תאריך תצוגה: 05/11/2023

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התעבורה (תיקון מס' ...)התשפ"ד- 2023

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

תיקון תקנות 28, 74 ו-322 לתקנות התעבורה

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה:

טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"ד-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 70 לפקודת התעבורה [נוסח חדש][1], ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[2], אני מתקינה תקנות אלה:

תיקון תקנה 28

1.

בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[3] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 28 -    

 

 

(1) בתקנת משנה (ב)(1)(ב) המילה "(s.m.s)" – תימחק;

 

 

(2) אחרי תקנת משנה (ב) יבוא :

 

 

 

"(ג)  על אף האמור בתקנת משנה (א), לצורך תמרון חניה, הנוהג ברכב רשאי לשלוט ברכב באמצעות מערכת ייעודית, בין אם הוא בתוך הרכב או מחוצה לו,  בהתקיים כל אלה:

 

 

 

 

(1) המערכת הייעודית הותקנה ברכב על ידי יצרן הרכב בפס הייצור של הרכב;

 

 

 

 

(2) בעת הפעלת המערכת הייעודית מרחוק, מרחק הנוהג ברכב לא יעלה על 6 מטר מהרכב;

 

 

 

 

(3) בעת הפעלת המערכת הייעודית לא תעלה מהירות הרכב על 10 קמ"ש;

 

 

 

 

(4) תנועת הרכב בעת הפעלת המערכת הייעודית לא תעלה על 20 מטרים מנקודת הפעלתה;

 

 

 

 

(5) בעת ביצוע תמרון החניה כאשר הנוהג ברכב נמצא מחוץ לרכב, אין ברכב נוסעים."

תיקון תקנה 74

2.

בתקנה 74 לתקנות העיקריות -

 

 

(1) בתקנת משנה (ב) אחרי "הוצא מפתח ההצתה" יבוא "אם קיים ברכב";

 

 

(2) בתקנת משנה (ב1) הקטע החל במילים "מי שמפעיל מנוף או כלי אחר" עד סופה יסומן "(1)", ואחריו יבוא:

 

 

 

"(2) רשאי הנוהג ברכב להניע מרחוק רכב חונה באמצעות מערכת ייעודית שיצרן הרכב התקין ברכב בתהליך הייצור, במטרה להפעיל מערכות ברכב שאינן משמשות לנהיגת הרכב, בהתקיים כל אלה:

 

 

 

 

(א)  הרכב נעול;

 

 

 

 

(ב) הרכב במצב שלא עלול לפגוע באדם או ברכוש;

 

 

 

 

(ג)  קיים ברכב מנגנון המונע את תנועת הרכב בעת הפעלתו מרחוק באמצעות המערכת הייעודית;

 

 

 

 

(ד) אין ברכב נוסעים.".

תיקון תקנה 322

3.

בתקנה 322 לתקנות העיקריות -

 

 

(1) במקום תקנת משנה (ב) יבוא:

 

 

 

"(ב) הצמיגים ברכב יקיימו את כל אלה:

 

 

 

 

(1) יהיו בעלי אותם מבנה ומידות שקבע יצרן הרכב ונרשמו ברישיון הרכב;

 

 

 

 

(2) כושר ההעמסה וקוד מהירות הצמיג של כל אחד מצמיגי הרכב לא יפחתו מאלו שקבע היצרן ונרשמו ברישיון הרכב.";

 

 

(2) בתקנת משנה (ב1)-

 

 

 

(א)  בכל מקום, במקום "עובד מפעל" יבוא "עובד מוסך";

 

 

 

(ב) במקום ההגדרה "מפעל לתיקון צמיגים ואבובים" יבוא:

 

 

 

 

""מוסך לתיקון צמיגים ואבובים" – כמשמעותו בחוק רישוי שירותים.";

 

 

(3) בתקנת משנה (ג) - 

 

 

 

(א)  המילים "עובי הפרופיל או" – יימחקו;

 

 

 

(ב) במקום "לא יפחת עוביו מ-4 ס"מ" יבוא "מ-4 מ"מ."

 

 

(4) בתקנת משנה (ד) -

 

 

 

(א)  במקום פסקה (1) יבוא:

 

 

 

 

"(1) לא יורכבו ברכב צמיגים שונים במידה, בכושר העמסה, בקוד מהירות ובמבנה - על סרן אחד;";

 

 

 

(ב) פסקה (2) – תימחק;

 

 

(5) בתקנת משנה (ה) בסופה יבוא "אלא אם יצרן הרכב התיר לעשות זאת.";

 

 

(6) תקנת משנה (ו) – תימחק; 

 

 

(7) אחרי תקנת משנה (ו) יבוא:

 

 

 

"(ז) בגלגלי מכונה ניידת וטרקטור מסוג T יורכבו צמיגים לפי הוראות יצרן הכלי.

 

 

 

בתקנה זו –

 

 

 

""רכב"- למעט מכונה ניידת וטרקטור מסוג T.".

תחילה

4.

תחילתן של תקנות אלה חודש ימים ממועד פרסומן.

 

___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ 2023)

 (חמ 83 – 3 – ת1)

מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

דברי הסבר

תקנה 1 – תקנה 28 לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (להלן: "התקנות העיקריות") קובעת בנוסחה כיום את החובה לאחוז בהגה או בכידון כל עוד הרכב בתנועה.

תקנת משנה (א) - מוצע, למחוק את המילה "(S.M.S)" בתקנה 28(ב)(1)(ב), במטרה להבהיר כי האיסור הקבוע בתקנה על שליחת או קריאת מסרון, חל על כל סוגי המסרונים הקיימים כיום, לרבות מסרונים המבוססים על חיבור הטלפון הסלולרי לאינטרנט, ולא רק על הודעות המתקבלות או נשלחות באמצעות מערכת ההודעות הפנימית של המכשיר הסלולארי עצמו. לעניין זה יובהר כי גם תקנה 206ג(ב) לתקנות התעבורה עושה שימוש במונח 'מסרון' ללא הסיומת S.M.S, ולכן התיקון מתבקש גם בשם אחידות המושגים בתקנות התעבורה בנושא.

תקנת משנה (ב) - בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית של הרכבים, מיובאים לישראל כבר היום רכבים אשר כוללים יכולות טכנולוגיות של נסיעה מוגבלת מבלי שהנהג נדרש לבצע את פעולות ההיגוי וההאצה או הבלימה, וזאת לצורך ביצוע תמרוני כניסה או יציאה מחניה, המקיימות את דרישות התקינה האירופית בנושא. התיקון המוצע, מטרתו לאפשר את השימוש במערכות אלה, שהותקנו ברכב על ידי יצרן הרכב בתהליך ייצורו, תוך הקפדה על עמידה בדרישות שנקבעו במסגרת התקינה האירופית של מערכות אלה. 

 

תקנה 2 – תקנה 74 לתקנות העיקריות קובעת הוראות החלות על רכב שנשאר ללא השגחה. גם ביחס לתקנה זו מוצע לעדכן את ההוראות הקבועות בה, במטרה להתאימה לטכנולוגיות הרכב החדשות בשוק, המאפשרות להניע רכב מרחוק, עוד בטרם כניסת הנהג לרכב, לצורך הפעלת מערכות מיזוג האויר ברכב למשל, ובלבד שמדובר במערכות שהתקין יצרן הרכב בתהליך הייצור.

 

 

תקנה 3 – תקנה 322 לתקנות התעבורה קובעות הוראות החלות על הטיפול בצמיגים בכל סוגי הרכב. משרד התחבורה יצא בשימוע לכל גורמי הענף בעקבותיו ביצע בחינה מקצועית לכלל התקנה, ממנו עלה הצורך בתיקון הוראות התקנה כדלקמן:

תקנת משנה 3(א) – מוצע לתקן את תקנת משנה (ב), כך שיש להתאים את הצמיגים ברכב לייעוד הרכב, באופן שיהיו בעלי אותו מבנה ומידות שקבע יצרן הרכב ונרשמו ברישיון הרכב, זאת כדי להבטיח את התאמת התקנתם של צמיגים ברכב בהתאם להוראות יצרן הרכב, במטרה לשמור על בטיחות השימוש בצמיגים ברכב. לעניין כושר ההעמסה וקוד המהירות, מוצע לקבוע כי אלו לא יפחתו מהנתון שקבע היצרן, שכן אין בכך פגיעה בבטיחות הצמיג.

תקנת משנה 3(ב) – בעקבות כניסתו לתוקף של חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016, מוצע לתקן את הגדרת "מפעל לתיקון צמיגים ואבובים המבוססת על צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (מוסכים ומפעלים לכלי רכב), התש"ל-1970, ל"מוסך" כהגדרתו בחוק רישוי שירותים.

תקנת משנה 3(ג) - מוצע למחוק את ההתייחסות לעובי הפרופיל, ולתקן טעות בנוסח תקנת המשנה כך שעובי החריצים בצמיג שאינו פניאומטי לא יפחת מ-4 מ"מ (במקום 4 ס"מ כפי שנרשם בטעות בנוסח הנוכחי).

תקנת משנה 3(ד) – עם התקדמות ענף הרכב וייצור הצמיגים בפרט, ההבחנה הנעשית בתקנה בין צמיג רדיאלי ובין דיאגונלי אינה רלוונטית עוד, ורובם המכריע של הצמיגים הם רדיאלים. לכן מוצע למחוק את ההתייחסות בתקנת המשנה לצמיגים דיאגונאליים, ולהתמקד בחשיבות הרכבת צמיגים עם אותו מבנה ובהתאם להוראות יצרן הרכב.

תקנת משנה 3(ה) - מוצע לתקן את תקנת משנה (ה), כך שהאמור בה יהיה כפוף להוראות יצרן הרכב.

תקנת משנה 3(ו) – מוצע לתקן את תקנת משנה (ו), בהתאמה לשינוי המוצע לתקנת משנה (ב), שכן אין צורך בהבחנה בין שנות הייצור השונות של הרכבים.

תקנת משנה 3(ז) – נמצא כי קיימים הבדלים משמעותיים בין החלפה, טיפול ותיקון של צמיגי מכונה ניידת וטרקטור מסוג T לבין שאר הצמיגים לסוגי הרכבים האחרים, ולכן יש להתייחס למכונה ניידת וטרקטור מסוג T בנפרד. קיים מגוון רחב של מכונות ניידות, כך שהטיפול בצמיגים של מכונה ניידת אחת יכול להיות שונה מהותית ממכונה ניידת אחרת. לכן, עובד מוסך לתיקון צמיגים ואבובים יטפל בצמיג של מכונה ניידת וטרקטור מסוג T לפי הוראות היצרן.

 

תקנה 4 - מוצע לקבוע את תחילתו של התיקון לחודש ממועד פרסומו במטרה לאפשר לכל גורמי השוק להיערך ליישומו.

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש, עמ' 173.

[2] ס"ח התשל"ז, עמ' 226; ...;.

[3] ק"ת התשכ"א עמ' 1425; ק"ת התשפ"ג עמ' ....