוי הכוח מתמשך, או על האדם שמונה לו אפוטרופוס.
תזכיר החוק מגלם חסכון משקי לציבור של לפחות 25 מיליון ₪ בשנה כתוצאה מהוצאות ישירות שייחסכו בהגשת בקשה לבית המשפט ובהן תשלום אגרה וייצוג משפטי. כמו כן, צפוי חיסכון של כ-4200 שעות בזמן שיפוטי. לצד זאת, נוכח הסמכתו של האפוטרופוס הכללי במתן אישור חלף בית המשפט, נדרשת תוספת כוח אדם לאפוטרופוס הכללי לטיפול בבקשות ולקבלת החלטות בתוך פרק הזמן שנקבע בתזכיר, כפי שיסוכם בין משרד המשפטים ואגף התקציבים במשרד האוצר.
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:
תזכיר חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מס' ...) (אישור פעולות ושכר על ידי האפוטרופוס הכללי ותיקונים שונים), התשפ"ד - 2024
|
|
|
|
||||||
|
תיקון סעיף 7 |
1. |
בסעיף 7 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב–1962[1] (להלן – החוק העיקרי) יבוא: |
||||||
|
|
|
במקום "טעונה אישור בית המשפט" יבוא: "טעונה אישור", במקום "כל עוד לא בא עליה אישור בית המשפט" יבוא: "כל עוד לא קיבלה אישור כאמור; לעניין סעיף זה "אישור" – אישור בית המשפט, או לעניין סעיפים 20 או 23(א) סיפה, אישור לפי הוראות סעיף 74א". |
||||||
|
תיקון סעיף 20 |
2. |
בסעיף 20 לחוק העיקרי - |
||||||
|
|
|
(1) במקום כותרת השוליים יבוא "פעולות בשם הקטין הטעונות אישור מראש"; |
||||||
|
|
|
(2) האמור בו יסומן "(א)", במקום "בלי שבית המשפט אישרן מראש" יבוא "מבלי שניתן לכך אישור מראש בהתאם להוראות סעיף 74א" ובסופו יבוא: |
||||||
|
|
|
"(ב) השר רשאי לקבוע, סוגי נכסים של הקטין, סוגי פעולות בנכסים או נסיבות מסוימות, שבהן ההורים יהיו מוסמכים לייצג את הקטין גם מבלי שניתן לכך אישור מראש לפי הוראות סעיף קטן (א)". |
||||||
|
תיקון סעיף 23 |
3. |
בסעיף 23 לחוק העיקרי, האמור בו יסומן "(א)", במקום המילים "אלא במידה שבית המשפט אישר" יבוא "מבלי שניתן לכך אישור מראש בהתאם להוראות סעיף 74א לכך" ובסופו יבוא: |
||||||
|
|
|
"(ב) השר רשאי לקבוע, סוגי נכסים של הקטין, סוגי הוצאות מנכסיו של הקטין או נסיבות מסוימות ביחס לנכסים או להוצאות האמורים, שבהם שימוש בנכסיו לא יחייב קבלת אישור לפי הוראות סעיף קטן (א)". |
||||||
|
תיקון סעיף 32ו |
4. |
בסעיף 32ו לחוק העיקרי, בסעיף קטן (ד), במקום "אלא אם כן נתן לכך בית המשפט אישור מראש" יבוא "מבלי שניתן לכך אישור מראש לפי הוראות סעיף 74א", ואחריו יבוא: |
||||||
|
|
|
"(ד1) השר רשאי לקבוע, סוגי נכסים של הממנה, סוגי פעולות בנכסים של הממנה או נסיבות מסוימות, שבהן מיופה הכוח יהיה מוסמך לבצע בשם הממנה פעולה משפטית מהפעולות המנויות בסעיף קטן (ד), אף אם לא ניתן לה אישור לפי הוראות הסעיף הקטן האמור.". |
||||||
|
תיקון סעיף 47 |
5. |
בסעיף 47 לחוק העיקרי - |
||||||
|
|
|
(1) במקום כותרת השוליים יבוא: "סמכויות האפוטרופוס וקבלת אישור לביצוע פעולות". |
||||||
|
|
|
(2) בסעיף קטן (א), ברישא, במקום "שבית המשפט אישרן מראש" יבוא "שניתן לכך אישור מראש בהתאם להוראות סעיף 74א"; |
||||||
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ב), המילים "מבית המשפט" – יימחקו, ובסופו יבוא "לפי הוראות סעיף 74א"; |
||||||
|
|
|
(4) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא: |
||||||
|
|
|
"(ג) השר רשאי לקבוע, סוגי נכסים של האדם, סוגי פעולות בנכסים של האדם או נסיבות מסוימות, שבהן אפוטרופוס יהיה מוסמך לייצג את האדם שהוא אפוטרופסו אף אם לא ניתן להן אישור לפי הוראות סעיף קטן (א).". |
||||||
|
|
|
|
||||||
|
תיקון סעיף 56 |
6. |
בסעיף 56 לחוק העיקרי - |
||||||
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א), ברישה במקום "בית המשפט רשאי לקבוע לאפוטרופוס שכר" יבוא "שכרו של אפוטרופוס ייקבע על ידי בית המשפט". אחרי "בנסיבות העניין" יבוא "או לחלופין, יכול להינתן אישור לשכר אפוטרופוס לפי הוראות סעיף 74א", ובמקום "על ידי בית המשפט" יבוא "או אושר כאמור"; |
||||||
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב), בסופו יבוא "אשר יחולו, בשינויים המחויבים, על אישור שכר האפוטרופוס לפי הוראות סעיף 74א". |
||||||
|
הוספת סעיף 74א |
7. |
אחרי סעיף 74 לחוק העיקרי יבוא: |
||||||
|
|
|
" אישור פעולות על ידי האפוטרופוס הכללי או על ידי בית המשפט ואישור שכר |
|
74א. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(א) בקשה לפי סעיפים 20, 23 (א) סיפה, 32ו(ד), 47 (א) ו- (ב) או 56 (בסעיף זה – בקשה) תוגש לאפוטרופוס הכללי או למי שהוא הסמיך לכך (בסעיף זה – האפוטרופוס הכללי). |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הבקשה תוגש באופן שיפרסם האפוטרופוס הכללי באתר האינטרנט של משרד המשפטים, ותצוין בה עמדתו של הממנה, כהגדרתו בסעיף 32א; עמדתו של האדם שמונה לו אפוטרופוס ועמדתו של הקטין, ובלבד שמלאו לו 16 שנים (בסעיף זה – הקטין), לפי העניין. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) האפוטרופוס הכללי יבחן את הבקשה, ואם מצא לנכון יוכל לאשרה, לאשרה בתנאים שנדרשו לעמדת האפוטרופוס הכללי שהמבקש הסכים להם, או לפעול לפי הוראות סעיף קטן (ד). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) על אף האמור בפסקה (1), במקרים הבאים האפוטרופוס הכללי לא יזדקק לבקשה ויפעל לפי הוראות סעיף קטן (ד): |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) צוין בבקשה כי הממנה או האדם שמונה לו אפוטרופוס או הקטין, לפי העניין מתנגד לבקשה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הבקשה מנוגדת להנחיות מקדימות למיופה כוח כהגדרתן בסעיף 32א או להנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס כמשמעותן בסעיף 35א- שהופקדו באפוטרופוס הכללי, לפי העניין; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הבקשה היא בעניין דירה או בעניין יחידה משקית בחקלאות, בתעשייה, במלאכה או במסחר והכל אם היא בבעלות יחידה של הקטין, אלא אם כן הקטין הצהיר בכתב כי הוא מסכים לבקשה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) האפוטרופוס הכללי ראה לנכון שלא להזדקק לבקשה מנימוקים שיירשמו. |
|
|
|
|
|
|
|
(ד) האפוטרופוס הכללי יודיע למבקש שלא יזדקק לבקשה לפי הוראות סעיף קטן (ג), ויעביר אותה להכרעת בית המשפט לענייני משפחה- אם המבקש מעוניין בכך; העברת הבקשה לבית המשפט לעניני משפחה כאמור תהיה בצירוף עמדת האפוטרופוס הכללי לבקשה וכלל המסמכים שהוגשו במסגרתה ויראו אותה כתובענה לפי סעיף 1 לחוק בית המשפט לעניני משפחה, התשנ"ה-1995[2]. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ה) אישור האפוטרופוס הכללי לגבי הבקשה כאמור בסעיף קטן (ג)(1) או הודעת האפוטרופוס הכללי על העברת הבקשה להכרעת בית המשפט לפי סעיף קטן (ד) יהיו בתוך 60 ימים מן המועד שבו הוגשה הבקשה או מן המועד בו הוגשו לאפוטרופוס הכללי מלוא המסמכים והמידע שנדרשו לשם מתן האישור, לפי המאוחר; לא ניתן אישור או הודעה כאמור בתוך התקופה האמורה רשאי המבקש לפנות בבקשה לקבלת אישור בית המשפט. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ו) השר רשאי לקבוע הוראות לעניין סעיף זה, ובכלל זה הוראות לעניין אגרות בשל הגשת בקשות לפי סעיף זה, באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט. של הכנסת". |
||
|
תחילה, תחולה והוראות מעבר |
8. |
(א) תחילתו של חוק זה שנה מיום פרסומו (להלן – יום התחילה), והוא יחול על בקשות שיוגשו מיום התחילה ואילך. |
||||||
|
|
|
(ב) אין בחוק זה כדי לגרוע מסמכותם של בתי הדין הדתיים לפי סעיף 79 לחוק העיקרי, כפי שהייתה לפי נוסחו של החוק העיקרי ערב יום התחילה. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
דברי הסבר
מוצע להסמיך את האפוטרופוס הכללי ליתן, בעניינים מסוימים, אישור מנהלי לבקשות של אפוטרופוס, של מיופה כוח לפי ייפוי כוח מתמשך בתוקף או של הורה לקטין, המוגשות כיום לפי הוראות חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב - 1962 (להלן – החוק), לאישור בית המשפט לענייני משפחה או לאישור של בית דין דתי מוסמך (להלן – בית המשפט) חלף הצורך בקבלת אישור בית המשפט.
החוק המוצע גובש לאחר הליך של הערכת השפעות רגולציה שנערך על ידי האפוטרופוס הכללי במטרה ליעל את התהליך ולהפחית את הנטל הבירוקרטי הכרוך בקבלת אישור מבית המשפט לפעולות מסוימות של אפוטרופוסים, מיופה כוח והורים לקטינים.
כיום מדובר בכ-7,000 הליכים המוגשים לבית המשפט מדי שנה וכ-400 הליכים המוגשים לבית דין דתי בשנה, כאשר האפוטרופוס הכללי הוא המשיב לבקשות אלה. גיבוש עמדתו של האפוטרופוס הכללי היא לאחר קבלת עמדתו של המפקח על התיק אצל האפוטרופוס הכללי במקרים הרלבנטיים, ובמקרים רבים גם קבלת חוות דעת כלכלית מהיחידה הכלכלית באפוטרופוס הכללי. להערכת האפוטרופוס הכללי, בכ-80% מהמקרים, לאחר קבלת השלמות מידע ומסמכים מהמבקש, מודיע האפוטרופוס הכללי לבית המשפט שהוא אינו מתנגד לבקשה. בכ-15% עד 20% מהמקרים מתקיים בסוגיות אלה דיון בבית המשפט, בהעדר הסכמה עם האפוטרופוס הכללי.
התיקון המוצע, יאפשר מעבר מהליך שיפוטי להליך מנהלי שיפחית את הנטל הבירוקרטי ומשכך, עתיד להקל על אפוטרופוסים, מיופי כוח או הורים, לפי העניין, להוזיל עבורם את עלויות ניהול ההליך, לקצר זמני טיפול ולייעל את בירורו . זאת, כל עוד אין מדובר בהליך המחייב בירור מורכב ואין התנגדות לבקשה של האדם שמונה לו אפוטרופוס, של הממנה או של קטין שמלאו לו 16 שנים שבעניינם מוגשת הבקשה, לפי העניין.
יצוין כי בעקבות מתקפת הטרור הרצחנית שהתרחשה ביום 7 באוקטובר 2023, ומלחמת "חרבות ברזל", נותרו קטינים רבים ללא הורים או ללא הורה מתפקד, ומונה להם אפוטרופוס מבני משפחתם המורחבת, וכן נותרו קטינים רבים שאחד מהוריהם נרצח או נהרג בלחימה וההורה שנותר משמש לבדו כאפוטרופוס הטבעי. קטינים אלו ירשו חלקים מדירות הוריהם, קיבלו פיצויים וגמלאות משמעותיים וכן קיבלו כספי תרומות שגויסו עבורם. המשמעות היא שהאפוטרופוסים שמונו לקטינים אלה או ההורה שנותר להם, יידרשו, לפי הוראות החוק עובר לתיקון המוצע, לאישור בית המשפט ביחס לפעולות שהם מבקשים לבצע ברכוש הקטין, לרבות, לעניין מכירה או רכישה של דירה, השקעות כספים, פעולות משפטיות מעל 100,000 ש"ח ועוד.
האפשרות לקבל אישור מינהלי לפעולות המבוקשות בידי אותם אפוטרופוסים, מיופי כוח או הורים, לפי העניין, חלף אישור בית המשפט, יהיה בו כדי להקל משמעותית על משפחות אלה שמתמודדות עם השכול האישי והמשפחתי יחד עם הטיפול היומיומי בקטינים שהתייתמו או בבני משפחתם שנפגעו.
סעיפים 1 – 6 לחוק
תיקון סעיפים 7, 20, 23, 32ו(ד), 47 ו-56 לחוק
מוצע לקבוע כי אישור בקשות לביצוע פעולות לפי סעיפים 20, 23, 32ו(ד) ו-47 לחוק יהיו באישור של האפוטרופוס הכללי או מי שהוסמך לכך על ידו או על ידי בית המשפט לפי הוראות סעיף 74א המוצע. זאת במקום ההליך המתנהל היום בבית המשפט לפי הוראות סעיפים אלה בנוסחם הנוכחי.
לגבי שכר אפוטרופוס לפי סעיף 56 לחוק , מוצע להוסיף לסמכות בית המשפט לקבוע שכר לאפוטרופוס בהתאם לסעיף בנוסחו כיום, סמכות גם לאפוטרופוס הכללי לאשר שכר אפוטרופוס לפי הוראות סעיף 74א המוצע.
סעיף 7 קובע, כי פעולה משפטית שקטין עושה בעצמו תהיה טעונה אישור בית המשפט אם היתה טעונה אישור כזה אילו נעשתה על ידי נציג הקטין. הסעיף אינו מונה את כלל הפעולות הטעונות אישור ואינו מסייג אותם לפעולות על פי חוק זה בלבד. כך, בחוק זה סעיפים 20 ו - 23 מציינים פעולות של נציג הקטין הטעונות אישור בית המשפט ואילו גם חוק השמות, התשט"ז - 1956 קובע לדוגמה הוראות לגבי בקשות לשינוי שם הדורשות אישור בית המשפט.
פעולות של קטין עצמו, הטעונות אישור, לפי סעיפים 20 ו- 23(א) סיפה מתאימות גם הן להיכלל במנגנון המוצע בתיקון זה- אישור מנהלי באפוטרופוס הכללי חלף קבלת אישור בית המשפט. על כן, מוצע להוסיף להסדר כי בקשות של קטינים לאישור פעולות לפי סעיפים 20 ו - 23 סיפה לחוק יהיו טעונות אישור לפי הוראות סעיף 74א המוצע.
לפי החוק העיקרי פעולות אלו, בין השאר, טעונות אישור של בית המשפט:
- פעולות של הורים ביחס לילדיהם הקטינים לפי סעיפים 20 ו-23 לחוק העיקרי – לפי סעיף 20 לחוק העיקרי, פעולות במקרקעין, פעולה שתקופה תלוי ברישום בפנקס על פי דין, מתן מתנות שאינן נהוגות בנסיבות העניין, מתן ערבות, פעולה משפטית בין הקטין לבין הוריו או קרובי הוריו. לפי סעיף 23 לחוק העיקרי שימוש בנכסי הקטין לקיום משק הבית המשפחתי אם ההורים לא יכולים לקיימו ולסיפוק צרכי הקטין אם ההורים אינם יכולים לספקם. יצוין כי סעיף 23 מבחין בין הכנסות הקטין אשר עשויות לשמש למשק המשפחתי לבין נכסיו, ששימוש בהם לסיפוק צרכי הקטין או לקיום משק הבית המשפחתי טעונות אישור כאמור.
מטרת התיקון היא להביא לכך שלמרבית הפעולות לפי הסעיפים האמורים יינתן אישור מנהלי של האפוטרופוס הכללי או מי שהוסמך לכך על ידו, ובכך להקל במידה ניכרת על הורים לקטינים או על אפוטרופסים שמונו להם לפי סעיף 33 (א)(2) לחוק העיקרי, ולייתר אלפי הליכים שיפוטיים בשנה כאמור לעיל.
באשר לפעולות של מיופי כוח-
- פעולות של מיופה כוח לפי ייפוי כוח מתמשך שנכנס לתוקף המנויות בסעיף 32ו(ד) לחוק העיקרי – פעולות במקרקעין, פעולות משפטיות בסכום העולה על 100,000 שקלים חדשים, מתן מתנות שאינן נהוגות בנסיבות העניין, מתן הלוואות ועוד;
באשר לפעולות של אפוטרופוס שמונה לבגיר-
- פעולות של אפוטרופוס המנויות בסעיף 47 לחוק העיקרי – פעולה במקרקעין, ביצוע פעולות משפטיות בסכום העולה על 100,000 שקלים חדשים, מתן מתנות שאינן נהוגות בנסיבות העניין, מתן הלוואות ועוד.
- אישור שכר לאפוטרופוס לפי סעיף 56 לחוק העיקרי - שכר לאפוטרופוס נקבע לפי תקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (כללים בדבר קביעת שכר לאפוטרופסים), תשמ"ט-1988. מוצע לקבוע סמכות מקבילה לאפוטרופוס הכללי לאשר שכר לאפוטרופוס באישור מנהלי בהתאם לכללים הקבועים בתקנות.
עוד מוצע, להסמיך את שר המשפטים לקבוע בתקנות סוגי נכסים, סוגי הוצאות או נסיבות מסוימות שבהן פעולות לפי סעיפים 20, 23, 32ו(ד) ו- 47 לחוק לא יהיו טעונות אישור כלל. דוגמאות אפשריות לפעולות שעשויות להיות פטורות מהצורך באישור לפי תקנות שיקבע השר הן שימוש בכספי קטין לטובת צרכים שגרתיים ויומיומיים של קטין דוגמת שיעורי נהיגה או רכישת טלפון חכם, או כריתת חוזה בשם האדם למעבר לדיור מוגן. בתקנות כאמור ניתן יהיה לפרט את נסיבות המקרים הרלבנטיים, לקבוע להם מגבלת סכום ככל שיידרש והכל בהסדר גמיש יחסית, שיאפשר גם יישום ושינוי בהתאם ללקחים שיופקו.
סעיף 7 לחוק
הוספת סעיף 74א לחוק העיקרי-
לסעיף קטן (א) -מוצע להוסיף לחוק העיקרי את סעיף 74א שבו יוסדרו ההוראות לפיהן יתאפשר להגיש בקשה לאישור לפעולות לפי סעיפים 20, 23, 32ו(ד) ו-47 או שיאושר שכר לפי סעיף 56.
לסעיף קטן (א) – מוצע לקבוע כי הגשת בקשה לאישור פעולות לפי סעיפים 20, 23, 32ו(ד) ו- 47 וכן אישור שכר לפי סעיף 56 תהיה לאפוטרופוס הכללי או למי שהוסמך על ידו (להלן – האפוטרופוס הכללי). יצוין כי לגבי בקשות לאישור פעולות לפי סעיפים 20, 23, 32ו(ד) ו-47 מוצע כי הגשת הבקשה תהיה לאפוטרופוס הכללי בלבד. ואולם, ביחס לשכר אפוטרופוס לפי סעיף 56 לחוק העיקרי (סעיף 6 לחוק המוצע), מוצע כי תהיה סמכות מקבילה לבית המשפט לקבוע לאפוטרופוס שכר בנוסף לסמכות האפוטרופוס הכללי לאשר לו שכר לפי הוראות סעיף 74א.
התיקון המוצע אינו גורע מהסמכות הכללית של בית המשפט לתת הוראות או לאשר פעולות של מיופה כוח לפי ייפוי כוח מתמשך שנכנס לתוקף בהתאם להוראות סעיף 32כז לחוק העיקרי, לתת הוראות ולאשר פעולות של אפוטרופוס לפי הוראות סעיף 44 לחוק העיקרי, או לקבוע אמצעים לשמירת ענייניהם של אדם שמונה לו אפוטרופוס או של קטין בהתאם לסעיף 68 לחוק העיקרי. זאת, לרבות בעניינים רכושיים. ואולם, ככל שמיופה הכוח, אפוטרופוס או הורה לקטין מבקש לאשר פעולה מהפעולות המנויות בסעיפים 20, 23, 32ו(ד) או 47 לחוק העיקרי, שבה מתבקש רק אישור לפעולה האמורה וללא בקשה לקבלת הוראות בעניינים נוספים או לאישור פעולות נוספות, אזי יחול על הבקשה ההסדר הספציפי והייעודי המפורט בסעיף 74א המוצע ויהיה על המבקש להגיש את הבקשה לאפוטרופוס הכללי. ככל שהמבקש מגיש בקשה לפי הוראות סעיפים 32כז, 44 או 68 לחוק העיקרי, לפי העניין, הכוללת מספר עניינים וביניהם גם פעולות לפי הסעיפים האמורים, אזי בית המשפט לעניני משפחה יהיה מוסמך לדון בכלל העניינים ולא תדרש הגשת בקשה נפרדת לאפוטרופוס הכללי לפי סעיף 74א המוצע לגבי אישור הפעולות האמורות בו.
פניה לערכאה המוסמכת, כרוכה באגרה בהתאם לדינים הרלבנטיים הקובעים אגרות בערכאות אלו
לסעיף קטן (ב) – בקשה לאפוטרופוס הכללי תוגש באופן שיפרסם האפוטרופוס הכללי באתר האינטרנט של משרד המשפטים, והיא תלווה במידע ובמסמכים הנדרשים לקבלת האישור כפי שיפורסם. על מגיש הבקשה לציין בה מהי עמדת הממנה בייפוי כוח מתמשך, האדם שמונה לו אפוטרופוס או קטין שמלאו לו 16 שנה, לפי העניין, כאשר במקרה של התנגדות לבקשה היא תועבר לאישור בית המשפט בהתאם להוראות סעיף קטן (ג) המוצע.
לסעיף קטן (ג) – האפוטרופוס הכללי יהיה רשאי לאשר את הבקשה או לאשרה בתנאים שנדרשו לעמדת האפוטרופוס הכללי שהמבקש הסכים להם. למשל, בנוגע לעסקת מכירת דירה בבעלות מלאה או חלקית של קטין, האפוטרופוס הכללי יוכל לקבוע באישור, ככל שהדבר ייעשה בהסכמה עם המבקש, כי כספים שיעמדו לזכות הקטין בעקבות הפעולה המבוקשת יופקדו לחשבון על שמו של הקטין, ולא יימשכו מחשבון זה אלא לאחר הגיעו של הקטין לגיל 18 או באישור האפוטרופוס הכללי. אם האפוטרופוס הכללי לא אישר את הבקשה כאמור, בין כלשונה ובין בתנאים מוסכמים עם המבקש כאמור, האפוטרופוס הכללי יעביר את הבקשה להכרעת בית המשפט, אם המבקש מעוניין בכך. בנוסף, האפוטרופוס הכללי לא יוכל לאשר בקשה כאמור אם התקיים אחד מאלה:
- בקשה בעניינו של אדם שמונה לו אפוטרופוס, ממנה או קטין מעל גיל 16 אם המבקש ציין בבקשה כי האדם, הממנה או הקטין, לפי העניין, מתנגדים לבקשה;
- הבקשה מנוגדת לרצונו של הממנה או האדם שמונה לו אפוטרופוס כפי שהביע אותו בהנחיות מקדימות (כהגדרתן בסעיף 32א לחוק העיקרי) של ממנה בייפוי כוח מתמשך או בהנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס (כמשמעותן בסעיף 35א), לפי העניין;
- הבקשה נוגעת לנכס מקרקעין שבבעלות מלאה של קטין מעל גיל 16 והוא לא הסכים לבקשה;
- האפוטרופוס הכללי ראה לנכון להעביר את הבקשה לבית המשפט, למשל אם סבר כי מדובר בבקשה מורכבת אשר ראוי שתתברר בבית המשפט כמו למשל מקרה בו ברקע הבקשה ישנו סכסוך בין בני משפחה או העסקה אינה לטובת הקטין, האדם או הממנה או למשל אם נדרש לו ייצוג נפרד.
לסעיף קטן (ד) – עוסק במקרים שבהם האפוטרופוס הכללי לא נזקק לבקשה ו לא יבחן אותה לגופה. במקרים אלו בהתאם לרצון המבקש, הדיון לגופה של הבקשה והכרעתה יתקיים בבית המשפט לענייני משפחה, או בערכאה דתית מוסמכת אם המבקש יהיה מעוניין בכך, האפוטרופוס הכללי יעביר את ההליך להכרעת בית המשפט לענייני משפחה כתובענה. האפוטרופוס הכללי לא יעביר את הבקשה להכרעת בית המשפט לענייני משפחה אם המבקש יבחר שלא לעשות כן, ולמעשה יוותר על בקשתו. ברי כי אם הגשת הבקשה לבית המשפט תהיה כרוכה בתשלום אגרה, המבקש יידרש לשלמה.
האפוטרופוס הכללי יעביר את הבקשה לבית המשפט בצירוף עמדתו וכלל המידע והמסמכים שהוגשו במסגרתה. בכך יתייתר הצורך בהמתנה להשלמת מידע או מסמכים או בהמתנה לקבלת עמדתו של האפוטרופוס הכללי כמשיב לבקשה, כך שההליך בבקשה שהועברה לבית המשפט צפוי להיות יעיל וקצר יותר.
בשלב זה, לא ניתן יהיה לבצע העברה של בקשות לבית דין דתי, בהעדר תשתית המאפשרת את ההעברה, והדבר ייבחן בעתיד. באם המבקש מעוניין להעביר את הבקשה לבית דין דתי המוסמך לדון באישור פעולות, יהיה עליו להגיש את הבקשה בעצמו, ובית הדין ידון בה כבקשה חדשה.
לסעיף קטן (ה) – מאחר שהתיקון המוצע נועד לייעול הליכי אישור הפעולות, מוצע לקצוב לאפוטרופוס הכללי פרק זמן שלא יעלה על 60 ימים לצורך אישור הבקשה או לצורך מתן הודעה למבקש על העברת הבקשה לבית המשפט אם הוא מעוניין בכך. התקופה תימנה מיום שהוגשו לאפוטרופוס הכללי מלוא המסמכים והמידע שהתבקשו לטובת בחינת הבקשה אם לא התקבל אישור האפוטרופוס הכללי או הודעתו על העברת הבקשה בחלוף 60 ימים, המבקש יהיה רשאי, אם הוא מעונין בכך, להגיש את בקשתו לבית המשפט אך הוא יוכל גם להמתין את פרק הזמן וכן זמן נוסף לקבלת אישורו של האפוטרופוס הכללי לבקשה ככל שהוא ירצה בכך.
לסעיף קטן (ו) – מוצע להסמיך את השר לקבוע, באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, הוראות לעניין סעיף זה, ובכלל זאת הוראות לעניין אגרה להגשת הבקשה לאפוטרופוס הכללי.
סעיף 8
מוצע לקבוע כי תחילת החוק תהיה שנה מיום פרסומו לאור תקופת ההיערכות הנדרשת ליישום התיקון המהותי המוצע. במהלך שנה זו, תהיה הערכות מחשובית וייקבעו הנהלים לפיהם יפעל האפוטרופוס הכללי לבחינת הבקשות המוגשות.
התיקון המוצע יחול על בקשות שיוגשו מיום התחילה ואילך.
ההסדר המוצע אינו בא כדי לגרוע מסמכותם של בתי הדין הדתיים לפי סעיף 79 לחוק העיקרי ערב יום התחילה ומקום שבית דין דתי מוסמך לדון על-פי דין הוא יהיה עדיין מוסמך לשפוט גם אחרי יום התחילה של התיקון המוצע. במסגרת זו, המבקש לפנות לבית דין דתי, לא חייב לפנות תחילה לאפוטרופוס הכללי.