תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
תזכיר חוק להסדרת אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון (הוראת שעה), התשפ"ג-2023
1. הגדרות
2. הגבלות על שהייה במתחם מירון בזמן ההילולה
3. היתר שהייה וכרטיסי נסיעה למירון
4. איסור הדלקה במתחם מירון בזמן ההילולה שלא במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי
6. מגבלות על קיום אירועים נוספים
7. עונשין
10. ביצוע
חוק להסדרת אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון (הוראת שעה), התשפ"ג-2023
אתר קבר הרשב"י שבהר מירון הוא אתר דתי יהודי המושך אליו המוני מבקרים מדי שנה. על פי המסורת קבורים באתר התנא רבי שמעון בר יוחאי ובנו רבי אלעזר. בל"ג בעומר חל על פי המסורת מועד פטירתו של הרשב"י ובמועד זה עורכים הילולה לפטירתו, אליה נוהגים להגיע מדי שנה מאות אלפי איש.
במהלך הילולת ל"ג בעומר, ביום י"ח באייר התשפ"א (30 באפריל 2021), התרחש אסון כבד באתר אשר גבה את חייהם של ארבעים וחמישה גברים וילדים, והוביל לפציעתם של למעלה מ-150 בני אדם נוספים. ביום י' בתמוז התשפ"א (20 ביוני 2021) החליטה ממשלת ישראל, להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקר האירוע ולשם מניעת הישנותם של אירועים דומים (להלן – ועדת החקירה). בחודש נובמבר 2021 פרסמה ועדת החקירה דו"ח המלצות ביניים לצורך היערכות להילולה בשנת תשפ"ב. ההמלצות אלו אומצו במסגרת החלטת ממשלה מס' 828 מיום ט"ו בטבת התשפ"ב (19 בדצמבר 2021). בעקבות זאת הותקנו תקנות הבטיחות במקומות ציבוריים (הסדרת אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון) (הוראת שעה), התשפ"ב-2022 (ק"ת התשפ"ב מס' 10153 מיום 10.5.2022, בעמ' 2864) והוגש תזכיר חוק להסדרת אירוע הילולת הר מירון (הוראת שעה), התשפ"ב-2002 (פורסם ביום 10.3.2022). בחודש אוקטובר 2022 פרסמה ועדת החקירה "המלצות ביניים לצורך היערכות להילולות הבאות" בהן חזרה על המלצותיה מחודש נובמבר 2021, רובן ככולן, והרחיבה בעניינים נוספים בהתאם לניסיון שנצבר בעקבות ההילולה שנערכה בשנת התשפ"ב.
הצעת החוק נועדה לייצר את התשתית הנורמטיבית החקיקתית לצורך יישום החלטות אלו.
מדובר בהוראת שעה החלה על ההילולה במירון אשר עתידה להתקיים בין י"ז באייר התשפ"ג (8 במאי 2022) עד י"ט באייר התשפ"ג (10 במאי 2022) בלבד.
אין.
אין.
תזכיר חוק מטעם משרד ירושלים ומסורת ישראל:
תזכיר חוק להסדרת אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון (הוראת שעה), התשפ"ג-2023
|
1. |
בחוק זה – |
|||
|
|
|
"אהל נוחות" – מחסה ארעי המשמש בזמן ההילולה את המגיעים למתחם מירון; |
||
|
|
|
"אהל תפילה ושירה" – מבנה ארעי המשמש בזמן ההילולה את המגיעים למתחם מירון לתפילה, לשירה ולנגינה; |
||
|
|
|
"אירוע ההדלקה המרכזי" – אירוע הדלקה המתקיים לפי סעיף 5; |
||
|
|
|
"אירוע נוסף" - אירוע שאינו אירוע ההדלקה המרכזי, המתקיים לפי סעיף 6, אשר מתקיים בו לפחות אחד מאלה, למעט אירוע המתקיים בחצר ביתו של אדם: |
||
|
|
|
(1) |
האירוע כולל התכנסות של שלוש מאות אנשים או יותר בשטח פתוח; |
|
|
|
|
(2) |
במסגרת האירוע ייעשה שימוש באמצעי עזר לאירועים; |
|
|
|
|
(3) |
במסגרת האירוע תבוצע הדלקה; |
|
|
|
|
"אמצעי עזר לאירועים" – אהל, במה, גנרטור, גשר תאורה, יציעים לקהל (טריבונות), מערכת הגברה, מתקן הדלקה, וכל מבנה או מתקן ארעי אחר שנעשה בהם שימוש במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי או במסגרת אירוע נוסף; |
||
|
|
|
"הדלקה" – כל הדלקת אש יזומה, ובכלל זה הדלקת אבוקות ולפידים, אך למעט הדלקת אש בתוך מיתקן ייעודי להכנת אוכל או בתוך מיתקן ייעודי להסקה ולמעט הדלקת נרות נשמה במקום שיועד לכך; |
||
|
|
|
"היתר שהייה" – היתר שהייה לפי סעיף 3; |
||
|
|
|
"הממונה על ההילולה" – אדם בעל ידע וניסיון מתאימים שמינה השר לארגן ולנהל את ההילולה; |
||
|
|
|
"הממונה על כרטיסי הנסיעה למירון" - עובד משרד התחבורה והבטיחות בדרכים שהמנהל הכללי של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הסמיך לעניין חוק זה; |
||
|
|
|
"השר" - שר ירושלים ומסורת ישראל; |
||
|
|
|
"זמן ההילולה" – התקופה המתחילה ביום י"ז באייר התשפ"ג (8 במאי 2022) בשעה 07:00 ומסתיימת ביום י"ט באייר התשפ"ג (10 במאי 2022) בשעה 7:00; |
||
|
|
|
"כרטיסי נסיעה למירון" – כרטיסי נסיעה ייעודיים לנסיעה בתחבורה הציבורית למתחם מירון בזמן ההילולה, המונפקים על ידי הממונה על כרטיסי הנסיעה; |
||
|
|
|
"מתחם מירון" – המתחם המסומן במפה שבתוספת, הכולל, בין השאר, את מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, את היישוב מירון, מסוף הנוסעים ואת ישיבת בני עקיבא "מירון" ושטחים נוספים בשיפולי הר מירון; |
||
|
|
|
"מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי" – המתחם הכלול במתחם מירון ומסומן במפה שבתוספת באות / מספר ***; |
||
|
|
|
"מתקן הדלקה" – מתקן ייעודי המאפשר הדלקת אש פתוחה בצורה בטיחותית ומבוקרת; |
||
|
הגבלות על שהייה במתחם מירון בזמן ההילולה |
2. |
(א) |
לא ישהה אדם במתחם מירון בזמן ההילולה, אלא אם כן מתקיים בו אחד מאלה: |
|
|
|
|
|
(1) |
הוא קיבל היתר שהייה לפי סעיף 3, ובכפוף לתנאיו של היתר השהייה; |
|
|
|
|
(2) |
ראש המועצה האזורית מרום הגליל אישר כי מקום מגוריו או מקום שהייתו הקבוע הוא במתחם מירון, או שהוא מתארח אצל אדם כאמור, או שהוא שוכר יחידת אירוח במתחם מירון (בסעיף זה – משכנו במירון); |
|
|
|
|
(3) |
הוא נדרש להגיע למתחם מירון לצורך עבודתו לרבות אם הוא נמנה על ארגון, ניהול או צוות ההפקה, של ההילולה, או שהוא נמנה על כוחות הביטחון, החירום או ההצלה הנדרש להיות נוכח במתחם מירון לצורך מילוי תפקידו זה; |
|
|
|
|
(4) |
הוא נדרש להגיע למתחם מירון לצורך סיוע לאדם עם קושי או מצוקה, טיפול בקטין, מתן או קבלה של סיוע רפואי או טיפול בכל נושא אחר הנדרש בדחיפות למניעת נזק ממשי. |
|
|
|
(ב) |
על אף האמור בסעיף קטן (א)(2), לא ישהה מי שמשכנו במירון במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי בזמן ההילולה, אלא אם כן מתקיים בו האמור בסעיף קטן (א)(1), (3) או (4); |
|
|
|
|
(ג) |
שלטים או מחסומים, המיידעים את הציבור בדבר איסור השהייה לפי סעיף זה, יוצבו זמן סביר לפני זמן ההילולה בדרכי הגישה למתחם מירון ובדרכי הגישה והכניסות למתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי. |
|
|
היתר שהייה וכרטיסי נסיעה למירון |
3. |
(א) |
השר רשאי לתת היתרי שהייה במתחם מירון, כולו או חלקו, למשך כל זמן ההילולה או חלקו. |
|
|
|
|
(ב) |
(1) |
היתרי שהייה יינתנו באמצעות רכישת כרטיסי נסיעה בתחבורה הציבורית למירון, אשר תהיה פתוחה לכלל הציבור, בדרך של כל הקודם זוכה; הממונה על כרטיסי הנסיעה למירון יהיה אחראי רק על מכירתם והנפקתם של כרטיסי הנסיעה למירון. |
|
|
|
|
(2) |
היתרי שהייה למי שמשכנו במירון יינתנו שלא באמצעות כרטיסי נסיעה בתחבורה ציבורית למירון, ויכול שיינתנו על ידי ראש המועצה האזורית מרום הגליל על פי כללים שיקבע השר. |
|
|
|
(ג) |
לא תתאפשר הגעה בתחבורה ציבורית אל מתחם מירון בזמן ההילולה, אלא באמצעות כרטיסי נסיעה למתחם מירון שהונפקו לפי סעיף קטן (ב), ולכל הסדר נסיעה אחר אל מתחם מירון לא יהיה תוקף בזמן ההילולה. |
|
|
|
|
(ד) |
בנוסף על הוראות סעיף קטן (ב), רשאי השר לתת היתרי שהייה, שלא בדרך של הנפקת כרטיסי נסיעה למירון, למי שנמנים עם אחד מהמנויים להלן, ובלבד שסך היתרי השהייה לפי סעיף קטן זה לא יעלה על עשרים אחוזים מהסך הכולל של היתרי השהייה שיונפקו לפי חוק זה: |
|
|
|
|
|
(1) |
קהילות, קבוצות וחסידויות בעלות קשר ייחודי ארוך שנים להילולות ל"ג בעומר המתקיימות בהר מירון; |
|
|
|
|
(2) |
מי שיש עניין ציבורי בהגעתו להילולה - על-פי אמות מידה שיקבע השר שיפורסמו באתר האינטרנט של משרד ירושלים ומסורת ישראל בתוך 21 ממועד תחילתו של חוק זה; |
|
|
|
|
(3) |
קרובי משפחה של הנספים באסון הילולת מירון בשנת התשפ"א; לעניין זה "קרוב משפחה" – בן או בת זוג, ילד או ילדה, הורה, אח או אחות, סבא או סבתא. |
|
איסור הדלקה במתחם מירון בזמן ההילולה שלא במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי |
4. |
(א) |
לא יארגן אדם הדלקה ולא יבצע הדלקה במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי בזמן ההילולה שלא במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי לפי סעיף 5.
|
|
|
|
|
(ב) |
לא יארגן אדם הדלקה ולא יבצע הדלקה במתחם מירון שלא במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי, אלא במסגרת אירוע נוסף לפי סעיף 6. |
|
|
|
|
(ג) |
לא יארגן אדם הדלקה ולא יבצע הדלקה אלא במתקן הדלקה. |
|
|
5. |
(א) |
בזמן ההילולה, ייערך במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי אירוע הדלקה אחד בלבד, שיכול שיכלול יותר ממתקן הדלקה אחד, אשר ייערך בידי מי שיקבל היתר לכך מאת השר לפי סעיף קטן (ב) ובהתאם לתנאי אותו היתר. |
||
|
|
|
(ב) |
השר ייתן היתר לקיום אירוע ההדלקה המרכזי על בסיס המלצות הביניים מיום י' בתמוז התשפ"א (20 ביוני 2021) של ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון שמונתה על פי החלטת ממשלת ישראל, ובלבד שנוכח על-פי חוות דעת מאת הממונה על ההילולה, שהתקיימו כל אלה: |
|
|
|
|
|
(1) |
תנאים שייקבעו בידי ראש ענף רישוי ואבטחה במחוז צפון במשטרת ישראל, או אדם אחר שיסמיך המפקח הכללי על המשטרה, לקיום אירוע ההדלקה המרכזי - על יסוד שיקולים של שלום הציבור או ביטחונו; |
|
|
|
|
(2) |
תנאים שייקבעו בידי ראש מחלקת הגנה מאש במחוז צפון ברשות הארצית לכבאות והצלה לקיום אירוע ההדלקה המרכזי - על יסוד שיקולים של בטיחות אש וכיבוי דליקות; |
|
|
|
|
(3) |
אישור שניתן על ידי מהנדס רשוי הרשום בפנקס המתנהל לפי חוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח-1958[1], בענף הנדסה אזרחית שהוא בעל ניסיון בעשר השנים האחרונות לפחות בבטיחות ורישוי אסיפות ועצרות עם לעניין חוק הבטיחות במקומות ציבוריים, התשכ"ג-1962[2], לעניין בטיחות ויציבות אמצעי העזר לאירועים לקיום אירוע ההדלקה המרכזי. |
|
|
|
(ג) |
אישור הרשות המקומית או בעל תפקיד בה לא יהיה תנאי לקיומו של אירוע ההדלקה המרכזי, ולא יידרש כתנאי לו על ידי אחד המנויים בסעיפים קטנים (ב)(1) או (ב)(2). |
|
|
|
|
(ד) |
השר יהיה רשאי לקבוע בהיתר לאירוע ההדלקה המרכזי תנאים נוספים, אם מצא צורך בכך על-פי המלצת הממונה על ההילולה. |
|
|
|
|
(ה) |
היתר שניתן לפי סעיף זה יפורסם לציבור באתר האינטרנט של משרד ירושלים ומסורת ישראל לפני תחילת זמן ההילולה. |
|
|
6. |
(א) |
לא יתקיים אירוע נוסף במתחם מירון, לא יארגן אדם ולא יערוך אירוע נוסף במתחם מירון בזמן ההילולה, אלא אם ניתן היתר לעריכת אירוע נוסף מאת השר, לפי סעיף קטן (ב), ובכפוף לתנאי אותו היתר. |
||
|
|
|
(ב) |
לא ייתן השר היתר לקיום אירוע נוסף אלא אם נוכח, על-פי חוות דעת מאת הממונה על ההילולה, שהתקיימו כל אלה: |
|
|
|
|
|
(1) |
תנאים שייקבעו בידי ראש ענף רישוי ואבטחה מחוז צפון במשטרת ישראל, או אדם אחר שיסמיך המפקח הכללי על המשטרה, לקיום האירוע הנוסף - על יסוד שיקולים של שלום הצבור או ביטחונו; |
|
|
|
|
(2) |
תנאים שייקבעו בידי ראש מחלקת הגנה מאש במחוז צפון ברשות הארצית לכבאות והצלה לקיום האירוע הנוסף - על יסוד שיקולים של בטיחות אש וכיבוי דליקות; |
|
|
|
|
(3) |
לגבי אירוע נוסף הכולל הכנה או הגשה של מזון ללא תשלום - תנאים שייקבעו בידי רופא מחוז צפון במשרד הבריאות לקיום האירוע הנוסף – על יסוד שיקולים של תנאי תברואה נאותים; |
|
|
|
|
(4) |
לגבי אירוע נוסף הכולל שימוש באמצעי עזר לאירועים - אישור מהנדס רשוי הרשום בפנקס המתנהל לפי חוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח-1958, בענף הנדסה אזרחית שהוא בעל ניסיון של עשר השנים האחרונות לפחות בבטיחות ורישוי אסיפות ועצרות עם לעניין חוק הבטיחות במקומות ציבוריים, התשכ"ג-1962 - לעניין בטיחות ויציבות אמצעי העזר לאירועים לקיום האירוע הנוסף, למעט אמצעי עזר שהוא מערכת הגברה. |
|
|
|
(ג) |
בקשה להיתר לעריכת אירוע נוסף תוגש לממונה על ההילולה עד ארבעה עשר ימים לפני זמן ההילולה ויצורפו לה אישורים המעידים על קיומם של התנאים שנקבעו לפי הסעיפים הקטנים (ב)(1)-(3) וכן אישורו של מהנדס רשוי לפי סעיף קטן (ב)(4). |
|
|
|
|
(ד) |
השר רשאי, לפי שיקול דעתו, ליתן היתר לקיום אירוע נוסף, לסרב לתתו או להתנותו בתנאים נוספים; הכל במטרה להבטיח את התנהלותה הבטוחה והתקינה של ההילולה תוך מתן אפשרות למירב המבקשים להשתתף בהילולה. |
|
|
|
|
(ה) |
אישור הרשות המקומית או בעל תפקיד בה לא יהיה תנאי לקיומו של אירוע ההדלקה המרכזי, ולא יידרש כתנאי לו על ידי אחד המנויים בסעיפים קטנים (ב)(1), (ב)(2) או (ב)(3). |
|
|
סמכות שימוש בכוח |
7. |
לשם אכיפת הוראות סעיפים 2, 4, 5 ו-6 יהיו לשוטר הסמכויות המפורטות להלן: |
||
|
|
|
(א) |
למנוע כניסה של אדם או רכב למתחם מירון או למתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, אם שהייתו של האדם באותו מקום היא בניגוד להוראות סעיף 2, ואף להשתמש בכוח סביר לשם כך; |
|
|
|
|
(ב) |
להוציא ממתחם מירון או ממתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי אמצעי עזר לאירועים או חפץ המשמש לפעולה אסורה לפי חוק זה, וכן אדם או רכב - אם שהייתו של האדם או הרכב במתחם מירון או במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, לפי העניין, היא בניגוד להוראות סעיף 2, ואף להשתמש בכוח סביר לשם כך;
|
|
|
|
|
(ג) |
להורות על הפסקת הדלקה שמתקיימת ללא היתר בניגוד להוראות סעיפים 3, 5 או 6 או על הפסקת אירוע נוסף שמתקיים ללא היתר בניגוד להוראות סעיף 6;
|
|
|
|
|
(ד) |
לעניין הפסקת כניסה לאירוע ההדלקה המרכזי או לאירוע נוסף ולעניין הפסקתם ופיזורם של אירועים כאמור, גם הסמכויות המסורות להם על פי חוק הבטיחות במקומות ציבוריים, התשכ"ג-1962[3], בשינויים המחויבים.
|
|
|
8. |
העושה אחד מאלה – דינו קנס הקבוע בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[4]: |
|||
|
|
|
(א) |
השוהה במתחם מירון בזמן ההילולה בניגוד להוראות סעיף 2(א) או במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי בניגוד להוראות סעיף 2(ב); |
|
|
|
|
(ב) |
המארגן או מבצע הדלקה במתחם מירון בזמן ההילולה בניגוד להוראות סעיף 3; |
|
|
|
|
(ג) |
המארגן או עורך אירוע נוסף במתחם מירון בזמן ההילולה בניגוד להוראות סעיף 6(א). |
|
|
9. |
(א) |
יראו עבודות בניה חפירה ומילוי המשנות את פני הקרקע המבוצעות במתחם מירון לצורכי ההילולה, וכן עבודות להנחת תשתיות זמניות הנלוות לעבודות לפי סעיף קטן (ב), כאילו בוצעו כדין וחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965,[5] לא יחול ובלבד שבתוך שבועיים לאחר גמר זמן ההילולה תושב לקדמותה, ככל הניתן, הקרקע בה בוצעו העבודות או הונחו התשתיות הזמניות כאמור או שניתן היתר לפי כל דין להותרתם במקום. |
||
|
|
|
(ב) |
יראו אהל נוחות, אהל תפילה ושירה, אמצעי עזר לאירועים, גשרים זמניים להולכי רגל, מבנים יבילים, מדרגות זמניות, מתקני הדלקה, מתקני תצפית, שלטים, וכל מבנה או מתקן זמני אחר שהוקמו במתחם מירון לצורכי ההילולה, כאילו הוקמו כדין וחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, לא יחול, ובלבד שהתקיימו בהם התנאים הבאים: |
|
|
|
|
|
(1) |
הם הוקמו בתוך שבועיים לפני תחילת זמן ההילולה; |
|
|
|
|
(2) |
ניתן עליהם אישורו של מהנדס רשוי הרשום בפנקס המתנהל לפי חוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח-1958, בענף הנדסה אזרחית שהוא בעל ניסיון של עשר השנים האחרונות לפחות בבטיחות ורישוי אסיפות ועצרות עם לעניין חוק הבטיחות במקומות ציבוריים, התשכ"ג-1962, בדבר התאמתם לתקנות התכנון והבניה (תכן הבנייה) (בטיחות המשתמש), התש"ף-2019[6], ולתקנים החלים ולעניין בטיחותם ויציבותם; |
|
|
|
|
(3) |
ניתנה עליהם חוות דעת של מי שכשיר להתמנות כמהנדס רשות מקומית לפי חוק הרשויות המקומיות (מהנדס רשות מקומית), תשנ"ב-1991[7] שיש לו ניסיון של חמש שנים לפחות בכהונה כמהנדס ועדה מקומית בדבר היותם מבנים זמניים המשמשים לצרכי ההילולה או אירוע המתקיים במסגרתה; |
|
|
|
|
(4) |
הם פורקו ופונו בתוך שבועיים לאחר גמר זמן ההילולה והקרקע בה הוקמו הושבה, ככל הניתן, לקדמותה |
|
שמירת סמכויות ודינים |
10. |
הסמכויות המוענקות בחוק זה אינן גורעות מסמכויות כל רשות אחרת הקבועות על פי כל דין, או מחובתו של אדם לקבל היתר או אישור לפעולה מהפעולות המנויות בחוק זה לפי כל דין, בעניינים שאינם מוסדרים בחוק זה. |
||
|
11. |
השר ממונה על ביצועו של חוק זה. |
|||
|
|
|
תצורף מפה של אתר הר מירון כולו ובכלל זה מתחם מירון ומתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי** |
||
כללי
במהלך הילולת ל"ג בעומר, ביום י"ח באייר התשפ"א (30 באפריל 2021), התרחש אסון כבד באתר אשר גבה את חייהם של ארבעים וחמישה גברים וילדים, והוביל לפציעתם של למעלה מ-150 בני אדם נוספים. ביום י' בתמוז התשפ"א (20 ביוני 2021) החליטה ממשלת ישראל, להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקר האירוע ולשם מניעת הישנותם של אירועים דומים (להלן – ועדת החקירה). בחודש נובמבר 2021 פרסמה ועדת החקירה דו"ח המלצות ביניים לצורך היערכות להילולה בשנת תשפ"ב. ההמלצות אלו אומצו במסגרת החלטת ממשלה מס' 828 מיום ט"ו בטבת התשפ"ב (19 בדצמבר 2021). בעקבות זאת הותקנו תקנות הבטיחות במקומות ציבוריים (הסדרת אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון) (הוראת שעה), התשפ"ב-2022 (ק"ת התשפ"ב מס' 10153 מיום 10/5/2022, בעמ' 2864) והוגש תזכיר חוק להסדרת אירוע הילולת הר מירון (הוראת שעה), התשפ"ב-2002 (פורסם ביום 10/3/2022). בחודש אוקטובר 2022 פרסמה ועדת החקירה "המלצות ביניים לצורך היערכות להילולות הבאות" בהן חזרה על המלצותיה מחודש נובמבר 2021, רובן ככולן, והרחיבה בעניינים נוספים בהתאם לניסיון שנצבר בעקבות ההילולה שנערכה בשנת התשפ"ב.
הצעת חוק זו נועדה לייצר את התשתית הנורמטיבית החקיקתית לצורך יישום החלטות אלו, כמפורט להלן.
לסעיף 1
סעיף 1 הוא סעיף הגדרות של המונחים הנזכרים בחוק.
להגדרה "אירוע ההדלקה המרכזי" – מוצע לקבוע כי אירוע ההדלקה המרכזי יהיה האירוע היחיד שיתרחש במהלך ההילולה במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי שבמסגרתו יותר לבצע הדלקה. הוראות לדרך בה יתקיים אירוע ההדלקה המרכזי מוסדרות בסעיף 5. יובהר, כי יותר לבצע הדלקות נוספות במתחם מירון, אך לא במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי וזאת במסגרת אירועים נוספים (להלן).
להגדרה "אירוע נוסף" – קיומו של אירוע נוסף – קרי, כל אירוע שאינו אירוע ההדלקה המרכזי – מחייב קבלת היתר כמפורט בסעיף 6 להצעת החוק. מוצע לקבוע כי אירוע נוסף יוגדר ככל אירוע (למעט אירוע ההדלקה המרכזי) אשר כולל התכנסות של שלוש מאות אנשים לפחות, או כזה אשר במסגרתו נעשה שימוש באמצעי עזר לאירועים (כהגדרתו של מונח זה להלן) או שבמסגרתו מבוצעת הדלקה במתקן הדלקה. תבחינים אלה נקבעו לנוכח החשש שקיים ביחס לבטיחות הציבור באירועים בהם משתתף קהל רב. ההנחה היא שאירוע שכולל שימוש באמצעי עזר לאירועים (לדוגמא במה, יציעים או מערכת הגברה) או הדלקה, הוא אירוע שמושך אליו קהל רב ולכן יש לראות גם באירוע כזה כאירוע נוסף הטעון היתר לפי החוק. במסגרת "אירוע נוסף" כאמור מתקיימות פעילויות כמו תפילה, שירה וניגונים, טקסי "חלאקה" וכיוצא באלה. מהגדרת "אירוע נוסף" הוחרגו אירועים פרטיים המתקיימים בחצר ביתו של אדם במושב מירון והחוק המוצע אינו חל בעניינם.
להגדרה "אמצעי עזר לאירועים" – אלה הם אמצעים, מבנים ומתקנים זמניים הנדרשים לצורך קיומו של אירוע ומתן אפשרות לקהל רב לקחת בו חלק, כדוגמת במה, יציעים לקהל המאפשרים קו ראיה לבמה ולהתרחשות המרכזית באירוע, הגברה ותאורה, מתקן הדלקה וכיוצא באלה. יובהר, כי כלי נגינה והשימוש בהם אינם חייבים ברישוי כשלעצמם, ואינם מקימים חבות בקבלתו של היתר מיוחד לפי חוק זה.
להגדרה "הדלקה" - הגדרה זו נדרשת בעיקר בהיבטי בטיחות הציבור. לשם כך מוצע להגדיר באופן רחב את המונח הדלקה כך שתכלול כל הדלקת אש יזומה, ובכלל זה הדלקת אבוקות ולפידים. כלל זה לא יחול על הדלקת אש לצורכי חימום של אוכל, או לצורכי הסקה, המתבצעים במתקנים שנועדו לכך. בדומה, האיסור לא יחול על הדלקת נרות נשמה במקום שיועד.
להגדרה "היתר שהייה" - היתר שיינתן לפי סעיף 3 לפיו מותר למחזיק בו לשהות במתחם מירון בזמן ההילולה, בכפוף לתנאי ההיתר.
להגדרה "זמן ההילולה" – פרק הזמן בו חלות המגבלות אותן מוצע לקבוע במסגרת הצעת החוק. למרות של"ג בעומר עצמו חל רק ביום י"ח באייר התשפ"ג (9 במאי 2023), מוצע להגדיר את זמן ההילולה כתקופה המתחילה ביום י"ז באייר התשפ"ג (8 במאי 2023) בשעה 7:00 ועד ליום י"ט באייר תשפ"ג (10 במאי 2022) בשעה 7:00. זאת כיוון שהציבור נוהג להגיע למתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי גם ביום שלפני ל"ג בעומר וביום שאחריו, ומשום כך גם במועדים אלו ישנה חשיבות בהטלת המגבלות שבהצעת החוק על מנת לשמור על בטיחות הציבור.
להגדרות "כרטיסי נסיעה למירון" ו-"הממונה על כרטיסי הנסיעה למירון" – בהתאם להמלצות ועדת החקירה כרטיסי הנסיעה למירון הם הכלי שבאמצעותו יונפקו היתרי השהייה במירון (למעט במקרים מיוחדים המנויים בסעיף 3(ד) להלן). כרטיסי הנסיעה למירון הם כרטיסים ייעודיים לנסיעה בתחבורה הציבורית, בזמן ההילולה, למתחם מירון. כרטיסי הנסיעה הם שמיים ברובם והם יונפקו בידי עובד משרד התחבורה שהמנהל הכללי של משרד התחבורה יסמיך לעניין זה, ואשר מוגדר בהצעת החוק כ-"הממונה על כרטיסי הנסיעה".
להגדרת "הממונה על ההילולה" – בהתאם להמלצות ועדת החקירה זה הוא מי שימונה בידי השר להיות הגורם המקצועי העליון המופקד על ניהולו המורכב של אירוע ההילולה בכללותו. המלצות הממונה על ההילולה תהוונה יסוד להיתרים הנדרשים לפי הצעת החוק לקיומם של אירועים ולהקמתם של מבנים ומתקנים לצורכי ההילולה.
להגדרה "מתחם מירון" – הגדרת מתחם מירון תוחמת את השטח בו יחולו ההגבלות הקבועות בהצעת החוק בזמן ההילולה. מוצע לקבוע כי מתחם מירון יכלול את המתחם המסומן במפה בתוספת הראשונה הכולל, בין היתר, את מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, את היישוב מירון, את מסוף הנוסעים ואת ישיבת בני עקיבא "מירון" ואזורים נוספים בשיפולי ההר. אזורים אלה מסומנים גם במפה המצורפת בתוספת הראשונה.
להגדרה "מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי" – מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי הינו חלק ממתחם מירון. למרות זאת מוצע לקבוע למתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי הגדרה מיוחדת, וזאת הן לצורך הוראות סעיף 2(ב) הקובע כי מי שרשאי לשהות במתחם מירון בשל העובדה שמשכנו במירון (כהגדרת מונח זה להלן), אינו רשאי (בשל כך בלבד) לשהות גם במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, והן לצורך קיומן של הדלקות במסגרת אירועים נוספים. יובהר כי למעט במקום בו נקבע כך במפורש, מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי הוא חלק ממתחם מירון וכל ההוראות החלות על מתחם מירון, חלות גם על מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי.
להגדרה "מתקן הדלקה" – מתקן ייעודי שבו, ובו בלבד, יותר לבצע הדלקה במסגרת ההילולה.
להגדרה "השר" – בהמשך להמלצות ועדת החקירה החליטה הממשלה להטיל על שר ירושלים ומסורת ישראל להיות השר הממונה על ההילולה וההיערכות לה ובהתאם גם על ביצועו של הצעת חוק זו.
לסעיף 2
סעיף 2 להצעת החוק עוסק בהגבלות על שהייה במתחם מירון בזמן ההילולה, ומציע לקבוע איסור על שהייה במתחם מירון בזמן ההילולה, אלא אם כן ניתן לאותו אדם היתר שהייה לפי סעיף 3 לחוק, ובכפוף לתנאי אותו היתר. תנאי היתר השהייה יכולים להתייחס לפרק זמן מוגדר, שרק בו יותר לאדם לשהות במתחם מירון, וכן לאזור מסוים במתחם מירון שרק בו יותר לאדם לשהות בזמן ההילולה.
לסעיפים קטנים (א) ו-(ב)
הצעת החוק קובעת מספר קבוצות של חריגים לאיסור השהייה, כדלקמן: קבוצה ראשונה היא מי שקיבל היתר שהייה באמצעות כרטיס נסיעה למירון לפי סעיף 3 לחוק (על כך להלן). קבוצה שניה היא מי שמקום מגוריו הקבוע הוא במושב מירון, מי שמתארח אצל אדם כאמור, או מי ששכר יחידת אירוח במושב מירון לתקופת ההילולה. יושם אל לב, כי בעוד אשר החריג המתייחס לקבוצה זו מאפשר שהייה בלתי מוגבלת במתחם מירון, בו נכלל בין השאר גם מושב מירון, הוא אינו מקנה זכות שהייה בלתי מוגבלת כאמור גם במתחם ציון קבר רבי שמעון בר יוחאי, וזאת מטעמים של שיוויון ומתן הזדמנות לכמה שיותר משתתפים בהילולה להגיע לציון עצמו. קבוצה שלישית היא מי שנדרש להגיע למתחם מירון במסגרת עבודתו (לדוגמא אנשי ההפקה של האירוע או איש מקצוע שנקרא לתקן דבר מה), המחזיקים באישור מהממונה על ההילולה, וכן גורמי בטחון, בטיחות והצלה המגיעים למתחם מירון לצורך מילוי תפקידם זה. קבוצה שלישית היא מי שנוכחותו במתחם מירון נדרשת לצורך סיוע לאדם עם קושי או מצוקה, טיפול בקטין, מתן או קבלה של סיוע רפואי או טיפול בכל נושא אחר הנדרש בדחיפות למניעת נזק ממשי.
לסעיף קטן (ג)
עוד מוצע לקבוע, בסעיף קטן (ג), כי שלטים או מחסומים המיידעים את הציבור בדבר איסור השהייה יוצבו זמן מה לפני זמן ההילולה בדרכי הגישה למתחם מירון ובדרכי הגישה והכניסות למתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי. הוראה זו נועדה ליידע את הציבור אודות איסור השהייה והכוונה היא כי שלטים או מחסומים אלה יוצבו על ידי הממונה על ההילולה.
לסעיף 3
סעיף 3 עוסק באופן מתן היתרי השהייה לציבור; בראש ובראשונה באמצעות מנגנון כרטיסי הנסיעה.
לסעיף קטן (א)
בסעיף קטן (א) מוצע כי היתרי השהייה, מכל סוג, יינתנו על ידי השר. כמו כן מוצע לקבוע כי היתרי שהייה עשויים לכלול מגבלות ביחס לאזור במתחם מירון בו תותר השהייה, וכן ביחס למשך הזמן, בתוך זמן ההילולה, בו תותר השהייה במתחם מירון. הכוונה היא, על-פי המלצות ועדת החקירה, כי היתרי השהייה יינתנו, ככלל, למשך מספר שעות מוגבל, וזאת על מנת לאפשר לכמה שיותר אנשים להגיע למתחם מירון לאורך ההילולה ולקחת בה חלק, תוך עמידה במגבלות קליטת הקהל של האתר.
לסעיף קטן (ב)
בסעיף קטן (ב) מוצע לקבוע כי היתרי שהייה לפי סעיף קטן (א) יינתנו באמצעות הנפקת כרטיסי נסיעה למירון, אשר מכירתם תהיה פתוחה לכלל הציבור, בדרך של כל הקודם זוכה. עוד מבוקש להבהיר כי הממונה על כרטיסי הנסיעה למירון יהיה אחראי רק על מכירתם והנפקתם של כרטיסי הנסיעה למירון. זאת משום שתפקיד הממונה על כרטיסי הנסיעה (ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים) הוא תפקיד ביצועי בלבד, והאחריות המהותית למתן ההיתרים, ובכלל זה קביעת מספר ההיתרים שיינתנו ואופן מתן ההיתרים, נמצאת באחריות שר ירושלים ומסורת ישראל. היתרי שהייה למי שמשכנם במירון יכול שיינתנו על-ידי ראש הרשות המקומית, שלא באמצעות הקצאה של כרטיסי נסיעה בתחבורה הציבורית.
לסעיף קטן (ג)
עוד מוצע לקבוע בסעיף קטן (ג), כי ההגעה בתחבורה ציבורית אל מתחם מירון בזמן ההילולה, תתאפשר אך ורק באמצעות רכישה ייעודית ומוקדמת של כרטיסי נסיעה למתחם מירון שהונפקו לפי סעיף קטן (ב), וכי לכל הסדר נסיעה אחר אל מתחם מירון לא יהיה תוקף בזמן ההילולה. המשמעות היא כי הסדרי הנסיעה הרגילים לא יכובדו על ידי מפעילי התחבורה הציבורית לצורך נסיעה אל מתחם מירון בזמן ההילולה. יצוין כי כרטיס הנסיעה למתחם מירון עשוי לשלב בין כמה אמצעי תחבורה שונים, לדוגמא אוטובוס מעיר פלונית אל חניוני האיסוף באזור מירון ומשם הסעה ייעודית (במערך היסעים – שאטלים) אל מתחם מירון עצמו.
לסעיף קטן (ד)
עוד מוצע לקבוע בסעיף קטן (ד), כי השר רשאי ליתן עד עשרים אחוזים מהסך הכללי של היתרי השהייה שלא באמצעות מנגנון כרטיסי הנסיעה אלא בהיתרי שהייה שיונפקו למי שנמנים עם אחת מהקבוצות המנויות בסעיף קטן זה: הקבוצה הראשונה כוללת קהילות, קבוצות וחסידויות בעלות קשר ייחודי ארוך שנים להילולות ל"ג בעומר המתקיימות בהר מירון. זאת על מנת לשמור על אופייה ההיסטורי והתרבותי של ההילולה, ולאפשר פולחן דתי לקבוצות המגיעות להילולה במשך שנים באופן מאורגן ומרוכז ובשעה ייעודית, ומבלי לפגוע באופן שאינו מידתי בעקרון השוויון ובצבור הרחב המבקש להגיע להילולה. הקבוצה השנייה כוללת את מי שיש עניין ציבורי בהגעתו להילולה, דוגמת אנשי ציבור. לעניין זה מוצע גם כי השר יקבע אמות מידה ותבחינים שיפורסמו באשר למי יכול להיחשב כ"מי שיש עניין ציבורי בהגעתו להילולה". הקבוצה השלישית כוללת קרובי משפחה של הנספים באסון הילולת מירון תשפ"א. הגעתם של מקבלי היתר השהיה לפי סעיף קטן (ד) לא תהיה באמצעות תחבורה ציבורית אלא בדרך אחרת, לדוגמא הגעה באוטובוסים פרטיים.
לסעיף 4
לסעיף קטן (א)
מוצע לקבוע כי חל איסור על אדם לארגן הדלקה או לבצע הדלקה (כהגדרת מונח זה בסעיף 1 להצעת החוק) בזמן ההילולה במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, וזאת שלא במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי. תכליתו של איסור ההדלקה המוצע בסעיף זה היא למנוע צפיפות מסוכנת בזמן ההילולה.
לסעיף קטן (ב)
עוד מוצע לקבוע כי הדלקה שלא במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי תבוצע אך ורק כחלק מ"אירוע נוסף" עליו יש לקבל היתר מתאים.
לסעיף קטן (ג)
מוצע לקבוע גם כי הדלקה תבוצע אך ורק במתקן הדלקה.
לסעיף 5
לסעיף קטן (א)
מוצע לקבוע כי בזמן ההילולה ייערך אירוע הדלקה אחד במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, אשר ייערך בידי מי שיקבל לכך היתר מאת השר. זאת על מנת למנוע אירועי הדלקה מרובים ובלתי מבוקרים אשר יוצרים צפיפות מסוכנת ובעיות בטיחות. כמתואר גם בדו"חות ועדת החקירה במהלך השנים התקבעה מסורת לפיה אירוע ההדלקה המרכזי המתקיים בל"ג בעומר בציון קבר רבי שמעון בר יוחאי מבוצעת בידי האדמו"ר מבויאן. הסדר זה נקבע בעקבות אחת מהמלצות ועדת החקירה לפיה יש לקיים במהלך ההילולה הדלקה מרכזית אחת בלבד, על גג ציון קבר רבי שמעון בר יוחאי, על ידי האדמו"ר מבויאן, לנוכח מסורת הדלקה ארוכת שנים.
לסעיף קטן (ב)
בסעיף קטן (ב) מוצע לקבוע כי השר ייתן היתר לקיום אירוע ההדלקה המרכזי בכפוף לתנאים שיקבעו הגורמים שיפורטו להלן, על יסוד השיקולים המקצועיים שבתחום אחריות כל אחד מהם, ועל-פי חוות דעתו של הממונה על ההילולה כגורם המקצועי הבכיר בשטח: (1) ראש ענף רישוי ואבטחה במחוז צפון במשטרת ישראל (או אדם אחר שימנה מפכ"ל המשטרה) וזאת על יסוד שיקולים של שלום הציבור או ביטחונו; (2) ראש מחלקת הגנה מאש במחוז צפון ברשות הארצית לכבאות והצלה וזאת על יסוד שיקולים של בטיחות אש וכיבוי דליקות; ו-(3) מהנדס רשוי בתחום מתאים (הנדסה אזרחית) בעל ותק וניסיון מתאימים (10 שנות ניסיון לפחות בתחום הבטיחות של אסיפות ועצרות עם), לעניין אמצעי העזר לאירועים בהם יעשה שימוש, להבטיח שמתקיימים בהם הדרישות המהותיות של הדין והתקינה בישראל, כגון הדרישות שלפי תקנות התכנון והבניה (תכן הבנייה) (בטיחות המשתמש), התש"ף-2019. אישור זה נדרש לנוכח מורכבות האירוע וכדי להבטיח את תקינות ובטיחות אמצעי העזר בהם יעשה שימוש במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי, דוגמת הבמות או היציעים.
לסעיף קטן (ג)
עוד מוצע שלא יידרש לאירוע ההדלקה המרכזי אישור הרשות המקומית, או אישורו של בעל תפקיד בה, וזאת בין במישרין ובין בעקיפין (לדוגמה מכוחו של תנאי שיקבע ראש ענף רישוי ואבטחה במחוז צפון במשטרה או ראש מחלקת הגנה מאש במחוז צפון ברשות הארצית לכבאות והצלה).
לסעיף קטן (ד)
מוצע לקבוע שהשר יהיה רשאי לקבוע בהיתר לאירוע ההדלקה המרכזי תנאים נוספים, אם מצא צורך בכך על-פי המלצת הממונה על ההילולה.
לסעיף קטן (ה)
מוצע לקבוע שהיתר ניתן לפי הסעיף יפורסם לציבור באתר האינטרנט של משרד ירושלים ומסורת ישראל לפני תחילת זמן ההילולה.
לסעיף 6
לסעיף קטן (א)
מוצע לקבוע כי לא יארגן אדם ולא יערוך אירוע נוסף במתחם מירון בזמן ההילולה, אלא אם כן קיבל היתר לעריכת אירוע. המונח אירוע נוסף הוגדר בסעיף 1, וכולל אירוע הכולל התכנסות של שלוש מאות אנשים לפחות או אירוע אשר במסגרתו נעשה שימוש באמצעי עזר לאירועים או מבוצעת הדלקה. אירועים אלה יכולים להיות טקסים דתיים, אירועי התוועדות של קבוצות החסידויות, אירועי "חלאקה" וכיוצא באלה. יובהר כי אין הכוונה בסעיף זה להפליל כל משתתף באירוע נוסף אלא את מי שמארגן אותו או לוקח חלק פעיל בעריכתו בלבד.
לסעיפים קטנים (ב) ו-(ג)
בסעיפים קטנים (ב) ו-(ג) מוצע לקבוע כי השר יהיה הגורם אשר יעניק את ההיתרים לעריכת אירועים נוספים, על-פי המלצתו של הממונה על ההילולה אשר יבטיח את קיומם של אישורים לתנאים המקצועיים שייקבעו לאותו אירוע נוסף, במנגנון הדומה לזה אשר נקבע לאירוע ההדלקה המרכזי (כמפורט לעיל).
מוצע לקבוע כי בקשות להיתרים לאירועים נוספים תוגשנה עד 14 ימים לפני זמן ההילולה, כלומר עד ליום ג' באייר התשפ"ג (24 באפריל 2022) בשעה 07:00. לבקשות יש לצרף אישורים על קיומם של תנאים מקצועיים שנקבעו בידי הבאים, כל אחד מהם בתחום אחריותו: (1) ראש ענף רישוי ואבטחה במחוז צפון במשטרת ישראל (או אדם אחר שימנה מפכ"ל המשטרה), וזאת על יסוד שיקולים של שלום הציבור או בטחונו; (2) ראש מחלקת הגנה מאש במחוז צפון ברשות הארצית לכבאות והצלה, וזאת על יסוד שיקולים של בטיחות אש וכיבוי דליקות; (3) אם האירוע הנוסף כולל הכנה או הגשה של מזון שלא בתשלום – רופא מחוז צפון במשרד הבריאות וזאת על יסוד שיקולים של תנאי תברואה נאותים; וכן, אם האירוע הנוסף כולל שימוש באמצעי עזר לאירועים – אישור מהנדס רשוי בתחום מתאים (הנדסה אזרחית) בעל ותק וניסיון מתאימים (10 שנות ניסיון לפחות בתחום הבטיחות של אסיפות ועצרות עם), להבטיח שמתקיימים בהם הדרישות המהותיות של הדין והתקינה בישראל. גם בהקשר זה מוצע שלא יידרש אישורה של הרשות המקומית לקיומו של האירוע הנוסף (ראו לעיל).
לסעיף קטן (ד)
עוד מוצע לקבוע כי אפילו אם מתקיימים התנאים שנקבעו לכך, השר רשאי לסרב ליתן ההיתר או להתנותו בתנאים נוספים, וזאת משיקולים של שמירה על בטיחות הציבור ותוך מתן הזדמנות שווה למרב המבקשים להשתתף בהילולה.
לסעיף 7
מוצע לקבוע כי לשם אכיפת סעיפים 2, 4, 5 ו-6, הקובעים את ההגבלות המהותיות על שהייה, הדלקה וארגון או עריכת אירוע נוסף – יהיו לשוטר הסמכויות הנדרשות לשם כך, כמפורט בסעיף.
לסעיף קטן (א)
הסמכות למנוע כניסה של אדם או רכב למתחם מירון או למתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, אם שהייתו של האדם באותו מקום היא בניגוד להוראות בסעיף 2 ואף להשתמש בכוח סביר לשם כך.
לסעיף קטן (ב)
הסמכות להוציא ממתחם מירון או ממתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי חפץ המשמש לפעולה אסורה לפי חוק זה, וכן אדם או רכב אם שהייתו של האדם או הרכב במתחם מירון או במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי, לפי העניין, היא בניגוד להוראות סעיף 2 ואף להשתמש בכוח סביר לשם כך. מובהר כי סמכות זו מאפשרת להוציא מהמתחם גם אמצעי עזר לאירועים שנועדו לשמש אירוע נוסף שלא ניתן לו היתר, או שנעשה בניגוד לתנאי ההיתר. כמו כן, סמכות זו מאפשרת להוציא מהמתחם גם חפצים שנועדו לשמש לשהייה שלא כדין במתחם, כדוגמת אוהלים.
לסעיף קטן (ג)
הסמכות להורות על הפסקת הדלקה במירון שמתקיימת ללא היתר שניתן בהתאם להוראות סעיפים 5 או 6, ואף לעשות שימוש בכוח סביר בנסיבות העניין לשם כך.
לסעיף קטן (ד)
הסמכות להורות על הפסקת, או פיזור, אירוע נוסף המתקיים ללא היתר לפי סעיף 6, על הפסקת כניסת קהל לאירוע נוסף, או על הפסקת שימוש באמצעי עזר לאירועים, ואף לעשות שימוש בכוח סביר בנסיבות העניין לשם כך.
לסעיף 8
מוצע לקבוע כי מי שעובר על האיסורים שנקבעו בחוק זה - איסור השהיה, האיסור על ארגון או ביצוע הדלקה והאיסור על ארגון או עריכת אירוע נוסף - דינו קנס הקבוע בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.
לסעיף 9
הצעת החוק מחריגה מדיני התכנון והבניה הרגילים בניה ועבודות זמניות המבוצעות לצורכי ההילולה מכוחה של הצעת החוק. לפי הצעת החוק מבנים, מתקנים ועבודות, המבוצעים או מוקמים באופן זמני – החל משבועיים לפני ההילולה ועד שבועיים לאחריה – לצורכי ההילולה (בכלל אלה באים אמצעי העזר לאירועים וכן מבנים ומתקנים שיותקנו על-ידי הממונה על ההילולה לצורכי ההילולה וניהולה, כדוגמת אהלי נוחות ותפילה או גרמי מדרגות זמניים או גשרי תצפיתנים לניהול קהל), יובטח פירוקם ופינויים והקרקע בה הוקמו תושב לקדמותה, ככל הניתן. הצעת החוק דורשת לעניין זה את אישורו של מהנדס מתאים על כך שמתקיימים היבטי הבטיחות ותכן הבניה הנדרשים בקשר אליהם.
לסעיף 10
הצעת החוק כוללת בתוכה הקנייה של סמכויות לגופים שונים. על מנת שסמכויות אלו לא יתפרשו כהסדר שלילי – קרי, כאילו הן גורעות מסמכויות של רשויות בעניינים שאינם מוסדרים במפורש בהצעת החוק - מוצע להבהיר כי אין בסמכויות הקבועות בחוק זה, כדי לגרוע מהסמכויות של הגורמים השלטוניים הנזכרים בחוק הקבועות בכל דין, והן נשמרות לגורמים שלטוניים אלו. באופן דומה מוצע להבהיר גם כי אין בחובות שנקבעו בחוק זה לקבלת היתר או אישור לביצוע פעולה, כדי לגרוע מחובתו של אדם לקבל היתר או אישור לפעולה מהפעולות המנויות בחוק זה לפי כל דין. כך לדוגמה רוכלות מזון (הכנה או הגשה של מזון בתשלום) תהיה כפופה לחוק רישוי עסקים (לצד זאת יובהר, שעל-פי מדיניות המשטרה לא תותר רוכלות מזון בתשלום בזמן ההילולה).
לסעיף 11
מוצע לקבוע כי שר ירושלים ומסורת ישראל יהיה הממונה על ביצועו של חוק זה, בהיותו ממונה על ההילולה בשנת 2023.