תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון) (תיקון), התשפ"ד-2024
1. תיקון תקנה 1
2. תיקון תקנה 3
3. תחולה
תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון) (תיקון), התשפ"ד-2024
ביום 6 במרץ 2024 פורסמה הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 270) (תיקונים להגברת השקיפות בדיני המס ולעמידה בדרישות בין לאומיות בעניין חילופי מידע), התשפ"ד-2024 (להלן – הצעת החוק), הקובעת ביטול הפטור הקבוע בפקודת מס הכנסה (להלן – הפקודה) מחובת דיווח, למי שהיה לתושב ישראל לראשונה ולתושב חוזר ותיק כמשמעות מונחים אלה בסעיף 14 לפקודה. בנוסף קובעת הצעת החוק חובות דיווח לגבי בעלי שליטה כהגדרתם בסעיף 135ב לפקודה, המוטלות על ישויות משפטיות כחברות ונאמנויות.
כהשלמה להצעת החוק ובהלימה לה, מוצע לתקן את תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון), התשמ"ח-1988 (להלן – התקנות העיקריות), ולבטל גם בהן את הפטורים מחובת דיווח שניתנים למי שהיו לתושבי ישראל לראשונה ולתושבים חוזרים ותיקים. כמו כן, מוצע להרחיב את הסייג הקבוע בתקנה 3(1) לתקנות העיקריות כך שמי שהוא בעל שליטה כהגדרתו בסעיף 135ב לפקודה לא יהיה פטור מהגשת דוח שנתי.
תקנות אלה מיישמות עיקרון שמופיע בהצעת חוק ובהתאם טיוטה זו מופצת להערות לתקופה מקוצרת.
טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:
טיוטת תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון) (תיקון), התשפ"ד-2024
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 134א לפקודת מס הכנסה[1] (להלן – הפקודה), ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
|
|
|
1. |
בתקנה 1 לתקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון), התשמ"ח-1988[2] (להלן – התקנות העיקריות), בהגדרה "הכנסה נוספת" בפסקה (2), בסופה יבוא "לעניין זה, "פטור ממס" – למעט פטור ממס לפי סעיף 14 לפקודה". |
|
|
2. |
בתקנה 3 לתקנות העיקריות, תקנות משנה (ג) ו-(ד) –בטלות. |
|
|
3. |
תקנות אלה יחולו על מי שהיה לתושב ישראל לראשונה או שהיה לתושב חוזר ותיק, כאמור בסעיף 14(א) לפקודה, החל מיום ה' בסיוון התשפ"ה (1 ביוני 2025) ואילך. |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ _____-3)
__________________
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר
ביום 6 במרץ 2024 פורסמה הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה[3] (מס' 270) (תיקונים להגברת השקיפות בדיני המס ולעמידה בדרישות בין לאומיות בעניין חילופי מידע), התשפ"ד-2024 (להלן – הצעת החוק), הקובעת ביטול הפטור הקבוע בפקודת מס הכנסה (להלן – הפקודה) מחובת דיווח, למי שהיה לתושב ישראל לראשונה ולתושב חוזר ותיק כמשמעות מונחים אלה בסעיף 14 לפקודה. בנוסף קובעת הצעת החוק חובות דיווח לגבי בעלי שליטה כהגדרתם בסעיף 135ב לפקודה, המוטלות על ישויות משפטיות כחברות ונאמנויות.
כהשלמה להצעת החוק ובהלימה לה, מוצע לתקן את תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון), התשמ"ח-1988 (להלן – התקנות העיקריות), ולבטל גם בהן את הפטורים מחובת דיווח שניתנים למי שהיו לתושבי ישראל לראשונה ולתושבים חוזרים ותיקים. כמו כן, מוצע להרחיב את הסייג הקבוע בתקנה 3(1) לתקנות העיקריות כך שמי שהוא בעל שליטה כהגדרתו בסעיף 135ב לפקודה לא יהיה פטור מהגשת דוח שנתי.
לסעיף 1
בתקנה 2 לתקנות העיקריות קבוע פטור מהגשת דין וחשבון לפי סעיף 131 לפקודה (להלן – דוח שנתי) במקרים מסוימים. במסגרת כך קבוע פטור בתקנה 2(א) לתקנות העיקריות, החל על יחיד שכל הכנסתו בשנת המס הייתה הכנסה נוספת. הכנסה נוספת מוגדרת בסעיף 1, ולפי פסקה (2) להגדרה, היא כוללת הכנסה שאינה הכנסה מעסק, ממשלח יד או מעבודה, אשר פטורה ממס. לפיכך, ייתכן שניתן לראות גם בהכנסה הפטורה ממס לפי סעיף 14 לפקודה, שאינה הכנסה לפי סעיף 2(1) או (2) לפקודה, של מי שהוא תושב ישראל לראשונה או תושב חוזר ותיק, כפטורה מדיווח. משכך, ועל מנת שלא לסכל את כוונת הצעת החוק, מוצע לקבוע שאם ליחיד הכנסה הפטורה ממס מכוח סעיף 14 לפקודה, הכנסה זו לא תחשב כהכנסה פטורה ממס לצורך הגדרת הכנסה נוספת, ועל כן היא לא תזכה בפטור מדיווח שניתן להכנסה נוספת לפי סעיף 2 לתקנות העיקריות.
לסעיף 2
בתקנה 3 לתקנות העיקריות מנויים מספר סייגים לפטור הקבוע בתקנות לגבי הגשת דוח שנתי.
כך, לפי תקנת משנה (א)(1) לתקנות העיקריות, יחיד, שהוא או בן זוגו, הם בעלי שליטה בחברה לפי סעיף 32(9) לפקודה, נדרש להגיש דוח שנתי. כמו כן, לפי תקנת משנה (א)(6), יחיד, שהייתה לו או לבן זוגו, זכות בחבר בני אדם תושב חוץ שאינו נסחר בבורסה או שהיו לו נכסי חוץ אחרים שהשווי שלהם גבוה, יהיה גם הוא חייב בהגשת דוח אפילו אם לולא האחזקה כאמור היה פטור מהגשת דוח לפי התקנות. וכן, לפי תקנת משנה (א)(7), יחיד שהוא, בן זוגו או ילדו שטרם מלאו לו 18 שנים הם בעלי חשבון בתאגיד בנקאי חוץ אם היתרה הכוללת שלהם בתאגידים כאמור עולה על הסכום הקבוע בתקנה יהיה חייב בהגשת דוח (להלן – הסייגים לפטור מהגשת דוח שנתי).
כיום, לפי תקנה 3(ג) ו-3(ד) הסייגים לפטור מהגשת דוח שנתי, לא יחולו על מי שהיה לתושב ישראל לראשונה או מי שהוא תושב חוזר ותיק, לגבי חברות, נכסים או מזומנים שמחוץ לישראל, בתנאים מסוימים כמפורט בתקנה. כך, גם אם מתקיימים בידי יחיד תושב ישראל לראשונה או תושב חוזר ותיק הסייגים לפטור מהגשת דוח שנתי, אשר היו מחייבים תושב ישראל אחר בהגשת דוח שנתי, היחיד יהיה פטור מהגשת הדוח השנתי בשל הוראת תקנה 3(ג) ו-3(ד) האמורות.
כחלק מהמהלך של השוואת חובות הדיווח של מי שהיה לתושב ישראל לראשונה ושל תושב חוזר ותיק, לחובות הדיווח המוטלות על שאר תושבי ישראל, מוצע לבטל את תקנה 3(ג) ואת תקנה 3(ד). כך, לאחר התיקון, אם אחד הסייגים לפטור מהגשת דוח שנתי יחול על תושב ישראל לראשונה או על תושב חוזר ותיק, הוא יהיה חייב בהגשת דוח שנתי.
לסעיף 3
בדומה להוראות התחילה אשר קבועות בהצעת החוק, מוצע לקבוע שהתקנות יחולו רק לגבי מי שהיו לתושבי ישראל לראשונה או לתושבים חוזרים ותיקים לפי סעיף 14(א) לפקודה החל מיום 1 ביוני 2025.