תוכן עניינים
טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ד-2023
1. הוראת שעה
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ד-2023
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 15 והוראת שעה מס' 10), התשפ"ב-2021 (להלן- הוראת שעה מס' 10) קבע, בין היתר, מספר הפחתות של מס הקנייה החל על כלי רכב דו גלגליים. הוראת השעה האמורה עתידה לפקוע בסוף שנת 2023.
בצו זה מוצע להאריך ב3 שנים נוספות את הפחתת המס שנקבעה בהוראת השעה לעניין כלי רכב דו-גלגליים שנפח המנוע שלהם אינו עולה על 125 סמ"ק מ-40% ל-25% על מנת להקל במיסוי על כלים עירוניים קטנים שמשמשים לעתים קרובות כרכבי שליחויות. יצוין בהקשר זה כי בהוראת שעה מס' 10 נכללה הטבת מס גם לגבי כלים שנפח המנוע שלהם הוא עד 400 סמ"ק, ובצו זה מוצע שלא להאריך הטבה זו. מלכתחילה הטבה זו ניתנה באופן זמני בלבד על מנת להקל על כלים שחל עליהם מס של 40% עד לשינוי שיטת המיסוי של כלים דו-גלגלים. עוד יצויין כי על פי המידע המצוי בידי רשות המסים הטבת המס לא התגלגלה לצרכן.
מוצע לקבוע כי ההטבות שניתנו בגין התקנת אביזרי בטיחות מאז שנת 2021 יוארכו אף הן ב3 שנים נוספות, עד סוף שנת 2026.
מוצע שלא לקבוע את הפחתות המס כאמור כהוראת קבע על מנת לבחון השפעה של כלים קטנים על הגודש ועל הבטיחות בכבישים, ובנוגע למערכות בטיחות – על מנת לתת ביטוי להתפתחויות במערכות ובשינויים בתקינה הבינלאומית בנוגע לחובת התקנת המערכות בפס יצור.
טיוטת צו מטעם משרד האוצר:
טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ד-2023
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5 לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1. |
בתקופה שמיום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024) עד יום כ"א בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2026) יראו כאילו בתוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4]- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(א) בפרק 87, בכללים נוספים (ישראליים), בכלל 5, בסופו בא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
"(ד) מסכום המס החל על אופנוע שסיווגו בפרט 87.11, ששיעורו כמפורט בטור א' בטבלה שלהלן ובו מותקנת אחת או יותר ממערכות הבטיחות האלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(1) מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS) ובלבד שהיא מותקנת ברכב שנפח הצילינדרים שבו אינו עולה על 125 סמ"ק; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(2) מערכת בקרת יציבות; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(3) מערכת בלימה משולבת |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(4) משכך היגוי; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(5) מערכת בקרת משיכה והחלקה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
או שהוא רכב תלת-גלגלי, יופחת סכום מצטבר של הסכומים כמפורט בטורים ב' עד ז' בטבלה שלהלן, בהתאמה; ואולם סכום ההפחתה המצטבר לא יעלה על מחצית סכום המס החל בלא ההפחתות: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
לעניין זה, "רכב תלת-גלגלי" הוא רכב שמתקיימים לגביו כל התנאים האלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(1) יש לו שני גלגלים קדמיים ואחד מאחור; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(2) המרחק בין מרכז שני הגלגלים הקדמיים שלו לא יפחת מ-35 ס"מ ולא יעלה על 70 ס"מ; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(3) מערכת המתלים של הגלגלים הקדמיים מאפשרת אי-תלות בזמן תנועה, בין תנועת שני הגלגלים בכל הצירים."; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ב) בפרט 87.11- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(1) בפרט משנה 100000, בטור ד', במקום האמור בא "25%"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(2) במקום פרט משנה 200000 בא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-1906-ת1)
__________________
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 15 והוראת שעה מס' 10), התשפ"ב-2021 (להלן- הוראת שעה מס' 10) קבע, בין היתר, מספר הפחתות של מס הקנייה החל על כלי רכב דו גלגליים. הוראת השעה האמורה עתידה לפקוע בסוף שנת 2023.
בצו זה מוצע להאריך ב3 שנים נוספות את הפחתת המס שנקבעה בהוראת השעה לעניין כלי רכב דו-גלגליים שנפח המנוע שלהם אינו עולה על 125 סמ"ק מ-40% ל-25% על מנת להקל במיסוי על כלים עירוניים קטנים שמשמשים לעתים קרובות כרכבי שליחויות. יצוין בהקשר זה כי בהוראת שעה מס' 10 נכללה הטבת מס גם לגבי כלים שנפח המנוע שלהם הוא עד 400 סמ"ק, ובצו זה מוצע שלא להאריך הטבה זו. מלכתחילה הטבה זו ניתנה באופן זמני בלבד על מנת להקל על כלים שחל עליהם מס של 40% עד לשינוי שיטת המיסוי של כלים דו-גלגלים. עוד יצויין כי על פי המידע המצוי בידי רשות המסים הטבת המס לא התגלגלה לצרכן.
מוצע לקבוע כי ההטבות שניתנו בגין התקנת אביזרי בטיחות מאז שנת 2021 יוארכו אף הן ב3 שנים נוספות, עד סוף שנת 2026.
מוצע שלא לקבוע את הפחתות המס כאמור כהוראת קבע על מנת לבחון השפעה של כלים קטנים על הגודש ועל הבטיחות בכבישים, ובנוגע למערכות בטיחות – על מנת לתת ביטוי להתפתחויות במערכות ובשינויים בתקינה הבינלאומית בנוגע לחובת התקנת המערכות בפס יצור.
הפסד הכנסות המדינה ממסים צפוי לעמוד על 30 מיליון ש"ח בשנה.