תאריך תצוגה: 27/08/2023

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות  הבטיחות בעבודה (גיהות תעסוקתית ובריאות העובדים בתכשירי הדברה), התשפ"ג- 2023

 

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרת תקנות אלה, הינה להסדיר את השימוש של עובדים בתכשירי הדברה, תוך צמצום הפגיעה בבריאותם ובטיחותם עקב החשיפה לחומרים אלה.

התקנות החלות כיום על עובדים בתכשירי הדברה - תקנות הבטיחות בעבודה (עובדים בתכשירי הדברה), תשכ"ד-1964 (שיקראו להלן – תקנות תכשירי הדברה) ותקנות הבטיחות בעבודה (גהות תעסוקתית ובריאות העובדים בתכשירי הדברה שהם זרחנים אורגניים וקרבמטים), תשנ"ג-1992, (שיקראו להלן – תקנות זא"ק) - תקנות אלו חסרות ואינן מעודכנות באופן שמרבית החומרים המפורטים בהן הוצאו מכלל שימוש, ישנם אלפי עובדים בחומרי הדברה ובענף החקלאות בפרט, המיישמים תכשירי הדברה בלי שקיבלו הדרכה מספקת ומידע מקצועי אודות הסיכונים שעלולים להיגרם עקב החשיפה לתכשירי ההדברה.

על כן, מוצע לבטל את התקנות החלות כיום ולקבוע הסדרים מקיפים הנוגעים לעבודה בתכשירי הדברה, בסט תקנות אחד, לרבות הכשרות, בדיקות רפואיות ושימוש ביומן הדברה דיגיטלי.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות מטעם משרד העבודה:

טיוטת תקנות הבטיחות בעבודה (גיהות תעסוקתית ובריאות העובדים בתכשירי הדברה), התשפ"ג- 2023

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 173, 173א, 173ב, 216  ו-225 לפקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל-1970[1] (להלן-הפקודה), בהסכמת שר החקלאות ופיתוח הכפר, שר הבריאות והשר להגנת הסביבה לפי סעיף 173(ד) לפקודה, בהתייעצות עם שר הבריאות לפי סעיף 173(ח) לפקודה לעניין תקנות 13 עד 19, בהתייעצות עם ארגון העובדים וארגון המעסיקים היציג הגדול ביותר ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אני מתקין תקנות אלה:

הגדרות

1.  

בתקנות אלה-

 

 

"בדיקות סביבתיות תעסוקתיות" –כהגדרתן בתקנות הבטיחות בעבודה (ניטור סביבתי וניטור ביולוגי של עובדים בגורמים מזיקים), תשע"א-2011 (להלן- תקנות הניטור)[2];

 

 

"גיליון בטיחות" (SDS) Safety data sheets – כהגדרתו בתקנות הבטיחות בעבודה (גיליון בטיחות, סיווג, אריזה, תיווי וסימון של אריזות), תשנ"ח-1998 (להלן- תקנות גיליון בטיחות וסימון אריזות)[3];

 

 

"המשרד", "משרד"- משרד העבודה;

 

 

"הספר"- כהגדרתו בתקנות הניטור;

 

 

"חומרים זרחנים אורגניים או קרבמטיים" - תכשיר הדברה המכיל חומרים אלה וכל תערובת או תרכובת המכילה חומרים אלה (להלן-זא"ק);

 

 

"יישום" - פיזור תכשיר הדברה על ידי ריסוס, איבוק, מריחה, השקיה או בכל שיטה אחרת;

 

 

"מדביר"- כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בהדברה תברואית, התשע"ו–2016 (להלן- חוק הסדרת עיסוק בהדברה תברואית)[4];

 

 

"מעבדת אגף הפיקוח"- כהגדרתה בתקנות הניטור;

 

 

"מחזיק במקום העבודה" - כהגדרתו בסעיף 172(א) לפקודה;

 

 

"מפקח עבודה ראשי", "מפקח עבודה אזורי" ו"מפקח עבודה" – כמשמעותם בחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד-1954[5];

 

 

"ציוד הדברה" – כלי או מיתקן המשמש ליישום תכשירי הדברה;

 

 

"מקום עבודה" – מקום בו מתבצעת עבודה בתכשירי הדברה;

 

 

"עבודה בתכשיר הדברה" – כל אחד מאלה: ייצור, הכנה, מילוי, דילול, ניקוי, אריזה או יישום של תכשיר הדברה לרבות יישום באמצעות כלי טיס;

 

 

"עובד" -אדם המבצע עבודה בתכשיר הדברה  לצרכי משלח יד;

 

 

"עבודה בתכשיר הדברה המכיל זא"ק- עובד בתכשיר הדברה המכיל זא"ק 30 שעות לפחות בחודש;

 

 

"רופא מורשה" – רופא מומחה לרפואה תעסוקתית או רופא מתמחה ברפואה תעסוקתית בשירות רפואי מוסמך ורופא בשירות רפואי מוסמך שקיבל הרשאה לפעול לפי תקנות אלה בידי שר העבודה ובהסכמת שר הבריאות;

 

 

"תווית" – תווית המוצמדת לאריזה של תכשיר הדברה הכוללת את הפרטים המפורטים בתקנה 5 לתקנות הגנת הצומח (הסדר ייבוא ומכירה של תכשירים כימיים), התשנ"ה-1994[6];

 

 

"תכשיר הדברה" – כל אחד מאלה:

 

 

 

 

(1) תכשיר הדברה כהגדרתו בתקנות מחלות בעלי חיים (תכשירי חיטוי, ניקוי והדברה), תשמ"ב-1982[7], אשר נרשם לפי התקנות  האמורות, למעט תכשיר הדברה מוכן לשימוש ומיועד ליישום על חיות ושאינו לצורכי משלח יד.

 

 

 

(2) תכשיר כהגדרתו בתקנות הגנת הצומח (הסדר יבוא ומכירה של תכשירים כימיים), תשנ"ה-1994[8], אשר נרשם לפי התקנות האמורות, למעט תכשיר כאמור המיועד לשימוש בגינות ביתיות;

 

 

 

(3) תכשיר כהגדרתו בתקנות החומרים המסוכנים (רישום תכשירים להדברת מזיקים לאדם), התשנ"ד –1994[9], אשר נרשם לפי התקנות האמורות, למעט תכשיר כאמור שאושר לשימוש הציבור הרחב;

חובת הכשרה ליישום תכשירי הדברה

2.  

(א)  מחזיק במקום עבודה לא  יתיר ביצוע עבודת  יישום בתכשירי הדברה, אלא אם כן הוא והעובדים בתכשירי הדברה מחזיקים בתעודה המעידה על השתתפות בתכנית הכשרה מקוונת או אחרת שאישר מפקח עבודה ראשי ועל עמידה בהצלחה במבחן מסכם.

 

 

(ב) הוראות תקנת משנה (א) לא יחולו על יישום המבוצע בידי מדביר ולא על יישום המבוצע בידי עובד בתכשיר הדברה אשר מחזיק בתעודה תקפה המעידה על סיום קורס יישום תכשירי הדברה מאת שירות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות; העתק התעודה יצורף לפנקס הדרכה.

תכנית הכשרה

3.  

(א)  תכנית הכשרה תכלול לפחות את הנושאים שלהלן:

 

 

 

(1) הכרת חומרי ההדברה והנזקים העלולים להיגרם מהם, לרבות הסיכונים למערכת מי השתייה;

 

 

 

(2) שיטות עבודה בטוחות בעבודה עם תכשירי הדברה, לרבות  הכנה, יישום, אחסון, טיפול באריזות ריקות, הובלה;

 

 

 

(3) ציוד הדברה, לרבות סוגי הציוד, עבודה לפי הוראות שימוש, תחזוקה ואחסנה;

 

 

 

(4) שמירה על כללי בטיחות, גיהות אישית וסביבתית בשימוש   בתכשירי הדברה;

 

 

 

(5) הגשת עזרה ראשונה בשל פגיעה מתכשירי הדברה;

 

 

 

(6) הדרכה בנושא בטיחות אש ופעולות ראשוניות שיש לבצע בעת התרחשות אירוע חומרים מסוכנים כתוצאה משימוש בחומרי הדברה;

 

 

 

(7) הכרת החקיקה בנושא תכשירי הדברה;

 

 

 

(8) הכרה, התאמה ותרגול השימוש בציוד המגן האישי;

 

 

 

(9) הכרת מבנה התווית ותכניה.

 

 

(ב) היקף ההכשרה לא יפחת מ-8 שעות אקדמיות ובסופה יערך מבחן מסכם בכתב או במתכונת מקוונת; יום ההכשרה יתקיים במסגרת שעות העבודה של העובד ועל חשבון המעסיק.

מרשם

4.  

(א)  מפקח עבודה ראשי ינהל מרשם שיכלול את פרטי העובדים שעברו הכשרה וקיבלו תעודה כמשמעותה בתקנה 2 .

 

 

(ב) המרשם יהיה פתוח לעיון הציבור בדרך של שאילתה שבה יצוינו פרטים מזהים של האדם שלגביו מתבקש המידע.

אחריות המחזיק במקום העבודה

5. .

(א)  מחזיק במקום עבודה לא יבצע עבודה בתכשיר הדברה בעצמו או באמצעות אחר, אלא אם כן התקיימו כל אלה:

 

 

 

(1) ננקטו אמצעים סבירים להורדת הסיכון בחשיפה לתכשירי הדברה;

 

 

 

(2) נקבעו במקום העבודה סידורי כביסה ייעודיים לכביסת בגדי העבודה לאחר השימוש בתכשיר הדברה;

 

 

 

(3) סופקו לעובדים בעבודה בתכשיר הדברה בגדי עבודה מתאימים וציוד מגן אישי הנדרש בהתאם להוראות תווית התכשיר ותקנות הבטיחות בעבודה (ציוד מגן אישי), התשנ"ז-1997[10]; בהיעדר הוראה מפורשת יסופקו בגדי עבודה עם שרוול ומכנסיים ארוכים, משקפי מגן, כפפות ונעלים גבוהות;

 

 

 

(4) ננקטו אמצעים הנדרשים להבטיח שימוש בציוד מגן אישי כראוי;

 

 

 

(5) נקבעו אזורים נפרדים ללא חשיפה לתכשירי הדברה, המיועדים לאכילה, שתיה ומנוחת העובדים.

 

 

(ב) בנוסף לאמור בתקנת משנה (א), במקום עבודה בו מייצרים תכשירי הדברה, המחזיק במקום העבודה לא יבצע עבודה בתכשיר הדברה בעצמו או באמצעות אחר אלא אם נתקיימו כל אלה :

 

 

 

(1) הותקנו אמצעים להורדת ריכוז תכשיר ההדברה באוויר כגון אוורור, יניקה, ניקוז ופליטה תקינים לשימוש לרבות תחזוקתם;

 

 

 

(2) הותקנו מלתחות ומקלחות, בסמוך למקום העבודה, מתוחזקות ומצוידות במים חמים, סבון ומגבות נקיות בכמות מספקת;

 

 

 

(3) סופקו לכל עובד שני תאי אחסון נפרדים במלתחות,  האחד ישמש לאחסון בגדי העבודה בשימוש והשני לבגדי עבודה נקיים ולבגדים אישיים;

 

 

 

(4) הותקנו במקום העבודה מקלחת חירום ומשטפת עיניים ונקבעו הוראות לתחזוקתן התקינה.

 

 

(ג)  נוסף לאמור בתקנת משנה (א), במקום עבודה בתכשיר הדברה, למעט מקום בו מייצרים תכשיר הדברה, המחזיק במקום העבודה לא יבצע עבודה בתכשיר הדברה בעצמו או באמצעות אחר אלא אם נתקיימו כל אלה:

 

 

 

(1) ננקטו אמצעים להבטיח כי עובד בתכשיר הדברה פועל בהתאם להוראות המפורטות בתווית התכשיר ובגיליון הבטיחות;

 

 

 

(2) הותקנה גישה למקור מים שפירים במידה הנדרשת לשטיפת הגוף והעיניים במקרה הצורך. לעניין זה, "מים שפירים"– ארבעה ליטרים של מים לכל עובד בתכשיר הדברה, באיכות מי שתיה לפי תקנות בריאות העם (איכותם התברואית של מי שתייה ומתקני מי שתייה), תשע"ג-2013[11].

 

 

 

(3) יוודא כי הדברה תברואית של מזיקים, כמשמעותה בחוק הסדרת עיסוק בהדברה תברואתית, תבוצע על ידי מדביר.

ערכי חשיפה  משוקללת מרבית  מותרת לתכשיר   הדברה

6.  

במקום עבודה שעיסוקו בייצור תכשירי הדברה או יישום באמצעות כלי טייס, החשיפה המשוקללת המרבית המותרת לתכשיר ההדברה המכיל גורמים מזיקים, תהיה כנקוב בתוספת השנייה לתקנות הניטור וככל שלא נכללו בתוספת תהיה כנקוב בספר.

ביצוע  בדיקות  סביבתיות תעסוקתיות

7.  

(א)  במקום עבודה בו מייצרים תכשירי הדברה או מיישמים תכשירי הדברה באמצעות כלי טיס, ונקבע לגבי תכשיר ההדברה בתקנות הניטור רמת חשיפה מרבית מותרת, יערוך המחזיק בדיקות סביבתיות תעסוקתיות בתכיפות של אחת לשנה.

 

 

(ב) בדיקות סביבתיות-תעסוקתיות יבוצעו אך ורק בידי בודק מעבדה מוסמך ובמעבדה מוסמכת כהגדרתם בתקנות הניטור, במכשירים מכוילים ובשיטות מקובלות, לרבות תכניות לבקרת איכות שאישר מפקח העבודה הראשי.

 

 

(ג)  תוצאות הבדיקות יירשמו במעבדה המוסמכת ויישמרו 30 שנה; המעבדה המוסמכת תשלח בתוך שלושה ימים את תוצאות הבדיקות למחזיק במקום העבודה ולמעבדת אגף הפיקוח.

 

 

(ד) מעבדת אגף הפיקוח תעביר העתק מתוצאות הבדיקות הסביבתיות תעסוקתיות לשירות רפואי מוסמך, וכן לעובדי מקום העבודה שבו בוצעו הבדיקות לפי פניותיהם.

 

 

(ה)  מחזיק במקום העבודה ישמור את תוצאות הבדיקות הסביבתיות-תעסוקתיות במשך 20 שנה ויפרסם לידיעת העובדים במקום העבודה, בתוך שלושה ימים ממועד קבלת תוצאות הבדיקות, את התוצאות המתייחסות לאותו מקום עבודה לרבות ערכי החשיפה המותרים.

אחסון, סילוק ואיסוף חומרי הדברה

8.  

(א)  מחזיק במקום עבודה יאחסן תכשיר הדברה באריזתו המקורית וידאג לאיסוף וסילוק שאריות תכשיר ההדברה ואריזתו בהתאם להוראות תווית התכשיר וגיליון הבטיחות.

 

 

(ב) מחזיק במקום עבודה יפעל לסילוק תכשיר הדברה שנשפך, באופן מידי ובהתאם להוראות גיליון הבטיחות או תווית התכשיר.

ביצוע פעולות בהתאם להיתר רעלים  

9.  

היה בידי העובד היתר רעלים, כמשמעותו בחוק החומרים המסוכנים, שהוראותיו בעניין מסוים שונות מההוראות שנקבעו בתקנות אלה, או שבתווית תכשיר הדברה מסוים נקבעו הוראות שונות מהוראות תקנות אלה, יגברו הוראות היתר הרעלים או תווית התכשיר, לפי העניין.

פרסום גיליון בטיחות

10.  

מחזיק במקום העבודה יחזיק העתק גיליון בטיחות של כל תכשירי ההדברה בהם משתמשים במקום העבודה בהתאם לתקנות גיליון בטיחות וסימון אריזות.

ניקוי ציוד ואחזקת ציוד הדברה

11.  

(א)  בתום יום עבודה בתכשירי הדברה, יבדוק המחזיק במקום העבודה כי ציוד ההדברה נוקה בהתאם למפורט בהוראות תווית התכשיר והוראות יצרן.

 

 

(ב) לא יתקן אדם ציוד הדברה או מיתקן הדברה ולא יישלחו לתיקון בטרם נוקה על כל חלקיו בהתאם לתקנת משנה (א).

 

 

(ג)  על אף האמור בתקנת משנה (ב), תיקון תקלה בציוד הדברה, המתבצע תוך כדי פעולת הדברה, והדרוש למהלכה התקין של פעולת ההדברה, יתבצע לאחר הפסקה מלאה של פעולת ציוד הדברה או מיתקן הדברה.

יומן הדברה דיגיטלי בעבודות יישום

12.  

(א)  מחזיק במקום עבודה יתעד בכל יום עבודה בעבודות יישום תכשירי הדברה את נתוני פעילות המפורטים בתוספת הראשונה, באופן מקוון באמצעות יומן הדברה הדיגיטלי בפורטל השירותים והמידע של ממשלת ישראל "ממשל זמין"; השר רשאי לשנות את התוספת בצו בהסכמת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת.

 

 

(ב) הוראות תקנה זו לא יחולו על הדברה שבוצעה בידי מדביר או רופא וטרינר.

חובת בדיקות רפואיות לעובדים בתכשירי הדברה זא"ק

13.  

(א)  מחזיק במקום עבודה לא יעסיק עובד בעבודה בתכשיר הדברה המכיל זא"ק אלא אם כן בטרם תחילת העסקתו עבר בדיקה רפואית ראשונית בידי רופא מורשה, שקבע את התאמתו לעבודה עם תכשירים אלה.

 

 

(ב) מחזיק במקום עבודה לא יתיר עבודה בתכשיר הדברה המכיל זא"ק אלא אם כן עבר העובד בדיקה רפואית חוזרת אחת לשנה, ממועד בדיקה אחרונה, בידי רופא מורשה, שיקבע את התאמתו להוסיף ולעבוד בעבודה בזא"ק.

 

 

(ג)  רופא מורשה ומפקח עבודה שהוא רופא, רשאים להורות על ביצוע הבדיקות הרפואיות האמורות, בפרקי זמן שונים מן האמור בתקנות משנה (א) ו-(ב), ובלבד שלא יפחתו מפרקי הזמן האמורים בתקנות אלה, וזאת בהתאם להערכת הסיכון לחשיפה לתכשירי ההדברה.

היקף הבדיקות הרפואיות

14.  

(א)  בדיקה רפואית ראשונית או חוזרת תכלול לפחות את אלה:

 

 

 

(1) אנמנזה רפואית כללית;

 

 

 

(2) אנמנזה תעסוקתית שתכלול תיאור עבודת העובד עם תכשיר הדברה, משך עבודה בתפקיד, סוגי תכשירי הדברה אתם הוא עובד, תדירות שימוש בתכשירי הדברה, מקומות עבודתו קודמים וחשיפה לגורמי הסיכון במקומות אלה;

 

 

 

(3) בדיקה גופנית כללית;

 

 

 

(4) ספירת דם;

 

 

 

(5) בדיקת דם לתפקודי כבד;

 

 

 

(6) בדיקת רמת הקריאטינין בדם;

 

 

 

(7) בדיקת שתן כללית;

 

 

 

(8) בדיקת אלקטרוקרדיוגרם (א.ק.ג) – בבדיקה ראשונית בלבד;

 

 

(ב) בדיקה ראשונית של רמת הכולינאסטרזה בכדוריות הדם האדומות (true) (להלן – בדיקת הכולינאסטרזה); על בדיקה זו יש לחזור פעם נוספת במרווח של שלושה ימים לפחות, ולוודא שהפרש רמת הכולינאסטרזה לא יעלה על 20%. יש לחזור פעם נוספת על הבדיקה אם הפרש הרמה בין שתי הבדיקות עלה על 20%; ממוצע של ערכי רמת הכולינאסטרזה בשתי הבדיקות, שההפרש ביניהם נמוך מ-20%,  ישמש רמת רקע לצורך מעקב אחר רמת  הכולינאסטרזה בדם בבדיקות חוזרות.

 

 

(ג)  במקום עבודה בו מייצרים תכשירי הדברה מסוג זא"ק, בתקופת הייצור של תכשירי הדברה  אלה הנמשכת 15 ימי עבודה ברציפות תבוצע בדיקת כולינאסטרזה פעם ב-15 ימים.

 

 

(ד) בבדיקה חוזרת של רמת הכולינאסטרזה, יחושב ההפרש שבין תוצאות הבדיקה החוזרת לרמת הרקע בבדיקה הראשונית, כאמור  בתקנת משנה (ב) לצורך התאמת העובד להמשך עבודה בתכשירי הדברה מסוג זא"ק.

 

 

(ה)  בדיקות המעבדה לפי תקנה זו יבוצעו במעבדה רפואית, כהגדרתה בתקנות בריאות העם (מעבדות רפואיות), התשל"ז-1977[12], למעט בדיקת רמת הכולינאסטרזה, שתבוצע במעבדה לבדיקות טוקסיקולוגיות ביולוגיות כהגדרתה בתקנות הניטור.

הזמנה לבדיקות רפואיות  

15.  

(א)  שירות רפואי מוסמך או רופא מורשה יזמנו עובד בתכשיר הדברה מסוג זא"ק לביצוע הבדיקות לפי תקנות 13 ו-14 בתוך חודש ימים ממועד פניית המחזיק במקום העבודה או העובד אליהם.

 

 

(ב) עובד בתכשיר הדברה יתייצב בשירות הרפואי המוסמך או אצל הרופא המורשה לצורך ביצוע הבדיקות הרפואיות כאמור, בימים ובמועדים שנקבעו לו וזמן זה ייחשב לו כחלק משעות עבודתו.

 

 

(ג)  לא הופיע עובד לבדיקות רפואיות במועד שנקבע לו, ישלח השירות רפואי המוסמך או רופא מורשה הודעה על כך למחזיק במקום העבודה בתוך שבוע ממועד הבדיקה שנקבעה לו וכן ישלח לעובד בתכשיר הדברה זימון נוסף. לא הופיע עובד לבדיקה רפואית כאמור אף בפעם השנייה, ישלח השירות הרפואי המוסמך או רופא מורשה הודעה על כך למחזיק באופן מידי והעתק למפקח העבודה האזורי.  

ניהול   רשומה   רפואית

16.  

(א)  שירות רפואי מוסמך ורופא מורשה ינהלו רשומה רפואית כהגדרתה בחוק זכויות החולה, תשנ"ו-1996[13] ויתעדו פעולותיהם לפי תקנות 13 עד 19 לגבי כל עובד שבדקו.  

 

 

(ב) הרשומה הרפואית תשמר 50 שנה לפחות ממועד ביצוע הבדיקה.

סיכום  בדיקה   רפואית

17.  

(א)  שירות רפואי מוסמך  או רופא מורשה ינפיקו לכל עובד בתכשירי הדברה שנבדק על ידיהם טופס סיכום בדיקה כמפורט בתוספת השנייה ואת תוצאות בדיקתו; עותק מטופס סיכום הבדיקה ישלח למחזיק במקום עבודה.

 

 

(ב) המחזיק במקום העבודה ישמור העתק טופס סיכום בדיקה שהונפק לעובד בתקופת עבודתו .

אי התאמה לעבודה בתכשירי הדברה

18.  

רופא מורשה יקבע את אי התאמתו של עובד לעבודה בתכשירי הדברה זא"ק, אם נמצא אצלו אחד מאלה:

 

 

 

(א)  הרעלת תכשירי הדברה;

 

 

 

(ב) ירידה ברמת הכולינאסטרזה בבדיקת המעקב לשיעור הנמוך מהנקוב בתוספת השלישית לתקנות הניטור;

 

 

 

(ג)  אי התאמה רפואית אחרת שבגינה לדעת הרופא המורשה, העובד אינו מתאים לעבוד בתכשירי הדברה.

הודעה למחזיק במקום עבודה על אי התאמה לעבודה

19.  

קבע רופא מורשה את אי התאמתו של אדם לעבוד בתכשירי הדברה, ימסור על כך השירות הרפואי המוסמך הודעה למחזיק במקום העבודה ולמפקח עבודה אזורי באופן מידי; הודעה זו תכלול פרטים מזהים של הנבדק, לרבות שמו, מספר זהותו, גילו, מענו, מקום עבודתו, משך תקופת עבודתו בתכשירי הדברה, תוצאות הבדיקה הרפואית שעבר ומסקנותיו של הרופא המורשה הבודק.

איסור העסקה בתכשיר הדברה לאחר קבלת הודעה על אי התאמה או אי התייצבות לבדיקה

20.  

(א)  מחזיק במקום עבודה יפסיק מידית את עבודתו של העובד בעבודה בתכשיר הדברה זא"ק אם קיבל סיכום בדיקה רפואית ובה נקבעה אי התאמתו של עובד או במקרה והעובד אינו התייצב לבדיקה חוזרת כאמור בתקנה 13(ב).

 

 

(ב) לא יעבוד עובד, כאמור בתקנת משנה (א), בתכשירי הדברה זא"ק אלא אם כן עבר בדיקה רפואית נוספת על ידי רופא מורשה שאישר לעובד לחזור ולעבוד בתכשירי הדברה.

חובות עובד בתכשיר הדברה

21.  

עובד בתכשיר הדברה ימלא אחר ההוראות המפורטות להלן:

 

 

 

(1) יפעל בהתאם להנחיות המחזיק במקום עבודה ותקנות אלה;

 

 

 

(2) יעבוד בהתאם להוראות התווית של תכשירי הדברה;

 

 

 

(3) יתייצב להדרכה שנתית במועד שנקבע לו בהתאם לתקנות ארגון הפיקוח (מסירת מידע והדרכת עובדים), תשנ"ט-1999[14].

הגנה מפני פיטורים בשל אי קיום דרישות התקנות

22.  

עובד יהיה רשאי לסרב לבצע עבודה בתכשיר הדברה שעלולה לפגוע בבריאותו אם המחזיק במקום עבודה אינו מקיים הוראות תקנות אלה ;  המחזיק במקום עבודה לא יפגע בתנאי העסקתו של עובד ולא יפטר עובד בשל סירובו זה.

ביטול תקנות קודמות

23.  

תקנות הבטיחות בעבודה (גיהות תעסוקתית ובריאות העובדים בתכשירי הדברה שהם זרחנים אורגניים וקרבמטיים), תשנ"ג-1992[15] ותקנות הבטיחות בעבודה (עובדים בחומרי הדברה), תשכ"ד-1964[16] – בטלות מיום תחילתן של תקנות אלה.

תחילה

24.  

(א)  תחילתן של תקנות אלה שנתיים מיום פרסומן.

 

 

(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א) תחילתה של תקנה 12 לגבי  עובדים בתכשיר הדברה אשר נרשמו לפי תקנות מחלות בעלי חיים (תכשירי חיטוי, ניקוי והדברה), תשמ"ב-1982[17] - חמש שנים מיום פרסומן; עד לכניסת תקנה 12 לתוקפה, במקום עבודה בו עובדים בתכשירי הדברה אלו יתעד המחזיק או מי מטעמו את הפרטים בטופס כמפורט בתוספת הראשונה.

שמירת דינים

25.  

הוראות תקנות אלה באות להוסיף על הוראות כל דין, ולא לגרוע מהן.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תוספת ראשונה

תקנה 12 

טופס רישום יומן הדברה

שם המחזיק ומקום העבודה : __________________                                                            תאריך :   __________________           

1.שם המחזיק ומקום העבודה:

2. תאריך יישום התכשיר:

3. חלקה:

4. שם העובד:

5. ת.ז/דרכון העובד:

6. שם תכשיר ההדברה:

7. ריכוזו %:

8. כמות בליטר:

9.שם הגידול/המתקן/סוג בעל החיים:

10. מספר שעות העבודה עם התכשיר:

הערות:

 

חתימה ושם ממלא הטופס :   _____________________

 

 

 

תוספת שנייה

(תקנה 17)

טופס סיכום בדיקה רפואית

1.

פרטים אישיים מזהים של העובד, לרבות שמו המלא, שם אביו, מספר  זהות, תאריך לידה.

2.

שם השירות הרפואי המוסמך או הרופא הבודק שביצע את הבדיקה.

3.

תאריך סיכום בדיקה.

4.

פרטי המחזיק במקום העבודה  ומען מקום העבודה.

5.

תיאור עבודת הנבדק, תאריך תחילת העבודה ומועד סיומה.

6.

תאריך הבדיקה

סוג הבדיקה: בדיקה ראשונית, חוזרת או נוספת.

7.

(סעיף זה לא ימולא ע"י רופא מורשה): אישור השירות הרפואי המוסמך על התאמתו או אי התאמתו של עובד להתחיל או להוסיף ולעבוד בעבודה שלשמה הוא נבדק.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

__________________

יואב בן צור

                                                                                                      שר העבודה

דברי הסבר

כללי,  מטרת תקנות אלה, הינה להסדיר את השימוש של עובדים בתכשירי הדברה, תוך צמצום הפגיעה בבריאותם ובטיחותם עקב החשיפה לחומרים אלה. התקנות החלות כיום על עובדים בתכשירי הדברה - תקנות הבטיחות בעבודה (עובדים בתכשירי הדברה), תשכ"ד-1964 (שיקראו להלן – תקנות תכשירי הדברה) ותקנות הבטיחות בעבודה (גיהות תעסוקתית ובריאות העובדים בתכשירי הדברה שהם זרחנים אורגניים וקרבמטים), תשנ"ג-1992, (שיקראו להלן – תקנות זא"ק), חסרות ואינן מעודכנות. מרבית החומרים המפורטים בתקנות החלות היום הוצאו מכלל שימוש וכן חסרה בהן התייחסות מספקת לחובת הכשרה. כמו כן, השימוש בתכשירי הדברה המכילים זא"ק מצוי במגמת ירידה לאור הסכנה הכרוכה בכך, וממילא מתוך כ-120 תכשירים הנקובים בתוספת הראשונה שבתקנות זא"ק מצויים בשימוש רק 14 חומרים פעילים, וגם השימוש בהם עתיד להיפסק.

 

זאת ועוד, דו"ח מבקר המדינה מס' 62 התריע כי ישנם אלפי עובדים בחקלאות המיישמים  תכשירי הדברה בלי שקיבלו הדרכה מספקת  וללא אמצעי הבטיחות הנדרשים ביחס לטיב עבודתם[18]. בנוסף, לחקלאים והעובדים הישראליים המועסקים בחקלאות, מועסקים גם עובדים זרים רבים אשר אינם דוברים את השפה המקומית ואין להם מידע מקצועי אודות הסיכונים שעלולים להיגרם להם ולסביבה עקב החשיפה לתכשירי ההדברה. על כן, מוצע לבטל תקנות אלו ולקבוע הסדרים מקיפים בכל הנוגע לעבודה בתכשירי הדברה בסט תקנות אחד.

 

במסגרת התיקון מוצע להחיל חובת הכשרה בשפה המובנת לעובדים בתכשיר הדברה. כמו כן, מוצע להטיל חובה גם על מי שמעסיק עובדים בתכשיר הדברה לעבור את אותה הכשרה לשם הכרת הסיכונים הגלומים בעבודה בתכשירי הדברה ולצמצום החשיפה לחומרים אלו, ולמעשה  כל אדם שלא קיבל הכשרה כאמור או שאיננו בעל רישיון מדביר יחול איסור מוחלט לעבוד בכל תכשירי ההדברה שלא הוחרגו מהתקנות.

 

עוד מוצע להרחיב את היקף הבדיקות הרפואיות ולהחילם על כל העובדים בתכשירי הדברה המכילים זרחנים אורגניים וקרבמטים מעל 30 שעות בחודש - לרבות העובדים בייצור, בהכנה ליישום וביישום מהאוויר ומהקרקע, שכן כיום החובה לבצע בדיקות רפואיות אינה חלה על עובדים המיישמים מהקרקע תכשירי הדברה המכילים  זרחנים אורגניים וקרבמטים.

 

יש לציין, כי התקנות המוצעות אינן מחייבות ביצוע בדיקות סביבתיות תעסוקתיות ביישום החומר מהקרקע כיוון שאין משמעות לביצוע ניטור בשטח פתוח בהם התנאים הסביבתיים משתנים ויש בהם כדי להשפיע על תוצאות הניטור בכל רגע נתון. לשם כך, חלה חובה על המעסיק לדאוג לקיומן של בדיקות רפואיות ואספקת ציוד מגן אישי לעובדים כאמור.

 

תקנה 1-  מוצע לקבוע הגדרות למונחים המופיעים בתקנות המוצעות. בכללן: הגדרת תווית, תכשיר הדברה, עובד בתכשיר הדברה,   

ועוד.

תקנה 2- מוצע לקבוע כי כל עובד בתכשירי הדברה , כהגדרתן בתקנות אלה, יידרש לעבור בהצלחה תכנית הכשרה כתנאי לביצוע עבודה בתכשיר הדברה, למעט מי שמחזיק בתעודה של קורס רססים מטעם משרד החקלאות ומדביר המחזיק ברישיון.  כמו כן, מוצע להטיל חובה זו אף על מעסיק עובדים בתכשירי הדברה או אחראי על עובדים בתכשירי הדברה וזאת על מנת לצמצם את פערי הידע אצל המעסיקים שאחראים על העברת המידע בדבר הסיכונים בעבודה עם תכשירי הדברה.

תקנה 3- מוצע לכלול בתכנית ההכשרה  את הנושאים העיקריים שתכליתם שמירה על בריאות העובדים. במסגרת ההכשרה יינתן הסבר בדבר הסיכונים הטמונים בעבודה בתכשירי הדברה וצמצום החשיפה לסיכונים אלו, לרבות חובת שימוש בציוד מגן אישי, סוגי הציוד, אופן השימוש ועוד. מדובר בהכשרה ייעודית שבאמצעותה ניתן יהיה להתגבר על פערי השפה הקיימים אצל העובדים הזרים העוסקים בעבודות יישום. ההכשרה תועבר במתכונת דיגיטלית כך שההשתתפות בה תהיה גמישה מבחינת זמן ומיקום וכן, תועבר במספר שפות (עברית, אנגלית, ערבית, ותאית) . בסוף ההכשרה ייערך מבחן מסכם ובסיומו תינתן תעודה המעידה על השתתפות בהכשרה.

תקנה 4 -  מוצע כי מפקח עבודה ראשי או מי מטעמו ינהל מאגר אודות אותם עובדים שעברו הכשרה. מאגר זה יעיל לצורכי פיקוח באופן נגיש וזמין, וכן, ישמש כלי זמין עבור מעסיקים לבירור האם לעובד יש הכשרה טרם ביצוע עבודה בתכשיר הדברה.

 תקנה 5- מוצע לפרט את חובות המחזיק במקום העבודה בכל הנושאים הקשורים לגהות ולחייב לפעול לשם נקיטת אמצעים להקטנת חשיפת עובדים לסיכונים בריאותיים ובטיחותיים במפעלי ייצור חומרי הדברה ובעת יישום התכשירים. בין היתר, מדובר על אספקת

ציוד מגן אישי לעובדים, נקיטה אמצעים להפחתת חשיפת העובדים לחומרי הדברה. התקנה מבחינה בין הדרישות בשטח חקלאי פתוח לבין מקום בו מייצרים תכשירי הדברה או מיישמים תכשירי הדברה באמצעות כלי טיס.

תקנות 6 ו-7  מוצע להסדיר כי ערכי חשיפה המותרים לתכשירי הדברה יהיו בהתאם לקבוע בתקנות הניטור. במפעלי ייצור ומקומות בהם מתבצעת עבודת יישום באמצעות כלי טיס, יבוצעו בדיקות סביבתיות תעסוקתיות, ע"י מעבדה מוסמכת, כדי לקבוע אם מתקיימת חריגה מהכמות המותרות. מקום בו תתגלה  חריגה כזאת יידרש המחזיק במקום העבודה לפעול להקטנת ערכי החשיפה לרמה המותרת שבה כבר לא ייגרם נזק בריאותי לעובד בתכשיר.

תקנה 8 מוצע לקבוע פעולות שיש לבצע בהתאם להוראות תווית התכשיר וגיליון הבטיחות לרבות אחסון, איסוף וסילוק שאריות של חומרי הדברה.

תקנה 9- מוצע לקבוע כי במקרה וקיים היתר רעלים, בעל ההיתר יאחסן חומרים בהתאם להיתר.

תקנה 10 - מוצע לחייב את המחזיק במקום העבודה לוודא שיש ברשותו גיליון בטיחות עם מידע מפורט על התכונות והסיכונים של כל תכשיר הדברה, ולוודא כי מידע זה יהיה נגיש לעובדים .

תקנה 11- מוצע לחייב את המחזיק במקום עבודה לוודא כי בוצע ניקוי של שאריות חומרי הדברה שנותרו בציוד הדברה  לשם שמירה על העובדים מחשיפה לחומרים הדברה בזמן תחזוקה ושימוש ולמניעת זליגת חומרי הדברה שנותרו בציוד לאחר שהסתיים השימוש בו.

תקנה 12- מוצע להסדיר רישום נתונים של פעולות יישום באמצעות ניהול יומן הדברה דיגיטלי בכל מקום בו מתבצעת עבודה עם תכשירי הדברה. חובת הרישום חלה על מחזיק במקום העבודה.  בכל יום עבודה יתעד המחזיק את  פעילות היישום באמצעות אפליקציה ייעודית את נתונים , כגון: תאריך, שם התכשיר, פרטי העובדים, כמות התכשיר, אופן היישום וכו'. יומן ההדברה מבוסס על מאגר GIS  בשיתוף עם משרד החקלאות. עיגון חובת השימוש ביומן הדברה תוביל בנגזרת הראשונה לטיוב פעולות פיקוח ואכיפה מטעם המשרד ובמרוצת השנים באמצעות מאגר נתונים מקיף, הכולל ריכוז והיקף שימוש בחומרי הדברה, יתאפשר מעקב אחר חשיפה תעסוקתית וכן טיוב המדיניות הבין-משרדית הכוללת בנושא עבודה עם תכשירי הדברה על כלל השפעותיו.

תקנה 13 עד 18- מוצע להסדיר חובת בדיקות הרפואיות לכל העובדים בתכשירי הדברה המכילים זרחנים אורגניים וקרבמטים. התקנה הורחבה והותאמה כך שתיתן מענה גם לעובדים המיישמים תכשירי הדברה מהקרקע. בתקנות הנוכחיות אין חובת בדיקות עבור מיישמים מהקרקע של תכשירי הדברה המכילים זרחניים אורגנים וקרבמטים.

 

תקנה 19- במקרה של הודעת אי-התאמה או אי התייצבות לבדיקות, על המחזיק חל איסור להמשיך להעסיק את העובד בעבודה עם תכשירי הדברה המכילים זא"ק.

תקנה 20- מוצע להסדיר חובות העובד בתכשיר הדברה. בין היתר, מודגשת בתקנה זו זכות העובד לסרב לעבוד עם תכשיר הדברה כאשר המעסיק לא מקיים הוראות תקנות אלה .

תקנה 21- במקרה בו מחזיק במקום עבודה אינו מקיים הוראות תקנות אלה, למעט חובות החלות על העובד עצמו והוא אינו מקיימן,  וכתוצאה מכך העובד חושש לפגיעה בבריאותו, יכול העובד לסרב להמשיך ולבצע את העבודה , והכל לשם שמירה על בריאותו. מחזיק במקום עבודה לא יפטר עובד בשל סירוב לבצע עבודה מטעמים אלו.

תקנה 23-  מוצע לקבוע הסתגלות לצורכי הערכות לשם עמידה בהוראות התקנות. מאחר ומרבית ההוראות נדרשות היום מכוחן של התקנות הישנות נקבע פרק זמן של שנתיים המהווה זמן סביר להטמעת והשינויים ובפרט החובה למילוי יומן הדברה דיגיטלי.

לעניין יישום הוראות תקנה 12 כאשר מדובר על תכשירי הדברה של השירותים הווטרינרים, ניתן פרק זמן ארוך מאחר וטרם הוסדרה תשתית מתאימה במערכת ה GIS לכל המפעלים בהם משתמשים בתכשירי הדברה של השירותים הווטרינריים. במקרה זה תתועד פעילות ההדברה בטופס ידני כמפורט בתוספת הראשונה.  


 



[1] דיני מדינת ישראל [נוסח חדש 16, עמ' 337;

[2] ק"ת תשע"א, עמ' 1818;

[3] ק"ת תשנ"ח, עמ' 560;

[4] ס"ח תשע"ו, עמ' 548;

[5] ס"ח תשי"ד, עמ' 202;

[6] ק"ת תשנ"ה, עמ' 257;

[7] ק"ת תשמ"ב, עמ' 1668;

[8] ק"ת תשנ"ה, עמ' 257;

[9] ק"ת תשנ"ד, עמ' 1285;

[10] ק"ת תשנ"ז, עמ' 1139;

[11] ק"ת תשע"ג, עמ' 1394;

[12] ק"ת תשל"ז, עמ' 2460;

[13] ס"ח תשנ"ו, עמ' 327;

[14] ק"ת תשנ"ט, עמ' 1141;

[15] ק"ת תשנ"ג, עמ' 192;

[16] ק"ת תשכ"ד, עמ' 872;

[17] ק"ת תשמ"ב, עמ' 1668.

[18] ראה לעניין זה עמודים 486-487, פיסקה 6.