תוכן עניינים
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס ...), התשפ"ג-2023
מדינת ישראל חתומה על הסכמי סחר עם מדינות שונות אשר קובעים, בין היתר, שיעור מכס מופחת לטובין המיובאים ממדינות מולן נכרת הסכם סחר. יבואן המבקש ליהנות מהטבת המכס הקבועה בהסכם סחר נדרש להציג מסמכי העדפה המעידים על מקור הטובין (להלן – מסמכי העדפה).
מי שעוסק בייבוא רכב ושיווקו ומייבא כלי רכב ישירות מיצרן הרכב במדינת חוץ (להלן – יבואן ישיר), יכול, בקלות יחסית, כפי שעלה מהניסיון שהצטבר בשנים האחרונות, להציג מסמכי העדפה תקינים כאמור אשר ניתנים לו מיצרן הרכב המודע לתהליך היצור ולמקורות חומרי הגלם כפי שנקבע בהסכם הרלוונטי, לצורך קבלת העדפת המכס. לעומת זאת, מי שעוסק בייבוא רכב ושיווקו אך אין לו קשר ישיר עם יצרן הרכב (להלן – יבואן עקיף), יכול להתקל בקשיים בהשגת מסמכי ההעדפה. קושי זה אפשר שגורם לפגיעה בתחרות בתחום יבוא הרכב.
חוק התחרות הכלכלית (תיקון מס' 23 והוראת שעה), התשפ"ג-2023 כלל, בין היתר, הוראת שעה שתיקנה בתיקון עקיף את חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016, והוסיפה לו את סעיף 56א (להלן- התיקון העקיף). במסגרת התיקון העקיף נקבע כי יבואנים ישירים יעבירו לרשות המסים, אחת לחצי שנה, מידע על אודות הרכבים המיובאים על ידם, שניתנה לגביהם העדפת מכס ביבוא במסגרת הסכם סחר עליו חתומה ממשלת ישראל. המידע המועבר יכלול את שם יצרן הרכב במדינת החוץ, קוד היצרן של דגם הרכב ומדינת הייצור של הרכב.
התיקון העקיף נועד לאפשר הטבת מכס בעת יבוא של רכבים באמצעות יבואנים עקיפים ויבואנים אישיים, כאשר הם מייבאים רכב שזהה לרכב שיובא על ידי יבואן ישיר שקיבל העדפת מכס בהתאם להוראות הסכם הסחר הרלבנטי. כאמור, כעולה מהניסיון המצטבר יבואנים עקיפים ויבואנים אישיים מתקשים יותר בהצגת מסמכי העדפה תקינים, והמחוקק ביקש ליצור מתווה שבו אלה יקבלו העדפת מכס גם ללא הצגת המסמכים.
בהתאם, מוצע בצו זה לתקן את צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 ולקבוע פרט חדש במסגרתו תינתן העדפת מכס לרכב שיובא ביבוא אישי או ביבוא עקיף אם הוא בעל שם יצרן, קוד יצרן ומדינת יצור זהים לרכב אשר יובא על ידי יבואן ישיר. ההעדפה תינתן רק אם אישר מנהל רשות המסים בהתאם למסמכי העדפה שנמסרו לו על ידי יבואן ישיר בהתאם להוראות התיקון העקיף את דבר זכאותו להעדפת מכס בהתאם להסכם סחר בין-לאומי שישראל צד לו. אישור כאמור יבוסס על המידע שיימסר לרשות המסים מכוח התיקון העקיף.
עוד מוצע כי העדפת המכס תותנה בכך שלא נשללה העדפת מכס לגבי רכב מאותו הסוג.
הפרט המוצע יפוצל למספר סעיפים בהתאם לשיעורי מס הקנייה השונים החלים כיום על רכבים מסוגים שונים.
מוצע כי הצו ייקבע כהוראת שעה שתוקפה יסתיים ביום ז' באלול התשפ"ה (31 באוגוסט 2025), וזאת על מנת לאפשר שימוש מרבי במידע שיועבר לרשות המסים מכוח התיקון העקיף עד למועד פקיעתו.
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס ...), התשפ"ג-2023
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5 לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1. |
בתקופה שעד יום ז' בתמוז התשפ"ה (31 באוגוסט 2025) יראו כאילו תוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4] , בקבוצה 3, תחת "טובין שונים", אחרי פרט 814 בא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-1906-ת1)
__________________
בצלאל סמוטריץ
שר האוצר
מדינת ישראל חתומה על הסכמי סחר עם מדינות שונות אשר קובעים, בין היתר, שיעור מכס מופחת לטובין המיובאים ממדינות מולן נכרת הסכם סחר. יבואן המבקש ליהנות מהטבת המכס הקבועה בהסכם סחר נדרש להציג מסמכי העדפה המעידים על מקור הטובין (להלן – מסמכי העדפה).
מי שעוסק בייבוא רכב ושיווקו ומייבא כלי רכב ישירות מיצרן הרכב במדינת חוץ (להלן – יבואן ישיר), יכול, בקלות יחסית, כפי שעלה מהניסיון שהצטבר בשנים האחרונות, להציג מסמכי העדפה תקינים כאמור אשר ניתנים לו מיצרן הרכב המודע לתהליך היצור ולמקורות חומרי הגלם כפי שנקבע בהסכם הרלוונטי, לצורך קבלת העדפת המכס. לעומת זאת, מי שעוסק בייבוא רכב ושיווקו אך אין לו קשר ישיר עם יצרן הרכב (להלן – יבואן עקיף), יכול להתקל בקשיים בהשגת מסמכי ההעדפה. קושי זה אפשר שגורם לפגיעה בתחרות בתחום יבוא הרכב.
חוק התחרות הכלכלית (תיקון מס' 23 והוראת שעה), התשפ"ג-2023 כלל, בין היתר, הוראת שעה שתיקנה בתיקון עקיף את חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016, והוסיפה לו את סעיף 56א (להלן- התיקון העקיף). במסגרת התיקון העקיף נקבע כי יבואנים ישירים יעבירו לרשות המסים, אחת לחצי שנה, מידע על אודות הרכבים המיובאים על ידם, שניתנה לגביהם העדפת מכס ביבוא במסגרת הסכם סחר עליו חתומה ממשלת ישראל. המידע המועבר יכלול את שם יצרן הרכב במדינת החוץ, קוד היצרן של דגם הרכב ומדינת הייצור של הרכב.
התיקון העקיף נועד לאפשר הטבת מכס בעת יבוא של רכבים באמצעות יבואנים עקיפים ויבואנים אישיים, כאשר הם מייבאים רכב שזהה לרכב שיובא על ידי יבואן ישיר שקיבל העדפת מכס בהתאם להוראות הסכם הסחר הרלבנטי. כאמור, כעולה מהניסיון המצטבר יבואנים עקיפים ויבואנים אישיים מתקשים יותר בהצגת מסמכי העדפה תקינים, והמחוקק ביקש ליצור מתווה שבו אלה יקבלו העדפת מכס גם ללא הצגת המסמכים.
בהתאם, מוצע בצו זה לתקן את צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 ולקבוע פרט חדש במסגרתו תינתן העדפת מכס לרכב שיובא ביבוא אישי או ביבוא עקיף אם הוא בעל שם יצרן, קוד יצרן ומדינת יצור זהים לרכב אשר יובא על ידי יבואן ישיר. ההעדפה תינתן רק אם אישר מנהל רשות המסים בהתאם למסמכי העדפה שנמסרו לו על ידי יבואן ישיר בהתאם להוראות התיקון העקיף את דבר זכאותו להעדפת מכס בהתאם להסכם סחר בין-לאומי שישראל צד לו. אישור כאמור יבוסס על המידע שיימסר לרשות המסים מכוח התיקון העקיף.
עוד מוצע כי העדפת המכס תותנה בכך שלא נשללה העדפת מכס לגבי רכב מאותו הסוג.
הפרט המוצע יפוצל למספר סעיפים בהתאם לשיעורי מס הקנייה השונים החלים כיום על רכבים מסוגים שונים.
מוצע כי הצו ייקבע כהוראת שעה שתוקפה יסתיים ביום ז' באלול התשפ"ה (31 באוגוסט 2025), וזאת על מנת לאפשר שימוש מרבי במידע שיועבר לרשות המסים מכוח התיקון העקיף עד למועד פקיעתו. לא צפוי שינוי בהכנסות המדינה ממסים כתוצאה מקידומו של צו זה.