תאריך תצוגה: 05/03/2024

תוכן עניינים

טיוטת תקנות....................................................................................................................................................

  א.  שם התקנות המוצעות.

  ב.  מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

  ג.  להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות.

 

דברי הסבר.


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התכנון והבנייה (פרסום הודעה על הפקדת תכנית על גבי שלט לפי סעיף 89א לחוק) (תיקון מס' 3), התשפ"ד-2024.

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרת התקנות היא לאפשר פטור מחובת פרסום של דבר הפקדת תכנית על גבי שלט ביישובים או באזורים שהוחלט לפנותם או למנוע כניסה אליהם בעקבות הכרזה על מצב מיוחד בעורף או אירוע חירום, ובשל כך הצבת השלט ביישובים אלה אינה אפשרית ואינה יעילה, ולקבוע דרכי פרסום חלופיות, הכל בתנאים המפורטים בטיוטת התקנות. 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

 

תקנות התכנון והבנייה  (פרסום הודעה על הפקדת תכנית על גבי שלט לפי סעיף 89א לחוק), (תיקון מס' 3), התשפ"ד-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 89א(ג) ו-265 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965[1] (להלן – החוק),  ולאחר התייעצות עם המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, אני מתקין תקנות אלה: 

 

 

 

 

1.  

בתקנות התכנון והבנייה (פרסום הודעה על הפקדת תכנית על גבי שלט לפי סעיף 89א לחוק), התשס"ד-2004[2] אחרי תקנה 3, יבוא:

 

 

(א)  יושב ראש מוסד תכנון רשאי לפטור מהוראות סעיף 89א(א) או (ב) לחוק לעניין הפקדת תכנית המוצעת בתחום יישוב או בתחום אזור שבמועד הקובע קיימת החלטה לפנותו כולו או חלקו מתושבים או למנוע כניסה אליו, עקב מצב מיוחד בעורף שהוכרז לפי חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951 או עקב אירוע חירום כהגדרתו בסעיף 90א לפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971.

 

 

 

 

 

 

 

(ב) פטר יושב ראש מוסד התכנון תכנית מחובת פרסום הודעת הפקדה על גבי שלט, לפי תקנת משנה (א), תפורסם הודעה בדבר הפקדת התכנית, בנוסף על הפרסום לפי סעיף 89 לחוק, גם בדרכים הבאות:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) בהודעה בולטת בדף הראשי של אתר האינטרנט של הרשות המקומית ששטח התכנית מצוי בתחום מרחב התכנון המקומי שלה, במשך כל התקופה שנקבעה להגשת התנגדויות לתכנית;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) בדרך פרסום נוספת, אחת או יותר, עליה יורה יושב ראש מוסד התכנון, לאחר התייעצות עם ראש הרשות המקומית הנוגעת בדבר, ואשר נמצאה מתאימה בנסיבות העניין להבאת ההודעה לידיעת התושבים בשטח התכנית ובסביבתה. דרך פרסום נוספת יכולה להיות באמצעות הודעות כתובות למכשירי טלפון ניידים, לפי המספרים הרשומים במאגרי הרשות המקומית הנוגעת בדבר.

(ג)   הודעה לפי תקנת משנה (ב) תכלול את כל המפורטים להלן לפחות:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) תיאור של מיקום התכנית;

 

 

 

 

 

 

 

(2) מטרותיה העיקריות של התכנית;

 

 

 

 

 

 

 

(3) המועד להגשת התנגדויות;

(4) קישור  לאתר האינטרנט בו פורסמה הודעה בדבר הפקדת התכנית לפי סעיף 1ב לחוק.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ד) החלטות יושב ראש מוסד התכנון לפי תקנות משנה (א)  ו-(ב) יועברו למינהל התכנון ויפורסמו באתרי האינטרנט של מינהל התכנון ושל מוסד התכנון.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3ג         

 

הוצב שלט ביישוב או באזור אשר במועד הקובע לא  הוחלט על פינויו או על מניעת כניסה אליו בנסיבות המתוארות בתקנה 3א, אך בהמשך התקופה שנקבעה להגשת התנגדויות הוחלט על פינוי או מניעת כניסה כאמור, רשאי יושב ראש מוסד התכנון להורות על פרסום חלופי לפי תקנה 3א(ב) לתקופה הנותרת וכן רשאי הוא לפטור מחובת הדיווח לפי תקנה 6(ב)(2) על הסרת השלט האמור.

 

 

"המועד הקובע" - המועד הקובע לעניין תקנות 3א ו-3ב הוא מועד תחילת הפרסום בדבר הפקדת התכנית.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

____________________ התשפ"ד (________________2024)

 

 

_____________

משה ארבל

 שר הפנים


 

דברי הסבר

בהתאם לסעיף 89א(ג) לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, שר הפנים יקבע באילו מקרים ונסיבות יכול יושב ראש מוסד התכנון לפטור מחובת הודעה על הפקדת תכנית מתאר מקומית או מפורטת על גבי שלט. מקרים ונסיבות כאלה נקבעו בתקנות התכנון והבנייה (פרסום הודעה על הפקדת תכנית על גבי שלט לפי סעיף 89א לחוק), תשס"ד-2004.

בשל המצב המיוחד בעורף שעליו הוכרז ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) והפעולות שננקטו להתמודדות עם מצב זה, פונו יישובים ואזורים מסוימים או נאסרה כניסה אליהם, דבר שאינו מאפשר להציב בהם שלטים בדבר הפקדת תכנית.

על מנת לאפשר פרסום של דבר הפקדת תכניות ביישובים ובאזורים כאמור, בנסיבות של המצב המיוחד בעורף או מצבי חירום אחרים בעתיד, מוצע לאפשר ליושב ראש מוסד התכנון המוסמך להחליט על הפקדת תכנית, לפטור מחובת פרסום דבר הפקדת התכנית על גבי שלט, ולקבוע דרכי פרסום חלופיות.

תקנה 3א

תקנת משנה (א): מוצע לאפשר ליושב ראש מוסד התכנון לפטור מחובת פרסום על גבי שלט בתחום יישוב או אזור שהוחלט לפנותו מתושבים, כולו או חלקו, או למנוע כניסה אליו (כגון שטח צבאי סגור) בשל מצב מיוחד בעורף או אירוע חירום.

תקנת משנה (ב): מוצע לקבוע כי דרכי הפרסום החלופיות יכללו הודעה בדף הראשי של אתר האינטרנט של הרשות המקומית וכן פרסום בדרך נוספת שיקבע יושב ראש מוסד התכנון לאחר היוועצות עם ראש הרשות המקומית. דרך נוספת כאמור יכולה להיות באמצעות הודעות כתובות למכשירי טלפון ניידים, לפי המספרים הרשומים במאגרי הרשות המקומית הנוגעת בדבר.

תקנת משנה (ג): מוצע לפרט את הפרטים אשר חייבים להיכלל בהודעה שתפורסם בדרכי הפרסום החלופיות, במטרה לאפשר הודעה תמציתית אשר תכלול את המידע העיקרי בעניינה של התכנית, ותפנה להודעה שכוללת את המידע במלואו בהתאם לנדרש בסעיף 92 לחוק. בהתאם לכך מוצע כי הודעה כאמור תכלול מידע בנוגע למיקום התכנית, למטרותיה העיקריות, למועד להגשת התנגדויות, וכן קישור לאתר האינטרנט בו פורסמה הודעה בדבר הפקדת התכנית.

תקנת משנה (ד): בהתאם להוראת סעיף 89א(ג1) לחוק מוצע לקבוע כי החלטות יושב ראש מוסד התכנון לפי תקנות אלה יועברו למינהל התכנון ויפורסמו באתרי האינטרנט של מינהל התכנון ושל מוסד התכנון.

 

תקנה 3ב

התקנה מתייחסת למקרים בהם הוצב שלט הכולל פרסום בדבר הפקדת תכנית, אך לאחר מכן ובמהלך תקופת ההפקדה פונה היישוב או האזור, באופן שמונע מהציבור להיחשף לשלט בחלק מתקופת ההפקדה. במקרים אלה מוצע לאפשר ליושב ראש מוסד התכנון להורות על פרסום חלופי בדרכים שפורטו בתקנה 3א ולפטור מחובת הסרת שלט בתום תקופת ההפקדה.

 

תקנה 3ג

מוצע להוסיף הגדרה ל"מועד הקובע" בהתייחס להוראות תקנות 3א ו-3ב, לפיה המועד הקובע הוא מועד תחילת הפרסום בדבר הפקדת התכנית.

 

יצוין כי הוראות תקנות אלה נועדו לתת מענה למצבים בהם פרסום הודעה על גבי שלט אינו אפשרי כלל, וזאת לצד הוראת סעיף 89א(ב1) לחוק, אשר נוספה במסגרת תיקון 149 לחוק התכנון והבנייה, ונועדה לתת מענה למצבים בהם פרסום הודעה על גבי שלט אפשרי אך אינו יעיל.

 

 

 

 



[1] ס"ח התשכ"ה, עמ' 307; התשע"ד, עמ' 474; התשע"ה, עמ' 212.

[2] ק"ת התשס"ד, עמ' 324.