תאריך תצוגה: 22/01/2024

מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לסיוע למוסדות ספורט נוכח הוצאות אירוח משחקים בחוץ לארץ וגידול בהוצאות אבטחה עקב מלחמת "חרבות ברזל" (הוראת שעה)

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

לתשומת ליבכם – תיקון מבחן זה מחייב תיקון בנוהל שר אוצר ומותנה בכך

 

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק) ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה ועם המועצה הלאומית לספורט לפי סעיף 17י(3) לחוק הספורט, התשמ"ח-1988[2] (להלן – חוק הספורט) ובהתאם להוראת התכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים,[3] מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט (להלן – המשרד) לסיוע למוסדות ספורט בגין הוצאות אירוח במשחקים בחוץ לארץ וגידול בהוצאות אבטחה עקב מלחמת "חרבות ברזל" (הוראת שעה), כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר: ...

פרק א': כללי

1.  כללי

(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[4] (להלן – הנוהל) ולפי למבחנים אלה. 

(ב)  התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על-פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

(ג)  בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של מבחנים אלה.

(ד)  שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.

2.  הגדרות

"אירוח משחק"

תחרות המתקיימת במסגרת מפעל בינלאומי הכוללת אירוח של קבוצה או נבחרת לאומית שאינה ישראלית;

"התאחדות" ו"איגוד" לעניין ספורט –

כהגדרתם בחוק הספורט;

"מוסד"

מוסד שהוא כל אלה:

(1) מוסד ציבור כהגדרתו בסעיף 3א לחוק העוסק בתחום הספורט, לרבות מועדון ספורט כהגדרתו בחוק הספורט;

(2) קיבל תמיכה מהמשרד בשנת 2023 לפי המבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לצורך תמיכה בהתאחדויות ספורט, באיגודי ספורט, באגודות ספורט;

 

"מפעל בינלאומי" –

תחרות רשמית המתקיימת בין נבחרות או קבוצות בעולם של ענפי העל או ענפי הכדור הקבוצתיים ומוכרת על ידי ארגון בין-לאומי של ענף הספורט הנוגע לעניין;

"משחק חוץ" –

תחרות המתקיימת במסגרת מפעל בינלאומי בה מתארחת קבוצה או נבחרת ישראלית אצל קבוצה או נבחרת לאומית שאינה ישראלית;

"נבחרת לאומית" או "נבחרת" –

נבחרת הכוללת את הספורטאים המצטיינים במדינה, על פי בחירת התאחדות או איגוד, המשתתפת מטעמו במפעל בינלאומי;

"ענף על"

 

שני הענפים שהם ענפי הכדור הקבוצתיים שמספר הספורטאים בהם הוא הגדול ביותר מבין כלל ענפי הכדור הקבוצתיים בתקופת הפעילות (ענפי הכדורגל והכדורסל);

"ענפי כדור קבוצתיים" –

ענפי כדור שבהם התחרויות הרשמיות אינן יכולות להתקיים בין יחידים, זוגות או שלשות;

"קבוצת ספורט" או "קבוצה" –

 

קבוצת ספורטאים המייצגים  אגודה המשתייכת לאיגוד או להתאחדות, המתאמנת באופן סדיר ומשתתפת במפעל בינלאומי;

"שעת החירום" – 

התקופה שהחל ממועד תחילת תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף לפי חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951  מיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) ועד ליום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023);

3.  מטרת התמיכה

מטרות התמיכה לפי מבחנים אלה היא לסייע למוסדות הספורט בכדי להתמודד עם השפעת שעת החירום, כפי שבאה לידי ביטוי –  

(א) בהוצאות אירוח משחקים בחוץ לארץ, של קבוצה או נבחרת הפועלות בענפי הכדור הקבוצתיים או בענף על במסגרת מפעל בינלאומי, שלא יכולים להתקיים בישראל בתקופת שעת החירום;

(ב)  בגידול בהוצאות אבטחה של נבחרות או קבוצות ישראליות במשחקי חוץ.

4.  חלוקת סכום התמיכה

(א) סך כל התקציב בתקנה יחולק לתחומים האלה:

תחום תמיכה

הפעילות הנתמכת

חלקם היחסי מסך כל התקציב, באחוזים

א'

                 אירוח משחקים בחוץ לארץ

80%

ב'

 

                 הוצאות אבטחה

 

20%

 

 

סך הכול

100%

(ב)  אם לא יוגשו בקשות הזכאיות לתמיכה באחד מתחומי התמיכה המפורטים בסעיף קטן (א) או שבקשות התמיכה שהוגשו בתחום תמיכה מסוים יאושרו במלואן ותיוותר יתרה תקציבית, אזי חלקו הנותר של התקציב שנועד לאותו תחום תמיכה יועבר לתחום התמיכה האחר.   

5.  הפעילות הנתמכת

לתמיכה לפי מבחנים אלה זכאי רק מוסד אשר הוציא אחת או יותר מההוצאות המפורטות בסעיף זה:

(1)  שכירת מתקן מחוץ לארץ לאירוח משחק לרבות קיום אימונים בשבוע לפני קיומו, עבור קבוצת הספורט או הנבחרת הלאומית המייצגת את המוסד במשחק ועבור הקבוצה או הנבחרת היריבה;

(2)  הוצאות אבטחה שאינן משולמות במסגרת נוהל אבטחת משלחות היוצאות לחו"ל (להלן – שירותי אבטחה)[5] עבור הקבוצה או הנבחרת לטובת אירוח משחק או השתתפות במשחק חוץ לרבות הוצאות עבור שירותי אבטחה והצבת סדרנים במתקן בזמן האימונים, במהלך השבוע שלפני מועד אירוח המשחק או משחק החוץ;

(3)  הוצאות עבור שיטור וסדרנות במתקן בו יתקיים אירוח המשחק ביום המשחק (להלן – הצבת סדרנים);

(4)  הוצאות הקבוצה או הנבחרת עבור לינה, טיסות, הסעות או שיפוט במסגרת אירוח משחק למעט הוצאות בהן מחויבת הנבחרת הלאומית לפי נוהל אבטחת משלחות היוצאות לחו"ל.

פרק ב': תנאי סף ואמות מידה לתמיכה

6.  תנאי סף לקבלת תמיכה בתחום תמיכה א'

לתמיכה ברצועה זו, זכאי מוסד שמתקיימים בו כל תנאי הסף שלהלן:

(1)  המוסד היה אמור לארח במהלך שעת החירום משחק בישראל והמשחק לא התקיים עקב מלחמת "חרבות ברזל";

(2)  המוסד הוציא במהלך שעת החירום אחת או יותר מההוצאות המפורטות בסעיפים 5(1), 5(3) ו-5(4);

(3)  המוסד מפעיל קבוצה או נבחרת הפועלות בענפי הכדור הקבוצתיים או בענף על במסגרת מפעל בינלאומי.

7.  אמות המידה לחישוב התמיכה בתחום תמיכה א'  

גובה התמיכה במוסד, העומד בתנאי הסף, ייקבע כלהלן:

(1) בשלב הראשון, כל מוסד ידווח על מספר המשחקים אותם צריך היה לארח בשעת החירום וכן על היקף ההוצאות שהוציא בעקבות העברת המשחק מחוץ לארץ, בהתאם להוצאות המוכרות לפי סעיפים 5(1), 5(3) ו-5(4);

(2) בשלב השני, יחושבו סך ההוצאות של כלל המשחקים אשר הוגשו על ידי המוסדות;

(3)  בשלב השלישי, יקבע גובה התמיכה למוסד כך שבעבור כל משחק יחושב שיעור ההוצאה היחסי מכלל ההוצאות שהוגשו על ידי המוסדות;

(4)  בשלב הרביעי, יחושב שיעור ההוצאה היחסי עבור כל משחק מסך התקציב בתקנה.

8.  תנאי סף לקבלת תמיכה בתחום תמיכה ב'

לתמיכה ברצועה זו, זכאי מוסד שמתקיימים בו כל תנאי הסף שלהלן:

(1)  המוסד קיים אחד מאלה:

(א) השתתף בתחרות מחוץ לישראל המתקיימת במסגרת מפעל בינלאומי במהלך שעת החירום בה מתארחת קבוצה או נבחרת לאומית ישראלית אצל קבוצה או נבחרת לאומית שאינה ישראלית;

(ב)  המוסד היה אמור לארח במהלך שעת החירום משחק בישראל והמשחק לא התקיים עקב מלחמת "חרבות ברזל" ונוכח האמור המוסד אירח את המשחק מחוץ לארץ (להלן – אירוח משחק בחו"ל);

(2)  המוסד הוציא בשעת החירום אחת או יותר מההוצאות המפורטות בסעיף 5(2);

9.  אמות המידה לחישוב התמיכה בתחום תמיכה ב'  

גובה התמיכה במוסד, העומד בתנאי הסף, ייקבע כלהלן:

(1) בשלב הראשון, כל מוסד ידווח על היקף ההוצאות לפי סעיף 5(2) שהוציא עבור הקבוצה או הנבחרת המשתתפות באירוח המשחק בחו"ל או במשחק החוץ בשעת החירום;

(2) בשלב השני, יחושב המדד הקובע: התוצאה שהתקבלה לפי פסקה (1) תוכפל ב-0.75; המדד הקובע הוא הסכום המירבי שהמוסד זכאי לקבל לפי מבחנים אלה;

(3)  בשלב השלישי, יחושב למוסד השיעור היחסי של המדד הקובע שנקבע לגביו בפסקה (2) מתוך סך המדדים הקובעים של כלל המוסדות שהגישו בקשה לתמיכה לפי מבחנים אלה;

(4)  בשלב הרביעי, ייקבע הסכום הסופי לתמיכה במוסד בהתאם לשיעור שנקבע לכל מוסד בשלב השלישי, כמפורט בפסקה (3), ביחס לתקציב הכולל לחלוקה ברצועה זו.

פרק ג': הוראות שונות

10. ביצוע

(א) בכל מקרה, שיעור התמיכה של המשרד לא יעלה על 90% מהסכום שהוציא המוסד במהלך שעת החירום בגין הפעילות הנתמכת.

(ב)  לא תינתן תמיכה למוסד לפי מבחנים אלה, אם לפעילות נושא בקשתו לתמיכה ניתנת תמיכה לפי מבחני תמיכה אחרים של המשרד או שהפעילות מתוקצבת בדרך אחרת על ידי המשרד או נתמכת או מתוקצבת על ידי משרד ממשלתי אחר או שהממשלה משתתפת במימונה בדרך אחרת.

(ג) מצאה הוועדה כי מוסד שהוועדה אישרה את זכאותו לתמיכה לא קיים אחד מהתנאים למתן התמיכה לפי מבחנים אלה, יידרש המוסד להשיב את כספי התמיכה לפי הוראות הנוהל.

 

_________ התשפ"ד, ( _________2024)

__________________

 

  מיקי (מכלוף) זוהר

שר התרבות והספורט

 

(803-35-2024-000004)



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.

[2] ס"ח התשמ"ח, 1256; התשע"ח, עמ' 520.

[3] הוראת תכ"ם מס' 6.2.1: https://mof.gov.il/Takam

[4] י"פ התש"ף, עמ' 482 ועמ' 7207; התשפ"א, עמ' 2, עמ' 1732, עמ' 3640 ועמ' 3744. 

[5] נוהל אבטחת משלחות היוצאות לחו"ל בחסות משרד התרבות הספורט ומשרד המדע הטכנולוגיה והחלל מיום 1.8.2014 הפועל מכוח החלטת ממשלה שב"כ/ 32.