תאריך תצוגה: 22/09/2023

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק שירות הקבע בצבא-הגנה לישראל (גמלאות), (תיקון מס' ___), התשפ"ד-2023

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

מטרת חוק זה הינה לתקן את ההסדר הנוגע לקצבת גישור המשולמת למשרתי הקבע שהינם במעמד של "חייל חדש" כהגדרתו בחוק, לרבות התנאים לקבלת הקצבה ובכלל זה התנאי כי הקצבה האמורה לא תשולם לחייל חדש שבחר במסלול התגמול המיוחד כהגדרתו בהצעה זו. זאת, כחלק מיישום הסיכום התקציבי שבין משרד הביטחון למשרד האוצר שנחתם ביוני 2023.

 

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

[יושלם בהמשך]

 

 

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק מטעם משרד הביטחון:

תזכיר חוק שירות הקבע בצבא-הגנה לישראל (גמלאות) (תיקון מס'__), התשפ"ד-2023

 

 

 

תיקון סעיף 67א

1.  

בסעיף 67א לחוק שירות הקבע בצבא-הגנה לישראל (גמלאות)[נוסח משולב], התשמ"ה-[1]1986 (להלן – החוק העיקרי):

 

 

(1) לפני ההגדרה "המועד הקובע" יבוא:

 

 

""גיל פרישה מוקדמת" – כהגדרתו בחוק גיל פרישה, התשס"ד- 2004;";

 

 

(2) אחרי ההגדרה "חייל חדש" יבוא:

 

 

""חייל במסלול תגמול מיוחד" – חייל חדש שמתקיימים בו תנאים שקבע שר הביטחון בצו, בהסכמת שר האוצר, ובחר במסלול תגמול מיוחד, אלא אם בתוך שישה חודשים ממועד בחירתו זו ביקש לחזור בו מבחירתו והשיב את כל התשלומים אשר שולמו לו בשל בחירתו במסלול התגמול המיוחד;

 

 

"מסלול תגמול מיוחד" – הסדר שבמסגרתו חייל חדש, שבחר במסלול זה, זכאי, בעד שירות הקבע, לתגמול גבוה מהתגמול המקובל בצבא-הגנה לישראל לגבי משרת קבע באותה דרגה ובאותו תפקיד, כפי שיהיה מעת לעת, ללא אפשרות לזכאות לקצבת גישור; לעניין זה - "תגמול" – משכורת חודשית, מענק או כל תשלום אחר שאינו קצבה הניתנת לאחר סיום שירות; "

 

 

(3) במקום ההגדרה "קצבת גישור" יבוא:

 

 

""קצבת גישור" - תשלום חודשי מאוצר המדינה לחייל חדש בעד התקופה שתחילתה בחודש שחל אחרי החודש שבו הסתיים שירותו ועד לחודש המפורט להלן, ואשר ישולם ביום הראשון של כל חודש, החל בחודש השני שאחרי החודש שבו הסתיים שירותו:

 

 

 

(1) לגבי מי שפרש משירות עד ליום י"ב בתמוז התשפ"ג (1 ביולי 2023), לגבי קצין שבמועד האמור הגיע לגיל 41, או לגבי נגד שבמועד האמור הגיע לגיל 46 - החודש שבו הגיע לגיל 67;

 

 

 

(2) לגבי מי שלא מתקיים בו האמור בפסקה (1) – החודש שבו הגיע לגיל הפרישה המוקדמת;".

תיקון סעיף 67ו

2.  

בסעיף 67ו לחוק העיקרי -

 

 

(1) במקום סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

"(א) שר הביטחון ושר האוצר (בסעיף זה – השרים), באישור ועדה משותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת העבודה והרווחה של הכנסת (בסעיף זה – הוועדה), יקבעו בתקנות את כל אלה -

 

 

 

(1) הוראות, כללים ותנאים בדבר תשלום קצבת גישור לחייל חדש, שאינו חייל במסלול תגמול מיוחד, לרבות חייל חדש שכבר פרש משירות לפני מועד התקנת התקנות, לרבות אופן חישובה של הקצבה ואופן תשלומה, ובלבד שקצבת הגישור תעודכן בחודש ינואר של כל שנה לפי שיעור עליית המדד;

 

 

 

(2) הוראות, כללים ותנאים בדבר הפקדת סכום חד-פעמי שיופקד עבור חייל חדש הזכאי לקצבת גישור לקופת גמל לקצבה לפי בחירתו של החייל החדש;

 

 

 

(3) הוראות, כללים ותנאים בדבר המשך תשלום קצבת הגישור מתקציב המדינה, עבור חייל חדש הזכאי לקצבת גישור, בתקופה שבין החודש שלאחר הגיעו של חייל חדש לגיל הפרישה המוקדמת לבין החודש שבו הגיע לגיל 67, ובלבד שסכום הקצבה הראשונה אותה הייתה משלמת קופת הגמל לקצבה לחייל החדש בהגיעו לגיל הפרישה המוקדמת, לפי  חישוב שיערך על בסיס היתרה הצבורה לזכותו בקופת הגמל לקצבה במועד פרישתו משירות, בתוספת הסכום החד-פעמי כאמור בפסקה (2), אילו היה מופקד לקופה באותו מועד, היה נמוך מסכום קצבת הגישור האחרונה ששולמה לחייל החדש מאוצר המדינה בעד החודש שבו הגיע החייל לגיל הפרישה המוקדמת;  בפסקה זו, "חייל חדש" – למעט חייל חדש שמתקיים בו האמור בפסקה (1) להגדרה "קצבת גישור" שבסעיף 67א;

 

 

 

(4) הוראות בדבר התאמת קצבאות גישור שישולמו לקצינים שיפרשו החל מחודש ינואר 2025, כך שממוצע קצבאות הגישור לא יעלה על 14,072 שקלים חדשים לפי מדד חודש דצמבר 2022 (להלן - סכום היעד) כלהלן:

 

 

 

 

(א)  התאמת הקצבאות תבוצע תחילה על ידי צבא-הגנה לישראל באמצעות צעדים ארגוניים וסגליים, לשם עמידה בסכום היעד והכל ככל שניתן ולפי שיקול הדעת של צבא-הגנה לישראל;

 

 

 

 

(ב) עלה ממוצע קצבאות הגישור על סכום היעד לאחר ביצוע התאמות לפי פסקת משנה (א) תבוצע ההתאמה לפי המדרג הבא: תחילה הקפאת עדכון המדד לפי פסקה (1) כולו או חלקו ולאחר מכן מתוך הפחתת השלמת תקופת השירות שלפיה מחושבת קצבת הגישור, והכל עד לעמידה בסכום היעד;

 

 

 

 

(ג)  במידה ובוצעה ההפחתה כאמור בפסקת משנה (ב) ובבדיקת ממוצע קצבאות הגישור הבאה נמצא כי גובה הקצבה הממוצעת העדכנית נמוך או שווה ליעד, בעדכון המדד שלאחר מועד עריכת הבדיקה תבוטל הקפאת עדכון המדד האמורה, כולה או חלקה, בכפוף לעמידה בסכום היעד;

 

 

(2) בסעיף קטן (ב), אחרי "בסעיף קטן (א)" יבוא "שאינו חייל במסלול תגמול מיוחד";

 

 

(3) סעיפים קטנים (ג) עד (ו) – בטלים;

 

 

(4) במקום סעיף קטן (ז) יבוא:

 

 

 

"(ז) השרים יקבעו בתקנות תנאים בדבר תשלום קצבת שארים מאוצר המדינה לחייל חדש שנפטר לאחר פרישתו משירות וכל עוד היה זכאי לפנסיית גישור; שארים לעניין סעיף זה יוגדרו בתקנות האמורות";

 

 

(5) סעיף קטן (ח) – בטל.

תיקון חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2017 ו-2018)

3.  

בסעיף 30 לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-[2]2016, במקום האמור בסעיף קטן (ב) יבוא:

 

 

 

"(ב) החל בשנת 2023 ועד שנת 2040 יהיה ראש המטה הכללי של צבא-הגנה לישראל רשאי להסיט מכסות פרישה מתוך המכסות שנקבעו בהחלטת הממשלה ב/136 ביחס לקצינים ונגדים, לפי העניין, עד להיקף של 10% מסך מכסות הפרישה באותה השנה, ובלבד שסכום מכסות הפרישה של הקבוצה התלת שנתית לא עלה על סכום מכסות הפרישה ביחס לקבוצת הקצינים או הנגדים, לפי העניין,  כפי שנקבע בהחלטת הממשלה, אלא אם כן ניתן לכך אישור שר האוצר; בסעיף קטן זה – "קבוצה תלת שנתית" - השנים 2023 עד 2025, 2026 עד 2028 וכן הלאה."

תחילה ותחולה

4.  

תחילתו של חוק זה ביום פרסומו (להלן – יום התחילה) והוא יחול גם על חייל חדש שהחל בשירות קבע טרם יום התחילה.

 

 

 

 

דברי הסבר

 

          

           במסגרת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004 (תיקוני חקיקה), התשס"ד-2004 נקבע, בתיקון עקיף לחוק שירות הקבע בצבא ההגנה לישראל (גמלאות) [נוסח משולב], התשמ"ה-1985 (להלן – חוק שירות הקבע גמלאות), כי המשרתים בכוחות הביטחון שהעסקתם תחל מכאן ואילך, ובכלל זה משרתי הקבע בצה"ל, יחדלו להיות מבוטחים בהסדר הפנסיה התקציבית, ויחלו להיות מבוטחים בהסדר הפנסיה הצוברת (להלן – תיקון מס' 18). זאת, בדומה לתיקון שנעשה לגבי עובדי המדינה שנה קודם לכן, שנועד להקטין את החבות האקטוארית של המדינה. בתיקון זה אף נקבע בסעיף 67ו לחוק שירות הקבע גמלאות כי שר הביטחון ושר האוצר יקבעו הוראות בנוגע להשלמת ההסדר הפנסיוני של משרתי הקבע שאינם זכאים לפנסיה תקציבית וזכאים לקצבת גישור.

           במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016, תוקן חוק שירות הקבע גמלאות (להלן – תיקון מס' 31). במסגרת התיקון, נקבע כי הזכאות לקצבת גישור, כמו גם אופן חישובה ותשלומה, ייקבעו על-ידי שר הביטחון ושר האוצר, באישור ועדה משותפת לוועדת העבודה והרווחה וועדת החוץ והביטחון של הכנסת עד ליום 1 ביוני 2017. לאור מחלוקות בין המשרדים, תקנות כאמור טרם הותקנו.

           בשנתיים האחרונות התנהל תהליך מעמיק בין משרדי הביטחון והאוצר בנוגע לנושאים רבים ובכללם הסדרת קצבאות הגישור, וביום 22 בפברואר 2023 נחתם סיכום עקרונות בין המשרדים על מכלול הנושאים,  שהורחב לכדי סיכום מפורט שנחתם ביום 22 ביוני 2023 הכולל גם את סוגית הגישור ומודל התגמול המיוחד, כפי שיפורט להלן.

           מטרת תיקון זה היא לעגן את הסיכום בין המשרדים בחקיקה ולאפשר את המשכו של תהליך התקנת התקנות.

           לאור האמור, מוצע  לתקן את חוק שירות הקבע גמלאות כך שייקבע כי קצבת הגישור תשולם לזכאי לה עד הגיעו לגיל פרישה מוקדמת כהגדרתו בחוק גיל פרישה, התשס"ד-2004 (גיל 60 כיום). זאת, למעט משרתים שפרשו עד ליום 1 ביולי 2023, וכן משרתים שבמועד זה הגיעו לגיל 41 (ביחס למשרת קבע קצין) או 46 (ביחס למשרת קבע נגד), להם תשולם קצבת הגישור עד לגיל 67.

           עוד מוצע  לעגן מחדש את סמכותם של שר הביטחון ושר האוצר, באישור ועדה משותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת העבודה והרווחה של הכנסת להתקין תקנות בהם יקבעו הוראות, כללים ותנאים בדבר  תשלום קצבת הגישור.

           בנוסף, מוצע להסמיך את שר הביטחון ושר האוצר באישור הוועדה המשותפת כאמור, לקבוע בתקנות, הוראות, כללים ותנאים בדבר הפקדת סכום חד-פעמי שיופקד עבור חייל חדש הזכאי לקצבת גישור לקופת גמל לקצבה.

           כן מוצע לקבוע הוראות, כללים ותנאים בדבר המשך תשלום קצבת גישור מתקציב המדינה, עבור חייל חדש הזכאי לקצבת גישור, בתקופה שבין החודש שלאחר הגיעו של חייל חדש לגיל הפרישה המוקדמת לבין החודש שבו הגיע לגיל 67. זאת, ככל שבבדיקה שתיערך במועד זה על בסיס היתרה הצבורה לזכותו בקופת הגמל לקצבה במועד פרישתו, יימצא שגובה הקצבה לה הוא זכאי באותו מועד מקופת הגמל לקצבה לפי חישוב שייקבע בתקנות, בתוספת הסכום החד-פעמי הקבוע, ככל שהיה מופקד לקופה, נמוך מגובה קצבת הגישור האחרונה ששולמה לחייל החדש מתקציב המדינה עד לאותו המועד.

           כמו כן, לנוכח ההסכמות הנוספות בין מערכת הביטחון לבין משרד האוצר, מוצע למחוק את סעיפים קטנים (ד) עד (ו) ו-(ח), המעגנים מנגנונים שמטרתם בחינת גובה קצבת הגישור לאורך זמן במסגרת ההסדר הקיים בחוק ערב התיקון.

           עוד מוצע לקבוע בתקנות הוראות בדבר התאמת קצבאות גישור ככל שהחל משנת 2025, קצבת הגישור הממוצעת המצטברת תחרוג מגובה הקצבה הממוצעת הנדרשת כפי שנקבעה בתיקון מס' 31 העומדת כיום (לפי מדד חודש דצמבר 2022) על 14,702 שקלים חדשים (להלן – היעד הנדרש), התאמת הקצבאות תבוצע תחילה על ידי צה"ל באמצעות צעדים ארגוניים וסגליים, ובהמשך, במידת הצורך, באמצעות הקפאת עדכון המדד וכן מתוך הפחתת השלמת תקופת השירות שלפיה מחושבת קצבת הגישור, ככל שהיא מחושבת כאמור. אם בוצעה ההפחתה כאמור, ובבדיקת ממוצע גובה הקצבאות העדכנית שהתבצעה לאחר ההפחתה נמצא כי גובה הקצבה הממוצעת העדכנית נמוך או שווה ליעד הנדרש,  תבוטל הקפאת עדכון המדד מקצבאות הפורשים, כולה או חלקה, בהתאם לעמידה ביעד. קרי, הסכומים שנוכו יתווספו לעדכון המדד בחודש ינואר שלאחר מכן, כולם או חלקם.

           ביחס למודל התגמול המיוחד - מוצע לתקן את סעיף 67א לחוק שירות הקבע גמלאות, ולקבוע בו כי שר הביטחון יוכל לקבוע כי סוגי חיילים חדשים שיקבעו בצו, יוכלו לבחור להיות זכאים למסלול המזכה בתגמול מיוחד, ללא זכאות אפשרית לקצבת גישור.  כמו כן מוצע כי חייל חדש שבחר בתגמול מיוחד, יהיה רשאי לחזור בו מבחירה זו עד לתום חצי שנה ממועד הבחירה. חזר בו חייל חדש כאמור, והשיב את הכספים ששולמו לו בגין בחירתו במסלול התגמול המיוחד, תהיה לו האפשרות להיות זכאי לקצבת גישור אם יעמוד בתנאים המזכים בכך.

           להשלמת התמונה יצויין כי מכיוון שמודל התגמול המיוחד יכול לגרום לשינוי משמעותי באוכלוסיית הזכאים לקצבת הגישור, ולאור כך שיעד הקצבה הממוצעת נקבע בהתאם לאוכלוסייה הקיימת בצה"ל טרום הפעלת מודל התגמול המיוחד, סוכם בין גורמי המקצוע במשרד האוצר ומשרד הביטחון שבמידה ואחוז הבוחרים במסלול התגמול המיוחד יהיה משמעותי יבחנו המשרדים את יעד הקצבה הממוצעת וימליצו לשרים לקדם תיקוני חקיקה לצורך ביצוע ההתאמות הנדרשות בהתאם לאוכלוסיית הזכאים לקצבת הגישור לאחר יישום מודל התגמול המיוחד.

           נוסף על כל אלו, מוצע לתקן את סעיף קטן 67ו(ז) לחוק, כך שיקבע בו כי השרים יקבעו בתקנות תנאים לתשלום קצבת שאירים מקופת המדינה עבור מי שנפטר לאחר פרישתו מצה"ל, ובתקופת זכאותו לפנסיית גישור. זאת, במקום ההוראה לפיה קצבת השאירים בנסיבות אלו תשולם על ידי קופת ביטוח, כהגדרתה בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005, שתיבחר על ידי שר הביטחון. הגדרת שאירים לעניין זה תיקבע בתקנות שיקבעו השרים.

           לבסוף מוצע לערוך תיקון עקיף לסעיף 30 לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016, כך שבמקום הסעיף בנוסחו היום יובהר כי החל בשנת 2023 ועד שנת 2040 יהיה ראש המטה הכללי של צבא-הגנה לישראל רשאי להסיט מכסות פרישה מתוך המכסות הקבועות בהחלטת הממשלה ב/136 ביחס לקצינים ונגדים, לפי העניין, עד להיקף של 10% מסך מכסות הפרישה באותה השנה, ובלבד שסכום מכסות הפרישה של הקבוצה התלת שנתית לקבוצת הקצינים או הנגדים, לפי העניין, לא עלה על סכום מכסות הפרישה ביחס לאותה קבוצה כפי שנקבע בהחלטת הממשלה, אלא אם כן ניתן לכך אישור שר האוצר. לעניין הוראה זו יובהר כי קבוצה תלת שנתית משמעה השנים 2023 עד 2025, 2026 עד 2028 וכן הלאה.



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 142.

[2] ס"ח התשע"ז, עמ' 217.