תאריך תצוגה: 15/05/2023

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (החזקה שלא לצרכים חקלאיים) (תיקון), התשפ"ג- 2023.

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרתן של תקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (החזקה שלא לצרכים חקלאיים), תשס"ט-2009 (להלן- "התקנות") לקדם את רווחתם של בעלי החיים המוחזקים שלא לצרכים חקלאיים, בהיותם בעלי צרכים גופניים, בריאותיים, התנהגותיים, מנטליים וחברתיים. התקנות קובעות תנאים מזעריים להחזקת בעלי חיים כאמור. לפי תקנה 39, הפרת חלק מההוראות הקבועות בתקנות היא עבירה פלילית.

 

במסגרת תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי – צער בעלי חיים), התשע"א– 2011,  נקבעו העבירות הפליליות לפי התקנות כעבירות מינהליות.

 

סעיף 19 לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן: "חוק העונשין") קובע כי אדם מבצע עבירה רק אם עשאה במחשבה פלילית, זולת אם נקבע בהגדרת העבירה כי  היסוד הנפשי הדרוש לשם התהוותה הוא רשלנות או שהעבירה היא מסוג העבירות של אחריות קפידה. בהתאם להוראה זו, העבירות המנויות בתקנות הינן עבירות מסוג מחשבה פלילית.

 

נמצא, שחלק גדול מהעבירות המנויות בתקנות הן עבירות טכניות ופשוטות יחסית, שראוי לקבוע אותן כעבירות של אחריות קפידה, שאינן טעונות הוכחת מחשבה פלילית או רשלנות. מטרת קביעתן של עבירות אלה כעבירות של אחריות קפידה היא לעודד גילוי רמת זהירות גבוהה, להחדיר דפוסי התנהגות רצויים בציבור ולאפשר תגובה אכיפתית יעילה ומהירה.

 

לאור האמור מוצע לתקן את התקנות ולקבוע שחלק מהעבירות המנויות בהן, בהתאם לאופין הטכני והפשוט יחסית, הן עבירות של אחריות קפידה.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר:

טיוטת תקנות צער בעלי חיים(החזקה שלא לצרכים חקלאיים) (תיקון), התשפ"ג- 2023.

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 19 לחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), תשנ"ד-1994, ובאישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

הוספת תקנה 39(ג)

1.  

בתקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (החזקה שלא לצרכים חקלאיים), תשס"ט-[1]2009, אחרי תקנה 39(ב) יבוא:

 

 

"אחריות קפידה

(ג)

עבירה על הוראות תקנות 3(א)(3), 3(א)(6), 3(ב), 3(ג)(2), 3(ג)(3), 4(א), 4(ג), 4(ו), 5, 8(ב), 8(ג), 8(ד), 8(ה), 9(א),9(ב), 9(ד), 11(א), 11(ו)-(ט), 12, 13, 14(2), 14(3), 15, 16(1)-(9), 16(11), 17, 18(1), 18(2), 21(א), 23(ב)(2), 23(ב)(3), 25(ב), 26(ב), 27, 28, 29, 30, 32(1) ו-36(א) היא מסוג העבירות של אחריות קפידה".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________

אבי דיכטר

שר החקלאות ופיתוח הכפר

 

 

 

 

דברי הסבר

 

רקע:

מטרתן של תקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (החזקה שלא לצרכים חקלאיים), תשס"ט-2009 (להלן- "התקנות") לקדם את רווחתם של בעלי החיים המוחזקים שלא לצרכים חקלאיים, בהיותם בעלי צרכים גופניים, בריאותיים, התנהגותיים, מנטליים וחברתיים. התקנות קובעות תנאים מזעריים להחזקת בעלי חיים כאמור. לפי תקנה 39, הפרת חלק מההוראות הקבועות בתקנות היא עבירה פלילית.

 

במסגרת תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי – צער בעלי חיים), התשע"א– 2011,  נקבעו העבירות הפליליות לפי התקנות כעבירות מינהליות.

 

סעיף 19 לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן: "חוק העונשין") קובע כי אדם מבצע עבירה רק אם עשאה במחשבה פלילית, זולת אם נקבע בהגדרת העבירה כי  היסוד הנפשי הדרוש לשם התהוותה הוא רשלנות או שהעבירה היא מסוג העבירות של אחריות קפידה. בהתאם להוראה זו, העבירות המנויות בתקנות הינן עבירות מסוג מחשבה פלילית.

 

נמצא, שחלק גדול מהעבירות המנויות בתקנות הן עבירות טכניות ופשוטות יחסית, שראוי לקבוע אותן כעבירות של אחריות קפידה, שאינן טעונות הוכחת מחשבה פלילית או רשלנות. מטרת קביעתן של עבירות אלה כעבירות של אחריות קפידה היא לעודד גילוי רמת זהירות גבוהה, להחדיר דפוסי התנהגות רצויים בציבור ולאפשר תגובה אכיפתית יעילה ומהירה.

 

לאור האמור מוצע לתקן את התקנות ולקבוע שחלק מהעבירות המנויות בהן, בהתאם לאופין הטכני והפשוט יחסית, הן עבירות של אחריות קפידה.

 

לתקנה 1 – אחריות קפידה

 

לפי סעיף 22 לחוק העונשין, ניתן לקבוע בחיקוק כי עבירה פלילית תהיה מסוג של אחריות קפידה ולא תהיה טעונת הוכחה של מחשבה פלילית או רשלנות.

 

העבירות הקבועות בתקנות אותן מוצע לקבוע כעבירות של אחריות קפידה הן עבירות בהן מתקיימות אמות המידה המקובלות לקביעת עבירות מסוג זה, כגון: עבירות התנהגות אשר אין בהן התייחסות ליסוד הנפשי; שהעונש שנקבע בגינן הוא עונש קל יחסית (לפי תקנה 39 לתקנות מדובר בעבירות שדינן מאסר שישה חודשים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין), ושככלל, הענישה בגינן מתבטאת בהטלת קנס מינהלי.

 

כפי שצוין לעיל, העבירות אותן מוצע לקבוע כעבירות של אחריות קפידה הן עבירות התנהגות טכניות במהותן, המתאימות לאכיפה באמצעות הטלת קנס מינהלי, ושאכן נקבעו כעבירות מינהליות לפי חוק העבירות המינהליות, תשמ"ו – 1985.

 

 

 



[1] ק"ת תשס"ט, עמ' 1290.