תאריך תצוגה: 18/03/2019
הקליקו על כותרת הסעיף
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
1.   2.   3.   4.   5.   6.   7.   8.   9.   10.   11.   12.   13.   

פקודת משטרה 06.01.14 - נקיטת אמצעים מנהליים כלפי שוטר המעורב בעבירה

הגדרות
בפקודת המטא"ר הזאת -
א. "אמצעי מנהלי" - אמצעי הננקט כלפי שוטר אשר מעורב בביצוע עבירות או שאינו מתאים מבחינה אחרת לשירות, שאינו עונש שהטיל בית הדין למשמעת והוא אחד מן האמצעים המפורטים בהוראת המשטרה 4.04.02 - "נקיטת אמצעים מנהליים" (להלן - "הוראת המשטרה");
ב. "גורם מוסמך" - הגורם המוסמך להחליט בדבר נקיטת אמצעים מנהליים כלפי שוטר בהתאם לקבוע בהוראת המשטרה והוא אחד מאלה, לפי העניין:
(1) השר לביטחון הפנים;
(2) המפכ"ל;
(3) ראש אמ"ש;
ג. "הממונה על החקירה" - ראש המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), קצין חקירות בתחנה, ראש מדור תאונות דרכים באת"ן, קצין תלונות ציבור או קצין בודק, לפי העניין;
ד. "הרשעה" - לרבות קביעת בית המשפט כי השוטר ביצע את העבירה תוך הימנעות מלהרשיעו ולרבות סגירת תיק בהסדר מותנה;
ה. "חקירה" - הליך חקירה, בירור או בדיקה שנעשה על פי חיקוק;
ו. "חשוד" - חשוד או נאשם;
ח. "קצין בכיר" - קצין בדרגת סגן–ניצב ומעלה;
ט. "רמ"ח משמעת" - ראש מחלקת המשמעת או מי מטעמו;
י. "שוטר" - לרבות שוטרים אלה:
(1) שוטר חובה ושוטר בשירות אזרחי ביטחוני, למעט לעניין פיטורים או השעיה, שאז חל לגבי שוטרים אלו ההסדר הקבוע בסעיף 10 לפקודה זו, ולמעט לעניין שימוע;
(2) שת"ם.

כללי
מטרת פקודה זו להסדיר את הכללים הנוגעים לנקיטת אמצעים מנהליים כלפי שוטר בעקבות חקירה או בדיקה שנפתחה בעניינו, והיא אינה עוסקת בשקילת אמצעים מנהליים בגין אי–התאמה עקב תפקוד לקוי.

נקיטת אמצעים מנהליים כלפי שוטר
א. הסמכות לנקוט אמצעים מנהליים
(1) גורם מוסמך רשאי לבחון אם יש מקום לנקוט אמצעים מנהליים כלפי שוטר וזאת לאחר קבלת חוות דעת מאת רמ"ח משמעת.
(2) היה הגורם המוסמך השר לביטחון הפנים - תועברנה עמדות ראש אמ"ש והמפכ"ל בצירוף חוות דעת רמ"ח משמעת וחוות דעת יועמ"ש המשטרה.
ב. הנסיבות שבהן ניתן לנקוט אמצעים מנהליים
הנסיבות שבהן רשאי גורם מוסמך לנקוט אמצעים מנהליים כלפי שוטר הן אלה:
(1) השוטר חשוד בביצוע עבירה ונפתחה נגדו חקירה;
(2) במסגרת הליך חקירה שנערך לשוטר עלו ממצאים המעלים חשד לכאורה לביצוע עבירה על ידו;
(3) הוגש כתב אישום פלילי או משמעתי נגד השוטר בגין ביצוע עבירה;
(4) ההליכים בעניינו של השוטר הסתיימו באחת מן התוצאות האלה:
(א) תיק החקירה בעניינו של השוטר נסגר, אולם על פי חומר הראיות בתיק החקירה נמצא כי השוטר אינו מתאים לשירות במשטרה;
(ב) השוטר הורשע בביצוע עבירה בבית משפט או בבית הדין למשמעת או שבית משפט נמנע מלהרשיעו אך קבע לגביו שביצע את העבירה;
(ג) השוטר זוכה בבית משפט או בבית הדין למשמעת, אולם על פי חומר הראיות בתיק החקירה או על פי קביעות בפסק הדין המזכה קיימים ליקויים בתפקוד השוטר או במעשיו, אשר יש בהם כדי להצדיק נקיטת אמצעי מנהלי כלפיו.
ג. עדכון השר לביטחון הפנים בדבר נקיטת אמצעים מנהליים
(1) התקבלו במדור אמצעים מנהליים חומרי חקירה נגד קצין בכיר - יעביר רמ"ח משמעת, באמצעות לשכת ראש אמ"ש, מכתב עדכון לשר אשר יכלול את פרטי הקצין, את החשדות הקיימים נגדו וכן את ההחלטה שהתקבלה בעניינו בכל הנוגע לנקיטת אמצעים מנהליים.
(2) הוגש כתב אישום במסגרת הליך פלילי נגד קצין בכיר - יעביר רמ"ח משמעת, באמצעות לשכת ראש אמ"ש, מכתב עדכון לשר אשר יכלול את פרטי הקצין, את העתק כתב האישום וכן את ההחלטה שהתקבלה בעניינו בכל הנוגע לנקיטת אמצעים מנהליים.
(3) עם סיום ההליכים המשמעתיים או הפליליים המתנהלים נגד קצין בכיר - יעביר רמ"ח משמעת, באמצעות לשכת ראש אמ"ש, עדכון לשר על אופן סיום ההליכים ועל האמצעי המנהלי שננקט נגד הקצין.

סיווג עבירות בהליך שקילת אמצעים מנהליים
במסגרת הליך שקילת אמצעים מנהליים יסווגו עבירות שביצע שוטר בהתאם לסיווגים המוגדרים להלן:
א. סיווג כללי
(1) "עבירה שיש עמה קלון" - עבירה שעל פי טיבה ועל פי נסיבות ביצועה היא מטילה דופי מוסרי במבצעה וכן היא מבטאת חוסר ניקיון כפיים, או שיש בה משום פגיעה מהותית בטוהר המידות אשר אדם המשמש כשוטר מחויב בו;
(2) "הפרה חמורה" - עבירה שעל פי טיבה ועל פי נסיבות ביצועה אין בה קלון, אך יש בה משום חריגה משמעותית מן החובות המוטלות על שוטר או מן הנורמות המצופות משוטר;
(3) "עבירה אחרת" - עבירה שביצע שוטר שלא תוך מילוי תפקידו או שלא בזיקה להיותו שוטר או עבירה שאינה מסוג העבירות המפורטות לעיל.
ב. סיווג עבירות שעניינן שימוש בכוח
(1) "עבירה שעניינה שימוש בכוח בתפקיד" - עבירה של שימוש בכוח שלא כדין שנעשתה לאחר שהשוטר הזדהה כשוטר, הן במקום שבו קמה לשוטר סמכות חוקית להפעילו הן במקום שבו לא קמה לו סמכות חוקית להפעילו, והיא אחת מאלה:
(2) "עבירה של תקיפה או של שימוש בכוח בתפקיד שעולה כדי אלימות חמורה" (להלן - "אלימות חמורה") - שימוש בכוח כלפי אדם במסגרת מילוי תפקיד, אם התקיימו אחד מאלה:
(א) הכוח שהופעל חרג באופן קיצוני ממידת הכוח שנדרשה בנסיבות המקרה;
(ב) יש בנסיבות המקרה יסוד של התעמרות בנפגע או השפלה של הנפגע;
(3) "עבירה של תקיפה או של שימוש בכוח בתפקיד שלא עולה כדי אלימות חמורה" (להלן - "אלימות שאינה חמורה")- שימוש בכוח כלפי אדם במסגרת מילוי תפקיד במידה העולה על הנדרש בנסיבות המקרה;
ג. משמעות סיווג העבירות בזיקה לשימוש בכוח
רמ"ח משמעת או מי מטעמו יסווג עבירה שעניינה שימוש בכוח על פי הסיווגים המפורטים בסעיף ב, והטיפול בעניינו של השוטר יהיה כדלקמן:
(1) עבירה שסווגה כ"אלימות חמורה" תטופל כעבירה שסווגה כ"עבירה שיש עימה קלון".
(2) עבירה שסווגה כ"אלימות שאינה חמורה" תטופל כעבירה שסווגה כ"הפרה חמורה".

שיקולים מנחים בהחלטה לנקוט אמצעים מנהליים
רמ"ח משמעת יגבש המלצה אם לנקוט אמצעים מנהליים כלפי שוטר, ובהמלצתו יביא בחשבון את אלה:
א. סיווג העבירה, בהתאם לקבוע בסעיף 4 לעיל;
ב. נסיבות המקרה;
ג. טיב הראיות;
ד. קביעות בית משפט או בית הדין למשמעת, אם מדובר בהמלצת רמ"ח משמעת לנקוט אמצעים מנהליים לאחר מתן פסק דין;
ה. טיב שירותו של השוטר כפי שעולה, בין היתר, מאלה:
(1) עיטורים, ציונים לשבח ותעודות הוקרה והערכה;
(2) הערכות מפקדים;
(3) תלונות ציבור;
(4) הערות או הדרכות מפקדים;
(5) הרשעות ועונשים שניתנו לשוטר במהלך שירותו;
ו. ותק בשירות, מצב רווחתי, סוציאלי או אישי של השוטר, כפי שמשתקף מתיקו האישי או ממסמכים בעניין זה שהגיש השוטר;
ז. העניין הציבורי שיש בנקיטת האמצעים המנהליים.

אמצעים מנהליים הנוגעים לסיום שירותו של שוטר
א. פיטורים
(1) פיטורי שוטר החשוד בביצוע עבירה
(א) שוטר החשוד בעבירה שיש עמה קלון כהגדרתה בסעיף 4 לעיל, יפוטר מן השירות בהתקיים אחד מאלה:
[1] השוטר הודה בכתב בביצוע עבירה שיש עמה קלון, לרבות עבירה שלא היה חשוד או נאשם בביצועה מלכתחילה;
[2] נתגלו ראיות חד–משמעיות ובלתי תלויות המבססות את החשד כי הוא ביצע עבירה שיש עמה קלון, לרבות עבירה שלא היה חשוד או נאשם בביצועה מלכתחילה.
(ב) על אף האמור בסעיף (א) לעיל, רשאי גורם מוסמך שלא לפטר השוטר מטעמים מיוחדים שיירשמו.
(ג) שוטר החשוד בעבירה שהיא הפרה חמורה כהגדרתה בסעיף 4 לעיל, יפוטר מן השירות בהתקיים שני אלה:
[1] השוטר הודה בכתב בביצוע עבירה שהיא הפרה חמורה, או שנתגלו ראיות חד–משמעיות ובלתי תלויות המבססות את החשד כי הוא ביצע עבירה שהיא הפרה חמורה, אף אם מדובר בעבירה שלא היה חשוד או נאשם בביצועה מלכתחילה;
[2] משקלם המצטבר של חומרת העבירה ונסיבות ביצועה ושל טיב שירותו מצביע על אי–התאמתו של השוטר לשירות במשטרה, ואולם ככל שחומרתה של העבירה רבה יותר, המשקל שיינתן לטיב שירות חיובי יהיה נמוך יותר.
(2) פיטורי שוטר שהורשע בעבירה
(א) גורם מוסמך יפטר שוטר שהורשע בעבירה שיש עמה קלון כהגדרתה בסעיף 4 לעיל, והוא רשאי שלא לעשות כן מטעמים מיוחדים שיירשמו.
שוטר שהורשע בעבירה שהיא הפרה חמורה כהגדרתה בסעיף 4 לעיל, יפוטר מן השירות אם משקלם המצטבר של חומרת העבירה ונסיבות ביצועה ושל טיב שירותו מצביע על אי–התאמתו של השוטר לשירות במשטרה; ואולם ככל שחומרתה של העבירה רבה יותר, המשקל שיינתן לטיב שירות חיובי יהיה נמוך יותר.
(ב) שוטר שהורשע בעבירה אחרת כהגדרתה בסעיף 4 לעיל, יפוטר מן השירות אם משקלם המצטבר של חומרת העבירה ונסיבות ביצועה, של חומרת העונש ושל טיב שירותו מצביע על אי–התאמתו של השוטר לשירות במשטרה; ואולם, ככל שחומרת העבירה וחומרת העונש רבות יותר, המשקל שיינתן לטיב שירות חיובי יהיה נמוך יותר.
(ג) החליט ראש אמ"ש מתוקף תפקידו כגורם מוסמך שלא לפטר שוטר שהורשע בעבירה ונגזר עליו עונש של מאסר או של מאסר על תנאי - יפנה אל המפכ"ל לפני קבלת החלטה בעניינו, לצורך קבלת אישורו.
(3) פיטורי שוטר החשוד בביצוע עבירה או שהורשע בה או שזוכה ממנה, בעילה של אי התאמה
גורם מוסמך רשאי לנקוט אמצעי מנהלי של פיטורים בעילה של אי התאמה, כלפי שוטר החשוד בביצוע עבירה או שהורשע בה או שזוכה ממנה, בכל סיווג שהוא בהתאם לקבוע בסעיף 4 לעיל, בהתקיים כל אלה:
(א) נגד השוטר מתנהלת חקירה או שמתנהלים בעניינו הליכים משפטיים או משמעתיים או שנסתיימו ההליכים שהתנהלו נגדו;
(ב) מחומר הראיות או מהקביעות המופיעות בפסק הדין עולה כי הוא אינו מתאים לשירות במשטרה, בשל התנהלות אישית אשר אינה עולה בקנה אחד עם ערכי הארגון או שיש בה כדי לפגוע בתדמית המשטרה, בין שמדובר במעשים שנעשו במסגרת מילוי התפקיד ובין שמדובר במעשים שנעשו שלא במסגרת מילוי התפקיד;
(ג) בכל הנוגע לשוטר שהוא חשוד בביצוע עבירה, לעניין סעיף זה - על חומר הראיות הקיים בעניינו לעמוד ברף ההוכחה המנהלי כנדרש בפסיקה, כך שניתן לראות בו כמספיק לביסוס ההחלטה על פיטוריו.
(4) עקרונות בהפעלת שיקול הדעת
(א) נמצאה עילה לפטר שוטר על פי הקבוע בסעיף א(1)(א) לעיל - יפוטר השוטר בהתאם.
(ב) נמצאה עילה לפטר שוטר על פי הקבוע בסעיף א(1)(ג) לעיל - יפוטר השוטר בהתאם.
(ג) אין באמור בסעיפים (א) ו–(ב) לעיל כדי למנוע פיטורי שוטר החשוד בביצוע עבירה, אם קמה עילת אי–התאמה על פי הקבוע בסעיף 6א(3) לעיל ומתקיימות נסיבות המצדיקות לפטרו מכוח עילה זו.
(ד) על אף האמור בסעיפים (א)-(ג) לעיל, בהתקיים נסיבות המצדיקות זאת, רשאי גורם מוסמך לפטר שוטר בעילה אחרת.
ב. שלילת חופשת פרישה או הפסקתה
גורם מוסמך רשאי לשלול או להפסיק את חופשת הפרישה של שוטר אשר פוטר על פי פקודה זו, בהתאם לכללים הקבועים בפקודת המטא"ר 07.07.09 "חופשת הפרישה והזכויות הנלוות לה" ובנוהלי אמ"ש.
ג. הפחתה או שלילה של גמלה סופית לשוטר שפוטר עקב ביצוע עבירה
(1) בסעיף זה -
"החלטה על הפחתה או על שלילה של גמלה" - החלטה סופית המתקבלת בסיום ההליכים שננקטו נגד שוטר בדבר גובה הקצבה שלו או המענק שלו.
(2) המפכ"ל רשאי, באישור השר לביטחון הפנים, להחליט על הפחתה או על שלילה של גמלה לשוטר שפוטר בשל ביצוע עבירה שיש עמה קלון או עבירה שהיא הפרה חמורה, כהגדרתן בסעיף 4 לעיל, על פי הכללים הקבועים בפקודת המטא"ר 07.07.08 - "שוטר שפוטר בשל עבירה - הזכות לגמלה".
(3) המפכ"ל רשאי להחליט על הפחתה או על שלילה של פיצויי פיטורים לשוטר שפוטר עקב ביצוע עבירה, על פי הכללים הקבועים בפקודת המטא"ר 07.08.03 - "פיצויי פיטורים לשוטר שפוטר בשל עבירה".
(4) שוטר רשאי להשמיע את טענותיו לעניין הכוונה להפחית את פיצויי פיטוריו או את גמלתו או לשללם, לפי העניין, כדלקמן:
(א) לפני הוועדה לפיצויי פיטורים למי שפוטר בשל עבירה - כקבוע בפקודת המטא"ר 07.08.03 - "פיצויי פיטורים לשוטר שפוטר בשל עבירה";
(ב) לפני הוועדה לגמלה למי שפוטר בשל עבירה - כקבוע בפקודת המטא"ר 07.07.08 - "שוטר שפוטר בשל עבירה - הזכות לגמלה".
ד. שחרור מן השירות במהלך או בתום תקופת ניסיון
(1) בהתקיים אחת מן הנסיבות המפורטות בסעיף 3ב לעיל, רשאי רמ"ח משמעת להמליץ לגורם המוסמך על שחרור שוטר מן השירות במהלך תקופת הניסיון שהיא עשרים וארבעה חודשי השירות הראשונים של שוטר, על פי הקבוע בסעיף 12 לפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971 (להלן - "פקודת המשטרה").
(2) הכללים בעניין שחרור מן השירות במהלך או בתום תקופת הניסיון יהיו כקבוע בנוהלי אמ"ש.
ה. אי–הארכת תקופת שירות
(1) בהתקיים אחת מן הנסיבות המפורטות בסעיף 3ב לעיל, רשאי רמ"ח משמעת להמליץ בפני הגורם המוסמך על אי–הארכת תקופת שירות כקבוע בסעיף 17 לפקודת המשטרה.
(2) הכללים בעניין אי–הארכת תקופת שירות יהיו כקבוע בנוהלי אמ"ש.

אמצעים מנהליים זמניים עד להחלטה בעניינו של שוטר
א. השעיית שוטר החשוד בביצוע עבירה
(1) ככלל, גורם מוסמך ישעה שוטר החשוד בביצוע עבירה שיש עימה קלון, כהגדרתה בסעיף 4 לעיל, ולא פוטר מן השירות.
(2) על אף האמור לעיל, גורם מוסמך רשאי שלא להשעות שוטר כאמור בהתקיים טעמים מיוחדים הנוגעים, בין היתר, לטיב הראיות, לנסיבות המקרה או לנסיבותיו האישיות של השוטר.
(3) גורם מוסמך רשאי להשעות שוטר החשוד בביצוע עבירה של הפרה חמורה כהגדרתה בסעיף 4 לעיל, אם מתקיימות נסיבות מיוחדות כמפורט להלן:
(א) במעשיו של השוטר יש כדי להצביע על אי התאמתו עד כדי שקילת פיטוריו, כשטרם התגבשה האפשרות לפטרו;
(ב) לאור אופי תפקידו או בכירות דרגתו, המשך שירותו של השוטר בפועל עלול להביא לפגיעה בתדמית המשטרה או באמון הציבור.
(4) הכללים בדבר השעיית שוטר וכן הטיפול בעניינו יהיו כקבוע בפקודת המטא"ר 06.01.02 "שוטר מושעה - חובות וזכויות".
ב. חופשה כפויה
(1) בסעיף זה -
"חופשה כפויה" - חופשה בתשלום שימיה אינם באים במניין ימי החופשה השנתית של השוטר, ושבה נדרש השוטר לשהות.
(2) השיקולים בגיבוש המלצה להורות לשוטר על שהייה בחופשה כפויה
(א) רמ"ח משמעת רשאי להמליץ בפני גורם מוסמך על הוצאת שוטר החשוד בביצוע עבירה לחופשה כפויה, אם לאור חומרת החשדות או חומרת נסיבות ביצוע העבירה קיימת היתכנות שהוא ישקול בהמשך את פיטוריו או את השעייתו, וכן אם המשך שירותו עלול להוביל לאחת מן התוצאות האלה:
[1] פגיעה בחקירה או בהליך המתנהלים נגד השוטר;
[2] פגיעה בהתנהלותה ובתפקודה של היחידה שבה הוא משרת;
[3] פגיעה בתדמית המשטרה.
(ב) נוסף על האמור בסעיף (א) רשאי גורם מוסמך להורות לשוטר החשוד בביצוע עבירה לצאת לחופשה כפויה מנימוקים נוספים שיירשמו.
(3) הגשת המלצת רמ"ח משמעת לראש אמ"ש
רמ"ח משמעת יגיש לראש אמ"ש חוות דעת בעניין הוצאת שוטר לחופשה כפויה לאחר שעיין בחומרי החקירה שהועברו ממח"ש או מכל גורם אחר המנהל חקירה בעניינו.
(4) החלטת ראש אמ"ש
(א) קיבל ראש אמ"ש את חוות דעת רמ"ח משמעת - רשאי הוא להורות על הוצאתו של שוטר לחופשה כפויה.
(ב) החליט ראש אמ"ש על הוצאת קצין בכיר לחופשה כפויה - ידווח על כך למפכ"ל.
(ג) ראש אמ"ש יקבע את משכה של החופשה הכפויה ואת התנאים לסיומה, בהתאם לקבוע בנוהלי אמ"ש.
(5) סמכות מפקד המכללה הלאומית לשוטרים
אין באמור בסעיף זה כדי לגרוע מסמכותו של מפקד המכללה הלאומית לשוטרים להחליט על הוצאת שוטר לחופשה כפויה במהלך הכשרה ממיינת, כקבוע בנוהלי אמ"ש.

אמצעים מנהליים הנוגעים למעמדו או לתפקידו של השוטר
א. הורדה בדרגה
(1) בהתקיים אחת מהנסיבות המנויות בסעיף 3ב לעיל, רשאי הגורם המוסמך להוריד בדרגה שוטר שהורשע בביצוע עבירה והוחלט שלא לפטרו בנסיבות העניין.
(2) על אף האמור בסעיף (1) לעיל, הורשע שוטר בדין משמעתי ובית הדין גזר עליו רכיב עונשי של הורדה בדרגה - לא יורד השוטר בדרגה כצעד מנהלי אלא בהתקיים נסיבות מיוחדות שיירשמו, שיש בהן כדי להצדיק צעד מנהלי זה.
ב. העברה לתפקיד אחר או ליחידה אחרת
גורם מוסמך רשאי להורות על העברת שוטר לתפקיד אחר או ליחידה אחרת לפרק זמן שייקבע, בהתקיים אחת מהנסיבות המנויות בסעיף 3ב לעיל, וכן בהתקיים אחד מאלה:
(1) השוטר חשוד בביצוע עבירה והוחלט שאין מקום להוציאו לחופשה כפויה, וכן מתקיימת זיקה בין העבירה שבוצעה ובין התפקיד או היחידה שבה משרת השוטר;
(2) השוטר הורשע בעבירה או זוכה מביצוע עבירה וקיימת זיקה בין העבירה שבוצעה ובין התפקיד או היחידה שבה משרת השוטר.
ג. עיכוב קידום בדרגה
(1) שוטר לא יקודם בדרגה בכל אחד מהמקרים אלה:
(א) נגד השוטר מתנהלת חקירה כהגדרתה בסעיף 1 .
(ב) השוטר הורשע בביצוע עבירה וטרם חלפה תקופת העיכוב בקידום הקבועה בנוהלי אמ"ש.
(ג) בית המשפט נמנע מלהרשיע את השוטר אך קבע כי הוא ביצע את העבירה, וטרם חלפה תקופת העיכוב בקידום הקבועה בנוהלי אמ"ש.
(2) על אף האמור בסעיף (1), במקרים חריגים ומנימוקים שיירשמו רשאי גורם מוסמך לאשר קידום בדרגה במקרים המנויים לעיל.
(3) הכללים בעניין עיכוב קידום בדרגה יהיו בהתאם לסיווג העבירה כקבוע בסעיף 4 לעיל וכקבוע בנוהל אמ"ש.
ד. החלטה על מניעת מינויו של שוטר לתפקידים מסוימים
גורם מוסמך רשאי להחליט כי שוטר לא ימונה לתפקידים מסוימים בכל אחד מהמקרים האלה:
(1) נגד השוטר מתנהלת חקירה כהגדרתה בסעיף 1.
(2) השוטר הורשע בביצוע עבירה.
(3) מכלול המידע הקיים לגבי השוטר ביחס לעבירה, מצביע על כך שאין זה ראוי למנותו לתפקיד מסוים, אף אם לא הועמד לדין בגין אותה עבירה ולא הורשע בביצועה.

אמצעים מנהליים שעניינם אזהרה לשוטר
א. התראה
נקיטת אמצעי מנהלי של התראה והתבחינים לנקיטה בו יהיו כקבוע בפקודת המטא"ר 06.01.03 - "התראה".
ב. ראיון אזהרה
גורם מוסמך יורה למפקד בדרגת סגן–ניצב ומעלה, או למפקד בדרגה אחרת, לזמן שוטר לראיון אזהרה, אם נפתחה נגדו חקירה או שנסתיימו הליכים בעניינו אך דרגת חומרתם אינה מצדיקה נקיטת אמצעים מנהליים מחמירים יותר מראיון אזהרה.

נקיטת אמצעים מנהליים כלפי שוטר חובה
א. רמ"ח משמעת או רמ"ח כוח אדם לא ינקטו אמצעי מנהלי שהוא פיטורים או השעיה כלפי שוטר חובה המשרת מכוח הוראות חוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו-1986 במג"ב או ביחידה אחרת של המשטרה (להלן - "שוטר חובה" ), אולם יהיו מוסמכים להחליט על העברתו לצה"ל, זאת לאחר שהובא בפני השוטר כי נשקלת העברתו לצה"ל וניתנה לו, על ידי מפקדיו או על ידי גורמי האמ"ש ביחידה, הזדמנות להתייחס לעניין
ב. עיכוב קידום בדרגה של שוטר חובה - משכו יהיה שליש מזה של שוטר קבע, כקבוע בנוהלי אמ"ש.

עקרונות לטיפול בתיק אמצעים מנהליים
א. החלטה בעניין הוצאת שוטר לחופשה כפויה
(1) קיבל לידיו רמ"ח משמעת, או מי מטעמו, חומרי חקירה ממח"ש בעניינו של שוטר -
יגבש חוות דעת בדבר הצורך בהוצאתו של השוטר לחופשה כפויה ויעבירה אל ראש אמ"ש לצורך קבלת החלטה.
(2) החליט ראש אמ"ש על הוצאת השוטר לחופשה כפויה - יעביר רמ"ד אמצעים מנהליים או מי מטעמו, הודעה בדבר הוצאתו של השוטר לחופשה כפויה אל יחידתו של השוטר.
ב. החלטה בעניין נקיטת אמצעים מנהליים שאינה במסגרת שקילת הוצאת שוטר לחופשה כפויה
(1) קיבל לידיו רמ"ד אמצעים מנהליים או מי מטעמו, חומרי חקירה או תוצרי בדיקה או בירור בעניינו של שוטר או שקיבל לידיו תיק שניתן בו גזר דין בידי בית הדין למשמעת - ייבחן האם יש מקום לנקוט אמצעים מנהליים שאינם חופשה כפויה נגד השוטר.
(2) סבר רמ"ד אמצעים מנהליים או מי מטעמו, כי לאור החומר הקיים בעניינו של השוטר יש מקום לשקול נקיטת אמצעים מנהליים כקבוע בסעיף 12א(1) להלן, יזמן את השוטר לשימוע, בהתאם לקבוע בסעיף 12 להלן.
(3) רמ"ד אמצעים מנהליים או מי מטעמו, יעביר אל נציג יועמ"ש המשטרה חוות דעת בעניין נקיטת אמצעים מנהליים נגד השוטר, בצירוף פרוטוקול השימוע שנערך לשוטר ובצירוף החומר הקיים בעניינו, לצורך קבלת עמדתו.
(4) התקבלה עמדת נציג היועמ"ש אצל רמ"ד אמצעים מנהליים או מי מטעמו - תועבר המלצה בצירוף עמדת היועמ"ש אל ראש אמ"ש לצורך קבלת החלטה בעניין נקיטת אמצעים מנהליים נגד השוטר או לצורך גיבוש המלצה שתועבר אל המפכ"ל או אל השר לביטחון הפנים, לפי העניין.
(5) מקום בו קיימת מחלוקת בין ראש אמ"ש ובין היועמ"ש בעניין נקיטת אמצעים מנהליים כלפי שוטר שמעורב בעבירה - העניין יועבר להכרעת המפכ"ל.

עריכת שימוע
א. בטרם יחליט גורם מוסמך על נקיטת האמצעים המנהליים המפורטים להלן, יערוך רמ"ח משמעת או מי מטעמו, הליך שימוע לשוטר אשר אינו שוטר חובה או שוטר בשירות אזרחי–ביטחוני. ואלו הם האמצעים המנהליים:
(1) פיטורים;
(2) השעיה;
(3) הורדה בדרגה;
(4) שחרור מן השירות במהלך או בתום תקופת ניסיון;
(5) אי–הארכת תקופת שירות;
(6) שלילת חופשת פרישה או הפסקתה;
ב. בהליך השימוע רשאי השוטר להיות מיוצג על ידי עורך דין.
ג. עורך השימוע יעביר לשוטר את הנימוקים המלאים לכוונה לנקוט אמצעי מנהלי כלפיו לפחות שבעה ימים לפני מועד השימוע, וכן יאפשר לו לעיין במידע ובמסמכים שהסתמך עליהם בעניינו.
ד. על אף האמור בסעיף ג לעיל, במקרים חריגים שנסיבותיהם יירשמו, רשאי עורך השימוע להעביר את החומר כאמור בסעיף ג בתוך פחות משבעה ימים, ובלבד שיעביר זאת לפחות 48 שעות לפני מועד השימוע.
ה. על אף האמור בסעיפים ג - ד לעיל, היה בכוונתו של הגורם המוסמך לנקוט כלפי שוטר אמצעי מנהלי עקב חקירה שמתנהלת נגדו על ביצוע עבירה או עבירת משמעת - יעביר עורך השימוע לעיון השוטר מסמכים שהסתמך עליהם על פי שיקול דעתו של הממונה על החקירה.
ו. במועד השימוע ייתן עורך השימוע לשוטר הזדמנות נאותה להשמיע את טענותיו וישמע את דבריו בלב פתוח ובנפש חפצה.
ז. הליך השימוע ייערך בעל פה ויירשם בפרוטוקול אלא בהתקיים אחת מהנסיבות האלה:
(1) השוטר ביקש לערוך את הליך השימוע בכתב.
(2) רמ"ח משמעת החליט, מטעמים מיוחדים שיירשמו, שיש לערוך לשוטר את השימוע בכתב.
(3) ההחלטה היא בעניין הפסקה או שלילה של חופשת הפרישה ולשוטר ניתנה הזדמנות להעלות את טענותיו על הכתב, ובלבד שהשוטר לא התבקש להתייחס לעניין במסגרת הליך שימוע בעל פה.
ח. שוטר רשאי שלא להתייצב להליך שימוע בהתקיים כל התנאים האלה:
(1) השוטר הודיע בכתב שהוא מוותר על זכותו לשימוע;
(2) השוטר מיוצג על ידי עורך דין בהליך השימוע;
(3) השוטר העביר אל עורך השימוע את עמדתו בכתב.
ט. לא התקיימו התנאים המנויים בסעיף ז לעיל, ועל אף זאת לא התייצב השוטר להליך השימוע לאחר שזומן פעמיים - רשאי הגורם המוסמך לקבל החלטה בדבר נקיטת אמצעי מנהלי כלפי השוטר גם ללא הליך שימוע, ובלבד שניתנה לו הזדמנות נוספת להעלות את טענותיו בכתב.
י. הכללים בעניין עריכת שימוע לשוטר יהיו כקבוע בנוהלי אמ"ש.

ביטול פקודת קבע
פקודת הקבע 06.01.021 - "אמצעי משמעת מנהליים - אנשי משטרה חשודים בביצוע עבירה או שהוכרע דינם" מיום 1.3.1989 - בטלה.

18 במרס 2019
 
המפקח הכללי של משטרת ישראל
 

מפת מסמך

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.