תאריך תצוגה: 08/12/2023

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 2

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ד-2023. 3

1.  הוראת שעה. 3

דברי הסבר. 5


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ד-2023

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 15 והוראת שעה מס' 10), התשפ"ב-2021 (להלן- הוראת שעה מס' 10) קבע, בין היתר, מספר הפחתות של מס הקנייה החל על כלי רכב דו גלגליים. הוראת השעה האמורה עתידה לפקוע בסוף שנת 2023.

בצו זה מוצע להאריך ב3 שנים נוספות את הפחתת המס שנקבעה בהוראת השעה לעניין כלי רכב דו-גלגליים שנפח המנוע שלהם אינו עולה על 125 סמ"ק מ-40% ל-25% על מנת להקל במיסוי על כלים עירוניים קטנים שמשמשים לעתים קרובות כרכבי שליחויות. יצוין בהקשר זה כי בהוראת שעה מס' 10 נכללה הטבת מס גם לגבי כלים שנפח המנוע שלהם הוא עד 400 סמ"ק, ובצו זה מוצע שלא להאריך הטבה זו. מלכתחילה הטבה זו ניתנה באופן זמני בלבד על מנת להקל על כלים שחל עליהם מס של 40% עד לשינוי שיטת המיסוי של כלים דו-גלגלים. עוד יצויין כי על פי המידע המצוי בידי רשות המסים הטבת המס לא התגלגלה לצרכן.

מוצע לקבוע כי ההטבות שניתנו בגין התקנת אביזרי בטיחות מאז שנת 2021 יוארכו אף הן ב3 שנים נוספות, עד סוף שנת 2026.

מוצע שלא לקבוע את הפחתות המס כאמור כהוראת קבע על מנת לבחון השפעה של כלים קטנים על הגודש ועל הבטיחות בכבישים, ובנוגע למערכות בטיחות – על מנת לתת ביטוי להתפתחויות במערכות ובשינויים בתקינה הבינלאומית בנוגע לחובת התקנת המערכות בפס יצור.

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר:

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ד-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5  לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור:

 

 

 

הוראת שעה

1.  

בתקופה שמיום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024) עד יום כ"א בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2026) יראו כאילו בתוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4]-

 

 

 

(א)  בפרק 87, בכללים נוספים (ישראליים), בכלל 5, בסופו בא:

 

 

 

 

"(ד) מסכום המס החל על אופנוע שסיווגו בפרט 87.11, ששיעורו כמפורט בטור א' בטבלה שלהלן ובו מותקנת אחת או יותר ממערכות הבטיחות האלה:

 

 

 

 

(1) מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS) ובלבד שהיא מותקנת ברכב שנפח הצילינדרים שבו אינו עולה על 125 סמ"ק;

 

 

 

 

(2) מערכת בקרת יציבות;

 

 

 

 

(3) מערכת בלימה משולבת

 

 

 

 

(4) משכך היגוי;

 

 

 

 

(5) מערכת בקרת משיכה והחלקה;

 

 

 

 

או שהוא רכב תלת-גלגלי, יופחת סכום מצטבר של הסכומים כמפורט בטורים ב' עד ז' בטבלה שלהלן, בהתאמה; ואולם סכום ההפחתה המצטבר לא יעלה על מחצית סכום המס החל בלא ההפחתות:

 

 

טור א'

טור ב'

טור ג'

טור ד'

טור ה'

טור ו'

טור ז'

שיעור מס קנייה

מערכת ABS

מערכת בקרת יציבות

מערכת בלימה משולבת

משכך היגוי

מערכת בקרת משיכה והחלקה

רכב תלת-גלגלי

25%

500

220

-

220

500

1,300

40%

-

310

310

310

650

2,000

50%

-

400

400

400

800

2,300

60%

-

500

500

500

970

3,000

70%

-

600

600

600

1,130

3,000

 

 

 

לעניין זה, "רכב תלת-גלגלי" הוא רכב שמתקיימים לגביו כל התנאים האלה:

 

 

 

 

(1) יש לו שני גלגלים קדמיים ואחד מאחור;

 

 

 

 

(2) המרחק בין מרכז שני הגלגלים הקדמיים שלו לא יפחת מ-35 ס"מ ולא יעלה על 70 ס"מ;

 

 

 

 

(3) מערכת המתלים של הגלגלים הקדמיים מאפשרת אי-תלות בזמן תנועה, בין תנועת שני הגלגלים בכל הצירים.";

 

 

 

(ב) בפרט 87.11-

 

 

 

 

(1) בפרט משנה 100000, בטור ד', במקום האמור בא "25%";

 

 

 

 

(2) במקום פרט משנה  200000 בא:

 

 

א.

פרט

ב.    

תיאור

ג. 

מכס   כללי

ד.

   מס קנייה

ה.

שיעור

התוספות

ביבוא

יחידה

סטטיסטית

"200000-

בעל מנוע בוכנה בשריפה פנימית שנפח הצילינדרים שלו עולה על 50 סמ"ק ואינו עולה על 250 סמ"ק:-

 

 

 

 

201000/0---

שנפח הצילינדרים שלו אינו עולה על 125 סמ"ק

7%

25%

-

כ"א

202000/8---

אחרים

7%

40%

-

כ"א".

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-1906-ת1)

 

__________________

בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר

דברי הסבר

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 15 והוראת שעה מס' 10), התשפ"ב-2021 (להלן- הוראת שעה מס' 10) קבע, בין היתר, מספר הפחתות של מס הקנייה החל על כלי רכב דו גלגליים. הוראת השעה האמורה עתידה לפקוע בסוף שנת 2023.

בצו זה מוצע להאריך ב3 שנים נוספות את הפחתת המס שנקבעה בהוראת השעה לעניין כלי רכב דו-גלגליים שנפח המנוע שלהם אינו עולה על 125 סמ"ק מ-40% ל-25% על מנת להקל במיסוי על כלים עירוניים קטנים שמשמשים לעתים קרובות כרכבי שליחויות. יצוין בהקשר זה כי בהוראת שעה מס' 10 נכללה הטבת מס גם לגבי כלים שנפח המנוע שלהם הוא עד 400 סמ"ק, ובצו זה מוצע שלא להאריך הטבה זו. מלכתחילה הטבה זו ניתנה באופן זמני בלבד על מנת להקל על כלים שחל עליהם מס של 40% עד לשינוי שיטת המיסוי של כלים דו-גלגלים. עוד יצויין כי על פי המידע המצוי בידי רשות המסים הטבת המס לא התגלגלה לצרכן.

מוצע לקבוע כי ההטבות שניתנו בגין התקנת אביזרי בטיחות מאז שנת 2021 יוארכו אף הן ב3 שנים נוספות, עד סוף שנת 2026.

מוצע שלא לקבוע את הפחתות המס כאמור כהוראת קבע על מנת לבחון השפעה של כלים קטנים על הגודש ועל הבטיחות בכבישים, ובנוגע למערכות בטיחות – על מנת לתת ביטוי להתפתחויות במערכות ובשינויים בתקינה הבינלאומית בנוגע לחובת התקנת המערכות בפס יצור.

הפסד הכנסות המדינה ממסים צפוי לעמוד על 30 מיליון ש"ח בשנה.

 



[1] ע"ר 1937, תוס' 1, עמ' 183; ס"ח התשכ"ה, עמ' 118.

[2] ס"ח התש"ט, עמ' 154, התש"ך עמ' 18; התשמ"ד, עמ' 161.

[3] ס"ח התשי"ב, עמ' 344; התש"ן עמ' 190, התשס"ז, עמ' 66.

[4] ק"ת- שיעורי מק"ח, התשע"ז, עמ' 41.