נוהל משטרה 220.004.16 - סיוע המשטרה לפינוי פולשים, פעולות אכיפה במקרקעין וצווי הריסה 1. כללי א. פעולות בלתי חוקיות בתחום המקרקעין מתבצעות בקרקעות מדינה, רשויות מקומיות, ובקרקעות פרטיות. לפעולות אלו השלכות קשות על איכות החיים ועל קיום שלטון החוק. ב. משטרת ישראל מסייעת בהתמודדות עם פעילויות בלתי חוקיות כאמור באמצעות היחידה הארצית - מתפ"א ובאמצעות יחידות המשטרה הטריטוריאליות, שבתחומן נמצאים אותם המקרקעין. ג. המחזיקים כחוק במקרקעין ובעלי סמכויות האכיפה השונים במקרקעין, זכאים בכפוף להוראות דין שונות, לבקש את סיוע המשטרה לאכיפת החוק במקרקעין, למניעת פלישה למקרקעין המוחזקים על ידם, או לפינוי פולשים, או לביצוע צווי הריסה או עקירה של בנוי או נטוע. ד. הוראות נוהל זה באות להסדיר את התנהלות המשטרה ותפקודה במסגרת הסיוע לאכיפה שניתן למחזיקים או בעלי סמכויות במקרקעין, במקרים המתאימים. ה. מבקשי סיוע 1) גופי ממשלה; 2) ועדות תכנון ובנייה; 3) רשויות מקומיות; 4) קבלני הוצל"פ ובעלי תפקיד לביצוע פסקי דין והחלטות שיפוטיות; 5) גוף פרטי או אדם פרטי. ו. משטרת ישראל תפעל בשני שלבים 1) בירור עובדתי - בדיקת הבקשה וכל העובדות הצריכות לעניין, ובכלל זה: פירוט כתוב של הבקשה, קבלת הצווים הנוגעים, בירור עובדתי במקרה של ספקות וכו'. 2) סיוע באכיפה - טיפול בהתנגדות או כל פעולה אחרת המונעת את הוצאתו לפועל של הצו או של סמכות האכיפה של הגוף/האדם מבקש הסיוע. 2. הבסיס החוקי ומקורות נוספים א. פקודת הקרקעות (רכישה לצורכי ציבור), 1943. ב. חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965. ג. חוק המקרקעין, התשכ"ט-1969. ד. חוק מקרקעי ציבור (פינוי קרקע), התשמ"א-1981. ה. חוק ההוצל"פ, התשכ"ז-1967. ו. דיני מקרקעין ודיני התכנון והבנייה בשטחים. ז. נוהל אג"ם מס' 221.101.01 "עמ"ט לקראת מבצע". ח. נוהל אג"ם מס' 221.102.03 "הפעלת מנהלת תיאום פעילות אכיפה". ט. נהלים ופקודות מבצע למקרים של תגובות קיצוניות והתפתחויות הפס"ד. 3. מטרה קביעת אחידות וסדרי פעולה לבחינה וקבלת החלטה למתן סיוע בביצוע פעולות אכיפה במקרקעין, צווי הריסה ופינוי פולשים, במטרה לסייע בקיום שלטון החוק. 4. הגדרות א. "אוכלוסייה מיוחדת" - קטינים, קשישים, אנשים עם מוגבלויות, חולים הזקוקים לטיפול, מעקב או ליווי רפואי וכיו"ב. ב. "מבקש סיוע" - גופי ממשלה, ועדות תכנון ובניה, רשויות מקומיות וייעודיות, גוף או אדם פרטי. ג. "קצין אג"ם יחידתי" - קצין האג"ם של היחידה הטריטוריאלית הנוגעת, או קצין אג"ם אחר שנקבע מטעם המחוז/מרחב/תחנה לטפל בבקשת הסיוע, בבדיקת המסמכים וכו'. ד. "ק' אג"ם רמה ממונה" - קצין אג"ם מרחבי/מחוזי. 5. תחומי אחריות א. יחידות טריטוריאליות - 1) טיפול בבקשות ואישור הסיוע. 2) מתן סיוע לביצוע פעילות אכיפה המוגשות ע"י מבקשי סיוע. 3) בקשת שילוב מתפ"א, עפ"י נוהל הפעלת מתפ"א. ב. מתפ"א - 1) טיפול בצווים המתקבלים מהגופים האלה: א) משרד האוצר - הרשות לאכיפה במקרקעין. ב) רשות מקרקעי ישראל. ג) סיירת ירוקה שטחים פתוחים. ד) ועדות מקומיות ומרחביות בהתאם להחלטת ר' מתפ"א. 2) בדיקת תקינותם של הצווים מבחינה משפטית, והעברתם למחוז הטריטוריאלי. 3) תיאום מול היחידה הטריטוריאלית וסיוע בפעילות אכיפה. 6. תהליך הגשת בקשת הסיוע ואישורה (בקשה שאינה מטופלת ע"י מתפ"א) א. ככלל מבקש הסיוע יידרש להגיש את הבקשה לקבלת סיוע מהמשטרה לא פחות מ–21 ימים לפני המועד שנקבע לביצוע הפעולה, ובכפוף ללוחות הזמנים הקבועים עפ"י הדין. במקרים חריגים ובאישור ק' אג"ם מחוזי, או מי מטעמו, תתקבל בקשת סיוע לטיפול גם בפחות מ–21 יום לפני המועד שנקבע לביצוע הפעולה. ב. ק' אג"ם יחידתי ימסור למבקש הסיוע, טופס בקשה (ראה: נספח א'), וינחה אותו למילוי טופס הבקשה כנדרש. ג. מבקש הסיוע יגיש טופס בקשה מלא לק' אג"ם יחידתי בצירוף המסמכים האלה, ובהתאם לנושא הבקשה: 1) צו מקורי (שיפוטי או מנהלי), או העתק נאמן למקור. 2) כל מסמך והסבר אחר הנדרש לצורך ביסוס הסמכות החוקית של מבקש הסיוע (יפורט בהמשך). 3) צילום המקום/המבנה המיועד לפינוי/הריסה וסביבתו הקרובה. 4) תיאור ופרטים על מחזיק המקום והמתגוררים בו, לרבות "אוכלוסייה מיוחדת", ככל הידוע למבקש הסיוע. 5) תיאור האמצעים שיופעלו בפינוי/הריסה מטעם מבקש הסיוע, אם תכנן הפעלת אמצעים. 6) המועד המבוקש למתן הסיוע. 7) הסבר בדבר הנחיצות שלשמה נדרש כוח משטרתי לשם ביצוע הצו/פעולת האכיפה. 8) הצהרת המבקש כי לפי מיטב ידיעתו אין כל מניעה חוקית לביצוע הצו או מתן הסיוע. 9) בבקשת סיוע לצו שיפוטי בהליך הוצל"פ - ראה להלן סע' 10.א. 10) בבקשת סיוע לפינוי ממקרקעי ציבור וצווים מנהליים - ראה להלן סע' 10.ב. ד. ק' אג"ם יחידתי יוודא שמולאו כל הפרטים והוגשו כל המסמכים הנדרשים כאמור בטופס הבקשה. אם חסר פרט או מידע או מסמך, ינחה ק' אג"ם יחידתי את המבקש להשלימו. ה. ק' אג"ם יחידתי יבדוק את תקינות המסמכים שצורפו לבקשה, יאגדם יחד עם טופס הבקשה בתיק ייעודי, יגיש את התיק לאישור מפקד התחנה ויעביר את התיק לבדיקת יועמ"ש מחוזי ואחריו לאישור ק' אג"ם רמה ממונה. ו. ק' אג"ם רמה ממונה יבדוק את הבקשה ויאשר את הסיוע, אלא אם סבר שיש צורך באישור ממ"ר או ממ"ז ויעביר את התיק לביצוע. ז. הוזעקה יחידת משטרה ע"י מבקש סיוע לשטח, בעת ניסיון של אותו מבקש לסלק פולש וזאת ללא תיאום מוקדם - לא יינתן סיוע המשטרה לביצוע הצו או לפינוי הפולש אלא רק לאחר השלמת הבדיקות הנדרשות. אם בוצעו מעשים פליליים אחרים אגב ניסיון זה (תקיפה, איומים, גרימת נזק וכד') - יטופלו המקרים בהליך הפלילי בהתאם לסמכויות המשטרה הרגילות. 7.הכנות מקדימות והיערכות לטיפול באוכלוסייה מיוחדת א. במעמד הגשת הבקשה יבהיר ק' אג"ם יחידתי למבקש, כי אם יש במקום אוכלוסייה מיוחדת, יהיה צורך לדאוג לגורם מקצועי מלווה או מסייע (גורם רווחה, פקיד סעד, רופא וכיו"ב), אשר יטפל ויסייע לפני הפינוי, במהלכו ולאחריו. נוכחות גורם מקצועי כאמור עשויה להיות תנאי למתן הסיוע המשטרתי לביצוע הפינוי או ההריסה, בהתאם לשיקול דעתו של ק' אג"ם רמה ממונה. ב. במקביל לתהליך מילוי טופס הבקשה וצרוף המסמכים תקיים היחידה הטריטוריאלית הערכת מצב שתכלול סקירת מודיעין בדבר פוטנציאל ההתנגדות. כמו כן, יש לקיים בהתאם לצורך ולהערכת המצב פגישות תיאום עם מבקש הסיוע, גורמי רווחה, בריאות וחינוך, לצורך הכנת פקודת היערכות. ג. סבר ק' אג"ם יחידתי כי בשל רגישות המקרה, או חשש כי שיתוף של גורם מקצועי חיצוני, יביא להכבדה מבצעית משמעותית, או לפגיעה מבצעית, יפעל בכפוף להערכת המצב המבצעית והנחיות מח' מבצעים (נספח ה'). ד. לאחר אישור יועמ"ש מחוזי וק' אג"ם רמה ממונה יועבר התיק ליחידה שמונתה למתן הסיוע הלכה למעשה לביצוע הסיוע (כגון: באחריות המת"ח, המרחב הנוגע וכד'). ה. תיאום הפעולות בנוגע לפינוי אוכלוסייה מיוחדת, יבוצע באחריות ק' האג"ם ביחידה שמונתה להגשת הסיוע. התיאום יבוצע מול הרשות המקומית (מח' רווחה או גורם אחר שייקבע בתיאום עמה), ובתיאום עם הגורם מבקש הסיוע, והכל על פי שיקול דעתו של ק' האג"ם של היחידה המבצעת. ו. במקרה שאין אפשרות לתיאום מול הרשות המקומית, או במקרה שנדרשת מעורבות של גורם מקצועי אחר לצורך טיפול באוכלוסיות מיוחדות, יפנה ק' האג"ם שקיבל את האחריות לביצוע לק' אג"ם רמה ממונה על מנת שהתיאום יבוצע מול רמת המחוז של משרד הממשלתי הנוגע (כגון מפקח מחוז של משרד הרווחה, החינוך או הבריאות או מי מטעמם). אם לא נמצא פתרון ברמת המחוז, יפנה ק' האג"ם המחוזי לרמ"ח סיור, לצורך פתרון הבעיה או תיאום הטיפול הנדרש עם הנהלת המשרד הממשלתי הנוגע. ז. אם מתוכנן בידוד זירת הפינוי, יפעל ק' האג"ם בתיאום עם מבקש הסיוע מבעוד מועד, לנפק אישורי מעבר במחסומים לגורמים המקצועיים שנקבעו, על מנת לאפשר להם הגעה לזירת הפינוי, ככל שיידרש. ח. בנוגע לבקשות המתייחסות לתחומי איו"ש או שטחים שבאחריות צה"ל (נספח ה' חסוי). ט. פקודת ההיערכות תכלול בין היתר וככל שהדבר נדרש גם את הפעולות הנדרשות מגורמי המקצוע וממבקש הסיוע, לגבי הטיפול באוכלוסיות המיוחדות ואת ההנחיות למפקד הכוח האחראי בשטח, בנוגע לאוכלוסייה זו. 8. בקשות המוגשות ע"י גופים מדינתיים באמצעות מתפ"א א. בקשות של הרשות לאכיפה במקרקעין משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל והסיירת הירוקה יוגשו ישירות למתפ"א. ב. לבקשה יצורפו המסמכים האלה: 1) עותק מהצו (מנהלי/שיפוטי/סילוק/פינוי במסגרת הוצל"פ), כולל המסמכים הנלווים הנדרשים על פי חוק. 2) צילום של המקום, לרבות מיקום מדויק. 3) תיאור ופרטים של מחזיק המקום והמתגוררים בו ככל שישנם. ג. הבקשות יוגשו למתפ"א 30 ימים לפחות לפני המועד האחרון לביצוע. הוגשה בקשה ונותרו פחות מ–30 ימים לביצוע הצו, יינתן סיוע רק במקרים חריגים ובאישורו של ר' מתפ"א. ד. לאחר אישור יועמ"ש מתפ"א יועברו המסמכים להמשך טיפול המחוז הרלוונטי, תוך מעקב של מתפ"א אחר ביצוע הצו. ה. מתפ"א יסייעו בביצוע הצו בתיאום עם היחידה הטריטוריאלית. 9. שילוב יחידות ייעודיות ומקצועיות א. במקרים בהם נדרשת הפעלת כוחות בעלי מיומנות בתחומי הפינוי והריסה (בשל אופי פעילות/ אופי מקום/ מאפייני אוכלוסייה) או במקרים אחרים שיוסכמו בין מתפ"א ליח' הטריטוריאלית, ניתן לבקש את סיוע מתפ"א כאמור בנוהל אג"ם מס' 221.102.03 "הפעלת מנהלת תיאום פעילות אכיפה". ב. סיוע של מתפ"א יינתן רק לאחר שהתקבל לכך אישור מר' מתפ"א. ג. ניתן אישור ר' מתפ"א למתן הסיוע ע"י הזרוע המבצעית, תתחיל עבודת מטה סדורה מול הגורם הטריטוריאלי מחוז/מרחב/תחנה. העמ"ט תכלול תמונת מודיעין של קמ"ן מתפ"א, וכן התייחסות אג"ם מתפ"א וקצין מהזרוע המבצעית, שיבצע סיורי שטח ויכין פקודה יחידתית שתצורף כנספח יחידת מתפ"א לפקודה. ד. החליט ר' מתפ"א כי הסיוע לא יוגש ע"י מתפ"א, יועבר הטיפול מאג"ם מתפ"א לאג"ם המחוז. ה. תרשים זרימה לתהליך אישור וסיוע מתפ"א לפעולות אכיפה במקרקעין: צווי הריסה ופינויים - ראה נספח ד'. ו. במקרים שבהם מצא קצין אג"ם מחוזי בעיות בתחום המבצעי העלולות להתעורר בעת סיוע כאמור, יפנה בבקשת סיוע לאג"ם/מב"ץ. ז. לאחר אישור גורמי המחוז כפי שהוגדר לעיל, יזמן מפקד היחידה שמונתה להגשת הסיוע, את מבקש הסיוע לשם תיאום מועד ביצוע הצו/האכיפה (סילוק פולש/ים/צו הריסה וכו'), לרבות הנחיית מבקש הסיוע להקצאת האמצעים הנדרשים (כגון: משאית, סבלים, מחסן לאחסנת ציוד וכד'). 10 סיוע לביצוע צווים א. צו שיפוטי/פינוי הוצל"פ 1) פנה המוציא לפועל או קבלן מטעמו או נציג רשות למשטרה ובידו בקשת סיוע מהמשטרה לביצוע פינוי על פי צו שיפוטי יופנה המבקש אל ק' אג"ם יחידתי. היה המבקש גוף מדינתי, תוגש הבקשה ישירות לר' זרוע תיאום ויועמ"ש מתפ"א, ויצורפו אליה המסמכים שבסעיף 2(א) ו–(ב). 2) קצין אג"ם יחידתי יבקש את המסמכים האלה: א) עותק פסק דין של בית המשפט. ב) "הודעה על פינוי" כפי שהוצאה ע"י לשכת ההוצאה לפועל (יבדוק בהודעה זו אם מופיעים פרטי המפונה כתובת מלאה, חתימת יו"ר ההוצאה לפועל והמועד שנקבע ע"י ראש ההוצאה לפועל לפינוי) וכן אישור מסירה להודעה והחלטת פינוי חתומה ע"י רשם ההוצל"פ. ג) "טופס הטלת תפקיד" על ביצוע פינוי או לביצוע הודעה על פינוי (טופס הוצל"פ 523 - כשכל הפרטים בו ממולאים ושחתימת המוציא לפועל מתנוססת במקום שנקבע לכך) + צילום תעודת בעל תפקיד בתוקף. ד) הצהרת המוציא לפועל או הקבלן מטעמו שהתמלאו כל התנאים, ואין מניעה חוקית לביצוע הפינוי. 3) במקרה של מסירת עותקים, יש לוודא שעל כל העתק תופיע החותמת "עותק זה מתאים למקור". 4) הבקשה לסיוע המשטרתי צריכה להיות מוגשת למשטרה ע"י המוציא לפועל, או ע"י מי שהתמנה לתפקיד בטופס "הטלת תפקיד על ביצוע פינוי" או "הודעת הפינוי", כל זאת לאחר זיהוי והתאמת פרטיו. 5) מועד ביצוע הפינוי יהיה המועד שנקבע ע"י ראש ההוצאה לפועל בהודעה על הפינוי. 6) גם אם הפונה לא המציא המסמכים הנדרשים כפי שצוין בסעיף 2) לעיל, והמציא רק את פס"ד ביהמ"ש והחייב להתפנות אינו מתפנה. ניתן לפתוח נגד החייב בכפוף לתלונה של הזוכה, תיק פלילי על הפרת צו לפי סעיף 287 לחוק העונשין (הפרת צו או פקודה הניתנים כדין ע"י ביהמ"ש או רשות מנהלית מוסמכת). 7) ק' אג"ם יחידתי יפעל כאמור לעיל בסעיף 7 (הכנות מקדמיות וטיפול באוכלוסיות מיוחדת) תוך תיאום עם מבקש הסיוע. ב. צו מנהלי 1) לפי חוק התכנון והבנייה א) נתבקשה יחידת משטרה לסייע לביצוע צו מנהלי או שיפוטי, אשר ביצועו הוטל על רשות מנהלית כגון: ועדה מקומית/מחוזית לתכנון ובנייה, רשות מקומית וכיו"ב - יופנה המבקש לק' אג"ם יחידתי. בצווים מדינתיים תוגש הבקשה ישירות לר' זרוע תיאום ויועמ"ש מתפ"א בצירוף המסמכים שבסעיף ב(1), (5), (6). ב) קצין אג"ם יחידתי יבקש את המסמכים האלה: (1) את הצו המנהלי או עותק ממנו. (2) אם יימסרו עותקים יש לוודא שעל כל העתק תופיע החותמת "העותק מתאים למקור". (3) מכתב בקשה לסיוע המשטרה מאת היועץ המשפטי, או בעל סמכות אחרת של הרשות שביצוע הצו הוטל עליה הכולל פירוט קצר על המקום והנסיבות והצורך בסיוע משטרתי. (4) הצהרה חתומה ע"י היועמ"ש או בעל סמכות אחרת כי לא תלוי ועומד כל ערעור על הצו השיפוטי או המנהלי, וכי אין כל מניעה חוקית אחרת לביצועו. (5) מפה, תרשים או תצלום מדויק של החריגה או המבנה המיועדים להריסה. (6) תצהיר של מפקח בהתאם לסעיף 221 לחוק. כן יש לבקש, מסמך על התייעצות עם מהנדס ועם תובע עפ"י סעיף 225, בצווים של הרשות לאכיפה במקרקעין, ההתייעצות תיעשה מול היועץ המשפטי של הרשות ומול מתכנן המחוז שבתחומו ניתן הצו. (7) בצו צריך להיות רשום במפורש שם הגורם שהוטל עליו לבצע את הצו, ופירוט מדויק של המבנה או חלק מהמבנה אותו יש להרוס. א) בקשה לסיוע בפינוי פולשים על פי חוק מקרקעי ציבור (פינוי קרקע) תשמ"א-1981 לגבי מקרקעי ישראל, תוגש ישירות לר' זרוע תיאום ויועמ"ש מתפ"א, ויצורפו אליה המסמכים שבסעיפים ג(1), (3), (4), (6), (7), (8). ב) הייתה הבקשה נוגעת לסילוק פולשים ממקרקעי ציבור לגבי מקרקעי רשות מקומית, יופנה המבקש לק' אג"ם יחידתי. ג) ק' אג"ם יחידתי יוודא כי הבקשה כוללת את המסמכים האלה: (1) עותק מהצו לסילוק יד (פולשים); (2) נימוקים מדוע דרוש הסיוע (צפי להתנגדות אלימה, ניסיונות עבר וכו'); (3) אישור מסירה; (4) דו"ח פקח; (5) צילום תעודת פקח; (6) אישור יועץ משפטי של רשות מקרקעי ישראל/הרשות המקומית; (7) הוראת פינוי שהוציא הגורם המוסמך לפקח; (8) תרשים/תצ"א/מפה. ד) ק' אג"ם יחידתי יפעל כאמור לעיל בסעיף 7 (הכנות מקדמיות וטיפול באוכלוסייה מיוחדת) תוך תיאום עם מבקש הסיוע. 11. סיוע לפינוי "פלישה טרייה" לפי לחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969 מקום בו הוגשה בקשת סיוע שמקורה "בפלישה טרייה" (המחייב טיפול מהיר), יש לפעול מיד גם במישור החקירתי כדלקמן : א. בקשת סיוע לפינוי פלישה טרייה תטופל בהליך ראשוני חקירתי ע"י היחידות הטריטוריאליות. ב. נתבקשה יחידת משטרה לסייע בפינוי פולש/ים - יופנה מבקש הסיוע אל הקצין הממונה על החקירות בתחנה שבתחומה מתבקש הפינוי. ג. הקצין הממונה על החקירות יוודא גביית הודעה מהמתלונן, בין היתר, ביחס לנתונים האלה: 1) מועד ביצוע הפלישה (האם טרם חלפו 30 יום ממועד הפלישה הנטענת ועד לפנייה למשטרה). 2) נסיבות הפלישה. 3) קיום או היעדר של צו שיפוטי/מנהלי או כל דיון משפטי אחר המונע את הפינוי המבוקש. 4) תשומת לב: אם המתלונן מייצג את מנהל מקרקעי ישראל או רשות שמורות הטבע - יש לבקש תצהיר בו יצוין כי הנכס אינו נפקד, ואינו כולל שטח שהוא שטח הפקר עד מלחמת ששת הימים. ד. מצא הקצין הממונה על החקירות שנתמלאו כל התנאים שבחוק לשימוש בסעד עצמי - יזמן את החשוד/ים כפולש/ים, וישמע את גרסתם אגב גביית הודעה. ה. נמצא שיש חילוקי דעות בין המתלונן לבין הפולש/ים בנוגע למועד הפלישה (במקרה שהפולש מציין כי מועד פלישתו מעבר ל–30 יום), תיעשה ע"י היחידה המקומית בדיקה בשטח וייגבו הודעות של אחרים. ו. היחידה החוקרת תשקול ביצוע פעולות חקירה נוספות על פי העניין (כגון בדיקה בחברת חשמל, גז וכיו"ב) לצורך בירור מועד הפלישה. ז. נמצא כי ממועד הפלישה הנטענת ועד להגשת התלונה/פנייה למשטרה חלפו למעלה מ–30 ימים - לא יינתן סיוע, והמבקש יופנה לבימ"ש לצורך קבלת סעד אפשרי על פי החלטתו. ח. נמצא כי ממועד הפלישה הנטענת ועד להגשת התלונה/פנייה למשטרה טרם חלפו 30 ימים - יעביר מפקד היחידה המקומית, ללא דיחוי, את כל החומר הנוגע בצירוף בדיקתו, המלצותיו והערותיו, ליועמ"ש המחוז לבדיקת משמעויות חוקיות בנושא ואישורו. ט. הבירור העובדתי לצורך האמור לעיל ולצורך ההיערכות להגשת הסיוע לפינוי ייעשה בתיאום בין היחידה החוקרת לבין ק' אג"ם תחנתי או מי מטעמו, בהתאם להנחיית המת"ח ובמטרה לזרז את הבירור, ויכלול את ביצוע הפעולות האלו: 1) ביקור פיזי בזירה/אתר המיועד לפינוי לצורך התרשמות והכרת השטח, לרבות התרשמות מהזירה הקרובה. 2) זיהוי הפולש ובמידת האפשר קיום שיחה עמו. 3) בדיקה האם במקום מצויה אוכלוסייה מיוחדת (ראה סע' 7.ה. לעיל). 4) דרישת מידע מיחידת המודיעין בתחנה אודות הפולש ומידת ההתנגדות הצפויה בעת הפינוי. י. דגשים 1) המשטרה ומבקש הסיוע יתאמו מועד לסילוק פולש שיהיה סמוך ככל הניתן לאחר הגשת התלונה ובתוך 30 ימים ממועד הפלישה/התפיסה. 2) הוגשה התלונה בתוך 30 ימים ממועד הפלישה והייתה חריגה בהגשת הסיוע המשטרתי מעבר ל–15 ימים ממועד הגשת התלונה - יימסר דיווח לק' אג"ם מחוזי עם פירוט הנימוקים לעיכוב בהגשת הסיוע. הוגש הסיוע מעבר ל–30 ימים ממועד הגשת התלונה - יימסר העתק הדיווח גם לרמ"ח סיור במטה הארצי. טופס דיווח - ראה נספח ח'. 3) על סמך כל הנתונים והמידע שהצטבר, יערוך ק' אג"ם תחנתי/קמב"ץ הערכת מצב ויכין פקודת מבצע (עפ"י הצורך). 4) כאשר מצב הזכויות וההחזקה בנכס מורכב, סבוך ושנוי במחלוקת, כך שאין יכולת לקבוע ברמת וודאות גבוהה מיהו המחזיק, אין מקום להתערבות המשטרה, והמבקש יופנה להגשת תביעה אזרחית דרך ההליך השיפוטי. 12. היערכות לביצוע צווים א. אחת לחודש יבצע מפקד המחוז או מי מטעמו, ישיבת סטטוס בנוגע לצווים המדינתיים יחד עם נציגי מתפ"א והגופים האזרחיים מבקשי הסיוע, שבה ידונו בכל בקשות הסיוע שנמצאות בטיפול המחוז. ב. לאחר שיתקבל אישור עקרוני לביצוע הצווים, ייקבעו מועדים לביצועם הפרוסים בגאנט מסודר, ותתחיל היערכות לביצוע על פי נוהל אג"ם מס' 221.101.01 "עבודת מטה לקראת מבצע". ג. ככל שהתקבלה החלטה במחוז כי הצו לא ישובץ על הגאנט, ויש לבקש ארכה בעניינו, באחריות ק' אג"ם מחוזי להעביר תצהיר מנומק לק' פיקוח ובקרה במתפ"א 7 ימים לפחות לפני מועד פקיעת הצו. 13. הערכת מצב א. באחריות מפקד התחנה/מרחב (או מי מטעמו בתחנה) לבצע כל העת, הערכת מצב ותכנון אופרטיבי לסדרי כוחות, הקצאת אמצעים וכל תכנון אחר שיסייע בעת ביצוע המשימה. ב. אם יש במקום אוכלוסייה מיוחדת (ר' סע' 7.ה. לעיל), יש לערב במידת האפשר ובהתאם לצורך, כבר בשלב הערכת המצב גורמי רווחה/חינוך/בריאות מקומיים, גורמי אח"ם (לרבות נוער ומודיעין) וגורמים רלוונטיים נוספים, וכל זאת למציאות פתרונות טיפול בהם. ג. בהערכת המצב ייבחנו כל הנתונים הרלוונטיים ובהם אלה: 1) מאפייני המבנה/השטח. 2) מאפייני המשפחה. 3) מאפייני הסביבה והאוכלוסייה. 4) קיומה של אוכלוסייה מיוחדת (מידע משטרתי + נתוני הבקשה). 5) המלצות גורמי רווחה/חינוך/בריאות. 6) סקירת מודיעין. 7) צפי עצורים וכלואים כולל ניתוח כמות אפשרית של עצורים בגזרות הפעילות המתוכננות. ד. בהסתמך על הנתונים הנ"ל, תגובש פקודת מבצע כאמור בנוהל מב"ץ מס' 221.101.01 "עבודת מטה לקראת מבצע", למתן הסיוע ויבוצעו אישורי תוכניות כאמור בנוהל. ה. ככל שיידרש, יוזמנו לאישורי התוכניות או לשלבי התיאום המוקדם גם גורמי הרווחה, חינוך ובריאות בהתאם לצורך. ו. בפקודת המבצע יושם דגש על הצורך בכוחות מיוחדים כגון עובדי רווחה וקהילה, אמצעים מיוחדים וחלוקת האחריות לביצוע התיאומים עימם. ז. היה ואחד הגורמים (רווחה/בריאות/חינוך), מצביעים בהתייחסותם על כך שהפינוי המתוכנן עלול לסכן את שלומה או בריאותה של האוכלוסייה המיוחדת המצויה במקום, יתאים הקצין את התוכניות המבצעיות בהתאמה או ישקול באם לתת את הסיוע למבקש או לדחותו עד לביצוע ההתאמות הנדרשות ובכפוף להערכת המצב המבצעי. ח. באישור התוכניות, יוודא מפקד הסיוע כי גורמי הסיוע הרלוונטיים (חינוך, רווחה, בריאות) גיבשו את תכניתם לאופן הטיפול באוכלוסייה בהתאם לתחומי האחריות - כל גורם בתחומו. 14. אופן הסיוע לביצוע אכיפה, פינוי או הריסה במקרים הדורשים זאת, יבוצע הסיוע לפעולות האכיפה בהתחשב בשלבי הביצוע כדלקמן: א. הידברות עם מחזיקי המקום 1) במעמד הביקור הראשוני, מפקד הכוח/האחראי על מתן הסיוע, ישוחח עם מחזיק המקום במטרה לשכנעו להתפנות/להרוס/לבצע את הפעולות הנדרשות מרצון עוד בטרם ביצוע הצו (אם שיחה כזו מתאפשרת). ככל שמדובר בצו מדינתי בטיפול מתפ"א, ההידברות תיעשה ע"י כוח צמ"ם של מתפ"א בנפרד או בשיתוף גורמי התחנה הרלוונטיים. ככלל, ההידברות תבוצע עד שבוע לפני מועד הביצוע. 2) גם במעמד ביצוע הצו ולפני הפעלת הכוח, ינסה מפקד הכוח לפעול כדי לשכנע את מחזיק המקום שמוטב כי יתפנה/יבצע מרצון. 3) לא הצליח מפקד הכוח לשכנע בפרק זמן סביר, יפעל למתן סיוע לביצוע הצו/הפעולה החוקית. 4) מפקד הכוח ימלא דו"ח פעולה מפורט על תוכן השיחה ויצרפו לתיק המבצע. ב. כניסה למקום, טיפול באוכלוסייה מיוחדת ופינויים אם ידוע כי במקום נמצאת "אוכלוסייה מיוחדת" ובהתחשב במידע המצוי בבקשה, יש לפעול ככל הניתן כדלקמן: 1) לוודא כי גורמי הרווחה, החינוך והבריאות יוזמנו וישולבו בשלבי התכנון והביצוע ובכפוף להערכת מצב מבצעית (ראה: פרקים 7 ו–11 לעיל). 2) להתאים את מועד ואופן ביצוע האכיפה/הצו/הפינוי והכניסה למקום לצרכים המיוחדים של האוכלוסייה המיוחדת, בהתחשב בהתייחסות הגורמים המקצועיים הרלוונטיים (רווחה, חינוך, בריאות), ובכפוף לאילוצים המבצעיים הקיימים. 3) ככל הניתן, יש לאפשר פינוי מרצון של אוכלוסייה מיוחדת באמצעות הורים/קרוביהם או אדם אחר שיפנה על דעתם או באמצעות גורמי רווחה, חינוך ובריאות טרם הפעלת הכוח נגד המתנגדים לפינוי. 15. שליטה ואחריות א. מתפ"א (ככל שמשולבת) - אחריות על מוקד האירוע (מעגל פנימי), בכפוף להחלטת המפקד הטריטוריאלי. ב. יחידה טריטוריאלית - אחריות על היקף האירוע. ג. קציני אג"ם במחוזות - נושאים באחריות לביצוע הוראות נוהל זה כולל: 1) מינוי נציג אג"ם מחוזי אשר תוטל עליו משימת ריכוז וניהול הרישום בנושא צווי הריסה ופינוי מקרקעין בתחום המחוז. הנציג ישמש כאיש קשר מול מתפ"א בכל הנוגע להעברת מסמכי הצווים ונושאים שוטפים אחרים. 2) קיום סטטוס צווים חודשי, כאמור בסעיף 12. 3) תיאום ומתן הנחיות ליחידות המבצעיות לרבות יחידות מג"ב. 4) תיאום וקשר עם קצין האח"ם המחוזי. 5) תיאום וקשר עם גורמי חוץ/מבקשי הסיוע. 6) הדרכה, הסברה, פיקוח, ביקורת. 16.תיעוד ודיווח א. בסיום הפעילות ימולא טופס סיכום פעילות בשירת הסירנה, שיכלול את פירוט הכוחות והאמצעים שהופעלו בסיוע, לרבות אירועים חריגים (אם היו). ב. באחריות כל מחוז להעביר את טופס סיכום הפעילות לק' אג"ת המחוזי לשם חישוב העלויות ואז ליועמ"ש המחוזי לשם העברת הנתונים לפרקליטות לצורך תביעה להשבת עלויות. ג. השתתפו כוחות מתפ"א בפעילות, יעביר רז"ר תיאום ויועמ"ש מתפ"א לק' האג"ת המחוזי פירוט של כוחות מתפ"א שהשתתפו בפעילות והאמצעים שהופעלו עם העתק ליועמ"ש המחוזי לשם הכללת כוחות אלה במסמכים שיועברו ע"י היועמ"ש המחוזי לפרקליטות. ד. אחת לחודש יעביר כל מחוז לק' פיקוח ובקרה של מתפ"א נתונים לגבי צווים של ועדות מקומיות שבוצעו ע"י המחוז (ראה נספח י'). 17.מתן "מעטפת אבטחתית" א. פנה פקח מרשות ממשלתית/מקומית בבקשה לליווי משטרתי למילוי תפקידו, בלא הפעלת סמכות אכיפה/סמכות שימוש בכוח/כניסה וכו' דוגמת מסירת צו, זיהוי, מדידה בשטח וכד', ישקול ק' האג"ם היחידתי האם אכן דרושה "מעטפת אבטחתית" ומהו הסד"כ הנדרש לכך. ב. ק' האג"ם היחידתי יתחשב בנימוקים שיוצגו בפניו בכתב על ידי הגוף שמבקש את הליווי כגון ניסיונות עבר שכשלו, איומים או התנגדויות צפויות וכד'. ג. יש להדגיש שבמקרים אלה המשטרה אינה צד לסכסוך, ולא תפעל באופן אקטיבי לביצוע הפעולה המוטלת על הגוף שביקש את הליווי (לא תמדוד בעצמה, לא תמסור צו בעצמה וכד'). המעורבות המשטרתית תהיה על ידי מתן אבטחה לגורם המבצע (פקח רשות ממשלתית/מקומית) מפני התנגדויות אלימות ושימוש בסמכויות הכלליות הנתונות לה על פי דין. נספח א - טופס בקשה לסיוע המשטרה בביצוע פעולות אכיפה במקרקעין; נספח ב - טופס ריכוז ומעקב צירוף מסמכים וחתימות; נספח ג - הנחיות ק' אג"ם תחנתי למבקש; נספח ד - תרשים זרימה - סיוע מתפ"א לפעולות אכיפה: צווי הריסה וסוגי פינויים עד ביצוע; נספח ה - סיוע המשטרה לפינויים ולצווי הריסה - הנחיות מח' מבצעים (נספח חסוי); נספח ו - הטיפול בפלישה בה מעורב איש משטרה; נספח ז - טבלת דיווח חודשי למתפ"א; נספח ח - דו"ח פינוי מאוחר בפלישה טרייה. |