תאריך תצוגה: 28/02/2023

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו מסילות הברזל (שינוי התוספת לפקודה), התשפ"ג-2023

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו הפחתת דרישת השכלה לבקרי רכבת נוסעים, לצורך הגדלת היצע מועמדים לתפקיד.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:

 

 

 צו מסילות הברזל (שינוי התוספת לפקודה), התשפ"ג-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 57א לפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], תשל"ב- 1972[1]  (להלן – הפקודה), בהתייעצות עם שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מצווה לאמור:

 

 

 

 

 

 

 

תיקון התוספת

1.

בתוספת לפקודה, בסעיף 3, במקום האמור בטור ב' יבוא "סיום 12 שנות לימוד".

 

 

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 

(חמ –-)

 

 

                                                                          ______________________

                                                                                       מירי רגב

                                                                        שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

דברי הסבר

 

בקר רכבת נוסעים, אמון ברכבת נוסעים ארצית על יציאת רכבת נוסעים מהרציף בזמן. בנוסף, בעת תקלה או אירוע חירום תפקידו בין היתר לסייע בפינוי נוסעים ומסירת דיווחים שונים למרכז הבקרה ולנהג הרכבת.

 

לפי התקינה והכללים האירופאים (תקן Tsi ope), אין חובה להציב בקר ברכבת נוסעים. חברות הרכבות באירופה מאיישות את הרכבת בבקר רק כאשר הדבר נדרש לדעתן לשם מתן שירות או כאשר הרכבת נעדרת את הטכנולוגיה המאפשרת הפעלתה ללא בקר. כמו כן, אין בתקינה זו הוראות לעניין השכלה נדרשת מבקר.

כיום הביקוש למשרת בקר רכבת נוסעים פחת באופן משמעותי לעומת העבר, בשל דרישות הסף הגבוהות לקבלה להכשרה שנקבעו לפני מספר שנים,  ביחס לאופי התפקיד אותו עליהם לבצע ולשכר המוצע ולאור המצב הנוכחי בשוק העבודה, ולפיכך קיים מחסור רב בבקרים. על פי דיווחי רכבת ישראל, בכל יום חסרים כ 30 בקרים להפעלת רכבות בהן הם נדרשים ועל כן רכבת ישראל נאלצת להתאים את פעילותה להיצע הבקרים הקיים. מכאן הצורך להפחית את תנאי הסף.

 

לדעת רכבת ישראל כמו גם לדעת מנהל המסילה, גם בלא תנאי הסף המחמירים הקיימים, יש בהליך הכשרת מועמדים כדי להבטיח איכות מספקת של הבקרים. בהליך זה עובר המועמד מבדקים ומבחנים, כשהעמידה בהם מהווה תנאי מעבר לשלב הבא. בסיום הכשרה המועמד נדרש להוכיח ידע ומיומנות באמצעות מבחנים עיוניים ומעשיים. מבדקים אלו נקבעו על בסיס ניסיון וידע רב שנצבר במשך שנים רבות ברכבת ישראל.

 

לאור התמורות בשוק העבודה, המועמדים הרלוונטיים מאופיינים כצעירים חסרי הכשרה מקצועית, שלרוב אינם בעלי תעודת בגרות. יוער כי בעבר תנאי השכלה הנדרשת מבקר רכבת נוסעים היתה 12 שנות לימוד, כך שכיום עובדים ברכבת בהצלחה בקרים רבים שאינם בעלי תעודת בגרות שלא לומר השכלה גבוהה יותר .

 

לאור האמור לעיל, מוצע להתאים את תנאי הסף לעניין ההשכלה לצורך הריאלי ולהיצע המועמדים הקיים, על מנת שרכבת ישראל תוכל להפעיל רכבות נוסעים להן נדרש בקר, בתדירות המתבקשת.

 

תיקון התוספת לפקודה, לפיו ההשכלה הנדרשת מבקר רכבת נוסעים תהיה סיום 12 שנות לימוד, יאפשר גיוס מועמדים רבים יותר, ובהמשך, לאחר שיוכשרו, מתן שרות רחב וגמיש יותר לרווחת ציבור משתמשי הרכבת, והכל ללא פגיעה ברמת המקצועיות והאיכות של הבקרים.

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 23, עמ' 485.