תוכן עניינים
טיוטת תקנות לחוק לצמצום השימוש במזומן (הפחתה של סכום עיצום כספי), התשפ"ג-2023
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות החוק לצמצום השימוש במזומן (הפחתה של סכומי עיצום כספי), התשפ"ג-2023
4. תחילה ותחולה
תקנות לצמצום השימוש במזומן (הפחתה של עיצום כספי), התשפ"ג-2023
מטרות החוק לצמצום השימוש במזומן, התשע"ח-2018 (להלן חוק צמצום השימוש במזומן) הן התמודדות עם תופעת ה"כלכלה השחורה", מאבק בפשיעה ובהלבנת ההון, וקידום שימוש באמצעי תשלום מתקדמים ויעילים. לפיכך קובע החוק, בין היתר, שורת איסורים והגבלות על תשלום במזומן ועל השימוש בשיק. החוק נוקב בסכומים ושיעורים של עיצומים כספיים המוטלים על עוסק, כהגדרתו בחוק, בגין הפרות שנקבעו (ר' סעיף 6 לחוק).
סעיף 11 לחוק צמצום השימוש במזומן מסמיך את שר האוצר, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת החוקה של הכנסת לקבוע מקרים, נסיבות ושיקולים שבשלהם ניתן יהיה להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים שנקבעו, בשיעורים שיקבעו בתקנות. מטרת תקנות אלה היא קביעת הוראות בעניין זה.
טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:
טיוטת תקנות החוק לצמצום השימוש במזומן (הפחתה של סכומי עיצום כספי), התשפ"ג-2023
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 11 לחוק לצמצום השימוש במזומן, התשע"ח-2018, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
1. |
המנהל רשאי להפחית למפר את סכום העיצום הכספי, בהתקיים נסיבה מהנסיבות כמפורט בפסקאות להלן ובשיעור כמפורט לצידה: |
||
|
|
|
|
(1) בשלוש השנים שקדמו להפרת ההוראה שבשלה מוטל עליו עיצום כספי, לא הוטל על המפר עיצום כספי בשל הפרת אותה הוראה - 10%, ואם בחמש השנים שקדמו להפרה, לא הוטל על המפר עיצום כספי בשל הפרת כל הוראה מהוראות החוק או לפיו – 20%; |
|
|
|
|
(2) המפר דיווח על ההפרה מיוזמתו למנהל – 30%; |
|
|
|
|
(3) המפר נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה ולהקטנת הנזק, להנחת דעתו של המנהל – 20%. |
|
|
|
|
(4) למפר מערכת נהלים פנימית שנועדה לאתר את ההפרה ולמנוע אותה וההפרה מעידה על כשל נקודתי ולא כשל מערכתי – 10%. |
|
2. |
ראה המנהל, לגבי מפר שהוא יחיד, שההפרה נגרמה בשל נסיבות אישיות המצדיקות הפחתה של העיצום הכספי או שהתקיימו נסיבות אישיות קשות המצדיקות שלא למצות את הדין עם המפר, רשאי הוא להפחית למפר את סכום העיצום הכספי בשיעור של 40% . |
||
|
3. |
התקיימו לגבי מפר נסיבות כאמור בתקנות 1 ו-2, רשאי המנהל להפחית למפר מסכום העיצום הכספי את השיעורים המנויים לצד אותן נסיבות, במצטבר, ובלבד ששיעור ההפחתה המצטבר לא יעלה על 75% מסכום העיצום הכספי. |
||
|
4. |
תקנות אלה יחולו על עיצומים כספיים שיוטלו ביום פרסומן או לאחר מכן. |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
בצלאל סמוטריץ
שר האוצר
מטרות החוק לצמצום השימוש במזומן, התשע"ח-2018 הן התמודדות עם תופעת ה"כלכלה השחורה", מאבק בפשיעה ובהלבנת ההון, וקידום שימוש באמצעי תשלום מתקדמים ויעילים. לפיכך קובע החוק, בין היתר, שורת איסורים והגבלות על תשלום במזומן ועל השימוש בשיק. החוק נוקב בסכומים ושיעורים של עיצומים כספיים המוטלים על עוסק, כהגדרתו בחוק, בגין הפרות שנקבעו (ר' סעיף 6 לחוק).
סעיף 11 לחוק מסמיך את שר האוצר, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת החוקה של הכנסת לקבוע מקרים, נסיבות ושיקולים שבשלהם ניתן יהיה להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים שנקבעו, בשיעורים שיקבעו. תקנות אלה מטרתן הוראות בעניין זה.
תקנה מס' 1- הפחתה בשל התנהגות המפר
ככלל, הקו המנחה בשיקולים לקביעת תקנות הפחתת עיצום כספי נובע מהתנהגותו של המפר, ולפיו אין מקום להטיל את מלוא העיצום הכספי על מפר שהתנהגותו מעידה כי ההפרה היא בגדר מעידה חד פעמית שאינה מעידה על הכלל. לאור האמור נקבעו 4 נסיבות המתבססות על ארבעה שיקולים עיקריים שבגינן רשאי המנהל להפחית את גובה העיצום הכספי:
(1) המפר לא הפר, בשלוש השנים שקדמו להפרת ההוראה שבשלה מוטל עליו עיצום כספי, את אותה הוראה או שהמפר לא הפר, בחמש השנים שקדמו להפרה, כל הוראה מהוראות החוק או לפיו- נסיבה זו מבקשת לקחת בחשבון הפרות קודמות של המפר, ומטרתה לבחון את מידת שיתוף הפעולה והציות של המפר, על דרך הכלל, להוראות החוק.
(2) המפר דיווח על ההפרה מיוזמתו למנהל –נסיבה זו מצביעה על האחריות שמביע המפר בשל ההפרה. גם נסיבה זו יש בה כדי להצביע על מידת שיתוף הפעולה של המפר עם הוראות החוק.
(3) המפר נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה ולהקטנת הנזק, להנחת דעתו של המנהל- נסיבה זו מתארת מצב שבו נראה כי המפר מעוניין לשוב ולקיים את הוראות החוק ולהימנע מהפרות חוזרות בעתיד.
(4) למפר מערכת נהלים פנימית שנועדה לאתר את ההפרה ולמנוע אותה, וההפרה מעידה על כשל נקודתי ולא כשל מערכתי – נסיבה זו מתארת מצב שבו עוד טרם ההפרה היתה למפר מערכת נהלים שנועדה למנוע הפרות. נסיבה זו מתארת מפר שמבקש לציית להוראות החוק ונראה כי ההפרה היתה כשל נקודתי.
תקנה מס' 2- הפחתה בשל נסיבות אישיות
תקנה זו מאפשרת להפחית מגובה העיצום בהתקיים נסיבות אישיות קשות המצדיקות שלא למצות את הדין עם המפר, בשיעור של 40%.
תקנה מס' 3 – הפחתה בשל כמה נסיבות
בהתאם לתקנה (3), רשאי המנהל, בהתקיימן של כמה מהנסיבות המתוארות בתקנות (2) ו-(3), להפחית מסכום העיצום הכספי את השיעורים המצוינים באופן מצטבר, אולם השיעור המרבי להפחתה במקרים בהם מתקיימות מספר נסיבות לא יעלה על 75%.