פקודת משטרה 02.231.01 - נוהל מדיניות האכיפה הזרמת התנועה ומתווה תלת"ן 1 1. כללי א. מטרת הנוהל היא להביא לידיעת כלל משטרת ישראל והציבור את מדיניות אגף התנועה בנושאים של אכיפת עבירות תנועה, הזרמה והכוונת התנועה, הן בתחום העירוני והן בתחום הבין עירוני. ב. פעילות האכיפה, הזרמת התנועה והכוונתה תתבצענה תוך מכוונות לבולטות, נוכחות ומתן דגש על יצירת תמהיל נכון של הפעלת ניידות, שימוש באמצעי אכיפה רבים ומגוונים, גלויים ונסתרים, מתוך כוונה להגביר את מודעות הנהג כי סיכוייו להיתפס גבוהים היה ויבצע עבירת תנועה. ג. האכיפה תתבסס על פי הוראות הדין והנהלים תוך שמירה על כללי התנהגות נאותים ורמת שירות גבוהה אל מול כלל משתמשי הדרך. 2. הבסיס החוקי ב. פקודת התעבורה, תשכ"א-1961; ג. חוק סדר הדין הפלילי, תשמ"ב-1982; ד. תקנות סדר הדין הפלילי, תשל"ד-1974; ה. תקנות התעבורה, תשכ"א-1961; ו. צו התעבורה (עבירות קנס), תשס"ב-2002. 3. רישום דוח ע"י שוטר שוטר ייתן דעתו לעבירות תעבורה המתבצעות בדרך, יחד עם זאת, לשוטר קיים שיקול דעת אם לרשום לנהג דוח (מסוג הזמנה לדין או ב"מ), להסתפק בדוח אזהרה בכתב (ע"פ הכללים המפורטים בנושא), או להזהיר את הנהג בע"פ. 4. עקרונות מדיניות האכיפה מדיניות האכיפה של אגף התנועה ממקדת את השוטרים לבצע אכיפה בעבירות מסכנות חיים ועבירות אחרות בהתאם ליעד מפכ"ל ויעד ר' את"ן (כמצוין בנספחים א' ו-ב' בהתאמה). תכנית האכיפה תותאם במהלך השנה למצבים ולאתגרים המשתנים, במטרה להעלות את ההרתעה בקרב משתמשי הדרך ולצמצם את ביצוע העבירות ועקב כך להפחית את מספר תאונות הדרכים. העקרונות שיהוו בסיס לתכנית העבודה של יחידות התנועה בתחום העירוני והבינעירוני יהיו כמפורט להלן: א. מיקוד האכיפה בעבירות משפיעות הגורמות לתאונות דרכים מיקוד האכיפה בעבירות משפיעות הגורמות לתאונות דרכים, יתבצע באמצעות קביעת יעדים ארגוניים כמפורט בסעיף 5 להלן. ב. מיצוי ההליכים בעבירות תלת"ן (תביעה לחומרה בעבירות תנועה) מדיניות אגף התנועה היא למקד אכיפה כנגד נהגים שביצעו עבירות חמורות המסכנות חיים, כמפורט במתווה התלת"ן המצורף בנספח ג'. ג. ביצוע שימועים על אתר ככלל, בעבירות שבתוספת הרביעית והשביעית לתקנות התעבורה, יבוצעו שימועים על אתר וככל הניתן בסמוך למועד ביצוע העבירה. במקרים בהם לא ניתן לבצע שימוע על אתר יזומן הנהג לשימוע תוך 3 ימים ובהקדם האפשרי. ד. הזרמה והכוונת התנועה 1) יחידות התנועה במשטרת ישראל יפעלו להזרמת והכוונת תנועה. 2) מפקדי היחידות יאתרו את המקומות בהם ישנן בעיות קבועות בזרימת התנועה (בימים מסוימים או בשעות מסוימות), ויבצעו פעולות אכיפה המותאמות לעבירות שיש להן השפעה על עומסי התנועה (כגון: כניסה לצומת באופן החוסם את יתר נתיבי הנסיעה, נהיגה שלא בימין הדרך, או עבירות של קיפוח זכות וכד'). 3) מפקדי יחידות התנועה יתנו דעתם לאירועים בהם נגרמות בעיות בזרימת התנועה (כגון: תאונות דרכים, רכב תקוע על ציר הנסיעה, חסימת מנהרות אירועי סד"ץ פתאומיים ועוד), ויתנו עדיפות לטיפול באירועים אלו בהקדם האפשרי. ה. דוחות אזהרה לשוטר קיים שיקול דעת אם לרשום כנגד נהג דוח אזהרה בעבירות קנס בלבד. להלן התנאים לרישום דוח אזהרה או להמרת דוח באזהרה: 1) לנהג יש ותק נהיגה של 5 שנים לפחות והעדר הרשעות תעבורה קודמות. 2) בעבירות המפורטות בנספח ד' - בתנאי שלנהג וותק נהיגה של 10 שנים ומעלה, והוא נעדר הרשעות תעבורה קודמות ב-10 השנים האחרונות לפחות. 3) בעבירות המפורטות בנספח ה' - עבירות שלא ניתן יהיה לתת בהן אזהרה בשום מקרה. 5. יעדי אכיפה - (סעיף זה לא הותר לפרסום על פי חוק חופש המידע) 6. מיקוד האכיפה יחידות התנועה ימקדו אכיפה באזורים/כבישים בהם מתרחשות עיקר התאונות. תאי השטח לפעילות ייבחרו על ידי המפקדים בהתאם למדיניות המפכ"ל, תוך יצירת היזון בין: א. עבירות חמורות המעלות את הסיכון לגרימת תאונות דרכים; ב. עבירות משילות הפוגעות בזרימת התנועה או מגבילות את השימוש בדרך של הולכי רגל ונהגים אחרים; ג. שאר העבירות; ד. היחידות יכינו תכוניות תקיפה על פי העקרונות דלעיל תוך התייחסות לאוכלוסיות שמעורבותן בתאונות גבוהה ועפ"י מתווה העוצמה המפורט להלן. תוכניות אלו יאושרו בנתיבי הפיקוד ע"י הממ"ז או מי מטעמו. 7. טיוב מפגש שוטר אזרח השוטר יפעל באופן ייצוגי ההולם את מעמדו וערכי משטרת ישראל ויקפיד על הכללים האלה: א. בטיחות בעצירת רכב - עצירת רכב בצורה בטוחה ובאופן מבוקר ע"י השוטר (ע"פ נוהל אג"ם את"ן מס' 02.241.10 "עצירת רכב על ידי סייר תנועה"); ב. אדיבות - פניה ראשונית, טון דיבור, הקשבה, יחס של כבוד; ג. סובלנות - גילוי רגישות למצבו של האזרח, נכונות לסייע, אכפתיות; ד. מקצועיות - גילוי ידע, טיפול ענייני, יעילות, בדיקת התרעות והתייחסות בהתאמה, שימוש במצלמות גוף בהתאם לנוהל אג"ם מס' 220.003.16 "מצלמות גוף"; ה. הסבר מהות העבירה לנהג - הסברה לאזרח על מהות עבירת התנועה שביצע; ו. מהירות תגובה - קיצור זמן ההמתנה עד להגעת השוטר, כמו גם קיצור זמן הטיפול באירוע; ז. התרעות - נמצא בבדיקה כי כנגד הנהג ישנה התרעה ימשיך השוטר טיפול על-פי סוג ההתרעה. 8. דגשים לביצוע אכיפה א. אכיפה בתחומי הדרך משטרת ישראל תמקד את פעילות האכיפה בתחומי הדרך (כבישים, רחובות, מדרכות) וככלל תימנע מביצוע פעולות אכיפת תנועה בשטחים פרטיים (חניונים של קניונים, מתחמי מגורים וכו'). ב. רישום שני דוחות לנהג במקרה בו נהג ביצע שתי עבירות תנועה והשוטר החליט לאכוף את שתיהן עליו לפעול כדלקמן: 1) שתי העבירות מסוג הזמנה לדין - יירשם דוח אחד הכולל את שתי העבירות (שני סעיפי אישום בדוח אחד) ובנסיבות יפרט את נסיבות שתי העבירות. 2) שתי העבירות הן מסוג קנס או שאחת מסוג קנס והאחרת מסוג הזמנה לדין - יירשם דוח נפרד לכל אחת מהעבירות, כאשר בנסיבות כל דוח יציין השוטר את מספרו של הדוח השני, ובגין איזו עבירה נרשם. ג. מסירת דוח לנהג 1) ככלל, שוטר ימסור דוח תנועה למבצע העבירה במעמד רישום הדוח ולא לאחר מכן. 2) במקרים חריגים, השוטר ישחרר את מבצע העבירה, והדוח יישלח בדואר לכתובתו הרשומה, להלן המקרים החריגים: א) אירוע מבצעי - שוטר הוזעק לאירוע מבצעי בטרם הספיק לסיים את רישום הדוח - במקרה זה יודיע השוטר למבצע העבירה כי נקרא לאירוע דחוף וכי הדוח ישלח בדואר לביתו. ב) תקלה במערכות מחשוב משטרתיות - אירעה תקלה במדפסת/במערכת רישום דוחות, אשר גורמת לעיכוב מבצע העבירה לפרק זמן בלתי סביר, יעבור השוטר לרישום דוח ידני וימסור אותו למבצע העבירה. בהעדר דוח ידני, יודיע השוטר למבצע העבירה כי עקב תקלה ישלח לו הדוח בדואר. השוטר רשאי לעשות כן אך ורק באישור מפקד או קצין היחידה. ג) רישום דוח חניה (דוח הדבקה). ד) רישום דוח פנימי במקרים המפורטים בנוהל את"ן מס' 02.231.13 "דוחות פנימיים והטיפול בהם". ה) רישום דוח המבוסס על צילום. 3) סבר השוטר כי בפניו מקרה חריג אחר המצדיק את שחרור מבצע העבירה לדרכו והמצאת הדוח בדואר, ישחרר את מבצע העבירה לדרכו והדוח יישלח בדואר, אולם אך ורק בכפוף לאישור מפקד או קצין היחידה שיינתן במעמד רישום הדוח ולא בדיעבד. 4) במקרים האמורים לעיל, השוטר ישלים את רישום הדוח בהקדם האפשרי ויציין על גבי הדוח או במזכר כי הודיע למבצע העבירה את הסיבה שבגינה הדוח לא נמסר לידיו וכי הדוח יישלח אליו במועד מאוחר יותר. יש לסרוק למערכת "דותן" את האישור שניתן עד ידי הקצין כאמור. 5) כמו כן, יעדכן השוטר את רכז היחידה, כי עליו לשלוח את הדוח לכתובתו הרשומה של הנהג בדואר רשום ללא דיחוי. בכל מקרה, אין לסור לביתו או למקום עבודתו וכד' של הנהג לצורך מסירה אישית של הדוח. ד. אכיפת עבירות חנייה 1) ככלל, אכיפת עבירות חניה יופנו לטיפול פקחי הרשות המקומית (ככל שישנם), יחד עם זאת המשטרה תמקד אכיפה בעבירות חניה במקרים בהם נגרם סיכון למשתמשי הדרך והפרעה משמעותית להזרמת התנועה. 2) דוחות חנייה בסמיכות זמנים - נרשם לרכב דוח חנייה (הודבק ע"י שוטר או פקח של הרשות), לא יירשם דוח נוסף אם הרכב המשיך לחנות במקום, וטרם חלפו שעתיים מרישום הדוח הקודם. 3) נהג הרכב הגיע למקום - במקרים בהם הגיע הנהג לאחר שהשוטר סיים את מאמצי האיתור והחל ברישום דוח ההדבקה, יזהה השוטר את הנהג, ישנה הדוח מ"הדבקה" ל"מסירה ביד", ויוסיף את פרטי הנהג המלאים בדוח. הדוח יימסר לנהג במעמד רישומו, ועל קבלתו יתבקש הנהג לחתום. ה. עבודות בדרך 1) באחריות יחידות התנועה לוודא כי עבודות המתבצעות בדרך נעשות עפ"י דין. לשם כך, יוודא השוטר המטפל באירוע עבודות בדרך כי העבודות מתבצעות בהתאם להסדרי תנועה מאושרים כדין ובהתאם להוראות רשות התמרור המקומית וקצין משטרה. 2) ככל שהעבודות מתבצעות ללא אישור, או ישנה אי התאמה בין תנאי האישור לביצוע העבודות בפועל, יאכוף השוטר המטפל כנגד הגורם הממונה על העבודות באתר העבודה בהתאם לסעיפים בחוברת נוסחי האישום (חנ"א - פרק ו שונות - מכשול ותיקוני דרך). 3) אכיפת תנועה כנגד כלל ציבור משתמשי הדרך בתחום אזור אתר עבודות בדרך תתבצע באישור ק' האת"ן, ולאחר שנערך בירור כי הסדרי התנועה במקום הוצבו כדין. 4) מקום בו ממוקמת עמדת א'3 ומבוצעת עבודה בדרך, באחריות ק' האת"ן המחוזי לעדכן בזמן אודות ביצוע העבודות את רמ"ד א'3 ומכשור אכיפה או ר' יחידת א'3. ו. עבירות בגין מטען יתר 1) (סעיף זה לא הותר לפרסום על פי חוק חופש המידע). 2) (סעיף זה לא הותר לפרסום על פי חוק חופש המידע). 3) פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה - כשהמשקל הכולל של הרכב עולה ב-25% ומעלה מהמשקל הכולל המותר. ז. דוחות מהירות 1) (סעיף זה לא הותר לפרסום על פי חוק חופש המידע). 2) באכיפת מהירות באמצעות מכשור אכיפה תופחת מכל מהירות נמדדת 5 קמ"ש זולת אם נקבע אחרת בהנחיה לגבי מכשור מסוים. לאחר ההפחתה יבדוק השוטר לאיזה סעיף אישום בחנ"א מתאימה העבירה. 3) בנוסח האישום בדוח ירשום השוטר במהירות הנסיעה את המהירות המופחתת, ובנסיבות המקרה יציין כי הופחתה מהירות של 5 קמ"ש מהמהירות הנמדדת. ח. רישום דוח לנהג ברכב צבאי בעבירות תעבורה שבוצעו ברכב צבאי (רכב עם מספר שחור או מספר צהוב שבבעלות צה"ל, או רכב של חברת ליסינג הנמצא בשירות הצבא) יירשם לנהג דוח תנועה "רגיל" (ב"מ או הזמנה לדין) בהתאם לעבירה שבוצעה - ויימסר לידי הנהג. ט. אכיפת הסדרי תנועה חדשים הסדר תנועה חדש תקף מרגע הצבתו בפועל; יחד עם זאת, על קצין האת"ן הרלוונטי להפעיל שיקול דעת בהתחשב בסוג ההסדר ומורכבותו ולהנחות את יחידות השטח ביחס למועד בו ניתן לאכוף את הסדר התנועה החדש. י. רישום דוח תנועה לרכב שאינו תקין והודעת אי שימוש 1) מצא השוטר ליקויים בבדיקת רכב, ישקול השוטר לרשום דוח בגין הליקויים שנמצאו, בנוסף להודעת אי שימוש ברכב. 2) במקרים בהם אין הליקוי נראה לעין הנהג, או לא היה באפשרותו לדעת על קיום הליקוי ברכב, השוטר יסתפק בהודעת אי שימוש ללא רישום דוח. למרות האמור בסעיף זה יירשם דוח לנהג במקרה ונמצא כי תוקף רישיון הרכב פקע וטרם חודש (הרכב לא עבר מבחן רישוי במועד). 3) מובהר כי במקרה של העדר רישיון רכב תקף כשלעצמו ללא ליקוי ברכב, אין לתת הודעת אי שימוש לרכב, אלא להסתפק ברישום דוח בגין העדר או פקיעת רישיון הרכב. יא. אכיפה כנגד רישיון נהיגה זר ואופן רישום דוח 1) שוטר העוצר נהג תושב ישראל בעל רישיון נהיגה זר, יוודא את זכאותו לנהוג עם הרישיון הזר באופן המפורט להלן: א) יבדוק מהו מועד כניסתו האחרון לישראל. יודגש, מועד הכניסה האחרון לישראל ייחשב רק המועד שלפניו שהה בחו"ל 14 ימים רצופים לפחות. אם נכנס לארץ לאחר ששהה פחות מ-14 יום ברציפות בחו"ל - תאריך כניסה זה לא יחשב כמועד כניסה אחרון לצורך החישוב שלהלן. ב) לאחר שמצא מהו מועד הכניסה האחרון, יבדוק אם בשנתיים שקדמו למועד זה שהה בחו"ל לפחות שנה אחת רצופה: (1) היה ולאחר בדיקה נמצא שלא שהה שנה אחת לפחות רצופה בחו"ל - הרי שאסור לנהג לנהוג ברישיון נהיגה זר וירשם לו דוח בגין נהיגה ללא רישיון נהיגה. (2) אם לא היה לו רישיון נהיגה ישראלי מעולם - יירשם דוח על-פי ס"ס 7264 (בלתי מורשה שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה תקף על פי פקודה התעבורה) וניתן להשבית את הרכב מכוח התוספת השביעית לפקודת התעבורה. (3) אם היה לו בעברו רישיון נהיגה ישראלי - ירשם דוח על פי אחד מסמלי הסעיף של פקיעת רישיון נהיגה בהתאמה לזמן שחלף מאז פקיעתו. ג) היה ולאחר בדיקה נמצא שהנהג שהה לפחות שנה אחת רצופה בחו"ל במהלך השנתיים האחרונות - הרי שרשאי לנהוג עם רישיון נהיגה זר בתוקף למשך שנה אחת בלבד ממועד כניסתו האחרון לארץ (כשלצורך החישוב - מועד כניסתו האחרון ייחשב כיום הכניסה שלפניו שהה 14 יום רצופים בחו"ל). ד) אם חלפה השנה בה היה רשאי לנהוג עם רישיון נהיגה זר (ולא החזיק בעברו רישיון נהיגה ישראלי), ירשום השוטר דוח על-פי ס"ס 7264 (בלתי מורשה שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה תקף על פי פקודה התעבורה וניתן להשבית את הרכב מכוח התוספת השביעית. 2) שוטר העוצר נהג שאינו תושב ישראל בעל רישיון נהיגה זר, יוודא את זכותו לנהוג עם הרישיון הזר באופן המפורט להלן: יבדוק מהו מועד כניסתו האחרון לישראל. מועד כניסתו האחרון לישראל ייחשב רק המועד שלפניו שהה בחו"ל 3 חודשים רצופים לפחות. א) לגבי דרגות 1, A2 ,A1 ,A ,B ,C1: לא ינהג בישראל מעבר לשנה מיום כניסתו האחרונה. ב) לגבי דרגות C ,D3 ,D2 ,D1 ,D ,E: לא ינהג בישראל מעבר לשלושה חודשים מיום כניסתו האחרונה. 3) דגשים: א) אם נתפס מי שאינו תושב ישראל בעל רישיון נהיגה זר בתוקף, מבצע עבירה מסוג הזמנה לדין - יוזמן לדין בשיפוט מהיר. ב) מי שנכנס לישראל בלא שניתנה לו אשרה (ע"פ חוק הכניסה לישראל, תשי"ב-1952), לא יראו את רישיון הנהיגה הזר שברשותו כרישיון נהיגה בר תוקף בישראל, ויטופל כנהג בלתי מורשה על פי ס"ס 7264 (כולל השבתה). ג) אם חלף המועד בו היה רשאי לנהוג עם רישיון נהיגה זר ירשום השוטר דוח עפ"י ס"ס 7264 (בלתי מורשה שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה תקף על פי פקודה התעבורה וניתן להשבית את הרכב על פי התוספת השביעית. 4) כללים לנהיגה עם רישיון זר (נספחים ו'-ז'): א) נהיגה עם רישיון זר מותרת בתנאי שנתמלאו תנאי הגיל הקבועים לאותו סוג רישיון עפ"י הכללים הקבועים בתקנות 180-188 לתקנות התעבורה. ב) אם רישיון הנהיגה הזר אינו מתאים לסוג הרכב - יש לנהוג על פי נוהלי משטרת ישראל לרבות השבתה מנהלית. ג) יודגש, כי אם יש לנהג רישיון נהיגה ישראלי שנפסל, יש לטפל לפי נוהל את"ן מס' 02.231.18 "הטיפול בנהגים בזמן פסילה". ד) בעל רישיון נהיגה זר, רשאי לשמש כמלווה לנהג חדש, (אם הוא עומד בדרישות הקבועות בחוק למלווה וותק רישיון נהיגה וגיל). 5) אופן רישום הדוח למי שאינו תושב ישראל שוטר העוצר נהג שאינו תושב ישראל יפעל כדלקמן: א) יבחר באופציה "רישום לזר" שבמערכת "רישום דוחות" ימלא מס' דרכון וארץ המוצא; אם המערכת מעלה מס' זהות פיקטיבי כלומר, שלנהג הונפק כבר בעבר מס' זהות פיקטיבי - ימשיך ברישום הדוח כרגיל, אם המערכת אינה מעלה מס' זהות פיקטיבי ימשיך במילוי כלל הפרטים הנדרשים במערכת מקום מגורים, - מין, מצב משפחתי וכ"ו עד להנפקת מס' זהות פיקטיבי ע"י המערכת. ב) אם השוטר ממלא דוח ידני - ימלא בדוח את מספר הדרכון וארץ המוצא, וכן ימלא טופס הקרוי "נספח א' לדוח תעבורה הניתן כנגד תייר/תושב זר" (המצ"ב בנספח ז' בנוהל זה) על כל פרטיו, ויעביר את הדוח עם המזכר לידי רכז היחידה להנפקת מס' זיהוי פיקטיבי במערכת דותן נט. אם השוטר ממלא דוח ידני ובמקביל בבדיקה במערכות המשטרתיות, הוא רואה כי לנהג קיים כבר מס' זהות פיקטיבי - יציין את המספר הפיקטיבי בדוח בנוסף על ציון מס' הדרכון, ובכל מקרה יעביר את הדוח בצירוף "נספח א' לדוח תעבורה הניתן כנגד תייר/תושב זר" לעיל, לידי הרכז לבדיקת נכונות המספר הפיקטיבי. 9. הגורם האחראי לביצוע הנוהל אחריות לתיקוף ועדכון הנוהל היא של מחלקת התנועה באמצעות מדור תעבורה באת"ן. פיקוח ובקרה על קיום הוראות הנוהל ייעשה על ידי מחלקת התנועה באמצעות מדור תעבורה באת"ן. נספחים נספח א' - עבירות משילות - יעדי מפכ"ל נספח ב' - יעדי ר' את"ן אכיפה בעבירות נבחרות - תחום בינעירוני נספח ג' - מתווה תלת"ן נספח ד' - סמלי סעיף שניתן יהיה לתת בהם אזהרה - בתנאי של העדר הרשעות קודמות ב-10 שנים אחרונות נספח ה' - סמלי סעיף ביחס לעבירות שלא ניתן לתת בהן דוחות אזהרה נספח ו' - תרשים אכיפה כנגד רישיון נהיגה זר - תושב ישראל נספח ז' - תרשים אכיפה כנגד רישיון נהיגה זר - תייר נספח א' עבירות משילות - יעדי מפכ"ל
נספח ב' יעדי ראש את"ן אכיפה בעבירות נבחרות תחום בינעירוני
נספח ג' מתווה תלת"ן 1. תיאור מבנה המתווה:
בכל העבירות שבמתווה קיים שיקול דעת לקצין היחידה, למפקד ימת"א או סגנו, לקצין את"ן תחנתי/מרחבי, ולקצין התורן לפעול לחומרה בהתאם לנסיבות מיוחדות של האירוע. במקביל רשאים להפעיל שיקול דעת במקרים המתאימים ולפעול עפ"י מתווה התלת"ן הגמיש - ראה "מתווה תלת"ן גמיש" - בסופו של נספח זה. ** לצורך קבלת החלטה בתיקי פ"ל בגין מעצרו של הנהג לשם הבאתו בפני שופט, יש לשקול את נסיבות ביצוע העבירה, הרשעותיו הקודמות של הנהג (תעבורה ופלילי) ועילות המעצר הקבועות בחוק. 2. שיכרות אלכוהול וסם א. אוכלוסייה רגילה - ינשוף
ב. אוכלוסייה מיוחדת - ינשוף
ג. שכרות אלכוהול - דם
ד. שיכרות סמים - דם/שתן
ה. סירוב לבדיקת אלכוהול (ינשוף, שתן או דם) 1) אוכלוסייה רגילה
2) אוכלוסייה מיוחדת
3) ממונה על רכב (מלווה לנהג חדש או מורה לנהיגה בעת שהתלמיד נוהג ברכב) נמצא ממונה על רכב כשהוא שיכור בעת נהיגת הרכב, ייפתח תיק פ.ל. (תשומת הלב כי תהליך הטיפול לעניין בדיקת השכרות ביחס לממונה על הרכב, יהיה זהה לתהליך המתבצע כלפי נהג החשוד בשיכרות). 3. נהג בלתי מורשה א. מעולם לא הוציא רישיון נהיגה לכל רכב שהוא
ב. נהיגה שלא ע"פ דרגת רישיון הנהיגה המתאימה
4. נהיגה בזמן פסילה
5. מהירות מופרזת א. דרך עירונית
ב. דרך בינעירונית
6. משקל יתר - בכלי רכב שמשקלם מעל - 12 טון בלבד
7. עבירות עקיפה
8. מתווה תלת"ן גמיש א. קצין יחידה, מפקד ימת"א או סגנו, קצין את"ן תחנתי/מרחבי, וקצין תורן (להלן: "הקצין") רשאים במקרים חריגים, בהם הם סבורים כי אין מקום לעצור את הנהג, להורות שלא לפתוח תיק פ.ל על פי מתווה התלת"ן דלעיל. במקרים אלו יירשם דוח מסוג הזמנה לדין בשטח, ללא עיכוב הנהג לחקירה. (באם יש מקום לעריכת שימוע בשטח השוטר ידאג לזמן קצין ולוודא הגעתו). החלטה זו תקרא: "פעולה על פי מתווה תלת"ן - גמיש". במקרים החריגים על הקצין לרשום את נימוקיו להחלטתו זו על גבי מזכר ולוודא כי המזכר יצורף לדוח. ב. הקצין יפעיל שיקול דעתו ויחליט לפעול על פי מתווה תלת"ן גמיש לאור נסיבות העבירה, עברו של הנהג, וותק נהיגתו, וענייני לוגיסטיקה ושינוע הכרוכים במעצרו של הנהג ופתיחת תיק פ.ל. נספח ד' סמלי סעיף שניתן יהיה לתת בהם אזהרה - בתנאי העדר הרשעות ב-10 השנים האחרונות 1. שימוש בטלפון נייד (ס"ס 7140+7257) 2. שליחה או קריאת מסרון (ס"ס 7141) 3. עקיפת רכב עוקף (ס"ס 2562) 4. הובלת מכולה ברכב שלא אושר להובלת מכולות או בניגוד לתנאי ההיתר (ס"ס 5664) 5. עקיפה מימין (ס"ס 2555) 6. סטייה מנתיב נסיעה תוך הפרעה לתנועה (ס"ס 5439) 7. עקיפת רכב עוקף ע"י אוטובוס, רכב מסחרי, רכב עבודה (ס"ס 6199) 8. חציית שטח הפרדה (ס"ס 5952) 9. נהיגה על אי תנועה (5512+7259) 10. הובלת מטען שגובהו עולה על 2.5 מ' ברכב שמשקלו המותר אינו עולה על 1,500 ק"ג (ס"ס 3847) 11. הובלת מטען שגובהו עולה על 3 מ' ברכב שמשקלו המותר מ-1,501 ועד 3,500 ק"ג (ס"ס 3848) 12. הובלת מטען שגובהו עולה על 3.5 מ' ברכב שמשקלו המותר מ-3,501 ועד 8,000 ק"ג (ס"ס 3849) 13. הובלת מטען שגובהו עולה על 4 מ' ברכב שמשקלו המותר מעל 8,000 ק"ג (ס"ס 3850) 14. המטען או מכסהו מגבילים את שדה הראייה (ס"ס 5637) 15. המטען או מכסהו מסתירים את לוחית הזיהוי (ס"ס 5641) 16. מטען שאורכו חורג יותר ממטר (ס"ס 6267) 17. משקל כולל של הרכב עולה עד 10% מעל המותר (ס"ס 7154) 18. אורך הרכב עולה על 20 מ' ללא קבלת היתר מאת ק' משטרה (ס"ס 6420) 19. ניסיון לעקיפה/סטיה לעקיפה/עקיפה אחר תמרור מפגש מסילת ברזל (ס"ס 6249) 20. עקיפה בצומת (ס"ס 6250) 21. אי השלמת עקיפה לפני צומת (ס"ס 6103) 22. עקיפת רכב שעצר לפני צומת (ס"ס 6104) 23. סטייה מנתיב הנסיעה תוך סיכון התנועה (ס"ס 7203) להבנתי על העבירה הזו ניתן לרשום היום אזהרה 24. הובלת מכולה ללא נעילת התקני החיבור הסובב (ס"ס 5668) 25. נהיגה באור אדום בצומת (ס"ס 6528+7255) 26. נהיגה באור אדום שלא בצומת (ס"ס 6701) 27. נהיגה שלא בכביש (ס"ס 5441+7256) 28. משקל כולל של הרכב עולה מ-10% ועד 14.99% מעל המותר (ס"ס 7170) 29. קיפוח זכות (ס"ס 3511+7258) (הערה: ס"ס חריג שעד היום ניתן היה לתת בו אזהרה, במתווה החדש לא ניתן יהיה לתת בו אזהרה אא"כ יעמוד בתנאי של וותק 10 שנים נקי) 30. המטען אינו מחוזק היטב (ס"ס 6180) (הערה: ס"ס חריג - שעד היום ניתן היה לתת בו אזהרה, במתווה החדש לא ניתן יהיה לתת בו אזהרה אא"כ יעמוד בתנאי של וותק 10 שנים נקי) נספח ה' סמלי סעיף ביחס לעבירות שלא ניתן לתת בהן דוחות אזהרה 1. 7159 - אי מתן אפשרות להולך רגל להשלים מעבר החצייה בבטחה 2. 6201 - עקיפה לפני מעבר חצייה 3. 6105 - עקיפת רכב שעצר לפני מעבר חצייה 4. 6106 - עקיפת רכב שעצר לפני מסילת ברזל 5. 3827 - נהיגת רכב שנשמט ממנו מטען 6. 6055 - נהיגה ברכב לא תקין שהוחלט לאסור את השימוש בו 7. 5920, 7346, 7339, 7324 - חניית נכה וחסימת רכב נכה 8. 7170 - משקל 14.99% - 10% 9. 5663 - הובלת מכולה ברכב שאין בו התקני חיבור סובב 10. עבירות מהירות בדרגת קנס של 1,500 ש"ח נספח ו' תרשים אכיפה כנגד רישיון נהיגה זר תושב ישראל 7 נספח ז' תרשים אכיפה כנגד רישיון נהיגה זר - תייר 7 7 7 |