תאריך תצוגה: 14/03/2023

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

טיוטת תקנות מס הכנסה (שיעור המס על הכנסה בעד עבודה במשמרות) (תיקון), התשפ"ג-2023. 3

1.  תיקון תקנה 3. 3

דברי הסבר. 3


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות מס הכנסה (שיעור המס על הכנסה בעד עבודה במשמרות) (תיקון), התשפ"ג-2023

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מוצע להאריך עד תום שנת 2024 את הוראת השעה לפיה יינתן זיכוי ממס בשיעור 15% על הכנסה מעבודה במשמרת לעובדים במפעלי תעשייה, זאת על מנת שלא לפגוע בהטבה הקיימת לאוכלוסייה זו. הוראת השעה עמדה בתוקף עד תום שנת 2022 והוארכה מכח סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, עד יום 15 בפברואר 2023.

הפסד הכנסות בשל הארכת הוראת השעה מוערך בסכום של 160 מיליון ₪  בכל אחת מהשנים 2023  ו-2024. יצוין כי בהתחשב בכך שמדובר בהוראת שעה שמתחדשת שנים רבות, עוד לפני חקיקת סעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, הפסד הכנסות כאמור נלקח בחשבון במסגרת הכנת תכנית התקציב התלת-שנתית לשנים 2023 עד 2025 וכך גם במסגרת הכנת תקציב המדינה לשנים 2023 ו-2024 והתכנית התלת-שנתית הנלווית אליו.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:

טיוטת תקנות מס הכנסה (שיעור המס על הכנסה בעד עבודה במשמרות) (תיקון), התשפ"ג-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 10 לפקודת מס הכנסה[1], לאחר התייעצות עם שר הכלכלה, ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 3

1.  

בתקנה 3 לתקנות מס הכנסה (שיעור מס הכנסה בעד עבודה במשמרות), התשמ"ז-1986[2], במקום "2022" יבוא "2024".

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-1408)

 

__________________

בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר

 

דברי הסבר

סעיף 10(ב) לפקודת מס הכנסה מסמיך את שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת לקבוע בתקנות הטבה במס לגבי הכנסה מעבודה במשמרת שניה או שלישית או מהענקה בעד פריון עבודה, כהגדרתה בסעיף, במפעלי תעשיה שעיקר פעילותם בשנת המס היא פעילות ייצורית, כמשמעותה בחוק עידוד התעשיה (מסים), תשכ"ט-1969.

בתקנות מס הכנסה (שיעור מס הכנסה בעד עבודה במשמרות), התשמ"ז-1986 (להלן- הוראת השעה), אשר נקבעו מכח סעיף 10(ב) לפקודה, נקבע זיכוי מהמס בשיעור של 15% מהכנסה מעבודה במשמרת שניה או שלישית, וזאת אם המעסיק משלם תוספת משמרות בשל העבודה במשמרת שניה או שלישית. התקנות עמדו בתוקף עד תום שנת 2020 והוארכו מכח סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת עד יום כ"ד בשבט תשפ"ג (15 בפברואר 2023)

מטרת סעיף 10(ב) והתקנות שנקבעו מכוחו היתה לעודד עובדים במפעלי תעשיה שעיקר פעילותם היא ייצורית, לעבוד במשמרות, לנצל את המכונות והציוד גם במהלך שעות המשמרות ועל ידי כך להגדיל את היקף הייצור והתפוקה.

מוצע להאריך עד תום שנת 2024 את הוראת השעה על מנת שלא לפגוע בהטבה הקיימת לאוכלוסייה זו.

הפסד הכנסות בשל הארכת הוראת השעה מוערך בסכום של 160 מיליון ₪ בכל אחת מהשנים 2023  ו-2024. יצוין כי בהתחשב בכך שמדובר בהוראת שעה שמתחדשת שנים רבות, עוד לפני חקיקת סעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, הפסד הכנסות כאמור נלקח בחשבון במסגרת הכנת תכנית התקציב התלת-שנתית לשנים 2023 עד 2025 וכך גם במסגרת הכנת תקציב המדינה לשנים 2023 ו-2024 והתכנית התלת-שנתית הנלווית אליו.

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 6, עמ' 120; ס"ח התשמ"ו, עמ' 240.

[2] ק"ת התשמ"ז, עמ' 98; התשפ"ב, עמ' 162.