תוכן עניינים
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על הדין הקיים
ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה
ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי
1. תיקון החוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים
2. החוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים - הוראת מעבר
3. החוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים - תחילה
4. הגדרות
תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 23 בפברואר 2023 בעניין התכנית הכלכלית לשנים 2023 ו-2024, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית האמורה, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.
תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק ___: אבטחה.
עלויות האבטחה במדינת ישראל גבוהות ועולות בשיעור גבוה במיוחד בכל שנה. שיעורי הגידול של ההשקעה התקציבית לצורך אבטחה הם גבוהים מאוד ועומדים בממוצע על כ-8% בשנים האחרונות. מלבד העלות הכלכלית על תקציב המדינה, הרגולציה הנוקשה באבטחה מייצרת השפעות שליליות בכלכלה הישראלית, בין היתר, בשל היותה מעודדת העסקה בפריון נמוך במקום שימוש בטכנולוגיות, ובעלת השפעה ישירה על יוקר המחיה.
החוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998 (להלן – החוק), קובע כי לקצין מוסמך נתונה הסמכות לתת הנחיות מקצועיות לגוף ציבורי, לממונה ביטחון או לאחראי על אבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות, בכל הנוגע לפעולות אבטחה, ובכלל זה: הנחיות בעניין בקרה ודיווח. עם זאת, הקצינים המוסמכים לעיתים אינם מודעים להשלכות הכלכליות של הנחיותיהם המקצועיות, שכן ההנחיות הן פרטניות ולכן אינן בגדר אסדרה המחייבת הכנת דו"ח הערכת השפעות אסדרה (RIA). לא זו בלבד, שקיים פער מובנה בהחלטות שמתקבלות על ידי גורם שאינו אחראי על ההוצאה התקציבית ועל המשמעויות הכלכליות ונדרשת הטמעה של כלים מובנים לתוך תהליך קבלת ההחלטות על מנת לסגור פער זה. מטרת השינוי המוצע היא לייעל את מנגנוני קביעת ההנחיות המקצועיות מכוח החוק להסדרת הביטחון באופן שיטמיע שיקולים כלכליים ותקציביים ויאפשר בקרה על עלויות האבטחה אצל הגופים הציבוריים.
התיקון המוצע כולל הקמת ועדה מייעצת להיבטי כלכלה, משק וניהול סיכונים באבטחה בגופים ציבוריים (להלן – הוועדה המייעצת). בבואו לתת לגוף ציבורי הנחיות מקצועיות מסוגים מסוימים, יידרש הקצין המוסמך להתייעץ עם הוועדה המייעצת. זאת, על מנת לאפשר תהליך עבודה מעמיק וסדור של ניהול סיכונים תוך בחינת השפעות כלכליות, תקציביות ומשקיות לצד השיקולים הביטחוניים. תפקיד הוועדה המייעצת יהיה לייעץ לקצין המוסמך בעניין תהליך בחינת ניהול הסיכונים אל מול השיקולים הכלכליים, התקציביים וההשפעות המשקיות, אולם היא אינה נכנסת בנעלי הקצין המוסמך בבחירת החלופה האבטחתית.
כמו כן, כולל התיקון המוצע שינוי ההוראה בעניין הרכב ועדת הערר לפי סעיף 11 לחוק, כך שאת נציג הציבור בעל כישורים, ניסיון והכשרה בתחום הניהול והכלכלה ימנו שר האוצר וראש הממשלה, השר לביטחון לאומי או שר הביטחון, לפי העניין.
יתוקן החוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998.
אין.
אין.
תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:
תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק __': אבטחה
|
|
|
|||||
|
1. |
בחוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998[1] (בפרק זה – החוק להסדרת הביטחון) - |
|||||
|
|
|
|
(1) בסעיף 1 אחרי ההגדרה "מערכות ממוחשבות חיוניות" יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
""סוג פעולות אבטחה" – כל אחד מאלה: |
||
|
|
|
|
|
|
(1) פעולות אבטחה ימית; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) פעולות אבטחה פיזית; |
|
|
|
|
|
|
|
(3) פעולות לאבטחת מידע; |
|
|
|
|
|
|
|
(4) פעולות לאבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות."; |
|
|
|
|
|
(2) אחרי סעיף 10(ג) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(ד) תוקם ועדה מייעצת להיבטי כלכלה, משק וניהול סיכונים באבטחה בגופים ציבוריים (בסעיף זה – הוועדה המייעצת) שתפקידה לייעץ לקצין המוסמך בשאלות הנוגעות לתהליך קבלת ההחלטות וניהול הסיכונים בשים לב להשפעות הכלכליות, התקציביות והמשקיות, ככל שישנן, של הנחיות מקצועיות מן הסוגים המפורטים בסעיף קטן (י). |
||
|
|
|
|
|
(ה) חוות דעתה של הוועדה המייעצת תכלול את מסקנותיה בדבר אופן הביצוע של תהליך בחינת ניהול הסיכונים אל מול השיקולים הכלכליים, התקציביים וההשפעות המשקיות, ועשויה לכלול המלצות לטיוב של התהליך האמור; חוות דעת הוועדה תהא מייעצת, ולא יהיה בה כדי לגרוע מסמכותו של הקצין המוסמך ליתן הנחיות מקצועיות לפי סעיף זה. |
||
|
|
|
|
|
(ו) אלה חברי הוועדה המייעצת: |
||
|
|
|
|
|
|
(1) נציג רשות האסדרה שיהיה יושב הראש שימנה יושב ראש רשות האסדרה; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) נציג הגוף שאליו שייך הקצין המוסמך, שימנה ראש הגוף, לפי העניין; |
|
|
|
|
|
|
|
(3) נציג אגף תקציבים במשרד האוצר שימנה הממונה על התקציבים במשרד האוצר; |
|
|
|
|
|
|
|
(4) נציג ציבור בעל מומחיות בתחום האבטחה שימנה השר האחראי על הקצין המוסמך; |
|
|
|
|
|
|
|
(5) לעניין הנחיות מקצועיות לגוף ציבורי שאינו משרד ממשלתי – נציג המשרד הממשלתי האחראי על הגוף הציבורי שימנה השר האחראי על אותו משרד. |
|
|
|
|
|
|
(ז) על הוועדה המייעצת יחולו הכללים הבאים: |
||
|
|
|
|
|
|
(1) כל חברי הוועדה יהיו בעלי סיווג ביטחוני מתאים להנחיות שבהם ידונו. |
|
|
|
|
|
|
|
(2) קיום הוועדה המייעצת, סמכויותיה ותוקף החלטותיה, לא ייפגעו מחמת שנתפנה מקומו של חבר בה, או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שמכהנים בה רוב חבריה; מבלי לגרוע מהאמור, מונה נציג מטעם הגוף שממנו מגיע הקצין המוסמך, המנין החוקי לישיבת הוועדה המייעצת יהיה רוב חבריה ובהם נציג הגוף, אלא אם הוא בחר להיעדר מהישיבה. |
|
|
|
|
|
|
|
(3) דיוני הוועדה המייעצת בעניינים מסווגים יהיו חסויים והמלצותיה יימסרו לבעלי סיווג ביטחוני מתאים בלבד. |
|
|
|
|
|
|
|
(4) הוועדה תקבע את סדרי עבודתה, ככל שלא נקבעו לפי חוק זה ובכפוף לסיווג ביטחוני ואבטחת מידע. |
|
|
|
|
|
|
(ח) |
(1) הקצין המוסמך לא ייתן לגוף ציבורי הנחיות מקצועיות מן הסוגים המפורטים בסעיף קטן (י) אלא לאחר ששקל שיקולים כלכליים ותקציביים וכן השפעות משקיות שעלולות להיווצר בשל ההנחיות ולאחר שהביא בפני הוועדה המייעצת את ההנחיות ושקל את המלצותיה, ככל שניתנו. |
|
|
|
|
|
|
|
(2) לצורך שקילת השיקולים כאמור בפסקה (1), רשאי הקצין המוסמך לפנות לגוף הציבורי לקבלת אומדן ראשוני של העלויות של ההנחיות המקצועיות הנבחנות וסקירת ההשלכות המשקיות האפשריות; הגוף הציבורי ימסור לקצין המוסמך את האומדן והסקירה בתוך 15 ימים מיום שפנה אליו. |
|
|
|
|
|
|
(ט) הנחיה מקצועית שעלות יישומה עולה על הסכום הנקוב בהגדרת "הצעת חוק תקציבית" בסעיף 3ג לחוק יסוד: משק המדינה[2] (בסעיף זה – עלות תקציבית), תהיה תקפה לתקופה שלא תעלה על חמש שנים, אולם אין בכך כדי לגרוע מסמכותו של הקצין המוסמך, לאחר שפעל כאמור בסעיף (ח) לחדש את ההנחיה המקצועית לתקופות נוספות. |
||
|
|
|
|
|
(י) הנחיות מקצועיות שיוגשו להתייעצות עם הוועדה המייעצת (בסעיף זה - הנחיות מקצועיות נבחנות) יהיו לפחות אחת מאלה: |
||
|
|
|
|
|
|
(1) הנחייה מקצועית ראשונה של הקצין המוסמך לגוף ציבורי אשר לא הונחה על ידו בעבר לענין אותו סוג פעולות אבטחה; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) בחינת כלל ההנחיות המקצועיות מאותו סוג פעולות אבטחה שניתנו לגוף ציבורי כמכלול, פעם בחמש שנים, ככל שעלותן המצטברת עולה על פי שתיים מעלות תקציבית; |
|
|
|
|
|
|
|
(3) שינוי בהנחיות מקצועיות, באותו סוג פעולות אבטחה, הניתנת לגוף ציבורי במהלך שנה נתונה, אשר עונה על אחד או יותר מהמאפיינים הבאים: |
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) עלות יישום השינוי ביחס לגוף ציבורי היא לפחות בגובה עלות תקציבית; |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) עלות יישום שינוי ההנחיה המקצועית עולה על 25 אחוזים מעלות ההנחיה הקיימת, על בסיס הערכה תקציבית של הגוף הציבורי, ובלבד שהעלות של יישום שינוי ההנחיה לא פוחתת ממחצית העלות התקציבית; |
|
|
|
|
|
|
|
(ג) שינוי ההנחיה חל על מספר גופים ציבוריים הכפופים להנחיית הקצין המוסמך ועלותם המצטברת עולה על פי שלוש מהעלות התקציבית; |
|
|
|
|
|
|
|
(ד) הגוף הציבורי הניח בפני הקצין ממצאים מבוססים המעלים חשש ממשי כי ההנחיה המקצועית עשויה להביא לפגיעה ביוקר המחיה, בפריון, בתוצר או בשגרת החיים התקינה. |
|
|
|
|
|
(יא) על אף האמור בסעיף קטן (ח), הוועדה המייעצת רשאית לפטור קצין מוסמך מהתייעצות עמה, בעניינים מסוימים או בהנחיות מקצועיות הניתנות לגופים ציבוריים מסוימים, אם מצאה כי לא מתקיימות התכליות לשמן מבוצעת ההתייעצות. |
||
|
|
|
|
|
(יב) הוועדה המייעצת לא תדון בהנחיות מקצועיות – |
||
|
|
|
|
|
|
(1) של קצין מוסמך לגוף שאליו הוא משתייך; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) כאשר חלה עליו חובת התייעצות אחרת בחוק עם גורם השוקל שיקולים כלכליים, תקציביים והשפעות משקיות; |
|
|
|
|
|
|
|
(3) כאשר התקבלה החלטה של הממשלה או של ועדת השרים שהוקמה לפי סעיף 5 לחוק שירות הביטחון הכללי, התשס"ב-2002, בעניין הנחיה מקצועיות לגוף ציבורי לפי סעיף 7(ב)(2) או 7(ב)(4) לאותו חוק. |
|
|
|
|
|
|
|
(4) שנציג הממונה על הביטחון במערכת הביטחון נותן למשרד הביטחון, ל"מפעלי מערכת הביטחון" ולמפעלים המייצרים מוצרים עבור מערכת הבטחון, כפי שהם מוגדרים בצו של שר הביטחון, בהתאם לפרט (3) לתוספת הראשונה ולהוראות סעיף 20; |
|
|
|
|
|
|
(יג) לשם גיבוש חוות דעתה, הקצין המוסמך יעביר לעיון הוועדה המייעצת את טיוטת ההנחיות המקצועיות הנבחנות, עם העתק לגוף הציבורי, יחד עם התייחסות הכוללת את הפרטים הבאים: |
||
|
|
|
|
|
|
(1) הסבר בדבר הצורך האבטחתי שאותו ישרתו ההנחיות המקצועיות הנבחנות; ההסבר יכול שייערך בידי הגוף הציבורי במקרה של הנחיות מקצועיות נבחנות שגובשו יחד עם הגוף הציבורי; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) אומדן ראשוני של עלויות מוערכות של יישום ההנחיות המקצועיות הנבחנות וסקירת השלכות משקיות אפשריות, והכל על בסיס התייעצות עם הגוף הציבורי; הקצין המוסמך רשאי להנחות את הגוף הציבורי להעביר את האומדן והסקירה שערך לפי סעיף קטן (ח)(2) ישירות לוועדה המייעצת עם העתק אל הקצין המוסמך; |
|
|
|
|
|
|
|
(3) התייחסות להיבטי ניהול סיכונים ובחירת אסטרטגיית טיפול בסיכונים וניתוח תוחלת הסיכון, ובמידה שאלה מצויים בידיו – העלות של החלופות האפשריות מול התועלת מהן תוך השוואה ביניהן. |
|
|
|
|
|
|
(יד) הוועדה המייעצת רשאית לפטור את הקצין המוסמך מהעברת מסמכים או התייחסות לפרטים המפורטים בסעיף קטן (יג), כולם או חלקם, בהתאם לשיקול דעתה. |
||
|
|
|
|
|
(טו) הוועדה המייעצת תפעל בהתאם ללוחות הזמנים הבאים: |
||
|
|
|
|
|
|
(1) בתוך 15 ימים מיום שהמציא הקצין המוסמך את המסמכים כאמור בסעיף קטן (יג), הגוף הציבורי רשאי להעביר לוועדה המייעצת, עם העתק לקצין המוסמך, ניתוח עלות יישום ההנחיות המקצועיות הנבחנות מטעמו, וכן ניתוח השפעות משקיות, ככל שישנן; במקרים המתאימים רשאית הוועדה המייעצת לבקש מן הגוף הציבורי גם השוואה בינלאומית לגבי ההנחיות המקצועיות הנהוגות בקרב מדינות מפותחות בעולם ביחס לאיומים דומים. |
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוועדה המייעצת תודיע לקצין המוסמך בכתב בתוך 30 ימים מיום שפנה אליה אם בכוונתה לייעץ לו בעניין ההנחיות המקצועיות הנבחנות נושא פנייתו. |
|
|
|
|
|
|
|
(3) הודיעה הוועדה המייעצת כי בכוונתה לייעץ לקצין המוסמך, תמסור לו את חוות דעתה בעניין ההנחיות בתוך 90 ימים מיום שקיבלה את המסמכים כאמור בסעיף קטן (יג). |
|
|
|
|
|
|
(טז) לא הודיעה הוועדה המייעצת על כוונתה לייעץ לקצין המוסמך בתוך 30 ימים או הודיעה שאין בכוונתה לייעץ כאמור, או לא מסרה לו את חוות דעתה בתוך 90 ימים מיום קבלת המסמכים כאמור בסעיף קטן (יג), הקצין המוסמך ייתן את ההנחיות המקצועיות גם בלא חוות דעתה של הוועדה המייעצת. |
||
|
|
|
|
|
(יז) מצא הקצין המוסמך כי ישנה דחיפות ביטחונית, יהיה רשאי לתת הנחיות מהסוגים המפורטים בסעיף קטן (י) אף ללא התייעצות עם הוועדה המייעצת, ובלבד שהקצין המוסמך יגיש את ההנחיות להתייעצות עם הוועדה המייעצת בתוך 180 ימים. |
||
|
|
|
|
|
(יח) הקצין המוסמך יתעד באופן מרוכז את ההנחיות המקצועיות שנתן לגופים הציבוריים המונחים על-ידו. |
||
|
|
|
|
|
(יט) הקצין המוסמך יידע בכתב את הגוף הציבורי, בעת מתן ההנחיות המקצועיות או שינוין, כי קיימת אפשרות לעיון חוזר והליך ערר, בהתאם לסעיפים 10א ו-11 לחוק.". |
||
|
|
|
|
(3) בסעיף 11 לחוק – |
|||
|
|
|
|
|
(1) במקום סעיף קטן (א) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
|
"(א) תמונה ועדת ערר בת שלושה חברים, שאלה יהיו חבריה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) נציג הגוף הנותן את ההנחיה, שימנה ראש הממשלה, השר או שר הביטחון, לפי העניין, והוא יהיה יושב הראש; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) נציג ציבור בעל כישורים, ניסיון והכשרה בתחום הביטחון והאבטחה, שימנה ראש הממשלה, השר או שר הביטחון, לפי העניין; |
|
|
|
|
|
|
|
(3) נציג ציבור בעל כישורים, ניסיון והכשרה בתחום הניהול והכלכלה, שימנו שר האוצר וראש הממשלה, השר או שר הביטחון, לפי העניין.". |
|
|
|
|
|
(2) אחרי סעיף קטן (א1) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
|
"(א2) עד יום ט"ו כסלו, התשפ"ד (28 בנובמבר 2023), השר, או מי שהוא הסמיך לכך, יפרסם טופס מקוון להגשת עררים לפי סעיף זה, אשר יהיה נגיש ומפורסם לציבור באמצעים המתאימים לסיווג הביטחוני של ההנחיות המקצועיות הנדונות." |
|
|
2. |
הנחיות מקצועיות לגוף ציבורי מאותו סוג פעולות אבטחה ושעלותן המצטברת עולה על פי שתים מעלות התקציבית, שניתנו לפני מועד כניסת חוק זה לתוקף, יובאו לבחינת הוועדה המייעצת לפי סעיף 10(י)(2) לחוק להסדרת הביטחון כנוסחו בחוק זה, בתוך חמש שנים ממועד כניסת חוק זה לתוקף, במועדים שתקבע הוועדה המייעצת בתיאום עם הקצינים המוסמכים. |
|||||
|
3. |
חובת התייעצות עם הוועדה המייעצת לפי סעיף 10(ח) לחוק להסדרת הביטחון כנוסחו בחוק זה תחל לאחר מינוי רוב חברי הוועדה המייעצת בהתאם לזהות הקצין המוסמך, ובכללם יושב הראש. |
|||||
|
4. |
בפרק זה – |
|||||
|
|
|
"גוף ציבורי", ו"קצין מוסמך" – כהגדרתם בחוק להסדרת הבטחון; |
||||
|
|
|
"הוועדה המייעצת" – כהגדרתה בסעיף 10(ד) לחוק להסדרת הבטחון כנוסחו בחוק זה; |
||||
|
|
|
"הנחיות מקצועיות" – כהגדרתן בסעיף 10 לחוק להסדרת הביטחון; |
||||
|
|
|
"סוג פעולות אבטחה" – כהגדרתו בחוק להסדרת הבטחון כנוסחו בחוק זה; |
||||
|
|
|
"עלות תקציבית" – הסכום הנקוב בהגדרת "הצעת חוק תקציבית" בסעיף 3ג לחוק יסוד: משק המדינה. |
||||
לסעיף 1 לפרק זה –
לתיקון סעיף 1 לחוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998 (להלן – החוק להסדרת הביטחון) – מוצע להוסיף הגדרה ל"סוג פעולות אבטחה".
לתיקון סעיף 10 לחוק להסדרת הביטחון - עלויות האבטחה במדינת ישראל גבוהות ועולות בשיעור גבוה במיוחד בכל שנה. שיעורי הגידול של תקציבים בעולמות האבטחה הינם גבוהים מאוד ועומדים בממוצע על כ-8% בשנים האחרונות. מלבד העלות הכלכלית על תקציב המדינה הרגולציה הנוקשה באבטחה מייצרת השפעות שליליות בכלכלה הישראלית, בין היתר בשל היותה מעודדת העסקה בפריון נמוך במקום שימוש בטכנולוגיות, ובעלת השפעה ישירה על יוקר המחיה.
החוק להסדרת הביטחון קובע כי לקצין מוסמך נתונה הסמכות לתת הנחיות מקצועיות לגוף ציבורי, לממונה ביטחון או לאחראי על אבטחת מערכות ממוחשבות חיוניות, בכל הנוגע לפעולות אבטחה, ובכלל זה הנחיות בעניין בקרה ודיווח. עם זאת, הקצינים המוסמכים לעיתים אינם מודעים להשלכות הכלכליות של הנחיותיהם המקצועיות, שכן ההנחיות הן פרטניות ולכן אינן בגדר אסדרה המחייבת הכנת דו"ח הערכת השפעות אסדרה. לא זו בלבד, אלא שקיים פער מובנה בהחלטות שמתקבלות על ידי גורם שאינו אחראי על ההוצאה התקציבית ועל המשמעויות הכלכליות ונדרשת הטמעה של כלים מובנים לתוך תהליך קבלת ההחלטות על מנת לסגור פער זה. מטרת השינוי המוצע היא לייעל את מנגנוני קביעת ההנחיות המקצועיות מכוח החוק להסדרת הביטחון באופן שיטמיע שיקולים כלכליים ותקציביים ויאפשר בקרה על עלויות האבטחה אצל הגופים הציבוריים.
לסעיפים קטנים (ד) ו- (ה) - מוצע להקים ועדה מייעצת לקצין המוסמך, שיידרש להתייעץ עמה בטרם ייתן הנחיות מקצועיות העומדות בקריטריונים הקבועים בסעיף קטן (י). זאת, על מנת לאפשר תהליך עבודה מעמיק וסדור של ניהול סיכונים תוך בחינת השפעות כלכליות, תקציביות ומשקיות לצד השיקולים הביטחוניים.
מוצע להבהיר כי תפקיד הוועדה הוא לייעץ לקצין המוסמך בעניין תהליך בחינת ניהול הסיכונים אל מול השיקולים הכלכליים, התקציביים וההשפעות המשקיות. חוות דעתה עשויה לכלול המלצות לטיוב של התהליך האמור, אך אין בה כדי לגרוע מסמכות הקצין המוסמך ליתן הנחיות מקצועיות והיא אינה נכנסת בנעלי הקצין המוסמך בבחירת החלופה האבטחתית.
לסעיפים קטנים (ו) ו-(ז) – מוצע שהוועדה תמנה גורמים בעלי מקצועיות הן בתחום האבטחה והן בתחומים כלכליים – תקציביים ובראשה יעמוד נציג רשות האסדרה, שהוא גורם בעל מומחיות בתחום תהליכי קביעת מדיניות ציבורית תוך בחינת השפעות כלכליות ומשקיות וניהול סיכונים. כל חברי הוועדה יהיו בעלי סיווג ביטחוני מתאים להנחיות המקצועיות שבהם ידונו.
קיום הוועדה המייעצת, סמכויותיה ותוקף החלטותיה, לא ייפגעו מחמת שנתפנה מקומו של חבר בה, או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שמכהנים בה רוב חבריה; עוד מוצע, מבלי לגרוע מן האמור, כי המנין החוקי לישיבת הוועדה המייעצת יהיה רוב חבריה ובהם נציג הגוף שממנו מגיע הקצין המוסמך, אלא אם לא מונה נציג זה או בחר להיעדר מהישיבה;
דיוני הוועדה בעניינים מסווגים יהיו חסויים, והמלצותיה יימסרו לבעלי סיווג ביטחוני מתאים.
הוועדה תקבע את סדרי עבודתה, ככל שלא נקבעו לפי החוק להסדרת הביטחון ובכפוף למגבלות סיווג בטחוני ואבטחת מידע.
לסעיף קטן (ח) - מוצע כי כרובד ראשוני יידרשו הקצינים המוסמכים להטמיע לתוך מערך השיקולים המנחה אותם בבואם לתת הנחיות ביטחוניות גם שיקולים כלכליים ותקציביים כמו גם השפעות משקיות שעשויות להיווצר בשל ההנחיה. בטרם תינתן ההנחיה יידרש הקצין המוסמך להעביר את טיוטת ההנחיות, בהתאם לקריטריונים בסעיף קטן (י), להתייעצות עם הוועדה המייעצת.
מוצע לקבוע עוד כי הקצין המוסמך רשאי לפנות לגוף הציבורי לצורך קבלת אומדן ראשוני של העלויות של ההנחיות המקצועיות הנבחנות וסקירת השלכות משקיות אפשריות, ועל הגוף הציבורי למסור אותם לקצין המוסמך בתוך 15 ימים מיום שפנה אליו.
עוד מוצע, כי הוראות התיקון לעניין החובה להתייעץ עם הוועדה המייעצת טרם מתן ההנחיות, ייכנסו לתוקף לאחר הקמת הוועדה המייעצת לפי העניין ביחס לכל קצין מוסמך, ובלבד שמונו רוב חבריה, ובכללם יושב הראש.
לסעיף קטן (ט) - לצורך התאמת ההנחיות המקצועיות לצרכים כלכליים ושיקולים עדכניים, ובמטרה לבצע בחינה תקופתית מדי 5 שנים להנחיות שיש להן עלות תקציבית משמעותית, מוצע כי הנחיה מקצועית שעלות יישומה היא לפחות בסכום הנקוב בהגדרת "הצעת חוק תקציבית" בסעיף 3ג לחוק יסוד: משק המדינה (להלן: "עלות תקציבית"), תהיה תקפה לתקופה שלא תעלה על 5 שנים. עם זאת, באמור אין כדי לגרוע מסמכות הקצין המוסמך לחדש את ההנחיה המקצועית לתקופות נוספות, לאחר שפעל בהתאם להוראות סעיף (ח).
לסעיפים קטנים (י) עד (יב) - לצורך מיקוד עבודת הוועדה בהנחיות בעלות השלכות משמעותיות, מוצע לקבוע קריטריונים להנחיות המקצועיות שיוגשו לקבלת חוות דעת הוועדה: א. הנחיות מקצועיות ראשונות לגופים שלא הונחו בעבר לעניין אותו תחום פעולות האבטחה על ידי הקצין המוסמך, שנוספו לתוספות, או עברו מתוספת אחת לאחרת; ב. בחינה של כלל ההנחיות המקצועיות מאותו תחום פעולות אבטחה שניתנו לגוף ציבורי כמכלול, פעם בחמש שנים, ככל שעלותן המצטברת עולה על פי שתיים מעלות תקציבית; ג. שינוי בהנחיות מקצועיות מאותו תחום פעולות אבטחה במהלך שנה נתונה, אשר עונות על התבחינים הבאים: הנחיות בעלות עלות תקציבית משמעותית על הגוף הציבורי; הנחיות שעלות יישום שינויין הוא משמעותי באופן יחסי ביחס להנחיה קודמת; הנחיות המשפיעות על מספר גופים במקביל בעלות מצטברת גבוהה; או הנחיות שלגביהן הניח הגוף הציבורי ממצאים מבוססים המעלים חשש ממשי כי יישום ההנחיה המקצועית יביא לפגיעה בהתנהלותו הכלכלית או שיהיו לו נגזרות משמעותיות על המשק, הכלכלה והחברה.
כמו כן, על מנת למקד את עבודת הוועדה ביחס להנחיות המקצועיות הנדרשות לבחינה, מוצע כי הוועדה לא תדון בהנחיות של קצין מוסמך לגוף שאליו הוא משתייך. זאת, כיוון שבהחלטות המתקבלות בתוך הארגון מובאים בחשבון מיני וביה גם שיקולים כלכליים ותקציבים ולא מתעורר הקושי שצוין בדברי ההסבר לסעיף 1. עוד מוצע, לפטור מהתייעצות במצבים שבהם מחייב החוק את הקצין המוסמך להתייעץ עם גורם חיצוני, שאינו הגוף הציבורי, אשר שוקל, בין היתר, שיקולים כלכליים, תקציביים והשפעות משקיות. כך גם מוצע לפטור מהתייעצות במקרה של החלטה בעניין ההנחיות המקצועיות התקבלה על ידי הממשלה או ועדת שרים לפי סעיף 5 לחוק שירות הביטחון הכללי, התשס"ב-2002. לסיום, מוצע להחריג את מפעלי מערכת הביטחון ומפעלים המייצרים מוצרים עבור מערכת הביטחון, כפי שמוגדרים בצו של שר הביטחון, בהתאם לפרט (3) לתוספת הראשונה לחוק להסדרת הביטחון ולהוראות סעיף 20 לחוק להסדרת הביטחון.
לסעיף קטן (יג) ו- (יד) - לצורך גיבוש חוות דעת הוועדה, מוצע כי הקצין המוסמך יעביר לעיון הוועדה המייעצת עם העתק לגוף הציבורי את טיוטת ההנחיות המקצועיות הנבחנות יחד עם התייחסות מקצועית לגבי האופן שבו ההנחיות המקצועיות יסייעו לאבטחת הגוף, אומדן ראשוני של העלויות, סקירת ההשלכות המשקיות האפשרויות ואת התייחסות הקצין המוסמך להיבט ניהול סיכונים וניתוח תוחלת הסיכון והעלות של החלופות האפשריות מול התועלת מהן ותוך השוואה ביניהן. זו יכולה להיעשות על בסיס פרק ב' למדריך לניהול סיכונים ברגולציה ומדיניות ציבורית שפרסם משרד ראש הממשלה באינטרנט: https://www.gov.il/he/departments/general/risk_management. ההתייחסות המקצועית לאופן שבו ההנחיות המקצועיות יסייעו לאבטחת הגוף תוכן על ידי הקצין המוסמך, ככל שההנחיות גובשו על ידי הקצין המוסמך יחד עם הגוף הציבורי, ההסבר בדבר הצורך האבטחתי יכול להיערך על ידי הגוף הציבורי. כמו כן, סקירת ההשלכות המשקיות תוכן בהתייעצות עם הגוף הציבורי, ויכול הקצין המוסמך להנחות את הגוף הציבורי להעביר לידי הוועדה המייעצת את האומדן הראשוני של העלויות ואת סקירת ההשלכות המשקיות באופן ישיר. עוד מוצע לאפשר לגוף הציבורי להעביר לוועדה המייעצת מסמכים מטעמו עם העתק לקצין המוסמך, וכן לאפשר לוועדה לבקש מן הגוף הציבורי גם השוואה בינלאומית במקרים רלוונטיים. לסיום מוצע כי הוועדה המייעצת תוכל, לפי שיקול דעתה, לפטור את הקצין המוסמך מהעברת מסמכים או פרטים כאמור, כולם או חלקם.
לסעיף קטן (טו) ו- (טז) - מוצע כי הוועדה תודיע לקצין המוסמך תוך 30 יום האם בכוונתה לייעץ לו בעניין ההנחיות המקצועיות נושא פנייתו. עוד מוצע, כי. ככל שהודיעה הוועדה המייעצת כי בכוונתה לייעץ לקצין המוסמך, היא תמסור לו את חוות דעתה בעניין ההנחיות בתוך 90 ימים מיום שקיבלה את המסמכים. לא הודיעה הוועדה המייעצת על כוונתה לייעץ לקצין בתוך 30 ימים או הודיעה שאין בכוונתה לייעץ כאמור, או לא מסרה לקצין את חוות דעתה בתוך 90 ימים מקבלת המסמכים אזי יוכל הקצין המוסמך לתת את ההנחיות גם ללא חוות דעת הוועדה.
לסעיף קטן (יז) - לצורך מתן מענה לצרכים ביטחוניים דחופים, מוצע כי אם מצא הקצין המוסמך כי ישנה דחיפות ביטחונית יוכל לתת את ההנחיות לגוף הציבורי באופן מידי ללא צורך בהתייעצות עם הוועדה, ובלבד שאם מדובר בהנחיות מקצועיות המחייבות התייעצות בהתאם לסעיף קטן (י), יגיש אותן להתייעצות בתוך 180 ימים.
לסעיף קטן (יח) - מוצע להטיל על הקצין המוסמך חובה לתעד באופן מרוכז את ההנחיות המקצועיות שנתן לגופים הציבוריים המונחים, על מנת להבטיח זיכרון ארגוני ויכולת בקרה וביקורת עצמית.
לסעיף קטן (יט) - לצורך הגברת הנגישות לתהליך הגשת הערר, מוצע לקבוע כי ניתן יהיה להגיש לוועדה את הערר בטופס מקוון, וכן כי על הקצין המוסמך, ליידע בכתב את הגוף הציבורי על האפשרות שלו לבקש עיון חוזר או להגיש ערר, לפי העניין.
לתיקון סעיף 11 לחוק להסדרת הביטחון - מוצע לקבוע כי את הנציג בוועדת הערר לפי סעיף 11 לחוק להסדרת הביטחון שבעל כישורים בתחום הניהול והכלכלה ימנה שר האוצר. עוד מוצע לקבוע, לצורך הגברת הנגישות לתהליך הגשת הערר, כי ניתן יהיה להגיש לוועדה את הערר בטופס מקוון, וכן כי על הקצין המוסמך, ליידע בכתב את הגוף הציבורי על האפשרות שלו לבקש עיון חוזר או להגיש ערר, לפי העניין.
לסעיף 2 לפרק זה – מוצע לקבוע הוראת מעבר לפיה לעניין הנחיות מקצועיות שניתנו לגוף ציבורי לפני מועד כניסת חוק זה לתוקף, ככל שהן מאותו תחום פעולות אבטחה ושעלותן המצטברת עולה על פי שתיים מעלות תקציבית, הן יובאו לבחינת הוועדה המייעצת לפי סעיף (י)(2) כנוסחו בחוק זה, בתוך חמש שנים ממועד כניסת חוק זה לתוקף, במועד שיתואם בין הוועדה המייעצת והקצין המוסמך הרלוונטי.
לסעיף 3 לפרק זה – כדי שלא למנוע מקצינים מוסמכים לתת הנחיות מקצועיות עד למינוי כל חברי הוועדה המייעצת, מוצע כי חובת ההתייעצות עם הוועדה המייעצת לא תחל עד לאחר שמונו רוב חבריה, בהרכב המתאים לפי זהות הקצין המוסמך, ובכללם יושב הראש.