תאריך תצוגה: 12/06/2023

מבחנים למתן תמיכות של משרד הרווחה והביטחון החברתי למוסדות ציבור המפעילים תכניות פנאי חברתיות המשלבות ילדים ונוער עם מוגבלות עם ילדים ונוער ללא מוגבלות

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן - החוק), ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לתמיכה של משרד הרווחה והביטחון החברתי (להלן - המשרד) במוסדות ציבור שמפעילים תכניות פנאי חברתיות המשלבות ילדים ונוער עם מוגבלות עם ילדים ונוער ללא מוגבלות, כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר: 23.06.22.90

פרק א': כללי

1. כללי

(א)  ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה) תדון בעניין תמיכה מתקציב המשרד בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהם[2] (להלן – הנוהל) ובהתאם למבחנים אלה.

  (ב)  התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון.

  (ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני אחיד וענייני של המבחנים.

  (ד)  כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.

(ה)  חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד תיעשה לפי תחומי הפעילות, הכל בכפוף לאמור במבחנים אלה ובחוק התקציב לשנת הכספים השוטפת, כמפורט במבחנים אלה.

2. הגדרות

במבחנים אלה –

"ילדים ונוער" – ילדים ובני נוער מגיל 6 ועד גיל 22;

"משתתפים עם מוגבלות" – ילדים ובני נוער עם מוגבלות כהגדרתה בחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות,  התשפ"ב-2022 וכן ילדים ובני נוער עם מוגבלות נפשית;

"מקום מפגש" -  מקום מונגש לאנשים עם מוגבלות בהתאם להוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998[3] ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות למקום ציבורי שהוא בניין קיים), תשע"ב-2011[4], המהווה מוקד לפעילות פנאי חברתית משלבת או לפעילות פנאי חברתית משלבת פרטנית;

"משתתפים עם מוגבלות קשה" – ילדים ונוער עם מוגבלות מוטורית המחייבת אותם להתניידות באמצעות כיסא גלגלים, או עם מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית ומטה, או על הספקטרום האוטיסטי ברמת תפקוד נמוכה, או ילדים ונוער אשר זכאים לגמלת ילד נכה בשיעור של 188% או לגמלת ניידות מהמוסד לביטוח לאומי;

"פעילות הכשרה" – פעילות המיועדת למדריכי הפעילות וכן למשתתפים ללא מוגבלות בפעילות פנאי חברתית משלבת. ההכשרה תיועד להכשרת המשתתפים להנגשת הפעילות למשתתפים עם מוגבלות לצורך שילובם המיטבי בפעילות; פעילות ההכשרה תועבר על ידי אנשי מקצוע בעלי תואר אקדמאי בעבודה סוציאלית, פסיכולוגיה, חינוך, חינוך מיוחד או מקצועות הבריאות, או על ידי אדם בגיר בעל ניסיון של 5 שנים בהדרכת ילדים ונוער עם מוגבלות לפחות; ההכשרה תותאם לסוג הפעילות ולסוג המוגבלות של המשתתפים בה; ההכשרה תיועד למשתתפים ותכלול הכשרה ראשונית בת 12 שעות ועוד הכשרה תקופתית בת 4 שעות בכל חצי שנה לפחות;

"פעילות פנאי חברתית משלבת" – פעילות חברתית הכוללת פעילות המתקיימת במקום המפגש בשעות אחר הצהריים במהלך השבוע ובסופי שבוע בכל שעות היממה, פעם בשבוע לפחות במשך 28 שבועות לפחות במהלך שנת הלימודים, בה משתתפים 40 ילדים ובני נוער לפחות מהם 20 ילדים ובני נוער עם מוגבלות יחד עם 20 ילדים ובני נוער ללא מוגבלות לפחות; המשתתפים עם המוגבלות והמשתתפים ללא המוגבלות יהיו בגילאים דומים, ככל הניתן, ובמניין המשתתפים, לא יילקחו בחשבון מדריכי הפעילות; ככל שיהיו יותר משתתפים בפעילות ישמר יחס של מקסימום שני משתתפים ללא מוגבלות על כל משתתף אחד עם מוגבלות; הפעילות תתמקד בתחומי פנאי ותכלול בין היתר נושאים שיש בהם כדי לקדם ערכים של שוויון חברתי;

"פעילות פנאי חברתית משלבת בלתי שגרתית" – פעילות חברתית המתקיימת מחוץ לשטחי מקום המפגש כגון טיול, נופש, מחנה וכיוצא בכך, שמשכה 6 שעות לפחות, בה משתתפים 20 ילדים ובני נוער לפחות מהם 10 ילדים ובני נוער עם מוגבלות יחד עם 10 ילדים ובני נוער ללא מוגבלות לפחות; המשתתפים עם המוגבלות והמשתתפים ללא המוגבלות יהיו בגילאים דומים, ככל הניתן, ובמניין המשתתפים, לא יילקחו בחשבון מדריכי הפעילות; ככל שיהיו יותר משתתפים בפעילות ישמר יחס של שני משתתפים ללא מוגבלות על כל משתתף אחד עם מוגבלות לכל היותר;

"פעילות פנאי חברתית משלבת פרטנית" - פעילות חברתית הכוללת פעילות המתקיימת בשעות אחר הצהריים במהלך השבוע, ובסופי שבוע בכל שעות היממה, פעם בשבוע לפחות במשך 28 שבועות לפחות במהלך שנת הלימודים, בה משתתף ילד או בן נוער אחד עם מוגבלות יחד עם ילד או בן נוער אחד או שניים ללא מוגבלות; הפעילות תתמקד בתחומי פנאי ותכלול בין היתר נושאים שיש בהם כדי לקדם ערכים של שוויון חברתי; המשתתפים עם המוגבלות והמשתתפים ללא המוגבלות יהיו בגילאים דומים, ככל הניתן;

"שירותי הסעה" – שירותי הסעה הלוך ושוב בעבור ילדים ונוער עם מוגבלות המשתתפים בפעילות פנאי חברתית משלבת ובפעילות פנאי חברתית משלבת בלתי שגרתית; הרכב בו תבוצע ההסעה יעמוד בתנאי תקנות הסעה בטיחותית לילדים נכים (מפרטי רכב בטיחותי), התשנ"ה-1995[5].

3. מטרת התמיכה

מטרת מבחנים אלה היא תמיכה במוסדות המקיימים פעילות פנאי חברתית משלבת המיועדת לילדים ובני נוער עם מוגבלות וכאלה שאינם עם מוגבלות, לצורך הבטחת זכותם של ילדים ונוער עם מוגבלות להשתתפות מלאה ושוויונית בפעילות פנאי חברתית.

4. הפעילות הנתמכת

התמיכה תינתן בעד הפעילויות המקיימות את מטרת התמיכה, כמפורט להלן:  

(1) קיום פעילות פנאי חברתית משלבת;

(2) קיום פעילות פנאי חברתית משלבת בלתי שגרתית;

(3) קיום של פעילות הכשרה;

(4) קיום של פעילות פנאי חברתית משלבת פרטנית;

התמיכה תינתן בעד העסקת כח אדם, רכישת ציוד, שכירות מבנה, הוצאות לינה ומזון, הוצאות כניסה לאתרים ולפעילויות פנאי שונות וכן הסעות לפעילות הפנאי (שגרתית, בלתי שגרתית ופרטנית) והוצאות שהוכח להנחת דעת המשרד שיש להן זיקה ישירה לפעילות הפנאי המשלבת הנתמכת.

פרק ב': תנאי סף לתמיכה

5. תנאי סף לתמיכה

לתמיכה לפי מבחנים אלה זכאי רק תאגיד שהוא מוסד ציבור, כהגדרתו בסעיף 3א לחוק (להלן – המוסד), שמתקיימים בו כל תנאי הסף האלה:

(1) המוסד פועל שלא למטרות רווח, מאוגד ורשום כעמותה לפי חוק העמותות, התש"ם-1980[6], הקדש ציבורי הרשום אצל רשם ההקדשות לפי חוק הנאמנות, התשל"ט-1979[7]; חברה לתועלת הציבור הרשומה אצל רשם ההקדשות לפי חוק החברות, התשנ"ט-1999[8], אגודה עותומאנית או אגודה שיתופית הרשומה אצל רשמת האגודות השיתופיות לפי פקודת האגודות השיתופיות;

(2) המוסד לא הגיש בקשה לתמיכה בשנת התקציב הנוכחית ולא הוקצה לו סכום כלשהו מתקציב המדינה, במישרין או בעקיפין, בעד פעילותו לפי מבחנים אלה;

(3) המוסד אינו נתמך לפי המבחנים לצורך תמיכה של משרד החינוך בתנועות נוער[9] ,לפי המבחנים לתמיכה של משרד החינוך בפעילות ארגוני ילדים ונוער[10] של משרד החינוך, לפי המבחנים לתמיכה של משרד החינוך במוסדות ציבור הפועלים לקידום ולהעצמה של בני נוער בסיכון או לפי המבחנים של משרד הבריאות לתמיכה בפעילויות פנאי לילדים החולים במחלות קשות ולילדים עם מוגבלויות[11] ;

(4) על מוסד המבקש תמיכה לראשונה יחולו גם תנאי סף אלה:

(א)  הוא פעל באופן ממשי בתחום הפעילות שבעדו מבוקשת התמיכה במשך השנתיים שקדמו לשנה שבעדה מבוקשת תמיכה;

(ב)  היקף פעילותו בתחום הנתמך בשנה שקדמה להגשת הבקשה הראשונה לתמיכה לא פחת ממחצית היקף הפעילות הנדרש על ידו בשנה הראשונה שבה מבוקשת התמיכה לפי מבחנים אלה;

(5) במהלך השנה שקדמה לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה ובשנת התמיכה עצמה, עמד המוסד באחד מתנאים אלה:

(א)  המוסד מפעיל שלושה מקומות מפגש הממוקמים בשלוש רשויות מקומיות שונות לפחות, שבהם מתקיימת פעילות פנאי חברתית משלבת כהגדרתה במבחנים אלה;

  (ב)   המוסד מפעיל ארבעה מקומות מפגש הממוקמים בארבע רשויות מקומיות שונות לפחות, שבהם מתקיימת פעילות פנאי חברתית משלבת כהגדרתה במבחנים אלה; על אף האמור בהגדרת "פעילות פנאי חברתית משלבת", מוסד העומד בתנאי זה יהא זכאי לתמיכה גם עבור פעילות המיועדת ל 30 ילדים ובני נוער לפחות, מהם 15 ילדים ובני נוער עם מוגבלות יחד עם 15 ילדים ובני נוער ללא מוגבלות לפחות, בכפוף לעמידתו ביתר התנאים שבהגדרת "פעילות פנאי חברתית משלבת";

  (ג) המוסד מקיים פעילות פנאי חברתית משלבת פרטנית בעבור 30 משתתפים עם מוגבלות בשלוש רשויות מקומיות שונות לפחות, עשרה משתתפים לפחות בכל רשות.

(6) המוסד מקיים פעילות הכשרה;

(7) בעבור כלל העובדים והמתנדבים הבגירים העוסקים בפעילות באמצעות המוסד קיימים אישורי משטרה הנדרשים בהתאם להוראות החוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים, התשס"א–2001[12]; לצורך עמידה בתנאי סף זה, יש לצרף אישורי משטרה ביחס לכל אחד מעובדי המוסד והמתנדבים הבגירים העוסקים בפעילות הנתמכת, לעניין עמידתו בדרישות החוק; יש לצרף אישורים מעודכנים אשר הונפקו על ידי המשטרה במהלך 6 החודשים שקדמו למועד הגשת הבקשה לכל המוקדם.

פרק ג': אמות מידה לתמיכה ואופן חלוקת התקציב

6. אופן מתן התמיכה

התמיכה באמות המידה תינתן לפי נתוני הפעילות של המוסד בשנה שקדמה לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה; ואולם, לגבי מוסד הנתמך לראשונה לפי מבחנים אלה, יבדקו נתוני הפעילות של השנה בעדה מבוקשת התמיכה.

7. אמות מידה לחלוקת התקציב

סכום התמיכה לפי מבחנים אלה, יחולק לפי אמות המידה שלהלן בשיעורים המפורטים לצדן:

(1) מספר המשתתפים בפעילות פנאי חברתית משלבת (40%)

הניקוד באמת מידה זו, יינתן בעד משתתפים נוספים בפעילות פנאי חברתית משלבת או בפעילות פנאי חברתית משלבת פרטנית שהם ילדים ובני נוער עם מוגבלות המשתתפים בה באופן קבוע; בפעילות פנאי חברתית משלבת: בעד כל משתתף עם מוגבלות מעבר ל-60 המשתתפים הראשונים עם מוגבלות בכלל מקומות הפעילות, תינתן נקודה;

בפעילות פנאי חברתית משלבת פרטנית: בעד כל משתתף עם מוגבלות מעבר ל-30 המשתתפים הראשונים עם מוגבלות בכלל מקומות הפעילות, תינתן נקודה.

הניקוד יינתן בכפוף לכך שבקבוצה הנבדקת או בפעילות הפרטנית הנבדקת ישמר יחס של שני משתתפים ללא מוגבלות על כל משתתף אחד עם מוגבלות לכל היותר;

(2) מספר המשתתפים עם מוגבלות קשה (25%)

הניקוד באמת מידה זו, יינתן בעד משתתפים עם מוגבלות קשה אשר משתתפים באופן קבוע בפעילות פנאי חברתית משלבת ובפעילות פנאי חברתית משלבת פרטנית; ככל שמתקיימת פעילות בעבור משתתפים עם מוגבלות קשה, על המוסד לתת מענה הולם לצרכי המשתתפים ובכלל זאת, טיפול סיעודי תומך במהלך הפעילות;

בעד כל משתתף עם מוגבלות קשה, בכלל מקומות הפעילות, תינתן נקודה;

(3) הפעלת שירותי הסעות (20%)

הניקוד באמת מידה זו, יינתן בעד משתתפים עם מוגבלות המקבלים מהמוסד שירותי הסעה; הסעה תילקח בחשבון לצורך אמת מידה זו רק אם היא אינה ממומנת, כולה או חלקה, על ידי הרשות המקומית או גורם ממשלתי כלשהו; הסעה תיחשב בעבור פעילות פנאי חברתית משלבת או פעילות פנאי חברתית משלבת בלתי שגרתית;

בעד כל משתתף עם מוגבלות המקבל שירותי הסעה, תינתן נקודה; הניקוד יינתן בעד כל הסעה הלוך ושוב שתתבצע; לעניין זה, ייבחן מספר מקבלי שירותי ההסעה בכלל מקומות הפעילות במצטבר;

(4) קיום פעילות פנאי חברתית משלבת בלתי שגרתית (10%)

הניקוד באמת מידה זו, יינתן בעד כל יום פעילות של פעילות פנאי חברתית משלבת בלתי שגרתית שבה משתתפים 20 ילדים ונוער עשרה עם מוגבלות ועשרה ללא מוגבלות;

הניקוד ינתן בהתאם לסך המצטבר של המשתתפים עם המוגבלות בכלל ימי הפעילות;

הניקוד יינתן בכפוף לכך שבפעילות כאמור ישמר יחס של שני משתתפים ללא מוגבלות על כל משתתף אחד עם מוגבלות לכל היותר;

(5) בעלי תפקידים במוסד שהם עם מוגבלות (5%)

הניקוד באמת מידה זו, יינתן בעד כל אדם עם מוגבלות שהוא בעל תפקיד במוסד אשר הוכח להנחת דעת המשרד כי הוא מוביל את הפעילות הנתמכת, ובכלל זה, מדריך, מנהל, רכז וכיוצא באלה; 

לעניין פסקה זו, "אדם עם מוגבלות" – מוגבלות כהגדרתה בחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, תשפ"ב-2022 וכן אדם מוגבלות נפשית.

פרק ד': נהלים

8. אופן חלוקת התקציב

כלל הבקשות לתמיכה שעמדו בתנאי הסף ינוקדו בהתאם לאמות המידה בפרק ג'; לאחר ניקוד כלל הבקשות יחושב חלקו היחסי של כל מוסד בניקוד בכל אמת מידה; לאחר מכן יחושב היקפו של אותו ניקוד בהתאם לחלק היחסי שנקבע לאותה אמת מידה באחוזים; לבסוף יחולק התקציב המיועד לתמיכה לפי מבחנים אלה בין כלל הבקשות באופן יחסי לניקוד שקיבלו באופן מצטבר בכלל אמות המידה האמורות.

9. נהלים

(א)  המוסד יגיש לוועדה את תכנית פעילותו לשם בדיקת התאמתה למטרות התמיכה ולתנאיה ולצורך מניעת כפל תמיכה, התכנית תכלול את הפעילות המתוכננת, מקומה ומועדיה וכן את תכנית פעילות ההכשרה, ובכלל זה אנשי קשר לצורך ביצוע בקרה, ותעודכן על ידי המוסד אחת לרבעון, לפי הצורך או לפי דרישת המשרד.

(ב)  המוסד יעמיד לציבור מידע אודות קיומה של הפעילות ואת פרטיה, באמצעות פרסום באתר אינטרנט או בכל דרך אחרת מקובלת.

(ג)  לגבי כל אחת מאמות המידה המפורטות בפרק ג', יפרט המוסד את פרטי הפעילות, מועדי קיומה, מספר המשתתפים בה, וכן כל פרט או נתון נוסף בהתאם להנחיות המשרד.

(ד)  תשלום תמיכת המשרד בעד פעילותו של המוסד שאושרה לו בידי הוועדה כדין יועבר לפי דוחות ביצוע שהמוסד יגיש לתקופת התשלום, וכנגד הוכחת הוצאות בפועל בעד הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה, ולפי ההנחיות שיימסרו לו על ידי המשרד.

(ה)  בכל מקרה, לא יעלה שיעור התמיכה לפעילות על 90% מכלל עלות הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה.

(ו)  אם נמצא כי הפעילות המדווחת בידי המוסד אינה מתקיימת במלואה או שהתמיכה לא שימשה לפעילות לה יועדה, יחולו הוראות הנוהל לרבות קיזוז התמיכה.

10. תחילה 

תחילתם של מבחנים אלה ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024).

11. הוראות מעבר

על אף האמור במבחנים אלה, לגבי בקשה לתמיכה בעד שנת התמיכה 2024 –

סעיף 5(5) למבחנים אלה ייקרא כך שלעניין פעילות המוסד במהלך השנה שקדמה לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה (2023) יידרש המוסד להוכיח כי הפעיל שלושה מקומות מפגש הממוקמים בשלוש רשויות מקומיות שונות לפחות, שבהם מתקיימת פעילות פנאי חברתית משלבת או שהמוסד קיים פעילות פנאי חברתית משלבת פרטנית בעבור 18 משתתפים עם מוגבלות בשלוש רשויות מקומיות שונות לפחות;

לעניין סעיף זה: הגדרת "פעילות פנאי חברתית משלבת" תיקרא כאילו במקום "40 ילדים ובני נוער לפחות מהם 20 ילדים ובני נוער עם מוגבלות יחד עם 20 ילדים ובני נוער ללא מוגבלות לפחות", נאמר: "12 ילדים ובני נוער לפחות מהם 6 ילדים ובני נוער עם מוגבלות יחד עם 6 ילדים ובני נוער ללא מוגבלות לפחות"

יובהר כי לעניין נתוני הפעילות בשנת התמיכה עצמה (2024), יחולו דרישות הסף שבסעיף 5(5).

 

_________התשפ"ג

(________ 2023)

_____________________

                                                                                  יעקב מרגי

                                                                                  שר הרווחה והביטחון החברתי

 

(803-35-2023-000007)



1 ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.  

[2] י"פ התשע"ג, עמ' 3172 ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220; התשע"ו, עמ' 10192; התשע"ח, עמ' 4406.

[3] ס"ח התשנ"ח, עמ' 152.

[4] ק"ת התשע"ג, עמ' 968.

[5] ק"ת התשנ"ח, עמ' 704.

[6] ס"ח התש"ם, עמ' 210.

[7] ס"ח התשל"ט, עמ' 128.

[8] ס"ח התשנ"ט, עמ' 189.

[9] י"פ התשע"ח, עמ' 652.

[10] י"פ התשע"ד, עמ' 1882.

[11] י"פ התשע"א, עמ' 5450.

[12] ס"ח התשס"א, עמ' 509.