תאריך תצוגה: 05/07/2023

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 2

טיוטת צו להארכת תקופת מתן העדפה לרכישת טקסטיל בעבור מערכת הביטחון והמשרד לביטחון פנים. 3

דברי הסבר. 3


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו להארכת תקופת מתן העדפה לרכישת טקסטיל בעבור מערכת הביטחון והמשרד לביטחון פנים.

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

בשנת 2010 תוקן חוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992 (להלן – חוק חובת המכרזים), באופן שהסמיך את הממשלה להתקין תקנות בדבר העדפה של תוצרת הארץ במכרזים לרכישת טקסטיל בעבור מערכת הביטחון והמשרד לביטחון פנים. תיקון זה נקבע כהוראת שעה לשנתיים ומכוחו הותקנו תקנות חובת המכרזים, העדפת תוצרת הארץ)(הוראת שעה), התשע"א-2011 (להלן – תקנות הטקסטיל). בהתאם להוראות תקנות הטקסטיל, במכרזים לרכישת טקסטיל בעבור מערכת הביטחון והמשרד לביטחון פנים, לא יחול מנגנון העדפה כללי הקבוע בתקנות חובת מכרזים (העדפת תוצרת הארץ), התשנ"ה-1995, ויחול מנגנון ייחודי לפיו רק מציעי הצעות של טובין מתוצרת הארץ רשאים לגשת למכרז.

 

הוראת השעה אשר הסמיכה את הממשלה להתקין תקנות למתן העדפה ברכש טקסטיל הוארכה בשנת 2015 ובשנית בשנת 2020, כאשר בשנת 2020 הוארכה הוראת השעה ב-3 שנים, עם אפשרות לשר האוצר להאריך בצו את התקופה בשנתיים נוספות, בכפוף לאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת. ככל שהוראת השעה לא תוארך, אזי גם תקנות הטקסטיל שהותקנו מכוח הוראת השעה יפקעו.

 

כעת מוצע כי שר האוצר יפעיל את סמכותו בהתאם לתיקון מס' 24 ויאריך את תוקפה של הוראת השעה בשנתיים.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר:

טיוטת צו להארכת תקופת מתן העדפה לרכישת טקסטיל בעבור מערכת הביטחון והמשרד לביטחון פנים.

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 3 לחוק חוק חובת המכרזים (תיקון מס' 24 - הוראת שעה), התשע"ה-2015[1] (להלן – החוק), ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אני מצווה לאמור:

 

1.  

התקופה הקבועה בסעיף 1 לחוק מוארכת בזה בשנתיים, עד ליום י"ט בתמוז התשפ"ה (15 ביולי 2025). 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

[בצלאל סמוטריץ']

[משרד האוצר]

דברי הסבר

בשנת 2010 תוקן חוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992 (להלן – חוק חובת המכרזים), באופן שהסמיך את הממשלה להתקין תקנות בדבר העדפה של תוצרת הארץ במכרזים לרכישת טקסטיל בעבור מערכת הביטחון והמשרד לביטחון פנים. תיקון זה נקבע כהוראת שעה לשנתיים ומכוחו הותקנו תקנות חובת המכרזים, העדפת תוצרת הארץ)(הוראת שעה), התשע"א-2011 (להלן – תקנות הטקסטיל). בהתאם להוראות התקנות, במכרזים לרכישת טקסטיל בעבור מערכת הביטחון והמשרד לביטחון פנים, לא יחול מנגנון העדפה כללי הקבוע בתקנות חובת מכרזים (העדפת תוצרת הארץ), התשנ"ה-1995, ויחול מנגנון ייחודי לפיו רק מציעי הצעות של טובין מתוצרת הארץ רשאים לגשת למכרז.

 

הוראת השעה היתה אמורה לפקוע ביום י"ז בטבת התשע"ג (30 בדצמבר 2012), אך בשל הבחירות לכנסת התשע-עשרה, ובהתאם להוראות סעיף 38 לחוק-יסוד: הכנסת, עמדה הוראת השעה בתוקפה עד יום כ"ה באייר התשע"ג (5 במאי 2013) (להלן – הוראת השעה המקורית). לאחר פקיעת הוראת השעה המקורית נחקק חוק חובת המכרזים (תיקון מס' 22 – הוראת שעה), התשע"ג– 2013, כהוראת שעה חדשה שתוכנה זהה להוראת השעה המקורית, לתקופה של שנתיים נוספות, מיום י"ט בתמוז התשע"ג (27 ביוני 2013). נוכח פקיעתה של הוראת השעה המקורית ופקיעתן של התקנות שהותקנו מכוחה, נקבע בתיקון מס' 22 כי עד להתקנתן של תקנות חדשות יראו את התקנות שהותקנו מכוח הוראת השעה המקורית כאילו הותקנו כדין מכוח תיקון מס' 22.

 

תיקון מס' 22 היה אמור לפקוע ביום י' בתמוז התשע"ה (27 ביוני 2015), אך בשל הבחירות לכנסת העשרים, ובהתאם להוראות סעיף 38 לחוק-יסוד: הכנסת, תיקון מס' 22 עמד בתוקפו עד ליום י"ג בתמוז התשע"ה (30 ביוני 2015). ביום כ"ה בתמוז התשע"ה (15 ביולי 2015) נכנס לתוקף חוק חובת המכרזים (תיקון מס' - 24 הוראת שעה), התשע"ה 2015 (להלן – תיקון מס' 24) אשר קבע הוראת שעה חדשה שתוכנה זהה להוראת השעה 2013 , לתקופה של 5 שנים נוספות, עד ליום כ"ג בתמוז התש"ף (15 ביולי 2020). ביום 14 ביולי 2020 נחקק חוק חובת המכרזים (תיקון מס' 24 - הוראת שעה) (תיקון), התש"ף-2020 אשר האריך את תוקפו של תיקון מספר 24 מ-5 שנים ל-8 שנים, וכן תיקן את תיקון מספר 24 וקבע כי בסמכות שר האוצר לקבוע בצו, באישור ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת הארכה נוספת בת שנתיים ימים לתקופה זאת.

 

כעת מוצע כי שר האוצר יפעיל את סמכותו בהתאם לתיקון מס' 24 ויאריך את תוקפה של הוראת השעה בשנתיים נוספות כך שבמקום שמונה שנים התקופה תעמוד על עשר שנים, כך שתקנות הטקסטיל לא יפקעו.

 



[1] ס"ח התשע"ה, עמ' 122; ס"ח התש"ף, עמ' 422