תאריך תצוגה: 30/11/2023

תזכיר חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (הוראת שעה – חרבות ברזל) (הרחבת שידור רדיו אזורי מחוץ לאזור הזיכיון הקיים), התשפ"ד–2023

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (הוראת שעה – חרבות ברזל) (הרחבת שידור רדיו אזורי מחוץ לאזור הזיכיון הקיים), התשפ"ד–2023.

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

רקע

ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) החלה מתקפת טרור רצחנית מרצועת עזה שבמסגרתה חדרו אלפי מחבלים ליישובים בדרום הארץ מהיבשה, מהאוויר ומהים וכן התבצע ירי מסיבי של אלפי רקטות לעבר שטח מדינת ישראל. במתקפת טרור זו נרצחו יותר מ- 1,300 אזרחים, לרבות אנשי כוחות הביטחון השונים, ונפצעו אלפים. כמו כן, ישנם נעדרים רבים שטרם אותרו. בנוסף, דווח על מאות אזרחים וחיילים שנחטפו על ידי ארגון הטרור חמאס והועברו לרצועת עזה.

נוכח האירועים האמורים, הכריז שר הביטחון, ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) על מצב מיוחד בעורף ברדיוס של 80-0 ק"מ מרצועת עזה בהתאם לסמכותו לפי סעיף 9ג(ב) לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א–1951 (להלן – חוק ההתגוננות האזרחית). בהמשך לכך, שר הביטחון הרחיב את הכרזתו על מצב מיוחד בעורף לשטח המדינה כולה. בהתאם להוראות חוק ההתגוננות האזרחית, הממשלה מאריכה מעת לעת את תקופת תוקפו של הכרזת שר הביטחון, באישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

כמו כן, ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי החליטה על נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות, בהתאם לסעיף 40 לחוק-יסוד: הממשלה.

חוק ההתגוננות האזרחית מטיל על שירות ההתגוננות האזרחית (אשר סמכויותיו הוקנו לפיקוד העורף) אחריות למתן התרעה לאוכלוסייה האזרחית בעתות חירום ומסמיך אותו לפעול למתן מידע לאוכלוסייה האזרחית והכנתה לחירום. מתן התרעות כאמור הוא קריטי, מציל חיים ובעל השפעה על החוסן הלאומי והרציפות התפקודית של המשק באירועי אסון. כדי לממש אחריות זו, פיקוד העורף משתמש במגוון של פלטפורמות שונות לצורך העברת התרעה לאוכלוסייה. כך למשל, פיקוד העורף אחראי למערכות ההתרעה (צופרים) הקיימות כיום שמטרתן מתן התרעה לאוכלוסייה. לצופרים מצטרפים אמצעי התרעה משלימים, וביניהם התרעות בערוצי הטלוויזיה, בערוצי הרדיו הארציים והאזוריים, הפעלת "גל שקט" על גבי ערוצי הרדיו ועל גבי מערך עידן פלוס וכן התרעות באמצעות יישומון של פיקוד העורף.

לנוכח המשמעויות הנגזרות מתרחיש הייחוס המתוארות במסמך "קווי מתאר למערכה ממושכת – משמעויות למשק" מיום 30 באוקטובר 2023 שהכינה רשות חירום לאומית (רח"ל) ושאושר על ידי שר הביטחון, ייתכן שהציבור יידרש לשהות במקלטים לפרקי זמן ארוכים ברצף או לסירוגין, וייתכן שלציבור זה לא תהיה יכולת לקבל התרעות של פיקוד העורף באמצעות מרבית הפלטפורמות האמורות לעיל, ובכלל זה היעדר יכולת לקלוט שידורים של חלק מהתחנות האזוריות והארציות באזורם.

 בימי שגרה יכול כל אדם להאזין באמצעות אינטרנט (נייח או נייד) או טלוויזיה לתחנות רדיו לפי העדפתו. לנוכח תרחיש הייחוס כאמור, במידה ויתממש והציבור יידרש לשהות במקלטים, קיים חשש כי גם שידורי האינטרנט והטלוויזיה לצורך האזנה לשידורי רדיו כאמור - ייפגעו.

בעלי הזיכיון לשידורי רדיו לפי חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, התש"ן–1990 (להלן – החוק, חוק הרשות השנייה), משדרים שידורי רדיו אזוריים באזורי הזיכיון שלהם (להלן – הרדיו האזורי). לבעלי הזיכיונות האלו יש אפשרות כיום לשדר התרעות מטעם פיקוד העורף, שמבוצעות באופן סלקטיבי לפי אזור הזיכיון הרלוונטי ובהתאם למיקום תחנת השידור של הרדיו האזורי.

 

עיקרי החוק המוצע

לנוכח כל זאת, ולמשך שנה מיום פרסום חוק זה או עד התקופה שבה מתקיימים במצורף הן ההכרזה על מצב מיוחד בעורף שניתנה ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023), והן פעולות צבאיות משמעותיות שעליהן החליטה ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי לפי סעיף 40 לחוק-יסוד: הממשלה, והודיעה לגביהם לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת ביום כ"ג בתשרי התשפ"ד (8 אוקטובר 2023), לפי המוקדם שבהם – ורק לתקופה זו, מוצע לאפשר לכל בעלי הזיכיונות לשידורי רדיו (כהגדרתם בחוק) המעוניינים בכך להרחיב את קליטת שידוריהם מחוץ לאזורי זיכיונם ללא הגבלה, עד כדי שידור בכל הארץ (להלן – שידורי הרדיו המורחבים). כל זאת על חשבונם, ובתנאי שישדרו את ההתרעות של פיקוד העורף באזור הזיכיון שלהם וכן מחוץ לאזור זיכיונם בהתאם לאישור. זאת לאחר שתינתן לכל בעלי הזיכיונות הזדמנות להגיש בקשה לאישור כאמור.

כך, תיווצר יתירות של משדרים לשידורי רדיו באמצעות פיזור רחב של משדרים שיאפשרו, בין היתר, שידור ההתרעות של פיקוד העורף וקליטתן, וכן ניתן יהיה לאפשר לציבור שחפץ בכך (ובתנאי שבעל הזיכיון אכן הרחיב את שידוריו) להמשיך להאזין על פי אורחות חייו והעדפותיו, לתחנה המועדפת עליו, בה יוכל לקבל התרעות פיקוד העורף.

יובהר כי בעלי הזיכיונות לשידורי רדיו שקיבלו אישור לשדר שידורי רדיו מורחבים, ימשיכו לשדר רק בתדרים שהוקצו להם, טרם כניסתו לתוקף של תיקון זה, למעט במקרים חריגים כמפורט להלן, ובתנאי שלא יפריעו לבעלי זיכיונות לרדיו אזורי, לתחנות ארציות אחרות בארץ או ככל שניתן למדינות השכנות.

אם שני בעלי זיכיונות או יותר יגישו בקשה, ויתברר כי לא ניתן לקיים את שידוריהם מחוץ לאזור זיכיונם במקביל, בין היתר כי עלולות להיגרם הפרעות כאמור או שקיימת מגבלה להקמת המשדרים של שתי התחנות על התרנים הרלוונטיים, המנהל כהגדרתו בפקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב–1972 (להלן – המנהל), או הגורם המוסמך לפי העניין, יבצע את התיאום הנדרש, ובכלל זה תיאום תדרים, כיוון אנטנות, שינוי הגבר אנטנות, שינוי הספקי משדרים, ובמקרים חריגים בלבד גם הקצאת תדרים נוספים. תיאום זה ייעשה מבלי לשנות את רישיונו ותנאי הקצאתו של בעל זיכיון רדיו אזורי שכבר משדר באזור זה, אלא בהסכמתו.

מוצע כי המנהל יקבע נוהל לעניין הגשת בקשה כאמור ואישורה, על מנת להבטיח מתן אפשרות שוויונית לכל בעל זיכיון המעוניין בכך, שיכלול מידע ונתונים שעל בעל הזיכיון המבקש לכלול בבקשתו, לרבות לצורך בחינת הרחבת שידוריו לצד שידוריהם של הגורמים הנוספים הרלוונטיים.

במקרים שבהם למרות התיאום האמור לא ניתן לקיים את שידוריהם של שני בעלי זיכיונות מבקשים או יותר במקביל בהתאם לנוהל האמור בשל הפרעות הדדיות ביניהם, האישור יינתן לכל אחד מבעל הזיכיון המבקשים באזורים שבהם אינם מפריעים זה לזה וביחס לתחום האזור הגיאוגרפי בו מתקיימת ביניהם הפרעה תערך ביניהם הגרלה והאישור יינתן למי שבקשתו תעלה בהגרלה.

 

במקרים שבהם לא ניתן לקיים את שידוריהם של שני בעלי זיכיונות מבקשים או יותר במקביל בהתאם לנוהל האמור מאחר שהבקשות הוגשו ביחס לשידור מאותו אתר ומספר תחנות השידור באותו אתר קטן מסך בעלי הזיכיון המבקשים, תיערך הגרלה ביניהם והאישור יינתן למי שבקשתו תעלה בהגרלה.

בכל מקרה, לעניין כל סעיף קטן זה, לא תינתן עדיפות על בסיס העיקרון של "כל הקודם – זוכה", ובכלל זה בעל זיכיון לרדיו אזורי שכבר פעל לקיומם של משדרים להרחבת שידוריו באתרי שידור.

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

לא רלוונטי.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

לא רלוונטי.

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק מטעם משרד התקשורת:

תזכיר חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (הוראת שעה – חרבות ברזל) (הרחבת שידורי רדיו של בעל זיכיון מחוץ לאזור הזיכיון הקיים), התשפ"ד–2023

 

 

 

תיקון חוק הרשות השנייה – הוראת שעה

1.  

בתקופה שמיום תחילתו של חוק זה ועד שנה מיום פרסומו או עד מועד סיום התקופה שבה מתקיימים במצטבר הן ההכרזה על מצב מיוחד בעורף שניתנה ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) לפי חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א–1951[1] (להלן – חוק ההתגוננות האזרחית), והן הפעולות הצבאיות המשמעותיות שעליהן החליטה ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי לפי סעיף 40 לחוק-יסוד: הממשלה[2], והודיעה לגביהם לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת ביום כ"ג בתשרי התשפ"ד (8 אוקטובר 2023), לפי המוקדם שבהם (להלן – תקופת הוראת השעה), יקראו את חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, התש"ן–1990[3] (להלן – החוק), כך שאחרי סעיף 109 יבוא –

 

 

"הרחבת שידורי רדיו של בעל זיכיון מחוץ לאזור הזיכיון הקיים

109א.

(א)   

בסעיף זה –

 

 

 

 

 

 

 

 

"אישור" – כמשמעותו בסעיף קטן (ב);

 

 

 

 

 

 

 

"בעל זיכיון מבקש" – כמשמעותו בסעיף קטן (ב);

 

 

 

 

 

 

 

"בקשה" – כמשמעותה בסעיף קטן (ב);

 

 

 

 

 

 

 

"התרעות חירום" – התרעות חירום בעניין מהעניינים המנויים בפסקאות (1) עד (8) שבסעיף 9(ד) לחוק שידורי טלוויזיה (כתוביות ושפת סימנים), התשס"ה–2005[4], או בעניין התקפה כהגדרתה בחוק ההתגוננות האזרחית.

 

 

 

 

(ב)  

על אף האמור בפרק ה': "שידורי רדיו" בחוק, לעניין קליטת שידורי רדיו אזוריים של בעל זיכיון לשידורי רדיו, בתקופת הוראת השעה, רשאי השר, מטעמים של ביטחון המדינה, שהם נדרשים נוכח הנסיבות, בהסכמת נציג מערכת הביטחון כהגדרתו בסעיף 13א(1) לחוק התקשורת ובהתייעצות עם המועצה, לאשר לבעל זיכיון לשידורי רדיו שביקש זאת להרחיב את קליטת שידוריו מחוץ לאזור זיכיונו עד להיקף קליטה בכל הארץ למשך תקופת הוראת השעה בלבד (להלן – שידורי הרדיו המורחבים), ובתנאי שהתקיימו כל אלה:

 

 

 

 

 

(1)  

ניתנה לכל בעל זיכיון הזדמנות להגיש בקשה עד ליום ____ [שבוע מיום פרסום החוק ברשומות];

 

 

 

 

 

(2)  

ניתנה לבעלי הזיכיונות לשידורי רדיו שבאזור זיכיונם צפויים להיקלט שידורי הרדיו המורחבים, לתאגיד השידור הישראלי ולגלי צה"ל, הזדמנות להשמיע את טענותיהם;

 

 

 

 

 

(3)  

השר נוכח כי אין בשידורי הרדיו המורחבים כדי לפגוע בקליטת שידוריהם של כל אחד מהגופים המפורטים בפסקה (2), וכי, ככל שניתן, אין בשידורי הרדיו המורחבים כדי לגרום להפרעות לפעילות תדרי רדיו במדינות שכנות.

 

 

 

 

(ג)   

המנהל כהגדרתו בפקודת הטלגרף האלחוטי יקבע נוהל לעניין הגשת בקשה של בעל זיכיון מבקש ואישורה, על מנת להבטיח מתן אפשרות שוויונית להגשת בקשה לכל בעל זיכיון המעוניין לשדר שידורי רדיו מורחבים; הנוהל יכלול מידע ונתונים שעל בעל הזיכיון המבקש לכלול בבקשתו לרבות לצורך בחינת הרחבת שידוריו לצד שידוריהם של הגורמים הנוספים המנויים בסעיף קטן (ב)(2) או בעל זיכיון מבקש אחר.

 

 

 

 

(ד)  

הגישו יותר מבעל זיכיון מבקש אחד בקשה ולא ניתן לקיים את שידוריהם מחוץ לאזור זיכיונם בהתאם לבקשותיהם במקביל –

 

 

 

 

 

 

 

(1)  

בשל כך שצפויות להתקיים הפרעות בין שידורי הרדיו המורחבים של בעלי הזיכיון המבקשים – האישור יינתן לבעלי הזיכיון המבקשים עד לתחום האזור הגיאוגרפי בו הם  מבקשים להרחיב שידוריהם ובהם מתקיימות ההפרעות ולגבי אותו אזור – האישור יינתן בדרך של הגרלה;

 

 

 

 

 

 

 

(2)  

בשל כך שהבקשות הוגשו ביחס לשידור מאותו אתר ומספר תחנות השידור באותו אתר קטן מסך בעלי הזיכיון המבקשים – האישור יינתן בדרך של הגרלה.

 

 

 

 

(ה)   

נתן השר אישור, ישדר בעל הזיכיון המבקש את שידוריו גם מחוץ לאזור זיכיונו בהתאם לאישור.

 

 

 

 

(ו)   

בעל הזיכיון המבקש יפיץ התרעות חירום   באמצעות מערכת של רשות ההתגוננות האזרחית באזור הזיכיון שלו וכן מחוץ לאזור זיכיונו בהתאם לאישור.

 

 

 

 

(ז)  

כל החובות החלות על בעל הזיכיון המבקש  הקבועות בחוק זה ולפיו ביחס לאזור זיכיונו, ובכלל זה לעניין השידורים שהותר לו לשדר במסגרת זיכיונו, יוסיפו לחול עליו גם אם ניתן לו אישור, והוא לא יהיה רשאי לשדר שידורי רדיו בעלי תוכן שונה מהשידורים האמורים מחוץ לאזור זיכיונו בהתאם לאישור.

 

 

 

 

(ח)   

בעל זיכיון מבקש שניתן לו אישור, יישא בכל ההוצאות הכרוכות בשידוריו מחוץ לאזור זיכיונו בהתאם לאישור, לרבות לעניין תשלום אגרה לפי פקודת הטלגרף האלחוטי.

 

 

 

 

(ט)   

תוקף האישור יפקע עם פקיעת הוראת השעה.".

 

דברי הסבר

כללי

ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) החלה מתקפת טרור רצחנית מרצועת עזה שבמסגרתה חדרו אלפי מחבלים ליישובים בדרום הארץ מהיבשה, מהאוויר ומהים וכן התבצע ירי מסיבי של אלפי רקטות לעבר שטח מדינת ישראל. במתקפת טרור זו נרצחו יותר מ 1,300 אזרחים, לרבות אנשי כוחות הביטחון השונים, ונפצעו אלפים. כמו כן, ישנם נעדרים רבים שטרם אותרו. בנוסף, דווח על מאות אזרחים וחיילים שנחטפו על ידי ארגון הטרור חמאס והועברו לרצועת עזה.

נוכח האירועים האמורים, הכריז שר הביטחון, ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) על מצב מיוחד בעורף ברדיוס של 80-0 ק"מ מרצועת עזה בהתאם לסמכותו לפי סעיף 9ג(ב) לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א–1951 (להלן – חוק ההתגוננות האזרחית). בהמשך לכך, שר הביטחון הרחיב את הכרזתו על מצב מיוחד בעורף לשטח המדינה כולה. בהתאם להוראות חוק ההתגוננות האזרחית, הממשלה מאריכה מעת לעת את תקופת תוקפו של הכרזת שר הביטחון, באישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

כמו כן, ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי החליטה על נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות, בהתאם לסעיף 40 לחוק-יסוד: הממשלה.

חוק ההתגוננות האזרחית מטיל על שירות ההתגוננות האזרחית (אשר סמכויותיו הוקנו לפיקוד העורף) אחריות למתן התרעה לאוכלוסייה האזרחית בעתות חירום ומסמיך אותו לפעול למתן מידע לאוכלוסייה האזרחית והכנתה לחירום. מתן התרעות כאמור הוא קריטי, מציל חיים ובעל השפעה על החוסן הלאומי והרציפות התפקודית של המשק באירועי אסון. כדי לממש אחריות זו, פיקוד העורף משתמש במגוון של פלטפורמות שונות לצורך העברת התרעה לאוכלוסייה. כך למשל, פיקוד העורף אחראי למערכות ההתרעה (צופרים) הקיימות כיום שמטרתן מתן התרעה לאוכלוסייה. לצופרים מצטרפים אמצעי התרעה משלימים, וביניהם התרעות בערוצי הטלוויזיה, בערוצי הרדיו הארציים והאזוריים, הפעלת "גל שקט" על גבי ערוצי הרדיו ועל גבי מערך עידן פלוס וכן התרעות באמצעות יישומון של פיקוד העורף.

לנוכח המשמעויות הנגזרות מתרחיש הייחוס המתוארות במסמך "קווי מתאר למערכה ממושכת – משמעויות למשק" מיום 30 באוקטובר 2023 שהכינה רשות חירום לאומית (רח"ל) ושאושר על ידי שר הביטחון, ייתכן שהציבור יידרש לשהות במקלטים לפרקי זמן ארוכים ברצף או לסירוגין, וייתכן שלציבור זה לא תהיה יכולת לקבל התרעות של פיקוד העורף באמצעות מרבית הפלטפורמות האמורות לעיל, ובכלל זה היעדר יכולת לקלוט שידורים של חלק מהתחנות האזוריות והארציות באזורם.

בימי שגרה יכול כל אדם להאזין באמצעות אינטרנט (נייח או נייד) או טלוויזיה לתחנות רדיו לפי העדפתו. לנוכח תרחיש הייחוס כאמור, במידה ויתממש והציבור יידרש לשהות במקלטים, קיים חשש כי גם שידורי האינטרנט והטלוויזיה לצורך האזנה לשידורי רדיו כאמור - ייפגעו.

בעלי הזיכיון לשידורי רדיו לפי חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, התש"ן–1990 (להלן – החוק, חוק הרשות השנייה), משדרים שידורי רדיו אזוריים באזורי הזיכיון שלהם (להלן – הרדיו האזורי). לבעלי הזיכיונות האלו יש אפשרות כיום לשדר התרעות מטעם פיקוד העורף, שמבוצעות באופן סלקטיבי לפי אזור הזיכיון הרלוונטי ובהתאם למיקום תחנת השידור של הרדיו האזורי.

 

עיקרי החוק המוצע

לנוכח כל זאת, ולמשך שנה מיום פרסום חוק זה או עד התקופה שבה מתקיימים במצורף הן ההכרזה על מצב מיוחד בעורף שניתנה ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023), והן פעולות צבאיות משמעותיות שעליהן החליטה ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי לפי סעיף 40 לחוק-יסוד: הממשלה, והודיעה לגביהם לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת ביום כ"ג בתשרי התשפ"ד (8 אוקטובר 2023), לפי המוקדם שבהם – ורק לתקופה זו, מוצע לאפשר לכל בעלי הזיכיונות לשידורי רדיו (כהגדרתם בחוק) המעוניינים בכך להרחיב את קליטת שידוריהם מחוץ לאזורי זיכיונם ללא הגבלה, עד כדי שידור בכל הארץ (להלן – שידורי הרדיו המורחבים). כל זאת על חשבונם, ובתנאי שישדרו את ההתרעות של פיקוד העורף באזור הזיכיון שלהם וכן מחוץ לאזור זיכיונם בהתאם לאישור. זאת לאחר שתינתן לכל בעלי הזיכיונות הזדמנות להגיש בקשה לאישור כאמור.

כך, תיווצר יתירות של משדרים לשידורי רדיו באמצעות פיזור רחב של משדרים שיאפשרו, בין היתר, שידור ההתרעות של פיקוד העורף וקליטתן, וכן ניתן יהיה לאפשר לציבור שחפץ בכך (ובתנאי שבעל הזיכיון אכן הרחיב את שידוריו) להמשיך להאזין על פי אורחות חייו והעדפותיו, לתחנה המועדפת עליו, בה יוכל לקבל התרעות פיקוד העורף.

יובהר כי בעלי הזיכיונות לשידורי רדיו שקיבלו אישור לשדר שידורי רדיו מורחבים, ימשיכו לשדר רק בתדרים שהוקצו להם, טרם כניסתו לתוקף של תיקון זה, למעט במקרים חריגים כמפורט להלן, ובתנאי שלא יפריעו לבעלי זיכיונות לרדיו אזורי, לתחנות ארציות אחרות בארץ או ככל שניתן למדינות השכנות.

אם שני בעלי זיכיונות או יותר יגישו בקשה, ויתברר כי לא ניתן לקיים את שידוריהם מחוץ לאזור זיכיונם במקביל, בין היתר כי עלולות להיגרם הפרעות כאמור או שקיימת מגבלה להקמת המשדרים של שתי התחנות על התרנים הרלוונטיים, המנהל כהגדרתו בפקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב–1972 (להלן – המנהל), או הגורם המוסמך לפי העניין, יבצע את התיאום הנדרש, ובכלל זה תיאום תדרים, כיוון אנטנות, שינוי הגבר אנטנות, שינוי הספקי משדרים, ובמקרים חריגים בלבד גם הקצאת תדרים נוספים. תיאום זה ייעשה מבלי לשנות את רישיונו ותנאי הקצאתו של בעל זיכיון רדיו אזורי שכבר משדר באזור זה, אלא בהסכמתו.

מוצע כי המנהל יקבע נוהל לעניין הגשת בקשה כאמור ואישורה, על מנת להבטיח מתן אפשרות שוויונית לכל בעל זיכיון המעוניין בכך, שיכלול מידע ונתונים שעל בעל הזיכיון המבקש לכלול בבקשתו, לרבות לצורך בחינת הרחבת שידוריו לצד שידוריהם של הגורמים הנוספים הרלוונטיים.

במקרים שבהם למרות התיאום האמור לא ניתן לקיים את שידוריהם של שני בעלי זיכיונות מבקשים או יותר במקביל בהתאם לנוהל האמור בשל הפרעות הדדיות ביניהם, האישור יינתן לכל אחד מבעל הזיכיון המבקשים באזורים שבהם אינם מפריעים זה לזה וביחס לתחום האזור הגיאוגרפי בו מתקיימת ביניהם הפרעה תערך ביניהם הגרלה והאישור יינתן למי שבקשתו תעלה בהגרלה.

במקרים שבהם לא ניתן לקיים את שידוריהם של שני בעלי זיכיונות מבקשים או יותר במקביל בהתאם לנוהל האמור מאחר שהבקשות הוגשו ביחס לשידור מאותו אתר ומספר תחנות השידור באותו אתר קטן מסך בעלי הזיכיון המבקשים, תיערך הגרלה ביניהם והאישור יינתן למי שבקשתו תעלה בהגרלה.

בכל מקרה, לעניין כל סעיף קטן זה, לא תינתן עדיפות על בסיס העיקרון של "כל הקודם – זוכה", ובכלל זה בעל זיכיון לרדיו אזורי שכבר פעל לקיומם של משדרים להרחבת שידוריו באתרי שידור.

או יותר במקביל בהתאם לנוהל האמור בשל הפרעות הדדיות ביניהם, האישור יינתן לכל אחד מבעל הזיכיון המבקשים באזורים שבהם אינם מפריעים זה לזה וביחס לתחום האזור הגיאוגרפי בו מתקיימת ביניהם הפרעה תערך ביניהם הגרלה והאישור יינתן למי שבקשתו תעלה בהגרלה.

במקרים שבהם לא ניתן לקיים את שידוריהם של שני בעלי זיכיונות מבקשים או יותר במקביל בהתאם לנוהל האמור מאחר שהבקשות הוגשו ביחס לשידור מאותו אתר ומספר תחנות השידור באותו אתר קטן מסך בעלי הזיכיון המבקשים, תיערך הגרלה ביניהם והאישור יינתן למי שבקשתו תעלה בהגרלה.

בכל מקרה, לעניין כל סעיף קטן זה, לא תינתן עדיפות על בסיס העיקרון של "כל הקודם – זוכה", ובכלל זה בעל זיכיון לרדיו אזורי שכבר פעל לקיומם של משדרים להרחבת שידוריו באתרי שידור.

 

לסעיף קטן (א)

מוצע להוסיף הגדרות אשר נדרשות לשם קביעת הוראות בעניינים שלהלן- הגדרות ל"אישור", "בעל זיכיון מבקש" ו"בקשה" כמשמעותם בסעיף קטן (ב), וכן הגדרה של "התרעות חירום" שאותן מפיץ פיקוד העורף.

 

לסעיף קטן (ב)

החוק מסדיר את תחום שידורי הרדיו והטלוויזיה המסחריים, ולעניין רישיונות בדרך של מתן זיכיונות לשידור של רדיו אזורי. מוצע כי על אף האמור בחוק בעניין זה, שר התקשורת יהיה רשאי, מטעמים של ביטחון המדינה שהם נדרשים נוכח הנסיבות, בהסכמת נציג מערכת הביטחון ובהתייעצות עם המועצה, ולמשך שנה מיום פרסום חוק זה או עד התקופה שבה מתקיימים במצורף הן ההכרזה על מצב מיוחד בעורף והן ההכרזה על פעולות צבאיות משמעותיות לפי סעיף 40 לחוק-יסוד: הממשלה, לפי המוקדם שבהם – ורק לתקופה זו, לאפשר לכל בעלי הזיכיונות לשידורי רדיו (כהגדרתם בחוק) המעוניינים בכך להרחיב את קליטת שידוריהם מחוץ לאזורי זיכיונם הקיימים ללא הגבלה, עד לקליטתם שידוריהם בכל הארץ (להלן – שידורי הרדיו המורחבים). מוצע כי תוקף האישור יוגבל למשך תקופת הוראת השעה בלבד.

כמו כן, מוצע כי יינתן פרק זמן של שבוע מיום תחילתו של חוק זה לכל בעלי הזיכיונות להגיש בקשה לאישור כאמור.

בנוסף, מוצע לקבוע כי בטרם מתן אישור כאמור, תינתן לכלל בעלי הזיכיונות לשידורי רדיו שבאזור זיכיונם צפויים להיקלט שידורי הרדיו המורחבים, וכן לתאגיד השידור הישראלי וגלי צה"ל הזדמנות להשמיע את טענותיהם.

מוצע כי אישור השר יינתן רק לאחר שהשתכנע שמתן האישור לא יביא לפגיעה בקליטת שידוריהם של גופי שידור הרדיו האמורים, וככל שניתן לא יביאו להפרעות לשידורי רדיו במדינות שכנות.

 

לסעיף קטן (ג)

אם שני בעלי זיכיונות או יותר יגישו בקשה, ויתברר כי לא ניתן לקיים את שידוריהם מחוץ לאזור זיכיונם במקביל, בין היתר כי עלולות להיגרם הפרעות כאמור או שקיימת מגבלה להקמת המשדרים של שתי התחנות או יותר על התרנים הרלוונטיים, המנהל כהגדרתו בפקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב–1972 (להלן – המנהל), או הגורם המוסמך לפי העניין, יבצע את התיאום הנדרש, ובכלל זה תיאום תדרים, כיוון אנטנות, שינוי הגבר אנטנות, שינוי הספקי משדרים, ובמקרים חריגים בלבד גם הקצאת תדרים נוספים. תיאום זה ייעשה מבלי לשנות את רישיונו ותנאי הקצאתו של בעל זיכיון רדיו אזורי שכבר משדר באזור זה.

מוצע כי המנהל יקבע נוהל לעניין הגשת בקשה כאמור ואישורה, על מנת להבטיח מתן אפשרות שוויונית לכל בעל זיכיון המעוניין בכך, שיכלול את המידע והנתונים שעל בעל הזיכיון המבקש לכלול בבקשתו, לרבות לצורך בחינת הרחבת שידוריו לצד שידוריהם של הגורמים הנוספים הרלוונטיים – בעל הזיכיון שבתחום זיכיונו מבקש בעל הזיכיון המבקש כי שידוריו יורחבו, תאגיד השידור וגלי צה"ל וכן בעלי זיכיון מבקש אחר. כך למשל, בעל זיכיון מבקש יצטרך לצרף לבקשתו מפות כיסוי, ובמקרים מסוימים גם לקיים בדיקות כגון הפעלת משדר והפצת גל נושא בלי תכנים טרם מתן האישור בכדי לאפשר בחינת בקשתו כאמור.

 

 

 

לסעיף קטן (ד)

מוצע כי במקרים שבהם לא ניתן לקיים את שידוריהם של שני בעלי זיכיונות מבקשים או יותר במקביל האישור יינתן לבעלי הזיכיון המבקשים עד לתחום האזור הגיאוגרפי בו הם מבקשים להרחיב שידוריהם ובהם מתקיימות ההפרעות ולגבי אותו אזור גיאוגרפי בו מתקיימות הפרעות הדדיות – האישור יינתן בדרך של הגרלה;

כמו כן, במקרים שבהם לא ניתן לקיים את שידוריהם של שני בעלי זיכיונות מבקשים או יותר במקביל מאחר שהבקשות הוגשו ביחס לשידור מאותו אתר ומספר תחנות השידור באותו אתר קטן מסך בעלי הזיכיון המבקשים, תיערך הגרלה ביניהם והאישור יינתן למי שבקשתו תעלה בהגרלה.

בכל מקרה, לעניין סעיף קטן זה, לא תינתן עדיפות על בסיס העיקרון של "כל הקודם – זוכה", ובכלל זה בעל זיכיון לרדיו אזורי שכבר פעל לקיומם של משדרים להרחבת שידוריו באתרי שידור.

 

לסעיף קטן (ה)

לאחר קבלת האישור, מוצע כי בעל הזיכיון המבקש ישדר את שידוריו מחוץ לאזור זיכיונו בהתאם לאישור.

 

לסעיף קטן (ו)

על מנת לענות על הצורך הביטחוני במצב של תרחיש הייחוס כמתואר לעיל, מוצע לחייב את בעל הזיכיון המבקש לשדר את ההתרעות של פיקוד העורף לאזור זיכיונו וכן מחוץ לאזור זיכיונו בהתאם לאישור, באמצעות חיבורו למערכת התרעות חירום של פיקוד העורף.

 

לסעיף קטן (ז)

כן מוצע כי כל החובות החלות על בעל זיכיון מבקש שבחוק לעניין אזור זיכיונו, ובכלל זה תוכן השידורים שהותר לו לשדר בהתאם לזיכיונו, ימשיכו לחול עליו גם אם ניתן לו אישור, והוא לא יוכל לשדר שידורי רדיו בעלי תוכן שונה מהשידורים האמורים באזורים הגיאוגרפיים הנוספים שלגביהם ניתן האישור.

 

לסעיף קטן (ח)

מוצע להבהיר כי אם בעל הזיכיון המבקש קיבל אישור, עליו לשאת בתשלום כל ההוצאות הכרוכות בהקמה ובהפעלה של תחנות הרדיו החדשות שלגביהם ניתן האישור, לרבות לעניין תשלומי אגרות לפי פקודת הטלגרף האלחוטי.

 

לסעיף קטן (ט)

בהתאם לצורך בהוראת השעה כמפורט לעיל, מוצע כי תוקף האישור יפקע עם פקיעת תוקף הוראת השעה.



[1] ס"ח התשי"א, עמ' 78.

[2] ס"ח התשס"א, 158.

[3] ס"ח התש"ן, עמ' 59.

[4] ס"ח התשס"ח, עמ' 956.