תאריך תצוגה: 25/02/2023

תוכן עניינים

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו ועיקרי החוק המוצע. 2

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים.. 3

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה. 3

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי. 3

ו. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע. 3

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום מדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק ___': רכב חשמלי. 4

1. תיקון חוק התכנון והבניה. 4

2. תיקון חוק משק החשמל. 4

3. תיקון חוק אויר נקי. 4

4. תיקון חוק משק החשמל (תיקון מס' 16 והוראת שעה) 4

דברי הסבר. 4


 

חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק ___': רכב חשמלי

 

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 23 בפברואר 2023, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית לשנים 2023 ו-2024, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע

חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק ___': רכב חשמלי.

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו ועיקרי החוק המוצע

 

כניסתו המהירה של הרכב החשמלי לשוק הרכב בישראל, אשר ברובה נובעת משינויים עולמיים בהיצע הרכבים, מציבה אתגרים משמעותיים אשר יש להידרש אליהם. ראשית, על מנת להסיר חסמים בפני כניסתו, ושנית על מנת לצמצם את הנזק המשקי אשר עשוי להיווצר מכניסה לא סדורה וללא הערכות מספקת של רכב חשמלי.

האתגרים שכניסת הרכב החשמלי מציבה בפני המשק הם בתחום האנרגיה ובתחום התחבורה. לפי הערכות ראשוניות, כניסה לא מותאמת של הרכב החשמלי לשוק הישראלי עלולה לדרוש הקמת תשתיות משמעותיות הן במקטע היצור, באמצעות הגדלת הצורך בהקמת תחנות כוח ומתקני אגירה, והן במקטעי רשת ההולכה.

 

במסגרת התיקונים מוצע לתקן את התיקונים הבאים:

1.  הכללת מתקני השנאה לחשמל לצורך רכבים חשמליים בהגדרה "צרכי ציבור" שבחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965.

2.  מתן האפשרות ליצרני חשמל הפטורים מרישיון יצור, למכור חשמל ישירות לבעלי רישיון הספקה.

3.  כיוון שקיימים מקרים אשר עשויים להיחשב כאספקת חשמל אשר אין צורך לקבוע עבורם רישיון אספקה, ובינים: במקרה של הטענת סוללות לרכבים דו גלגליים, מוצע לקבוע כי רשות החשמל תהיה רשאית לקבוע כי סוגים מסוימים של אספקת חשמל לא ידרשו רישיון.

4.  הבהרה כי סעיף 51 לחוק משק החשמל יחול רק על מיתקני חשמל או רשת חשמל שהותקנו על ידי בעל רישיון הולכה או מי שעוסק בחלוקה, ולא על כלל המיתקנים.  

5.  לחייב עוסק במכירת רכב חשמלי להציג את צריכת האנרגיה של הרכב, בהתאם ליחידות המדידה התקניות והרלוונטיות לסוג הרכב.

6.  קיצור תקופת הפטור שנקבעה בחוק משק החשמל, (תיקון מס' 16 והוראת שעה), התשע"ח-2018, מחובת רישיון למספקי חשמל לרכבים באמצעות עמדות טעינה.

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

תיקון חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, חוק משק החשמל, התשנ"ו-1996, חוק אויר נקי, התשס"ח-2008, וחוק משק החשמל (תיקון מס' 16 והוראת שעה), התשע"ח-2018.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

אין.

 

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

אין.

 

ו. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע

 


 

תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום מדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, פרק ___': רכב חשמלי

 

 

                      פרק ___': רכב חשמלי

תיקון חוק התכנון והבניה

1.  

בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965[1], בסעיף 188(ב)(1), אחרי "מיתקנים להספקת מים" יבוא "מתקני השנאה, ובכלל זה חדר שנאים ותחנת משנה".

תיקון חוק משק החשמל

2.  

בחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996[2] -

 

 

(1)  

בסעיף 3(ב)(1) -

 

 

 

(א)   

בפסקה (א), במקום "ספק שירות חיוני" יבוא "לפי חוק זה";

 

 

 

(ב)  

אחרי פסקה (ה) יבוא:

 

 

 

 

 

"(ו) אדם המוכר חשמל למי שאינו בעל רישיון, בהיקף ובתנאים שקבעה הרשות בכללים או אדם המוכר חשמל לבעל רישיון לפי חוק זה.";

 

 

(2)  

בסעיף 51, אחרי "למקרקעין של אחר" יבוא "על ידי בעל רישיון הולכה או מי שעוסק בחלוקה".

תיקון חוק אויר נקי

3.  

בחוק אוויר נקי, התשס"ח-2008[3], בסעיף 38(ב)(2), במקום "צריכת הדלק של הרכב, ביחידות של ליטר על כל מאה קילומטר" יבוא "צריכת האנרגיה של הרכב, לפי יחידות מדידה תקניות לכל סוג של מקור אנרגיה".

תיקון חוק משק החשמל (תיקון מס' 16 והוראת שעה)

4.  

בחוק משק החשמל (תיקון מס' 16 והוראת שעה), התשע"ח-2018[4], בסעיף 28, במקום "בשמונה השנים" יבוא "בשש השנים".

דברי הסבר

לסעיף 1     הגידול בצריכת החשמל בכלל, ובשל כניסת הרכב החשמלי בפרט, מצריך הקמת מתקני השנאה לחשמל ובכלל זה תחנות משנה הממירות חשמל ממתח עליון לגבוה וחדרי שנאים הממירים חשמל ממתח גבוה למתח נמוך על ידי בעל רישיון חלוקה מכוח חוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק משק החשמל). הקושי במציאת קרקע למיתקנים אלו והעובדה כי לא ניתן לקיים אורח חיים מודרני ללא חשמל וכי ללא מתקנים אלו לא ניתן להבטיח אספקת חשמל נאותה, מצדיק את הוספתם להגדרת צרכי ציבור שבסעיף 188 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, כך שבמידת הצורך ניתן יהיה לרכוש עבורם שטחים.

 

לסעיף 2

לפסקה (1)(א)        על מנת להקל על הקמת מתקני יצור קטנים ולהגביר את היקף היצור באנרגיות מתחדשות באמצעות הפחתת הרגולציה בהקמת מתקני יצור, מוצע כי הפטור מרישיון ייצור למי שמייצר חשמל בהספק שאינו עולה על 16 מגוואט (או בהספק גבוה יותר שקבעה רשות החשמל בכללים באישור שר האנרגיה, אשר כיום ניתן רק למי שמוכר את החשמל לספק שירות חיוני, למי שמוכר את החשמל באופן הקבוע בפסקאות (ג) או (ד) שבסעיף 3(ב)(1) ולמי שכלל אינו מוכר את החשמל, ינתן גם למי שמוכר את החשמל לבעל רישיון כלשהו מכח חוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק משק החשמל) אף אם אין מדובר ברישיון ספק שירות חיוני. כך יתאפשר ליצרני חשמל הפטורים מרישיון יצור, למכור חשמל ישירות לבעלי רישיון הספקה.

 

לפסקה (1)(ב)        כיוון שקיימים מקרים אשר עשויים להיחשב כאספקת חשמל אשר אין צורך לקבוע עבורם רישיון אספקה, וביניהם: במקרה של הטענת סוללות לרכבים דו גלגליים, מוצע לקבוע כי רשות החשמל תהיה רשאית לקבוע כי סוגים מסוימים של אספקה לא ידרשו רישיון.

 

לפסקה (2)             סעיף 51 לחוק משק החשמל קובע כי מיתקן חשמל או רשת חשמל שחוברו למקרקעין של אחר, יהיו בבעלותו של מי שהתקין אותם כדין. לאור ההסדרה המתהווה להתקנת עמדות טעינה במסגרת חוק המקרקעין, התשכ"ט-1969, יש להבהיר כי סעיף 51 לחוק משק החשמל יחול רק על מיתקני חשמל או רשת חשמל שהותקנו על ידי בעל רישיון הולכה או מי שעוסק בחלוקה, ולא על כלל המיתקנים.  

 

לסעיף 3

כיום מחויב עוסק במכירת רכב להציג נתונים אודות היעילות האנרגטית של הרכב לפי צריכת ליטר דלק לקילומטר. מוצע להתאים חובה זו גם לרכבים חשמליים, בהם לא משתמשים בדלק, ולחייב עוסק במכר להציג את צריכת האנרגיה של הרכב, בהתאם ליחידות המדידה התקניות והרלוונטיות לסוג הרכב (כך לדוגמה, ברכב חשמלי – קוט"ש ל-100 קילומטר).

 

לסעיף 4

כניסת הרכב החשמלי יוצרת שוק חדש אשר יש לוודא כי הקמתו נעשית תוך צמצום כשלי השוק ושמירה על רווחת הצרכנים ועל התחרותיות.

בהחלטת הממשלה מס' 3859 מיום 3 ביוני 2018 החליטה הממשלה על שינוי מבני במשק החשמל, אשר נועד בין השאר כדי לפתוח את מקטע האספקה ומקטע הייצור לתחרות. במסגרת החלטת ממשלה זו הוחלט על הוראת שעה לתקופה של שש שנים לפטור מחובת רישיון לאספקת חשמל לרכבים. להחלטה זו נלווה תיקון 16 לחוק משק החשמל. בחקיקה נקבע פטור בהוראת שעה מחובת רישיון למספקי חשמל באמצעות עמדות טעינה, במטרה להקל על פיתוח התחום, לתקופה של שמונה שנים. השינויים שחלו בתחום, ובראשם הכניסה המאסיבית של הרכב החשמלי לשוק הרכב הישראלי אשר קצב כניסתו צפוי להיות מהיר מהרגיל, וכן אסדרת תחום אספקת החשמל למי שאינו מספק באמצעות עמדות טעינה, מעלים את הצורך לאפשר קביעת רגולציה באמצעות רישוי למספקי חשמל. לפיכך מוצע לקצר את תקופת הפטור כך שהוא יחול עד ליום 26 ביולי 2024.

 

 



[1] ס"ח התשכ"ה, עמ' 307; התשפ"ב, עמ' 1062.  

[2] ס"ח התשנ"ו, עמ' 208; התשפ"ב, עמ' 257.

[3] ס"ח התשס"ח, עמ' 752; התשע"ב, עמ' 450.

[4] ס"ח התשע"ח, עמ' 924.