תאריך תצוגה: 01/10/2023

­מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות לצורך כניסה והטמעה של טכנולוגיות ויישומים מתקדמים על בסיס תשתיות הדור ה-5  בקופות חולים ובתי חולים ציבוריים כלליים לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק), ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות (להלן – המשרד) לצורך כניסה והטמעה של טכנולוגיות ויישומים מתקדמים על בסיס תשתיות הדור ה-5 בקופות חולים ובתי חולים ציבוריים כלליים, כמפורט להלן:

תקנות תקציביות מספר: 24200341 ;24200320

1.  כללי

  א. ועדת התמיכות של המשרד (להלן הוועדה) תדון בעניין תמיכה מתקציב המשרד לפי הנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור[2] (להלן הנוהל).

  ב.   התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

  ג.   בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.

  ד.   כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.

2.  הגדרות

במבחנים אלה –

"אגף" – אגף בריאות דיגיטלית במשרד הבריאות;

"אזורים פריפריאליים" – ישובים שמיקומם הגאוגרפי מצפון לעיר לחדרה ומהמועצה המקומית גדרה ודרומה או ישובים באשכולות 1 עד 4 למדד הפריפריאליות של ישובים ושל רשויות מקומיות לשנת 2020, שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (להלן – הלמ"ס) בשנת 2022, כפי שמתעדכן מזמן לזמן;

"ארגון" – קופות חולים או בתי חולים אשר הגישו תכנית להטמעת טכנולוגיות בריאות דיגיטלית על גבי תשתית מערכת דור 5;

"בית חולים" כל אחד מהמפורטים להלן:

(1)  בית חולים כללי שבבעלות קופת חולים;

(2)  בית חולים כללי שבבעלות רשות מקומית, לרבות תאגיד בריאות הפועל במסגרתו;

(3)  בית חולים כללי שהוא תאגיד שהוא מוסד ציבורי כהגדרתו בסעיף 9 לפקודת מס הכנסה;

(4)  בית חולים כללי שאינו בית חולים כאמור בפסקאות (1) עד (3), שבתעודת רישומו לפי פקודת בריאות העם, כלולות עמדות לרפואה דחופה (מיון)

 

"טכנולוגיות בריאות דיגיטלית" – מוצר שמטרתו לשפר את איכות הטיפול או השירות בתחומי הבריאות והוא נעשה באמצעים דיגיטליים; לעניין זה, "מוצר" –  מוצר שתפקודו מבוסס על תוכנה ומרכיב התוכנה בו הוא משמעותי;

"מערכת דור 5" – מערכת רט"ן המורכבת מליבת רשת ומוקדי רדיו, אשר מאפשרת העברת נתונים בהתאם לתקינת 3GPP  החל מ 16 RELEASE [3]לצורך אספקת שירותים;

"צוות הבדיקה" – צוות משותף של משרד התקשורת ואגף בריאות דיגיטלית במשרד הבריאות;

"קבוצות עבודה" – קבוצת עבודה אחת או יותר אשר יוקמו במטרה לשתף ידע ביחס לתהליכים, אתגרים, ופתרונות בהקמת תשתיות דור 5 בארגוני הבריאות;

"קופת חולים" – כהגדרתה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994[4];

"רשת פרטית" או "רשת לא ציבורית" – רשת תקשורת המתבססת על מערכת רט"ן (רדיו טלפון נייד) דור 5 המשמשת למתן שירותים בשיטה התאית והמיועדת לתמוך בדרישות ספציפיות של הארגון בתחום גאוגרפי מוגדר;

"תכנית העבודה" - תכנית להקמת מערכת דור 5 בארגון והפעלתו במתחם שלם בארגון (מבנה, מספר מבנים, מרפאה, רצף מרפאות וכדומה) וכן להפעלת טכנולוגיות בריאות דיגיטלית על גבי הרשת.

3.  הגופים הנתמכים
הגופים הנתמכים לפי מבחנים אלה הם קופות החולים ובתי חולים כהגדרתם בסעיף 2.

4.  מטרות התמיכה

מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה היא:

  א. להאיץ את פריסת תשתיות התקשורת המתקדמות במערכת הבריאות בישראל.

  ב.  הטמעת טכנולוגיות בריאות דיגיטלית בארגוני הבריאות על בסיס תשתיות דור 5.

  ג.  אספקת שירותי בריאות מתקדמים ושיפור איכות הטיפול ושירותי הבריאות הניתנים על ידי ארגוני הבריאות בישראל באמצעות שימוש בטכנולוגיות עדכניות.

  ד.  יצירת מנוע צמיחה למשק הישראלי באמצעות סיוע לחברות להגיע לאבן דרך משמעותית בפיתוח ושימוש במוצריהן.

5.  תנאי סף למתן התמיכה

תמיכה לפי מבחנים אלה תינתן לארגון שהתקיימו לגביו כל התנאים האלה:

  א. הארגון הוא קופת חולים או בית חולים כהגדרתם במבחנים אלו.

  ב.  הארגון מתחייב להשתתף באופן פעיל בתקופת ביצוע הפעילות הנתמכת, בקבוצות עבודה לצורך מימוש הפרויקטים, ולשתף בידע הנצבר מפעילות התכנון וההטמעה.

  ג.  הארגון הגיש תכנית עבודה הכוללת את כל מרכיבי הפתרון, התכולות, התקנים ההנדסיים, העלויות, פירוט השלבים השונים להטמעתה ואבני הדרך למימושה בהתאם לפורמט הגשת התוכנית המצורף למבחנים אלו; והתכנית אושרה על ידי צוות הבדיקה לאחר שהערות הצוות, אם היו, הוטמעו בתכנית.

  ד.  הארגון הציג התקשרות קיימת עם ספק תשתית דור 5 או מכתב הצהרת כוונות להטמעה של רשת דור 5.

  ה.  הארגון מינה נציג מטעמו האחראי על העבודה השוטפת מול משרד התקשורת ומשרד הבריאות עבור הפעילות הנתמכת באמצעות מבחנים אלה (להלן – מוביל התוכנית);

ו.  הארגון מדווח באופן קבוע ובהתאם לדרישות צוות הבדיקה על אודות התקדמות תכנית העבודה בכל אחד מאבני הדרך בפרויקט;

6.  הוראות כלליות

  א. משך יישום תכנית העבודה שתוגש במסגרת מבחנים אלה יהיה 24 חודשים לכל היותר ממועד אישור התמיכה בוועדת התמיכות של משרד הבריאות (אבן הדרך הראשונה).

  ב.  על אף האמור בסעיף קטן (א), הארגון יהיה זכאי לתמיכה בהתאם לעמידתו באבני הדרך המפורטות בסעיף 8, גם אם עמידתו באבני הדרך לא בוצעה בהתאם למועדים שנקבעו לצורך זה בתכנית העבודה, ואולם לא תינתן תמיכה בחלוף שלוש שנים ממועד אישור התמיכה.

  ג.  הארגון מתחייב להעמיד כספים למימון עצמי בשווי שלא יפחת מ-51% מעלות הפעילות הנתמכת בכל תכנית העבודה; לעניין זה, כספי המימון העצמי שהארגון נדרש להעמיד יכולים להיות מורכבים גם מכוח אדם בארגון שפועל למימוש התכנית, ובלבד שיועבר דיווח בגין הוצאה ייעודית זו, וכן שמדובר בפעילות הכלולה בדוחות הכספיים של הארגון.

  ד.  תכניות העבודה הוגשו למשרד עד למועד 15.11.23, אולם המשרד רשאי להאריך את המועד.

  ה.  בעת אישור תכניות העבודה, ראש האגף רשאי לקבוע כי עלות התוכניות בפועל נמוכה מהעלות שעליה הצהיר הארגון ובהתאם לכך תיבחן בקשת התמיכה.

7.  חלוקת התמיכה

התמיכה לפי מבחנים אלה, תינתן לארגון הבריאות בהתאם לעלות התוכנית שהוגשה כפי שתאושר על ידי צוות הבדיקה ובכפוף להעמדת הכספים למימון עצמי המוגדרים בסעיף 6 ג' לעיל, ולפי השלבים שלהלן:

  א. בשלב הראשון יחולקו כספי התמיכה באופן שווה בין הארגונים שתכניתם אושרה וזאת בהתאם לסכום הנמוך ביותר המבוקש מבין התכניות המאושרות, ובכפוף לתקציב המבחן.

  ב.  ככל שייוותרו כספים לחלוקה לאחר חלוקה כאמור בס"ק (א), יחולקו עד 15% מסכום התמיכה המבוקש המאושר שנותר לארגונים באזורים פריפריאליים, ובלבד שהחלק שאושר לתמיכה לפי תכנית העבודה גבוה יותר מהתמיכה שחולקה לפי ס"ק (א).

  ג.  בשלב השלישי ואילך וככל שייוותרו כספים לחלוקה, יחולקו כספי התמיכה באופן שווה בין הארגונים שתכניתם אושרה וזאת בהתאם לסכום הנמוך ביותר המבוקש מבין התכניות המאושרות, ובכפוף לתקציב המבחן.

  ד.  יובהר, כי מחוז המשויך לקופת חולים ייחשב כארגון העומד בפני עצמו לעניין חישוב הזכאות בכל סבב חלוקה לפי סעיף זה, כך שתתאפשר תמיכה ביותר ממחוז אחד המשויך לאותה קופת חולים באותו סבב חלוקה, ובלבד שלא יתמכו מעל שלוש תכניות של אותה קופה.

 

8.  אבני הדרך ליישום תכנית למימוש הפרויקט:

ארגון יהיה זכאי לתמיכה עבור התוכנית בהתאם לעמידתו באבני הדרך המפורטות להלן, כאשר אישור עמידת הארגון בכל אבן דרך תיבחן  בכפוף לעמידתו בהנחיות ובדרישות צוות הבדיקה:

  א. אבן דרך ראשונה - לאחר השלמת אבן דרך זו יועברו 20% מכספי התמיכה -

1.  בניית צוות ייעודי להטמעת טכנולוגיות בריאות דיגיטליות על בסיס תשתיות מערכת דור 5 בארגון;

2.  תכנון והגשת תוכנית בהתאם לפורמט המצורף למבחן זה;

3.  הצגת התקשרות קיימת עם ספק תשתית דור 5 או מכתב הצהרת כוונות להטמעה של רשת מתקדמת חתום ע"י מנהל מערכות המידע ומנהל הכספים של הארגון.

  ב.  אבן דרך שניה - לאחר השלמת אבן דרך זו יועברו 20% מכספי התמיכה - הגשת תכנית מפורטת למימוש הטמעת הפרויקט בתוך 4 חודשים מאישור בקשת התמיכה, הכוללת השלמת תכנית ארכיטקטורה ולוחות זמנים להקמת מערכת דור 5 ומערכות עבור הטכנולוגיות הדיגיטליות אשר יוטמעו במסגרת הפעילות, אפיון השינויים הנדרשים במערכות הליבה של הארגון ותכנון שלב ההטמעה – הכול בהתאם לפורמט ההגשה שיופץ לאחר השלמת אבן הדרך הראשונה.

יובהר כי ככל שביצוע אבן דרך זו יתעכב מעבר לזמן האמור, בשל הליכי מכרז של הארגון לצורך התקשרות עם ספק תשתית, המשרד יהיה רשאי לאשר הארכת הגשה בגין אבן דרך זו בארבע חודשים נוספים.

  ג.  אבן דרך שלישית - דיווח על סטטוס הפרויקט בהתאם לפורמט שיוגדר ע"י צוות הבדיקה בתוך חצי שנה מביצוע אבן הדרך השנייה.

  ד.  אבן דרך רביעית - לאחר השלמת אבן דרך זו יועברו 60% מכספי התמיכה - הטמעה מלאה של תכנית העבודה וכן הגשת דו"ח סיכום בהתאם לפורמט שיוגדר ע"י צוות הבדיקה.

9.  נהלים

  א. תכנית העבודה תוגש לראש האגף בצירוף הבקשה לתמיכה כשהיא חתומה בידי נציג הנהלת הארגון, מנהל הכספים של הארגון, מנהל מערכות המידע בארגון ומוביל התוכנית שמונה לפי סעיף 5(ה), אשר יאשרו את הפרטים המופיעים בבקשה.

  ב.  הארגון לא ייתמך בעד פעילות שלא פורטה במסגרת תכניות העבודה.

  ג.  לא תינתן תמיכה לארגון שאינו משתף פעולה עם ביקורת מטעם המשרד.

  ד.  לא תינתן תמיכה לפעילות הנתמכת או ממומנת בידי גורם ממשלתי, לרבות סיוע מאת רשות החדשנות או הקרן הלאומית למדע, ולא תינתן תמיכה בעד פעילות שהמשרד תומך בה או מתקצב אותה בדרך כזו או אחרת.

  ה.  קבלת התמיכה מותנית בדיווח של הארגון על קיום תנאי מבחנים אלה, כפי שיורה לו המשרד, לרבות ההוצאה בפועל בגין רכש השירותים.

ו.  לצורך בחינת עמידת הארגון בתנאי מבחנים אלה, המשרד רשאי לדרוש מהארגון הצגת הסכמי שיתוף פעולה שנכרתו בינו לבין ספקי שירות בקשר למבחן תמיכה זה כחלק ממבחנים אלה.

  ז.  מבלי לגרוע מן האמור בנוהל, ארגון אשר יעשה שימוש בלתי נאות בכספי התמיכה, ישתמש בהם שלא בעד הפעילות שלשמה ניתנו, ישמש כעמותת צינור לשם העברת הכספים לגוף אחר או הגיש דיווחים כוזבים לגבי כספי התמיכה שאושרו לו, יידרש להשיב את סכום התמיכה שניתן לו, תיבחן האפשרות לשלול את האפשרות לקבל תמיכה מן המשרד בשנתיים שלאחר מכן, והוא יידרש להציג תחקיר אודות השימוש האמור לצד הצגת ראיות מתאימות המעידות על תיקון הליקויים שנגרמו בשל השימוש האמור, ככל שאלו נגרמו.

  ח.  הארגון מתחייב, כי ביצוע התכנית שהוגשה יהיה בכפוף לכל דרישות החוק, לרבות תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), התשע"ז-2017, ובכפוף לכל דין ולהנחיות עיתיות של יחידת הסייבר המגזרית במשרד הבריאות.

10. תחילה ותוקף

תחילתם של מבחנים אלה מיום חתימתם.

_______________ התשפ"ד

(_______________2023)

_________________

                                                                                                                                           משה ארבל

                                                                                                                                          שר הבריאות

(803-35-2022-000106)



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.

[2] י"פ התש"ף, עמ' 482 ו-7207; התשפ"א, עמ' 2, 1732, 3640 ו-3774.  

[3] https://www.3gpp.org/specifications-technologies/releases, https://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/123500_123599/123502/16.05.00_60/ts_123502v160500p.pdf

[4] ס"ח התשנ"ד, עמ' 156.