תאריך תצוגה: 18/03/2024

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג. להלן נוסח התקנות המוצעות:. 2

צו רכבת תחתית (מטרו) (תיקון מס' __), התשפ"ד-2024. 3

1.  סעיף מספר 4. 3

דברי הסבר. 4


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו רכבת תחתית (מטרו) (תיקון מס'...), התשפ"ד-2024.

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

סעיף 17 לחוק הרכבת התחתית (מטרו), התשפ"ב-2021 (להלן – חוק המטרו), עוסק במימון מיזם המטרו וקובע כי מחצית מסך מסגרת ההוצאה למיזם המטרו תמומן מאוצר המדינה והמחצית השנייה תמומן מהמקורות המפורטים בסעיף 17(א) לחוק המטרו וביניהם: סכומים שיעבירו הרשויות המקומיות שבשטחן חלה תכנית המטרו.

עוד נקבע בסעיף 17(ג) לחוק המטרו כי: "עד יום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021) שר האוצר יקבע, בצו, בהתייעצות עם שר הפנים, את הסכומים שיעבירו הרשויות המקומיות שבשטחן חלה תכנית המטרו, לאוצר המדינה; סכומים כאמור ייקבעו בהתאם לעקרונות שעליהם החליטה הממשלה, בשים לב –

1)     לתרומת מיזם המטרו לפיתוח שירות התחבורה הציבורית ברשות המקומית;

2)     לאיתנותה הכלכלית של הרשות המקומית, בהתבסס, בין היתר, על הכנסותיה.".

ביום 6 באוקטובר 2022, פורסם צו רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ג (להלן – צו המטרו), במסגרתו נקבע, בין היתר, סכום ההשתתפות השנתי של כל רשות מקומית ואת מספר השנים לתשלום ביחס לכל רשות. כמו כן, נקבע בהוראות סעיף 4 לצו המטרו כי לעניין תשלום ההשתתפות הראשון, הרשות המקומית תשלם את מחצית תשלום ההשתתפות הראשון בסכום הקבוע בצו, עד ליום 1 בספטמבר 2024, ואת המחצית השנייה של סכום ההשתתפות האמור, תשלם בשנה שלאחר תום משך תקופת ההשתתפות ביחס לאותה רשות הקבועה בסעיף 3 לצו.

כעת, לנוכח השפעות מלחמת חרבות ברזל ועל מנת להקל על הרשויות המקומיות בתקופה זו, מוצע לתקן את מנגנון התשלום הראשון הקבוע בסעיף 4 לצו המטרו,  כך שעד ליום 1 בספטמבר 2024 תשלם כל רשות מקומית סך של 20% בלבד מסכום ההשתתפות הראשון, וזאת במקום מחצית הסכום כפי שנקבע בצו. באשר ליתרת סכום ההשתתפות, היינו: 80% מסכום ההשתתפות ביחס לכל רשות מקומית, תידרש כל רשות לשלם בסוף תקופת התשלום של כל רשות ורשות, עד המועד האחרון לתשלום סכום ההשתתפות הראשון, כפי שנקבע בצו המקורי.

 

ג. להלן נוסח התקנות המוצעות:

 


 

 

צו רכבת תחתית (מטרו) (תיקון מס' __), התשפ"ד-2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 17(ג) ו-33 לחוק רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק), ולאחר התייעצות עם שר הפנים, אני מצווה לאמור:

סעיף מספר 4

1.  

בצו רכבת תחתית (מטרו) (תיקון מס' __), התשפ"ג-2022, במקום סעיף 4 יבוא:

 

 

"מועד תשלום

4.

רשות מקומית תשלם לאוצר המדינה תשלום שנתי לפי סעיף 2, בעבור כל שנה בתקופה האמורה, עד יום 1 ביולי בשנה העוקבת לה; על אף האמור, לעניין התשלום הראשון, הרשות המקומית תשלם סך של חמישית מהסכום האמור בסעיף 2 עד יום כ"ה בסיוון התשפ"ד (1 בספטמבר 2024) ואת יתרת הסכום האמור בסעיף 2 תשלם בשנה שלאחר תום משך התקופה המנויה בטור ב' בסעיף 3; יובהר כי התשלום יירשם על ידי הרשות המקומית כהוצאה בשנה שבה עליה לשלם."

 

 


 

 

דברי הסבר

סעיף 17 לחוק הרכבת התחתית (מטרו), התשפ"ב-2021 (להלן – חוק המטרו), עוסק במימון מיזם המטרו וקובע כי מחצית מסך מסגרת ההוצאה למיזם המטרו תמומן מאוצר המדינה והמחצית השנייה תמומן מהמקורות המפורטים בסעיף 17(א) לחוק המטרו וביניהם: סכומים שיעבירו הרשויות המקומיות שבשטחן חלה תכנית המטרו.

עוד נקבע בסעיף 17(ג) לחוק המטרו כי: "עד יום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021) שר האוצר יקבע, בצו, בהתייעצות עם שר הפנים, את הסכומים שיעבירו הרשויות המקומיות שבשטחן חלה תכנית המטרו, לאוצר המדינה; סכומים כאמור ייקבעו בהתאם לעקרונות שעליהם החליטה הממשלה, בשים לב-

1)         לתרומת מיזם המטרו לפיתוח שירות התחבורה הציבורית ברשות המקומית;

2)         לאיתנותה הכלכלית של הרשות המקומית, בהתבסס, בין היתר, על הכנסותיה."

בהחלטת הממשלה מס' 200 מיום 1 באוגוסט 2021 ובהחלטת הממשלה מס' 1283 מיום 14 במרץ 2022 נקבע כי סכום ההשתתפות השנתי של רשות מקומית במיזם המטרו ייקבע על פי נוסחה שתשקלל היבטים הנוגעים לאיתנותן הכלכלית של הרשויות המקומיות, וזאת בהתבסס על הכנסותיהן בשנים קודמות ממקרקעין, היטל השבחה וחלף היטל השבחה, ועל קבלת מענקי איזון עבור שנת 2020. כמו כן, משך שנות ההשתתפות של רשות מקומית יהיה בהתאם למספר תחנות המטרו והקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה, הנמצאות בשטחה של הרשות, כך שישקף את מידת ההנאה של הרשות המקומית ממערכת הסעת ההמונים.

בהמשך לכך, ביום 6 באוקטובר 2022, פורסם צו רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ג (להלן – צו המטרו), במסגרתו נקבע סכום ההשתתפות השנתי של כל רשות מקומית ואת מספר השנים לתשלום ביחס לכל רשות. בנוסף, נקבעו הוראות נוספות הנוגעות לעיתוי העברת הסכומים כאמור במצב שבו ישנם עיכובים משמעותיים ולא צפויים במיזם. בין היתר, נקבע כי סכומי ההשתתפות יועברו למדינה בהתאם לאבני דרך בהתקדמות המיזם, הכוללים את תחילת העבודות להקמת מערכת המטרו ותחילת העבודות בשטח הרשות המקומית הרלוונטית.

עוד נקבע, כי במקרה וחלו שינויים בחוסנה הכלכלי של הרשות המקומית, רשאי שר האוצר לפרוס את התשלום השנתי או לתקן את הצו כך שיעשה עדכון של סכום התשלום השנתי. בנוסף, נקבע כי שר האוצר יפרוס את תשלום ההשתתפות השנתי של הרשות אם הרשות המקומית הצהירה כי עשתה באופן סביר כל הנדרש על מנת לשלם את מלוא הסכום וכי העברת מלוא התשלום עשוי להשפיע על קידום יוזמות פיתוח עירוניות וכן כי בפועל לא הייתה באותה שנה העלאה בפועל של הארנונה למגורים לאחר שהרשות המקומית הגישה בקשה להעלאת הארנונה כאמור.

כמו כן, קובעות הוראות סעיף 4 לצו המטרו כי לעניין תשלום ההשתתפות הראשון, הרשות המקומית תשלם את מחצית תשלום ההשתתפות הראשון בסכום הקבוע בצו, עד ליום 1 בספטמבר 2024, ואת המחצית השנייה של סכום ההשתתפות האמור, תשלם בשנה שלאחר תום משך תקופת ההשתתפות ביחס לאותה רשות הקבועה בסעיף 3 לצו.

בעקבות מתקפת הטרור הרצחנית שהתרחשה ביום 7 באוקטובר 2023, החליטה ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) על נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות, בהתאם לסעיף 40 לחוק-יסוד: הממשלה, והוכרז בצה"ל על מבצע "חרבות ברזל". כמו כן, הוכרז על מצב מיוחד בעורף בהתאם לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951 תחילה על-ידי שר הביטחון וביחס לחלק משטח המדינה ובהמשך על-ידי הממשלה וביחס לשטחי מדינת ישראל כולה. (להלן – מלחמת חרבות ברזל).

כעת, לנוכח השפעות מלחמת חרבות ברזל ועל מנת להקל על הרשויות המקומיות בתקופה זו, מוצע לתקן את מנגנון התשלום הראשון הקבוע בסעיף 4 לצו המטרו,  כך שעד ליום 1 בספטמבר 2024 תשלם כל רשות מקומית סך של 20% בלבד מסכום ההשתתפות הראשון, וזאת במקום מחצית הסכום כפי שנקבע בצו. באשר ליתרת סכום ההשתתפות, היינו: 80% מסכום ההשתתפות ביחס לכל רשות מקומית, תידרש כל רשות לשלם בסוף תקופת התשלום של כל רשות ורשות, עד המועד האחרון לתשלום סכום ההשתתפות הראשון, כפי שנקבע בצו המקורי.