חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס'...), התשפ"ד-2024
סימן יא בפרק ה1 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח – 1998 (להלן – "החוק") קובע, בין היתר, מי כשיר להיות מורשה לנגישות מבנים, תשתיות וסביבה (להלן – "מורשה לנגישות מתו"ס"). בסעיף 19מא(ג) נקבע כי חוות הדעת של מורשה לנגישות מתו"ס שהוא הנדסאי, של אדריכל רשום שאינו רשוי או של מהנדס רשום ושאינו רשוי תהיה תקפה רק לעניין אותו סוג מבנה שהוא מוסמך לגביו לפי חוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח – 1958 (להלן – "חוק המהנדסים והאדריכלים").
לאור פניות של גורמי מקצוע שונים, הוקם צוות בינמשרדי שכלל את נציגי משרד העבודה, נציגי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ונציגי ארגונים, לבחינה האם הגבלת הסמכויות של מורשה לנגישות מתו"ס והתאמתן לייחוד הפעולות שמכוח חוק המהנדסים והאדריכלים, נכונה ומתחייבת מכוח ההכשרה והניסיון המקצועי שבידי העוסקים השונים.
במסגרת הבחינה הנ"ל נבדקו תכניות הלימודים של העוסקים השונים וההכשרה שבדיהם ביחס לפעולות אשר מוסמך מורשה לנגישות מתו"ס לבצע. הבדיקות הנ"ל העלו שהקבלת הסמכויות של הנדסאי, של אדריכל רשום שאינו רשוי או של מהנדס רשום שאינו רשוי לסמכויות שמכוח חוק המהנדסים והאדריכלים אינה נכונה וכי ניתן לתת לעוסקים הנ"ל סמכויות נוספות, בהתחשב בכך שתפקידו של מורשה נגישות המתו"ס מתבטא במתן ייעוץ בתחומי הנגישות למבנה ולא בתכנון המבנה עצמו. עיקר תפקידו של מורשה נגישות המתו"ס הינו להבטיח כי האלמנטים המתוכננים יתאימו לכללי הנגישות ובכל מקרה שבו נדרשים שינויים והתאמות בתכנון עליו להפנות את תשומת ליבו של האדריכל או מהנדס המבנים.
לאור האמור, מוצע לתקן את סעיף 19מא(ג) לחוק כך שהסמכויות לתת חוות דעת של מורשה לנגישות מתו"ס ייקבעו עבור כל מבנה, למעט סוגי המבנים הקבועים בתוספת התשיעית לגביהם רק מהנדס רשוי או אדריכל רשוי יהיו מוסמכים לתת חוות של מורשה לנגישות מתו"ס.
לא רלוונטי.
אין השפעה על תקציב המדינה ואין השפעה על ההיבט המינהלי.
תזכיר חוק מטעם משרד העבודה:
תזכיר חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס'...)(מורשה נגישות מבנה תשתית וסביבה), התשפ"ד - 2024
. להלן נוסח החוק המוצע:
|
|
|
|
|||
|
תיקון סעיף 19מא(ג) |
1. |
בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח – 1998 (להלן – "החוק") בסעיף 19מא(ג), במקום האמור בו יבוא – "לשם קיום הוראות נגישות לפי פרק זה, לפי חוק התכנון והבניה ולפי כל חיקוק אחר שבו נקבעה חובה למתן חוות דעת של מורשה נגישות, יהיה מוסמך מורשה נגישות מבנים, תשתיות וסביבה שהוא אחד מאלה המנויים בפסקה (ב)(1), לתת חוות דעת לעניין כל סוג מבנה שאינו קבוע בתוספת התשיעית ומהנדס רשוי או אדריכל רשוי יהיה מוסמך לתת חוות דעת גם לעניין סוג המבנים שנקבעו בתוספת התשיעית.". |
|||
|
הוספת סעיף 19מא(ג1) |
2. |
אחרי סעיף 19מא(ג) לחוק יבוא: |
|||
|
|
|
שינוי התוספת |
19מא(ג1) |
"שר העבודה בהתייעצות עם הנציב רשאי לשנות את התוספת התשיעית." |
|
|
הוספת תוספת תשיעית |
3. |
אחרי התוספת השמינית לחוק, יבוא: |
|||
|
|
|
|
"תוספת תשיעית (סעיף 19(מא)(ג))" רשימת מבנים שלגביהם מוסמך רק מורשה לנגישות מבנים, תשתיות וסביבה שהינו מהנדס רשוי או אדריכל רשוי לתת חוות דעת:
1. בניין שההיתר שלו מכיל שלושה שימושים עיקריים שונים ומעלה 2. מרכז כנסים; 3. מרכז ספורט או פנאי שמכיל שלושה או יותר מהמתקנים הבאים: חדרי חוגים, חדר כושר, בריכה, חדרי טיפולים, מגרש ספורט פתוח, אולם ספורט מקורה, מזנון; 4. בית חולים, מכון לביצוע בדיקות רפואיות, מרפאה מעל 200 מ"ר; 5. בית מלון, פנסיון, אכסניה, בית הארחה או כל מקום, המספק שירותי אירוח ולינה ובו 7 יחידות אכסון ומעלה; 6. בית משפט ובית דין, בית דין צבאי, בית מעצר, בית סוהר; 7. בית קולנוע, תיאטרון, אולם מופעים, דיסקוטק, אצטדיון או כל מקום, המשמש למופעים ולבידור, באופן קבוע או זמני מעל 200 מ"ר; 8. מוזיאון, ספריה או כל מקום לתרבות ואמנות (מלבד גלריה) מעל 200 מ"ר; 9. מתקן מרכזי של תחבורה ציבורית, נמל (ימי, אווירי) תחנת רכבת; 10. בית אבות, דיור מוגן, מקום טיפולי שמיועד בעיקרו לקשישים; 11. מרכז תעסוקה, פנאי או מקום מגורים לאנשים עם מוגבלות.
|
||
דברי הסבר
סימן יא בפרק ה1 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח – 1998 קובע, בין היתר, מי כשיר להיות מורשה לנגישות מבנים, תשתיות וסביבה (להלן – מורשה לנגישות מתו"ס). בסעיף 19מא(ג) נקבע כי חוות הדעת של מורשה לנגישות מתו"ס שהוא הנדסאי, של אדריכל רשום שאינו רשוי או של מהנדס רשום ושאינו רשוי תהיה תקפה רק לעניין אותו סוג מבנה שהוא מוסמך לגביו לפי חוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח – 1958.
לאור פניות של גורמי מקצוע שונים, הוקם צוות בינמשרדי שכלל את נציגי משרד העבודה, נציגי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ונציגי ארגונים, לבחינה האם הגבלת הסמכויות של מורשה לנגישות מתו"ס והתאמתן לייחוד הפעולות הקבוע בתקנות המהנדסים והאדריכלים (רישוי וייחוד פעולות), תשכ"ז-1967, שהותקנו מכוח חוק המהנדסים והאדריכלים תשי"ח-1958, נכונה ומתחייבת מכוח ההכשרה והניסיון המקצועי שבידי העוסקים השונים.
במסגרת עבודת הצוות לעיל, נבדקו תכניות הלימודים של העוסקים השונים וההכשרה שבידיהם ביחס לפעולות אשר מוסמך מורשה לנגישות מתו"ס לבצע. הבדיקות הנ"ל העלו שהקבלת הסמכויות של הנדסאי, של אדריכל רשום שאינו רשוי או של מהנדס רשום שאינו רשוי לסמכויות שמכוח חוק המהנדסים והאדריכלים אינה נכונה וכי ניתן לאפשר לעוסקים במקצוע שאינם אדריכלים או מהנדסים רשויים סמכויות נוספות, בהתחשב בכך שתפקידו של מורשה נגישות המתו"ס מתבטא במתן ייעוץ בתחומי הניגשות למבנה ולא בתכנון המבנה עצמו. עיקר תפקידו של מורשה נגישות המתו"ס הינו להבטיח כי האלמנטים המתוכננים יתאימו לכללי הנגישות ובכל מקרה שבו נדרשים שינויים והתאמות בתכנון עליו להפנות את תשומת ליבו של האדריכל או מהנדס המבנים.
המלצת הצוות הבינמשרדי כפי שהוצגה בדצמבר 2018, היתה להרחיב את סמכויות הנדסאים מורשי נגישות מתו"ס לסוגים נוספים של מבנים, תוך קביעת רשימה של מבנים לגביהם רק מהנדסים ואדריכלים רשויים רשאים לאשר נגישות מתו"ס.
לאור האמור, מוצע לתקן את סעיף 19מא(ג) לחוק כך שהסמכויות לתת חוות דעת של מורשה לנגישות מתו"ס ייקבעו עבור כל מבנה, למעט סוגי המבנים הקבועים בתוספת התשיעית לגביהם רק מהנדס רשוי או אדריכל רשוי יהיו מוסמכים לתת חוות של מורשה לנגישות מתו"ס.
תיקון זה עונה לתכליות הבאות ולהמלצת הצוות לעיל:
• התאמת מתן חוות הדעת על הנגשת המבנה בהתאם לידע וכשירות בעל המקצוע, לצד השפעות חיוביות על אינטרסים ציבוריים נוספים, של מניעת פגיעה בחופש העיסוק, זאת באמצעות הרחבת הסמכויות של הנדסאים מורשי נגישות מתו"ס לסוגים נוספים של מבנים שאינם בגדר מבנה פשוט, ומבלי להשוות את הסמכויות של הנדסאים לאלו של מהנדסים ואדריכלים רשויים.
• הרחבת היצע מורשי נגישות מתו"ס שיכולים לתת שירות לציבור - מספר מורשי נגישות מתו"ס הנדסאים עומד כיום על כ-430 אנשי מקצוע, והם למעלה מ- 50% ממספר מורשי נגישות מתו"ס ככלל (יש עוד כ-400 מהנדסים ואדריכלים, אשר כ-90 מהם רשומים שאינם רשויים ובשל כך בעלי סמכויות זהות לאלו של הנדסאים).
ככל שיגדל מאגר מורשי נגישות מתו"ס, תגדל זמינות השירות לאזרחים ובעלי העסקים הנדרשים להנגיש את המבנה שבבעלותם.
כמו כן מוצע להוסיף את סעיף 19מא(ג1) ולקבוע כי שר העבודה, בהתייעצות עם נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, רשאי לשנות את התוספת התשיעיצ לחוק.