כללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול) (הוראת שעה), תשפ"ד-2024
מוצע להאריך את תוקפם של כללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול) (הוראת שעה), התשע"ז-2017, עד לסוף שנת 2024 ולהציע כללים חדשים שיכנסו לתוקפם החל מיום 1 בינואר 2025.
כללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול) (הוראת שעה), תשפ"ד-2024
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 7(ג) לחוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014 (להלן – החוק), אני קובעת כללים אלה: |
|
|
|
|
|
הגדרות |
1. |
בכללים אלה – "התקופה הקובעת" – שנת הכספים הקודמת לשנה שלגביה חל הפטור; "סך המכירות" – ערך המכירות הכולל, בלא מס ערך מוסף ובלא מס קנייה, למעט מכירות של ירקות ופירות טריים; "רשימה" – רשימה של הספקים הגדולים מתוך הרשימה כהגדרתה בסעיף 4 לחוק. |
|
פטור בנוגע לסידור מצרכים אצל קמעונאי גדול |
2. |
(א) בכפוף לאמור בסעיף 3 לכללים אלה, קמעונאי גדול פטור במהלך שנת כספים מן האיסור הקבוע בסעיף 7(א)(2) לחוק אם בתקופה הקובעת למעלה מחמישים וחמישה אחוזים מסך המכירות שמכר הקמעונאי הגדול, בישראל, לא היו של מצרכים שסופקו בידי ספקים גדולים הנכללים ברשימה (בסעיף זה – האחוז הקובע); (ב) על אף האמור בסעיף (א) האחוז הקובע יעלה בנקודת אחוז אחת בכל שנת כספים ב-1 בינואר באותה שנה החל מה-1 בינואר 2026 ועד ל-60%; הממונה יפרסם באתר האינטרנט הודעה על האחוז הקובע המעודכן לפי סעיף זה. (ג) ספק גדול פטור מן האיסור הקבוע בסעיף 7(א)(1) לחוק, בכפוף לאמור בסעיף 3 לכללים אלה, לגבי כל חנויותיו של קמעונאי גדול, אם הקמעונאי הגדול מסר לו הצהרה בכתב, החתומה בידי מורשה חתימה של הקמעונאי הגדול, ולפיה הקמעונאי הגדול עומד בתנאי הקבוע בסעיף קטן (א). |
|
תנאים לתחולת הפטורים |
3. |
(א) הפטורים הקבועים בסעיף 2 לכללים אלה יחולו בהתקיים כל אלה: (1) סידור המצרכים על ידי ספק גדול בחנות של קמעונאי גדול נעשה לפי הוראות הקמעונאי הגדול בנוגע לסידור מצרכים על פי תכנית כתובה ומפורטת לסידור שטחי מכירה (פלנוגרמה), הקובעת את סידור שטחי המכירה בחנות באופן מדויק; (2) מעורבותו של הספק הגדול בסידור מצרכים מוגבלת רק לסידור בפועל של מצרכיו של אותו ספק גדול על המדף או במחסן של הקמעונאי הגדול, לרבות הסרת מצרכים מן המדף או הוצאתם מן המחסן, וכן לפעולות הנלוות שלהלן, כולן או חלקן, והכול לפי הוראותיו של הקמעונאי הגדול: (א) סימון המחיר שקבע הקמעונאי הגדול על גבי המצרכים בחנות; (ב) ניהול הזמנות וחידוש מלאי המצרכים. (ב) נוסף על האמור בסעיף קטן (א), תחולת הפטור שבסעיף 2(א) על קמעונאי גדול היא בתנאי שהקמעונאי הגדול מפקח באופן שוטף על כך שמעורבות הספק הגדול בסידור המצרכים אינה חורגת מן התנאים שבסעיף קטן (א). |
|
פטור לחצי שנה נוספת |
4. |
קמעונאי גדול או ספק גדול שבשנה מסוימת היה זכאי לפטור לפי סעיף 2, אך בשנה שלאחריה (להלן – השנה העוקבת) אינו זכאי לפטור לפי סעיף 2, ימשיך להיות פטור במהלך המחצית הראשונה של השנה העוקבת, ובלבד שבתקופה זו עמד בתנאים שבסעיף 3. |
|
פטור בנוגע לסימון מחיר בחנות שהוא חלק מסידור מצרכים מותר |
5. |
ספק גדול וקמעונאי גדול יהיו פטורים מן האיסורים שבסעיף 7(א)(3)(א) ו-(4) לחוק, בהתאמה, לגבי סימון מחיר שקבע הקמעונאי הגדול על גבי מצרכים של הספק הגדול, אשר נעשה בחנות, וכחלק מפעילות סידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול שחל לגביה פטור לפי סעיף 2 לכללים אלה. |
|
קביעה בדבר אי-תחולה של הפטור על פעולות או הסדרים מסוימים |
6. |
הממונה רשאי לקבוע כי הפטור הקבוע בכללים אלה לא יחול על פעולות או הסדרים מסוימים ממועד שיקבע, הממונה ישלח הודעה בכתב לצדדים הנוגעים בדבר וכן יפרסם הודעה בדבר החרגה כאמור באתר האינטרנט של הרשות. |
|
תחילת תוקף |
7. |
תחילתם של כללים אלה ביום כ"ד באייר תשפ"ד (1 בינואר 2025). |
|
ביטול |
8. |
כללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול) (הוראת שעה), התשע"ז-2017 – בטלים במועד תחילתם של כללים אלה. |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
__________________
מיכל כהן
הממונה על התחרות
דברי הסבר
מוצע להאריך את תוקפם של כללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול) (הוראת שעה), התשע"ז-2017, עד לסוף שנת 2024 ולהציע כללים חדשים שיכנסו לתוקפם החל מיום 1 בינואר 2025.
סעיפים 7(א)(1) ו – 7(א)(2) לחוק קידום התחרות בענף המזון, תשע"ד- 2014 (להלן – החוק), אוסרים על ספק גדול לעסוק או להתערב בסידור מצרכים אצל קמעונאי גדול הנכלל ברשימה, להמליץ או להתערב בכל דרך אחרת בעניין סידור המצרכים וכן אוסרים על קמעונאי גדול להיות צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה הנוגע לסידור מצרכים בחנותו (להלן – איסור הסדרנות).
תחרות בין ספקי המזון על לבו של הצרכן מתבססת על נוכחות של מצרכי המתחרים השונים בשטחי התצוגה אצל הקמעונאים. להתערבות של ספק אצל קמעונאי לגבי תנאי מסחר של ספקים אחרים, או לגבי היקף נוכחות מוצריהם על מדפי החנות, יש השלכות מהותיות על התחרות ועל המחירים לצרכן. התערבות של הספק הגדול בסידור מצרכים טומנת בחובה פוטנציאל רב ליצירת כוח שוק בידי הספק המתערב, על ידי דחיקת מוצרי המתחרים ממדפי הקמעונאי והעלאת חסמי הכניסה והתרחבות.
סעיף 7(ג) לחוק מקנה לממונה את הסמכות לקבוע כללים ביחס לסוגי הסדרים או פעולות שלגביהם יהיו ספק גדול או קמעונאי גדול פטורים מתחולת הוראות סעיף 7(א), אם שוכנע כי אין בסוגי הסדרים או פעולות אלה כדי ליצור חשש לפגיעה בתחרות. בהתאם לכך, נקבעו כללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנותו של קמעונאי גדול (הוראת שעה), תשע"ז-2017 (להלן – פטור הסדרנות), אשר קובעים תנאים שבהתקיימותם ספק גדול פטור מן האיסור הקבוע בסעיף 7(א)(1) לחוק וקמעונאי גדול פטור מן האיסור הקבוע בסעיף 7(א)(2) לחוק.
על פי פטור הסדרנות ספק גדול רשאי לסדר מצרכים אצל קמעונאי גדול בכפוף לתנאים המצטברים הבאים:
1. סידור המצרכים על ידי ספק גדול בחנות של קמעונאי גדול נעשה לפי פלנוגרמה שקבע הקמעונאי.
2. מעורבותו של הספק הגדול בסידור מצרכים של קמעונאי גדול מוגבלת רק לסידור בפועל של המצרכים שלו והכל לפי ההוראות של הקמעונאי הגדול. מעורבות זאת כוללת סימון מחיר שקבע הקמעונאי הגדול, ניהול הזמנות וחידוש מלאי המצרכים.
3. פיקוח שוטף של הקמעונאי הגדול על כך שסידור המצרכים על ידי הספק הגדול נעשה בהתאם לאמור בסעיפים 1-2 לעיל.
האיסור בחוק על ספק גדול להתערב בסידור מצרכים אצל קמעונאי גדול נועד בראש ובראשונה למנוע מצב שבו סידור המצרכים במדף על ידי ספק גדול יביא לדחיקתם מהחנויות של מצרכים שמספקים ספקים קטנים, מה שיחליש את התחרות בין ספקי המזון על ליבו של הצרכן. כאשר קטגוריות מוצר רבות מאופיינות במיעוט שחקנים ובריכוזיות גבוהה, קיים חשש ששליטה של ספק גדול בסידור המוצרים במדף תביא להפחתת התחרות באותה קטגורית מוצר ותקשה על כניסתם של ספקים קטנים לחנויות.
לאחר בחינה של פטור הסדרנות, הממונה הגיעה למסקנה שפטור הסדרנות בנוסחו הנוכחי אינו משיג את מטרתו באופן מלא. לפיכך, מוצע לקבוע שהחל מיום 1 בינואר 2025, יתאפשר סידור מצרכים על ידי ספקים גדולים רק אצל קמעונאי שסך המכירות של ספקים שאינם גדולים בכלל חנויותיו (למעט מכירות של פירות וירקות טריים) עומד על לפחות חמישים וחמישה אחוזים, כאשר שיעור זה יעלה בכל שנה בנקודת אחוז ועד לשישים אחוז. מוצרי מותג פרטי שיוצרו על ידי ספק גדול לא יכללו בסך המכירות של ספקים שאינם גדולים, בדומה לתיקון חוק המזון בסעיף 17(ב1) לחוק המזון בעניין פתיחת חנות של קמעונאי גדול.
השינוי המוצע יבטיח את התקיימות תכלית החקיקה – קיומה של תחרות על לבו של הצרכן במגוון המוצע במדפי הקמעונאים. שכן, לאחר השינוי קמעונאים גדולים שמוכרים מעט מצרכים של ספקים שאינם ספקים גדולים, לא יוכלו להנות מפטור הסדרנות וכך תתאפשר ביתר קלות כניסה של ספקים קטנים. אצל קמעונאים גדולים שמוכרים היקף מספק של מצרכי ספקים שאינם גדולים, תכלית החוק מתקיימת גם ללא איסור הסדרנות ולכן מוצע לתת את הפטור במקרה זה.
עם זאת, מוצע להאריך את תוקף הפטור הנוכחי עד ליום 31 בדצמבר 2024, ולהחיל את הכללים החדשים החל מיום 1 בינואר 2025, משני טעמים עיקריים:
(א) הארכת הפטור הקיים תתן תמריץ לקמעונאים גדולים להגדיל את סך המכירות של ספקים שאינם גדולים בשנת 2024 בכדי לעמוד בתנאי הפטור לקראת שנת 2025.
(ב) הארכת הפטור תאפשר לקמעונאים גדולים שלא יעמדו בתנאי הפטור החל משנת 2025 להתארגן על הקמת מערך סידור מצרכים עצמאי.