תאריך תצוגה: 23/01/2024

 

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

טיוטת צו בתי הסוהר (שחרור מינהלי) (קביעת תקן כליאה) (הוראת שעה), התשפ"ד-2024 . 3

1.  תקן כליאה. 3

2.  תוקף. 3

דברי הסבר. 3


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו בתי הסוהר (שחרור מינהלי) (קביעת תקן כליאה) (הוראת שעה), התשפ"ד-2024

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

קביעת "תקן כליאה" – סך כל מקומות הכליאה בכלל בתי הסוהר.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם המשרד לביטחון לאומי:

 

טיוטת צו בתי הסוהר (שחרור מינהלי) (קביעת תקן כליאה) (הוראת שעה), התשפ"ד-2024  

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 68ב לפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971[1], ובאישור ועדת ביטחון לאומי של הכנסת, אני מצווה לאמור:

תקן כליאה

1.  

תקן הכליאה בכלל בתי הסוהר הוא 14,500 מקומות כליאה.

תוקף

2.  

תוקפו של צו זה מיום כ"ב בשבט התשפ"ד (1 בפברואר 2024) עד יום כ"ה בתמוז התשפ"ד (31 ביולי 2024).

                                                                                                                  

 

__________ התשפ"ד

(___________2024)

 (חמ 2239 – 3)

__________________

ח"כ איתמר בן גביר

השר לביטחון לאומי

דברי הסבר

על פי סעיף 68ב לפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971 (להלן – פקודת בתי הסוהר), השר לביטחון לאומי רשאי לקבוע בצו, מעת לעת, באישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, את תקן הכליאה, לתקופה שלא תעלה על שנה (להלן – צו תקן הכליאה). תקן הכליאה הנוכחי, אשר נקבע במסגרת החוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (הוראות שעה), התשפ"ג-2023, עומד על 14,500 מקומות כליאה ובתוקף עד ליום 31.1.2024. בהתאם, מוצע במסגרת הצו לקבוע כי תקן הכליאה בכלל בתי הסוהר ימשיך לעמוד על 14,500 מקומות כליאה לתקופה של חצי שנה, וזאת עד ליום 31.7.2024.

במהלך השנתיים האחרונות חלה עלייה משמעותית ומתמשכת במצבת הכלואים המוחזקים במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר, אשר הושפעה, בין השאר, מהמאמצים הנרחבים להגברת האכיפה בכלל ובמסגרת המאבק בחברה הערבית בפרט וכן מהמצב הביטחוני. לנוכח האמור, במטרה להתמודד עם משבר הכליאה, לייעל ולהרחיב את מערך הכליאה ומרחב המחיה בבתי הסוהר ולהביא לעמידה בפסיקת בית המשפט הגבוה לצדק בבג"ץ 1892/14 לעניין שטח מחיה מינימלי לכל עצור ואסיר (להלן – פסיקת בג"ץ) בהקדם האפשרי, ביום 23.10.2022 קיבלה הממשלה את החלטה מס' 1903 שעניינה "תוכנית לאומית לייעול והרחבה של מערך הכליאה ומרחב המחיה בבתי הסוהר ותיקון החלטת ממשלה". החלטה זו כוללת תכנית משולבת ומדורגת לבינוי מואץ של מקומות כליאה נוספים בטווח הזמן הקצר, הבינוני והארוך לצד שורה של פעולות וצעדים נוספים שיש בהם לסייע בצמצום היקפי הכלואים בשירות בתי הסוהר.

העלייה במצבת הכלואים במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר נמשכה גם במהלך שנת 2023, ובהתאם לנתונים שהתקבלו משירות בתי הסוהר, ביום 6.10.2023, ערב פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", עמדה מצבת הכלואים 16,353 כלואים, כ-1,850 כלואים מעל לתקן הכליאה.

עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", בעקבות הפעילות העצימה של כוחות הביטחון לשמירה על שלום הציבור וביטחונו, בוצעו מעצרים רבים ומצבת הכלואים במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר עלתה בצורה משמעותית. כך, מהנתונים שהתקבלו משירות בתי הסוהר עולה כי מתחילת המלחמה (7.10.2023) ועד ליום 17.1.24 עלתה מצבת הכלואים בלמעלה מ- 3,800 כלואים, ועומדת נכון ליום 17.1.2024 על למעלה כ-20,200 כלואים בסך הכול במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר. העלייה המשמעותית במצבת הכלואים בתקופת המלחמה חריגה גם ביחס למגמת העלייה במצבת הכלואים שאנו עדים לה בשנתיים האחרונות.

נוכח האמור ועל מנת לאפשר לשירות בתי הסוהר לקלוט את העצורים הרבים ובכך לתת מענה לגורמי הביטחון חוקק החוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מס' 64 – הוראת שעה – חרבות ברזל)(מצב חירום כליאתי), התשפ"ד-2023 (להלן – הוראת השעה), המאפשר לשר לביטחון לאומי להכריז על מצב חירום כליאתי, במסגרתו ניתן להלין עצורים ואסירים תוך חריגה מהוראות הדין לעניין שטח מחייה, ובמידת הצורך, גם שלא על מיטה, תוך חריגה מהוראות הדין לעניין זכאות למיטה לפי סעיף 11ב(ג)(2) לפקודת בתי הסוהר או לפי סעיף 9(ב)(2) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), תשנ"ו-1996. נוכח העלייה המשמעותית שחלה בהיקפי הכלואים במתקני הכליאה מתחילת המלחמה, החל מיום 22.10.2023 מוכרז מצב חירום כליאתי במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר באופן רציף, וההכרזה הנוכחית בתוקף עד ליום 18.2.2024.

בעת הזו, בה מצבת הכלואים עולה באופן משמעותי על תקן הכליאה ולמעשה מוחזקים במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר כלואים רבים מעל לתקן הכליאה שנקבע ומכוח הוראת השעה מתבצעת הלנת עצורים ואסירים תוך חריגה מההוראות לעניין שטח מחיה, נראה כי אין מקום לשנות את תקן הכליאה שנקבע.

בנוסף, על אף שמכוח החלטות הממשלה הרלוונטיות קודמו ומקודמים צעדים שונים להרחבת היצע מקומות הכליאה, צעדים אלה מקודמים, בין השאר, מתוך מטרה לייעל ולהרחיב את מערך הכליאה ומרחב המחיה בבתי הסוהר בשים לב לפסיקת בבג"ץ. על כן, לעמדת גורמי המקצוע בשירות בתי הסוהר, הגם שבחודשים האחרונים אוכלסו מקומות הכליאה שנבנו במתקני הכליאה "עופר" ו"נפחא", מכוח החלטת ממשלה 291 מיום 2.8.2020, ובמהלך התקופה הקרובה צפוי להתחיל אכלוס האגפים החדשים במתקן הכליאה "אלה", בינוי מקומות כליאה אלה נועד לאפשר ריווח של מתקני הכליאה ושטח המחייה במתקנים ובכך לקדם את יישום הפעימה השנייה שנקבעה בפסיקת בג"ץ, כך ששטח המחיה לכל עצור ואסיר יהיה 4.5 מ"ר, עד לסוף שנת 2027. לאור האמור, גורמי המקצוע של שירות בתי הסוהר סבורים כי בעת הזו נכון להותיר את תקן הכליאה על 14,500 מקומות כליאה.

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 21, עמ' 459; ס"ח התשס"ח, עמ' 608; ק"ת התשפ"ב, עמ' 1850.