תאריך תצוגה: 07/03/2024

 

 

תוכן עניינים

תזכיר חוק. 3

א. שם החוק המוצע. 3

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים. 3

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות. 3

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר. 4

תזכיר חוק מס נסועה, התשפ"ד -2024. 5

פרק א': פרשנות. 5

1.  הגדרות. 5

פרק ב': הטלת המס. 6

2.  הטלת מס. 6

3.  קביעת מספר הקילומטרים. 6

4.  הצמדה למדד. 6

5.  תשלום דו חודשי 7

6.  אישור חברה המבצעת מדידה באופן שוטף. 8

פרק ג': החברה הממונה. 9

7.  מינוי החברה הממונה. 9

פרק ד': מערכת הגבייה והמידע בה. 9

8.  מערכת הגבייה, ניהולה ותכנונה. 10

9.  הודעות חיוב. 10

10. החזר. 10

פרק ה': ערר ואכיפת תשלום. 10

11. ערר וערעור. 10

12. דין חיוב לעניין סרבן תשלום. 10

פרק ו': פיקוח ואכיפה. 10

13. הסמכת מפקחים וסמכויות פיקוח. 10

14. סמכויות אכיפה. 11

15. זיהוי מפקח. 11

פרק ז': עונשין 12

16. עונשין 12

פרק ח': הוראות שונות. 12

17. חישוב המס לאחר הצמדה או שינוי 12

18. חישוב תשלום דו חודשי במקרים מיוחדים. 12

19. יבוא רכב. 12

20. סודיות. 13

21. העברת מידע. 13

22. מדידת הקילומטרים במבחן כשירות לתנועה. 13

23. הצהרה על מספר הקילומטרים שנסע הרכב במועד שינוי רישום הבעלות. 13

24. אופן רישום הקילומטרים. 14

25. אצילת סמכות. 14

26. ביצוע ותקנות. 14

27. תיקון חוק העבירות המינהליות. 14

28. תיקון חוק בתי דין מינהליים. 14

29. תחילה. 14

30. הוראת מעבר. 14

תוספת ראשונה. 15

תוספת שנייה. 15

דברי הסבר. 15


 

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק מס נסועה, התשפ"ד-2024.

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

כניסת רכבים חשמליים (וסוגי רכבים נוספים שאינם מונעים בדלקים מסורתיים) לשווקי הרכב העולמיים בהיקפים ניכרים מהווה התקדמות טכנולוגית משמעותית הדורשת התאמות בתחומי הרגולציה והמיסוי, שכן הרגולציה והמיסוי הרלוונטיים לכלי רכב מתאימים כיום בעיקר לרכבים המונעים על ידי בנזין וסולר.

 

למעבר לרכב חשמלי ישנן תועלות סביבתיות וכלכליות. אולם, בהיבטים רבים, רכבים חשמליים זהים לחלוטין לרכבי מנוע בעירה פנימית המונעים על ידי בנזין או סולר, כך שהשימוש בהם צפוי לגרום לאותם השפעות חיצוניות וקשיים, ובראשם בעיות הגודש בכבישים ותאונות הדרכים. עם זאת, נכון להיום, נסועת רכבים חשמליים איננה ממוסה, בניגוד לנסועת רכבי מנוע בעירה פנימית, שממוסה בעקיפין באמצעות מס הבלו על הדלק הנצרך ברכב; מצב זה, בו השפעות שליליות של השימוש ברכב אינן מתומחרות, עלול לעודד שימוש רב יותר ברכב, וכך להעצים את העלויות לחברה ולמשק בגינן. לנוכח האמור, מוצע לתקן מצב זה ולקבוע מיסוי מקביל, למיסוי הנסועה של רכבים חשמליים וסוגי רכבים נוספים שאינם משתמשים בבנזין או סולר.

 

בהצעת החוק מוצע לקבוע מיסוי של 15 אגורות בגין כל קילומטר שנסע הרכב. שיעור המס המוצע נמוך משיעור מס הבלו לק"מ הממוצע אותו משלמים רכבי בנזין או סולר, והוא משקף את היתרונות היחסיים של הרכב החשמלי ביחס לרכבים אלו בהיבטי זיהום האוויר, הפחתת פליטות גזי חממה ורעש. מוצע כי גביית המס תעשה על ידי רשות המיסים, לרבות באמצעות חברה ממונה. הצעת החוק מפרטת גם אודות אופן חישוב הק"מ והמועדים הקובעים לתשלום, סוגי הרכב החייבים במס, מערכות הגבייה, הגשת עררים, פיקוח ואכיפה ועונשים פליליים.

 

על מנת להיערך כראוי לגביית המס, מוצע כי תחילת החוק תהיה ביום 1 בינואר 2026.

 

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

לאור הגידול העקבי בכמות הרכבים החשמליים, היקף הכנסות המדינה ממס הנסועה צפוי לגדול באפן מהיר בשנים הראשונות כמפורט להלן:

1.  בשנת 2026 – תוספת הכנסות בסך 1,535 מיליון ש"ח.

2.  בשנת 2027 – תוספת הכנסות בסך 1,931 מיליון ש"ח.

3.  בשנת 2028 – תוספת הכנסות בסך 2,404 מיליון ש"ח.

 

בהבשלה מלאה בתרחיש שבו כלל מלאי הרכבים בישראל יהיה חשמלי, מס הנסועה יחליף את כלל מיסי הבלו על בנזין וחלק גדול ממיסי הבלו על סולר, מהם הגבייה הנוכחית היא כ-20 מיליארד ש"ח בשנה.

 

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:

תזכיר חוק מס נסועה, התשפ"ד -2024

 

 

פרק א': פרשנות

הגדרות

1.  

בחוק זה-

 

 

"בעל רכב" – הבעל הרשום ברישיון הרכב;

 

 

"מועד קובע"-

 

 

 

(1) מועד רישום הבעלות לאחר עליית הרכב לכביש לראשונה;

 

 

 

(2) מועד מדידת הקילומטר בעת מבחן כשירות לתנועה;

 

 

 

(3) מועד העברת רישום הבעלות על הרכב מבעל הרכב לאדם אחר;

 

 

 

(4) מועד ההודעה לרשות הרישוי על ביטול רישיון הרכב או מועד הפסקת השימוש ברכב שיקבע המנהל;

 

 

"המועד הקובע הנוכחי"- המועד הקובע בו מבוצע חישוב המס לתקופה הרלוונטית;

 

 

"המועד הקובע הקודם"- המועד הקובע האחרון שקדם למועד הקובע הנוכחי;

 

 

"הפרשי הצמדה וריבית"- כמשמעותם בסעיף 1 לחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961[1], בשינויים המחויבים;

 

 

"החברה הממונה" – החברה שמונתה מכוח סעיף 23 לחוק גודש התנועה;

 

 

"חוק גודש התנועה"- חוק מס להפחתת גודש התנועה באזור גוש דן, התשפ"ב-2021[2];

 

 

"המנהל" – המנהל כהגדרתו בפקודת מס הכנסה;

 

 

"מבחן כשירות לתנועה" - בדיקת הרכב לצורך חידוש רישיון הרכב בהתאם להוראות הפרק השני לפקודת התעבורה;

 

 

"מס" – מס נסועה כמשמעותו לפי חוק זה;

 

 

"סך הקילומטרים החבים במס"- סך הקילומטרים שנסע הרכב בתקופת החיוב;

 

 

"סכום המס" – הסכום הקבוע בתוספת השנייה;

 

 

"רישום הבעלות על רכב"- בהתאם להוראות הפרק השני לפקודת התעבורה;

 

 

"רכב" – "רכב מנועי" כהגדרתו בפקודת התעבורה שצורת ההנעה שלו מפורטת בתוספת הראשונה והוא חייב ברישיון רכב כמשמעותו בסעיף 2 לפקודת התעבורה;

 

 

"רשות  הרישוי" - כהגדרתה בפקודת התעבורה[3];

 

 

"השר"- שר האוצר;

 

 

"תקופת החיוב" – התקופה שבין המועד הקובע הקודם למועד הקובע הנוכחי.

 

 

פרק ב': הטלת המס

הטלת מס

2.  

בעל רכב חייב בתשלום מס בשל כל קילומטר שנסע הרכב בתקופת החיוב בסכום המס.

קביעת מספר הקילומטרים

3.  

(א)  לצורך חישוב מספר הקילומטרים שנסע הרכב בתקופת החיוב יחולו הוראות אלה:

 

 

 

(1) קביעת מספר הקילומטרים שנסע הרכב במועד העברת רישום הבעלות על הרכב מבעל הרכב לאדם אחר או בעת מבחן הכשירות לתנועה ייעשה בהתאם לנתונים שנמסרו על ידי רשות הרישוי לגבי סך הקילומטרים שנסע הרכב באותו המועד.

 

 

 

(2) במועד עליית הרכב לכביש יראו כאילו נסע הרכב 100 קילומטרים.

 

 

 

(3) היה המועד הקובע הנוכחי מועד אחר מהמועדים כאמור בפסקה (1), יחושבו סך הקילומטרים שנסע הרכב בתקופת החיוב באמצעות הכפלת מספר הימים בתקופת החיוב במספר הקילומטרים הממוצע שנוסע בעל הרכב ביום כהגדרתו בסעיף 5(ה).

 

 

(ב) חלק של קילומטר יעוגל כלפי מטה.

הצמדה למדד

4.  

(א)  סכום המס יעודכן אחת לשנה ב-1 בינואר של כל שנה (בסעיף זה- יום העדכון) לפי שיעור השינוי של המדד החדש לעומת המדד הבסיסי.

 

 

(ב) סכום שעודכן כאמור בסעיף זה יעוגל לעשירית אגורה הקרובה, כשסכום של 5 מאיות אגורה יעוגל כלפי מעלה.

 

 

(ג)  עדכון הסכומים יעשה על בסיס סכום המס המקורי שנקבע בתוספת.

 

 

(ד) המנהל יפרסם הודעה ברשומות בדבר הסכום המעודכן.

 

 

(ה)  בסעיף זה-

 

 

 

"המדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

 

 

 

"המדד החדש" – המדד האחרון שפורסם לפני יום העדכון;

 

 

 

"המדד הבסיסי" – המדד שפורסם בחודש שקדם לחודש שבו נכנס לתוקף סכום המס, לרבות במקרה של שינוי סכום המס.

תשלום דו חודשי

5.  

(א)  בעל רכב ישלם אחת לחודשיים, בתום החודשיים, תשלום דו חודשי של המס עבור כל אחד מהרכבים שהיו בבעלותו לכל אורך התקופה האמורה (להלן – התשלום הדו חודשי) אשר יהיה על חשבון המס אשר יחול עליו בהתאם להוראות חוק זה.   

 

 

(ב) תחילתה של כל תקופה בת חודשיים תהיה ביום הראשון בחודש של כל אחד מהחודשים ינואר, מרס, מאי, יולי, ספטמבר ונובמבר.

 

 

(ג)  התשלום הדו חודשי יחושב על ידי הכפלת סכום המס במספר הקילומטרים הממוצע שנוסע בעל הרכב מוכפל ב-61 ;

 

 

(ד) על אף האמור בסעיף קטן (ג), רשאי בעל רכב לדווח על קילומטרים שנסע הרכב לפי חישוב אחר בהתאם לאחת הדרכים המפורטות להלן, ובתנאי שדיווח כאמור יוגש עבור כל התשלומים הדו חודשיים שבתקופת החיוב הרלוונטית:

 

 

 

(1) לפי דיווח הקילומטרים באמצעות חברה שאושרה על ידי המנהל לפי הוראות סעיף 7 (להלן – חברה המבצעת מדידה באופן שוטף);

 

 

 

(2) דיווח עצמי של בעל הרכב; לעניין דיווח עצמי יחולו הוראות אלה:

 

 

 

 

(א)  הדיווח העצמי יוגש באופן מקוון ובהתאם להוראות המנהל לעניין זה;

 

 

 

 

(ב) בחר בעל הרכב לדווח בדיווח עצמי לפי פסקת משנה זו ועלה החיוב במס במועד הקובע על התשלומים הדו חודשיים ששולמו על ידו בשיעור של 5 אחוזים לפחות - ישלם בעל הרכב על הפער האמור הפרשי הצמדה וריבית החל מהמועד הקובע הקודם;

 

 

 

 

(ג)  המנהל יהיה רשאי שלא לקבל את הדיווח העצמי במקרים בהם מצא כי הדיווח העצמי אינו סביר. מצא כאמור, יחושב התשלום הדו חודשי לפי סעיף קטן (ג).

 

 

(ה)  בסעיף זה -

 

 

"מספר הקילומטרים הממוצע שנוסע בעל הרכב ביום" – אחד מאלה:  

 

 

 

(א)  לבעל רכב אשר היה בעליו הרשום של רכב בין שני מועדים קובעים שקדמו לתשלום הדו חודשי - ממוצע יומי של מספר הקילומטרים שנסע בעל הרכב, ברכב מנועי מאותו הסוג, בתקופה שבין שני המועדים הקובעים האחרונים; היו לבעל הרכב מספר רכבים מנועיים מאותו סוג במהלך התקופה שתוארה לעיל, החישוב ייעשה באמצעות חלוקת סך הקילומטרים שנסעו כלל הרכבים המנועיים במספר הרכבים המנועיים שבבעלותו;

 

 

 

(ב) בעל רכב שאינו בעל רכב לפי סעיף קטן (א) - ממוצע יומי של מספר הקילומטרים שנוסע רכב מנועי מאותו הסוג שלגביו משולם התשלום הדו חודשי; הממוצע ייקבע על ידי המנהל בהתבסס על הממוצעים המפורסמים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הידועים במועד קביעת התשלום הדו חודשי, ובהיעדר נתון מיוחד לגבי אותו הסוג, על בסיס הממוצע של כלל סוגי הרכבים;

 

 

"רכב מאותו סוג" – בהתאם לקביעת המנהל בדבר סוגי רכבים בהתבסס על חלוקת רכבים לסוגים בפרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

 

 

"רכב מנועי" – רכב מנועי כהגדרתו בפקודת התעבורה.

אישור חברה המבצעת מדידה באופן שוטף

6.  

המנהל רשאי לתת אישור לחברה לבצע מדידה באופן מיידי בתנאי שהוכיחה כי החברה ואמצעי הבקרה שהיא מפעילה עומדים בתנאים הבאים: 

 

 

 

(1) אמצעי הבקרה מבצע זיהוי חד ערכי בין האמצעי המודד לרכב לגביו מוגש הדיווח;

 

 

 

(2) אמצעי הבקרה מבטיח רמת אמינות גבוהה במדידת קילומטרים, בהתאם לרמת האמינות הסטטיסטית שיקבע המנהל;

 

 

 

(3) המנהל יימנע מאישור של חברה או יבטל את אישורה אם התקיים אחד המקרים הבאים:

 

 

 

 

(א)  קיים ספק סביר בדבר עמידת אמצעי הבקרה בדרישות המפורטות בסעיפים קטנים (1) או (2);

 

 

 

 

(ב) החברה או נושא משרה בה הורשעו בעבירה פלילית שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הם ראויה לעסוק בהעברת דיווחים לפי חוק זה, או אם הוגש נגדם כתב אישום בעבירה פלילית כאמור וטרם ניתן פסק דין סופי בעניינם;

 

 

 

 

(ג)  נגד החברה או נושא משרה בה נפתחה חקירה פלילית בשל חשד לעבירה, ובלבד ששוכנע המנהל, על פי חוות דעתו של היועץ המשפטי לרשות המסים, שלאור היקף הראיות לכאורה שנאספו בחקירה וכן לאור מהותה, חומרתה או נסיבותיה של העבירה הנחקרת, ושאר נסיבות העניין, אין החברה ראויה לשמש כחברה מאושרת;

 

 

 

 

(ד) החברה לא העבירה את הדיווחים עבור לקוחותיה במועד או שהעבירה דיווחים לא תקינים;

 

 

 

(4) אישור כאמור יהיה תקף לתקופה של 3 שנים מהמועד בו ניתן האישור או תקופה אחרת שיקבע המנהל;

 

 

 

(5) השר רשאי לקבוע הגבלות נוספות על מתן אישורים; הגבלות כאמור יפורסמו ברשומות.

 

 

פרק ג': החברה הממונה

מינוי החברה הממונה

7.  

(א)  לצורך יישום חוק זה רשות המסים תהיה רשאית לפעול באמצעות החברה הממונה אשר תמלא את התפקידים שנקבעו לה לפי חוק זה. לעניין זה יחולו סעיפים 23(ג), 24, 25 ו-26(א) ו-(ג) לחוק גודש התנועה, בשינויים המחוייבים.

 

 

פרק ד': מערכת הגבייה והמידע בה

מערכת הגבייה, ניהולה ותכנונה

8.  

לעניין מערכת גביית המס, ניהולה ותכנונה יחולו הוראות סעיפים 29, 30 ו-31 לחוק גודש התנועה בשינויים המחויבים; לצורך כך, תותר העברת מידע לפי חוק זה או לפי חוק גודש התנועה בין רשות המסים, החברה הממונה והמפעיל הפרטי.

הודעות חיוב

9.  

(א)  הודעת חיוב בדבר סכום החיוב במס בתום תקופת החיוב או בתום תקופת התשלום הדו חודשי, לפי העניין, תישלח לבעל הרכב, ויכול שתישלח באופן מקוון. 

 

 

(ב) המס ישולם בתוך 45 ימים מיום משלוח הודעת החיוב.

החזר

10.  

היה תשלום המס ששולם עודף על סכום המס שבעל הרכב חייב בו במועד הקובע הנוכחי, יוחזר לו העודף בתוך 30 ימים מהמועד הקובע הנוכחי.

 

 

פרק ה': ערר ואכיפת תשלום

ערר וערעור

11.  

לעניין ערר וערעור על החלטות המנהל לפיו חוק זה יחולו הוראות סעיפים 44 עד 49 ו-51 לחוק גודש התנועה בשינויים המחויבים.

דין חיוב לעניין סרבן תשלום

12.  

לעניין דין חיוב לעניין סרבן תשלום יחולו הוראות סעיף 52 לחוק גודש התנועה.

 

 

פרק ו': פיקוח ואכיפה

הסמכת מפקחים וסמכויות פיקוח

13.  

(א)  המנהל רשאי להסמיך, מקרב עובדיו, מפקחים שיהיו נתונות להם הסמכויות לפי פרק זה, כולן או חלקן, לשם פיקוח על ביצוע הוראות לפי חוק זה (בפרק זה – מפקח).

 

 

(ב) לא יוסמך מפקח לפי הוראות סעיף קטן (א) אלא אם כן מתקיימים בו כל אלה:

 

 

 

(1) משטרת ישראל הודיעה, לא יאוחר משלושה חודשים מיום קבלת פרטי העובד, כי היא אינה מתנגדת להסמכתו מטעמים של שלום הציבור וביטחונו, לרבות בשל עברו הפלילי;

 

 

 

(2) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי פרק זה, כפי שהורה המנהל;

 

 

 

(3) הוא עומד בדרישות כשירות נוספים ככל שהורה עליהם המנהל.

 

 

(ג)  הודעה על הסמכת מפקח לפי סעיף זה תפורסם ברשומות.

 

 

(ד) לשם פיקוח על ביצוע ההוראות לפי חוק זה רשאי מפקח –

 

 

 

(1) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו;

 

 

 

(2) לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח את ביצוען של ההוראות לפי חוק זה או להקל על ביצוען; בפסקה זו, "מסמך" – לרבות פלט כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995;

 

 

 

(3) לערוך בדיקות של רכיבים המשמשים לצורך מדידת מספר הקילומטרים שנסע הרכב או רכיבים המשמשים להעברת מידע לפי חוק זה, למעט בדיקה של רכיבים המצויים ברכב לשמור אותן או לנהוג בהן בדרך אחרת;

 

 

 

(4) להיכנס למקום שיש לו יסוד להניח כי הוא משמש למדידת קילומטרים.

סמכויות אכיפה

14.  

התעורר חשד לביצוע עבירה לפי הוראות חוק זה, רשאי מפקח –

 

 

 

(1) לחקור כל אדם הקשור לעבירה כאמור או שעשויות להיות לו ידיעות הנוגעות לעבירה כאמור; על חקירה לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 2 ו־3 לפקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות), בשינויים המחויבים;

 

 

 

(2) לערוך בדיקות של רכיבים המשמשים לצורך מדידת מספר הקילומטרים שנסע הרכב, לרבות בדיקה של רכיבים המצויים ברכב פרטי;

 

 

 

(3) לתפוס כל חפץ הקשור לביצוע עבירה כאמור; על תפיסה לפי פסקה זו יחולו הוראות הפרק הרביעי לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], התשכ"ט-1969 (בסעיף קטן זה – פקודת מעצר וחיפוש), בשינויים המחויבים;

 

 

 

(4) לבקש מבית משפט צו חיפוש לפי סעיף 23 לפקודת מעצר וחיפוש, ולבצעו; על חיפוש לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 24(א)(1), 26 עד 28 ו־45 לפקודת מעצר וחיפוש, בשינויים המחויבים.

זיהוי מפקח

15.  

(א)  מפקח לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו לפי פרק זה אלא בעת מילוי תפקידו ואם יש בידו תעודה החתומה בידי המנהל, המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו של מפקח, שאותה יציג.

 

 

(ב) חובת ההזדהות לפי סעיף קטן (א) לא תחול אם קיומה עלול לגרום לפגיעה בביטחון המפקח או בביטחון אדם אחר; חלפה הנסיבה שבשלה לא קיים המפקח את חובת ההזדהות כאמור בסעיף קטן זה, יקיים המפקח את חובתו כאמור מוקדם ככל האפשר.

 

 

פרק ז': עונשין

עונשין

16.  

(א)  מי שמסר ידיעה לא נכונה או לא מדוייקת בלא הסבר סביר, או שפעל במטרה להתחמק או להשתמט מתשלום מס, דינו - מאסר שנה;

 

 

(ב) מי שפעל במטרה להביא לכך שאדם אחר יתחמק או ישתמט מתשלום מס שאותו אדם חייב בו, דינו – מאסר 5 שנים; נעברה עבירה לפי סעיף זה בנסיבות מחמירות, דינו של העושה – מאסר 7 שנים או קנס פי 5 מהקנס הקבוע בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין; בסעיף זה, "נסיבות מחמירות" – אחת מאלה:

 

 

 

(1) העבריין הורשע בעבירה לפי סעיף קטן זה, וטרם חלפו שלוש שנים מיום הרשעתו בדין;

 

 

 

(2) נגד העבריין הוגשו למעלה מ-6 אישומים בשל עבירות לפי סעיף קטן זה, בתקופה של שלוש שנים;

 

 

 

(3) העבריין, במעשיו, הביא להתחמקות או להשתמטות מתשלום מס, בסכום העולה על כפל הסכום הקבוע כקנס בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין.

 

 

פרק ח': הוראות שונות

חישוב המס לאחר הצמדה או שינוי

17.  

שונה שיעור המס או עודכן הסכום כאמור בסעיף 3 במהלך התקופה שחלפה בין המועד הקובע הקודם למועד הקובע הנוכחי, יחולקו סך הקילומטרים בין התקופה שלפני שינויו או הצמדתו של סכום המס, לפי העניין, ובין התקופה שלאחריו, באופן יחסי.

חישוב תשלום דו חודשי במקרים מיוחדים

18.  

בעל רכב שלא חידש את רישיון הרכב במועד ועברו 60 יום ממועד פקיעת רישיון הרכב, ישלם תשלום דוח חודשי בהתאם לסעיף 5(ג) כשהוא מוכפל ב-3 וזאת עד למועד ביצוע מבחן כשירות לתנועה, העברת הבעלות על הרכב או הודעה על הפסקת השימוש ברכב, לפי המוקדם מביניהם.

יבוא רכב

19.  

יובא לישראל רכב משומש, רשאי בעל הרכב להגיש בקשה להפחתת מספר הקילומטרים שנסע הרכב מחוץ לישראל טרם היבוא ממספר הקילומטרים החבים במס במועד החיוב הראשון החל על הרכב, ובתנאי ששוכנע המנהל כי הרכב נסע מחוץ לישראל כאמור.

סודיות

20.  

(א)  לא יגלה אדם ידיעה שהגיעה אליו אגב ביצוע חוק זה, אלא אם –

 

 

 

(1) השר התיר לגלותה;

 

 

 

(2) נדרש לגלותה בהליך משפטי על פי חוק זה או חוק מסים כמשמעותו בחוק לתיקון דיני מסים (חילופי ידיעות בין רשויות המס), התשכ"ז-1967[4];

 

 

 

(3) רשות המסים, החברה הממונה או המפעיל הפרטי מעבירות את המידע ביניהן לצורך אכיפת חוק זה בלבד.

 

 

(ב) השר רשאי לתת גם היתר לגילוי מידע לסוגיו, ובלבד שהיתר כאמור יינתן לבעלי תפקידים שצוינו בו לצורך מילוי תפקידם כדין, ומנימוקים שיירשמו.

 

 

(ג)  הגיעה לאדם ידיעה על פי סעיף קטן (א), יראוהו כמי שקיבל אותה אגב ביצוע חוק זה.

 

 

(ד) גילה אדם שלא כדין ידיעה שהגיעה אליו אגב ביצועו של חוק זה, דינו - מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[5].

העברת מידע

21.  

לצורך אכיפתו של חוק זה, רשות הרישוי תעביר את הנתונים אודות מספר הקילומטרים ומועד רישום הקילומטרים או כל נתון רלוונטי אחר הנדרש לצורך יישום חוק זה באופן מקוון ושוטף לרשות המסים, לחברה הממונה או למפעיל הפרטי כהגדרתו בסעיף 6 לשם ביצוע תפקידם.

מדידת הקילומטרים במבחן כשירות לתנועה

22.  

רשות הרישוי או תחנת הבדיקה שאישרה רשות הרישוי ימדדו את הקילומטרים שנסע הרכב באמצעי בדיקה אלקטרוני או אמצעי בדיקה אחר שיאושרו על ידי המנהל, וזאת כחלק מבחינת הכשירות לתנועה של הרכב; לא נמדדו מספר הקילומטרים ברכב בעת בדיקת הכשירות לתנועה, רשות הרישוי או תחנת הבדיקה שאישרה רשות הרישוי לא יחתימו את רישיון הרכב בחותמת כשירות לתנועה.

הצהרה על מספר הקילומטרים שנסע הרכב במועד שינוי רישום הבעלות

23.  

בעל רכב המעביר את רישום הבעלות על רכבו והרוכש יצהירו לרשות הרישוי על מספר הקילומטרים שנסע הרכב בעת רישום העברת הבעלות. לא ניתנה הצהרה כאמור או שהצהרת בעל הרכב המעביר את רישום הבעלות על הרכב הייתה שונה מהצהרת הרוכש, רשות הרישוי לא תאשר את רישום העברת הבעלות על הרכב.

אופן רישום הקילומטרים

24.  

רישום מספר הקילומטרים שנסע הרכב תיעשה במועדים המפורטים להלן בהתאם לאופן המפורט לצידם:

 

 

 

(1) במועד רישום הקילומטרים בעת מבחן כשירות לתנועה – על פי הנתונים שנמדדו כאמור בסעיף 22;

 

 

 

(2) במועד שינוי רישום הבעלות על הרכב מבעל  הרכב לאדם אחר –  הנתונים שהוצהרו לפי סעיף 23.

אצילת סמכות

25.  

המנהל רשאי לאצול את סמכויותיו לפי חוק זה, למעט סמכות לקבוע כללים.

ביצוע ותקנות

26.  

(א)  השר ממונה על ביצוע חוק זה, והוא רשאי, להתקין תקנות לביצועו, לרבות תיקון התוספות.

 

 

(ב) המנהל יהיה רשאי לקבוע בכללים-

 

 

 

(1) דרכי חישוב ממוצע הקילומטרים וסוגי הרכבים כאמור בחוק זה וזאת בהתבסס על פירסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ביחס לסוגי הרכבים הרלוונטיים לפי חוק זה;

 

 

 

(2) אופן הגשת בקשות לפי חוק זה.

תיקון חוק העבירות המינהליות

27.  

בתוספת הראשונה לחוק העבירות המינהליות, התשמ"ו-1985[6], בטור א', בסופו יבוא "חוק מס נסועה, התשפ"ד-2024".

תיקון חוק בתי דין מינהליים

28.  

בחוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב-1992[7], בתוספת, אחרי פרט 31 יבוא: "32.  ועדת ערר לפי סעיף 16 לחוק מס נסועה, התשפ"ד-2024."

תחילה

29.  

תחילתו של חוק זה ביום י"ב בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2026).

הוראת מעבר

30.  

(א)  בתקופה שעד יום ה' בטבת התשצ"א (31 בדצמבר 2030) מס נסועה יחול לגבי רכבים מהסוגים המפורטים להלן בלבד:

 

 

 

(1) רכב פרטי, מונית, אופנוע, תלת-אופנוע או רכב מסחרי הנטענים מרשת החשמל; לעניין זה, "מונית", "רכב מסחרי" ו"רכב פרטי", - כהגדרתם בפקודת התעבורה; אופנוע" ו"תלת- אופנוע"- כמשמעותם בפקודת התעבורה;

 

 

 

(2) רכב המונע על ידי גז פחמימני מעובה.

 

 

(ב) בעדכון המס הראשון שייעשה לפי הוראות סעיף 3, מדד הבסיס יהיה המדד שפורסם בחודש פברואר 2024.

 

 

(ג)  על אף האמור בסעיף 5, לגבי תקופת החיוב שיום תחילתה הוא יום התחילה, סך הקילומטרים יחושבו באופן יחסי בעד הימים שחלפו ממועד המדידה הקודם של הרכב ועד למועד התחילה וממועד התחילה ועד למועד המדידה הנוכחי. 

 

 

תוספת ראשונה

 

 

(סעיף 1)

 

 

(1) נטען ממקור כוח חשמלי שניתן לניתוק מהרכב;

 

 

(2) מונע על ידי גז פחמימני מעובה כהגדרתו בסעיף 1 חוק הגז הפחמימני המעובה, התשפ"א-2020[8].

 

 

תוספת שנייה

 

 

(סעיף 3)

 

 

המס יעמוד על 15 אגורות לקילומטר.

 

דברי הסבר

כללי

ישנן תועלות מהתייעלות צי הרכב וכניסת רכב חשמלי לשוק הישראלי, ובכלל זאת הפחתת זיהום האוויר וכן הגדלת ההכנסה הפנויה, הפחתת התלות ביבוא, וכן הגדלת הכנסות המדינה מגז טבעי. כניסת רכבים חשמליים (וסוגי רכב נוספים שאינם מונעים ע"י דלקים מסורתיים) לשווקי הרכב העולמיים בהיקפים ניכרים מהווה התקדמות טכנולוגית משמעותית הדורשת התאמות בתחומי הרגולציה והמיסוי, שכן הרגולציה והמיסוי הרלוונטיים לכלי רכב מתאימים כיום בעיקר לרכבים המונעים על ידי בנזין וסולר.

למעבר לרכב חשמלי ישנן תועלות סביבתיות וכלכליות. אולם, בהיבטים רבים, רכבים חשמליים זהים לחלוטין לרכבי מנוע בעירה פנימית המונעים על ידי בנזין או סולר, כך שהשימוש בהם צפוי לגרום לאותם קשיים אשר מעורר השימוש ברכבי מנוע בעירה פנימית – ובראשם בעיות הגודש בכבישים ותאונות הדרכים. בהקשר זה אף יש להזכיר כי אחד מיתרונותיו של הרכב החשמלי הוא עלויות אנרגיה (חשמל) נמוכות. החיסכון לבעל הרכב, המועצם בהיעדר מיסוי מקביל לבלו על השימוש ברכב חשמלי, עלול ליצור ברמה המצרפית בעיה משמעותית שכן קיים חשש כי עלות השימוש הנמוכה תביא להסתמכות רבה יותר על שימוש ברכבים ובפרט ברכב פרטי, על כל המשתמע מכך. זאת, באופן שאיננו עולה בקנה אחד עם המדיניות הממשלתית הפועלת לפיתוח התחבורה הציבורית ועידוד השימוש בה ובנסיעות שיתופיות.

נכון להיום, נסועת רכבים חשמליים איננה ממוסה, וזאת בניגוד לנסועת רכבי מנוע בעירה פנימית, המשלמים מס בלו עבור הדלק הנצרך על ידם; זאת למרות שכאמור, רכבים חשמליים זהים לרכבי בעירה פנימית מבחינת רבות מהשפעותיהם החיצוניות. מצב זה, בו ההשפעות השליליות של הרכב אינן מתומחרות, עלול לעודד שימוש רב יותר ברכב, וכך להעצים את ההשפעות השליליות הללו ואת העלויות לחברה ולמשק בגינן

בחוק זה מוצע לקבוע מנגנון למיסוי נסועה, של רכבים חשמליים וסוגי רכבים נוספים שאינם מונעים בבנזין או סולר, באופן שישקף לנהגים ברכבים אלו את השפעותיהם החיצוניות, וכך יביא לשימוש ברכבים אלו בהיקף שישיא את הרווחה החברתית, והכל כפי שיפורט להלן.

חוק זה מקודם בהמשך להחלטת ממשלה מס' 1263 מיום 15 בינואר 2024 בנושא "היערכות המשק למעבר לתחבורה חשמלית ומבוססת אמצעי הנעה חליפיים".

 

לסעיף 1

בסעיף זה ייקבעו ההגדרות הנחוצות לצורך חוק זה. בין היתר, מוצע להגדיר במסגרת סעיף זה ההגדרות "מועד קובע", קרי המועד בו ייקבע החיוב במס, "סכום המס" ו"תקופת החיוב במס".

 

לסעיף 2

בסעיף זה מוצע לקבוע כי בעל רכב חייב בתשלום מס בשל כל קילומטר שנסע הרכב בתקופת החיוב. גובה המס ייקבע בתוספת השניה לחוק, אותה שר האוצר יוסמך לשנות בצו.

 

לסעיף 3

בסעיף זה מוצע לקבוע את אופן חישוב מספר הקילומטרים שנסע הרכב. בתוך כך מוצע לקבוע כי קביעת מספר הקילומטרים שנסע הרכב במועד העברת רישום הבעלות על הרכב מבעל הרכב לאדם אחר או בעת מבחן הכשירות לתנועה ייעשה בהתאם לנתונים שנמסרו על ידי רשות הרישוי לגבי סך הקילומטרים שנסע הרכב באותו המועד. במקרים אחרים סך הקילומטרים יחושבו באמצעות הכפלת מספר הימים בתקופת החיוב במספר הקילומטרים הממוצע שנוסע בעל הרכב ביום. מוצע גם לקבוע כי במועד עליית הרכב לכביש יראו כאילו נסע הרכב 100 קילומטרים.

מטעמי פשטות, מוצע לקבוע כי במידה ומספר הקילומטרים שנסע הרכב במועד הקובע הנוכחי אינו מספר עגול, חלק של קילומטר יעוגל כלפי מטה לצורך חישוב המס.

 

לסעיף 4

בסעיף זה מוצע לקבוע כי סכום המס הקבוע בתוספת השנייה יוצמד למדד המחירים לצרכן החל ממועד קביעתו בתוספת, ועד למועד העדכון הרלוונטי, וזאת בדומה לנהוג בחוקי מס רבים אחרים. כלומר, המדד הבסיסי יהיה המדד שפורסם  בחודש שקדם לחודש בו נכנס לתוקף סכום המס שבתוספת, , והמדד העדכני יהיה המדד שפורסם לאחרונה לפני יום העדכון. לאחר הצמדת סכום המס למדד, תעוגל התוצאה לעשירית האגורה הקרובה, כאשר סכום של 5 אגורות יעוגל כלפי מעלה.

על אף האמור, בעדכון המס הראשון שייעשה לפי הוראות סעיף זה, מדד הבסיס יהיה המדד שפורסם בחודש פברואר 2024.

 

לסעיף 5

בסעיף זה מוצע לקבוע מנגנון של תשלומים דו חודשיים אשר ישולמו על ידי בעל הרכב אחת לחודשיים. מוצע כי יחולו תשלומים דו חודשיים המבוססים על מספר קילומטרים ממוצע שנסע בעל הרכב בתקופה שבין 2 המועדים הקובעים הקודמים, ובהיעדר ממוצע כאמור- על סמך ממוצע של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מוצע לאפשר לבעל הרכב לשלם תשלומים מדויקים יותר באמצעות דיווח עצמי או בדיווח באמצעות חברה שתאושר לעניין זה על ידי המנהל.

 

לסעיף 6

מוצע בסעיף זה לקבוע את התנאים בהם חברה צריכה לעמוד על מנת לקבל את אישורו של המנהל. תנאים אלו כוללים, בין היתר, אפשרות לזיהוי חד ערכי בין המכשיר המודד לבין הרכב לגביו מוגש הדיווח, רמת האמינות של אמצעי הדיווח, והיעדר הרשעות פליליות רלוונטיות של החברה ונושאי משרה בה.

 

לסעיף 7

בסעיף זה מוצע לקבוע כי לצורך יישום החוק רשות המסים רשאית לפעול באמצעות חברה ממונה, ואשר תהיה אותה החברה הממונה אשר מונתה במסגרת חוק גודש התנועה. מוצע לקבוע כי לחברה יהיו סמכויות ואפשרויות התקשרות המקבילות לאלו החלות מכוח חוק גודש התנועה.  יצוין כי החברה הממונה תפעל אך ורק על פי הנחייתה של רשות המסים, ולא תהיה רשאית להפעיל כל שיקול דעת בנוגע לחבות המס, אלא אך ורק בנוגע לתפקידיה המפורטים בחוק.

 

לסעיף 8

בסעיף זה מוצע לקבוע כי רשות המסים תהיה אחראית על גביית המס באמצעות מערך גבייה אלקטרוני. הקמת מערך הגבייה הוא חלק מתפקידיה של החברה הממונה כמו בחוק גודש התנועה, וזאת על מנת לאפשר מערך גבייה אחיד לשני המסים החדשים הללו לצורך פישוט הליכי הגבייה, הן מהיבטי התפעול הממשלתי והן עבור האזרחים שעלולים לשלם את שני המסים במקביל. הסדר זה אף צפוי לאפשר מאזן בין הצורך בגביית המס על ידי רשות המסים ובאחריותה לבין האפשרות לגמישות תפעולית מאידך. יובהר כי מערכת הגבייה תהיה תחת אחריות רשות המסים וזו תקבע מדיניות המגדירה כיצד ולשם אילו פעולות החברה הממונה והמפעילים יהיו רשאים לגשת לפרטי המידע שיצטברו במערכת. כמו כן תותר העברת מידע לפי חוק זה או לפי חוק גודש התנועה בין רשות המסים, החברה הממונה והמפעיל הפרטי, וזאת אך לצורך גביית המסים לפי חוק זה.

 

לסעיף 9

בסעיף זה מוצע לקבוע כי הודעת החיוב תישלח לבעל הרכב בתום תקופת החיוב או תקופת החודשיים לתשלום דו חודשי ותשלום בתוך 45 יום מיום המשלוח. עוד מוצע לקבוע כי ניתן לשלוח הודעות חיוב כאמור באופן מקוון.

 

לסעיף 10

בסעיף זה מוצע להסדיר את המקרים בהם המס שולם ביתר, ולקבוע כי יתר יוחזר בתוך 30 ימים מהמועד הקובע הנוכחי בתוספת הפרשי הצמדה וריבית.

 

לסעיף 11

בסעיף זה מוצע לקבוע כי בעל רכב יהיה רשאי להגיש ערר על הודעת החיוב לוועדת ערר בהליך תואם להליך שנקבע במסגרת חוק גודש התנועה, אשר כולל הסדרה של הזכות להגשת ערר, מינוי ועדת הערר, קביעת סמכויות הוועדה ואופן הדיון בה, החלת ההוראות הרלוונטיות מתוך חוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב-1992וכן הוראות לעניין הגשת ערעור על החלטת הוועדה לבית המשפט שלום.

 

לסעיף 12

בסעיף זה מוצע לקבוע כי דין חיוב לעניין סרבן תשלום חוב, יחולו הוראות סעיף 52 לחוק גודש התנועה, כך שבחלוף 15 ימים מהמועד האחרון לתשלום תשלום דו חודשי או חוב המס יתווספו לו הפרשי הצמדה, ובחלוף 3 חודשים גם תוספת פיגור ובהמשך גם ריבית פיגורים.

 

לסעיפים 13 עד 15

מוצע בסעיפים אלה לקבוע כי לצורך אכיפתו של חוק זה המנהל יהיה רשאי להסמיך מפקחים מקרב עובדיו, ובתנאי שהם עומדים בשורה של תנאי סף. עוד מוצע לקבוע שורה של סמכויות שיינתנו למקפחים לצורך פיקוח, כגון דרישה של מסמכים וכניסה למקומות בהם נמדדים מספר הקילומטרים שנוסעים רכבים, כגון מכוני רישוי. עוד מוצע לתת למפקחים סמכויות אכיפה בהן יוכלו להשתמש במקרים בהם מתעורר חשד לביצוע עבירה לפי חוק זה, כגון סמכויות חקירה ותפיסה.

 

לסעיף 16

בסעיף זה מוצע לקבוע שתי עבירות פליליות אשר יחולו מכוח חוק זה, והן דומות למקובל בדיני המסים. ראשית, מוצע לקבוע כי מי שמסר ידיעה לא נכונה או לא מדוייקת בלא הסבר סביר דינו מאסר שנה. שנית, מוצע לקבוע כי מי שפעל במטרה להביא לכך שאדם אחר יתחמק או ישתמט מתשלום מס שאותו אדם חייב בו דינו מאסר 5 שנים, וזאת על מנת להרתיע מפני סיוע לאחר בהתחמקות מתשלום מסים, כגון על ידי שינוי נתוני הרכב. עוד מוצע לקבוע כי ביצוע עבירה כאמור בנסיבות המחמירות המפורטות בסעיף דינה 7 שנות מאסר.

 

לסעיף 17

תקופות החיוב במס מכוח חוק זה עלולות לכלול תקופות מתוך שנים קלנדריות שונות. הואיל וכאמור המס מכוח זה יעודכן אחת לשנה לפי הוראות סעיף 3, מוצע בסעיף זה לקבוע כי במידה ושיעור המס עודכן או שונה במהלך תקופת החיוב, סך הקילומטרים לגביהם חל סכום המס לפני שינויו או הצמדתו, לפי העניין,  יחושבו באופן יחסי בגין הימים שחלפו מיום התחילה או מהמועד הקובע האחרון ועד למועד הקובע הנוכחי.

 

לסעיף 18

לאור החשיבות של מדידת מספר הקילומטרים שנסעו רכבים והעברת המידע לרשות המסים, מוצע בסעיף זה לקבוע כי בעל רכב שלא ביצע מדידת קילומטרים במבחן כשירות לתנועה ושלכן פקע רשיון הרכב שלו, וחלפו שני מועדי תשלום דו חודשי לפחות ממועד פקיעת רישיון הרכב שלו – יראו זאת כאילו מועד פקיעת הרישיון הוא מועד קובע, וישולם מס כאילו כמות הקילומטרים שנסע בתקופת החיוב (שעד פקיעת הרשיון) הוא מספר הקילומטרים הממוצע שנוסע רכב מאותו הסוג, כהגדרתו בסעיף 6, במספר הימים שבתקופת החיוב מוכפל ב-3, אלא אם הוכיח אחרת.

 

לסעיף 19

מס נסועה נועד לחול על נסיעות המבוצעות בישראל ומייצרות השפעות חיצוניות שליליות בשטחה. בהתאם, מוצע בסעיף זה לקבוע כי במידה ומיובא לישראל רכב משומש יופחת מחיוב המס בהתאם למספר הקילומטרים שנסע הרכב מחוץ לישראל.

 

לסעיף 20

מוצע במסגרת סעיף זה לקבוע חובת סודיות הדומה למקובל בדיני המסים, לפיה ככלל חל על איסור על העברת מידע שהגיע לאדם לפי חוק זה, למעט המקרים החריגים המפורטים בסעיף.

 

לסעיף 21

על מנת לאפשר יישום מיטבי של מס הנסועה, בסעיף זה מוצע לקבוע כי רשות הרישוי תעביר את הנתונים אודות מספר הקילומטרים ומועד רישום הקילומטרים או כל נתון רלוונטי אחר הנדרש לצורך יישום חוק זה באופן מקוון ושוטף לרשות המסים, לחברה הממונה או למפעיל הפרטי לשם ביצוע תפקידה.

 

לסעיף 22

מדידה מדוייקת של מספר הקילומטרים שנסע הרכב היא הכרחית לצורך תשלום מס נסועה כדין. בהתאם, מוצע בסעיף זה לקבוע כי כחלק ממבחן כשירותו של רכב לתנועה רשות הרישוי או תחנת הבדיקה שאישרה רשות הרישוי ימדדו את הקילומטרים שנסע הרכב באמצעי בדיקה אלקטרוני או אמצעי בדיקה אחר שיאושרו על ידי המנהל, וזאת בשונה מהמדידה המקובלת היום הנעשית על סמך בדיקה חזותית של לוח המחוונים ברכב. עוד מוצע לקבוע כי מדידה כאמור של מספר הקילומטרים ברכב תהווה תנאי להחתמת רישיון הרכב בחותמת כשירות לתנועה.

 

 

לסעיף 23

מספר הקילומטרים שנסע רכב המתועד במועד העברת בעלות משפיע על חבותם במס על בעל הרכב המעביר את הבעלות ושל בעל הרכב הרוכש. על מנת לוודא כי נתון זה הוא מוסכם על שניהם, וכי אף צד לא יחוייב במס על קילומטרים שנסע הרכב כשהוא לא היה בעליו הרשום, מוצע בסעיף זה לקבוע כי במעמד העברת הבעלות תינתן הצהרה של בעל הרכב הקודם והחדש על מספר הקילומטרים שנסע הרכב. עוד מוצא לקבוע כי מידה ולא ניתנו הצהרות כאמור או שניתנו הצהרות שאינן זהות לא תתאפשר העברת הבעלות.

 

לסעיף 24

בהמשך לסעיפים 22 ו-23, מוצע לקבוע כי רישום הקילומטרים שנסע הרכב בעת מבחן כשירות לתנועה תיעשה בהתאם לנתוני רשות הרישוי וכי רישום מספר הקילומטרים שנסע הרכב המועד העברת בעלות תיעשה בהתאם להצהרה במועד העברת הבעלות.

 

לסעיף 25

מוצע לקבוע כי המנהל יהיה רשאי לאצול את סמכויותיו לפי חוק זה, למעט סמכותו לקבוע כללים.

 

לסעיף 26

מוצע לקבוע כי שר האוצר ממונה על ביצוע חוק זה, והוא רשאי להתקין תקנות לביצועו. עוד מוצע לקבוע כי למנהל תהיה סמכות לקבוע כללים בנוגע לדרכי חישוב ממוצע הקילומטרים וסוגי הרכבים ולאופן הגשת בקשות לפי חוק זה.

 

לסעיף 27

בהמשך לקביעת עבירות פליליות בסעיף 16, מוצע בסעיף זה לתקן בתיקון עקיף את התוספת לחוק העבירות המינהליות, התשמ"ו-1986, וזאת על מנת שניתן יהיה להטיל על עבריינים קנס מינהלי חלף הליכים פליליים.

 

לסעיף 28

בהמשך לסעיף 11, מוצע להוסיף את החוק לתוספת לחוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב-1992, כך שיחולו על ועדות ערר לפי חוק זה הוראות החוק האמור.

 

לסעיף 29

על מנת למזער את הפגיעה בכניסת הרכבים החשמליים בשנים הקרובות, ועל מנת לאפשר די זמן לגיבוש המנגנון התפעולי של המס, הסעיף קובע כי המס יוחל רק החל משנת 2026; זאת גם מתוך הנחה, התואמת את הנחתם של גופי מחקר ומדיניות מובילים בעולם, כי מחיר הרכבים החשמליים צפוי לרדת בשנים הקרובות עד שיהפוך תוך מספר לא רב של שנים לתחרותי אל מול מחירי רכבי מנועי בעירה פנימית.

 

לסעיף 30

מוצע בסעיף זה לקבוע הוראת מעבר המצמצמת את סוגי הרכבים עליהם יחול החוק בשנותיו הראשונות, כך שבתקופה שעד ליום ה בטבת התשצ"א (31 בדצמבר 2030) מס נסועה לא יחול לגבי רכבים שאינם רכב פרטי, מונית, אופנוע, תלת-אופנוע או רכב מסחרי הנטענים מרשת החשמל וכן רכב המונע על ידי גז פחמימני מעובה.

עוד מוצע לקבוע במסגרת הוראות המעבר בסעיף זה כי בהתאם להחלטת הממשלה בעדכון המס הראשון שייעשה לפי הוראות סעיף 3, מדד הבסיס יהיה המדד שפורסם בחודש פברואר 2024.

מוצע גם לקבוע הוראת מעבר בנוגעת לתקופת החיוב שתחילתה היא יום התחילה, לפיה סך הקילומטרים שנסע רכב יחושבו באופן יחסי בגין הימים שחלפו ממועד המדידה הקודם של הרכב  ועד למועד התחילה וממועד התחילה ועד למועד המדידה הנוכחי. 

 

 

לתוספת הראשונה

בתוספת הראשונה יפורטו סוגי הרכבים שחל לגביהם מס נסועה. בהתאם להחלטת הממשלה, מוצע לקבוע כי במועד תחילתו של החוק יצוינו בתוספת הראשונה רכב אשר נטען ממקור כוח חשמלי שניתן לניתוק מהרכב ורכב המונע על ידי גז פחמימני מעובה כהגדרתו בסעיף 1 חוק הגז הפחמימני המעובה, התשפ"א-2020.

 

לתוספת השנייה

בתוספת השנייה יפורטו שיעורי מס הנסועה. בהתאם להחלטת הממשלה, מוצע לקבוע כי במועד תחילתו של החוק שיעור המס שיצוין בתוספת השנייה הוא על 15 אגורות לקילומטר.



[1] ס"ח התשכ"א, עמ' 192; התשפ"ד, עמ' 142.

[2] ס"ח התשפ"ב, עמ' 171.

[3] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, עמ' 173; ס"ח התשפ"ד, עמ' 466.

[4] ס"ח התשכ"ז, עמ' 136; ס"ח התשמ"א, עמ' 158.

[5] ס"ח התשל"ז, עמ' 226.

[6] ס"ח התשמ"ו, עמ' 31; התשפ"א, עמ' 175.

[7] ס"ח התשנ"ב, עמ' 90; התש"ף, עמ' 86.

[8] ס"ח התשפ"א, עמ' 146.