תאריך תצוגה: 03/04/2024

מבחנים לתמיכה של משרד הבריאות בקופות חולים המממנות תקני התמחות חדשים בפסיכיאטריה

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה - 1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לתמיכה של משרד הבריאות (להלן-  המשרד), בקופות חולים המממנות תקני התמחויות חדשים, כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר: 24200320

1. כללי

(א)  ועדת התמיכות של המשרד (להלן- הוועדה) תדון בעניין תמיכה מתקציב המשרד בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[2] (להלן- הנוהל).

(ב)  התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.

(ד)   שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק החלטותיה.

2. הגדרות

במבחנים אלה –

"בית חולים בבעלות קופת חולים" – לרבות בית חולים בבעלות תאגיד שקופת חולים שולטת בו, במישרין או בעקיפין;

"בתי חולים בתיעדוף" –  בתי חולים בתיעדוף המשרד, שיופיעו במכתב נלווה שישלח המשרד לקופות החולים.

"יישובי ורשויות מיעוטים" – ישובים ורשויות במגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי שלפחות 80% מתושביהם אינם יהודים, המופיעים ברשימה שמפורסמת באתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

"מקצועות התמחות" –פסיכיאטריה של המבוגר, פסיכיאטריה של הילד והמתבגר;

"קופת חולים" – כהגדרתה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי התשנ"ד – 1994[3] (להלן- החוק);

"שיעור הביצוע העודף לקופת חולים" – היחס בין מספר התקנים הנוספים החדשים שאיישה קופת החולים במקצועות ההתמחות, בשנת ההערכה, למספר תקני ההתמחות, שבעבורם יכלה להיתמך באותה השנה, בהתאם למכסתה המחושבת;

"שנת ההערכה" –פרק הזמן שתחילתו ביום 1 ביולי בשנה הקלנדרית הקודמת לשנה שבעדה ניתנת התמיכה וסיומו ביום 30 ביוני בשנה שבעדה ניתנת התמיכה;

"תקן התמחות נוסף מתועדף" –  תקן התמחות נוסף במקצועות ההתמחות, שמימנה קופת החולים בשנת ההערכה ושהיה פעיל בבתי חולים בתיעדוף במהלך שנה זו; תקן התמחות נוסף לא ייחשב כתקן התמחות נוסף מתועדף אלא אם בכל משך הזמן שהיה פעיל, במהלך שנת ההערכה, הפעילות בוצעה בבתי חולים בתיעדוף;

"תקנות הרופאים" -  תקנות הרופאים (אישור תואר מומחה ובחינות) התשל"ג - 1973[4] (להלן – תקנות הרופאים);

"תקני התמחות נוספים" - מספר תקני ההתמחות הפעילים במקצועות ההתמחות ביום 30 ביוני בשנת ההערכה, שמימנה קופת החולים בשנת ההערכה, מעבר למספר תקני ההתמחות הקיימים;

"תקני התמחות קיימים" – הסכום המצרפי של מספר תקני ההתמחות במקצועות ההתמחות שמימנה קופת החולים יחד עם מספר תקני ההתמחות במקצועות ההתמחות שמימן בית חולים שבבעלותה, במסגרת התמחות בקהילה או בבית חולים, ביום י"ב בתמוז התשפ"ג (1 ביולי 2023) או באותו תאריך קלנדרי בשנה הקודמת, לפי הגבוה מביניהם (להלן – מועדי חישוב מספר המתמחים).

"תקופת ההתמחות" – משך ההתמחות הקבוע בתקנות הרופאים (אישור תואר מומחה ובחינות), התשל"ג-1973[5], לאותו תחום התמחות;

 

 

3. הגופים הנתמכים

הגופים הנתמכים לפי מבחנים אלה הם קופות החולים.

4. מטרת התמיכה

הגדלת מספר המתמחים במקצועות הפסיכיאטריה לצורך הרחבת שירותי הפסיכיאטריה בקהילה.

5. תנאי הסף למתן התמיכה

(א)  קופת החולים העבירה למשרד בכל שנת תמיכה פרטי מתמחים המועסקים בתקנים הנתמכים במסגרת מבחני תמיכה של המשרד, בפורמט שיורה המשרד.

(ב)   קופת החולים התחייבה לממן את התמחותם של מתמחים בתקני התמחות נתמכים לכל אורך תקופת ההתמחות.

(ג) קופת החולים הצהירה כי לא הפחיתה ממספר התקנים במימונה עקב מימון תקנים בבתי חולים בידי המשרד במסגרת תכנית המיטות, מבחני תמיכה אחרים או בכל דרך אחרת.

(ד)  קופת החולים התחייבה שלא להתנות את קבלת המתמחים, המאיישים את תקני ההתמחות הנוספים, בהעסקתם אצלה לתקופה, העולה על מחצית משך תקופת ההתמחות, הממומנת על ידי קופת החולים.

6. חלוקת התמיכה

(א) סכום התמיכה בכל תקן התמחות יהיה כמפורט להלן:

(1) בעד כל תקן התמחות נוסף - 160 אלף שקלים חדשים בשנה;

(2) בעד תקן התמחות מתועדף, נוסף– 185 אלף שקלים חדשים בשנה;

(3) בעד תקן התמחות שמאויש על ידי מתמחה, שהתגורר באחת מעשר השנים הקודמות לתחילת התמחותו ביישובי ורשויות מיעוטים, סכום של 10,000 שקלים חדשים בשנה נוסף על הסכומים המפורטים בסעיפים קטנים (1) ו-(2).

(4) בעד מתמחה, המאייש תקן נתמך, המבצע 6 חודשי התמחות במרפאות ומכונים בקהילה, המוכרים להתמחות, כאשר הוא אינו מחויב לפי תקנות הרופאים לבצעם בקהילה, תיתמך קופת החולים ב- 50 אלף שקלים חדשים מעבר לסכומים המפורטים בפסקאות (1) עד (3);

(5) בעד מתמחה, המאייש תקן נתמך, המבצע 6 חודשי התמחות במרפאות בתיעדוף, המוכרות להתמחות, כאשר הוא אינו מחויב לפי תקנות הרופאים לבצעם בקהילה, תיתמך קופת החולים ב- 75 אלף שקלים חדשים מעבר לסכומים המפורטים בפסקאות (1) עד (3);

(6) סכומי התמיכה המוגדלים המפורטים בפסקאות (4) עד (5) יינתנו בעד כל סבב התמחות לתקופה של חצי שנה; בעד חלק יחסי של סבב כאמור יינתן החלק היחסי של התמיכה, ובלבד שתקופת ההתמחות לפי כל אחת מפסקאות אלה לא תפחת מחצי שנה;

(7)  התמיכה בעד סבבי התמחות בקהילה כמפורט בפסקאות (4) עד (6) תינתן לאחר השלמתם; סבב התמחות בקהילה, שאינו צפוי להסתיים בשנת ההערכה, ייתמך בשנת ההערכה העוקבת;

(8) סכומי התמיכה המוגדלים כאמור בפסקאות (4) עד (5), לא יינתנו בעבור  פרק מדע היסוד,  כהגדרתו בתקנות הרופאים או עבור תקופת התמחות שאינה בפסיכאטריה.

(ב)  תנאים לחלוקת התמיכה:

(1) המשרד יעדכן את קופות החולים לפני תחילת כל שנת הערכה מה מספר התקנים הפנויים לאותה שנת הערכה.

(2) מדי שנת ההערכה תחושב לכל קופת חולים, הקצאת התקנים הפנויים שיתמכו באותה שנת הערכה, מתוך מספר התקנים הפנויים הכולל לאותה שנת הערכה, באופן הזה (להלן- מכסת התקנים הפנויים הכוללת לקופה):

(א)  החלק האחד חלקי שש עשרה ממספר התקנים הפנויים הכולל בשנת ההערכה, בתוספת תוצאות מכפלת משקלה היחסי של קופת החולים במספר המבוטחים המשוקלל בשלושה רבעים ממספר התקנים הפנויים הכולל, כאשר הסכום מעוגל כלפי מטה למספר השלם הקרוב ביותר;

(ב)  ככל שיוותרו תקנים להקצאה בשלב זה, יסודרו קופות החולים לפי מידת עיגול שברי התקנים כלפי מטה, כפי שהתקבל מהחישוב שתואר בפסקת משנה (א), מהגבוה לנמוך, והתקנים שיוותרו יחולקו לפי הסדר האמור עד להשלמת הקצאת התקנים;

(3) התמיכה בעבור כל תקן ההתמחות תינתן לפרק זמן, שאינו עולה על משך ההתמחות הקבוע לאותו תחום התמחות בתקנות הרופאים להלן – תקופת ההתמחות התקנית).

(ד)  אופן חלוקת כספי התמיכה:

(1) בשלב החלוקה הראשון תיתמך כל קופת חולים בעד מתמחה בתקן התמחות נוסף שהיא נתמכה בעדו בשנה הקודמת, ובלבד שטרם חלפה לגביו תקופת ההתמחות התקנית; לגבי מתמחה שהפסיק באמצע שנת הערכה את תקופת ההתמחות, כאמור בסעיף 7(ח), רשאי המשרד לקבוע כי לא תינתן בעדו תמיכה באותה שנה, או כי התמיכה תינתן באופן יחסי בהתאם לתקופת ההתמחות שבוצעה בפועל בשנת הערכה, וכי התמיכה בעד שנת התמחות מלאה, או השלמת התמיכה כאמור, יינתנו לאחר שיחזור המתמחה מתקופת ההפסקה;

(2) בשלב החלוקה השני תיתמך כל קופת חולים בעד כל תקן התמחות נוסף שאויש בשנת ההערכה; סך כל התמיכה בעד כל מתמחה במהלך כל השנים שבהן הוא נתמך לא תעלה על מכפלת מספר השנים בתקופת ההתמחות התקנית בסכום התמיכה בעד אותו מתמחה.

(3) בשלב החלוקה השלישי, אם מספר התקנים שאוישו על ידי כלל קופות החולים נמוך ממספר התקנים המרבי, כמפורט בסעיף קטן (א), יתמכו תקני התמחות נוספים, שאוישו על ידי קופות החולים וטרם נתמכו באופן הזה:

(א)  מספר התקנים שייתמך בשלב זה לכל קופת חולים יחושב על פי יחס שיעורי הביצוע העודף של קופת החולים במכפלת מספר התקנים שנותרו לתמיכה; מספר התקנים לכל קופה המתקבל מתוצאות המכפלה האמורה יעוגל כלפי מטה;

(ב)  ככל שיוותרו תקנים להקצאה בשלב זה, יסודרו קופות החולים שביצעו ביצוע עודף לפי מידת עיגול שברי התקנים כלפי מטה, כפי שהתקבל מהחישוב שתואר בפסקת משנה (א), מהגבוה לנמוך, והתקנים שיוותרו יחולקו לפי הסדר האמור עד להשלמת הקצאת התקנים.

7. נהלים

(א) בחירת המתמחים תתבצע על ידי מנהל מחלקת ההתמחות בבית החולים, בהסכמת קופת החולים המממנת את תקן ההתמחות.

(ב) קופת החולים תחתום על הסכמים עם בתי החולים ועם כל אחד מהמתמחים, המסדירים, בין היתר, את אופן העסקתו, מועדי ביצוע ההתמחות, אופן ותנאי העבודה בקהילה בתום ההתמחות, ואולם קופת חולים שבבעלותה בית חולים לא תחויב לחתום על הסכם עם בית החולים שבבעלותה; ההסכמים יכללו שמירה מלאה על תנאי העבודה של המתמחים בבית החולים בהתאם לכל דין.

(ג) תנאי העסקת המתמחים, המאיישים תקני התמחות נתמכים בבתי החולים, יהיו זהים לתנאי העסקת מתמחים המאיישים תקני התמחות בבתי החולים שאינם תקנים נתמכים, למעט לעניין ההתניה האמורה בסעיף 5(ג).

(ד) קופת החולים תצרף מדי שנה לבקשת התמיכה, לגבי כל בית חולים שאינו בבעלותה, אשר קופת החולים מממנת בו תקנים נוספים בעדם מבוקשת תמיכה לפי מבחנים אלה, מכתב מטעם בית החולים, אשר יהא ערוך כתצהיר וחתום על ידי עורך הדין של בית החולים, ואשר יכלול את המרכיבים האלה:

(1)  התחייבות בית החולים להמשיך להפעיל ולאייש מתקציביו את תקני ההתמחות במקצועות ההתמחות הנתמכים, שהיו פעילים בבית החולים טרם איוש תקני ההתמחות הנוספים הנתמכים במבחן זה, וכן להפעיל ולאייש מתקציביו בעתיד תקני התמחות אחרים במקצועות אלו, שיפתחו בבית החולים במסגרת הקצאת מיטות אשפוז חדשות, או במסגרת הסכמים אחרים, שיחולו לאחר הפעלת ואיוש התקנים הנתמכים במבחן זה;

(2) פירוט של מספר תקני ההתמחות, במקצועות ההתמחות הנתמכים, שהיו פעילים בבית החולים, לפני שאוישו לראשונה תקני ההתמחות נוספים לפי מבחנים אלה, ומספר התקנים הפעילים בבית החולים נכון לתאריך הראשון ביולי, בשנת התמיכה.

(ה) קופת חולים אחראית לוודא, במידת יכולתה, כי בית חולים מקיים את ההצהרה לפי סעיף קטן (ג); המשרד רשאי לדרוש השבה בהיקף של מחצית סכום התמיכה השנתית לכל תקן נוסף, הנתמך באותו בית חולים, אם יסתבר כי קופת חולים לא מילאה את חובתה לפי סעיף קטן זה, וכי בית חולים לא עמד בהתחייבותו לפי סעיף קטן (ג).  

(ו) התמיכה בעבור כל מתמחה בתקן התמחות נוסף, תינתן לקופת החולים רק לאחר רישומו של המתמחה במערכת דיווח מתמחים במשרד הבריאות;

(ז) קופות החולים תדווחנה למשרד על זהותם של הרופאים שתקן ההתמחות שלהם ייתמך לפי מבחנים אלה (להלן – מתמחים בתקן נתמך); קופת החולים תדווח למשרד על השלמת התמחותו של כל מתמחה בתקן נתמך.

(ח) קופת החולים תדווח למשרד על כל מתמחה בתקן נתמך שהפסיק את התמחותו, וכן תדווח על סיבת ההפסקה ועל משך ההפסקה הצפוי; המשרד רשאי לדרוש השבה של עד מחצית מסכום התמיכה שניתן בעבור תקן נתמך, אם מתמחה המאייש תקן, שבעדו קיבלה קופת חולים תמיכה לפי מבחנים אלה, לא צפוי להשלים את תקופת התמחותו או לחילופין לא השלים את תקופת התמחותו בתוך פרק זמן העולה על שנתיים ממועד סיום ההתמחות המתוכנן.

(ט) המשרד רשאי לדרוש השבה מקופת חולים אם נמצא כי קופת החולים או בית חולים שבבעלותה, מנעו או עיכבו פתיחת תקן התמחות נוסף בבית חולים שבבעלות אותה קופת חולים, בעבור מתמחה מקופת חולים אחרת, שלא משיקולים אובייקטיביים ושוויוניים, הקשורים ברמתו המקצועית; סכום ההשבה יהיה שווה לכפל סכום התמיכה השנתי בעד אותו תקן התמחות כאמור בסעיף 6(א).

(י) קופת החולים שבבעלותה בית חולים, תעביר למשרד בכל שנה בעדה מבוקשת התמיכה, נתונים לגבי מספר המתמחים וזהותם, שמימן בית חולים שבבעלותה, כפי שיורה המשרד; לא תינתן תמיכה לקופת חולים בעד התמחות בבית חולים שבבעלותה, אם קופת החולים לא העבירה נתונים כאמור בסעיף קטן זה.

(יא) המשרד רשאי לקזז את הסכומים המפורטים בסעיפים קטנים (ה), (ח) ו- (ט) מכל תשלום אחר המגיע לקופת חולים, וזאת לאחר שנתן לקופה הזדמנות להשמיע עמדתה.

(יב) ככול שלצורך הוספת תקן התמחות נדרשת הסדרה של תוספת תקינה בבית חולים ממשלתי, יפנו הקופה ובית החולים למשרד האוצר ולמשרד לשם בחינת הסוגיה.

8. תנאים נוספים למתן התמיכה

(א) במסגרת הבקשה לתמיכה בעד הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה, לא תינתן לקופת חולים תמיכה בעד הוצאות, שהוצאו במסגרת תחום פעילות אחר וקופת חולים לא תבקש תמיכה בעד פעילות, שלא פורטה בבקשת התמיכה.

(ב)  לא תינתן תמיכה לקופת חולים, שאינה משתפת פעולה עם ביקורת מטעם המשרד.

(ג)  לא תינתן תמיכה לפעילות, הנתמכת בידי משרד ממשלתי אחר ולא תינתן תמיכה בעד פעילות, שהמשרד משתתף בה בדרך אחרת.

(ד) בלי לגרוע מן האמור בנוהל, קופת חולים, אשר עשתה שימוש בלתי נאות בכספי התמיכה, השתמשה בהם שלא בעד הפעילות שלשמה ניתנו, שימשה כעמותת צינור לשם העברת הכספים לגוף אחר או הגישה דיווחים כוזבים לגבי כספי התמיכה שאושרו לה, המשרד יהיה רשאי לשלול אפשרותה לקבל תמיכה מן המשרד בשנתיים שלאחר מכן.

9. תחילה

תחילתם של מבחנים אלה ביום פרסומם.

_______________ התשפ"ד

(_______________2024)

 

_________________

אוריאל בוסו

שר הבריאות

(803-35-2024-000050)



[1] ס"ח התשמ"ה עמ' 60; התשנ"ב עמ' 34.

[2] י"פ התשע"ג, עמ' 3172, ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220; התשע"ו עמ' 10192; התשע"ח עמ' 4406.

[3] ס"ח התשנ"ד, עמ' 156; התשע"ח, עמ' 52.

[4] ק"ת התשל"ג, עמ' 1924.

[5] ק"ת התשל"ג, עמ' 1924.